Menu Utama

Adamyan

 

TPM: DAP Yang Minta Atau Mahathir Yang Offer?

MAHATHIR terus berjasa kepada BN bila hari ini mendedahkan pulak apa yang selamat dianggap sebagai satu ‘kira-kira rahsia’ bahawa DAP sebetulnya meminta jawatan Timbalan Perdana Menteri, bukan Perdana Menteri seperti yang disangkakan.  Dakwaan itu disiar akhbar Berita Harian.  Berita Harian pula memetik dari sebuah portal berita Internet. DAP melalui Setiausaha Agung yang belum disahkan, Guan Eng dengan pantas menafikan kepada sebuah portal berita pro pembangkang bahawa DAP pernah meminta jawatan itu seperti yang didakwa Mahathir.  Penafian ini bagaimanapun sekadar menunjukkan bahawa salah seekor dari dua ini berbohong. Cuma persoalannya siapa?Baca Lagi


PKR Pun Anwar Tak Bagi Orang Lain Melainkan Bininya, PM Sementara Pulak Nak Bagi Muhyiddin?

Senang cakaplah kan, gebang, sesiapa pun boleh gebang, tapi realiti politik kat Malaysia ni nak kena hadam betul-betul. Tinggi mana pun ‘likes’ dekat Facebook atau ramai manapun datang menyokong, tapi kalau diakhirnya pemimpin berbalah, parti berebut orang siapa nak jadi apa – seperti yang sedang berlaku dalam Pakatan sekarang, tak jadi apa jugaklah. BN jugaklah yang akan menangnya nanti.


Kasihan Dia Keseorangan, Pentaksub Semua Jadi Tikus

PENULIS minta maaf kepada pentaksub Mahathir kerana selama ini menganggap mereka jenis sokong membuta tuli yang sanggup melakukan apa saja dalam dunia ini untuk mempertahankan tua kutuk itu dalam berhadapan dengan apa juga cabaran. Selalu penulis  katakan, pentaksub Mahathir akan menyokong dan mempersetujui apa saja yang dilakukannya termasuk jika Mahathir berlari bogel sekitar rumahnya di Seri Kembangan – perumpamaanlah tu, bukan Mahathir benar-benar lari bogel pun, tapi tak tahulah kan.  Umur dan kepala yang macam itu, apa-apa saja boleh berlaku. Rupanya dalam bab-bab tertentu saja, bila kena bab seperti pertelingkahanBaca Lagi


U-Turn: Bukti Mahathir Boleh Ubah Pendirian Macam Tukar Seluar Dalam

PENULIS masih ingat, ketika dihasut Mahathir untuk membenci Paklah pada sekitar 2005 hingga 2009, ungkapan yang sering digambarkan mengenai Paklah ini ialah beliau seorang yang flip flop, half past six dan sebagainya.  Dua-dua itu membawa maksud pendirian tidak konsisten.000 Hari ini, Paklah boleh tersenyum lebar semula kerana ternyata yang 2 kali ganda lebih teruk tidak konsisten dari beliau ialah Mahathir sendiri sehingga mendapat gelaran sebagai jaguh U-turn dari Perdana Menteri.  Ingat senang-senang ke nak dapat gelaran dari Perdana Menteri? Menariknya, yang buktikan tu bukan orang lain, sebaliknya Mahathir juga. RasuahBaca Lagi


Diktator: Dulu Kutuk, Sekarang Kan Dah Mendapat

Tindakan Mahathir secara bersendirian menentukan apa patut atau tidak patut dibuat jika Pakatan Harampan memerintah KALAU menang dalam PRU14, menambah lagi huru hara dalam pembangkang selepas Pakatan Rakyat berkubur dan PAS terkeluar pada tahun 2014.  Seperti contoh BR1M, memandai mandai saja Mahathir bercakap bagi pihak Pakatan akan meneruskan atau tidak meneruskan program itu KALAU menjadi kerajaan. Diktator sungguhkan? Sebiji, apa yang Pakatan doakan Mahathir untuk jadi dulu, makbul dah, cuma sekarang dia menjadi diktator dalam Pakatan, baru padan muka hangpa semua.  Langsung takdak bincang, main sebut ikut suka dia saja.Baca Lagi


BR1M Kekal Pulak Dah, Mahathir ‘Berjasa’ Lagi Kepada UMNO & Najib

MAHATHIR ‘berjasa’ lagi kepada kerajaan BN bila semalam mengumumkan dalam perasmian partinya, Bersatu cap bunga raya, bahawa Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang lama dikempenkannya sendiri sebagai rasuah, akan dikekalkan kalau Pakatan menang dalam PRU14. Sebelum ini berulang kali Mahathir mengatakan BR1M itu rasuah dan tanpa sebarang kesipuan, dia mengubah pandangan itu begitu saja.  Positiflah untuk UMNO dan Datuk Seri Najb Tun Razak yang memperkenalkan BR1M kerana Mahathir menjilat ludahnya sendiri tanpa Najib perlu bersusah payah. Ia adalah Mahathir sendiri yang kata rasuah dan Mahathir juga yang kemudian kata bukan rasuah,Baca Lagi


Pakatan Guna Pendekatan Skim Cepat Kaya Untuk Pengaruhi Rakyat

ORANG Malaysia diakui antara tertinggi kalau bab kena tipu sebab nak kaya cepat ni.  Ambik satu contoh, gores dan menang.  Berbuih mulut dah kempen agar jangan dilayan, pun begitu pada setiap masa kita dengar orang tertipu kerana benda bodoh macam itu.  Itu baru satu, belum black money, bomoh tarik duit, pelaburan Internet dan yang lain-lain lagi. Mengikut statistik polis, wang sebanyak RM 1.3 billion lesap, membabitkan hampir 30,000 mangsa penipuan pelbagai skim nak kaya cepat dari 2014 hingga Februari 2016 sahaja.  Itu yang lapor, yang tak lapor entah berapa banyak. PakatanBaca Lagi


Felda: Serang Isa, Ganti Shahrir, ‘Jem’ Pakatan Dibuat Najib

DATUK Seri Najib Tun Razak ternyata seorang strategis politik yang cerdik.  Dalam isu Felda ini sajalah boleh tengok, ketika pembangkang menumpu sepenuh serangan kepada Tan Sri Isa Samad termasuk memfitnah konon beliau kahwin muda (gambar dengan anaknya), Najib ganti dengan Tan Sri Shahrir Samad begitu saja. Jem sekejap Pakatan dibuat Najib. Yang ramai tak tahu, perlantikan Shahrir bukan perlantikan kosong.  Buat pertama kali seingat penulis, Pengerusi Felda dilantik dari kalangan pemimpin yang tidak begitu ada kaitan dengan Felda. Isa dulu sebagai contoh. Sekalipun bukan berasal dari mana-mana Felda tapi beliauBaca Lagi


Apa Yang Pakatan Bantu Kurang Beban Hidup, Caj Beg Plastik 20 Sen Satu?

SEKARANG ini, entiti berkaitan pembangkang giat menjalankan kaji selidik menggunakan telefon untuk mendapat maklum balas mengenai kos sara hidup hari ini. Ya, sememangnya sejak Datuk Seri Najib Tun Razak jadi Perdana Menteri ini saja kos sara hidup naik, dulu-dulu mana ada kos sara naik sejak merdeka.  Sebelum ini mana ada barang naik, harga beras dari 1957 sampai sekarang tidak berubah sesen pun, hanya setelah Najib jadi Perdana Menteri saja baru semuanya naik. Memang bodoh siapa yang percaya kenyataan sindiran di atas. Apa pun, ini bukti keterujaan pembangkang untuk meletakkan semuaBaca Lagi


TS Adenan Meninggal: Pemimpin Pakatan Dukacita, Penyokongnya ‘Beraya’

  INI bukan kali pertama bila kematian di kalangan pemimpin BN berlaku, disambut dengan ‘perayaan’ oleh penyokong Pakatan, nak-nak di kalangan penyokong cina DAP melalui akaun media sosial masing-masing.  Dah banyak kali. Penulis masih ingat ketika kemalangan helikopter yang membabitkan kematian 2 pemimpin BN dalam kempen pilihanraya negeri Sarawak tahun lepas, situasi yang sama pun berlaku juga.  Sekarang Allahyarham Tan Sri Adenan yang meninggal tengahari tadi pula menjadi mangsa terbaru mereka. Nak nafikan pun tak boleh sebab jelas akaun itu memang milik penyokong Pakatan, dibaca keseluruhan.  Bukan tiba-tiba muncul yangBaca Lagi