19
Nov

Kafirkan UMNO: Dulu Hadi, Sekarang Nik Aziz Pula…

Sayu sungguh saya apabila dituduh dan difatwakan sebagai golongan “kafir” yang mempertahankan sebuah kerajaan “kafir”. Siapa yang tidak sebak apabila kita yang menunaikan kelima-lima rukun Islam dengan penuh pengertian dituduh sebagai murtad?

Namun itulah yang terpaksa saya telan sebagai seorang ahli dan pendokong UMNO apabila Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat, mengeluarkan fatwa terbarunya yang menyatakan bahawa UMNO adalah sebuah parti yang murtad dan terkeluar dari Islam.

Nik Aziz mendakwa bahawa kononnya UMNO tidak memperjuangkan Islam dan tidak melaksanakan hukum Allah setelah berkuasa di negara ini sejak merdeka lagi.

Dan di atas asas hujah mengikut persepsi sendiri itulah maka Mursyidul Am PAS itu menjatuhkan hukum “murtad” kepada seluruh umat Islam yang menjadi ahli atau mereka yang menyokong parti UMNO.

Saya masih lagi teringat tentang apa yang berlaku ketika Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, menyampaikan “amanat”nya yang terkenal pada 7 April 1981 dengan menfatwakan perkara yang sama di hadapan para penyokong PAS ketika itu.

Selepas fatwa tersebut dilafazkan Hadi, telah berlaku pepecahan terbesar di kalangan umat Islam di negara ini sehingga menyebabkan ramai yang terkeliru dan menjadi mangsa keadaan.

Misalnya, kejadian solat dua imam telah berlaku secara berleluasa di mana umat Islam yang menyokong PAS tidak mahu bersolat berimamkan seorang imam yang menyokong UMNO. Tidak sah, kata mereka.

Selain itu, berlaku juga ratusan penceraian di kalangan suami isteri beragama Islam hanya disebabkan oleh perbezaan fahaman politik. Malah, pernikahan pasangan yang berwalikan orang UMNO turut bercerai kerana didakwa tidak sah!

Begitu juga dengan insiden mengharamkan haiwan sembelihan orang UMNO di mana para pengikut PAS dilarang sama sekali untuk memakan sembelihan tersebut. Nak hadir ke majlis kenduri-kendara orang UMNO pun PAS tak mahu…

Itulah antara perkara yang berlaku selepas Hadi mengeluarkan “fatwa” dari amanatnya dulu, dan sekarang Mursyidul Am PAS pula yang menyegarkan kembali fahaman “mazhab PAS” tersebut.

Persoalannya, apakah benar dan boleh diterima akal dakwaan dan fatwa Nik Aziz itu? Benarkah hujah Nik Aziz itu berasas dan layak digunapakai untuk memurtadkan umat Islam lain sewenang-wenangnya?

Bagaimana pula dengan golongan yang bukan UMNO dan bukan PAS atau golongan atas pagar? Apakah mereka akan difatwakan Nik Aziz sebagai golongan “khawarij”?

Pada saya, Allah tidak pernah menilai keIslaman seseorang hambanya itu melalui fahaman politik, sebaliknya Allah menilainya dengan memandang dari sudut niat, amalan dan ketaatannya kepada perintah Allah SWT.

Tidak pernah pula saya mendengar firman Allah atau hadis Rasulullah SAW yang menggariskan fahaman politik seorang muslim itu untuk menghukum sama ada mereka Islam atau murtad.

Sekiranya UMNO tidak memperjuangkan Islam, saya tidak fikir negara ini akan mewujudkan kementerian khas yang menjaga hal ehwal agama Islam, perlembagaan yang memastikan keistimewaan agama Allah itu terpelihara dan tidak boleh disanggah oleh mana-mana pihak.

Begitu juga dengan kewujudan mahkamah syariah yang melaksanakan sebahagian besar dari hukum Islam yang telah disepakati oleh jumhur ulama muktabar dan sering dikaji ijma’kan dari masa ke semasa mengikut kesesuaian zaman.

Islam kekal terulung di Malaysia apabila UMNO menggariskan di dalam perlembagaan bahawa DYMM Yang DiPertuan Agong sebagai Ketua Tertinggi Agama Islam yang melebihi kuasa eksekutif Perdana Menteri bagi kepentingan dan kedaulatan agama Allah itu.

Dan dalam masa yang sama, kekuatan Ketua Tertinggi Agama Islam itu diperkuatkan lagi apabila Baginda Yang DiPertuan Agong juga ditetapkan sebagai Ketua Tertinggi Angkatan Tentera Malaysia yang boleh bertindak bagi kepentingan Islam di negara ini sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini.

Apakah Nik Aziz boleh lihat segala perlaksanaan itu di negara lain seperti di Indonesia dan China yang merupakan di antara negara yang mempunyai bilangan umat Islam paling ramai di dunia?

Pada saya, saya enggan memaafkan tuduhan Nik Aziz dan Hadi Awang ini selagi dia tidak benar-benar ikhlas dan insaf memohon maaf secara terbuka kepada seluruh umat Islam di negara ini.

Dan jika ditakdirkan dia meninggal dunia sebelum sempat meminta maaf, kita berjumpalah nanti di padang Mahsyar dan biarkan Yang Maha Adil saja yang menentukan hutang dosanya…

Ada 51 Comments setakat ini.

  • tengkudin
    November 19th, 2012 at 10:08 PM

  • Zizan
    November 19th, 2012 at 10:24 PM

    Memang sah PAS ni parti ajaran syaitan sebab tu perangai Nik Aziz,adik dia dan Hadi Awang macam syaitan.Pandai sangat nak gelar ulama kerajaan sebagai syaitan bisu,sekarang mereka ni ditimpa bala menjadi syaitan.

  • PASpartyNGOK
    November 19th, 2012 at 10:25 PM

    Disitulah bermula segala2nya apabila UMno difatwakan kafir oleh president kaum ini. Apabila umat dijatuh kestatus kafir lalu timbullah haram memakan sembelihan Umno. Tidak sah berimamkan imam Umno. Tidak sah berbinikan perempuan Umno.

    Tentu sekali dilarang memakan daging sembelihan jika tukang sembelihnya kafir. Tentunya tidak boleh jadi makmum, jika imamnya sekafir Yahudi, nasrani, budha atau hindu. Ini memang diakui.

    Hasilnya ialah perpecahan sesama sendiri. Kerana sembelihan Umno hanya untuk orang Umno dan imam Umno hanya untuk makmom Umno. Berlaku lah 1 masjid 2 imam yang terlalu dilarang agama.

    Pemberi fatwa berdiri bangga kerana fatwa nya sekurang2 nya sudah berjaya membahagikan 1 menjadi 2.

    Fatwa yang memecah belah ini diusung penuh bangga tanpa menghalusi hukum Allah yang sebenar walau pemberi fatwa itu sendiri lebih dari tahu kerana dia bergelar ulamak. Ulamak politik.

  • selamber
    November 19th, 2012 at 10:25 PM

    “Membangun Bersama Islam”…hehe

  • bangKano
    November 19th, 2012 at 10:30 PM

    Tu dfia sikit punya baguih fatwa terbaru Pok Nik sasau nyanyuk ni. La ni semua penyokong UMNO dah murtad dann tak payah lagi ada mufti & agamawan dari JAKIM dok sebok cari tempat nak letak kan muslim murtad kat pusat pemulihan akidah. Ni la yang di mau kan oleh pejuang bwebas melayu murtad Nurul Izzah & muslim yang dah lionggak keimanan depa nak keluaq islam.

    Syabash Pok Nik hang dah kasi tiket kat depa yang ingin nak keluaq islam.Tapi aku tetap berpegang pada ajaran murni islam walo pun ada oghang dok acu pistol kat kepala aku supaya keluaq islam…..!!!

  • selamber
    November 19th, 2012 at 10:35 PM

    UMNO murtad bro..hehehe

  • Gullit
    November 19th, 2012 at 10:35 PM

    pas parti sesat

  • raplahjingaa
    November 19th, 2012 at 10:40 PM

    si tua kutuk tu….tengah tempah neraka.

  • raplahjingaa
    November 19th, 2012 at 10:49 PM

    hehe….fatwa mahaguru dewata

    bawa masuk amoi dalam masjid, ” ceramah ” menghina agama Islam….tiba-tiba UMNO pulak murtad !

    dia dah lama dah murtad.

  • Tubir
    November 19th, 2012 at 10:54 PM

    Nik aziz sedang diazab allah .

  • syaa
    November 19th, 2012 at 11:21 PM

    dah dekat pilihanraya ni mcm mcm fatwa sesat poknik rekakan.dulu kata umno kafir sbb kwn dgn kafir.pas kawan dgn kafir dap tu maknanya pas pun kafir.terbaru poknik kata umno murtad.pas dah lama murtad sbb bkawan dgn pejuang murtad,pkr dan dap.pkr dgn dap tak murtad?

  • pasdaplaknat
    November 19th, 2012 at 11:23 PM

    Nik Najis Takkabur dan Riak dgn kekuasaan dan kedudukannya.. dia selewengkan Islam untuk parti sesat yg menjulang dan mengekalkan kekuasaannya.. sama2 jilat menjilat dlm bab utk mencapai kepuasan syaitan melihat Islam gagal dan terus berpecah sehingga menumpah darah.

    Bila Pork Nik Laknatullah ini ckp UMNO Murtad itu satu tuduhan yg amat berat, dan jika tidak berlaku itu disisi Allah maka Murtad itu akan kembali pd dirinya. Ingatlah dia belum lagi lalui SAKARATUL MAUT yg menentukan dia berjaya mati dlm Kufur atau Islam.. jd jangan angkuh sombong dgn kedudukan yg ada sehingga Allah tarik hidayah dan matikan beliau dlm KUFUR (Wal Iyyazubilllah dr menimpa kita..)

  • pasdaplaknat
    November 19th, 2012 at 11:28 PM

    Dlm begitu banyak dan berlonggok2 buat MAKSIAT dan KEROSAKAN pd Islam Pork Nik Najis masih berbangga dgn PAS, dn tanpa takut dgn segan silu pd Tuhan Maha Melihat, masih sempat lagi memurtadkan UMNO..

    Allahu Akbar.. mmg semakin Allah dtgkan kehinaan buat Pork Nik Najis dan PAS.. mulut lidahnya tidak berjaya berhenti dr terus menyebutkn perkara2 yg jahat dan murka Allah.. senang2 memurtadkan Aqidah org lain yg tidak zahir disabithkan dgn Murtad tnpa takut Allah boleh uji semula iman dan Aqidah Pork Nick yg sudah banyak rosak itu..

    Allahu Akbar.. apa kah kesudahan kejahatn dan kesesatan PAS Laknatullah ini?

  • Brother_Borak
    November 19th, 2012 at 11:34 PM

    Dalam org sibuk2 mendoakan saudara Islam kita di Gaza dan Palestine dia pulak mendoakan kehancuran saudara Islam yang lain. Apa dalil nas dan hadis yang mengharuskan tindakan mereka ini?

  • StinGray
    November 19th, 2012 at 11:54 PM

    Dulu Hardy PAS…sekarang Pop Nik PAS…sama jea haramjadahnya…

  • StinGray
    November 19th, 2012 at 11:58 PM

    kalau nk lebih jelas contoh ‘ perangai mcm setan ‘…rujuk lah kat dua ekoq barua setan ni….tak payah nk rujuk kat DBP lg….

  • StinGray
    November 20th, 2012 at 12:01 AM

    aku rasa neraka jahanam yg tempah si tua kutuk bengong ni…hehehe..

  • pasdaplaknat
    November 20th, 2012 at 12:20 AM

    Klu dua ekor ni pun lingkup.adakah pencacai longkang mcm Bujuk Lakant tu xlingkup? hahaha.. si gila tu yg xhabis2 pusing belok tipu helah setiap posting.. sama shj dgn berok2 tertinggi dlm PAS.. mereka JAHAT lg KHIANAT!

  • baba
    November 20th, 2012 at 12:42 AM

    jgn ambik pot cakap syaitan nik ajis ni….dia syok suka bg fatwa sesat

  • Anak_Nogori
    November 20th, 2012 at 1:19 AM

    harap lepas ni org2 PAS kalau singgah surau ka masjid ka…tanya dulu imam tu org umno ka..kalau UMNO..jangan berimamkan dia…bukan apa takut tak sah je sembahyang tu nanti.

    Gitu gak kalau pin masuk restoran ka, gerai makan ka..tanya dulu ayam kambing lembu ni sapa sembelih?..UMNO kalu..jangan makan…haram hukumnya.

    Lepas tu..kalau dah nikah dgn jurunikah UMNO..harap nikah lah semula…krn takut kamu berzina dan anak kamu tu anak luar nikah…mana boleh org murtad nikahkan kamu.

    Dr Maza tu..dah gila ke?.

  • Brother_Borak
    November 20th, 2012 at 1:20 AM

    Tidakkah dia ingat semasa dia terlantar sakit, PM Najib datang melawat dia? Kita dalam ni pun ramai2 mendoakan kesejahteraan dia. Tapi ini pulak doa yang diberikan kepada kita. Kata pepatah “Susu yang ku bagi tuba yang dibalas”. Dari zaman Tun Mahathir sehingga Dato’ Seri Najib inilah doa yang dibacakan oleh mereka. Umurnya panjang kerana doa orang2 lain untuknya supaya dia muhasabah diri atau insaf kesilapan lalu. Dia seolah2 rasa dia tidak pernah bersalah hanya kerana orang panggil dia tok gurau. Semakin banyak dia bercakap semakin teruk kesannya keatas dia.

  • Anak_Nogori
    November 20th, 2012 at 1:23 AM

    gitu gak….kalau bapa, ibu, datuk, nenek, moyang kamu tu org UMNO..makna mereka dah murtad..ingat tu PAS….bila kamu sembahyang…kamu doakanlah mereka..sebab keturunan kamu adalah keturunan murtad.

  • freemalaysiakini
    November 20th, 2012 at 4:16 AM

    layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com

  • Anak Lenggong
    November 20th, 2012 at 8:06 AM

    Cuba tengok yang ni lak..
    http://kerisputera.blogspot.com/2012/11/azhar-idrus-munafiq.html

  • hoodymack
    November 20th, 2012 at 8:25 AM

    astarfirullahhalazimmmm……mengucap banyak2…

    bujuk mane bujuk???moo pun…melayu_islam, mm, neutron keling paria….tanak drop komen ke???tau lah “mereka” itu islam sejati..

  • hoodymack
    November 20th, 2012 at 8:27 AM

    astarfirullahhalazimmmm……mengucap banyak2…

    bujuk mane bujuk???moo pun…melayu_islam, mm, neutron keling paria….tanak drop komen ke???tau lah “mereka” itu islam sejati..yg selain dari parti PAS ni dah tak islam katanya sang guru wali selipar tua kutuk…

    patutnya dah tua tua tu duduk je lah kt atas tikar sembahyang tu…bawak2 laaa bertaubat mintak ampun dkt Allah…ini makin tua makin bebal jadinya….bebal abadi punya org tua nik ajis

  • anakbochek
    November 20th, 2012 at 9:41 AM

    Orang lain sokong Melayu Islam murtad, orang lain pulak yang kena tuduh murtad. Rilek rakan seperjuangan, Pok Nik hanya buat “diversion” dari isu sister Izzah. Kita tak payah tekan butang panik sebaliknya kita kena teruskan perjuangan dan teruskan serangan pada PR Jahanam ni.

    Pok Nik bukan sedar apa dia cakap, dia akan cakap apa yang menguntungkan PR dan dia akan pulas, kilas dan konar baring untuk menunjukkan keburukan UMNO.

  • abe
    November 20th, 2012 at 10:04 AM

    Kesihan saudara mara ahli pas yang menjadi ahli umno dan telah meninggal dunia. Apakah mereka juga ditakrifkan sebagai murtad? Janganlah kerana politik dan kuasa kita hilang akal dan melabelkan saudara seagama yang berlainan fahaman politik sebagai kafir dan murtad kerana ianya adalah kuasa Allah belaka. Siapa nik Aziz? Dia hanyalah seorang manusia hilang akal kerana tamakkan kuasa dunia.Mari kita doakan supaya hatinya kembali insaf dan bertaubat. Amin.

  • Mohd Taib Kamin
    November 20th, 2012 at 10:29 AM

    Setelah meneliti ‘doa’ solat hajat PAS dan diikuti oleh kenyataan Nik Aziz yang menuduh UMNO ‘murtad’, saya cuba mencari-cari hadith Rasulullah SAW yang boleh mewajarkan ‘doa’ dan kenyataan berkenan. Saya membaca berpuluh hadith sehingga saya terjumpa sebuah hadit yang maksudnya seperti berikut: Dari Amir bin Saad dari bapanya RA katanya: ‘Pada suatu hari Rasulullah SAW datang dari daerah perbukitan. Ketika baginda sampai dimasjid Bani Mu’awiyah baginda masuk kemasjid tersebut lalu solat dua rakaat. Kami pun solat bersama baginda. Baginda berdoa panjang sekali. Setelah berdoa baginda perpaling kepada kami lalu bersabda : Aku memohon kepada Tuhan tiga perkara. Dia perkenankan dua perkara dan menolak satu perkara. Aku memohon kepada Tuhan supaya jangan membinasakan umatku dengan musim susah yang panjang. Maka diperkenankan. Aku memohon supaya umat ku jangan dibinasakan dengan bencana tenggelam (seperti banjir yang melanda umat Nabi Noh atau seperti tentera Firaun yang ditenggelamkan dilaut). Permohonanku itu diperkenankanNya juga. Aku memohon supaya umatku jangan dibinasakan kerana pertentangan sesama mereka. Permohonan ini tidak diperkenankan’.

    Banyak yang kita boleh pelajari dari hadith ini. Pertama intipati doa Nik Razi Nik Mat supaya UMNO dibinasakan seperti firaun ternyata telah Allah SWT tolak kerana doa Rasulullah telah Allah SWT perkenankan. Disini juga nyata Nik Razi tidak pernah mendalami banyak hadith Rasulullah SAW. Ternyata ilmu Islam Nik Razi tidaklah sedalam mana.

    Nik Aziz dan Hadi juga sama kerana sebagai ‘ulamak’ sepatutnya mereka lebih arif dengan segala hukum hakam dan tuntutan Islam. Tetapi ternyata mereka tidak lebih dari manusia biasa yang ‘gagal’ menjadikan Islam sebagai ‘cara hidup’ sebaliknya menjadikan Islam sebagai komoditi untuk kepentingan kelangsungan politik semata-mata.

    Adakah umat Islam di Malaysia akan dibinasakan kerena pertentangan sesama sendiri? Tidak Mustahil jika kita masih terus bermusuhan sesama sendiri.

    Saya hanya bersimpati kepada saudara-saudara kita yang terdiri dari ahli akar umbi PAS yang ingin melihat daulat Islamiah tertegak tetapi akhirnya dikecewakan dengan sikap angkuh, sombong dan riak pemimpin2 mereka. Wallahualam.

  • Tasyahud
    November 20th, 2012 at 12:30 PM

    Anak_Nogori says:
    gak kalau pin masuk restoran ka, gerai makan ka..tanya dulu ayam kambing lembu ni sapa sembelih?..UMNO kalu..jangan makan…haram hukumnya.
    Betul tu. Tapi di kawasan saya ni ramai puak-puak ni main bantai je, gerai siam ke, mamak ke belasah aje atas alasan tokey dia Islam.
    Patut puak-puak ni kena tanya Islam PAS ke tidak.

  • Tasyahud
    November 20th, 2012 at 12:41 PM

    Oleh itu sahabat Islam PAS yang sebelumnya berada dalam UMNO perlu meng”Islam”kan kembali anak2, isteri2, saudara mara anda dahulu kerana tanggungjawab seorang Islam adalah kepada keluarga dan sahabat andai. Jika tidak anda telah gagal dalam tanggungjawab sebagai seorang Islam.
    Kepada pengikut2 PAS yang bekerja dengan kerajaan Malaysia sekarang, dari segi tasauf anda semua telah terlibat dengan kerajaan yang murtad dan perlu berhenti dari mengambil apa2 bentuk habuan, pendapatan dari kerajaan sekarang.
    Dan saya cadangkan jangan ambil BRIM 2 nanti. Sebabnya puak-puak ni lah sentiasa berada didepan, dimana-mana tempat dalam Malaysia ni.
    Apa macam boleh ke?

  • Tasyahud
    November 20th, 2012 at 12:46 PM

    Sedang cari maklumat untuk di spinkan.

  • Topup
    November 20th, 2012 at 2:08 PM

    sia-sia hidup Nik Aziz selama sebagai muslim

  • selamber
    November 20th, 2012 at 2:23 PM

    dah la tua dah tu asik kene kutuk je pulak tu dah la tua kutuk dah tu tak mampus2 lg…hmmm..nasib kau la..kalau dah tua kutuk pun tak sedar2 diri lg memang nak tempah neraka le jwbnya…bagus la..

  • selamber
    November 20th, 2012 at 2:25 PM

    bro stingray..ada amanat Pop Nik Pas tak?..kalau ada tolong highlightkan hehe

  • pasdaplaknat
    November 20th, 2012 at 2:36 PM

    Manusia keras hati, jiwa sakit dengan 100% busuk hati mcm Pork Nick tu mana ade ingat2 hal2 mcm tu. Dia tgh meroyan dgn kegilaan PAS melacordiri utk DAp dn PKR.

  • cik kelisa
    November 20th, 2012 at 2:38 PM

    betul.bukan BR1M je bonus dan gaji sekali tak boleh ambil dah. haram tu.

  • pasdaplaknat
    November 20th, 2012 at 2:43 PM

    Dekat2 nk PRU13 ni semakin menjadi2 GILA dan SAWAN politik mereka.. seolah2 dunia ini tk Bertuhan, apa shj mereka lakukan seolah2 tidak sangkut paut dgn hukum Allah.. hanya UMNO shj kena ikat dgn Hukum Allah??

    Apa nk jadilah jika puak2 rosak ini perintah kita.. mmg betul2 akan jd kerosakan yg mereka sndiri gambarkan pd UMNO!

  • Anak Lenggong
    November 20th, 2012 at 3:44 PM

    Si Bujuk terus ilang kan diri dok ngintai celah pintu..sebab nak di sokong doa tu takut kena sembur oleh group kat dalam ni…nak sanggah pulak yang cakap tu simusang berjanggut pujaan dia…

  • Azan Hussin
    November 20th, 2012 at 7:45 PM

    Jangan mudah menuduh seseorang itu kafir atau murtad kerana tuduhan itu akan kembali kepada orang yang membuat tuduhan jika orang yang dituduh tidak kafir atau murtad.

  • pasdaplaknat
    November 20th, 2012 at 7:52 PM

    Islam cara apakah yg Pork Nick dan PAS kunun mahu laksanakan? Sudah habis semua vocabulary kamus mencarut oleh puak2 PAS, skrg main merebak tuduh Murtad pua pd UMNO.. semata2 nk jilay lendir hanyir Kufur yg diucapkan oleh Anak PUAKA sekor tu tg menjemput Melayu Murtad?!!

  • intuitive
    November 20th, 2012 at 9:22 PM

    Mohd Taib Kamin…,dan semua.

    Dah namanya ‘Ulama Politik’…so,setiap fatwa mereka berpaksi dan berkiblatkan politik semata…maka tak heran jika mereka ‘mengkafir’kan atau me’murtad’kan.Sebab mereka cuma ada ‘senjata’ tu saja…Biaq jer lah depa tu…dah hujung2 nyawa depa tu…kasi chance ler dia ‘meroyan’..Jika ALLAH kehendaki begitu..kita yg waras ni..’menolak’ doa tu dgn lebih berhemah sebagai akhlak orang Islam.Jgn pulak pahala kita pulak gi ke dema tu..wALLAHU a’lam.

  • intuitive
    November 20th, 2012 at 9:34 PM

    anak2 Pas yg bersekolah kat sekolah kerajaan,org2 Pas yg bekerja dgn kerajaan..harap ‘pulang’lah ke pangkal jalan..’haram’kata Pok Nik berada dlm pentadbiran UMNO?BN…dari itu adalah baik ..isi kan jwtn pentadbiran awam kepada penyokong2 atau anak2 penyokong setia UMNO..tak de lah lepas ni ‘ada duri dalam daging’.Anak2 penyokong UMNO dari akar umbi..ramai yg tak dpt kerja dlm kerajaan..semua dibokot oleh puak2 Pas..apa pekdahnyer? penyudahnya..anak2 penyokong UMNO di akar umbi mengeluh..sokong kerajaan bagai nak mati..tapi apa yg aku dapat?? balik2 anak org Pas yg pegang jawatan…kesian anak2 penyokong UMNO ni..sampai tamat tempoh umur memohon pun masih lagi nganggur dan ‘tak de’ pembelaan dari kerajaan..wALLAHU a’lam. sya cuma penyambung ‘luahan hati’mereka saja.

  • Tasyahud
    November 20th, 2012 at 10:38 PM

    Memang betul tu. Saya anak kepada penyokong tegar UMNO dan bekas Ketua UMNO, tak pernah dapat biasiswa pun dari Darjah 1 sampai tamat MCE dengan cemerlang. Nasib baik dapat biasiswa JPA.
    Saya tak marah kerajaan walaupun anak2 saya cemerlang dalam pelajaran, tanpa bantuan biasiswa kerajaan alhamdulillah mereka berjaya ke universiti dan kolej. Terima kasih kepada PTPTN.
    Tetapi yang membuat saya kesal ramai rakan2 saya yang tegar menyokong pembangkang, anak2 mereka mendapat biasiswa, masuk ke sekolah bantuan penuh kerajaan dan balasan mereka…Hentam balik kerajaan. Tak ke kufur nikmat namanya tu.

  • bujuk
    November 20th, 2012 at 10:46 PM

    Wah.. meriah nampak. Ramai juga penunggu komen aku. Tapi iklasnya aku tak gemo sangat bab2 mengkafirkan, memunafikkan, memurtadkan dan setaraf dengannya d jatuhkan pada mana2 organisasi apatahlagi pada batang tubuh. Aku lebih suka jatuhkan hukuman atas TINDAKAN, PERLAKUAN, PERKATAAN yg. seseorang atau mana2 organisasi itu buat. Contohnya.. murtad jika kita tolak hukum Allah. Jadi umum.. tak kira siapa atau mana2 organisasi yg. tolak hukum Allah MURTAD. Tapi TGNA ni seorang tokoh politik Islam. Dia lebih jelas tindak-tanduk UMNO dan pemimpin tertingginya setelah lebih 30 tahun berpolitik. Lagipun TGNA hanya tanya.. bukan buat kenyataan. Kalau aku orang alim tanya… hang Islam ke kafir tak nak solat. Aku akan bergegas p solat dan takkan bantah perkataan dia sebagai kata aku orang Kafir. Sebabnya, solat tu kewajipan seorang muslim dan ia membezakan antara muslim dengan kafir. Aku harap korang faham la…
    Hidayah Allah atas kita semua.

  • Man Min
    November 21st, 2012 at 2:51 AM

    jadi bujuk kne dengar dan lihat sendiri TINDAKAN,PERLAKUAN dan PERKATAAN seseorang dengan sendiri utk menjatuhkan HUKUMAN tanpa melihat kepada gmbar dan video sebagai bukti….sbb ianya besi(menurut pas)…

  • Anak_Nogor
    November 21st, 2012 at 1:22 PM

    Bujuk….akau tak ada masalah kalau Nik Aziz nak cakap secara umum definasi murtad..semua org islam bukan islam pun tahu…tapi bila Nik Aziz mula sebut UMNO…tu sudah spesifik pada UMNO….beliau sepatutnya cakap secara umum, kalau tidak sebut sekali PAS sebut sekali PKR..ahli2 PAS PKR pun ada y lekehkan PAS termasuk Nik Aziz sendiri.

    Sebab tu sebelum nak murtadkan org, banyak2 muhasabah diri..implikasinya cukup besar…dan perkara murtad ni bukan perkara baru bagi PAS, dulu pun PAS duk kapirkan UMNO krn berkawan dgn bukan islam…kini kan PAS dah kafir krn berkawan dgn DAP dan akur dg perlembagaan negara..takut nanti PAS satu hari pun murtad.

  • raplahjingaa
    November 21st, 2012 at 1:27 PM

    Tolong la bujuk…jangan lah kata si tua kutuk tu ahli politik Islam, jangan la kait kan nama dia dengan apa-apa pun menganai Islam.

    MALU KITA SATU NEGARA BUJUK !!

  • Hamba Ar Rahman
    November 21st, 2012 at 4:12 PM

    Itulah salah satu bukti bahawa kerajaan BN ini zalim dan membiarkan pembangkang2 menjadi miskin, tak dapat biasiswa, takder kerja…hidup terpinggir, kalau buat aduan pada polis, tak dilayan..kalau pergi hospital tak dilayan juga…dan lebih teruk…mereka ini tak dibenarkan membina kekayaan dan juga tidak dibenarkan berkata yang buruk2 tentang kerajaan…pendek kata..tertinsa sungguh pembangkang2 ni semua…kesiyaannnn

  • anakbochek
    November 21st, 2012 at 4:45 PM

    Dia mana ada hati perut bro. Pada Nik Aziz, bila Najib melawat dia itu adalah tugas Najib sebagai perdana menteri untuk melawat orang sakit. Lawatan Najib tu ibarat lawatan dari unit amal PAS sahaja.

  • bujuk
    November 21st, 2012 at 10:22 PM

    Kita taula… siapa Utusan, TGNA cakap cam lain dia spin cam lain. Ikut korang la..

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!


© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.