MYKMU.NET
Demi Islam, Untuk Melayu, Kerana mu Malaysia

Anwar dan Nurul Izzah Lebih Bahaya Dari Ular Sawa

Apabila fahaman liberalnya terdedah, Nurul Izzah pantas menuding jari kepada akhbar berbahasa Melayu pro-kerajaan sebagai memutar-belit kenyataannya berkenaan hak menukar agama bagi umat Islam. Hairan sekali kerana, kenyataan yang sama juga telah dipetik oleh Malaysiakini tetapi Nurul Izzah langsung tidak menyalahkan Malaysiakini.

Hari ini, Malaysiakini mengambil inisiatif memaparkan transkrip penuh soalan dan jawapan Nurul Izzah dalam forum tersebut dan ternyata tiada apa yang disalahlapor atau diputarbelit oleh mana-mana pihak seperti yang didakwanya.

Kemudian, muncul pula seorang peguam meluahkan rasa kecewa terhadap Nurul Izzah kerana membuat pusingan 180 darjah di akhbar sedangkan beliau yang menjadi peserta forum adalah antara yang mengemukakan soalan kepada Nurul Izzah berkenaan isu tersebut. Dan menurutnya, Nurul Izzah telah memberi jawapan yang jelas bahawa hak menukar agama adalah juga tertakluk juga ke atas umat Islam.

Untuk berlaku adil kepada Nurul Izzah, beliau juga ada menambah bahawa semuanya terpulang kepada kualiti seorang Muslim untuk tidak mudah terpengaruh dengan ajaran agama lain.

Namun, untuk berlaku adil juga kepada media yang dituduh memutarbelit kenyataannya, Nurul Izzah tidak pernah menambah kenyataan berikut ketika di dalam forum itu, iaitu,“Saya berpegang pada pendirian umum sedia ada, iaitu setelah memeluk Islam, seorang Muslim tertakluk dengan Syariat Islam; sebagaimana seorang warganegara tertakluk dengan Perlembagaan Persekutuan,” sepertimana yang dinyatakannya di media.

Justeru, siapa sebenarnya yang membelit siapa?

Jelas, Nurul Izzah, semakin menyerupai bapanya Anwar Ibrahim yang terkenal sebagai talam berpuluh-puluh muka. Memandangkan forum diadakan di gereja, maka Nurul Izzah merasakan ‘selamat’ dan sesuai untuk menunjuk keterbukaan dan menyerlahkan fahaman liberalnya. Tujuannya pastilah untuk meraih sokongan penganut Kristian dan juga golongan liberal.

Tetapi, Nurul Izzah telah gagal melihat beberapa langkah ke depan untuk mencongak kesannya terhadap masyarakat dan umat Islam apabila kenyataannya disebarkan oleh media. Nampaknya, dalam keghairahan untuk meraih sokongan satu golongan, Nurul Izzah telah terlupa bahawa di zaman IT ini, apa saja yang dikatanya, tidak akan habis di situ sahaja, tetapi akan tersebar dengan pantas dan luas.

Maka, Nurul Izzah terpaksa membuat U-turn bila berhadapan dengan masyarakat yang majoritinya umat Islam. Namun, terlajak perahu boleh diundur, terlajak cakap buruk padahnya. Sebagai seorang ahli politik, Nurul Izzah patut cukup arif akan peribahasa ini.

Kini, yang dipersoalkan bukan lagi sama ada Nurul Izzah seorang liberal yang mempunyai pendirian ‘longgar’ terhadap murtad atau sama ada beliau seorang Muslimah sejati yang berpegang kuat kepada syariat dan tidak akan berkompromi dalam soal akidah umat Islam.

Tetapi, apa yang terserlah kini ialah sikap Nurul Izzah yang suka membelit kenyataan sendiri, sama seperti bapanya. Seperti yang kita tahu, sikap suka membelit dan berbohong selalunya datang dalam satu pakej. Dalam kes ini, kita tidak tahu yang manakah atau siapakah dan apakah pendirian Nurul Izzah sebenarnya. Atau, yang mana satu pendiriannya yang sebenar dan yang mana satu hanya lakonan atau pembohongan.

Pihak Kristian atau pihak liberal tidak boleh mempercayai keterbukaannya kerana kenyataannya boleh berubah sebaik saja beliau melangkah keluar dari pentas ceramahnya.

Umat Islam juga tidak boleh mempercayainya kerana beliau boleh berkata apa saja untuk menjaga dan menarik hati kita.

Nurul Izzah perlu memilih satu watak sahaja jika ingin berjaya sebagai seorang ahli politik.

Seharusnya beliau mempelajari semua ini dari kesilapan bapanya iaitu seseorang ahli politik tidak boleh memilih untuk melakonkan semua watak kerana lambat laun, beliau pasti akan membelit diri sendiri. Akibatnya, beberapa pihak di barat telah pun menarik diri dari Anwar dan mendedahkan betapa Anwar seorang penipu. Malah, gelaran talam dua muka dan sesumpah juga adalah diberi oleh penulis-penulis di barat.

Sementara teman-teman ABIM juga mula menjauhkan diri, dan seorang demi seorang dari ‘inner-circlenya’ keluar parti.

Justeru, Nurul Izzah perlu membuat keputusan apakah pendiriannya atau sekurang-kurangnya watak apakah yang ingin dimainkannya untuk hari ini dan selama-lamanya. Apakah beliau benar-benar percaya kepada pluralisme agama, dan rela membuka ruang murtad dengan membenarkan semua agama berdakwah secara terbuka, atas alasan ayat AlQuran yang menegaskan tiada paksaan dalam beragama?

Apa jua, Nurul Izzah perlu tahu bahawa isu di sini bukanlah tentang iman dan akidahnya kerana itu adalah antara beliau dengan Allah SWT., tetapi isu ini adalah berkenaan pendiriannya atau siapa dirinya. Rakyat dari semua golongan perlu tahu siapa yang menjadi pemimpin mereka agar tidak tersalah memilih si ular sawa.

 


Posted by tengkudin on November 9th, 2012 :: Filed under PILIHAN RAYA 2013
You can leave a response, or trackback from your own site.

9 Responses to “Anwar dan Nurul Izzah Lebih Bahaya Dari Ular Sawa”

  1. sal
    December 8th, 2012

    Style budaya ckp berbelit ni pun byk ditiru oleh penyokong2 PR,kalo berdebat di group2 boleh tengok cara belit depa,sama macam pemimpin idola depa ni..

  2. hisham dean
    December 13th, 2012

    stuju. BN saja yg x penah berbelit. Dr dulu konsisten menipu, merompak, mengugut n mengkayakan suku-sakat. Mereka juga tak berubah pendirian bahwa hudud xleh dilaksanakn di mkalaysia atas alasan kepelbagaian kaum.
    sebenarnya, tak sama langsung nurul izzah dan anwar dgn ular sawa. ular sawa tabiatnya kalau membelit susah nak lepas. yg nmpk susah nak lepaskn kuasa tu BN yg dah memerintah 55 tahun tak kenyang2 lagi.

  3. James Dean
    December 31st, 2012

    Hisham Deen..,

    Lunch Cheow kat hang…!

  4. ku2
    December 31st, 2012

    buta ke mata ko cakap ikut sedap mulut je..ko kata BN menipu , merompak..abis tu Pakatan peropak yang baru sepenggal menjajah Pulau Pinang, Kedah..dan sekejap kat perak tu apa kes..bukan saje merompak , enipu..malahan nak matikan orang melayu pun..ko buta , tuli betullah..itu pun ko tak nampak..yang konik najis tu bagi tanah kat cina sepet tu apa kes..setahu aku lain dari anak kelahiran kelantan tak pernah dibagi tanah kat kelantan..ni pulak cina babi tu boleh dapat tanah dari konik najis tu plak..jadi kes ni konik najis kena ropak ke atau konik najis menipu rakyat..

  5. hishamdn
    January 1st, 2013

    tak buta or tuli. yg kat kedah ko cakap tu wa tak pasti. tp wa org penang. kg jawa baru, datuk keramat. wa ada ramai sedara kat air itam (thean teik rd, n kg pisang dkt kg melayu). sejak tahun 80an lg org situ dah diamek tanah dan dah pindah tempat lain (abih sedara wa xdak situ sorang pn). taon 80an mana ada pr lg? yg kes klantan tu wa dgr pajak je. bkn jual tp kot wa salah sori. kat perak, masa aku dok taiping tahun 80an n 90an, org melayu dok bising kjaan bg tanah rizab org mlyu kat 1 syarikat cina kroni). masa tu pun xde pr gak. lg 1, masa nizar bg tanah ari tu sebelum rampasan kuasa, tanah tu memang dalam kg baru cina. patut or not?

  6. aiman hakeem
    January 22nd, 2013

    hishamdn….. wa punya lancau lu mau pajak tak

  7. hishamdn
    January 23rd, 2013

    ya, wa nak pajak. peh tu bagi anjin makan… anjin yg akan kebuluran peh pru13 cdoz dah hilang kuasa…

  8. haprak (HAncur Pakatan RAKyat)
    January 31st, 2013

    butoh la lu, bagitau aku bile zaman PR nak buat hukum hudud? lu pegi la jilat bontot cina, memang patot pun suku sakat seanjing lu hilang tanah

  9. hishamdn
    February 1st, 2013

    tak bagi kuasa lagi mana nak leh wat bengong punya haprak. btw, kallo bini wa cina, wa bkn jilat bontot dia je tp satu badan wa sanggup. nak wat camne, bini wa melayu, so kira wa jilat bontot melayu je la.

    p.s. sy tak suka mencarut tp kalau org mencarut memang kena dibalas carut.

Leave a Reply

Type your comment in the box below: