Setiausaha Politik MB Kedah Bongkar Projek Balak Pedu Tiada EIA?

Saya ada terbaca penjelasan panjang lebar dari Setiausaha Politik Menteri Besar Kedah, Sanusi Md Noor tentang isu pembalakan di Pedu. Punyalah semangat dia bercerita, kononnya dengan penjelasan tu maka dia mampu “menghalalkan rompakan” balak secara besar-besaran PAS Kedah.

Tulis punya tulis, Sanusi Setpol tidak sedar dia telah mendedahkan pekung yang cuba disembunyikan selama ini dari rakyat Kedah. Semuanya bila dia mula menulis tentang laporan EIA yang membabitkan kawasan hutan simpan kekal di Pedu itu…

Dalam kenyataan Sanusi itu, rupa-rupanya laporan EIA masih lagi dalam proses dan sedang disediakan oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK).

Mungkin diatas arahan Perbadanan Menteri Besar Kedah (PMBKed) yang dikatakan dikuasai sepenuhnya oleh Sanusi, maka PKNK kini sedang bertungkus lumus menyiapkan laporan EIA itu…

Kasihan pada PKNK. Bukan mudah untuk sediakan laporan EIA. Dan kalau siap sekalipun, tidak semestinya diluluskan oleh Jabatan Alam Sekitar. Setakat “proposal” saja mungkin lepas, tapi kalau “approval” belum tentu diluluskan lagi…

Walaupun sedar EIA belum siap dan masih dalam proses, Kerajaan PAS Kedah tidak teragak-agak untuk menarah balak di Pedu sehingga licin!

Pelik betul bila PAS Kedah fikir mereka boleh bertindak mengatasi undang-undang alam sekitar. PAS Kedah mungkin fikir hutan simpan kekal itu mereka yang punya dan mereka juga bebas untuk buat apa saja pada tanah-tanah di seluruh negeri Kedah.

Saya tertanya-tanya, apakah ini yang dikatakan Menteri Besar Kedah, Azizan Razak, sebagai “buat kerja cara Islam”? Islam mengajar umatnya untuk tidak mematuhi undang-undang yang ditetapkan kerajaan?

EIA masih belum siap lagi tapi balak di Pedu dah gondol, licin dan botak “dibalun”. Kelulusan belum dapat, tapi PAS Kedah sudah tarah habis tanpa memikirkan masa depan dan kesan-kesan alam sekitar yang bakal dihadapi oleh rakyat Kedah selepas ini.

Saya faham bahawa Kerajaan PAS Kedah tidak pandai menjana pertumbuhan ekonomi di negeri itu. Saya juga faham PAS Kedah tidak bijak menarik pelabur masuk ke Kedah selain mengharapkan belas ehsan dari MITI dan MIDA saja untuk menarik pelaburan.

Tapi, kalau benar pun tidak pandai jana pendapatan, janganlah sampai menzalimi bumi Kedah sehingga hampir menjadi “padang jarak padang tekukur”.

Lagipun, kesan yang bakal dihadapi akibat kerakusan itu bukannya boleh diselesaikan dalam tempoh setahun dua. Ia memerlukan sekurang-kurangnya puluhan tahun untuk menangani masalah yang ditimbulkan PAS Kedah itu.

Kalau Azizan berniat mahu melaksanakan projek agropelancongan di Pedu dengan menanam pokok anggur dan mahu menarik pelancong asing datang, alasan itu hanyalah boleh dipercaya oleh budak-budak tadika PASTI sahaja.

Pelancong asing sudah muak melihat pokok anggur di negara mereka dan mereka ke Malaysia sebenarnya mahu menyaksikan rimbunan hutan hujan tropika yang masih berjaya dikekalkan oleh Kerajaan BN.

Pada saya, “pokok anggur” itu hanyalah alasan bodoh yang digunakan untuk merasionalkan “rompakan balak” di kawasan “larangan” itu. Walaupun menyedari alasan itu tidak rasional langsung, PAS Kedah terpaksa gunakan alasan itu untuk menghalalkan “rompakan” mereka.

Begitulah PAS Kedah yang memerintah negeri Jelapang Padi selama tempoh 5 tahun. Tak tahu menjana pendapatan, tapi lebih gemar mengambil jalan mudah dengan “merompak” hasil bumi Kedah yang “seciput” itu tanpa memikirkan masa depan dan anak cucu generasi akan datang.


Posted by dukeofmontecristo on February 19th, 2013 :: Filed under dukeofmontecristo,Utama
You can leave a response, or trackback from your own site.

87 Responses to “Setiausaha Politik MB Kedah Bongkar Projek Balak Pedu Tiada EIA?”

  1. andik
    February 19th, 2013

    Kerajaan pas Kedah memang cilako!!!
    Cilako!!!
    Cilako!!!

  2. DataCode
    February 19th, 2013

    Cerita PAS kedah dalam isu yang ini seperti manusia yang mencuri,dah kena tangkap baru cari alasan untuk melepaskan diri

  3. Moohyideeeeen
    February 19th, 2013

    Tak dapat EIA??? Ambik la tindakan..tapi kat Pahang, Perak, Johor , Sabah dan Sarawak tu, ambik tdkn yg sama yer…

  4. Moohyideeeeen
    February 19th, 2013

    Hidup Melayu! Pertahankan Melayu!!!
    Star: Temasek Holding (Syt Pelaburan Kerajaan Singapura) dapat beli tanah 28.33 Hektar kat Danga Bay JB, RM800 mil untuk dibangunkan.GDV of the projectwould be RM8 bil.. Oh lupa…Mykemut.net baca Metro. sorry…

  5. Moohyideeeeen
    February 19th, 2013

    La…awat tak tangkap???

  6. Mohd Taib Kamin
    February 19th, 2013

    Saya ingin membawa pembaca dari aspek ‘diluar konteks’ politik. Saya teringat satu masa dulu dalam satu majlis ilmu dimasjid tempat saya bermastautin, seorang ustaz membicarakan tajuk ‘Hubungan manusia dengan Allah, hubungan manusia dengan manusia dan hubungan manusia dengan alam’. Ustaz tersebut membuat kesimpulan yang disokong dengan nas al_quran bahawa sebagai manusia kita wajib menjaga hubungan kita dengan Allah, sesama manusia dan dengan alam. Menurut beliau lagi kerosakan yang berlaku dimuka bumi ini adalah disebabkan tangan2 manusia.

    Dalam isu pembalakan yang sedang hangat diperkatakan di Kedah dan Kelantan khasnya, sudah terbukti menunjukan kerakusan manusia telah banyak membawa kerosakan. Malah kerosakan yang berlaku itu telah dan memberi impak yang amat serius bukan sahaja kepada generasi hari ini tetapi lebih malang generasi akan datang.

    Soalnya adakah kita terutama pemimpin yang sepatutnya menjaga amanah tidak dapat ‘melihat’ apa yang akan berlaku sekiranya kerosakan itu berterusan? Berapa lama kita boleh hidup didunia ini? Sesaorang ppemimpin sepatutnya menjaga amanah bukan sebaliknya. Menjaga alam ini termasuk hutan juga adalah satu amanah. Merosakan alam dalam apa bentuk sekali pun akan menjadikan hubungan kita dengan alam tidak lagi harmoni sehingga boleh mambawa ‘malapetaka’ yang dahsyat. Wallahualam,

  7. Topup
    February 19th, 2013

    itu dulu En Mat , sekarang ni puak bermazhab pas dah tak macam dulu , dia orang dah lama tinggalkan hadith dan firman yg menyeru kearah kebaikkan , mereka sekarang akan mencari yg menyokong untuk menghalalkan mereka memaki hamun dan menfitnah serta membenci org lain

  8. Moohyideeeeen
    February 19th, 2013

    OOO….kat Sabah, Sarawak, Perak, Pahang, Johor tak ade ke…????? Lynas tu oka ka???

  9. baba
    February 19th, 2013

    pas ni kalau tak menipu bukan nama pas la.

  10. randomsee
    February 19th, 2013

    cuba tanya berapa royalti yang kerajaan negeri dapat…haram tak sebut…

  11. pasdaplaknat
    February 19th, 2013

    tunggu PRU13 nnti la.. tangkap sekor2 LEMBU2 PAS ni.. aku mmg tk sabar dh nk tlg BN tangkap Melayu2 pengkhianat ni.

  12. pasdaplaknat
    February 19th, 2013

    Lembu, dkt negeri mana pun kalau ada bukti salah mmg akan didakwa.. tp di Kedah ni ganas-rakus, rompak balak di kompartment HARAM, kawasan PENAMPAN tasik- lepas tu pulak CERAH LICIN berbukit2.. wei LEMBU, jgnlah nk dalih wahai LEMBU!!

    PAS, ostad yg HARAP PAGAR PAGAR MAKAN PADI.. lepas tu buat BODO.. “AKU MANA TAU..AKU TKTAU..” buat apa jd MB kalau bodoh dan tktau apa2.

  13. pasdaplaknat
    February 19th, 2013

    HIDUP MELAYU Klate.. ‘sedekah’ byk2 tanah balak kpd DAP, biar anak cucu merempat negeri org..lepas tu kita bohong byk2 royalti minyak.. alih isu bg rakyat marah BN.. hahaha syaiton buat keja..

  14. pasdaplaknat
    February 19th, 2013

    Lynas tu OK sgt2.. yg tk OKnya pencacai Harbi Cina DAP, melalui alat pencacai PAS..

    tanya le DR ROSLI PAS..dia pakar Nuklear.. atau dia pun dlm senarai nk kena PECAT.. yelah kan org yg ckp betul mana boleh duduk dlm PAS…

    Lembu boleh laa..

  15. pasdaplaknat
    February 19th, 2013

    Azizan ni tkpadan dgn bini 2, takut bini kt rumah tp SAMSENG dgn org UMNO.. ugut RM100 juta setahun kpd krjn Pusat jika tkmau bg tebang balak.. samseng mcm LANUN!

    Apakah punya bebal MB PAS, krjn pusat tegur kerakusan balak di PEDU utk rakyat KEDAH juga.. bukan pencemaran dan kesan rosak itu kena kt Putrajaya atau rumah Najib pon.. tp dh dasar KEPALA OTAK LEMBU PAS ni selagi tk mati selagi itulah akan putar belit dan bohong.

    Kenapa krjn UMNO dulu tk perlu tebang licin balak? rakyat hidup juga.. cukai tk naik pun. Jgn perbodohkan rakyat dgn Agro-Berok. Pokok buah apa nk di tanam, di atas bukit? Pokok mangga/pelam subur di tanah pamah, bukan lereng bukit.

    Pokok durian, Ciku, Manggis, Rambutan perlukan pemantaun rapi, kos amat tinggi jika ditanam di kawasan cerun, bukit bukau pedalaman.. berapa kos buat sekilo nk jual kalau kos menjaga dusun itu sama mahal dgn maintain jet Falcon?

    bodoh tk bodoh MB sekor ni konon nk tunjuk pndai, dan nk bodohkan rakyat, cuci mangkuk-itu adalah cara nk halalkan balak dirompak.

    Kalau betul MB PAS Bebal tu tk bebal, dia takkan TIPU soal EAI, dn tk jawab loyar buruk dpn media, serta ikhlas dlm membantu rakyat. Buat dulu dusun di tanah berbukit di kawasan pinggit PEDU-BUKAN di PENAMPAN TASIK.. buat dlm skala 1-10 ekar dahulu di kawasan DUSUN sedia ada.. sbb mudah utk jamin buah keluar hasil.. tanah yg sudah diketahui SUBUR!

    Tp itulah bangsa PAS..menyamun dan menipu disebalik Ijazah Agama dan kopiah jubah putih.. sama shj tk kiralah di Kelantan atau di Selangor!

    Rakyat Wajib tolak PAS dn PR. Klau tk tolak jgn merintih bila Allah SWT turunkan peringatan!!

  16. pasdaplaknat
    February 19th, 2013

    Aku tktau pulak apa asalan MB Lanun ni tebang balak di Balingh sampai licin botak? Ladang ternak babi kot dia nk buat besar2an dan ekspork ke HONG KONG.. duit masok lg banyak dr tanam durian.. bukan ka? PAS LANUN!

  17. DataCode
    February 19th, 2013

    Janagan risau pak,tak lama lagi pembangkang boleh makan anggur,,,

  18. DataCode
    February 19th, 2013

    Pak Moohyideen dengki sebab yang beli tu bukan pakatan haram…kira ok la juga pada bagi sedekah dalam tin milo

  19. DataCode
    February 19th, 2013

    Puak Pakatan Haram marah kah Lynas kerna dia tidak diberi tawaran saham,cuba di beri tawaran,menjilat jari depa.

  20. DataCode
    February 19th, 2013

    Aku dah lama panggil dia hampas

  21. DataCode
    February 19th, 2013

    bukan royalti,capati lah

  22. DataCode
    February 19th, 2013

    Nak hairan apa,pusat penyelewengan Tabung Mangsa Memali juga di Kedah

  23. gambus
    February 19th, 2013

    Lynas okay !!! hanya kaki fitnah dan penipu macam kau yang memberi tuduhan palsu kat Lynas yang tak OK !!!

  24. gambus
    February 19th, 2013

    kalau cakap kosong dan menipu ni moo lembu .. aku tahu kau memang pandai sama jee pencacai pakatan ni takde kredibiliti langsung haha

  25. gambus
    February 19th, 2013

    PAS biasalah bro , bagi mereka semuanya halal .. rasuah tu halal .

    Hanya dibawa pentadbiran Pakatan jee kebakaran akan berlaku dalam blik dokumen beb .. hahaha memang gila !!!

  26. gambus
    February 19th, 2013

    Pemimpin dan orang PAS sendiri akui kenyataan benar Dr Rosli ni mengenai Lynas tak menguntungkan PAS TAPI dari segi Islam beliau wajib memberitahu perkara sebenar .. akhirnya beliau dimaki hamun kerana memberitahu KEBENARAN yang dituntut Islam , TAPI kebenaran dan mengikut ajaran Islam sebenar bukanlah perkara penting bagi PAS , sebab kepentingan parti mereka lebih utama .

    itulah yang terjadi juga pada Hassan Ali dan Ust Nasha

  27. gambus
    February 19th, 2013

    janji mereka sendiri pun dicapati , royalti mereka sendiri juga kena capati jugak .. Pakatan ni apapun tak boleh !!! mereka hanya boleh menipu dan memfitnah jee

  28. Oya
    February 19th, 2013

    Yg tak OK nya engkau la Lembooo… Lembu tak berotak la katakan..bak kata org..bodoh mcm Mooooooooooooooooooohyideen..hahaha

  29. Anonymas
    February 19th, 2013

    “EIA buat pa, tanah tu hak Allah. Dengan izin-Nya, kita boleh usahakan janji hasil ke jalan Allah.” – penyokong Ustad Azizan yang tak tau hujung pangkal, Kulim

  30. bangKano
    February 19th, 2013

    Bila ambik tindakan hang pa tuduh kerajaan BN kejam plak…? Lagu mana ni wahai pemimpin haprak munafik PAS….????

  31. armandulA
    February 19th, 2013

    Tu semuo akibat kepahaman tontang islam cumo takat solat,poso,poii Mekah jo oleh puak-puak tongok hampeh PAS. Sobab tu la pemimpin PAS suko moghosakkan bumi. Megheko sangko tu perbuatan tak ado doso langsung malah dapek pahalo ekk…!!!!

  32. bangKano
    February 19th, 2013

    Memang MB Kedah ni benak tak dak akai punya… tak kan la soghang ustaz tak tau perentah ALLAH tang menjaga bumi. Apa dia ingat bumi ni hak ALLAH manusia leh sewenang wenang nya mempelekoh bumi sampai rosak yang akan memunah kan struktur alam last sekali manusia jugak yang menanggung risiko nya.

    Hampeh punya pemimpin rakuih PAS ni…memang patut PR terutama PAS akan melingkup dalam PRU13 nanti.

  33. Topup
    February 19th, 2013

    puak pas bertauhidkan Allah ker? semenjak dua ni nik aziz lebih percaya lim dan kappal dari Allah. setakat tarah bukit tu apalah sangat !

  34. Titi Karangan, sedim
    February 19th, 2013

    Semoga Allah membalas segala perbuatan mungkar pas kedah. Habis tanah dikampung saya rata ditarah kerana hasil balak. Saya tak reda dan tak halalkan dunia dan akhirat.

  35. Titi Karangan, sedim
    February 19th, 2013

    Jahanamlah seluruh ahli PAS kedah dan kelantan,

  36. pasdaplaknat
    February 20th, 2013

    suruh Lynas tawar suku juta Rm je saham pd Porck Nick dgn Hadi Roy tu kompom senyap menikus la dua ekor perosak agama ni. hidup melantak duit rakyat, tp mulut pura2 ckp agama!!

  37. pasdaplaknat
    February 20th, 2013

    Siap Hadi Roy hina ahli seumur hidup PAS tu.. Cikgu sekolah melayu jer.. mn tau apa2.. sedey2.. hehe

  38. pasdaplaknat
    February 20th, 2013

    depa cari Allah, Beratauhidkan Allah bila terkepit jer.. klu cmtu xpyh ade undang2lah.. petrol pun hak Allah, air pun hak Allah, tanah yg Pork Nick rampas dr org Asli pun hakl Allah..alamatnya peranglah kita sampai kiamat.. klu jmpa mamat yg ckp mcm tu, tanya bini dia atau anak perempuan dia ada kt mana.. kita suruh org pergi ambik lah..itupun hak Allah!

  39. bujuk
    February 20th, 2013

    berganda dari yg. k’jaan bn dapat masa memerintah. Dalam utusan memang takda.. cuba baca harakah.

  40. bujuk
    February 20th, 2013

    PAS tebang balak untuk baiyai k’jaan, tak seperti k’jaan bn dulu semua kos pengurusan negeri pusat tanggong. Jadi umno jangan terlalu sombong, kita tengok nanti bagaimana k’jaan negeri bn d urus jika PR kuasai pusat.

  41. anakbochek
    February 20th, 2013

    Baca Harakah? Baca buleh, percaya jangan. Dari 10 berita, 13 tak buleh percaya.

  42. bujuk
    February 20th, 2013

    Betul la tu tuan… memang ada firman Allah yg. sebut kemusnahan alam ni adalah sebab tangan2 manusia. Tapi tak boleh la hanya tudung jari pada musuh saja.. bila kawan2 buat diam. Kita percaya ust.Azizan bukan suka2 rosakkan alam, tapi mengguna hasil alam yg. Allah kurniakan untuk bangunkan negeri. Ini tak salah…

  43. Jinkun
    February 20th, 2013

    Moooonafik…..hidup niknajis, bg byk2 tanah kat cina DAP, biar org melayu takdak tanah….tongong.

  44. Jinkun
    February 20th, 2013

    kalau di penang LGE tokongong halau org melayu dan india, tapi di kelantan org melayu islam sendiri sedang menghalau org melayu. bagi tanah pada org cina, lama2 jadi macam singapura dan penang….kahkahkah.

  45. Hamba Ar Rahman
    February 20th, 2013

    hehehe…kalau setakat makan anggur tu aku tahan lagi..takut depa pi buat wine plak dengan anggur tu…and pakat2 terminum…maklumlah…nak ambil hati puak2 kafir harbi…and depa pun bukan faham mana wine mana sparkling juice…

  46. Hamba Ar Rahman
    February 20th, 2013

    Eh itu standardlaa..puak2 ni…pusing kot mana punn..BN jugak yang kena…

  47. Hamba Ar Rahman
    February 20th, 2013

    Aku pun tak faham nak kategorikan depa ni apa…nak kata tak tahu agama…tahu…malah mengaku lebih tahu dari orang2 Islam lain…nak kata tak sekolah…sekolah…ada juga golongan professional….jadi…nak dikata bodoh…ada juga yg pandai (kalau tak pandai, tak lulus U pulak…ada juga pakar nuklear bagai)…tapi nak kata cerdik…tak juga…sebenarnya mereka jadi konfius macam tu…disebabkan doktrin dalam PAS yg jumud dan hanya nampak kekurangan orang lain dan bodoh sombong dengan kekurangan diri sendiri (means…tak dak apa kelebihan sangat pun…setakat jubah lebih labuh dan serban lebih besar)…kalau benar mereka lebih Islam…sudah lama PAS maju kedepan….Islam agama yg sangat menggalakkan kita mempelajari ilmu…mempraktik…dan menggalakkan kemajuan…Islam tidak menggalakan kemunduran…sejarah membuktkan…Islam pernah disegani….negara Islam pernah menjadi pusat ilmuwan dan saintis2 serta mathematicians…itu Islam yg benar…mengagongkan kalimah Allah di samping menjulang Islam itu sendiri dari pelbagai bidang dan segi…Islam menggalakkan kemakmuran dan persatuan…Islam sangat gah dan tidak kecoh serta serabut….jadi…dimanakah lebihnya Islam dalam PAS…sendiri mahu fikir…jika Islam memang seperti yg digambarkan dalam PAS…no wonder orang kafir tak respek kita…lemah dan mudah pula dipijak2….wallahua’lam

  48. Hamba Ar Rahman
    February 20th, 2013

    AB…aku nak sebut kat orang baca harakah pun segan…nampak sangat ler mentality tu macam mana…tapi baca jugaklaaa…kadang2…orang punya…beli memang tak pernah…rasa membazir dan bersubahat buat dosa fitnah jer…supaya tak dikata orang tidak mengikuti hal ehwal semasa…baca juga laa..tapi hakikatnya sungguh…lebih baik aku baca buku Dr Fadzillah Kamsah…atau pun buku Dr Aidh Al Qarni…dapat gak pekdah…hehehe

  49. raplahjingaa
    February 20th, 2013

    mooo hang pun macam pakcik-pakcik PAS yang dok berkesidai kat kedai kopi…mati-mati depa kata LYNAS tu janakuasa nuklier, depa takut jadi macam jepun…

    hang pun takut jadi macam kat jepun ke mooo ??

    mooo…moooo…hehe

  50. raplahjingaa
    February 20th, 2013

    Tak salah ?? PASTI mana yang hang mengaji bujuk ?? pandai hang bawa keluar fatwa sendiri…fatwa agama mana ni ??

    gondol hutan sampai lalang pun tak tumbuh, tu kat kedah kelantan pun sama..gondolkan tanah halau mualaf orang asli keluar…

    oppps ! aku lupa, tu bukan halau…tu penghijrahan..hehe

    rasuah jadi sedekah
    bagi tanah kat DAP jadi anugerah
    beli undi jadi zakat

    laaaa ni halau rakyaat dah jadi hijrah !

    macam…macam…hangpa ni.

  51. raplahjingaa
    February 20th, 2013

    Kalau dah habis balak di tebang hangpa nak baiyai kerajaan dengan apa pulak bujuk ??

    tak kan depa nak suruh kakitangan kerajaan negeri usung tin milo tiap-tiap hari kutip derma kot.

    derma memali, derma buat jambatan. derma buat highway….tak pernah pun aku dengar derma buat surau….awat jadi lagu tu bujuk ??

  52. raplahjingaa
    February 20th, 2013

    Alaaa bukan susah pun nak paham depa ni semua…

    kita tengok apasal lalat suka hinggap pada benda-benda yang busuk dan reput…conclusion nya itu lah cai PAS dan PAS.

  53. raplahjingaa
    February 20th, 2013

    Hang ni perkauman sungguh la moooo….kalau hanga jadi PM, aku rasa habis hang halau semua orang melayu dan cina keluar dari malaysia…bila semua di halau, yang tinggal hanyalah bangsa hang…

    lawak la hang mooo.

  54. raplahjingaa
    February 20th, 2013

    Selipar juice nik ajis pun depa minum…apa nak kesah wine, voucher syoorga dah dapat sorang satu.

  55. pasdaplaknat
    February 20th, 2013

    Insya Allah tuan. Saya tumpang simpati dan saya sendiri sudah melawat beberapa tempat yg dirosakkan oleh Rejim PAS. sy turut sedih krn nikmat yg Allah berikan itu trlalu bernilai, tksama lg jika skalipun dipulihkan. Dirosakkan dgn rakus oleh Rejim PAS. Sama2lah kita doakan semoga kezaliman ini berakhir dan dibalas..AMiin!

  56. pasdaplaknat
    February 20th, 2013

    Org Munafik bila ckp lagi merosakkan kefahaman dan uruf. Celaka besar org mcm bujuk ni

  57. pasdaplaknat
    February 20th, 2013

    Apa yg berganda wahai Munafik? Kemusnahan berganda2 yg teriak air mata darah pn tkkan dpt balik dh ekologi asal HUTAN itu bodoh oii!
    Balak terpilih boleh tahan la lagi, itupun tk wajar dh dikawasan tadahan, apatah lg kwsn penampan (barrier zone).. hang paham tk LEMBU..?

    itu je bahasa utk puak mcm hang.. puak pembelit!

  58. pasdaplaknat
    February 20th, 2013

    PAS bodoh dan tk reti jana ekonomi ko tahu tak!! Apa alasan sekalipun hutan simpan org cerdik takkan kacau.. mmg dpt lum sum berpuluh juta tp lepas tu KOSONG.. !!

    Sudahlah tebang balak secara GILA-tarah licin! UMNO tkpernah buat kerja GILA mcm PAS buat di Kedah dan Kelantan atas alasan apa sekalipun!!

    Lembu, ko tahu tak pembangunan UUM Sintok, Dr Mahathir melarang Osman Arrof MB masa tu cuba tebang balak, krn Mahathir mahu kekalkan alam sekitar asal!! LEMBU mcm ko mana reti ilmu SAINS ilmu Allah bg utk kita pakai!!

  59. pasdaplaknat
    February 20th, 2013

    Tuan, brsabarlah, saya sekian lama kenal puak2 Toghut PAS ini. Saya sgt sedih atas apa berlaku di Kedah, krn hutan di Kedah unik wpun tk luas spt di Kelantan. Kedah perlukan hutan2 ini utk seimbangkan kawasan PAMAH dan PADI.

    Gunung Inas yg berkongsi mata air ke Lata Celak-Lata Bukit Hijau-Sedim dan sungai Kupang juga jd mangsa kejahatan Rejim PAS. APalah sgt dgn balak 50 juta sekalipun jika khazanah alam berkurun ini musnah.

    Krjn yg bijak akan pelihara dan bangunkan hutan ini utk pelancongan, fikir mcm mana nk pelbagaikan produk pelancongan spt di Sedim yg terkenal dgn aliran gred 4 utk aktivisi sungai lasak. Seluruh dunia air lasak kenal SEDIM. Itu hasil krn terdahulu bijak fikir ekonomi.

    Krjn yg bijak akan perbanyakkan kajian saintifik khazanah2 yg sgt tebal dlm HUTAN HUJAN TROPIKA. Saya bercakap atas kapasiti seorang yg berpengetahuan Biologi. Betapa sedihnya kita bila hutan ditarah licin krn semua lapisan makhluk Allah yg menghuni hutan itu MUSNAH!!

    Doalah byk2 semoga Allah balas atas kejahatan mereka. Kita tak mampu lawan putar alam mereka. Belum lg tuan kaji perilaku dan seleweng mereka terhadapa Islam.. HUDUD diputar belit dan dijual semata utk undi

  60. bujuk
    February 20th, 2013

    Setidaknya… mereka tak ambil hak orang, seperti Pusat rampas royalti k’tan.

  61. bujuk
    February 20th, 2013

    InsyaAllah… rezeki tu Allah yg. tentukan, pasti ada jalan keluar. Jangan bimbang, k’jaan kedah tak ambik hak negeri lain macam Pahang dah dapat royalti minyak sedangkan belumpun d gali.

  62. Hamba Ar Rahman
    February 20th, 2013

    wakakaka…klasik tuuuu…

  63. bujuk
    February 20th, 2013

    Salah ke kalau kita tebang pokok getah kita sendiri sebab nak tanam sawit pulak? bukan kita tebang pokok orang lain. Jadi kalau MB kedah tebang balak untuk rakyat dan pengurusan negeri… apa yg. salahnya? lain la tebang balak untuk joli…

  64. bujuk
    February 20th, 2013

    wawawa… macam tanah tu bapak dia punya, nak redha ke tidak.

  65. Jinkun
    February 21st, 2013

    aku kalau baca harakah atau akhbar PR ni baca tajuk pun dah naik meloya tekak aku….kahkahkah.

  66. gambus
    February 21st, 2013

    berpsuing lagi bujuk ?? untuk rakyat?? apa yang untuk rakyat bujuk !!! hahaha inilah bila dah kanoti menyebar fitnah , sebelum ni buat cerita tipu kononnya Kedah mampu menghasilkan balak yang banyak dengan keluasan sedikit .. rupa-rupanya hanya menipu jee kejenya orang PAS ni ..

    lepas tu nak cerita tebang untuk rakyat!!! fitnah dan penipuan PAS berterusan

  67. Jinkun
    February 21st, 2013

    badigol amin dah praktik dah semua tu…isteri org tu adalah hak Allah…so dia pun ambik lah bawak gi bilik hotel dia kul 3 pagi…kahkahkah.

  68. Jinkun
    February 21st, 2013

    minyak dijumpai diluar pantai kelantan lah tongong….bukan hak kelantan. minyak yg jumpa kat tumpat dan k.bharu tu mana ada pusat ambik….hang tanya husam, minta royalti kat husam psl dia yg jumpa…kahkahkah

  69. gambus
    February 21st, 2013

    memanglaah berganda bujuk !!! sebab keluasan tanah yang ditebang lebih berkali-kali ganda daripada BN !!!

    hahaha taktahu malu punya penipu bujuk ni , dulu dah kantoi menipu keluasan tanah balak , sekarang masih buat lagi sifat hina dan celaka dia .. kau sama hina dengan pemimpin kau tu

  70. gambus
    February 21st, 2013

    tebang balak , tapi masalah negeri bertambah-tambah , lepas tu menipu kononnya tebang balak dengan kawasan yang kecil .. sedangkan audit negara dengan terang kata Kedah tebang berkali-kali ganda lebih luas daripada BN hahahaha itulah pencacai PAS , penipu dan pembohong

  71. gambus
    February 21st, 2013

    PAS jana ekonomi dengan menebang balak sampai licin dan memusnahkan alam sekitar hahaha sebelum ni buat fitnah kat BN konon kerajaan PAS menebang balak dengan kawasan sedikit .. daripada pemimpin hingga pencacai mereka menyebarkan fitnah ni .. akhir sekali dengan mudahnya kantoi . sekarang masih tak bersalah terus menipu rakyat

  72. gambus
    February 21st, 2013

    bila masa pulak rampas hak orang ??? minyak tu bukan hak kelantan pun .. nak menipu lagi ke bujuk??? kata minyak dah jumpa kat kota bahru mana dia bujuk hahahahaha sapa percaya memang sah bangang macam Pakatan

  73. anakbochek
    February 21st, 2013

    Puak2 PAS dah start jual air doa tuan guru. Lepas ni selipar juice pun akan dibotolkan. Dan air penerang hati yang bercampur dengan air mata tuan guru untuk budak2 yang nak ambik periksa.

  74. anakbochek
    February 21st, 2013

    “PAS bodoh dan tk reti jana ekonomi ko tahu tak!!”

    Aku setuju sangat2 dengan statement bro PDL.

    Kelantan – bela kambing lingkup, sekarang nak gali minyak pulak kat Kota Bharu. Dulu keluar Harakah kata ada pelabur luar negara tapi anak Kelantan nak melabur 1 trillion kot. Last2 auta je lebih.
    Selangor – jual pasir dan jual aset negeri sahaja kepandaian mereka.
    Kedah – tebang balak sahaja yang mereka pandai.

  75. anakbochek
    February 21st, 2013

    Kah, kah, kah… Bujuk faham undang2 tak? Tapi takpa, Husam kata kat KB ada telaga minyak, bawah pejabat MB lagi.

  76. bujuk
    February 21st, 2013

    Ku Li pun kata tu HAK k’tan, k’jaan pun dah bagi imbalan tapi nama EHSAN bukan royalti. Bagi pulak pada BN negeri dan bukan pada k’jaan negeri yg. perintah. Takda orang yg. sempurna akal dia boleh terima, hasil tanah dia d beri pada musuh dia. Tapi itulah yg. k’jaan pusat buat pada k’jaan negeri k’tan dan t’ganu masa PAS perintah.
    Mungkin lepas ni jika PR kuasai PUTRAJAYA dan PAHANG d takdirkan hasilkan minyak… kita bagi wang EHSAN pada PR PAHANG dan bukan pada k’jaan BN pahang. Mungkin waktu ni baru BN dapat rasa ZALIM ke tidak… tapi tak boleh pertikaikanlah sebab UMNO kata cara tu BETUL.

  77. bujuk
    February 21st, 2013

    hang temberang je… mana statement jabatan audit kata k’jaan negeri pimpinan PAS tebang balak keluasan berganda. Aku tak pernah baca pun… samada dari utusan atau bernama. PASTE kat sini sekali dengan masa k’jaan umno perintah dulu, kalau betul…

  78. bujuk
    February 21st, 2013

    Memang dapat pahala la kalau tebang balak untuk bangunkan dan tadbir negeri. Macam orang dulu2 bergolok bergadai nak besarkan dan bagi pelajaran pada anak2… takkan dosa pulak, dah jadi tanggungjawab.

  79. gambus
    February 22nd, 2013

    dah kantoi menipu dan memfitnah , baru nak cakap pasal pahala dan dosa , sebelum ni menipu kononnya lebih bagus dan dapat banyak wang daripada kerajaan BN tak fikir pulak pahala dan dosa .. menipu dan memfitnah audit negara konon nak menunjukkan kerajaan PAS menebang balak dengan kawasan sedikit tak fikir pulak dosa dan pahala !!!

    KUIN tu bukan tanggungjawab ke bujuk !!! apa dah jadi kat sana ? bangang !!! berjanji tu pun bukan tanggungjawab ke bujuk ?? mana janji-janji PAS sebelum ni … bila penipu bercakp pasal dosa dan pahala memalukan betul !!!

  80. raplahjingaa
    February 22nd, 2013

    Hang cakap pasal ladang rakyaat ke bujuk ? ke pasal lembah sireh ??

  81. raplahjingaa
    February 22nd, 2013

    kerajaan kelantan nak buat apa duit banyak-banyak bujuk ?? kan lembang kemewahan dan kemajuan dah tersergam indah di kota baru.

    TESCO ! hehe..

  82. gambus
    February 22nd, 2013

    memang laa kau tak pernah baca , kau hanya percaya penipu dan pemfitnah macam harakah dan fitnah pemimpin kau yang sebar fitnah tu ..

    tu laa kau bangang !!! kau tak baca ke laporan audit negara untuk kerajaan kedah tahun 2010 ??? pemimpin PAS dan harakah menipu kata keluasan balak ditebang ialah 3,933 hektar sedangkan laporan Jabatan Audir Negara menyebut pada tahun 2010, keluasan kawasan balak yang ditebang adalah 7,856 hektar !!! kakakakaka tak habis habis kantoi menipu … dah berapa banyak akhbar keluar HANYA harakah dan pemimpin PAS yang tak kasi kebenaran kepada pencacai lembu mereka hahahaha kau nak berita daripada Utusan yang kau kata menipu tu ?? kakakaka

    sudah tertulis dalam DUN Kedah bujuk , malah DUN kedah antara yang paling singkat bersidang lewpas kena serang bertubi-tubi fitnah PAS

    utaranews.com/2012/07/sidang-dun-kedah-dua-jam-yang-hangat.html

    atau kau nak baca laporan audit negara bujuk ? pi sini audit.gov.my/2012-10-04-09-11-53/2012-10-04-10-17-27/arkib-negeri/158-lkan-arkib-kedah .. dasar kaki penipu punya PAS

  83. gambus
    February 22nd, 2013

    Ku Li kata hak kelantan kau percaya , Ku Li suruh undi BN gerenti kau undi punya hahaha ..

    kakaka mestilaa duit air bertaus juta dah bagi kat kerajaan kelantan pun boleh lesap macam tu jee , tapi air tak setel .. kau ingat kerajaan BN bodoh nak bagi perompak dan pencuri macam PAS tu hahahaha .. tak payah kau cakap macam tu bujuk , kau dan pemimpin kau ni memang manusia hina dan penipu jee

  84. anakbochek
    February 22nd, 2013

    Kalau PR kuasai Putrajaya dan BN kuasai Pahang dan Pahang hasilkan minyak dan royalti minyak di beri kepada PR. Aku percaya BN akan redha sahaja dan rakyat pun takkan membising asalkan wang ehsan tersebut digunakan untuk pembangunan Pahang.

    Kita tak perlu lihat contoh royalti minyakla Bujuk, kita lihat contoh Selangor. Selangor adalah negeri termaju di Semenanjung dan hasil bumi Selangor selain dimanafaatkan oleh negeri, ada surplus lagi untuk disumbangkan kepada Pusat. Tapi apa jadi dengan Selangor? Kerajaan negeri hanya pandai berjanji tapi banyak yang dimungkiri.

    FYI Bujuk, urustadbir negeri PR ni hancuss… Kalau ada telaga minyak bawah rumah Pok Nik sekalipun, lama2 kering jugak dan Kelantan masih macam tu jugak. Sebab apa? Urustadbir atau omputih kata “management”.

    So tak perlulah nak “berjika2″ kata PR kuasai Putrajaya sebabnya puak2 PR ni bab2 pengurusan fail.

  85. anakbochek
    February 22nd, 2013

    Macam mana hang nak jumpa laporan yang betul Bujuk, hang baca laporan audit dari sumber Harakah kah kah kah…

  86. anakbochek
    February 22nd, 2013

    Dia tebang balak nak tanam apa Bujuk? Hutan simpan tak buleh ditebang untuk tujuan apa sekalipun. Hang faham pasal alam sekitar ke tak Bujuk?

  87. Gambus
    February 23rd, 2013

    ladang rakyat dan lembah sireh dan gunung ganang kat Kedah tu milik mak bapak orang PAS kaa bujuk !!!

Leave a Reply

Type your comment in the box below: