MYKMU.NET
Demi Islam, Untuk Melayu, Kerana mu Malaysia

Kenapa Cina Takut Bila Produk dan Premis Niaga Mereka Diboikot?

boikot (1)

Kalau anda rajin bersembang dengan puak-puak Cina chauvinist dan memperkatakan tentang sumbangan kepada negara ini, anda tentu akan berbulu telinga apabila mendengar cakap besar mereka, kononnya merekalah penyumbang pendapatan negara paling besar. Justeru, kata mereka, Malaysia terhutang budi kepada mereka, sedangkan Melayu-Bumiputera pula hanya menghabiskan wang mereka yang dibayar kepada kerajaan.

Dengan kata lain, kaum Cina dianggap sebagai penyumbang terbesar ekonomi negara manakala masyarakat bukan Cina pula, terutama sekali Melayu-Bumiputera hanyalah golongan pasif dan tidak memberikan sebarang pulangan menguntungkan kepada negara.

Alasan mereka, Melayu-Bumiputera hidup atas belas subsidi. Tanpa subsidi dan tanpa bantuan daripada kerajaan, Melayu-Bumiputera akan merempat di negara ini, bahkan tidak keterlaluan kalau dikatakan Melayu-Bumiputera merupakan golongan peminta sedekah yang hidup merempat di tepi jalan tanpa tempat perlindungan.

Namun apabila gerakan memboikot barangan atau produk dan premis perniagaan yang dimiliki oleh golongan Cina, lain pula ceritanya. Keegoan dan keangkuhan membuatkan mereka tidak sesekali menyuarakan kebimbangan secara terbuka, sebaliknya mereka akan mencari jalan agar ada dari kalangan pihak berkuasa yang bercakap dan memperkatakan tentang kerugian besar sekiranya tindakan boikot terus dilaksanakan.

Dalam ilmu ekonomi, setiap sen akan dikira. Tidak ada sen daripada golongan tertentu yang tidak terlibat dalam menjana ekonomi negara. Tiada golongan yang terpinggir atau tidak terbabit dalam permainan ekonomi sesebuah negara, terutama sekali Malaysia yang turut mengamalkan pasaran bebas dan terbuka.

Mendabik dada kononnya, golongan merekalah yang paling banyak menyumbangkan pendapatan kepada negara dalam bentuk cukai, merupakan alasan paling melucukan dan menjengkelkan. Tindakan boikot yang dilaksanakan sekarang ini, membuatkan golongan yang cukup chauvinist, sombong, angkuh dan takbur, mula gelabah.

Penjual tanpa pembeli samalah seperti kepala tanpa badan. Kuasa beli di kalangan Melayu-Bumiputera sekarang, amat kuat. Ini terbukti daripada permohonan untuk mendapatkan logo HALAL JAKIM bagi dipamerkan di premis, terutama sekali yang menjual makanan. Begitu juga dengan cubaan memenuhi kuasa permintaan kaum Melayu-Bumiputera menerusi jenama-jenama yang berunsur kemelayuan atau pun kearaban memandangkan ia lebih dekat dan lebih mudah memperdaya mata Melayu-Bumiputera.

Dan kalau kita perhatikan kepada nama syarikat-syarikat yang tertera pada kebanyakan produk, nama-nama bukan Melayu sudah semakin berkurangan kecuali jenama-jenama lama. Hipotesis ini mungkin agak keterlaluan bagi sesetengah pihak tetapi tanpa kuasa beli dan permintaan yang tinggi daripada masyarakat Melayu-Bumiputera, tidak mungkin para pengeluar yang bercakap Bahasa Melayu pun berterabur, sanggup mengorbankan keegoan mereka.

Gerakan memboikot jenama atau produk keluaran bukan Melayu-Bumiputera, sebenarnya bukanlah amalan yang sihat. Namun ia juga perlu untuk menunjukkan bahawa di Malaysia, sesuatu kaum terutama sekali kaum imigran tidak boleh terlalu besar kepala dan sentiasa melihat Melayu-Bumiputera sebagai golongan bodoh dan bebal serta sentiasa boleh menerima apa-apa sahaja perbuatan mereka. Pada masa yang sama, mampu menstabilkan harga produk dan perkhidmatan yang terdapat di negara ini.

Sebenarnya yang memulakan kempen pemboikotan adalah golongan mereka sendiri. Facebook menjadi medan utama mereka untuk memperkenalkan jenama ‘UMNOPUTRA’ yang kononnya, sebarang pembelian produk berkenaan akan menyumbang kepada dana pilihanraya UMNO dan Barisan Nasional. Gambar-gambar produk tersebut telah disebarkan secara meluas terutama sekali yang membabitkan Roti Gardenia dan minyak masak SAJI.

Sudah lebih empat tahun kempen pemboikotan tersebut dilaksanakan. Produk-produk Bumiputera terutama yang dihasilkan oleh syarikat-syarikat milik Syed Mokhtar Al-Bukhari dan FELDA menjadi sasaran chauvinist ini.

Pada ketika itu, tidak pula kedengaran suara larangan daripada para pembesar negara. Tiada juga nasihat yang diberikan kononnya, tindakan pemboikotan tersebut akan menyebabkan negara mengalami kerugian. Malah tiada juga suara-suara yang menentang dengan alasan tindakan perkauman seperti itu, hanya akan menyebabkan jurang polarisasi semakin melebar.

Keputusan PRU13 dengan perubahan undi masyarakat Cina kepada DAP, sememangnya sudah dijangka dari awal. Bahkan apabila UMNO dan Barisan Nasional tersepit antara isu perkauman dengan isu perpaduan, DAP lebih bijak mengatur strategi untuk menumbangkan Barisan Nasional di tempat-tempat mereka bertanding.

Tidak sahaja menaikkan harga barangan dan perkhidmatan, keperluan asas seperti minyak masak, gula dan tepung telah disorok sebelum fitnah dilancarkan kononnya, yang menyorokkan barangan berkenaan adalah syarikat-syarikat Melayu-Bumiputera.

Sesuatu yang sangat menghairankan ialah apabila kebanyakan pemborong, pengedar serta orang tengah majoritinya bukan berbangsa Melayu. Seperti juga hasil laut yang dipasarkan, peningkatan harga di pasaran, langsung tidak memberi sebarang manfaat kepada kaum nelayan yang rata-ratanya adalah Melayu-Bumiputera, sebaliknya yang lebih untung adalah orang tengah serta pemilik-pemilik bot yang berkapasiti besar, yang sudah tentulah bukannya orang Melayu-Bumiputera.

Dan kalau kita perhatikan di pasaran sekarang, kebanyakan premis milik bukan Melayu termasuklah di pasaraya-pasaraya besar akan menjual produk-produk keluaran Melayu-Bumiputera pada harga yang lebih tinggi dari harga produk-produk bukan Melayu. Taktik tersebut dilihat bukan sahaja untuk mematikan perusahaan yang disertai Melayu-Bumiputera, tetapi juga memberi imej negatif kononnya produk Melayu-Bumiputera berharga lebih mahal dan sukar diperolehi.

Memperkenalkan dan menyenaraikan produk yang telah dihasilkan oleh syarikat-syarikat Melayu-Bumiputera kepada khalayak, akan memberi ruang pilihan yang lebih besar untuk ‘membetulkan’ semula arah ‘liquidity’ yang sekarang ini lebih banyak menumpuk kepada satu golongan semata-mata sehingga mereka berjaya membentuk lingkaran monopoli.

Itulah sebenarnya yang amat ditakuti oleh DAP. Pemboikotan bererti, menghilangkan pergantungan kepada golongan mereka, sekaligus mengurangkan pula kuasa mereka untuk menekan pengguna seperti yang sering berlaku sekarang ini.  Sebarangan pertandingan adil, amat tidak disukai oleh kelompok yang sudah lama merasai nikmat kemewahan di negara ini. Pengurangan lingkaran monopoli akan membuatkan kuasa pertandingan akan dimenangi oleh produk Melayu-Bumiputera.


Posted by Hero Tua on May 21st, 2013 :: Filed under RENCANA,Utama
You can leave a response, or trackback from your own site.

72 Responses to “Kenapa Cina Takut Bila Produk dan Premis Niaga Mereka Diboikot?”

  1. doreng
    May 21st, 2013

    Teruskan war war kan pemboikotan ini demi memecahkan monopoli cina..terutama di kws bandar

  2. baba
    May 21st, 2013

    pertama sekali peniaga bumiputera perlu mengembangkan perniagaan pemborongan. selama ini peniaga bumiputera majoritinya terlibat dlm peruncitan dan terpaksa membeli stok mereka dari pemborong2 cina. pemborong ini pulak akan menjual harga yang lebih tinggi kepada peruncit bumiputera berbanding dgn peruncit bangsa mereka.

    melayu kena bersatu hati dan ikut sifat yahudi dari satu segi sahaja iaitu, mereka ini begitu bersatu dan hanya membeli dari bangsa mereka sahaja demi menaikkan ekonomi bangsa mereka.

    jadi bumiputera sekiranya mahu kuasa ekonomi di tangan mereka kena bersatu dan membantu para peniaga bumiputera.

  3. ElectroMagneticPulse
    May 21st, 2013

    cina ni dia ingat dia raja…

    baru dapat sikit dah berlagak…
    sekali kne boikot… merangkak cari simpati…

    bila diorang ckap pasal melayu, diorang anggap itu biasa… tpi bila melayu becakap pasal cina, diorang anggap rasis.

    lepastu ade pulak Melayu2 macam Anwar yg jadi puppet…

    fungsi Anwar, memecahbelahkan Melayu, ditambah pulak sesetengah pemimpin PAS yang menyebarkan kebencian terhadap UMNO… cina pulak skrg ni dah ramai bersatu sokong DAP….

    pikir la sendiri..

  4. PASpartyNGOK
    May 21st, 2013

    Ada betulnya dakwaan mereka, tetapi kita tetap tak boleh terima kerana kita orang Melayu menganggap diri kita boss.

    Peniaga melayu memiliki perniagaan yang kurang berdaya saing selain dari segelintir yang nampak memang gah tetapi jumlahnya sedikit dibanding dengan mereka.

    Pemborong Melayu masih nampak sukar kerana terdapat monopoli oleh cina dan sukar untuk Melayu tembusi. Baik pemborong bahan makanan, bahan binaan malah apa saja.

    Apa yang boleh membantu ialah Melayu perlu sokong melayu dan melayu jangan kutuk melayu.

    Bung Mokhtar jangan tengok Syed Mokhtar Albokhari sebagai saingan sehingga menimbulkan kebingangan padanya tentang empayar Syed Mokhtar. Beliau ada bisnis port, bisnis kedai buku, roti, airport dan sebagainya… kenapa bung mokhtar harus risau. Tak ada siapa pernah menyoal Robert Kouk, Datuk Lim, Vincent Tan yang bisnis mereka berbagai dari supply minyak masak, bahan makanan, makan ayam , makanan babi, kenapa tidak risau ?

    Bung Mokhtar sudah kahwin muda perlu proktif berfikir janmgan hemtam bangsa sendiri.

  5. Topup
    May 21st, 2013

    cakap berdegar2 tak guna …ayuh kita mulakan mulai sekarang ! . Kalau tak ada yg dari keluaran bumiputra tahan la kejap , usaha cari sampai jumpa , kalau kempen ini berjaya , tak perlu lama dalam sebulan dua kita akan tengok perang harga dari syarikat cina ini akan berlaku , dan kalau kita masih tegar membeli keluaran bumiputra , mereka akan jadi gila…..tapi kesian gak kalau kilang depa tutup, melayu jugak yg hilang kerja !

  6. TUBIR
    May 21st, 2013

    Biasalah Menteri cakap mesti adil….kita faham tu…….Walau bagai mana pu kita mesti teruskan pemulauan ini……Jangan bimbang urusan jual beli masih berlaku….pertukaran dan aliran wang masih berterusan ….cuma yang gelabah adalah taukeh cina keparat tu…….kesanya sudah boleh dilihat sekarang ini …..sudah berkurangan orang melayu membeli dikedai cina termasuklah kedai membaiki kereta moter…perkara ini boleh dilihat dgn jelas diKL dan sekitarnya .Dipuncak jalil kedar service motor dan kereta milik melayu beratur menunggu giliran ….kedai cina cuma orang cina aja yang masuk …….kat sini banyak kedai Melayu……tak ada hal punya …hardware melayu pun ada so faham fahamlah cina ……
    Yang paling sedap sekali sekarang ni orang cina offer nak beli rumah dgan harga yang cukup menguntungkan ….sebab kat puncak jalil ni majoritinya melayu…tapi yang peliknya ada sebuah sekolah cina sedang dalam pembinaan ….apa punya hampas yang meluluskan….persoalanya kenapa tak bena sekolah tersebut dikawasan cina.

  7. remBULAN
    May 21st, 2013

    pantang orang cina… kalau perniagaan mereka diganggu…mula lah mereka akan meroyan gila babi… bab-bab lain diorang tak kesah pun.

  8. fendie
    May 21st, 2013

    Sebenarnya kaum cina masih lagi memainkan sentimen buat kaum melayu rasa bersalah dan terhutang budi… mereka belum rugi apa2 lagi… 3-6 bulan paling cepat mereka akan rasa kesan akibat boikot kalau betul2 terjadi… saya memang dari dulu utamakan produk bumiputra… buy Chinese last.

  9. Morsidol hamPAS
    May 21st, 2013

    Kalo tanggapan depa malayo tu tk bijak mereka tu silap…bangsa Malayoo lah bangsa yg cerdik, cuba kita tgk suma GLC sapa high ranking yg maju kansuma perniagaan GLC selama ni….biar camna susah pun kita perlu bersatu dan teruss boikot kedia mereka sbb selama ni pun cina mmg tk mau masuk kdai malayoo, sebenar nya depa yg boikot kota selama ni

  10. zul-esten
    May 21st, 2013

    memang betul …. kita patut boikot ajer….kena cari kedai melayu dulu…kalau tak ada ….pergi pasaraya. aku dah kena dkat taman tanjong gading, ledang. orang cina memang tak patut…ader ker maggi sebungkus jual RM1.40. air kotak jual RM 1.40…memang bangsat betul….dah plak tu dkat ader plak kdai cina jual ayam sgar…tak tau halal ker haram…yang orang melayu plak beli…waaa banyak cantikk…diorang…

  11. korokstabang
    May 21st, 2013

    Pakat lah semua blogger melayu mula skang naikkan logo pada blog & portal Buy Chiness Last kasi design cantik cantik kena bersatu dalam hal ni melayu islam untung harga barangan akan merundum pembeli akan blipat kali lagi untung, melayu boleh !!

  12. Topup
    May 21st, 2013

    betul tu bro….aku selalu tengok kat pasar tempat aku melayu hanya hidup di kedai jual santan jer tu pun dah ada satu apek baru bukak kedai jual santan , dah masuk tiga minggu aku pi beli ikan kat tepi jeti , tak apa bersusah payah jalan kaki sikit yg penting hati rasa bahagia

  13. Pengguna melayu
    May 21st, 2013

    Memang kalau boleh nak beli dan sokong peniaga M, tapi masuk kedai, nak cari barang pun susah, produk kebanyakan lapuk. Saya tengok kedai C, dagangan hampir lusuh di beri diskaun supaya dapat dijual w/pun kerugian sikit daripada terbuang terus. Kedai M di baris depan, kedai C di baris belakang, sama2 banyak tmpt parkir,tapi agak2 mana lebih ramai pelanggan?

  14. Mat Panjang
    May 21st, 2013

    Mata pencarian utama mereka dari dahulu sampai sekarang ialah berniaga, beli dan jual, jadi orang tengah, jual dan beli, export dan import, membuat dan mengedar. Kalau tak ada pembeli, tak ada demand kacaulah mereka.

    Kita orang Melayu, dari dahulu, zaman British, sampai sekarang kerja dengan gomen, Polis, Askar, kerani, guru, jururawat dll.

    Adanya NEP kita mula belajar dan mempunyi perniagaan sendiri, usahawan sendiri dan koporat sendiri, boleh berniaga sendiri.

    Baru mereka tahu yang kita pun boleh buat. Nak ajar Melayu konon!

  15. Anak Lenggong
    May 21st, 2013

    SENARAI PRODUK KELUARAN BUMIPUTERA ISLAM

    1. Roti – Gardenia (Syed Mokhtar Bukhary)
    2. Minyak Masak -Tiara (FGV-FELDA)
    - SAJI (FGV-FELDA)
    - ALIF (Sime Darby)
    - ADELA (FGV-FELDA)
    3. Susu Pekat Manis – SAJI (FGV-FELDA)
    - ALIF (Sime Darby)
    4. Susu Cair – Saji (FGV-FELDA)
    5. Mee Segera – SajiMee Saji (FGV-FELDA)
    - ADABI
    6. Beras – FAEZA
    - Langsat Biru (JUARA SELERA –SG ACEH)
    - Langsat Hijau (JUARA SELERA)
    - Juara Selera
    7. Garam – HALAGEL (garam bukit)
    8. Kicap Masin/Manis – Kipas Udang
    - Tamin
    - ALIF (Sime Darby)
    - Rohaya
    - JALEN (Johor)
    9. Sos Cili/Tomato/Tiram – ZUZA (Kedah)
    - Rohaya
    - ADABI
    - Pelangi (FELDA)
    10. Cuka Buatan – Mudim
    - Rohaya
    11. Tepung Gandum – FAEZA
    12. Tepung Perasa/ Goreng – ADABI (tepun ayam)
    - ADABI (tepung Cucur Ikan Bilis, jagung, udang)
    13. Rempah Masak – ADABI, Brahim’s, FAEZA, AGROMAS, Imans
    14. Kunyit – AGROMAS
    15. Jagung Tin manis – ADABI
    16. Pasta spaghetti – ADABI
    17. Santan Paket – ALIF (Sime darby)
    18. Taucu – JALEN, Tamin
    19. Jus Pekat Buah2an – Tamin
    20. Perasa Ros Sirap – Rohaya, Tamin
    21. Mayonis -Mayo Saji (FELDA)
    22. Marjerin – Pelangi Delima Oil(FELDA)
    23. Sos Tomato Pelangi (FELDA)
    24. Jem – Peanut SunBear (FELDA)
    - Jem Strwaberry – AGROMAS
    25. Kopi 3-in-1 – ADABI-Tongkat Ali Cordyceps (5-in-1)
    i. -Kopi HANG TUAH (2-in1, 2-in-1)
    26. Biskut Coklat – GOODKISS (Noraini’s Cookies)
    27. Frozen Daging Burger/ Nugget – RAMLY, NAFAS, AYAMAS
    28. Sardin Agromas
    29. Sardin Pertima
    30. Bihun Sufi
    31. Mi Kuning Sufi
    32. Kuey Teow Sufi
    33. Garam Sufi
    34. Sos Lada Hitam Sufi
    35. Sos Cili/Tomato Sufi
    36. Kicap Masin/Manis Sufi
    37. Tepung Goreng Sufi
    38. Minyak Masak Sufi
    39. Telur Cap Sufi
    40. Ubat gigi Najwa
    41. Ubat gigi Halagel
    42. Tepung gandum Cap Bidara
    43. Jus minuman Safina
    44. Syampoo D’herbs
    45. Bihun Kampung
    46. Rempah- Imans
    47. Rempah-Brahim’s
    48. Bihun- FAEZA
    49. Jeruk Buah2an- jenama PAK ALI
    50. Kedai Kasut Sukan – ALIKHSAN
    51. Kuah Rojak/Garam Belacan – ZUZA, PAK ALI, FAMA

    MILIK CINA BUKAN ISLAM-BOIKOT!

    - ROTI MASSIMO
    -ROTI Hi5 – SILVER BIRD (kek, pelbagai jenis roti perisa)
    -BERAS JATI – SERBA WANGI
    -BIHUN JATI
    -BIHUN eCOBrown
    -BERAS RAMBUTAN
    -FROZEN- SAUDI burger, nugget, potatoes
    -KOSMETIK – SAFI
    -BIHUN EKA-FATIMA
    -KOPI-SUPER POWER KOPI
    -MUNCHY’S BISCUITS
    -MINYAK MASAK SERI MURNI (FFM-Robert Kuok Group)
    - SRI MURNI nugget
    -MARINA Nugget
    -MARINA Tune
    - PowerRoot Ali Cafe
    - PowerRoot Oligo Cereal
    - PowerRoot 9SPOT ISOTONIK
    - Malta
    - NutriMalt
    - Teh Cap Masjid
    - Teh Guru Cap Masjid
    - Old Town White Coffee
    - Minyak masak Knife
    - Minyak masak Cap Buruh
    - Minyak masak Naturel
    - Minyak masak Daisy
    - Drinho ALL DRINKS
    - YOE’s All drinks
    - Isomax Isotonic
    - HomeSoy
    - Farm Crows Butter
    - Pasaraya EconSave
    - Pasaraya KK mart
    - Pasaraya 99 SpeedMart
    - Pasaraya Billion
    - Pasaraya Pacific

  16. Mat Panjang
    May 21st, 2013

    Orang PKR dan PAS boleh berniaga sama-sama dengan orang DAP ke atau jadi kuli sahaja?

  17. TUBIR
    May 21st, 2013

    Najib dah bagi signal yang jelas ….najib adalah perdana Menteri Malaysia ia bertangungjawab kepada semua bukan hanya kepada Melayu.Tak apalah kita faham kedudukanya…..dan aku minta jangan libatkan kerajaan dalam soal ini …ini soal Kita dan peniaga cina …….kita teruskan …..jangan rasa takut ….kita biasa hidup susah sebelum ini tidak menjadi hal punya …..Belum ada lagi orang melayu mati kerana tidak membeli belah dikedai cina…..Datanglah ,carilah dan berbelanjalah dikedai bangsa Melayu atau islam untuk kita semua …….Dari kita untuk KITA…….Teruskan

  18. Hamba Ar Rahman
    May 21st, 2013

    Sebenarnya masalah itu sangat mudah diselesaikan…kalau hang duduk jauh…contoh di pedalaman…hang cari dalam internet pasaraya seperti kedai satu Malaysia dan Mydin atau paling busuk pun tesco…senaraikan barang yg dah habis dan buat estimation kegunaan rumah untuk sebulan setengah….(ini supaya bila cukup bulan tiba2 barang takda…anda masih ada stok berbaki untuk emergency)….cukup bulan dapat gaji ketepikan duit dan buat trip pergi kedai borong ni tadi (contoh Mydin)…walaupun jauh, kena minyak…tapi bila ditotal2 jadi untung….sebb anda dapat beli brg secara borong…pastikan sebelum pergi bawa senarai…dan hanya beli mengikut senarai sahaja..(jgn jamu mata dan membeli brg yg tak patut)…jika anda biasa guna susu cap A contohnya…jika ada cap B (baru keluar…dan harga berpatutan..beli…)kebanyakan hypermarket ada offer (Mydin sekrang tiap2 hari ada offer)…gunakan kesempatan ini untuk membeli in advance dan simpan di stor anda…petua kedua…jgn membawa anak2 atau invidu yg kuat berbelanja..(contoh jika is3 anda kaki belanja…tinggalkan sahaja di rumah)….ini untuk control budget anda…Jadi anda tidak perlu lagi membeli sebungkus gula dan lain2 di kedai2 apek etc..barang2 basah…hujung minggu keluar lah awal pagi..pukul 7am sudah boleh ke pasar tani…(kalau pukul 10 baru nak pergi…barang byk dah takder…then buang masa…jika awal siap…maka petang boleh bawa anak pergi mall atau jalan2…jadi anda dapat lakukan byk perkara dalam satu hari itu….atau kalau petang2 sikit sesiapa tinggal di Kuala selangor…boleh ke jeti dan tunggu ikan naik…beli dgn byk…simpan dalam peti…nak lagi jimat invest duit beli freezer besar…(harga baru dalam rm700 untuk yg home punya, bukan yg besar macam restoran tu….) ikan2 yg fresh dan ayam2 yg fresh boleh disimpan dalam freezer selama sebulan (jika menggunakan teknik pembungkusan yg baik…sila cari cara pembungkusan di dalam internet)…pendek kata…tak da masalah tak boleh selesai…dalam dunia hanya ada 2 jenis orang…satu malas…dan satu rajin…susah atau senang itu tidak relevan…kalau rajin jadi senang…kalau susah jadi malas….

  19. amran
    May 21st, 2013

    MULA BELI BARANGAN SYARIKAT ISLAM
    1. Roti Gardenia (Syed Mokhtar Bukhary)
    2. Bihun Jati Bernas (Syed Mokhtar Bukhary)
    3. Minyak Masak Tiara (FELDA)
    4. Minyak Masak Saji (FELDA)
    5. Susu Manis Pekat Saji (FELDA)
    6. Susu Manis Cair Saji (FELDA)
    7. Magge Sajimee Saji (FELDA)
    8. Mayonis Saji Mayo Saji (FELDA)
    9. Marjerin Pelangi (FELDA)
    10. Sos Cili Pelangi (FELDA)
    11. Sos Tomato Pelangi (FELDA)
    12. Jem Peanut SunBear (FELDA)
    13. Sardin Agromas
    14. Sardin Pertima
    15. Kopi Hang Tuah
    16. Bihun Sufi
    17. Mi Kuning Sufi
    18. Kuey Teow Sufi
    19. Garam Sufi
    20. Sos Lada Hitam Sufi
    21. Sos Cili/Tomato Sufi
    22. Kicap Masin/Manis Sufi
    23. Tepung Goreng Sufi
    24. Minyak Masak Sufi
    25. Telur Cap Sufi
    26. Ubat gigi Najwa
    27. Ubat gigi Halagel
    28. Garam Halagel
    29. Tepung gandum Cap Bidara
    30. Tepung gandum Faiza
    31. Jus minuman Safina
    32. Syampoo D’herbs
    33. Mydin
    34. MyMart (kedai keluaran Mydin)
    35. Bihun Kampung
    BOIKOT BARANGAN BUKAN ISLAM
    1.Tepung Gandum Cap Sauh
    2. Sri Murni Minyak Masak
    3. Sri Murni Nugget
    4. Marina Nugget
    5. Marina Tuna
    6. Aminah Hassan Sos Cili
    7. Aminah Hassan Sos Tomato
    8. Aminah Hassan Bihun
    9. Roti Massimo
    10. PowerRoot Ali Cafe
    11. PowerRoot Oligo Cereal
    12. PowerRoot 9SPOT ISOTONIK
    13. Malta
    14. NutriMalt
    15. Teh Cap Masjid
    16. Teh Guru Cap Masjid
    17. Pau Ahmad
    18. Old Town White Coffee
    19. Pasaraya EconSave
    20. Pasaraya KK mart
    21. Pasaraya 99 SpeedMart
    22. Minyak Knife
    23. Minyak Buruh
    24. Minyak Naturel
    25. Minyak Daisy
    26. Drinho ALL DRINKS
    27. Isomax Isotonic
    28. HomeSoy
    29. Farm Crows Butter

  20. remBULAN
    May 21st, 2013

    yang penting… tekankan label produk HALAL.. macam kes Ubat gigi yang termekuka suatu ketika dulu yang angkuh untuk tidak mahu menggunakan logo HALAL… akhirnya menanggung kerugian berjuta Ringgit

  21. remBULAN
    May 21st, 2013

    yang penting… tekankan label produk HALAL.. macam kes Ubat gigi yang terkemuka suatu ketika dulu yang angkuh untuk tidak mahu menggunakan logo HALAL… akhirnya menanggung kerugian berjuta Ringgit

  22. remBULAN
    May 21st, 2013

    bangsa diorang ni mana peduli tentang Halal-Haram

  23. Mat Panjang
    May 21st, 2013

    Beli rumah macam mana? Developer mereka, orang kita tolong bancuh cement dengan pasir.

    Bila bagi mereka buat rumah selalu aja ada kerosakam, ada aja retak sana sini.

  24. tony gunawan
    May 21st, 2013

    hanya kerana umno kalah maka kaum cina dipersalahkan !
    lain kali jangan adakan pilihanraya macam korea utara lagi baik!

  25. faisal
    May 21st, 2013

    BUY CHINESE LAST !!! sejak 2 hari sebelim PRU13 aku tk pernah pergi satu pun kedai cina…kalau pergi pasaraya/kedai melayu, aku akan pastikan produk yg aku beli produk bumiputra, isi minyak pun aku pastikan pengusaha petrol pam tuh bumiputra. Tokei kedai india kat belakang rumah aku senyum lebar semenjak dua menjak nih. Aku pi cucuk kat dia “kasi tambah stok banyak sikit, ramai orang taman nih tk pau pergi kedai Ah Lok…”…”wokei…wokei..” kata dia. Aku tk tau berapa lama senario nih boleh bertahan. Selagi tk perlu atau masih ada pilihan memang aku akan teruskan boikot. Tapi untuk sesetengah perkara/barang , aku rasa dimasa akan datang terpaksa aku pergi kedai diorang jugak. Tapi masa tuh aku akan kata kat tokei tuh “aya tokei, itu hari PRU13 sikit lagi kita mau berjaya tukar itu haprak punya kerajaan, takpa , lain kali kita try lagi…” sure tokei tuh layan dgn baik & kalau pergi hardware mesti boleh dapat diskaun punya. Bodek diorang kaw kaw punya & jangan sesekali tunjuk penrasaan kita depan diorang. Biar kembang jubor diorang. Pakcik aku dah try…berjaya. Memang aku nk ajar bangsat bangsat ni. Aku pun akan bermuka muka depan diorang. Selama berpuluh tahun diorang bermuka muka kat orang melayu. Sebelum nih aku tk lah sampai tergamak bergini.Tapi bila cacing naik ke mata, menyeluk pekasam biar sampai ke pangkal lengan. Alang alang memboikot, menang jadi arang, kalah jadi abu. Aku tak kan toleh belakang lagi. Cuma aku berharap dan berdoa agar ramai lagi usahawan bumiputra/islam akan ambil kesempatan ini untuk mengisi lompong kekosongan di bidang peruncitan/pemborongan/bekalan, perkhidmatan yg muncul akibat dari senario ini.Dan diharapkan pengusaha pengusaha dapat meningkatkan etika perniagaan mereka dia samping menawarkan mutu perkhidmatan/produk yg lebih baik dari sekarang. Sikit sikit lama lama jadi bukit. Pelan pelan kayuh.
    Selamat keluar dari kepompong…

  26. faisal
    May 21st, 2013

    kah kah kah….makan cili terasa pedas ker?…your time is up…the pandora box has been opened…good luck!!!

  27. raplahjingaa
    May 21st, 2013

    UMNO kalah ?? hehe….

    yang dok DAP dok meroyan sana-sini, sebab UMNO kalah la ??

    seronok aku baca blog cina bila puak hang dok angin satu badan…usaha memboikot barangan cina DAP, tak mula membuahkan hasil !!

    teruskan momentum….syabas anak bangsa ku !!

  28. BUY MALAY 1ST,CHINESS LAST
    May 21st, 2013

    Semua blogger2 islam,bloger2 melau dan blogger2 bumiputtra yang mana para penyokong umno dan pas dan para2 pengundi islam terutama sekali meka2 yang mengundi untuk umno,kaum2 bumiputra sabah dan sarawak dan jugak kaum2 india,kami mengharapkan bantuan saudara2 dan saudari2,tuan2 dan puan sekalian semua agar teruskan perhebat kempen ;BUY MALAY FISRT,BUY CHINESS LAST’dengan menyalurkan kempen ini kpd adik beradik,saudara mara dan rakan2 agar dapat kita bersama sama menjadikan kempen ini berjaya.saya telah membaca komen dari seorang tokoh ekonomi cina melalui Malaysian Insider yang mengatakan ekonomi Malaysia akan terjejas teruk jika kempen ini dilaksanakan.ia pada saya adalah analisis yang dangkal untuk kita terima.Kepada NGO2 DAN PEMUDA PEMUDI UMNO,kita mengharapkan mereka2 ini akan menjadi kuasa pendesak kpd kerajaan agar mendokong pelaksanaan kempen ini.InsyaAllah dalam masa 5 tahun ini,kita akan mendesak kerajaan untuk memberi bantuan berupa bot2 dan modal kepada nelayan untuk berdikari.demngan ini maka mereka tidak akan lagi terikat dengan pemilik2 bot2 cina.maka dengan ini kita semua tidak akan bergantung kpd hasil ikan dari cina.dan kita juga akan mendesak kerajaan untuk menbantu bisnesman2 samada melayu,bumiputra sabah dan sarawak serta india untuk menjadikan golongan2 sasaran ini mengambil alih teraju teratas sebagai pembekal2 utama untuk semua barangan2 keperluan masyarakat yang kini dipegang oleh bangsa cina.dan suplier2 bmiputra serta india ini akan menjadi penyalur2 utam kepada peruncit2 dibawah dan seterusnya untuk sekelian rakyat.jadi dengan ini tidak akan timbul sekali kali dakyah ekonomi negara akan terjejas teruk ekoran kempen ini.ia cuma dipanggil pengambilalihan kuasa ekonomi.jadi saya menyeru kepada seluruh masyarakat melayu/bumiputra da india untuk mendokong kempen ini.

  29. Laksmana
    May 21st, 2013

    Aku dah cakap dgn anak aku..kalu nak pakai HP atau broadband pakai Celcom atau U mobile..jagan guna maxis atau digi…

  30. Laksmana
    May 21st, 2013

    Datuk Zahid Hamidi
    Perniagaan Kongsi gelap Cina …bila Datuk nak Hapuskan..mereka ini ada kedai kuda..syndikate seludup barang,seludup kereta,seludup arak ,sendiket jual minyak subsididan perdagangan manusia dan lain lain kegiatan haram…Kalau Datuk Zahid lumpuhkan kegeitan kongsi gelap cina ini..lumpuh lah sumber kewangan mereka…Saya tengok makin bertambah kedai kuda ini..

  31. darah biru
    May 21st, 2013

    Aku dah bernazar dan nekad , lepas habis je degree insyAllah aku akan buka perniagaan sendiri , aku mmg dari dulu jrg ke kedai cina , sbb dlm family aku dah di latih cari yg halal dan pemilik islam . Lagi2 ayh aku penulis so aku tahu yg mana islam punya yg mana keparat punya .

  32. Tubir
    May 21st, 2013

    Aku terbaca tulisan Dato Kadir Jasin ..dia kat kita buat ni pasal marahkan kat cina kerana tak beri undi pada BN…….Ni aku nak habak kat dato sorang ni …….kami tak hal pasal UNDI PRU!\13 yang lepas…….Kami bukan orang politik pun ….tapi kami lebih kepada semangat dari dalam jiwa ni …….CINa ni dah semakin angkuh ,terutama golongan muda….merika terlalu tebal sikap perkauman nya .Merika memperlekihkan bangsa Melayu…..
    Kalau dato tak sokong pun tak apa….Tapi jangan perkecilkan semangat kami …….Kami tak mintak kerajaan sokong pun…..kami buat untuk Melayu agar sedar…..Memang merika menguasai semua bidang dari peruncitan hingalah pemborongan………Tujuan kami hanya jangan beli dikedai cina …….Ingat ni dato KEDAI CINA…….saya nak tanya dato berapa banyak kedai cina? dan berapa ramai pemborong cina?……Kita tumpukan satu bahgian dulu …….
    KITa teruskan walaupun pelahan …jangan putus asa…….JANGAN BELI DIKEDAI CINA.BELILAH DI KEDAI orang MUSLIM…..

  33. Topup
    May 21st, 2013

    aku rasa bab berbisnes ni ada lain sikit politik tolak tepi la…ini survival bangsa melayu, harap puak2 pas pun kena faham la

  34. Topup
    May 21st, 2013

    betul bro….langkah pertama tu yg paling penting, dan kadangkala sukar nak buat yg penting kuatkan semangat dan bulatkan tekad lama2 akan nampak hasilnya !

  35. pasdaplaknat
    May 21st, 2013

    betul.. org Melayu ni fikiran sinkat dn suka gelabah. Sikit nk salahkan Najib. Dia bukan PM utk UMNO sj, bila jd PM mau tk mahu dia terpaksa ikut perlembagaan. Tp ‘JALAN’ utk kita DS Najib dh buka LUAS2… bg yg mahu berfikir.. NAJIB dh get ready sejak selepas ambil alih dr Pak Lah mengenai tsunami Cina Harbi ni. Tp dia tarik rambut dlm tepung..

    Org Melayu malas fikir dn suka lihat surface. Mmglah Najib janji mcm2 kt Cina..itu biasa sj.. tp Najib tk kayakan Cina berbillion spt sebelum ni.

    Tp Najib perkasakan FELDA jd FGV, sbg entiti perniagaan besar. yg skrg ini sudah hasilkan pelbagai macam produk saingan Cina Harbi. Dulu kit alangsung tiada alternatif bila Cina Harbi ugut naik harga.. skrg? ugutlah Najib sudah ready dgn KR1M, Felda, Sime darby, cuma rakyat Melayu ni lambat faham

    Skrg ni tugas kita..bukan tugas NAJIB.. jgn spoon fed lah.. kita yg kena usaha pula beli brg buatan Islam Melayu Bumi.

  36. pasdaplaknat
    May 21st, 2013

    Aku juga bukan saja2 nk puji Najib, baseless.. tp kes HALAL.. sblm Najib, 2 PM sblm ni mana peduli sgt pasal ketegasan HALAL..mmg ada logo JAKIM tp itu optional sj. Sehingga ke cmpuran babi dlm makanan berlogo HALAL dikesan si SElangor dulu, sejak Najib ambil alih, cukup tepat beliau lantik penasihat agama Islam Dato Jamil Khir yg banyak ilmu dan uslub agama.

    AKTA HALAL 2011 digubal dgn hukuman yg cukup keras-denda berjuta dan penjara yang panjang. INI SATU PEMBAHARUAN but dunia ISLAM yg PAS tkpernah pandang sumbangan ini.

    Dan Dato Jamil khir mengusulkan HANYA JAKIM sahaja boleh bagi sijil HALAL.. no more private company yg boleh bagi sijil HALAL (dlu ade external lab halal, bayar je..then dapat lah logo JAKIM..atas nama PANEL JAKIM)

    Tp Cina lawan.. mereka guna MCA melalui Soi Lek utk mintak kerajaan longgarkan atas alasan melembabkan ekonomi.. tp Najib bijak.. dia serah sepenuhnya pd Jamil Khir.. Jamil Khir ckp NO WAY!!

    So, kita org Melayu kena bijak, main game bersama pemerintah.. jgn asyk harap Krjn je bina, kita hanya ckp saja.. so skrg gunakan duit poket rezeki yg Allah berikan.. carilah yg HALALAN TOIYYIBA- ToiiYYIBA hanya dtg dr org Muslim, toiyyab dr segi zat dan toyyiba dr segi ruh Islam.. YOE’s punya minuman mana masuk kategori ini..

    so bina JIHAD EKONOMI ini spt mana Sahabat Nabi ‘mengajar’ Yahudi Kota Mekah melalui boikot.. Islam dh ajar tp org Islam malas pikir.. asyik nk demo dan ceramah fitnah je (PAS)..

    wallahulam

  37. ariif ariffin
    May 21st, 2013

    aku setuju.kalau war warkan nationwide. buy chinese last. BCL BCL BCL BCL di mana mana shj.walau di media cetak, sms, blog flyers dll.

    kalau muslim jual mahal sikit.beli juga.anggaplah bersedekah.sesama islam.sampai bila-bila.
    menteri2 kena neutral.buat don’t know shj.biar rakyat melayu-bumiputra laksana kerja ni.

  38. pasdaplaknat
    May 21st, 2013

    puak2 PAS ni ade yg dh sedar sikit tp ramai lg yang KERAS HATI.. melainkan kena sumbat dgn tanah dlm mulut mereka.. harap2 mereka sedar sblm terlambat.

    Betapa dhsytnya kerja DAP yg berpura2 sokong PAS sbrnya mahu bunuh PAS..

  39. ku2
    May 21st, 2013

    takyahla beli rumah…pakat boikot dari beli rumah..kalau setahun tak de org beli rumah mau bangkrup cina pemaju..

  40. ku2
    May 21st, 2013

    ko gila ke bodoh..bila masa umno kalah..gila ko mengalahkan nuar bontot lah..ko kira berapa kerusi umno yang menang hari tu..sebab tu abg bontot ko gila meroyan..cina kawan ko makan babi tu tak sokong pun umno boleh menang jugaklah…

  41. JUKO
    May 21st, 2013

    HOI BODOH MANUSIA BENAK NAK MAMPOSS…TEMPAT AKU SEBELUM INI MAJORITY ORANG YG MELAYU YG BERNIAGA BAIK DLM BIDANG KEDAI RUNCIT DAN KEDAI BARANG HARDWARE..SEMUANYA 98 PERATUS MILIK MELAYU…EMPAT TAHUN KEBELANGKAN NI. TELAH DIBENARKAN DIDIRIKAN BANGUNAN2 YG NILAI Antara 750 RIBU KE 950 RIBU…MAKA BERPESTA LER ORANG CINA DATANG MNJALANKAN PERNIAGAAN BRMCM2…SEHINGGA KINI PASARAYA DAH MENCECAH 5 BUAH…KEDAI HARDWARE JGN KIRA LER…KEDAI MOTOR DAN BENGKEL MCM CENDAWAN TUMBUH MILIK CINA…SEDANGKAN PENDUDUK DISINI 99 PERATUS MELAYU..SO SAPE YG MEMBERI KEBENARAN DAN MELULUSKAN AKTIVITI INI…

  42. JUKO
    May 21st, 2013

    SAMBUNGAN..AKIBATNYA BANYAK KEDAI RUNCIT DITUTUP DAN KEDAI HAEDWARE MELAYU JADI KECIL TERPAKSA DIROMBAK JADI SARANG BURONG WALID….BANGUNAN PASAR YG TINGGAL HANYA SEORANG JUAL IKAN, SEORANG JUAL AYAM, SEORANG JUAL SANTAN SEGAR..ITU LAH YG TINGGAL…KESIAN INI NASIB MELAYU..

  43. raplahjingaa
    May 22nd, 2013

    JAKIM kena tengok-tengok jugak kedai makan cina yang tertera ” MUSLIM FOOD ” aku tengok kat port dickson bersepah kedai macam tu, jengok kat dapur tukang masak semuanya cina, pelayan pulak perempuan bertudung pakai seluar pendek !

    MUSLIM FOOD mestilah halal, dan status halal mestilah di bawah selian JAKIM.

  44. raplahjingaa
    May 22nd, 2013

    Apa hang tunggu lagi ? hang gerakkan kempen boikot barangan depa, kat kawasan hang, sorang kena start dulu..dan orang tu adalah hang !

  45. bujuk
    May 22nd, 2013

    ini namanya korban pembangunan… orang melayu kan suka pembangunan, undi calon yg. nak bawa pembangunan. Jadi terima la..
    Tu… KLCC, ada kedai melayu d sana?
    Banggakah orang melayu ada KLCC, tapi semua muka bangsa asing yg. menginap d sana. Orang melayu nak p shoping pun tak tengok dari jauh jeeee.

  46. bujuk
    May 22nd, 2013

    Aku bangga semangat ko…
    Tapi apa jadi dengan boikot MC Donald?
    Bila sejuk cerita palestin, berderu orang melayu serbu mcdonald. Tambahan ada berbagai promosi..
    Berapa cawangan mcdonald d tutup?
    Perkara bokot ni kena ada strategi… takat sorang berdua, sendiri yg. susah. Tapi kalau hang ISTIQAMAH, aku ucap tahniah.

  47. huhu
    May 22nd, 2013

    kita duduk kat malaysia nie bebas berniaga. takkan nak halang orang cina berniaga pulak. so, sebagai pengguna kita haruslah bijak memilih. jadi ko pegi jer kedai melayu. apa susah. biarlah cina tu bukak kedai. sokonglah kedai melayu

  48. Topup
    May 22nd, 2013

    adoi….salahkan pembangunan lah pulak , takkan nak jadi macam kota bharu , nanti ramai org lari keluar , Yang nyata sekarang melayu dah lama dok amalkan perangai busuk hati , Dah sampai masa buang sifat tu . Hang faham ka bujuk erti bersatu hati sesama bangsa melayu ??? aku rasa hang ni cakap saja berdegar2 tapi hati hang mcm tu juga penuh dengan perasaan hasad dengki ….mcm ni bangsa melayu tak mana , baru saja anak bangsa nak bangun dan tersedar …ada pulak org2 mcm hang dok pi racun balik supaya melayu dok buat perangai lama …apa yg tak kena dengan hang …kalau tak suka hang berambuslah dari sini jangan dok buat taik kat sini , Bangsa melayu nak bangkit …paling tak bagilah sokongan walaupun dengan hanya berdiam diri setidak2nya tidak menyakiti hati melayu lain . Hang nak tunggu jadi mcm mana baru hang nak sedar bujuk ??? Awat hang tak ada waris ka selepas hang ??. Awat la hang ni BODOH sangat !

  49. Topup
    May 22nd, 2013

    org2 kaya mcm hang la yg selalu dok beratur dlm McD . Tak caya hang tanya jaha derus la…. dok suruh org boikot tapi pi kendarah juga

  50. hang tuah
    May 22nd, 2013

    sokong dan teruskan….DAP MUSUH ISLAM..DAP MUSUH MELAYU…JIHAD PERANGI DAP dan sekutunya…MATI SYAHID JIKA PERANGI DAP….JOM BERJUANG MENENTANG DAP KAFIR LAKNATULLAH YANG MENINDAS ORANG MELAYU DAN ORANG ISLAM….TAKBIR…sebarkan..sebarkan..sebarkan…
    BOIKOT TETAP BOIKOT..BOIKOT BARANGAN KAFIR DAP CINA LAKNATULLAH….

  51. hang tuah
    May 22nd, 2013

    sokong dan teruskan….DAP MUSUH ISLAM..DAP MUSUH MELAYU…JIHAD PERANGI DAP dan sekutunya…MATI SYAHID JIKA PERANGI DAP….JOM BERJUANG MENENTANG DAP KAFIR LAKNATULLAH YANG MENINDAS ORANG MELAYU DAN ORANG ISLAM….TAKBIR…sebarkan..sebarkan..sebarkan…
    BOIKOT TETAP BOIKOT..BOIKOT BARANGAN KAFIR DAP CINA LAKNATULLAH….

  52. hang tuah
    May 22nd, 2013

    hang tak mau istiqamah ka????takat ucap tahniah ja tu bunyi cam kronie2 kuat tuh…sebak ja bunyi nya..sokong dan teruskan….DAP MUSUH ISLAM..DAP MUSUH MELAYU…JIHAD PERANGI DAP dan sekutunya…MATI SYAHID JIKA PERANGI DAP….JOM BERJUANG MENENTANG DAP KAFIR LAKNATULLAH YANG MENINDAS ORANG MELAYU DAN ORANG ISLAM….TAKBIR…sebarkan..sebarkan..sebarkan…
    BOIKOT TETAP BOIKOT..BOIKOT BARANGAN KAFIR DAP CINA LAKNATULLAH….

  53. hang tuah
    May 22nd, 2013

    sokong dan teruskan….DAP MUSUH ISLAM..DAP MUSUH MELAYU…JIHAD PERANGI DAP dan sekutunya…MATI SYAHID JIKA PERANGI DAP….JOM BERJUANG MENENTANG DAP KAFIR LAKNATULLAH YANG MENINDAS ORANG MELAYU DAN ORANG ISLAM….TAKBIR…sebarkan..sebarkan..sebarkan…
    BOIKOT TETAP BOIKOT..BOIKOT BARANGAN KAFIR DAP CINA LAKNATULLAH….

  54. raplahjingaa
    May 22nd, 2013

    Mc Donald buj ??
    hang pi tanya ustaz azhar idrus, berdenggung denggung suruh orang boikot Mc Donald, tak sampai 3 hari dia usung anak bini dia pi makan kat situ dengan tak ada rasa malu.

  55. raplahjingaa
    May 22nd, 2013

    hehe..tu la pasal dia jadi cai PAS.

  56. mizi a.w
    May 22nd, 2013

    Ayuh Melayuku kita bersatu. Semoga ALLAH memberi taufik dan hidayahNYa kpd kta semua…Sesungguhnya musuh2 Islam itu akan gerun sekiranya kita bersatu…

  57. Kg Lebu
    May 22nd, 2013

    Saya sokong…marila wahai umat Islam semua Kita boikot barang2 cina nie….allahhuakbar…..

  58. Kg Lebu
    May 22nd, 2013

    Saya sokong bro….itu yg Kita nak bro mesti Ada semangat Islam bro….

  59. hang tuah
    May 22nd, 2013

    TAKPA..BUKAN KILANG DAP KAFIR HARBI YANG BAGI REZKI PADA MANUSIA..ALLAH YANG TENTUKAN..YANG PENTING KITA BERUSHA SEBAGAIMANA JIHAD KITA MEBOIKOT PRODUK DAP KAFIR HARBI INI…..

  60. hang tuah
    May 22nd, 2013

    sokong dan teruskan….DAP MUSUH ISLAM..DAP MUSUH MELAYU…JIHAD PERANGI DAP dan sekutunya…MATI SYAHID JIKA PERANGI DAP….JOM BERJUANG MENENTANG DAP KAFIR LAKNATULLAH YANG MENINDAS ORANG MELAYU DAN ORANG ISLAM….TAKBIR…sebarkan..sebarkan..sebarkan…
    BOIKOT TETAP BOIKOT..BOIKOT BARANGAN KAFIR DAP CINA LAKNATULLAH….

  61. hang tuah
    May 22nd, 2013

    KO TINNGAL KAT MANE..NI MESTI KAT PENANG NIH…AKU TAU DAH..

  62. tebuan
    May 22nd, 2013

    Jom kita bersama pakatan rakyat …bina Malaysia baru
    SATU malaysia ..bukan satu malaysia macam BN .mari kita sama-SAMA CARI MAKAN ..kita tak boleh hidup tanpa bantuan org lain..

  63. Hamba Ar Rahman
    May 22nd, 2013

    Tapi pertama sekali aku sarankan semua budak2 yg kejer McDonald tu berhenti dan pi minta kejer kat Mydin kaa..dan lain2…boikot beli jer tapi kejer kat situ pun tak guna…bila dah takda pekerja melayu…bru terhegeh2 cari pekerja bangla etc…

  64. Hamba Ar Rahman
    May 22nd, 2013

    Aku lebih suka slogan….buy muslim first…we are muslim brothers….

  65. Hamba Ar Rahman
    May 22nd, 2013

    Tu kat mana tu? Penang ka? Selangor ker?

  66. Hamba Ar Rahman
    May 22nd, 2013

    kalau dah tokeh Cina…anggap jer laa tak halal…ie…syubhah…tak payah la kita pergi….kopitiam pun sama..ini pun aku nasihatkan diri aku juga…dulu aku lebih prefer kopitiam dari McD dan syarikat yahudi…skang ni kalau nak bawa famili merasa makan di luar….cari jer kedai2 melayu/islam (dah bersepah skang ni) atau Arab ker..atau apa2 alternatif lain

  67. hang tuah
    May 22nd, 2013

    kita tak boleh hidup kalau tiada izin ALLAH…..bukan orang lain yang bantu kita hidup..kita usaha je…ALLAH yang akan beri rahmat ganjaran….nak bina malaysia baru ker…atau nak bina republik malaysia…

  68. bujuk
    May 22nd, 2013

    Ada ke ayat tunjuk aku busuk hati? kan aku simpati pada orang melayu GAH dengan bangunan pencakar langit, tapi milik orang. Korang nyanyi lagu ‘anak kecil main api’ tapi nyanyi je kuat dan meremang bulu roma masa nyanyi je. Kan lebih baik seperti d KB, walaupun kurang pembangunan tapi 90% milik orang melayu.

  69. Melayu
    May 23rd, 2013

    Kan lagi baik kalau taroh label..mana satu barangan Melayu dan Cina. Mana boleh ingat jenama2 brng Melayu. Aku akan pastikan istri dan kaum keluarga aku beli brg Melayu lebih dahulu.

  70. hang jebat
    May 23rd, 2013

    tebuan tuh org cina…sampai mati aku akn sokong UMNO dan BN..aku meniaga, dalam setahun boleh kira pelanggan cina aku..hakkktuuihh!!

  71. insaf
    July 16th, 2013

    semua orang ada akal fikiran, tahu beza antara baik dan buruk, pilihlah yang baik selamat dunia akhirat.

  72. Anon
    September 23rd, 2013

    org duk bincang pasal produk kecil2 dlu.

    Kalo cakap pengorbanan yang KECIL (produk2 harian) pun tak start buat, jangan sembang pengorbanan BESAR (kereta, rumah, dll) la brader.

    (puih!! utk Malairen yg kne tutup mata oleh keturunan pejuang komunis – komunis tak percaya adanya TUHAN)

Leave a Reply

Type your comment in the box below: