4000 MNLF di Sabah?

KOTA KINABALU 9 Sept. – Pasukan keselamatan menafikan dakwaan oleh Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) kononnya seramai 4,000 pejuang Tausug yang berada di Sabah dan Sarawak telah diaktifkan dan bersedia untuk berperang.

Ketua Pengarah Kawasan Keselamatan Khas Timur Sabah (Esscom), Datuk Mohammad Mentek berkata, dakwaan tersebut adalah palsu dan hanya propaganda kumpulan berkenaan bagi menimbulkan keresahan di kalangan masyarakat.

“Berdasarkan risikan awal perkara itu hanyalah temberang dan tidak benar,” tegasnya ketika dihubungi di sini hari ini.

Beliau mengulas mengenai laporan media Filipina dan antarabangsa yang kononnya tentera pejuang bangsa Moro telah diaktifkan. – UTUSAN ONLINE

Berita sebelum ini yang dilaporkan oleh Media Filipina:

4,000 fighters ready to strike in East Malaysia, claim Filipino rebels
SEPTEMBER 09, 2013

The Moro National Liberation Front (MNLF) has activated some 4,000 foreign-trained Tausug fighters embedded in Sarawak and Sabah in Malaysia, group spokesman Emmanuel Fontanilla told The Philippine Star yesterday.

Fontanilla said the mobilisation of the fighters was to protect Tausugs, who he claimed have been the subject of a crackdown by Malaysian authorities recently.

According to the Philippine daily, he said the MNLF fighters were in addition to the Sulu Sultanate Army led by Agbimuddin Kiram, the brother of Sulu Sultan Jamalul Kiram III, leading the armed struggle to reclaim their ancestral land in Sabah.

MNLF founding chairman Nur Misuari had declared Sarawak and Sabah as part of the Bangsa Moro Republik (BMR).

Fontanilla, however, clarified that the MNLF fighters in Malaysia will act only in self-defense against any attack from Malaysian security forces.

Fontanilla declined to elaborate how the armed group, called the Bangsa Moro Army in Malaysia, was “activated” but a source revealed at least five countries are supporting it with arms shipments that had arrived in the disputed territory.

“Just like what happened in the early ‘70s at the height of Mindanao conflict, Sabah and Sarawak will be the main base of the Bangsa Moro Army,” the Philippine Star quoted the source as saying.

The source said the MNLF had since the early 1970s set up guerrilla and training camps in Sabah with the consent of the Malaysian government at the time.

The source added huge arms shipments were also sent to MNLF in Mindanao weeks before Misuari declared independence in Talipao, Sulu, last August.

“MNLF troops are now bearing modern assault weapons coming from foreign supporters,” the source said.

Fontanilla, however, denied the arms shipment, saying the reports were part of negative propaganda against the MNLF. – September 9, 2013


Posted by KuntaKinte Malaysia on September 9th, 2013 :: Filed under Semasa
You can leave a response, or trackback from your own site.

9 Responses to “4000 MNLF di Sabah?”

  1. sireh ke gagang
    September 9th, 2013

    aktif la 4000 ke , 40,000 ke . pasukan keselamatan baik di darat , laut , udara hari2 dah bersiap siaga . kau masuk kali ni , takkan keluar lagi dgn hidup2 dah ..

  2. […] View post: 4000 MNLF di Sabah? […]

  3. tubir
    September 9th, 2013

    Jangan terlalu menafikan kenyataan tersebut .Kalau angka 4000 itu memang ada benarnya …sebab terdapat ramai orang orang bangsa ini tingal di sandakan ,tawau,samporna dan disekitar serawak .Merika ini mesti diawasi dan dipantau dengan rapi …Tingkatkan perisikan medan .

  4. Dayak sabah
    September 10th, 2013

    Suluk ini ibarat yahudi..bangsa dia salah kah atau betul…dia tetap sokong.

    Kerajaan Malaysia jangan bagi muka dengan bangsa ni. Sudah di beri betis nak kan paha pula.. sudah di beri IC palsu, anak mereka dan bangsa mereka diutamakan bekerja di sektor kerajaan..tapi pada akhirnya mereka melawan kerajaan malaysia dan berniat merampas sabah.

    Apa yg perlu Malaysia lakukan sekarang ialah mengusir Para Suluk ini secara professional dan secara beretika.

    Selagi kaum ini berada disabah dan sarawak..selagi itu lah Malaysia ini ibarat telur berada di hujung tanduk.

  5. yusofhashim mahmut
    September 10th, 2013

    bangsa dari pulau julu memang tidak ada akal.pintar pintar budu.itu sebab suka memberontak.nak jadi pemerintah buat sesuatu pembangunan untuk rak yat dan negeri ,baru nak sibuk fikir yang lain.dia ingat sabah ni senag dsengan merompak membunuh angkat senapang hari hari.macam mereka tu orang lain buat usaha dia senang rampar .berlagak berani dengan angkat senjata ancam orang kampong. Pada kerajan Malaysia harus bertindak cekap dan tepat jangan ada alasan sempadan kita sangat luas susah nak jaga.Mereka yang ada di atas darat ni kena teliti dengan betul betul. jangan sambil lewa aja.

  6. yusofhashim mahmut
    September 10th, 2013

    Moro tu pintar pintar budu.

  7. yusofhashim mahmut
    September 10th, 2013

    jaga saja tempat sendiri. nak jaga sabah,nanti di gadai tak dapat tebus.sebab tak pandai cari kemajuan,hanya tahu tembak orang kampong.Pintar pintar budu.

  8. yusofhashim mahmut
    September 10th, 2013

    Pehak kerajaan perlu tidak leka.Jangan guna kan alasan sempadai kita sangat luas susah nak jaga.Mereka yang di darat kena di teliti.Jangan bagi muka.Bagi Ic ,bagi tanah ,bagi rumah,bagisekolah,bagi brim,bagikampong.Tidak kira phlippin atau Indonesia.Yang ada ducument masuk Malaysia kita layan yang mana tiada walau pun mereka sudah lama di mumi Malaysia.

  9. tubir
    September 11th, 2013

    Buat baik berpada pada buat jahat kena selalu.Orang tamak selalunya untung ….Diam diam ubi berisi diam diam orang rupanya mati,Diberi betis nak peha,diberi peha nakan pungkok pula.

Leave a Reply

Type your comment in the box below: