18
Sep

PAS Mampu Ganti UMNO Bela Bangsa Melayu?

Agak melucukan apabila bekas Ketua Penerangan PAS Pusat, Idris Ahmad, begitu yakin menegaskan bahawa PAS mampu mengambil alih peranan UMNO untuk membela nasib Melayu sekiranya Pakatan Haram memenangi PRU ke-13 kali ini.

Dalam kenyataannya baru-baru ini, Idris menyatakan bahawa PAS mampu memastikan nasib masyarakat Melayu terbela dengan memberi alasan yang langsung tidak masuk akal.

Katanya, PAS terbukti mampu membela nasib bangsa Melayu memandangkan rekod pemerintahan di Kelantan yang berjaya menjelaskan hutang lapuk di negeri itu selama berkuasa sejak lebih 20 tahun di negeri Cik Siti Wang Kembang.

Secara spontan, saya ketawa besar mendengar alasan bodoh yang diberikan oleh Idris Ahmad tersebut. Saya tertanya-tanya, apakah kena mengenanya menjelaskan hutang lapuk di Kelantan dengan keupayaan membela nasib orang Melayu di negara ini?

Sekiranya kerajaan pimpinan Nik Aziz berjaya menyelesaikan sebanyak RM220 dari hutang lapuk negeri itu kepada kerajaan pusat, maka ia adalah sesuatu yang normal dan menjelaskan hutang itu sememangnya menjadi kebiasaan bagi setiap kerajaan negeri.

Jadi apa istimewanya alasan tersebut? Cuba Idris Ahmad tanya pada kerajaan-kerajaan negeri lain tentang jumlah pembayaran hutang mereka kepada kerajaan pusat sejak tahun 1999, saya yakin jumlahnya lebih besar dari jumlah yang dibayar oleh Nik Aziz itu.

Berbalik kepada isu pembelaan nasib bangsa Melayu yang kononnya mampu diambil alih oleh PAS, saya tertanya-tanya, apakah jasa PAS terhadap bangsa Melayu sejak awal penubuhannya selama lebih 60 tahun sebelum ini?

Apakah tindakan PAS yang memecah-belahkan bangsa Melayu menggunakan sentimen agama dan menjual maruah Islam untuk dijaja di kalangan umat Islam bagi meraih undi politik itu boleh dikategorikan sebagai “jasa”?

Berbanding dengan jasa yang telah ditabur oleh UMNO sejak sebelum zaman merdeka sehingga ke hari ini, apakah mampu PAS menafikan segala pengorbanan, perjuangan dan budi baik yang selama ini dilakukan oleh parti keramat orang Melayu itu?

Idris Ahmad merujuk kepada kerajaan pimpinan Mursyidul Am PAS, Nik Aziz Nik Mat, sebagai “model”, kononnya Kerajaan PAS Kelantan itu membela nasib bangsa Melayu sejak diambil alih oleh PAS pada tahun 1999.

Persoalannya, apakah Idris Ahmad “buta kayu” untuk melihat sendiri penyeksaan yang dilakukan oleh Nik Aziz terhadap rakyat di negeri itu apabila anak-anak Kelantan terpaksa keluar merantau ke negeri-negeri lain untuk mencari rezeki yang lebih?

Lihat pula kemelut air di Kelantan setelah Nik Aziz mengambil alih industri air tersebut di mana rakyat di negeri itu terpaksa menerima air sekeruh “nescafe ais” sebagai sumber minuman, membasuh, memasak dan berniaga setiap hari sehingga kini.

Apakah sebuah negeri yang “lebih Islam” dari negeri-negeri lain di negara ini tidak mementingkan aspek sumber air yang menjadi asas kepada kebersihan dalam kehidupan seorang muslim? Bukankah kebersihan itu sebahagian dari Iman dan Islam?

Apakah PAS boleh dikatakan “membela nasib” bangsa Melayu dan umat Islam apabila Nik Aziz memberikan pelbagai peruntukan kepada wat-wat dan kuil-kuil buddha di Kelantan sedangkan masjid-masjid di sana terbiar sehingga ada kubah utamanya yang “terbang” dibawa angin!

Tiap-tiap tahun, negeri Kelantan dilanda banjir besar yang menyebabkan kerugian besar dialami oleh rakyat negeri itu yang majoritinya orang Melayu beragama Islam dan apa kerja PAS Kelantan hingga tidak mampu menyelesaikan masalah itu selama lebih 20 tahun?

Begitu juga dengan ciri-ciri negeri Kelantan yang dikatakan sebagai negeri “serambi Mekah” yang dimalukan dengan pencapaian jumlah tertinggi pengidap AIDS di Malaysia sebanyak tiga kali berturut-turut. Apakah itu yang dikatakan berjaya membela bangsa Melayu dan umat Islam?

Itu belum lagi diungkit apabila PAS gagal membela Islam di mana seorang pemimpinnya yang banyak berjasa membela Islam seperti Hasan Ali terpaksa digugurkan setelah didesak oleh agen Yahudi yang berselindung di sebalik PKR!

Begitukah rupanya PAS yang dikatakan Idris Ahmad sebagai mampu membela nasib orang Melayu? Lawak jenis apakah yang cuba disampaikan oleh bekas Ketua Penerangan PAS ini? Jika terdesak sangat sekali pun, tak payahlah buat lawak bodoh yang menyakitkan diri sendiri…kan?

Ada 88 Comments setakat ini.

  • Ntah Apa Apa Ntah
    September 18th, 2012 at 10:39 AM

    Bila masa pulak PAS pentingkan bangsa?

  • sungai_siput
    September 18th, 2012 at 10:47 AM

    abid2 PAS selalu ckp2 ikut tukang penceramah depa

    nak islam ka nak melayu???

    la ni , PAS kata nak ganti UMNO ganti jaga melayu…

    PAS dah jadi parti pusing pusing macam gasing

    memang patut lah ramai orang melayu tinggal kan PAS la ni pakat2 nak bagi undi pada UMNO

    terbukti UMNO jaga orang melayu

  • pasdaplaknat
    September 18th, 2012 at 10:52 AM

    Pok Nik sendiri xmengaku sebagai bangsa Melayu.. bukan sahaja dia terang2 hina Allah yang jadikan dia bangsa Melayu malah dia hina Melayu sebagai wasilah Islam di Nusantara ini. Apa punya busuk hati mcm ni tiba2 nak jadi pembela Melayu pulak?

    Betul PAS akan ganti UMNO jika UMNO kalah dan Melayu tolak UMNO- PAS akan gantikan-tapi bukan sbg pembela tetapi sebagai kuda tunganggan dan perhambakan Melayu utk jd bangsa yg bodoh dan taksub pd politik sesat!

  • bujuk
    September 18th, 2012 at 11:29 AM

    ISLAM mampu menjaga kepentingan SEMUA. Samada kepentingan Islam, kafir, melayu, cina, india dan semua makhluk Allah d muka bumi ni.. InsyaAllah.
    Tapi PAS mampu ke tidak bergantung sekuat mana Pemimpin PAS berpegang pada ISLAM. Kalau sama macam pemimpin UMNO yg. lebih pentingkan bangsa dari agama, takda bezanya. Tapi kalau hebat seperti Khalifah Arrashideen, tiada yg. mampu menidakkannya.

  • Antihipokrit
    September 18th, 2012 at 11:55 AM

    -Pas sebagai pembela bangsa melayu amatlah diragui.
    -sukar difahami oleh masyarakat majmuk apa sebenarnya perjuangan pas dalam aspek ekonomi,politik,sosial dan budaya.
    -pas mendabik dada kononnya mendapat sokongan org melayu.Ini dikukuhkan lagi pada pilihanraya ke-12.
    -saya beranggapan sokongan pada pru lepas ibarat buih sabun dalam pilihanraya ke-13 kelak.
    -Pas ini sebuah parti oportunis..segala kesempatan yg terhidang akan mereka gunakan serakus2nya untuk meraih sokongan.
    -sejujurnya, pas menggunakan anwar sebagai punch bag bagi mempertahankan diri dan agar dilihat menjuarai kepentingan org melayu.
    -tidak hairan golongan pas ini buta hati melihat kebobrokan anwar di mata rakyat yg waras.
    -perjuangan pas ini ibarat sekadar eksperimen.tentang hukum hududnya,pakatannya dengan golongan bukan muslim dan sebagainya.
    -dari aspek ekonomi,kerajaan ini amatlah membebankan rakyat.konsep sedekah diputar belit untuk membina lebuh raya sedangkan itu tanggungjawab pemerintah.
    -untuk jangka masa panjang,siapa yg akan menyelenggara lebuh raya sedekah ini?bukankah akal mereka amat singkat?
    -PARTI PAS HARAPAN UNTUK ORG YANG INGIN BERTAUBAT DENGAN JALAN YG SINGKAT..

  • Azman Fi
    September 18th, 2012 at 11:58 AM

    Bujuk,
    ISLAM mampu menjaga kepentingan semua. Itu Memang tidak umat Islam nafikan. Kepercayaan ini sememangnya ada di sanubari dan memang menjadi amalan.Namun kalau PAS nak menjaga Islam,faktanya dari apa yg berlaku dan kita lihat sepanjang 20 th memerintah Kelantan, tiada apa jasa dan kebaikan kepada Umat Islam,melayu apa lah lagi.Tak habis2 pemimpinnya berdolak dalih dgn isu tafsiran Assobiah kong kali kong.Nik Aziz sendiri pun keliru yg hakikatnya dirinya sendiri Melayu.Poyo sngt nak tunjuk berpegang kepada islam, hingga sanggup menindakkan Melayu. Bujuk kau punya fahaman pun sama mcm Nik Aziz, kau tu nasib baik Melayu kalau tak aku rasa kalau kau ni bangsa lain,apalah agama kau ?Menariknya ini semua bukan apa,hanya nak memnunjukkan kpd kita bahawa PAS sememangnya tiada tahu apa yg diperjuangkannya ?Terperangkap dgn Sindrom Melayu ke Islam.

  • mRsTURDY
    September 18th, 2012 at 12:31 PM

    PAS nak bela bangsa melayu? Lawak petang Selasa!
    PAS tue kan ‘Tukang Kebun’ DAP jer? Mcm mana nak bela bangsa melayu pulak? Boleh cakap jerlahh..cakap bukannya kena duit kan!!

  • melayu_islam
    September 18th, 2012 at 12:31 PM

    yela…haha..parti pas x blh bela melayu kan??? better pilih Syaitan yng dikenali utk jaga kepentingan melayu kan????

    nk buat mcm mne…setan tetap setan..x adenya dpt msk syurga…perlu ikut setan ke..kan dah tahu akhirnya tempt setan tu neraka..tu yang pilih malaikat yg x dikenali…

  • bangkano
    September 18th, 2012 at 12:35 PM

    Memang la betoi islam ada la satu falsafah kesejahteraan untuk semua manusia jagat tapi sungguh malang ada satu parti ngaku isle cuma wajah ja nampak waraq penuh haprak. Mana mana orang tak pi sokong parti depa di tuduh kapiaq tak leh masuk syurga,suka buat fitnah & tuduh tak dak bukti cuma main persepsi ja. Tu la wajah sebenaq PAS yang di sokong oleh pak lebai kelembai bebai macam keldai tak punya akai. Penuh ngan ahli bertahap sampah yang busuk melantong kat tong sampah tak berkutip kat Selagoq tu.

    Pada depa PAS tu isle & isle tu PAS sampai HUDUD pun ada Hudud PAS tak ikut ajaran isle sebenaq. Hampeh punya malaon pemimpin munafiq PAS ni cakap main ikut torak depa ingat rakyat bole di bodo kan macam orang pandiaq badak tu….!!!

  • Anak_Nogori
    September 18th, 2012 at 12:39 PM

    Kalau PAS begitu yakin mengantikan UMNO utk membela Melayu..saya cabar PAS bertanding sekurang2nya 100 kerusi parlimen,desak DAP dan PKR utk memperuntukan 100 kerusi perlimen tu..dapat…baru boleh cakap PAS ganti UMNO utk membela bangsa Melayu…kalau tidak akan jadi bahan gelak jelah.

  • sungai_siput
    September 18th, 2012 at 12:55 PM

    lain p belajar farsa English….. jgn translate/tafsir ala2 labai malang PAS tafsir quran

    jadi apa komen kau , nik ziz cakap dalam melayu dia rela bekerjasama dgn syaitan untuk jatuh kan orang islam yg berjuang berwadah kan UMNO?

    PAS bukan ISLAM, ISLAM bukan PAS

    PAS parti politik yg jual nama islam, kes rogol, haruan makan anak, HIV, dadah paling tinggi kat kalantan tu, dah malu lepaih tu jaja/jual pasai hukum hudud….

    bila orang pertikai kan hukum hudud ala2 PAS yg tak jadi2 tak siap2

    juai lagi hukum hakam Allah dgn tuduh para pengundi melayu kafir, lawan hukum Allah, sbb tolak hudud, pengundi tolak hudud penipu parti PAS,

    bab dosa antara mahluk Allah dgn Allah
    tapi aku nak habaq sini, jangan lah buat dosa bagai nak rak, lepaih tu join PAS maka luput lah dosa2 yg telah lalu….

    semua orang salah, depa jer betui, depa lupa dosa depa tuhan saja yg ampun kan, bukan macam pastor2 yg ampunkan, pastor2 yg kata Tuahan ada anak ada bini…

    le[aih tu khalid samad pun setuju pengikut pastor2 boleh pakai nama Allah dalam kitab yg depa tulis pakai tangan depa sendiri

    jauh menyimpang dah dari yg Nabi Muhammad SAW ajar pada umat islam

  • Mat Iwan
    September 18th, 2012 at 1:01 PM

    Ambo suka baca komen Bujuk, sesedap dan secukup raso apa yang dio tulis…Bagaimanapun ambo jamin Bujuk blm tentu masuk syurga sekali pangkah PAS…bukan Bujuk aja, Nik Ajis pun belum tentu. Kerna apa? Banyak ciri2 munafik dan fasik…moga2 dapat hidayah.

  • bujuk
    September 18th, 2012 at 1:29 PM

    Tuan.. kena tau perbezaan antara BANGSA dengan AGAMA. MELAYU tak semestinya ISLAM di sebabkan perlembagaan kata Melayu tu Islam. Hanya Allah yg. tau samada kita ISLAM, KAFIR atau MUNAFIQ. Anda mungkin boleh berbangga di lahirkan MELAYU dan automatik jadi Islam sebab duduk d m’sia. Tapi ada keburukannya, bila seorang MELAYU beratur d kedai nombor ramalan, nightclub, minum Alcohol ISLAM telah d hina dan d permainkan.

  • bujuk
    September 18th, 2012 at 1:37 PM

    ISLAM bukan PAS dan PAS bukan ISLAM, tapi PAS adalah parti yg. memperjuangkan ISLAM. Melayu bukan ISLAM dan ISLAM bukannya MELAYU, Tapi MAJORITI melayu adalah beragama ISLAM.

  • Anak Lenggong
    September 18th, 2012 at 1:40 PM

    Kah kah kah..yaang bagi ulasan PAS mampu ganti Umno bela orang melayu adalah orang yang tak berapa cerdik pulak tu…sedangkan diri dia sendiri tak terurus..elooo…pak lobai Idir Ahmad..ko pusing belakang uruskan diri dulu laa sebab ko tu sape..Kat kampong sendiri di Bkt Gantang dan negeri sendiri (Perak) pun ko kena tendang masuk parit dalam pemilihan PAS pun sama gak ko nak bercerita nak jaga Melayu…letih laa telinag nak dengar..selama ni pun PAS mana pernah nak jaga melayu ..cuma tunduk kepada Nuar dan DAP saje..kesian kat ko..jadi lah cerdik sikit baru nak bercakap tu..jangan jadi saperti abang ko si Zakaria Ahmad disebabkan nak duit dan kuasa sanggup doakan sanggup Doakan Guan Eng sewaktu menjadi khatib undangan sembahyang jumaat disebuah masjid di Penang dulu..

  • Pak Long
    September 18th, 2012 at 1:49 PM

    Betul tu juk.., ini termasuk juga lah orang yang ditangkap khalwat dengan isteri orang dibilik hotel Perdana, termasuk jugalah yang kantoi main isteri orang dalam keretapi, termasuk jugalah yang ditangkap tengah memberi kaunseling pada bini orang pukul 3.00 pagi dibilik hotel, termasuk jugalah juk…, meliwat dan main dengan china doll yang paling sedih dan menghiris hati ialah pecah amanah duit tabung anak-anak yatim Memali!!!. Memang Islam telah dihina dan dipermainkan. Apatah lagi mengambil alih urusan Allah swt dengan menjanjikan syurga.

  • freemalaysiakini
    September 18th, 2012 at 2:14 PM

    layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com , sebarkan kepada rakan-rakan anda.

  • mat choras
    September 18th, 2012 at 2:35 PM

    Nak d harap umno bela melayu tak de la yg terbaru tanah melayu felda pun d niagakan d pasaran terbuka harga saham jatuh plk tu ingatkan pandai jaga melayu yg ada beju melayu je

  • mat choras
    September 18th, 2012 at 2:42 PM

    50th lebih bn perintah yg miskin d luar bandar tetap org melayu dan dh berapa kerusi melayu serah pd mca mic sepanjang bn kuasai parlimen konon nak jaga kuasa takut cina lari dari bn skrg apa dh jadi buat persepadanan semula kaw pilihanraya hanya d kaw bandar kaw mejoriti melayu tak buat takut kerusi melayu lebih…fikir la org umno 00iii

  • baba
    September 18th, 2012 at 4:13 PM

    pas mampu ganti umno tang mana, dap yang nak ganti pas tu.

  • Anak Lenggong
    September 18th, 2012 at 4:40 PM

    Dah 50 tahn memerintah ..apa yang dapat..itu ayat sinonim yang diluahkan oleh penyokong PAS dan PKR..tetapi dia tak tanya mak bapak dan tok nenek dia apa yang mereka lihat sejak Bn memerintah selama 50 tahun.
    1. Dulu kalau kat rumah orang melayu dan kampong nak lihat sebuah basikal didalam satu keluarga pun susah..sekarang paling sengkek didalam sesebuah keluarga melayu terdapat sebuah motosikal.
    2. Rakyat dibantu sejak mula sekolah dengan pemberian makanan percuma untuk golongan miskin disekolah rendah..buku dikasi free..
    3. Golongan tak berkemampuan diberikan sumbangan bulanan melalui jabatan Kebajikan mesyarakat.
    4. Pandang disekeliling apa kemajuan yang telah diberikan/ dilakukan oleh kerajaan.

    Tapi bila dinyatakan semua nya itu, puak ni pulak akan mengatakan itu tanggong jawab pemerintah…so itu lah yang diberikan oleh kerajaan pada rakyatnya..Mat choras..ko dapat bersuara melalui media/internet dan jadi orang pandai tu hasil usaha siapa..dah tentu ko jawab tu hasil usaha ko sendiri (belajar) tapi..sumber pelajaran yang ko perolehi tu hasil usaha dan tanggong jawab siapa yang memperbagaikan pengajian. Kalau betul kerajaan tak buat apa dah tentu laa ko duduk dihutan ataupun laut mana dengan bercawat dengan daun.sebab pakaian tu adalah hasil usaha kerajaan membuka peluang kepada rakyatnya untuk berniaga dan menarik pelabur asing kedalam negara untuk menjana ekonomi.
    Memang terdapat rakyat miskin dimana-mana negara tapi itu disebabkan sikap mereka sendiri yang terlalu mengharapkan kerajaan untuk membantu dan mengharapkan subsidi. Mat Choras..terpikir ke ko yang Malaysia ini merupakan lubuk emas kepada orang luar sebab apa..contoh orang Indonesia..datang ke Malaysia berbekalkan sepasang baju dan sanggup meredah lautan dengan menaiki sampan untuk datang keMalaysia mencari sesuap nasi..tengok mereka berusaha sehinggakan saban bulan mereka dapat menghantar duit kepada keluarga…so ada kepala hotak tu guna laa..jangan asyik dok bertanya saolan bodohh..kalau tak nampak juga apa yang kerajaan dah bagi tanya mak bapak ko..

  • Anak Lenggong
    September 18th, 2012 at 5:24 PM

    “khairy wants muslim protes against Sam Bacile,For islam or his Political gains?.Are muslims wasting too much time & energy on this?”..begini lah cakap daripada orang yang baca sepotong dua tafsiran alquran didalam ceramah PAS kemudian disusuli laungan takbir dan allahuakbar oleh penyokong PAS iaitu Ngeh Koo Ham dalam twitter…

    So wahai bujuk..C5..Mat Choras..melayu_islam..begini lah kata-kata rakan sebantal nike ajis dan puak pak Lobai ko yang kata nak bela orang melayu…nak bela arah kemana. Inikah orang2 yang akan membenarkan PAS menjalankan pemerintahan secara islam..Pak lobai PAS cuma dipergunakan sebagai kuli batak dan lembu tunggangan mereka sahaja. tetapi apa nak buat melayu PAS cuma dapat dibeli dengan wang ringgit dan kuasa sahaja sebab tu lah Guan Eng menggunakan kelemahan ini dengan menyalurkan sumabangan kepada masjid dan surau dipenang sebab dia tau..setelah menerima sumbangan melayu PAS akan menyanjungi beliau dan tidak berani mengankat muka sebab dah termakan budi.

    Salah kah sekiranya Melayu PAS/PKR membuang seketika permainan politik sempit untuk kepentingan agama dan bangsa..bangkit la sesama seagama tanpa menghiraukan pegangan politik untuk memertabatkan agama dan sambut lah salam daripada kaum seagama dan sebangsa mu demi islam.

  • StinGray
    September 18th, 2012 at 6:52 PM

    Melayu adalah bangsa dan Islam adalah agama, tetapi dalam badan Melayu ada ROH ISLAM sejak dari dlm kandungan ibu hingga dilahirkan…

    Bersyukur lah hang lahir dari keturunan Melayu yang dalam jiwanya ada Roh Islam sejak dlm kandungan ibu lagi, dan terpulanglah pada hang untuk menjadi org Islam yang beriman atau tidak…

    Apa yg PAS dah perjuangkan untuk Islam di negara ini????….adakah dgn memakai kopiah dan serban sebesar tudung saji merupakan perjuangan PAS utk Islam di negara ini…

    Kerana PAS lah Islam di negara ini selalu diremehkan oleh bangsa dan agama lain…

  • pasdaplaknat
    September 18th, 2012 at 7:13 PM

    Cara bujuk komen pun tahudah bukan ikhlas nk tegakkan Islam. xhabis2 pusing sana sini last2 PASngok dia juga yg dia nk jungjung. Kita nk junjung ISLAM bujuk oiii.. buanglah PAS, buanglah kepartian melampau jika ko nk tunjuk cara Islam pd UMNO.

  • Tubir
    September 18th, 2012 at 7:48 PM

    Silap gaya islam diMalaysia ni umpama kata pepatah melayu “Ayam terlepas tangan bau tahi ……….Untuk memperjuangkan islam tak cukup setakat berceramah sana sini ,keluar hadis dan fiman tuhan …….Kita perlu lebih dari itu ….kita umat islam perlu menguasi ilmu dunia iaitu ilmu pengurusan serta menguasi teknologi tinggi didalam semua bidang ,terutama bidang pembuatan peralatan pertahanan.Untuk melindungi islam kita tiada pilihan lain .kita kena dan wajib mempelajari nya .Untuk mencapai hasrat ini umat islam kena bersatu dan kurangkan berceramah serta kutip wang semasa ceramah .Kita umat islam tidak boleh lagi menentang orang orang atau golongan yang memusuhi islam cuma dengan batu saja ……kita perlukan yang lebih dari itu …….Lihatlah apa yang berlaku sekarang ini …bila nabi Muhammad dan islam dihina dan dipersenda ….apa yang orang orang islam boleh buat kepada merika yang menghina islam …….orang orang islam cuma boleh menunjuk prasaan bakar sana bakar sini didalam negara sendiri ……..Kita tanya balik siapa yang rugi?negara dan harta benda negara sendiri yang rosak dan rugi.
    Untuk menjaga negara islam sendiri pun orang islam tidak mampu ,inikan pulah nak menjaga islam sedunia ?
    Untuk menjadikan islam dihormati kita orang orang islam mesti mencipta peralatan yang cangih untuk menentang merika ……..kuasi teknologi maklumat dan sistem kominakasi .
    semua ini hanya boleh dicapai oleh sebuah kerajaan yang mempunyai perancangan yang jauh kehadapan serta berkeyakinan .Lihatlah dizaman tun M….bagaimana beliau manyuntik idea kepada golongan muda melayu islam untuk menguasi ilmu ………Dimasa itu orang orang Malaysia yakin boleh ……dunia barat mula memandang Malaysia danorang orang melayu……dengan penuh tanda tanya …….Tapi sayang sekarang ini ianya telah hilang serta hambar ……Sebabitulah tranfomasi pendidikan perlu dilakukan dengan segera …….sebab kesanya tidak dapat dilihat didalam masa singkat …….

  • raplahjingaa
    September 18th, 2012 at 9:00 PM

    laaaa bujuk, hang jangan lah dok bawa mai propaganda PAS tahun 80an mai sini..PAS perjuang Islam konon, rakyaat dah meluat dengar bujuk.

    Cari-cari la propaganda baru bawa mai sini aku nak tengok.

    Bujuk dengar kata ulama arab bermimpi jumpa nabi dan dalam mimpi tu nabi kata anwar ibrahim akan memerintah malaysia…hang percaya ke bujuk ? cerita tu lebai hangpa dok jaja kat padang serai…hang pi la check you tube tengok.

    Agak-agak la kalau nak mohong pun !

  • jebat
    September 18th, 2012 at 10:23 PM

    apa nak heran PAS kan pegang tiket ke syurga..karpal sigh pun nik aziz bg lagi..

  • bujuk
    September 18th, 2012 at 11:01 PM

    Kalau takda PAS, Islam d m’sia tak seperti yg. ada pada hari ni. UMNO pernah hapuskan tulisan JAWI, tapi atas desakan PAS tulisan JAWI kembali d kuatkan. UMNO pernah halakan sport toto, hari ni orang melayu faham sport toto pun judi jugak. UMNO pernah cadangkan judi bola sepak, atas tentagan kuat PAS ianya tak d laksanakan. Masjid2 d seluruh m’sia kebanyakannya d bina k’jaan sebab nak tarik orang Islam sokong UMNO. Dan k’jaan akan bagi peruntukan baikpulih bila tiba musim pilihanraya.

  • pasdaplaknat
    September 18th, 2012 at 11:01 PM

    Kita wajib insaf dan sedar peristiwa org kafir menghina Rasulullah Solallahu Alaihi wasallam, kita patut rasa hina dan sedih betapa lemahnya kita disibukkan dgn agenda2 ‘demokrasi syaitan’ yg diagung2kan reformis2 ejen barat di negara ini. Kita disuntik dgn api kebencian sesama Islam, kita di ajar berlainan dgn apa yg Rasulullah tinggalkan. Kita membuat kecoh dijalanan atas nama ‘demokrasi’.

    Dan demokrasi yg bertuhankan syaitan inilah skrg yg memakan umat Islam. Arab Spring konon atas demokrasi, maka pihak musuh juga skrg menggunakan alasan demokrasi untuk menghina Insan Mulia Kekasih Allah yg mencintai kita semua umatnya melebihi keluarganya sendiri.

    Kenapa Nabi dihina? kerana kita lemah, kerana kita tidak berminat dgn masjid2 Allah sebaliknya berminat untuk memenuhi kerusi2 dan rumput2 di ceramah yg menggalakkan permusuhan sesama Islam.

    Kita tidak sibuk jaga akhlak anak isteri, tetapi sibuk mencari kesalahan jauh2 semata2 kerana dendam kesumat. Yg tahu agama merosakkan agama untuk memiliki kuasa, untuk mendapat sanjungan dan pujaan..

    Kerosakan umat terlalu besar. PAS pula siang dn malam bermain dgn soal HUDUD.. HUDUD dijadikan ‘ugutan’ politik untuk meratah kuasa bersama golongan musyrikin. Sedangkan urusan agama lain ditinggalkan, diperkecilkan. Akhirnya bertelagahlah sesama Islam dan musuh2 Islam sgt ‘happy’ melihat kebodohan PAS bergerak merosakkan umat Islam dgn slogan HUDUD. Inilah MUNAFIQUN sebenar dimana ciri yg sama berada di negara2 lain. mereka adalah ejen2 kuffar yg bertuhankan demokrasi sesat ini, berlapikkan slogan agama supaya dgn slogan ini lebih ramai umat Islam berpecah dan rosak, sibuk dgn permusuhan sehingga urusan agama ditinggalkan.

    Org PAS cukup tahu dgn ayat Allah yg menyatakan kafir itu tidak akan ikut jejak langkah kita kepada Islam melainkan memperdayakan kita mengikuti mereka.. tp mengapa mereka memilih jalan yg Allah larang ini? Mana dia org2 yg mengaku sbg pejuang agama Allah jd QUDWAH HASANAH pd org UMNO?

  • bujuk
    September 18th, 2012 at 11:03 PM

    Aku tak berani kata betul ke tidak, tapi kalau betul dia jumpa Nabi dalam mimpi aku percaya.

  • pasdaplaknat
    September 18th, 2012 at 11:06 PM

    bujuk ini adalah menifestasi manusia yg rosak pemikirannya tetapi masih tidak sedar diri dan berbangga2 dgn kejahilan. Salah satu drpd beribu2 pencacai2 dlm PAS yg berkelakuan mcm ini. hati mereka sgt keras dan jauh dr Allah, wpun dibibir mcm beriman. Karut punya org. Bohong tp xrasa takut dn bersalah.

  • bujuk
    September 18th, 2012 at 11:10 PM

    insaf la… TunM yg. bagi nama HUDUD PAS, hang p tanya dia.

  • raplahjingaa
    September 18th, 2012 at 11:14 PM

    Aku pun bagi nama yang sama…sek 14 kanun jenayah hangpa…gerun mak lebai-mak lebai semua…

  • raplahjingaa
    September 18th, 2012 at 11:15 PM

    setan yang di kenali tu kawan nik ajis..hehe

  • raplahjingaa
    September 18th, 2012 at 11:18 PM

    hehe…hang spin bagoih nampak…kalau tak dak PAS bujuk…tak dak lah ajaran sesat merata-rata kat malaysia ni.

    Kalau tak dak PAS bujuk…selamat la minah-minah kemboja yang masuk mai…

    Kalau tak dak PAS bujuk…tak dak khalifah guan eng ! hehe..

  • raplahjingaa
    September 18th, 2012 at 11:20 PM

    hehe…dan nabi kata anwar akan perintah malaysia ?….aku dah agak dah…mentaliti macam hangpa jer yang akan percaya !

    hmmm…bujuk….bujuk…

  • Anak_Nogori
    September 18th, 2012 at 11:21 PM

    Dah kena sekolahkan sorang2 macam ni masih depa ni tak faham2 ka?…kalau masih tak faham gak…nah tali…pi gantung diri lah lebih baik.

  • pasdaplaknat
    September 18th, 2012 at 11:38 PM

    Astaghfirullahadzim..mcm manalah aku xpanggil hang MUNAFIQ! Cubalah hang baca balik ayat2 merepek. jelas org yg sakit jiwa.. jiwa yg tiada basuhan iman.. penipu sepenuhnya bujuk! Sampai bila hang nk jadi MUNAFIQ yg mengorek2 tuduh org lain sedangkan PAS dn diri hang sndiri FASIQ dgn dosa2 bertambun?

    hang fitnah UMNO sakan bila masjid banyak dibina, sedangkan Azan dilaungkan sebaik sahaja kemerdekaan negara dilancarkan oleh Almarhum Tunku Abdul Rahman.. Tungku org PAS ke UMNO??

    Mana dia pula jasa PAS?’jasa’ PAS rekabntuk dn taburkan FITNAH siang mlm itu jasakah disisi Allah?? Adakah org yg hanya berkokok. menyalak spt ANJING tnpa perlu buat apa2 itu lebih baik dr org yg buat mcm2 perkara?

    Tulisan JAWI bukan Al-Quran.Jgn hang pesongkan agama keterlaluan bujuk. Tulisan jawi bukannya Al-Quran, yg wajib kita baca dan faham ialah Al-Quran. tapi tulisan JAWI tkdak salah apa jika kita guna..tetapi sampai skrg Tulisan JAWI diajar di sekolah2, dlm J-QAF dan pndidikan Islam. Kenapa hang fitnah tnpa rasa takut pd Allah bujuk? hang MUNAFIQ bujuk!

    Kesimpulan..

    MAsya Allah.. ini bukan manusia lg..ini syaitan ni.. bina masjid hang kata nk tarik org sokong UMNO? Habis tu kalau xbina masjid mcm PAS tu nk pggl apa? Betapa ktornya hati hang bujuk, masjid yg dibina untuk diimarahkan ko fitnah bukan2, siapa hng yg boleh baca hati org lain? mcm mana hang tahu hati org? masjid yg dikuasai PAS lh masjid Dhirar yg dipergunakan utk perdaya dan bohong, dgn muka tk malu cerita soal mimpi Nabi?
    Org UMNO plg teruk pn masjid xde program je, tp bukan sbg alat utk tipu manusia mcm PAS buat! Sedar dirilah wahai bujuk MUNAFIQ.. hang mmg sah MUNAFIQ bujuk!

  • Anong
    September 18th, 2012 at 11:48 PM

    Kelmarin, pukul 8 malam.

  • Hamba Ar Rahman
    September 18th, 2012 at 11:49 PM

    Dalam satu wadah perjuangan…matlamat dan hala tuju perlulah konsisten…dalam perjalanan menuju matlamat tersebut…jalan pastilah berliku…berkerikil…jatuh bangun adalah harus…tetapi kita masih boleh memperbaiki mana yang boleh dan mudah2 an dapat meneruskan perjalanan seterusnya dengan lebih sempurna…jika kita tidak konsisten dalam hala tuju…akhirnya kita tidak akan sampai ke mana…kerana kapal yang dikemudi asyik berpusing di arus yang sama…dan akhir sekali…kapten semakin tua, anak kapal makin lelah…kapal akan karam…

  • Anong
    September 18th, 2012 at 11:49 PM

    Dia bangsa apa sebenarnya ek? Siam? Rohingya

  • Anong
    September 18th, 2012 at 11:52 PM

    PAS cuma beraja di kelantan saja. Kat negeri lain jadi keldai. Depan Kit Siang menikus…….takut.

    Ini memberikan imej yang lesu kepada umat Melayu Islam

    Dan yang saya dengar PAS lebih asabiyah berbanding UMNO kerana mengetepikan golongan India Muslim dan Cina Muslim dalam parti. “Tay Ta Rik” nak jadi MB negeri teganu? Jangan harap

  • Hamba Ar Rahman
    September 18th, 2012 at 11:58 PM

    Kalau dah Nik tu biasanya ada darah raja…agak2 kamu bangsa apa?

  • Hamba Ar Rahman
    September 19th, 2012 at 12:04 AM

    Boleh saya tanya saudara Bujuk satu soalan..? Tetapi saudara jawablah dengan sejujur-jujurnya…jawab setuju atau tidak sahaja…(saya tidak minta saudara ulas panjang)

    Adakah saudara Bujuk bersetuju jika PAS dan UMNO bersatu…buang semua dendam lama…hapuskan kebencian dalam sanubari masing2…bubarkan parti masing2, buka lembaran baru dan kibarkan satu bendera yang sama, atas panji2 ISLAM…Fi sabilillah.. Sila jawab setuju atau tidak…terima kasih…

  • Hamba Ar Rahman
    September 19th, 2012 at 12:20 AM

    Assalamualaikum…minta maaf…seorang pakcik yang sudah tua dan bongkok ni nak tumpang lalu…ehem..ehem (batuk2 sikit)…
    Pakcik nak tumpang tanya, sekiranya tuan hamba yang saya hormati ini sudah sangat pasti kedudukan golongan2 yang tuan hamba benci itu tempatnya adalah neraka, (kerana kononnya mereka ini spesies sama macam syaitan), agak2 tuan hamba di manakah nanti letaknya kedudukan tuan hamba pula…syurga atau neraka?? Adakah tuan juga boleh pastikan tentang kedudukan tuan hamba….Terima kasih kerana memberi peluang pakcik yang jahil ini bertanya….

  • Hamba Ar Rahman
    September 19th, 2012 at 12:46 AM

    Agak-agaknya ada tak perkara yang saudara Bujuk tidak percaya jika keluar dari pihak sana…Kalau dah semua yang dikata oleh pihak sana benar belaka, dan dipercayai belaka…sebagai seorang hamba Allah yang amat mencintai Islam, saya merasa amat sedih…alangkah bagusnya jika saudara Bujuk taksub hanya kepada Allah dan rasul sahaja…dan tidak kepada manusia… belajarlah memilih fakta…kalau saudara Bujuk sangat setia dengan parti sekalipun…takkan semua pun tuan nak telan bulat2…tentu juga ada perkara yang tidak kena…mereka juga manusia biasa…bukan maksum… hati2 lah…saya tiada apa2 kepentingan…sekadar menyedarkan saudara jika terlalai…

  • Anak Lenggong
    September 19th, 2012 at 12:54 AM

    Mereka bukan tak faham tapi dipebodohkan dengan cuba menegakkan benag basah..apa pelajaran dan otak diberi untuk berfikir tetapi disebabkan terlalu taksub,terpengaruh dengan capa pak lobai PAS berpakaian ..mereka butakan hati dan terus menerus menjadi barua dan kuli batak..asyik duk bercakap berkenaan hudud tapi membezakan tindakan nya hanya terhadap orang islam sahaja ..ini lah yang dikata oleh Tun M hudud PAS..yang sebenarnya hudud tergunapakai pada semua umat allah didunia ini. Nak buat hudud camner penubuhan jawatan kuasaerlaksaan hudud dah setahun diujudkan dibawah seliaan timbalan ketua menteri kelantan tapi cuma baru sekali sahaja bermesyuarat..itu pun untuk memilih AJK nya…kah kah kah..tapi penyokong PAS terus ditipu oleh pemimpin nya..

  • Hamba Ar Rahman
    September 19th, 2012 at 1:04 AM

    Ya…sangat setuju…kita ada samsung, nokia, mercedes, volkswagen, M16, MIG rocket…antibiotics…ubat2 an…dan lain2…tiada satu pun yang berjenama Islamic…jika tuan2 hamba hendak tahu…ada suatu jenis ubat untuk cairkan darah..yang mana ianya adalah dalam bentuk suntikan…diberi kepada pesakit di dalam wad….untuk penyakit darah yang beku…ubat ini adalah kategori anti coagulant…tetapi malangnya…ia diperbuat dari porcine (babi)…dalam perubatan…kebanyakan suntikan seperti ini hanya wujud 2 jenis iaitu porcine dan bovine…malangnya ubat tadi hanya ada dalam bentuk porcine…jadi bayangkan…berapa ramai umat ISlam yang telah menggunakannya…termasuklah seorang hamba Allah yang saya kenali…tetapi apabila ditanya ubat altenatif kepada tuan doktor…jawapannya tiada….kerana apa…kerana umat ISlam tersangat mundur…sehingga kita terpaksa menggunakan kesemua kemudahan yang disediakan oleh orang kafir…sedangkan orang Islam sendiri mengeji apabila seorang Islam dari Malaysia dihantar ke angkasa…wallahu’alam

  • Berfikiran Rasional
    September 19th, 2012 at 9:14 AM

    Wahai Bujuk celaka kalau takdak PAS kedudukan politik orang Melayu akan bertambah kukuh, masyarakat Melayu tidak akan berpecah-belah malah takkan wujud sembahyang 2 imam.

  • raplahjingaa
    September 19th, 2012 at 9:14 AM

    Mana tak mundur…air kat kelantan kotor…itu dah takdir tuhan

    Kereta terjun masuk shopping mall…tuhan berkehendakan macam tu…

    Hujan pada majlis PAS…itu rahmat, hujan yang sama pasa majlis UMNO, itu bala tuhan..

    dengan PAS ni alamat, mundur la negara !!

  • Berfikiran Rasional
    September 19th, 2012 at 9:38 AM

    Pada pandangan aku, aku yakin PAS dapat menggantikan UMNO tapi bukan untuk membela Melayu sebaliknya menjahanamkan lagi kedudukan kuasa politik orang Melayu di Malaysia tercinta ini. Contohnya banyak dah yang kita boleh lihat sejak rakyat memberi mereka peluang memerintah lebih daripada 4 buah negeri. Di Kedah misalnya untuk sejak PR pegang kuil-kuil Hindu mendapat bantuan mencurah-curah dari kerajaan negeri. Pergi ke mana sahaja ke kawasan majoriti Hindu pasti akan dapat lihat kuil yang dahulunya hanya di perdu pokok kini sudah menjadi bangunan yang besar. Di Selangor lagilah macam-macam berlaku yang semua orang sedia maklum melainkan Bujuk seorang saja yang masih mempertahankan semua tu. Seandainya PAS berjaya memerintah Malaysia melalui Pakatan Rakyat (harap dijauhkan) aku takkan terkejut jika azan tidak dibenarkan lagi melalui pembesar suara. Masa tu akan keluarlah dalil dari juak-juak PAS yang akan mengatakan azan tidak penting kerana bagi orang Islam yang tidak tinggalkan sembahyang pasti dia akan tahu bila tiba masuknya waktu sembahyang tanpa perlu mendengar azan lagi. Apa yang aku lihat perjuangan PAS ni hanya satu je iaitu menarik sokongan rakyat seramai mungkin supaya menyokong mereka. Mereka tak kisah apa yang kan terjadi pada Islam dan syiar Islam yang penting bila mereka mendapat kuasa dan dengan kuasa tu mereka akan gunakan untuk menguasai semua masjid di seluruh negara supaya lebih senang mereka menyebarkan dakyah politik mereka.

  • melayu_islam
    September 19th, 2012 at 10:18 AM

    waalaikumussalam wrt…pak hamba….sekurang2nye..hamba ni x de la terang2 ikut jalan setan yang dikenali…pak hamba bute ke x tengok prangai2 tuan2 pemerintah kesayangan pak Hamba…

    mmg syurga/neraka seseorg tu ditentukan Allah..pernah kah Pak Hamba dengar terus dr org yg pak hamba tuduh konon blh bg syurga terus kpd ahlinya mcm geng2 pak Hamba duk kecoh2 tu…

    org yang berjuang utk islam dijanjikan syurga Allah..betol x pak hamba…tp islam bagaimana yg dituntut oleh agama???islam hadhari, islam wasitiyah(x de mkna pon bile tgk cra PM sndiri berwasitayah dok joget2 sna sini) atau islam yg meletak alquran,hadis sunnah sbg perkara utama….

    kononnya bila pas mahu brsama dap..umno mrh..konon x de smgt perpaduan sesama islam..pas ptt bersama umno utk kuatkan islam…pernahkah pak Hamba tanya pd pimpinan parti pak hamba..jika pas bersama umno apakah amno blh menjamin hukum islam dilaksanakan??harap pak hamba ni semak knytaan pemimpin amno ynag melayu ISLAM sndiri tentang hukum islam ini…

    amno cuma marh dap brsma pas sbb x mahu kuasa pembangkang jadi kuat…apakah amno blh lihat msa dpn konon yg memerintah malaysia jika pr mng adalah DAP..PRU pon blm lg dah buat tuduhan melulu…akai apa ni pak hamba….kalau takut kalahpon jgn takutkan org dgn berita x blm tentu benar…

    saya ada satu soalan utk Pak hamba dan geng2 pak hamba..jika x suka DAP..kenapa melayu x undi saja pas yang diyakini sebuah parti islam utk jlankan hukum agama…biar pas yang berkuasa jika amno bimbang DAP lbh berkuasa dr pas…jgn undi amno..sbb amno mmg dah rosak dgn 1001 satu mslh…

    kalau xstuju sudah le….itu pilihan msg2..yg pnting jika Allah tanya ape peranan kita utk menegakkan islam..pandai2 le menjawab..kate org kubur msg2..yg pnting nasihat dah diberi…ok pak hamba??…ini cuma pndapat hamab yg teringin tgk islam kembali gah di dunia…x pon di malaysia jadilah..

    wassalam…

  • melayu_islam
    September 19th, 2012 at 10:27 AM

    org NS…hawau betoi nko…kalau Pas tanding 100 kerusi pon buek apo..kalau org tetap pilih parti yg nasonalis buat apo…ibaratnyo amno cuba rampas kerusi di kubu kuat pas?…x ko sadis tu namonyo… tu lah perlunyo parti komponen dlm PR seperti umno jugo perlukan parti komponen dlm bn nyo utk perintah…ado paham ko..yg pentingnyo kalau pas tanding byk..nak ko org mcm ko nih mahu sokong pas spya pas dapet la berkuaso..

  • Hamba Ar Rahman
    September 19th, 2012 at 10:43 AM

    Syukur…ini yang sebenarnya saya hendak lihat…Saya hanya ingin melihat…bahawa jika benar saudara seorang yang cintakan Islam…akhlak saudara perlu seiring dengan hati saudara…rasulullah pernah dibaling tahi setiap hari oleh seorang wanita tua…suatu hari wanita itu sakit dan tidak keluar rumah…kemudian baginda hairan kenapa wanita itu tiada…apabila baginda mencari…rupa2nya dia berada di dalam rumah kerana sedang sakit…setelah itu baginda merawat wanita tersebut dan akhirnya dia masuk Islam…semua orang tahu cerita ini…andai kata benar apa yang kamu cakap…dan andai kata benar kamu mendakwa orang2 Umno itu seperti yang kamu dakwa (walaupun mereka Islam)…maka mulakanlah dengan diri kamu dahulu…ini adalah blog Umno..saya bukan UMno atau PAs macam kamu…panda2 lah bawa diri di tempat orang…saya cuma mahu melihat lebih ramai orang PAS menjunjung sunnah dan berakhlak menghampiri akhlak rasulullah…bagaimana golongan PAS hendak berdakwah jika kamu tidak menunjukkan contoh yang lebih baik dari UMNO…terus terang saya cakap…saya tidak akan undi PAS…kecuali dia keluar dari PR dan bergerak sendiri…saya juga seperti sauadara…saya mencari ISlam yang haq…tapi malangnya saya lihat penyokong2 PAS di sini 2 x 5 sahaja perangainya dengan golongan yang didakwa syaitan itu…jadi…saya sangat berharap agar golongan PAS yang mengaku menjunjung Quran dan Sunnah ini…ambillah kesemua ISlam dan sunnah itu…jangan diambil separuh sahaja…tentu saudara faham…

  • melayu_islam
    September 19th, 2012 at 10:43 AM

    ko tu yg munafik laknat..ko x bce knytaan slh sorang PM amno dlu ke..bina masjid utk menyaingi pengaruh pas…

    laknat…mmg jawi bkn quran..kalau x da jawi…mcm mna hang nak mengenal huruf quran..mau jd buta quran ka….mcm mna mau blajar kitab2 lama yg dlm bahasa jawi..kaum kita skrg dah buruk akhlaknya..mau ditambah dgn kejahilan agama plak..bangga sgt dgn tulisan kaum kafir..

  • melayu_islam
    September 19th, 2012 at 11:09 AM

    Pak hamba…apa kalau ini blog amno maka kite kena bersetuju dgn amno la???kalau ini blog amno mknenye depa ade lesen mahu mengeji org lain?? apakah adil bila pihak sana mengeji/fitmah pihak sini maka pihak sini hanya disuruh mendiamkan diri la… x tau lak mcm tu pak hamba…

    mmg x dinafikan pak hamba..hamba ini bkn perfect pon..amal pon byk kurang….semua org bukan maksum.. pemimpin pas bkn mksum..x de org yg mksum melainkan nabi…jagn menilai sebuah organisasi itu berdsrkan individu…sbb manusia ni byk ragammye….

    pasai apa palk nk PAk hamba tunggu pas kuar pr..ape yg x kene…pak hamba..pak hamba kene paham…pas itu bkn pasal pemimpin….btl dlm pas ada TGNA,TGHH, MAT Sabu, MAHFUZ, UST NASHA, dan sbgnye…bkn suma org bersetuju dgn depa…sama juga amno..yg menyebabkan pas disokong adalah perjuanganNya..bkn individunya??apa jika tiada individu itu maka Pak Hamba atau geng2 umno akan sokong pas..x kan???

    islam yg haq mcm mne tu pak hamba???blh bgtahu???nak juga saya join mcm pak hamba???ape islam yg hak itu konsep spt hadhari, wasitiah, atau negara kebajikan atau individu spt Mhathir, Najib, Pak Lah, TG pondok genting Abdullah samaah, atau TGNA, TGHH, TGHD..yg mne yg haq pak hamba????

    nak unggu yg btl2 haq pak hamba..ibrtnya menunggu nabi hidup kembali…tentu mustahil kan…knpe x ikt org2 yg mengikuti sunnah/perjuangan rasullallah terdekat dgn kite??..

  • anak tanah merah
    September 19th, 2012 at 11:52 AM

    parti bodoh piang bernama PAS nih berasa diorang jer yg islam kat malaysia…jenis katak bawah tempurung, fikiran dalam kotak, sampai bila bilapun tak kan maju dan menang selagi cakap tak serupa bikin. Kalantan sebagai ‘serambi mekah’ adalah MEMALUKAN…masuk bakul angkat sendiri. Buat dinar kelantan, kononnya matawang muamalat islam, tapi harga jual & spread paling tinggi di dunia, mengalahkan sistem riba’. Tapi nk buat camaner, ulama ulama diorang pun tak cukup ilmu agaknya, hudud pun hanya dibibir, indah khabar tapi nak implement takut. Aku tunggu hudud dari tahun 90an lagi, baru dengar ‘statement’ mahathir dah terkincit tak jadi buat hudud. Pejuang islam, taik kucing namanya….denial syndrom tok guru merapu!! 22 tahun menuju kemunduran alagapas. Dah lama dah !!

  • bujuk
    September 19th, 2012 at 11:56 AM

    Setuju..

  • anak tanah merah
    September 19th, 2012 at 11:58 AM

    kau nih mmg bodoh la bujuk…jangan nk bodohkan org lain pulak.

  • bujuk
    September 19th, 2012 at 12:05 PM

    Setuju MI, kita sokong PAS kerana perjuangan.Umum mengetahui ramai cendiakawan Islam dalam PAS, walaupun tak perfect macam NABI.

  • anak tanah merah
    September 19th, 2012 at 12:07 PM

    PRU 12 – 2008, kaw DUN Bangi, nisbah undi UMNO:PAS, melayu 1:2, cina 1:3 . Undi cina untik PAS bermuslihat untuk menjatuhkan BN sahaja. PAS yang tergedik gedik kununnya org org bukan islam telah mula menerima dan memahami HUDUD PAS & negara islam alagaPAS…

  • bujuk
    September 19th, 2012 at 12:12 PM

    Maaf HAR, saya katakan sekiranya ULAMAK itu BENAR mimpikan RASULULLAH. Saya percayakan MIMPINYA. Jika dia berbohong saya berlepas diri.

  • bujuk
    September 19th, 2012 at 12:17 PM

    Rasulullah hanya sebut 10 sahabat yg. djamin syurga, maknanya hambanya yg. lain kena bimbang d campakkan ke neraka dan berharap Allah AMPUNKAN DOSA dan memberi RAHMAT untuk masuk SYURGA.
    Bukan takat TGNA, IMAM BESAR yg. EMPAT tu pun Rasulullah tak jamin Syurga. Tapi kalau nak kata mereka akan masuk NERAKA… fikir2kanlah dulu amalan kita.

  • anak tanah merah
    September 19th, 2012 at 12:22 PM

    rukun iman ke 7 – percaya kepada mimpi
    kah kah kah

  • raplahjingaa
    September 19th, 2012 at 12:44 PM

    Perjuangan ? perjuangan dajjal ! perjuangan melingkupkan agama, melingkupkan bangsa, perjuangan untuk menjadi khadam.

    Tiang agama pun hangpa tak tentu hala, senget sana senget sini, tunduk patuh pada perintah kafir…ada hati nak cakap pasal Islam !

    Nama Allah pun hangpa rela di sekutukan dengan berhala di dalam gereja.

    Hangpa sokong penuh arahan kafir supaya laungan azan di gantikan dengan bisikan azan.

    Hangpa permainkan perarakan memuji Nabi Muhammah saw, dan pada masa yang sama hangpa merarak merusuh dengan di kepalai oleh kafir bermata satu.

    Alhamdullilah perjuangan dajjal hangpa tu nampak tak di berkati….para Alim ulamak dunia dari imam masjid Nabawi, Mekah hinggalah Masjid Al-Aqsa datang bertemu PM kita untuk menyatakan sokongan…itu semua terjadi atas kehendak Allah swt jua.

    Yang datang jumpa imam besar PAS…Lee Kuan Yew !! dan ada jugak sami besar siam yang dok pi jumpa dia ucap terima kasih atas pembinaan berhala terbesar.

    Tanda-tanda keberkatan hanya boleh di lihat oleh mereka yang bersih hatinya.

  • raplahjingaa
    September 19th, 2012 at 12:47 PM

    hehe…bujuk…bujuk..

  • raplahjingaa
    September 19th, 2012 at 12:48 PM

    alaaa apa susuh bujuk…undi jer PAS, terus masuk syurga !! bukan aku kata bujuk…imam hang yang kata !

    kalau dia tipu aku dan tipu hang…aku berlepas diri. hehehe..

  • raplahjingaa
    September 19th, 2012 at 1:48 PM

    komponen dalam Pakatan haram ?? kepala nya DAP ekornya PAS ! hmmmm…..

  • raplahjingaa
    September 19th, 2012 at 1:51 PM

    hehe…hang angin satu badan nampak ? tu la kail panjang sejengkal hang nak duga lautan yanh luas…ilmu agama takat-takat mengesahkan diri sebagai seorang yang beragama Islam jer…tapi lagak macam para wali, hang kena tibai hang tau pulak angin !!

    hang pi menuntut ilmu spin kat bujuk dulu, lepas tu hang mai balik ok ?

  • Hamba Ar Rahman
    September 19th, 2012 at 2:19 PM

    Alhamdulillah…

  • Hamba Ar Rahman
    September 19th, 2012 at 2:32 PM

    Islam yang haq hanya ada satu…Islam yang dibawa rasulullah…jadi sebaiknya kita kembali kepada alquran dan sunnah…kita tak perlu masuk parti mana2 pun…kita hanya perlu mengikut sebanyak mana ajaran nabi yang kita boleh ikut…saya merasa….rasulllah tersangat lunak dan berhemah dalam menyampaikan dakwah…saya menyeru agar lebih ramai umat Islam kembali kepada cara rasulullah…berlemah lembut….berbahasa yang sopan…dakwah tidak semestinya perlu memberi ceramah yang hebat…tetapi juga boleh berdakwah dengan cara berbaik2 sesama kita dan menunjukkan akhlak yang baik…itu sahaja…saya tidak akan menyokong PAS jika bergabung dengan PR kerana saya mahu sebuah parti yang pure ISlam…yang tidak bergabung parti non muslim…saya tidak juga komen bahawa saya akan pilih UMNO…tetapi bagi golongan pertengahan macam kami…kami memang sedang menilai kedua2 pihak untuk diberi sokongan…jadi sebaiknya kedua2 pihak perlulah menunjukkan siapa yang terbaik…akhlak yang terbaik..dan bukannya bersengketa sesama sendiri sehingga pengundi2 atas pagar macam kami ni jadi malas nak keluar mengundi….

  • melayu_islam
    September 19th, 2012 at 2:58 PM

    yang kate dajjal tu org amno aje…hangpa x tahu pimpinan pas amat rapat dgn pemimpim islam di asia barat…xperlulah mengangkat diri mahu menunjuk2..

    xusah la menceritakan keburukan pihak lain..kalau keburukan diri sndiri buat2 bute, x mahu terima…suma tuduhan ko tu dah lapok..org yg tertutup hatinya saja x fham ataupon buat2 x paham…

  • melayu_islam
    September 19th, 2012 at 3:20 PM

    hati2 pak hamba..nanti tergelincir akidah…politik juga sebahagian agama..jika tiada politik dlm islam…x ade lah pemerintahan islam..x dpt ler undang2 islam dilaksanakan…xsalah nk berkecuali…tp jgn pula memilih benda yang kite tahu bertentangan dgn agama…semakkah hukum mengundi oleh ulamak2 dunia….

    x paksa pon msk pas..x de pon dkwaan konon x msk pas kafir..jika btl dkwaan amno tu..habis semua rkyat islam didunia ni kafir krn x msk pas….mcm tu ka???yg dituntut ialah menegakkan kalimah syahadah..dan juga melaksanakan amal maaruf nahi mungkar…jadi..perkara ini juga perlukan politik utk lksanakanya…

    pas gunakan politik utk menegakkan islam..salah ke??adakah ulama dikecualikan dr politik..apakah pndangan ulama politik semuanya slah hanya krn tidak menyokong kerajaan..habis ape gunanya majlis fatwa yg diwujudkan hasil dr sist politik..apa taraf fatwa oleh ulama politik???

    ulama juga berbeza pnndapat…adakah berbeza pendapat tidak dibenarkan..dan pandangannya dimomokkan dgn cemuhan hanya kerana kepentingan politik sempit….

    psl brgabung parti non muslim..pa hamba…kite hidup di zaman moden….pak hamba kne faham realiti…berapa peratusan melayu dan non muslim di malaysia…mampukan jika hanya PAS@amno memerintah berdasarkan kerusi parti msg2..jgn menjadi jumud hanya kerana tidak mahu bertoleransi dgn kaum lain…selagi ia tidak menyakiti/perangi islam wajib kite berbuat baik pd mereka..itu kan hadis nabi..bukan kite provokasi mereka spy terjadi huru hara spt 13 mei dulu..

    cubalah cari dimana parti islam di negara rkytnya majmuk memerintah tanpa undi kaum lain..

  • akuantiPAKATAN
    September 19th, 2012 at 4:30 PM

    Termasuklah jugak Melayu yang menjunjung serban sebesar tudung saji konon2nya memberi tazkirah tapi sebenarnya memaki hamun dan menipu. Mereka telah menghina dan mempermainkan Islam.

  • akuantiPAKATAN
    September 19th, 2012 at 4:33 PM

    Nik Ajis kalu, setan duduk tepi longkang pun jadi kawan dia. Yang penting setan tu mesti sokong PAS.

  • akuantiPAKATAN
    September 19th, 2012 at 4:37 PM

    PAS dengan perjuangannya? WTF. Sorry, PAS sekarang berjuang hanya untuk dia punya master sahaja, DAP. Bukan lagi kerana jalan Allah. What a joke, kencing berterabur lagi ada hati nak cerita perjuangan.

  • akuantiPAKATAN
    September 19th, 2012 at 4:46 PM

    Biasalah Mat Choras tu graduan PASTI. Dah diajar untuk kufur nikmat dari dulu, kini dan selamanya.

  • pasdaplaknat
    September 19th, 2012 at 7:00 PM

    Melayu_Isle, hang kata kt bujuk MUNAFIQ ke? AKu mmg dh lama ckp bujuk munafiq tp cai2 mcm hang xpercaya. Adakah org yg suka menipu dan ckp bermuka2 itu layak dikatakan tidak MUNAFIQ?

    Soal tulisan jawi..jgn bodohkan diri hang sndiri.. JAWI dan pengajiannya ADA SAMPAI SEKARANG.. HANG BUTA KAYU Kah? Sejak bila pulak Tulisan JAWI itu jd WAJIB dlm agama? Wei jahiliyyah.. JAWI itu wasilah yg diwujudkan oleh org Melayu (yg Pok Nik benci sgt tu) sbg tulisan. Itulah betapa dekatnya org Melayu dgn Islam sbbitulah UMNO syg bangsa Melayu dn mahu mertabatkan wasilah itu sbg memartabatkan Islam.

    Wlpun begitu jgn jahil bodoh sgt smpai xboleh bezakan JAWI dgn Al-Quran. dlm masyhaf Al-Quran mana ada
    harf2 , ڠ,چ,ڤا,ڽ, ڬ

    so bangsa2 lain yg xde jawi xbace belajar Al-Quran kah? Ko sewel ke ha? sesat otak dgn politik jgnlah campru adukkan hal agama dgn hal politik cai ko tu. JAWI itu baik dn mmg itulah tulisan mudahkan org Melayu mengenal dan menulis dlm Al-Quran. Kitab2 JAWI itu adalah terjemahan dr kitab2 ARAB, JAWI tidak melagukan bahasa Al-Quran (arab), sebaliknya ia melagukan bahasa MELAYU..tolong mengaji lah bro.. jgn sondol xtahu hala.

  • pasdaplaknat
    September 19th, 2012 at 7:16 PM

    Bodoh jahil sekor ni cuba nk sebarkan kesesatan pulak dgn ckp gelincir akidah kalau tolak parti? Inilah akibat xmengaji ilmu agama tp bernafsu besar dgn politik.hari2 dihasut oleh ceramah2 sesat PAS smpai xboleh beza mana satu agama mana satu bid’ah. Ini terang2 bid’ah yg cuba memasukkan parti politik terbitan kuffar sbg sebahagian dr Islam? Sape ajr ko? bab menafikan persaudaraan Islam itu juga sama menolak perintah Allah dan boleh gelincir Aqidah, kenapa itu xsebut??

    jangan cuba menipu atas nama agama. Politik dlm Islam ialah mengikut Sunnah Nabi dan Para Sahabat tadbir bumi..supaya rakyat yg diperintah sampai kepada Allah, Allah redho pd kita. Bukan cari redho kuffar spt DAP atau Demokrasi sesat Yahudi BARAT.

    tlg jangan sekutukan Islam dgn politik buatan kafir ini.

    Dlm Islam menolak Ke Esaan Allah itulah boleh murtad dan rosak Aqidah. itulah yg dibuat oleh org2 politik dlm PAS. Meyandarkan kuasa selain dr Allah untuk menentukan sesuatu spt bersandar pd kudrat kerja boleh beri bekas pd ketentuan Allah.

  • pasdaplaknat
    September 19th, 2012 at 7:21 PM

    Itu yg semua org beriman nak..tp halangannya ialah PAS. Cuba PAS tnjuk sikap hikmah dn ‘Islamic Leadership’ pd UMNO, berkumpul di stadium doakan kebaikan bukan pecah perut Insya Allah akan mudahlah menegakkan Daulah Islamiyyah.

    Tapi..Jgn kt sini jwb setuju.. kt page lain ubah ckp lain pulak. Itu bermuka2..

  • pasdaplaknat
    September 19th, 2012 at 7:29 PM

    Aku dh ckp dr awal dh mereka ini MUNAFIQUN tp ada yg ckp aku ni kasar.

    Mereka hanya berhujah utk memutar belit dan permainkan keikhlasan sahabat2 yg ikhlas pd jalan agama.
    Aku dh lama jg berada disini dan kenal sikap mereka. Sbbitulah celaka buat mereka2 ini yg hanya pura2 dgn Islam. Mereka hanya berminat tentang UMNO dn bagaimana mahu hapuskan UMNO itu shj. Soal Islam itu hanyalah kosmetik dan tipu helah. Kumpulan yg betul2 cintakan Islam di mana ada ruang utk laksanakan Islam mereka akan buat.

    Mereka tidk spt puak2 Abdullah Bin Ubai yg hanya tahu beri alasan itu dn ini bila Rasulullah ajak ke medan perang. malah mereka berpakat dgn kuffar pula utk rosakkan Islam.

    Golongan yg tulen cintakan Islam akan tidak bermusuh spt PAS bermusuh dgn UMNO. Sebaliknya mereka akan bersaudara dan didik UMNO dgn penuh sabar jika betul UMNO itu belum cukup Islam. Tapi UMNO juga banyak menyumbang pd ketinggian Islam, mana boleh dinafikan! UMNO xtolak Islam cuma mngkin kefahaman dan keupayaan belum sampai.

  • azam
    September 19th, 2012 at 10:42 PM

    ckp mcm org pandai tp giler rupenye…muahahaha

  • ATAS PAGO
    September 20th, 2012 at 6:51 AM

    Aku tak dapat bayangkan jika DAP yang memerintah tanah melayu sejak merdeka dulu.Agak2nya org melayu sekarang mcm mana jadi nya.Entah2 lagi teruk dari orang melayu singapura.

    Ikhlas ke si DAP ni rasa2nya dalam Pakatan Rakat.Bimbang gak bila dah memerintah di “Palatkan Rakyat” pulak.

  • ATAS PAGO
    September 20th, 2012 at 6:57 AM

    UMNO dan PAS rasanya mmg boleh duduk berbincang.PKR mmg tak boleh diharap langsung.Masalahnya masing2 mempunyai keegoan tersendiri.Demi utk memartabatkan bagsa dan negara sepatutnya tak payah ler masing2 nak hipokrit.sesama bangsa dan ugama berhentam hentaman.Org org luar tepuk tangan smbi lmakan pop corn.

  • ATAS PAGO
    September 20th, 2012 at 6:59 AM

    Cara terbaik jika gabungan PAS UMNO menang, Ds Najib jadi perdana menteri.Nik Aziz jadi timbalannya.Apa kata korg?

  • Hamba Ar Rahman
    September 20th, 2012 at 1:10 PM

    Kalau hamba…prefer Nasha…

  • raplahjingaa
    September 21st, 2012 at 1:21 AM

    Akidah dia yang dah jauh menyimpang…dia nak spin pulak, anyway aku tak hairan, puak munafikun semestinya macam tu perlakuan depa.

    Cuma kita harap depa sempat bertaubat sebelum terlambat.

  • anakmelayu
    September 30th, 2012 at 8:37 PM

    PAS bela melayu?? aikk?? sejak bila pulak PAS ni bela melayu?? HAHAHA…LAWAK BEBENOR…Nik Najis pun enggan mengaku melayu…pencacainya pun sebok dok kata..buat ape bangga jadi melayu? abis tu..korang nak suruh kami jadi cina ke?? huhu lawak PAS paling shiyal..!!

Apa Pendapat Anda ?, Komen disini!


© MYKMU.NET. All Rights Reserved. Sign up for entries RSS and for the comments RSS.

Powered by WordPress. MyKMU.NeT theme by Jebon.