MYKMU.NET
Demi Islam, Untuk Melayu, Kerana mu Malaysia

Cina Pun Melarat Kalau PAS Memerintah

NASIB 3 beradik berbangsa Cina di Kelantan yang menetap dalam keadaan daif seperti dilapurkan media hari ini membuktikan satu perkara yang sering rakyat Malaysia ini terlepas pandang – PAS memang parti pembawa sial, kekufuran dan kepapaan.

Kelantan adalah negeri yang diperintah PAS selama 22 tahun.

Penulis jarang jumpa orang cina melarat.  Bangsa cina di Malaysia ini biasanya diketahui sebagai bangsa yang senang dan mewah, paling cikai pun sederhana hidupnya.  Kalau ada melarat sekalipun, kehidupan mereka dibantu komuniti cina dan persatuan-persatuan tertentu yang bersepah-sepah.

Malah kaum cina boleh hidup di negara miskin seperti Papua New Guinea pun, membuktikan ketabahan bangsa ini dalam menyesuaikan diri dan bertahan dimana sahaja mereka berada, sehinggakan dalam beberapa keadaan, orang cina dan kekuatan ekonomi mereka seolah-olah imun dari krisis.

Tapi penulis tak sangka, macam mana tabah dan hebat pun orang cina menguruskan ekonomi, ada segelintir dari mereka kalah dan tumpas kepada polisi membangkrapkan negeri yang diamalkan PAS Kelantan, seterusnya menyebabkan mereka hidup dalam belenggu kemiskinan.

Bukan ramai mana pun orang cina di Kelantan sebab negeri itu hampir 100% melayu, tapi yang sedikit itupun merempat juga.

Dahlah peluang ekonomi di negeri tersebut begitu kecil, harap pelancung yang datang bertandang dalam perjalanan ke Thailand sahajalah untuk membantu menaikkan ekonomi negeri tersebut, sedikit yang ada pun, tidak memberi peluang kepada ramai orang untuk berkongsi, hanya kepada kroni-kroni PAS sahaja.

Dalam masa yang sama, Kota Bharu dikompangkan sebagai Bandaraya Islam, bila ada yang melarat, tak pasal-pasal Islam dikaitkan pulak, walhal semuanya salah polisi pentadbiran Nik Aziz dan PAS.

Penulis mendengar, semua ini ada kaitan dengan diskriminasi terhadap bangsa lain yang diamalkan PAS secara meluas di negeri tersebut.

Semangat toleransi antara kaum berlainan hampir tidak wujud di Kelantan sehinggakan bila mengundi pun PAS lebih sanggup mengarahkan ahlinya mengundi calon UMNO dari calon bukan Islam PKR atau DAP (ADUN Gaal dari PAS, Datuk Dr Nik Mazian Nik Mohamad).

Jadi sempena Tahun Baru Cina ini kaum cina harap renungkanlah nasib yang menimpa bangsa anda yang melarat dibawah pemerintahan PAS.  Itu baru di Kelantan, bayangkan sahajalah kalau puak ini diberi peluang di peringkat persekutuan.

Jangan ingat PAS ini bertoleransi hanya kerana ada patung Buddha besar di Tumpat, itu bukan untuk orang cina, tapi orang siam!!


Posted by Adamyan on February 10th, 2013 :: Filed under Adamyan,Utama
You can leave a response, or trackback from your own site.

35 Responses to “Cina Pun Melarat Kalau PAS Memerintah”

  1. mamu
    February 10th, 2013

    Betoi aa, MB Kelantan 22 tahun tersebut lebih suka kepada aktiviti agama buddha dengan patung Buddha yg besar walaupun nasib rakyat dia seperti gambar di atas… he he

  2. mek
    February 10th, 2013

    kemiskinan ni di mana2 boh….tinggal lagi
    isu ni dimainkan atau tidak…yg penting miskin patut dibantu !!!!!!!!

  3. raplahjingaa
    February 10th, 2013

    Betul…hanya kat ladang rakyaat jer yang miskin dihalau keluar…

    macam mana kira ???

  4. DataCode
    February 10th, 2013

    Kemeskinan ramai yang kata berlaku dimana-mana.mungkin antaranya rakyat tidak sedar kemeskinan juga berpunca dari tidak kesetabilan ekonomi sesebuah negara,

  5. EVLee
    February 11th, 2013

    Tau tak pa…tapi kena ingat: “I help you to help yourself”. Jika tidak, pertolongan itu tidak akan berjaya… dan tidak memberikan sebarang kesan ataupun bermakna(untuk jangkamasa panjang). Waullahu’alam

  6. EVLee
    February 11th, 2013

    Kigha buta peghot….

  7. Andik
    February 11th, 2013

    Bila sesebuah kerajaan negeri tidak dapat mengadakan peluang pekerjaan kepada rakyatnya …….maka terjadilah seperti yang dikelantan ni…………

  8. PakNgah
    February 11th, 2013

    Assalam Alaikum.
    Orang baru wajib beri salam. Kita mahu bercerita sikit tentang cina miskin. Cina sebenarnya bukan semua senang. Yg susah lebih susah pada bangsa lain pun ada. Cina dari negara Tiongsan memang asalnya susah dari zaman komunis disana. Cerita cina dizaman itu , kalau dapat makan utk hari itu mereka sudah bersyukur.

    Sebab itu orang cina terbiasa hingga sekarang dgn cara menyapa ” sudah makan ? Kalau kita apa khabar? Sihat ?

    Kerana kalau jawapan dari rakan yg ditegurnya itu ” ye sudah makan… sudah dikira OK. Yg mana antara mereka yg sudah makan hari itu sudah dikira OK. Ini menunjukkan berapa sukarnya hidup mereka.

  9. PakNgah
    February 11th, 2013

    Percent cina susah di Msia memang sedikit. Ini kerana yang pertama cina memang kuat berusaha utk cari duit. Macam2 cara mereka cari duit. Celik mata, duit, celik mata duit. Pergi kekuil sembahyang pun kerana nak mintak duit.

    Kedua cina mudah dapat bantuan dari bangsa dia. Terutama yg berniaga mereka senang dapat modal dari rakan yg kaya. Bukan tak ada kes kencing mengencing, ada jugak tapi mereka dapat atasi dgn cara mereka.

    Ketiga fakta tak ada halal haram jugak membantu mereka.

  10. PakNgah
    February 11th, 2013

    Isunya disini ialah kerajaan PAs memang kurang masa utk jaga kebajikan rakyat. Mereka tak ada masa utk jalankan program yg baik utk naik taraf hidup rakyat. Kes air pun mereka tak dapat atasi hingga ke hari ini. Kerana pemimpin mereka pasang filter air diluar rumah dan ada filter/purifier satu lagi disinki utk air memasak/minum. No hal.. air tetap bersih pada mereka. Mereka lupa tak semua rakyat mampu pasang filter yg harga cecah 1.5 ke 3 ribu RM.

  11. tengkudin
    February 11th, 2013

    yang tak melarat hidup cuma nik ajis dan kroni dan sedara mara…dia bagus je naik HELLFIRE dan MERCEDES!!!..
    haramjadahnya punya nik ajis

  12. siamang Gagap
    February 11th, 2013

    Agaknya oleh kerana terlalu sibuk berceramah sampaikan rakyat yg memilih mereka diabaikan. Dimana pemerintahan islam yg mereka laungkan. Islam agama yg sempurna dan mengutamakan kebajikan serta membawa kemakmuran kepada setiap rakyat yg berada dibawah naungan penerintah.

    Bayangkan dlm cakap politik pas, lebuhraya nak beri percuma, rakyat sendiri hidup merempat. Nik Aziz juga yg sedap naik vellfire dan merch

  13. omega
    February 11th, 2013

    Betul yg miskin perlu dibantu. Bantu dengan cara usir mereka dari tanah yg mereka usahakan berpuluh tahun utk diberi kepada pemimpin DAP.

  14. SebaikPerhiasan
    February 11th, 2013

    “I help you to help yourself” Thumbs up EVLee

  15. DataCode
    February 11th, 2013

    Hang tau apa.depa tu dok kata bn zalim sebenarnya nak cari dan tambah kuasa.sebab nak tambah kekayaan,padahal segalanya mereka galas sampai muntah diatas laluan kerajaan yang mereka tuduh zalim…

  16. DataCode
    February 11th, 2013

    Ramai yang tak mahu toleh sebelum negara merdeka dan menilainya bagaimana tok nenek mereka hidup.tapi sekarang mereka hanya tahu kata negara sudah merdeka 50 tahun ,tapi rakyatnya dizalimi..atas dasar apa mereka kata begitu,sedangkan anak menantu mereka hidup bermewahan di atas ucapan mereka iaitu kerajaan zalim

  17. baba
    February 11th, 2013

    kalau pas perintah mau cina2 semua byk tutup kedai.

  18. StinGray
    February 11th, 2013

    Sembang bukan main ganas lagi, nak buat keretapi laju lah, nak buat Stadium baru, nak buat HighWay….hakikatnya hidup rakyat melarat papa kedana….sumbat duit rakyat banyak2 dalam Tin Milo, lepas tu temberang sana sini nak buat mcm2…celako celako celako betul si tua kutuk ni….

  19. kat karung guni
    February 11th, 2013

    sami siam, bomoh siam, nik aziz kena jaga baik baik..bukan mudah nak layan orang sedang marah, bila tengok jer muka nik aziz terus jadi bengong kepala otak..

  20. WakKang
    February 11th, 2013

    Pandai dia berselindung dengan jubah dan serban yer!!! Rupanya tamakkan dunia jugak orang tua ni!!

  21. mek
    February 12th, 2013

    tak lebih hanya berburuk sangka….ajaklah SPRM…confirm SPRM tidak bias nik ajis !!!

  22. bujuk
    February 12th, 2013

    Apasal Najib cakap ‘I help U, U help me/BN’?
    Apapun thumb-up for U.

  23. bujuk
    February 12th, 2013

    Maahad tu siapa yg. belajar situ kalau bukan anak k’tan dan rakyat m’sia?
    takkan terdesak hingga cerita harta anak/menantu, taknak tunjuk gambar harta anak/menantu tunM dan tunA serta tun razak? boleh kita sama2 nilai… harta siapa paling banyak.
    Lot kedai pun kecoh jugak… YB tempat aku bukan dua tapi sederet (10 lot) dia punya. Baru YB belum cerita MB.
    Pasal balak pulak, ada bekas MB perak keluarkan balak haram. Hutan tersebut terbakar hampir 1 bulan sebab aktiviti haram tersebut. orang kampung tak boleh buat apa sebab MB punya.

  24. bujuk
    February 12th, 2013

    Dah tak cukup melayu… cina pun korang highlight kononnya miskin d k’tan. Apa cina d pahang, johor, melaka takda yg. melarat ke?
    Hentikanlah salahkan k’tan atas isu2 terpencil camni. Kan ada teknokrat yg. kata rakyat k’tan lebih kaya dari johor.
    Aku suka cerita ADUN gaal yg. penulis sebut… itu buktinya pemimpin PAS lebih kuat semangat Islam/melayunya berbanding pemimpin UMNO yg lebih rela MCA(pelakon video lucah),MIC , gerakan dan PPP jadi YB berbanding calon melayu/islam dari parti lain.

  25. bangKano
    February 12th, 2013

    Hang kena paham apa moral cerita yang di papaq kan tu….dasaq oghang politik semua nya sama tok kigha la UMNO ka,PAS ka,PKR mau pun DAP. Depa semua mahu kan kuasa untuk tambah kekayaan,wang & pompuan untuk bini & gundiq. Pok Nik kunun nya ZUHUD tapi peghangai macam YAAKUD masih ada keinginan macam oghang politik lain punya ghumah besaq,kegheta mewah berbijik bjik,harta/bangunan,tanah dll. Dia cuma berlindung di balik serban besaq,jubah labuh,janggut seghabai,mulut terkumat kamit baca zikir kunun nya al SIDIQ tapi sebenaq nya ZINDIQ…

    Sudah la hang pa habih kena tipu kat individu ngaku Ulama Waraq tapi TAMAK kan dunia…….!!!!

  26. bangKano
    February 12th, 2013

    Semua bangsa di dunia bukan semua nya kaya raya,mewah tapi ada jugak rakyat hiudp melarat. Pi tengok kat negeri China ramai yang miskin hidup melarat. Yang kaya cuma 10-15& jerr baki nya lagu mana…?

    Ni semua ada la sifat alam ciptaan ALLAH. Sebab tu ALLAH wajib kan zakat & sedekah pada insan yang mampu untuk membantu golongan yang tak bernasib baik ni. Apa ingat zakat,sedekah & infak tu main main ka….?

  27. jinkun
    February 12th, 2013

    bujuk mana tau bab moral2 ni….psl dia kan pencacai pemimpin yg tak ada moral…kahkahkah.

  28. raplahjingaa
    February 12th, 2013

    Bujuk manalah dia tau zakat sedekah tu…

    bagi dia rasuah adalah sedekah !

  29. bujuk
    February 12th, 2013

    hampa salah komen kut… ce baca tajuk artikel Adamyan tu, lebihkurang maksudnya cina tu melarat sebab tinggal d k’tan yg. PAS tadbir bukan sebab kada dan kadar dia camtu.

  30. bujuk
    February 12th, 2013

    Zuhud tu d bandingkan dengan sekelian pemimpin d m’sia yg. ada sekarang ni. Kalau hang banding dengan rasulullah dan sahabat memang tak jejak la… perbezaan zaman Rasulullah dan Saidina Ali pun dah banyak berubah.

  31. bujuk
    February 13th, 2013

    Takkan nak samakan TGNA dengan Rasulullah dan sahabat, memang tak padan la…. tapi dengan pemimpin2 yg. ada d m’sia ni, beliau dari kalangan pemimpin yg. ZUHUD.

  32. ku2
    February 13th, 2013

    mamposlah cina biar dia miskin tak mijak kepala melayu..kalau kaya mijak melayu..aku sokong kelantan biokan cina miskin..

  33. Hamba Ar Rahman
    February 14th, 2013

    Salam kepada akhi…semoga kehadiran anda di sini dapat memeriahkan lagi site ini…kita memang memerlukan lebih ramai pemikir dan komen2 yang membina daripada komen2 yang negatif dan berunsur perosak bangsa dan agama di zaman yang sangat mencabar minda dekad ini…Pokoknya….mengapakah PAS tidak kecukupan masa untuk mentadbir dan menjaga kebajikan rakyat….
    menurut TGNA mereka mempunyai 25 jam sehari berbanding kerajaan BN…bermakna mereka lebih 1 jam…apakah agenda yang mereka sedang lakukan sehingga mereka terlalu sibuk dan tiada masa…saya rasa tidak perlu kita bincang..kerana rata2 rakyat sudah tahu dimanakah masa mereka lebih banyak dihabiskan..wallahua’lam…

  34. Hamba Ar Rahman
    February 14th, 2013

    Salam kepada akhi…semoga kehadiran anda di sini dapat memeriahkan lagi site ini…kita memang memerlukan lebih ramai pemikir dan komen2 yang membina daripada komen2 yang negatif dan berunsur merosakkan bangsa dan agama di zaman yang sangat mencabar minda dekad ini…Pokoknya….mengapakah PAS tidak kecukupan masa untuk mentadbir dan menjaga kebajikan rakyat….
    menurut TGNA mereka mempunyai 25 jam sehari berbanding kerajaan BN…bermakna mereka lebih 1 jam…apakah agenda yang mereka sedang lakukan sehingga mereka terlalu sibuk dan tiada masa…saya rasa tidak perlu kita bincang..kerana rata2 rakyat sudah tahu dimanakah masa mereka lebih banyak dihabiskan..wallahua’lam…

  35. Hamba Ar Rahman
    February 14th, 2013

    Eh Bujuk…dekat2 nak pilihanraya ni nick hang tukar kaler jadi warna hijau plak…tu memang hang kah atau pun orang lain menyamar jadi hang…??

Leave a Reply

Type your comment in the box below: