Saman Nurul Izzah Terhadap Utusan Bermotifkan Politik

SETIAP kali ada ahli parlimen Pakatan haram ini mengambil tindakan saman terhadap akhbar Utusan Malaysia, penulis sudah tau awal-awal lagi tujuan saman itu bukan kerana Utusan ada melakukan kesalahan, tapi kerana bermotifkan politik.

Sistem bermahkamah di Malaysia ini kita perlu tahu, sarat dengan persoalan prosedur dan tafsiran undang-undang oleh hakim.  Berapa hakim ada di negara ini, sebanyak itulah tafsiran undang-undang yang ada.  Sehinggakan Anwar Ibrahim terlepas dakwaan meliwat Saiful Bukhari kerana hakim rasa ‘tak selamat’.

Selamat, tak selamat, jubor budak dah lunyai ditarah Anwar.

Sama jugalah macam saman Nurul Izzah ke atas Utusan yang difailkan semalam.  Terang-terang Nurul Izzah sebut kebebasan beragama patut dibuka kepada orang Melayu, dia ke Mahkamah saman Utusan bawa persoalan menggalakkan murtad (rujuk tuntutan plaintif).

Sudah tentulah persoalan murtad itu datang dari isu yang utama –  memberi kebebasan beragama kepada orang Melayu yang majoriti orang Islam seperti disebut Nurul Izzah dalam satu forum di sebuah gereja di Subang Jaya beberapa minggu sudah.

Pendek kata disiini, Izzah main persoalan undang-undang, bukan persoalan fakta.

Kita perlu ingat, faham pemimpin Pakatan haram ini dengan faham rakyat biasa berlainan.

Izzah boleh kata kebebasan beragama patut diberikan kepada orang Melayu, tapi dia tidak bermaksud menggalakkan murtad!!  Eh, macam mana tu, kebebasan beragama kepada orang Melayu bukankah bermaksud oramg agama boleh suka-suka hati keluar agama Islam aka murtad?

Nik Aziz begitu juga, dia boleh kata UMNO tolak Islam, UMNO tolak al-Quran tapi bila orang kata Nik Aziz tuduh UMNO kafir dan murtad, Nik Aziz selamba beruk nafikan.  Eh, orang Islam yang tolak al-Quran, tolak Islam bukan murtad dan kafir ke?

Inilah bebal pemimpin Pakatan haram kalau rakyat nak tau.  24 jam kerjanya menipu dan mengelirukan orang saja kerjanya.

Sebab itu Malaysiakini yang pertama siarkan kenyataan Nurul Izzah membawak maksud orang Melayu juga patut diberi kebebasan beragama, boleh terlepas dari tindakan undang-undang oleh Nurul Izzah.

Adil sangatlah tu, kebebasan media sangatlah tu.

Tapi penulis yakin, saman-saman semua ini makin mematangkan akhbar tersebut.  Malah tak keterlaluan kalau penulis  katakan, saman ini membuka jalan kepada lebih banyak pendedahan berani di masa depan sebab dah tau dah selok belok permainan undang-undang puak ini.


Posted by Adamyan on November 24th, 2012 :: Filed under Adamyan,Utama
You can leave a response, or trackback from your own site.

36 Responses to “Saman Nurul Izzah Terhadap Utusan Bermotifkan Politik”

  1. tengkudin
    November 24th, 2012

    masakla ko sister nurul..lepas ni rabak la dengan kekalahan ditangan UTUSAN!! Malaysiakini hang tak nak saman ka??

  2. tengkudin
    November 24th, 2012

  3. raplahjingaa
    November 24th, 2012

    Malaysia kini denag kak bedah dia tak saman sekali ke ?? hehe..

  4. freemalaysiakini
    November 24th, 2012

    Visit Freemalaysiakini2.com No subscription needed.

  5. bujuk
    November 24th, 2012

    Sebelum SAMAN.. gegakgempita cabar suruh saman, bila dah saman mulalah kata politk la, mahkamah tak betul la… yg. sebenarnya UTUSAN tu yg. tak betul.

  6. mm
    November 24th, 2012

    Kalau tak saman org umno akan kata, “Kalau tak betul, saman lah!!”…

  7. baba
    November 24th, 2012

    yg keluar berita malaysiakini,utusan memetik dr mkini,kenapa pal nak saman utusan? izzah bacul ni takut ke nak saman mkini?

  8. hadi
    November 24th, 2012

    Kepala lutut la ko nurul izzah..kenapa x saman malaysiakini jahat tuh

  9. mm
    November 24th, 2012

    Korang la saman Malaysia kini tu…

    Kami nak saman Mykemut ni pulak…

  10. raplahjingaa
    November 24th, 2012

    hehe…apasal moooo…sebab aku kata hang immigrant ke ?

  11. lady_j
    November 24th, 2012

    biasalah kalau masuk court, pembangkang kan ke suka bermain dgn technicality instead of betul2 membuktikan yg diorang memang tak buat benda yg dituduh tu.

    - anwar tak pernah membuktikan yg dia tidak meliwat, tapi instead cuba membuktikan yg saiful bukan dipaksa diliwat tapi sukarela

    - mat sabu tak pernah membuktikan yg dia tak pernah berkhalwat, malah hakim pun percaya. cuma terlepas psl technicality mcm saksi lupa no.bilik dsb

    - nik aziz cakap umno tolak islam, dan pihak yg menolak islam tu murtad. tapi melenting bila org cakap tuduh umno murtad, sedangkan semua tahu

    n now this. dahla lawak bila banyak pihak lapor benda sama malah peguam yg tanya pun cakap benda sama, tapi hanya utusan saja disaman

    lagi lawak bila semua penyokong pembangkang yg masuk sini pun tak berani nak ulas kenyataan nurul izzah tu, mcm juga semua pemimpin pas yg hanya mampu “mempertahankan hak nurul izzah utk defend kenyataannya” serta “semua kena hormat defence tu” tapi tak berani menyokong apa yg kakcik tu cakap.

    kat dunia boleh la berpura2 mcm ni, tapi kat kubur nanti boleh ke?

  12. ku2
    November 24th, 2012

    yang sebenarnya korang tu yang tak betul..kalau pakatan bontot ko tu cakap apa pun ko sokong..agak kalau dia cakap ko anak babi pun ko iyakan je..bodoh punya manusia lah ko..nak sokong tu agak2 lah..takkan org tak betul pun ko nak sokong..

  13. ku2
    November 24th, 2012

    org takkan kata kalau tak saman..yang org kata si nurul anak kaki jubo tu dah sesat..dahlah buat forum kat gereja..dah tu cakap ikut sedap mulut je..dah macam bapak dia jugak ..bapak dia main sedap konek ..tak kira depan atau belakang..anak cakap sedap mulut..ko bodoh sangat nak sokong ni apa hal pulak..dah bodoh sangat ke..atau ko pun macam dia jugak kaki jubo..

  14. ku2
    November 24th, 2012

    yelah my kemut..ko kawan si jubo kan..suka sangat kemut tu kemut jubo ke

  15. mm
    November 24th, 2012

    Lady J, so aku nak tanya?

    i. Apa Motif Pembunuhan Altantuya?

    Ini kes bunuh, siap pakai C4 diambik dari dalam depot army lagi…

  16. mm
    November 24th, 2012

    Ko nampak ker?

  17. Anak_Nogori
    November 24th, 2012

    mm..apa motif Anwar liwat Azizan dan Sepol?..ni kes liwat, siap pakai ky jelly lagi.

    apa motif Anwar main dgn pelacur china doll tu mm?..ni kes melanggan pelacur ni..siap ada video lagi…

  18. anakbochek
    November 24th, 2012

    Entah, kau bagitau lah? Mungkin cinta terlarang dgn peliwat tu kot?

  19. StinGray
    November 24th, 2012

    hehehe…saman cap ayam jea minah bapak kepada peliwat ni…mcm bapak dia jugak, hantar notis saman, lepas tu terperap kat mahkamah….org PAS boleh dia gebang…

  20. StinGray
    November 24th, 2012

    setakat hantar notis saman jea laa…emmmm…

  21. raplahjingaa
    November 24th, 2012

    hmmm….hang nampak tak mak hang lahirkan hang moooo ??

  22. raplahjingaa
    November 24th, 2012

    Bapak borek anak rintik….bapak dia pun kecoh satu harakah konon-konon dia saman nallakarupan…tapi takat hantar notis saman jer..

  23. zumazore
    November 25th, 2012

    satu dunia dah tau pasal AL-JUBURI buat cerita pasal kes tu.. hang tak nak gak percaya.. yang YB. ZUL x pkr dah cakap yang dia d arahkan utk wat cerita palsu tu dia dah ngaku tapi hang masih bangang + bodo masih tinggal dalam kotak lagi.. apa punya sengal la hang ni! ingat mm fitnah tu ada hukumnya dalam ISLAM!

  24. Gullit
    November 25th, 2012

    terang lg bersuluh… anak papa hebat

  25. gambus
    November 25th, 2012

    tak habis-habis si pelacur agama ni mambuat fitnah … yang kata mahkamah tak betul tu puak Pakatan yang terdiri daripada penyokong murtad , golongan anti Melayu dan Islam ,penzina , kaki bontot dan kaki pelacur

  26. Hidzam zakaria
    November 25th, 2012

    Dari: Raja Haji
    Sahabat semua, usahlah kita bergaduh. Sudah cukup al-kafirun ambil kesempatan memecahbelahkan kita, jajah negara kita, bawa masuk pendatang dari negara lain menjarah bumi kita. Tanah bumi Melayu akan hilang sekiranya inilah sikap kita menghadapi al-Kafirun.

    Marilah kita bersatu, bersederhanalah dan kasihi saudara seagama dan sebangsa dengan berpegang pada tali ALLAH. Padamkan kebencian dan semailah kasih sayang.

    SUBHANALLAH, WALHAMDULILLAH, WALAILA HAILLALLAH, WALLAHU AKBAR.

    Ya Allah, bantulah kami, umatMU semakin lemah kerana perpecahan, hidayahkan hati2 kami untuk bersatu menegakkan Kalamullah. Jauhkanlah petaka dari bumi Malaysia negara Islam ini

  27. lyn
    November 25th, 2012

    orang kuat kemut jer yang suke saman..heheee

  28. lady_j
    November 25th, 2012

    bukankah dah setel hal altantuya ni, tentang C4 tu dsb? kalau u ada bukti kukuh yg lain tentang hal ni, sila la buat repot polis. kalau tak percaya polis, buat sidang akhbar, bawa semua peguam2 yg kebanyakannya sokong pembangkang, dedahkan. apa masalahnya?

    jangan plak buat bukti2 pembohong yg langsung sampai skrg terbukti menipu. bagaimana kunun najib ada hubungan dgn altantuya, malah sampai tahap rosmah ada tengok masa dibom. yg akhirnya rpk mengaku hasil penipuan anwar.

    ataupun najib yg dituduh ada hubungan seks dgn altantuya hanya kerana testimonials seorang hindu yg tak pun tgk depan mata. fitnah yg dijaja penyokong dan pemimpin pembangkang saban hari. tapi bila saiful tuduh anwar liwat, video seks anwar yg disahkan pakar2 antarabangsa yg neutral, menyalak anwar dan penyokong minta qazaf. hipokrit much?

  29. tengkudin
    November 25th, 2012

    hehehee..ingat otak pembangkang cam si lembuu pr nak repot…?? hehehe..

    gebang je lebih totok lembu pr ni..hehe

  30. Hamba Ar Rahman
    November 25th, 2012

    Aku pun boleh buat cerita….Altantuya tu sebenarnya tak dak kena ngena dengan DS Najib…tapi kena ngena dengan DSAI…jadi Altantuya ni dah tahu banyak sangat rahsia si pengkhianat ni…maka dibunuhnya laa….(lagipun semua orang tahu DSAI ni citarasa dia chinese look)…untuk menyelamatkan diri maka dituduhnya Rosmah dan DS NAjib…setakat fitnah…semua orang boleh buat….yang berbeza hanyalah sama ada nak pecaya atau tidak…pathetic sungguh…

  31. bujuk
    November 26th, 2012

    Kalau sekarang dia kata Anwar arahkan itu-ini, tak mustahil nanti dia kata Najib ugut itu-ini. Jadi Nasihat aku… orang macamni, takda pendirian, tak tau dosa-pahala dan hanya boneka semata2 untuk kepentingan duniawi. Terpulang la kalau nak percaya.. jangan makan diri.

  32. Che_Yan
    November 26th, 2012

    Dulu, Al-Maunah pun guna senjata tentera yang DICURI… Itu pun salah UMNO gak ke?

  33. bujuk
    November 26th, 2012

    Apa dia tali Allah tu tuan…
    Agama Islam atau Bangsa Melayu?

  34. raplahjingaa
    November 27th, 2012

    Bangsa melayu itu Islam !!

  35. Hamba Ar Rahman
    November 27th, 2012

    Melayu pun ada melayu totok, melayu campur, melayu yang dah tak macam melayu….berjenis2…..Islam pula ada Ahli sunnah, Syiah, khawarij, dan bermacam2 label lagi…di Malaysia pulak ada Islam seperti PAS…ada juga Islam tapi cara Umno …cara PKR…pendek kata…sungguh banyak perisa di akhir zaman ni….pilihan di tangan anda semua…apa pun…akidah lah yang penting sekali…tak kira bagaimana cara kita nak menghubungkan tali tersebut…akidah lah yang paling utama…mudah mudahan kita semua tidak termasuk dalam golongan orang2 yang sesat dan rugi…aamin…ya rabbal aalamiin….

  36. bujuk
    November 27th, 2012

    Siapa declair melayu tu Islam???
    Allah atau UMNO?
    Sebab Nabi dah terangkan tiada kemuliaan pada bangsa Arab, kemuliaan dalam Islam adalah ketakwaan.

Leave a Reply

Type your comment in the box below: