5
Sep

Awas Putar Belit Pembangkang : Kenaikan Petrol 20 sen Impak Maksima 1.3%

Kajian tentang kenaikan harga barang akibat dari kenaikan petrol hanyalah  0.1 hingga 1.3 peratus sahaja. Ini bermakna sekiranya barang berharga RM10 sebelum ini maka harga baru adalah RM10.13. Ini bermakna barang tersebut hanya naik sebanyak 13sen sahaja. Namun bagi peniaga yang dikuasai oleh perasaan tamak haloba dan bertujuan untuk memburukkan nama kerajaan maka mereka akan menaikkan harga sewenang-wenangnya untuk menaguk di air keruh.

 

Roti canai yang berharga RM1 akan mengalami kenaikan sebanyak 1sen sahaja secara logiknya. Oleh itu sebarang kenaikan yang tidak munasabah haruslah dilaporkan segera kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri.

 

Senario politik sekarang menyaksikan pakatan pembangkang akan mengambil kesempatan untuk memburukkan kerajaan pada kadar yang maksima. Memandangkan para peniaga kebanyakkannya terdiri dari kaum Cina yang merupakan penyokong kuat mereka maka kerajaan harus mengambil langkah yang cukup drastik dan tegas untuk mengawal harga barangan keperluan dari menjadi mangsa manipulasi mereka.

 

Pakatan pembangkang akan cuba memutarbelitkan fakta ke tahap maksima untuk memburukkan kerajaan.  Dengan bersandarkan kepada kesan yang dialami apabila harga minyak dinaikkan  pada masa lalu maka mereka menuduh segala fakta yang disediakan oleh kerajaan sebagai salah.

 

Sebelum ini para peniaga telah menaikkan harga barangan secara tidak munasabah semasa kenaikkan harga minyak yang lalu kerana tidak ada penguatkuasaan yang tegas dari KPDNKK lke atas mereka. Oleh itu sekiranya kerajaan bersungguh-sungguh mahu menjaga kebajikan rakyat maka mereka haruslah memastikan KPDNKK akan bertindak tegas terhadap para peniaga yang menaikkan harga barangan sesuka hati mereka.

 

Pada masa yang sama juga para pengguna haruslah melaksanakan tanggungjawab mereka untuk melaporkan sebarang kenaikkkan harga yang cuba dimanipulasikan oleh para peniaga.  Peniaga dan pengguna mempunyai tanggungjawab untuk memastikan misi dan visi untuk pembangunan negara dan kesejahteraan dapat terus dipelihara tanpa mengadaikan keselesaan yang kita ada sekarang.

 

Bahagian dasar dan penguatkuasaan KPDNKK telah melakukan kajian secara terperinci dan hasilnya mendapati pengurangan subsidi minyak petrol RON 95 dan diesel sebanyak 20 sen ini tidak memberi kesan drastik kepada kos perniagaan, hanya sekitar 0.1 hingga 1.3 peratus sahaja. Hakikat bahawa kenaikan harga minyak petrol RON 95 dan diesel sebanyak 20 sen seliter tidak  memberi kesan besar sehingga memaksa peniaga menaikkan harga secara mendadak dan membebankan pengguna.

 

KPDNKK telah mengerahkan 1,845 anggota penguat kuasa dan 1,071 pegawai pemantau termasuk penghulu dan juga individu tertentu yang dilantik kementerian untuk mengekang dan mengawal kenaikan harga melampau yang cuba dimanipulasikan oleh peniaga dan pembangkang.

 

Perhatian khusus akan diberikan terhadap aduan pengguna untuk kira-kira 250 barangan bukan kawalan yang menjadi kegunaan harian rakyat negara ini. Kenaikan harga barangan bukan kawalan akan dipantau supaya  berpatutan dan rasional. Pengguna yang mahu membuat aduan tentang kenaikan harga barang dan makanan boleh berbuat demikian dengan menghubungi talian 1800 88 6800 atau layari laman e-Aduan kementerian di http://eaduan.kpdnkk.gov.my,”

 

Rakyat seharusnya bijak menilai keperihatinan kerajaan dalam menjaga kebajikan mereka. DAP telah membuktikan tahap keperihatinan yang buruk apabila mereka telah bertindak menaikkan tarif air di Pulau Pinang sebanyak 100% berkuatkuasa 1 September yang lepas.  Air merupakan keperluan asas manusia. Dan air juga tidak bergantung kepada harga pasaran dunia untuk menetukan turun naiknya harga. Namun DAP telah membuktikan kekejaman mereka menaikkan harga sehingga 100%.

 

Begitu juga dengan pentadbiran pakatan pembangkang di Selangor. Janji untuk menurunkan cukai pintu telah berubah menjadi kenaikan cukai  pintu yang begitu tiunggi di Selangor sehingga membebankan rakyat Selangor.

 

Sebarang kenaikan harga samada besar atau kecil sememangnya tidak pernah kita alu-alukan. Namun kerajaan haruslah menimbangkan dengan bijak kesan dari pemberian subsidi petrol yang bakal membebankan kerajaan.  Kita boleh lihat bahawa harga petrol di negara-negara jiran jauh lebih mahal sehingga menyebabkan berlakunya penyeludupan petrol secara besar-besaran. Ini membuktikan harga petrol lama dan jumlah subsidi besar yang kerajaan peruntukkan untuk petrol sudah tidak relevan lagi.

 

Rakyat akan mengambil masa untuk memahami tindakan kerajaan ini. Oleh itu infomasi yang tepat dan benar haruslah sampai pada rakyat bagi membolehkan rakyat menangkis semua fitnah yang ditabur oleh pembangkang.

 

Kita amat maklum bahawa pembangkang akan sentiasa menjanjikan bulan bintang kerana mereka tahu bahawa mereka tidak akan menunaikan segala janji tersebut dan penyokong mereka juga tidak akan menyalahkan mereka. Namun “psywar” ini sedikit sebanyak akan mampu mengoyangkan pegangan dan pendirian mereka yang pentingkan diri sendiri, tidak patriotik dan mudah terpengaruh. Lebih-lebih lagi dengan kewujudan “Red Bean Army” milik DAP yang berterusan menanamkan kebencian terhadap kerajaan.  Oleh itu kerajaan harus bijak dan tegas dalam membuat keputusan dan melaksanakan perancangan kerana kita bakal menempuh PRU 14 nanti.

Ada 58 Comments setakat ini.

  • kayu
    September 5th, 2013 at 10:16 PM

    Peniaga ni mereka hanya cari alasan untuk menaikkan harga barang saja.,aku bagi contoh..!..sebelum ni lori bawa barang kos minyak seratus ringgit untuk pergi balik sesuatu tempat..dengan muatan 1000 bungkus milo ,tetapi selepas kenaikkan minyak 20 sen,.. kos pergi balik adalah RM 120..tetapi percayalah selepas ini milo ini akan mengalami kenaikkan lebih lebih 50 sen untuk setiap bungkus atau 50 sen x 1000 bungkus = RM 500..minyak naik RM 20 ..,milo naik RM500 ..lebih malang lagi untuk menjimatkan kos dan buat untung lebih lagi,. taukey Cina tu buang pekerja lama yang gaji tinggi, kemudian ambil pula pekerja baru yang gaji lebih murah..,kalau boleh ambil pendatang asing jadi pemandu lagilah horey..,bersepah pemandu warga asing selepas ini dijalan.., selepas ini kalau sesiapa yang nak merusuh ,pergi merusuh dikedai,kilang atau gudang taukey Cina yang tamak haloba tu,,..

  • mek esah
    September 5th, 2013 at 10:23 PM

    pitih msia semakin kecik bang !!!!

    https://www.facebook.com/photo.php?v=414758311962758&set=vb.146443882055561&type=2&theater

  • WTF
    September 5th, 2013 at 10:33 PM

    Awat, hang selalu singgah Singapore ker Mek pergi shopping???

  • mek esah
    September 5th, 2013 at 10:35 PM

    lama dah mek tak ke sana…sekitar 80an dulu ada le jugak….sama2 le berdoa agar ringgit kita kembali kukuh…amin

  • WTF
    September 5th, 2013 at 10:39 PM

    Hehehe..

    On this part, I tak mau doa camtu

    Sebab saya duduk di Singapore…

    Tapi Mek, apa masalahnya kalau SGD 1 = MYR 2.50 sedangkan Mek pun dah tak mai Singapore…

  • gambus
    September 5th, 2013 at 10:46 PM

    sebelum ni melalak pasal kerajaan bawak masuk bangla , rupa-rupanya banglaa ni sentiasa berkait rapat dengan puak DAPigs

    http://mymassa.blogspot.com/2013/09/bangla-dan-kaum-chauvinis-tak-dapat.html

    rupanya pasal ni harga rumah nak dinaikkan oleh pemaju DAPigs

  • baba
    September 5th, 2013 at 10:46 PM

    masalah di sini ialah dengan para peniaga. mereka akan mengambil peluang kenaikan harga minyak utk menaikkan harga barang dan memdapat keuntungan lebih. yang jadi mangsa ialah pengguna.

  • alfie60
    September 5th, 2013 at 10:48 PM

    Yalah macam angka sebelum PRu13 100% orang cina sokong Ah Jib Gor tapi sebenar nya hanya 3% aje.

    Satu PM yang bodoh yang pi lepas hardcore gangster bila ISA & EO di mansuhkan.Sekarang hari2 news di TV3 tak ada cerita lain cuma pasai polis dan ops Cantas duk rajin tangkap orang tapi kalau Ah Jib Gor tak lepas mereka in the first place perkara ini tak wujud.

  • mek esah
    September 5th, 2013 at 10:50 PM

    segan jugak le dgn kawan lama mek….

  • WTF
    September 5th, 2013 at 10:51 PM

    Bangla dan DAP, mana boleh dipisahkan…

  • WTF
    September 5th, 2013 at 10:56 PM

    Segan pulak!!!

  • Hamba Ar Rahman
    September 5th, 2013 at 10:59 PM

    Mek…Mek…sedih abang dengar cerita Mek…tulaa…abg ajak Mek webcam…nak teman Mek…Mek buat2 malu kucing….kan dah kesepian….

  • WTF
    September 5th, 2013 at 11:01 PM

    Macam website dating pulak…

    Hahahaahha

  • gambus
    September 5th, 2013 at 11:06 PM

    Baca kat FB tu satu pun tak nyatakan negatif yang paling teruk bila ringgit jatuh berbanding nilai dollar singapore

    yang patut bangga ialah pekerja Malaysia di Singapore dapat tukaran yang lebih dan tentunya ini meningkatkan lagi aktiviti jual beli dalam negara hihihi

    kalau kena kat pemimpin Pakatan ni tentunya dorang dah lariii kekekekeke

  • gambus
    September 5th, 2013 at 11:14 PM

    sajee nak test bawak pelbagai isu yang takde berkaitan dengan artikel macam macai Pakatan kat sini .. hehehehe ok jugak

  • WTF
    September 5th, 2013 at 11:19 PM

    Belasah jer bro…

  • alimedanbaru
    September 6th, 2013 at 12:01 AM

    lu sibuk salahkan Najib, dulu masa ada ISA lu la pagi petang siang malam pakai tshirt ‘hapuskan ISA’. lu sama puak pembangkang baling batu, sembunyi tangan! kalau lu pandai sangat dan iklas bagilah ide apa perlu buat, sekurang2nya bagilah galakan pada Polis, ini tak, apa lu ingat polis bangsat punya kerja ke kalau sibuk tangkap gangster. gua walaupun tak suka atau suka pemimpin, gua tak cakap bodo sbb ada cara bagi nasihat kecualikan kalau pembangkang Pakatan yg bangang!

  • peYno
    September 6th, 2013 at 5:11 AM

    bEBAL betul penganut2 UMNO kat cni…
    rupa jer hudoh. bebal tahap khinzir
    tunggu kena semelih jerla..

    kui.kui..kui

  • Kayu
    September 6th, 2013 at 7:44 AM

    Dalam web bukan pencacai Perlingkup Rakyat, kira ok lagilah komen dari bangkai babi macam ni pun boleh lepas,kalau dalam web malangsekskini pemakan babi tegar,. kalau kutuk Maharaja babi mereka jangan harap nak lepas, dipadam serta merta…biasalah pemakan babi tegar …hati hitam macam bangkai babi…!

  • Moohyideeeeen
    September 6th, 2013 at 8:50 AM

    Ahli yg salah EO dulu pesal tak buat siasatan??? Sbb ada VVIP terlibat ka?? Samad Said yg kerepot tu bukan main betul cepat tdkn PDRM…

  • bujuk
    September 6th, 2013 at 10:23 AM

    Kem. pengguna dah jadi kem. peniaga. awal2 buat pemeriksaan.. kemudian marah pada pengguna pulak. Ingat menteri kata..”kalau ayam mahal, jangan akan ayam”. Nanti mungkin keluar perkataan.. “kalau minyak mahal, jangan naik kereta”. Inilah jadinya bila kem. pengguna tak pro pengguna, sebaliknya pro peniaga.

  • Hamba Ar Rahman
    September 6th, 2013 at 10:34 AM

    orang macam ni tak payah layan bro…dari perkataan yg dia taip tu aku dah boleh agak mental state score dia berapa….zero…aka…otak tak centre…kalau kita balas macam cara dia…kita pun jadi 2 x 5 macam depa laa

  • Moohyideeeeen
    September 6th, 2013 at 10:51 AM

    Nanti Najib nak melawat pekan, dia naik keta Kuda….

  • Moohyideeeeen
    September 6th, 2013 at 10:52 AM

    Memang la, yg kena ialah mereka yg makan gaji. Tapi majoriti yg makan gaji. Sebab tu PR dah warn kesan eknaikan petrol 20 sen.

  • WTF
    September 6th, 2013 at 11:34 AM

    Setakat warning tak mampu buat apa2, buat apa nak dgr cakap PEMFUCKANG…

  • WTF
    September 6th, 2013 at 11:36 AM

    Sayang betul hang kat Pak Samad tu…

    Pergilah buat DEMO bawak bendera hang tu!!!!

  • kekuda
    September 6th, 2013 at 11:48 AM

    peniaga yg jadi penyokong PR memang tunggu waktu2 macam ni, sebab dah boleh jadi alasan nak naikkan harga. nasi lemak dari rm3.00 jadi rm3.50, macam lah ada 2 liter minyak ron95 dalam nasi lemak tu…

  • anakbochek
    September 6th, 2013 at 12:01 PM

    Betul tu, tah apa argument dia entah la. Yang pasti IQ dia lagi rendah dari Forrest Gump.

  • anakbochek
    September 6th, 2013 at 12:14 PM

    Pada aku la, nak melalak siang malam pagi petang pasal kenaikan harga minyak/barang ni takde kesudahannya. Nak tukar kerajaan pun pun kena tunggu 5 tahun lagi. 5 tahun bro, macam2 boleh jadi.

    Jadi aku rasa baik kita pro aktif sikit, adjust gaya hidup, bajet dan cara kita berbelanja. Frankly speaking tindakan pro aktif kita ni akan ada kesan sedikit sebanyak kalau tak kepada kerajaan kesan kepada diri kita sendiri. Yang penting kita kena kenalpasti apa barang keperluan dan apa barang yang tak perlu. Perlu ke kita dengan Astro full package? Kalau takde Astro tak boleh tengok TV ke? Perlu ke Unifi kalau kita lebih kepada melayan YouTube dan chikaro je. Perlu ke henjut 120km/jam kalau dengan 90 km/jam pun kita sampai jugak. Dulu kita selalu bawak anak2 makan KFC kenapa tak beli ayam sekor kita goreng sendiri. Dulu makan kat kantin RM10 sehari, why not kita bawa bekal lauk dari rumah. Nasi je beli.

    Macam2 kita boleh buat, insyaallah ada kesan positifnya. Dan ia bukan hanya meliputi orang kaya atau sederhana, yang berpendapatan rendah pun boleh juga merasa kesan positifnya. Hendak seribu daya tak hendak seribu dalih.

    Ini bukan cerita politik, hanya sekadar memberitahu yang kita boleh absorb sikit sebanyak kesan kenaikan tersebut.

  • Mek esah
    September 6th, 2013 at 12:28 PM

    Biar betul hang….alahai

  • bangKano
    September 6th, 2013 at 3:11 PM

    Tapi bujuk aku dok peghati sejak petrol naik 20 sen seliter…semua jalan raya tetap sesak ngan kenderaan siap cilok lagi. Tak dak pun tanda tanda penderitaan akibat kenaikan petrol tu malah semakin teruk sikap depa bila memandu sampai tak perduli langsung pada keselamatan pengguna jalan raya yang lain. Ingat kan sejak naik petrol ni kereta semakin kurang di ataih jalan raya tapi mak oiii….

    Ni menunjuk kan tak dak kesan tang petrol naik tu..maklum la ekonomi semakin membaik,kereta plak sering bertukaq ganti setiap 5 tahun bila time last ansuran macam tukaq seluaq dalam jerrr…berhutang la sepanjang hayat.

    What say u bujuk…?

  • bangKano
    September 6th, 2013 at 3:21 PM

    Ni lagi cakap oghang tongong sokmo wahai Mooo….apa hang ingat kos naik kereta kuda tu murah ke…? Nak bela sekoq kuda pun mahai melantun lantun. Dah la penjagaan makanan & kesihatan amat tinggi lum lagi harga sekoq kuda neghapa hah…? Pi tengok kat Perlis ada tersiaq beghita kuda yang di bela kughuih keghin kerana tak cukup zat makanan…apa ceghita…?

    Kan lebih jimat kos kalo kita memeliki kereta & pengguanaan petrol jika di bandin kan memelihara sekoq kuda tu..kan..kkan..kan… Mooo serba tongong.. ? Memang betoi depa kata penyokong PR ni semua nya bingai belako…!!!

  • gambus
    September 6th, 2013 at 3:51 PM

    yang nak naikkan harga ni adalah puak Pakatan dan puak DAPigs jee moo lembu oiiii

  • gambus
    September 6th, 2013 at 3:52 PM

    ni laa argument macai tahap khinzir puak Pakatan

  • gambus
    September 6th, 2013 at 3:57 PM

    time ayam mahal aku memang tak makan ayam pun , skearang tgk ayam berapa kot ?? boleh laa makan puas-puas

    minyak mahal pun kena biasakan sebab benda ni akan naik lagi jika perang di negara arab berterusan

    tu bukan marah bujuk tuu nasihat , kalau marah macam Pakatan laa , bila rakyat tuntut manifesto mereka habis diherdiknya rakyat .. tu baru betul punya baruaaa , baruaa Pakatan ni laa yang kata nak turun minyak ?? pigiidaaahhhhh subsidi air pun tak mampu !!! dasar baghal punya macai

  • gambus
    September 6th, 2013 at 3:58 PM

    yang patut naik keta kuda ialah macai Pakatan jee , sebab merekalaah yang paling meroyan bila minyak naik hahahahahaha macam ni pun nak kena ajar kee moo lembu ??? alahaaiiii macai

  • gambus
    September 6th, 2013 at 4:00 PM

    hahahahaha otak moo lembu tanya , ” Ahli yg salah EO dulu pesal tak buat siasatan??? ”

    memang sah macai Pakatan ni main redah jee komen dia , woiii guna otak laa … sebab dorang masuk EO pun tak faham kee ??? lembu punya macai

    Habis tua kerepot samad said tu bebas langgar undang-undang kaa ???

  • Hamba Ar Rahman
    September 6th, 2013 at 4:17 PM

    Bukan boleh kira tu Gambus…yang nama baru2 dan muncul ntah dari mana ni boleh jadi orang yg sama eg…Moo atau Mek Esah atau Tony…cuma depa saja tukar nick…and lepaskan geram….nak guna nick sendiri takut orang kenal…so nyamar dan tukar nick…hehehe….yg pasti…setakat menyalak dalam ni…memang sah pengecut….

  • Hamba Ar Rahman
    September 6th, 2013 at 4:20 PM

    tak susah…kuda depa ramai….lembu pun ramai…pilih jer…nak naik keta kuda atau kereta lembu…tak pun naik atas belakang keldai jer…sampai juga……

  • Hamba Ar Rahman
    September 6th, 2013 at 4:22 PM

    Sepatutnya memang kena fikir macam yg kamu fikir..tapi faham2 jer laa…rakyat2 di Malaysia ni yang cerdik dan belajar sampai habis sekolah berapa percent jer…..yang ramai nya yg setakat SPM…atau darjah 6…sampai warna karat pun tak kenal….

  • Hamba Ar Rahman
    September 6th, 2013 at 4:24 PM

    tentang pemanduan berhemah dan gaya hidup ini sebenarnya takder kena mengena dengan kenaikan harga minyak…ianya disebabkan didikan dan asuhan…..kalau dah di rumah pun kurang ajor…kat atas jalan raya lagiler kurang ajor…macam dia sorang aja bayar cukai jalan….

  • gambus
    September 6th, 2013 at 6:14 PM

    haha yang pasti duuuluuuu moo lembu memang ada 2 nick sampai kantoii dengan admin sini , siap boleh cakap sesama sendiri pulak tu , kita boleh tgk tahap pemikiran macai Pakatan kat sini hahahaha

  • gambus
    September 6th, 2013 at 6:15 PM

    ramai macai Pakatan yang manusia sedia dikudakan dan dilembukan .. hrmm memang sesuai betul kenyataan ni hahahaha

  • sireh ke gagang
    September 6th, 2013 at 7:18 PM

    warn aje PR mampu .klu org x ikut die , die kutuk balik org tu .

  • sireh ke gagang
    September 6th, 2013 at 7:20 PM

    peyno lagi bebal . sebab masuk mykmu. dh terang tulis kat ats tu , portal kelab menyokong umno .ko masuk sini utk tabur komen bodoh yg bodoh mcm kau tu je ke ?

  • bangKano
    September 6th, 2013 at 10:08 PM

    Woiii Moooo tongong seperti lembu…..pasai ada EO la dah gbhamai penejanayah di tahan di dalam tahanan di Bakri Muar. Tapi sejak di bebas kan tahanan seghamai lebih 2,000 oghang tu setelah EO di mansukh maka kes bunuh & culik semakin meningkat hari demi hari. Maka semakin cemoih la polis di buat nya la ni… apa lagi ahli ahli politik haprak PR semakin galak mengkririk polis kunun tak buat kerja.

    Mangkok hayun & baghal punya ahli politik kaki kencin rakyat nih…!!

  • WTF
    September 6th, 2013 at 10:16 PM

    Hehehehe

  • bujuk
    September 7th, 2013 at 7:46 AM

    Tuan BENAR, tapi bagaimana dengan kawan2 yg. dah sedia buat apa yg. tuan anjurkan. Kalau d jalanraya, majoriti kereta d pandu 80km/j – 110km/j. Astro majoriti ada, sebab kebanyakan tempat tak dapat siaran percuma, sukan(bola) dan berita dunia. Full package ni hanya untuk yg. cinta dunia. KFC dan makanan segera dah jadi biasa, d hujung kampung pun ada juga. Tapi ni untuk orang berada dan nak tunjuk ada. Orang biasa masuk sekali-sekala. Bawak bekal? hebat idea ni… tapi mintak bapak menteri buat dulu. Kena fikir jugak.. peniaga restoran nak buat kerja apa?
    Apa yg. tuan sarankan boleh d lakukan individu, tapi bukan majoriti rakyat. Fikirkan juga orang kampung yg. guna basikal (tak beli minyak petrol) tapi tetap terkesan dengan kenaikan barangan keperluan yg. lain, yg. akan mengikuti harga minyak sebulan-dua lagi.

  • bujuk
    September 7th, 2013 at 7:52 AM

    Itu kempen pemilihan KDN la…
    Zahid bijak menonjolkan diri, dia tak tunjuk muka rasmi itu-ini tapi tunjuk kerja hebat dia sebagai menteri.
    Lagi sorang menteri KBS.

  • Hamba Ar Rahman
    September 7th, 2013 at 1:09 PM

    Bujuk….aku nak cerita pengalaman aku….sebenarnya orang kita ni pemalas….apabila malas macam2 alasan depa bagi…Astro…kalau aku cakap sure hang tak percaya…tapi rumah aku tak pernah pasang Astro…sebb aku rasa ianya suatu pembaziran….rancangan yg terlalu byk apa sangat yg kita boleh tengok…kalau terlalu byk menghabiskan masa di TV pulak…sudah tentu tak dapat buat benda lain…..TV3, NTV7, TV9 , TV1 dan TV2….bagi aku tu pun dah terlalu byk dan tak sempat nk tengok…masa yg kita ada hanya 24 jam…tolak 5 atau 6 jam tidur…tolak 8-12 jam kerja…..tolak itu dan ini….berapa yg tinggal untuk kita pulun Astro atau TV…belum campur masa2 untuk mengaji…..solat wajib…sunat dan lain2…membaca….browse internet……kesudahannya…kita tiada masa…untuk aku pulak…skrang byk juga masa dah terbuang di Mykmu ni…kesal memang kesal…..tapi sebagai manusia memang kita mahukan hiburan juga….manakala membawa bekalan pula…zaman dulu2 memang inilah yang dipraktiskan….kalau hang tengok orang Europe…depa pergi kerja memang ada bawa lunch box….memang itu budaya depa…sebenarnya kita boleh jadikan ia satu ikutan dan trend…..apabila ramai yg telah buat…maka ramai yg akan ikut….sesiapa yg rasa ianya tak praktikal…itu hak masing2…tapi sesiapa yg nak berubah dan buat sesuatu…ianya tak susah….takder benda yg susah dalam dunia ni…yang ada hanyalah perasaan malas dan tak mahu berusaha…

  • anakbochek
    September 7th, 2013 at 2:36 PM

    Yup setuju. Puak2 penyokong PR ni naikkan harga barangan sesuka hati lepas tu put the blame kat gov. Senang je.

  • anakbochek
    September 7th, 2013 at 2:51 PM

    Bujuk, orang kampung mana yang naik basikal ni sebagai mode pengangkutan utama. Berapa peratusan mereka. Kalau dah menunggang basikal dah tentulah mereka ni tergolong dalam golongan yang perlu dibantu. Golongan ini selalunya dibantu oleh kerajaan, macam2 kerajaan bagi i.e Biasiswa untuk anak belajar, zakat bagi lagi.

    Hang cerita kebanyakan tempat tak dapat siaran percuma? Come on la Bujuk, Astro bukan keperluan hidup. Kalau kat rumah dapat line hp dah tentu siaran TV1,TV2 dan TV3 yang percuma tu boleh dapat juga. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih. KFC dan makanan segera dah jadi biasa, OK aku setuju tapi adakah ia satu keperluan. Apa yang aku sarankan ialah ubah gaya hidup. Tak papa kedana dan tak memudaratkan pun kalau kita tak pakai Astro, tak makan fast food.

    Kenapa perlu pak menteri bawak bekal dulu. Kalau dah kita rasa terbeban kenapa tak kita buat dulu? Ini masalah dengan mentaliti orang kita, semua tunggu pak menteri buat dulu. Saya tidak menyuruh orang memboikot restoran. Kena ingat kenapa restoran dan kedai makan wujud dengan banyaknya sekarang ni. Sebabnya ada orang yang nak makan kat situ. Kenapa kedai makan naikkan harga makanan? Sebabnya mereka tidak mahu terbeban dengan kesan kenaikan harga barangan dan mereka pindahkan beban tersebut kepada pelanggan. So gunakan hak kita untuk mengurangkan kunjungan kita ke situ kerana kita rasa terbeban.

  • bujuk
    September 8th, 2013 at 9:28 AM

    Apakah k’jaan sediakan rakyat yg. tolak hiburan, atau k’jaan sediakan rakyat yg. cinta hiburan?
    SAR adakah k’jaan wajibkan seperti SK dan SM?
    Berapa banyak program hiburan raksasa dan d war2kan berbanding program agama atau ilmu? Aku tau k’jaan ada buat, tapi tak semegah/mega program hiburan. Mungkin hang akan jawab terpulang pada kita nak pilih… tapi, nafsu manusia memang selalu pilih yg. seronok dan maksiat. Alhamdulillah jika tuan tak sewa astro, tapi d kejiranan tuan berapa ramai seperti tuan. Apakah kita hanya perlu fikir diri sendiri dan biarkan orang lain?

  • bujuk
    September 8th, 2013 at 9:33 AM

    Ingat cogankata “KEPIMPINAN MELALUI TAULADAN”. Rasulullah sebelum menasihat sesuatu, baginda akan alami dulu. malah dalam berkorban, Rasullah ajar pemimpin kena korban dahulu. Tak sah/zalim seseorang pemimpin yg. ambil harta rakyatnya untuk negara selagi dia tak korbankan semua harta dia selain sedikit untuk keperluan.

  • raplahjingaa
    September 8th, 2013 at 10:42 AM

    tu yang hang kena suruh pembangakan buat…tunjuk kerja hebat ! bukan tunjuk kebodohan !

  • raplahjingaa
    September 8th, 2013 at 10:45 AM

    Rasullulah…tak pun pernah ambil tanah rakyaat.

    …macam bekas MB tuuu, konon-konon tanah tu di amanahkan untuk dia jaga, tapi legally dah di tukar nama kepada nama anak bini dia !!

  • WTF
    September 9th, 2013 at 9:26 AM

    Oh, bagi Bujuk kerajan kena sediakan SEGALA2NYA…

    Kerajaan Kelantan sediakan apa selama ni pada rakyat Kelaknat??? Cerita FITNAH dan MAKI HAMUN ka???

  • dotdot
    September 9th, 2013 at 11:56 AM

    alfie tu RBA bro…dalam ni keje dia menghasut rakyat benci kn najib je,Mula2 sebelum PRU13, KUNUN2 PENYOKONG TEGAR BN,PRU13 FUCKUTAN TERLUNGKUP JUGA TU YG KELUAR STATEMENT NAJIB BODOH LA, AH JIB GOR X PATUT JD PM LA..MACAM2 LG..PASAL DH KANTOI NAJIB DH TAU CINA DASAR MANUSIA X BOLEH PERCAYA..pasal LEPAS NI NAJIB XKN BG PELUANG LANGSUNG DEN CINA BABI NI.

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!


© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.