11
May

“Apa Lagi Yang Orang Cina Mahu?” – Ungkapan Perkauman?

utusan-apa-lagi-cina-mahuPenulis terpanggil untuk sama-sama berkongsi pandangan terhadap tuduhan yang dilemparkan oleh sebilangan pemimpin politik atas tajuk utama Utusan Malaysia selepas PRU13.

Apakah ianya berbaur perkauman?

Pada penulis, tiada apa yang seharusnya dilabel sebagai perkauman.  Ini kerana hierarki sosial di negara ini sudah sebati dengan kemajmukan masyarakatnya yang terdiri dari berbilang kaum.  Penulis melihat apa yang cuba dilontarkan oleh Utusan adalah berdasarkan realiti pada PRU13. Pendekatan “voters segmentation” adalah lebih spesifik dan tepat berdasarkan fakta yang dihasilkan di peti-peti undi.

Hakikatnya, “Tsunami Cina”, seperti yang diperkatakan oleh kebanyakkan pemerhati politik bukanlah atas dasar tuduhan melulu, tetapi mengikut keputusan PRU, melalui pecahan sokongan kaum.

Perkataan “Melayu”, “India”, “Cina” mampu sahaja dihilangkan dari kamus hidup rakyat Malaysia, sekiranya masing-masing bersetuju untuk mewujudkan bangsa Malaysia, yang hanya mempunyai satu sekolah, dan menggunakan satu bahasa sebagai pengantara, persis apa yang dipraktiskan di Indonesia.

Bersetujukah kita dengan idea “Satu Sekolah Untuk Semua?”

Rakyat harus berlapang dada dalam menilai isu ini, yang cuba dipolitikkan oleh pihak-pihak yang berkepentingan.  Apakah orang Cina tidak selesa dilabel atau dikenali atas faktor “Cina”? Maaf, bukan niat penulis untuk membuat sebarang provokasi, tetapi pada pemerhatian penulis, orang Cina sendiri yang mahu terus dikenali sebagai Cina.

Apakah salah ungkapan “Apa lagi yang orang Cina mahu”?

Tidak bagi penulis, berdasarkan beberapa perkara.

Pertama, bukanlah sesuatu yang asing apabila kaum Cina, melalui DAP khususnya, mahu tulisan Cina digunapakai di papan tanda, apatah lagi kain-kain rentang milik mereka. Sedangkan, undang-undang jelas termaktub, agar bahasa kebangsaan dijadikan medium utama untuk penyaluran maklumat. Undang-undang ini bukanlah dibuat atas dasar membuta tuli, tetapi berdasarkan sejarah yang pahit. Jadi, untuk mengelakkan prejudis dan salah sangka, satu bahasa untuk semua adalah penyelesaian terbaik.

Tetapi, orang Cina, khususnya DAP tetap mahu menggunakan tulisan Cina semaksimum mungkin.

Bukan hanya DAP, tetapi orang Cina cukup sensitif dengan hak mereka untuk memastikan budaya dan warisan mereka tidak hilang. Sebagai cara untuk meneruskan jatidiri mereka, sekolah vernakular (SRJKC) ditubuhkan untuk cita-cita tersebut.

Bukankah ini bukti, bahawa orang Cina mahu dikenali sebagai Cina?

Bagi penulis, erti rasis ialah apabila terdapat desakan dari pelampau Cina di Malaysia, yang mahu hanya guru-guru Cina sahaja yang mengajar di sekolah-sekolah vernakular ini. Tiada proses asimilasi perpaduan, atau integrasi nasional sekiranya benar-benar perkara ini terjadi. Bukankah ianya petanda tiada kebertanggungjawaban kepada cita-cita sebuah bangsa Malaysia?

Sahabat-sahabat Cina yang penulis kenali sering mengklasifikasi Malaysia ini unik, dan sebab itulah mereka boleh menggunakan bahasa dan tulisan Cina sebagai medium utama mereka berkomunikasi.

Sekiranya unik, mengapa pula ada yang “terasa” dengan tajuk utama akhbar Utusan Malaysia itu?

Bukankah apa yang penulis katakan seperti di atas, sebagai bukti mereka mahu dikenali sebagai orang Cina?

Berhati-hati dengan pemimpin yang seringkali menggunakan peluang untuk mengeruhkan keadaan.  Berhati-hati dengan pemimpin yang cuba meraih keuntungan politik, tanpa mengambil kira perkara-perkara yang sepatutnya.

Maaf, penulis bukanlah rasis, tetapi sekadar memberi pandangan untuk sama-sama kita pertimbangkan.

Salam perpaduan.

Ada 22 Comments setakat ini.

  • Santrang
    May 11th, 2013 at 9:58 PM

    Budaya dan warisan cina tak akan hilang di dunia, tapi biarlah ianya berkembang di Negara China, hapuskan SJKC dan SJKT demi perpaduan nasianal di Malaysia.

  • alfie
    May 11th, 2013 at 11:15 PM

    Dunia sudah terbalik dari sudut pembangkang:-
    *walaupun PR kalah,Najib tak berhak jadi PM
    *kalau orang melayu berjuang untuk hak melayu,sekarang kelakuan di anggap perbuatan rasis
    *walaupun mereka undi semua calon PR di Penang,tapi mereka minta MCA/GERAKAN jangan tutup cawangan dan layan masaalah mereka.

  • randomsee
    May 11th, 2013 at 11:16 PM

    dah rasa macam yahudi plak..sebut sahaja keburukan yahudi/zionist …terus dituduh anti sematik…

  • pang chi bhai
    May 11th, 2013 at 11:23 PM

    kaninnama lu DAP langsiau…

  • pang chi bhai
    May 11th, 2013 at 11:24 PM

    tiyonasing lu DAP…

  • DAP kaki HANSAP
    May 11th, 2013 at 11:28 PM

    kaninpa lu DAP…CIBAI PUNYA LIM KONGKEKKIT SIAULAN..LIM GUAN ENG CIBAI KIYA..

  • zizan
    May 11th, 2013 at 11:48 PM

    Najib @ah jib Gor adalah PM paling bodoh dalam sejarah mengalahkan Pak Lah.Najib siap lantik setiusaha politik cina untuk menjaga kepentingan kaum cina walaupun ada MCA dan Gerakan.Tapi tak lantik setiausaha untuk jaga kaum melayu/india.Akhirnya 97% kaum cina menolak Najib.Sebab apa?sebab kaum cina bila nampak kelemahan akan ambil peluang yang ada.Najib patut letak jawatan.Sila maklum perkara ini pada Rosmah.

  • aliadirectioners
    May 12th, 2013 at 3:50 PM

    Saya setuju dengan pendapat penulis.Tajuk akhbar utusan tentang ‘Apa cina mahu’ bukan berbaur perkauman.Memang itu kenyataan.Bila orang Melayu ingin pertahankan maruah kaum sendiri mesti ada kaum lain yang tak puas hati.Sedih lah.

  • Zazan
    May 12th, 2013 at 4:40 PM

    “Apa Lagi Yang Orang Cina Mahu?”

    Dorang nak kn semua yg ada dlm manifesto pembangkang lah.. Psl tu dorunk kempen banner besar2 tulis ubah..

  • anoi
    May 12th, 2013 at 11:54 PM

    ko dah lena dlm menghidu apit amoi kot.

  • Bebas bersuara
    May 13th, 2013 at 2:32 AM

    xslh lau mau bsuarakan rasa kecewa n x puas ati ngn kaum cina tp kena ingat bkn semua cina yg myokong pembangkang di malaysia ni.cina di sabah n srwk ramai yg undi BN jg la lau tdk xmgk jg BN blh menang ngn mudah d sbh n srwk.bila d bg tajuk mcm 2 org sbh cina d sbh n srwk rasa kecil hati la.lau PRU13 ni kaum cina byk undi PKR,Bn tau kerajaan kena la pandai main peranan tuk ambil blk hati n sokongan kaum cina ngn kerajaan bkn mnambahkan lg kemarahan tau kebencian kaum cina ngn BN tau kerajaan.HANYA PENDAPAT SAHAJA

  • anak rembau
    May 13th, 2013 at 5:01 PM

    org cina semuanya dh ada..cuma yg tak de adalah kuasa politik..mereka akan buat apa saja utk memperolehi kuasa politik dari org melayu wlpun pelbagai kemudahan yg telah diberi oleh kerajaan pada mereka…

  • Kekanda313
    May 13th, 2013 at 5:34 PM

    Hakikatnya cine sendiri tahu mereka mengamalkan perkauman…saya setuju dengan pandangan admin…andai kata tertulis..apa lagi yang melayu mahu…pasti org melayu tak sebising ini walaupun disebut oleh org cina…org cine di malaysia sudah kurang menghormati org melayu dan bangsa lain..semakin berkuasa cine semakin banyak lah maksiat dan judi…ini HAKIKAT

  • noerlestar
    May 13th, 2013 at 5:47 PM

    MASIH ADA 20% CINA YANG MASIH SETIA MEMBACA UTUSAN mELAYU malah ada yang mahir jawi .Mereka teguh dengan BN. mereka ini membaca tulisan dengan persoalan tanpa kecil hati ‘ apa yang sebenarnya Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang ‘ mahukan

  • Namron
    May 14th, 2013 at 4:29 AM

    “Apa kaum Cina mahu?”. Pertanyaan yang penuh rasist dan paling kotor lahir dari media Utusan yang meloyakan. Semua tahu media ini kepunyaan parti yang sinonim di gelar “Umporno’ dan tentunya kenyataan rasist itu direstui oleh parti yang kini ditolak oleh seluruh rakyat khususnya di Semenanjung. Tidak selesai di situ, kini mereka kutip ‘selipar buruk’ pula untuk menunjukkan betapa seriusnya mereka memainkan isu perkauman ini.
    Seorang bekas hakim semalam menyeru golongan Melayu agar bertindak dengan lebih agresif untuk mempertahankan hak mereka serta menyusun semula masyarakat, ekoran keputusan pilihan raya umum 5 Mei. Lihatlah betapa jijiknya cara mereka untuk meniupkan api perkauman setelah mereka melihat majoriti rakyat Malaysia walaupun dengan berbagai kaedah pengundian yang penuh kontroversi, rakyat memilih PR bukannya mereka. Bekas hakim ni boleh kita golongkan sebagai keturunan sakai yang tinggal dalam hutan terpencil yang jarang bertemu dengan manusia!….

  • hang tuah
    May 14th, 2013 at 8:40 PM

    mau malaysia loh.mau kasi mati olang melayu lah..jangan nak berlagak macam hero la beb…lu melayu n munafik ..namrom je yang bodoh n bebal..namron namenye…macam firaun perangai….sekolah bertingkat2 n bodoh berlipat2..itulah namron namenye..geng2 munafik gak nih…berselindung dengan wadah perjuangan yang menghancurkan negara…bodoh punye namaweeron setan…

  • hang tuah
    May 14th, 2013 at 8:43 PM

    mau kasi hancul ini malaysia lo…itu batu api ala sama olang cina kafit DAP loh..cilaka punya anuwar..sulah tipu olang cina ..lia kata ini pru 13 musti muleh minang punya…sikalang sula apa yadi..wa olang2 cina sudah kena tipu sama itu olang nama anuwar….mikin hulu hala lia tau lah…sulah lah…yangan mikin kacau ini malaysia..

  • hang tuah
    May 14th, 2013 at 8:44 PM

    macam lah ko n pr tu tak rasis…ceh..lawak

  • hang tuah
    May 14th, 2013 at 8:47 PM

    yang bagi sokongan tu cina BN bro..yang tak sokong ni cina DAP tu beb…DAP kafir harbi n perkauman..

  • hang tuah
    May 14th, 2013 at 8:50 PM

    ko yang bodoh..perkauman gile babi..memang ko sokong DAP perkauman…jgn nak menyimpang lak..sah2 ko ni kaum munafik..siap suruh DS Najib letak jawatan..tu mcm bau2 kronie2 PAKATAN HARAM JADDAH je..pandai belakun lu beb..

  • pang chi bhai
    May 14th, 2013 at 8:52 PM

    pukitiyang lu punya zizan AKA cam bunyi ZIZAH jerk….KANINNAMA lu ZIZAN…

  • bangcak
    March 24th, 2014 at 8:24 AM

    akhirnya calon melayu menang di kajang.
    alhamdulillah

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!


© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.