Nasib Guan Eng: PKR Kata Tokong, PAS Kata Khalifah

NASIBLAH Ketua Menteri terbuang ini.  Sejak berjaya mengemudi DAP menang di Pulau Pinang, dah macam-macam gelaran diberi kawan dan lawan.  Dari yang sebaik-baik gelaran sehinggalah yang sinis-sinis dan berbaur kutukan (sebelum ditukar menjadi ‘penghargaan’).

Mana-mana satu pun, tetap PAS yang bodoh.  Kerana nak menjamin jawatan Mat Sabu dalam Lembaga Pengarah Perbadanan Air Pulau Pinang dan jawatan Yang Dipertua Majlis Agama Islam Pulau Pinang kepada parti tersebut., PAS sanggup gelar menatang haram jadah ini sebagai Khalifah Umar.

Nik Aziz terconggok 22 tahun sebagai MB di Kelantan tak pernah diberi gelaran yang suci-suci (paling tinggi Wali Selipar), Guan Eng pulak yang dapat.  Mungkin gelaran Khalifah itu terlalu kecil untuk Nik Aziz, gelaran Nabi (disebut Ustaz Budak) dan dewa mungkin lebih sesuai.

Yang penting, nak tengok haprak tak haprak PAS, kat sinilah.  Sanggup buat apa saja demi jawatan yang tak seberapa.

Datang PKR pulak, panggil Guan Eng sebagai Tokong.  Riuh rendah di kalangan orang Pulau Pinang dengan gelaran baru untuk Ketua Menteri ‘taichi’ ini – Tokong Lim.  Taichi sebab dia suka alihkan kesalahan kepada pentadbiran terdahulu, yang bawah dia semua suci bersih macam bedak.

Gelaran Tokong Lim ini penulis lihat orang sebut di mana-mana, bukan di Pulau Pinang sahaja.  Tapi ramai yang tak tahu bahawa Guan Eng sudah diangkat taraf oleh Gereja Kristian sebagai Father Joseph walaupun masih mengaku Buddha.

Sementara Guan Eng dah menghala ke gereja (Church), orang dah gelar dia Tokong Lim pulak.

Moral penulis, inilah politik pembangkang yang beri banyak color di negara ini.  Orang pembangkang kurang nak cakap pasal kejayaan di negeri-negeri yang mereka perintah, orang lebih senang timbul isu yang macam ini supaya kelemahan pentadbiran orang tak nampak, atau dalam erti kata lain, ilmu divertlah.

Serupa Nik Aziz di Kelantan, dari segi kejayaan mentadbir tak banyak yang boleh dicakap, majoriti ‘kejayaan’ Nik Aziz adalah dari perkara yang tak boleh diukur macam insaniah, rohaniah, Islamiah dan sebagainya.  Nak ukur macam mana tu?

Pendekatan sama nak digunakan di Pulau Pinang sekarang.

Tapi jangan kalau Menteri Besar yang nak disingkirkan untuk diganti dengan pemimpin pilihan masing-masing macam Azizan Razak di Kedah dan Khalid Ibrahim di Selangor.  Seinci-seinci kesalahannya dicari dan disebut.  Tak dapat dia, Setiausaha Politik pun jadi.  Asal saja boleh dikaitkan.

Jadi janganlah kita terbuai pendekatan politik yang seumpama ini.  Dalam apa keadaan pun, kualiti kepimpinan itu yang perlu diutamakan.

Dulu kita ukur kejayaan memerintah dari projek pembangunan yang dibawa.  Hari ini kita tahu, buat banyak projek pun kalau hanya untuk orang kaya sementara orang miskin dipinggirkan, itu masih tidak berkualiti, walaupun projek ada.


Posted by Adamyan on August 29th, 2012 :: Filed under Adamyan,Utama
You can leave a response, or trackback from your own site.

47 Responses to “Nasib Guan Eng: PKR Kata Tokong, PAS Kata Khalifah”

  1. yeop
    August 29th, 2012

    dalam sejarah..satu2nya khalifah yang pergi tokong.

  2. dolly
    August 29th, 2012

    pakatan haram jadah je yang gelar si bangsat tu khalifah..tapi bagi kita si bangsat ni khalamyalah=haram jadah la beb…

  3. StinGray
    August 29th, 2012

    Hangpa semua kena faham DAP tu majikan depa….berani ke depa nak melawan tempat depa berteduh….

    Biasa la…benda2 mcm ni sinonim utk puak2 yg bersatus balaci…

  4. Anak_Nogori
    August 29th, 2012

    Dua2 parti tetap barua DAP.

    PAS je jenis tak tahu malu mengaku partinya dominan dlm pakatan haram.

  5. raplahjingaa
    August 29th, 2012

    Hush ! depa memang dominan…tapi hanya bila pakatan haram perlu buat dirty work..merusuh, guling-guling atas jalan, rosakan harta benda haram…semua tu kerja bebudak PAS, dominan la jugak..hehe

  6. pasdaplaknat
    August 29th, 2012

    BERITA:
    PEMBANTU KHAS EXCO KERAJAAN DAP PULAU PINANG SOROK DADAH DALAM BADAN

    Bernama hari ini melaporkan perbicaraan seorang pembantu khas kepada exco kerajaan DAP Pulau Pinang telah dibicarakan oleh Mahkamah Majistret di atas pengalahgunaan dadah dana mahkamah menetapkan 10 Okt depan untuk mendengar perbicaraan kes penyalahgunaan dadah seorang pembantu khas kepada Exco Pulau Pinang.

    Majistret Arif Mohamad Shariff menetapkan tarikh itu selepas dipanggil memberi keterangan di mahkamah pada perbicaraan kes itu.

    Aidi Rafizul Idrus, 37, didakwa memasukkan dadah berbahaya ke dalam badannya di sebuah rumah di Jalan Paya, Berapit, di sini pada 10.30 pagi 29 Nov tahun lepas.

  7. pasdaplaknat
    August 29th, 2012

    PANASS!! Tempat Maksiat Sebelah Pejabat MB Kedah!!

    ALOR SETAR – Jijik dan sakit mata melihat pelbagai aksi pasangan ‘berasmara’ di Taman Jubli Perak atau lebih dikenali dengan Taman Rimba yang menjadi tumpuan orang ramai untuk melakukan senaman pada waktu pagi dan petang.

    Pekerja yang melakukan pembersihan di kawasan itu, Junaidah Yusof, 29, berkata, pasangan yang tidak segan silu melakukan hubungan seks di kawasan terbuka itu kerap dilihat pada hari Jumaat dan Sabtu.

    Menurutnya, kawasan yang dipenuhi dengan pokok dan suasana yang redup itu disalahgunakan golongan itu untuk melakukan aktiviti maksiat. “Sepanjang tempoh lima bulan saya bekerja di sini, kerap kali saya menemui kondom, pakaian dalam wanita dan lelaki di merata kawasan riadah ini.

    “Mereka yang melakukan maksiat ini langsung tidak mempedulikan orang ramai yang berjoging ataupun bersenam di sini kerana apabila ditegur kami pula yang akan dimarahi oleh mereka” katanya kepada Sinar Harian.

  8. pasdaplaknat
    August 29th, 2012

    TERKINI!! LAJIM LUAH HASRAT KEMBALI KEPADA BN!!

    Berita yang baru diterima dari Sabah memaklumkan, kegagalan Lajim membawa masuk YB-YB UMNO dan BN ke dalam Sabah Front dan seterusnya menyokong Anwar telah membuatkan Anwar kembali melenting dan membuli Lajim.

    Lajim gagal menarik YB Datuk Ghapur dan 4 ADUN UMNO, Lajim juga gagal menarik YB Bung, malah kegagalan Lajim menarik Datuk Osu Sukam, Datuk Hajiji, Datuk Karim Bujang, Datuk Datu Amir Kahar menyertai Anwar pada 12 Ogos yang lalu menunjukkan kelemahan Lajim yang membuatkan Anwar melenting.

    Mantan SU Lajim memberitahu kita bahawa Lajim telah diperdaya dan terpedaya, janji-janji Anwar untuk membawa masuk jutaan Ringgit ke dalam saku Lajim sebenarnya hanya janji. Kata Lajim, “bagaimana aku mau beli mereka jika wang yang Anwar janji tidak masuk?. Hanya air liur sapa mau masuk?”

  9. pasdaplaknat
    August 29th, 2012

    Hahaha pencacai2 PAS dan PR tentu sebok nk pikir cmne nk covber isu2 berlambak2 ni. Belum lg masuk isu Anwar terbaru, isu keluarga pemimpin PKR lahir anak luar nikah..

  10. bujuk
    August 29th, 2012

    Semua gelaran yg. baik2 pada pendokong pakatan. Tapi paling hebat bila TUNM kata PR macam Malaikat la…. tak terjangkau.

  11. PASpartyNGOK
    August 29th, 2012

    Bila kafir laknat dibenar masuk bertazkirah depan mimbar pakai mikrofon yang bilal guna utk azan, khatib guna baca khutbah dan imam mengimamkan solat… pas kata semoga pendekatan ini akan meniup zat baru kedalam hati kafir itu buat mengenali islam lantas seterusnya terbukak hati utk masok islam. Tapi sehingga kini sampai masjid dikotori najis kafir tetap berkulop. Dalam hati kita mengutuk ” sial nya manusia bawah pas ini ”

    Alangkah murninya niat pas. Suci sungguh, sesuci embun pagi. Kafir telah diletak kedarjat paling atas oleh manusia penganut pas. Mulia kerana kafir menjanjikan kuasa, kafir menjamin rezeki, kafir menjamin kemakmuran hidup dan masa depan anak bini serta generasi seterus nya.

    Mana taqwa, mana aqidah yang jadi ikutan umat islam.

    Ada ke sesiapa sedar atau semua buta kayu dek dibuai mimpi indah.

    Allah maha kaya dan Dia maha tahu. Persatuan ini bakal pecah berderai dan mereka kembali menagih cinta tak lama lagi.

    giman untuk baca masjidne

  12. PASpartyNGOK
    August 29th, 2012

    ….Dan dalam forum dan ceramah mereka berderai2 menuduh PM rasuah, TPM kaki songlap, menteri kaki telan.

    Alangkah sialnya manusia jenis haprak ini.

  13. StinGray
    August 29th, 2012

    cukup2 la tunjuk kebangangan hang bujuk…..hang ni boleh disamakan dgn PERIBAHASA ‘ BODOH MACAM LEMBU ‘ ‘ KELDAI HENDAK DIJADIKAN KUDA ‘….tak terjangkau..

  14. StinGray
    August 29th, 2012

    Tambah lagi satu bro…macai2 PAS ni super dominan jugak masa buat kerja pasang bendera2 DAP…

  15. Anak_Nogori
    August 29th, 2012

    bujuk..cer citerkan camner tun cakap pr macam malaikat..saya terlepas pandang lah isu tu.

  16. bujuk
    August 29th, 2012

    Sebelum PR perintah Penang, siapa yg. UMNO lantik jadi KM taktau. Islam agaknya khoo soo kun dengan Lim Chong Eu dulu kot, takda kulup ke?
    Rasanya tak salah mintak doa pada tuhan supaya orang Kafir berubah, sebab Nabi pun pernah Doa minta Salah seorang dari 2 Umar masuk Islam. Allah perkenankan bila Umar Al-Khatab memeluk Islam.

  17. bujuk
    August 29th, 2012

    3 pemimpin BN d beri amaran kerana bantah syeksen 114A.

  18. raplahjingaa
    August 29th, 2012

    hehe…Tun tak kata macam tu, nik ajis adalah kata macam tu…kononnya PAS ada iras-iras malaikat…si tua tu tau ke malaikat tu apa ?

  19. raplahjingaa
    August 29th, 2012

    tapi bujuk…nik ajis pulak minta doa supaya orang Islam yang lain pecah perut…hehe, ada ke nabi pernah berdoa macam tu ?

  20. raplahjingaa
    August 29th, 2012

    Sapa bagi amaran tu bujuk ? hang ni..

  21. PASpartyNGOK
    August 29th, 2012

    Soal Soo Kun jadi KM dan Lim Chong Eu juga KM P.Pinang tidak pernah dipersoalkan sesiapa. Kerana P.Pinang diberi sebagai token kepada leader Cina walau Gerakan tidak melebihi kerusi dipunyai Umno di pulau itu.

    Semangat setiakawan, tak tamak kuasa di P.Pinang seharusnya dibuat panduan oleh semua orang . Walaupun begitu baik dizaman Chong Eu atau Soo Kun makhlok berkulup ini tidak pernah mengotori rumah iabadah islam saperti dilakukan sekarang. Tak pernah pun cina2 itu diangkat , dimulia sebagaimana pas muliakan Guan Eng. Dalam pada dimuliakan oleh satu pihak tidak pernah terjadi dalam sejarah seorang KM dihina begitu terok lebih dari Guan Eng.

    Guan Eng cina hina berkelas rendah dan ko pemuja bertaraf bahlol.

    Ko boleh faham ke argument mudah macam ini. Kalau ko masih tak jelas kita orang Umno suka sekolah kan ko.

  22. Anak_Nogori
    August 29th, 2012

    tapi bujuk..umno tak pernah kutuk soo kun dibelakang masa mesyuarat..tapi pkr buat..dia kata guan eng tu sombong dan bongkak.

    Satu lagi bujuk..pas ada satu kerusi du dipenang..kenapa guan eng tak lantik dia sebagai exco?..kata rakan gabungan.

  23. Anak_Nogori
    August 29th, 2012

    kenapa agaknya bujuk macam segan je nak cerita??…takut fitnah dia terbongkar ka?.

  24. matp
    August 30th, 2012

    bujuk tak terjangkau utk menjawab persoalan yg dilontarkan. memang patut d sekolahkan budak sekor ni

  25. niel
    August 30th, 2012

    orang cina mana ada pantang larang yeop..
    semua boleh .. asalkan ada untung. yang guan eng takut kalau memeluk islam jer. sebab lancau potong..hahahaa

  26. OrangPekan
    August 30th, 2012

    Memang susah pencacai PR nak tepis atau divert cerita-cerita panas dari PAS,PKR dan DAP ni.Allah tunjuk satu per satu. Supaya kita jangan jadi golongan sum mum buk mum. Cari lah kebenaran… hidup UMNO, hidup BN…hancurlah PR !!

  27. raplahjingaa
    August 30th, 2012

    ooooo…yang tu dah wajib, tak buat kalau berdosa !!

  28. akuantiPAKATAN
    August 30th, 2012

    Tambah satu lagi, usung tabung derma DAP ke hulu ke hilir waktu ceramah.

  29. akuantiPAKATAN
    August 30th, 2012

    Proof? Atau cakap2 kosong melayan video Chinadoll sambil bermasturbasi…

  30. PASpartyNGOK
    August 30th, 2012

    Sebelum bujuk, kita ada Farid yang sentiasa melawan arus, berpecah arang berkerat rotan… tentang tetap tentang.

    Arguement Farid banyak teori copy paste sama macam Mooo. Bujuk tak ada copy paste sangat tapi hot mereka ini lebih kurang sama. Mungkin jugak dua nama ini orang sama.

    Disebelah sini pulak kita ada Mohar Mentari antaranya yang sudah pencen. Kita berharap yang mana diam membisu, bolehlah kembali aktif. Apa salahnya kita jolok kiri sikit, kanan sikit asalkan tak tersalah jolok.

    Aku sendiri bukan orang politik pun. Saja buat gempak saja. Kerana untuk hidup buat masa ini aku tak perlu berpolitik, berniaga sendiri lagi baik. Perniagaan yang menjana tunai tiap tiap hari tanpa perlu mengharap kontrak tanpa jadi kroni sesiapa. Aku kroni pada perniagaan sendiri. Walaupun begitu kerajaan yang baik perlu disokong.

  31. raplahjingaa
    August 30th, 2012

    …dan semasa gerakan memerintah…barisan exco negeri adalah hampir sama rata antara cina dan melayu..tak ada tulisan cina pada papan tanda nama jalan, tak ada tulisan cina yang melampau pasa billboard kerajaan..pokoknya tak ada yang pelik-pelik di pulau pinang.

    Bila DAP memerintah…aduhai tinggal seekor dua exco melayu, tu pun kena panggil guan eng tokong !!

  32. raplahjingaa
    August 30th, 2012

    nak lantik macamana ? tak kan khadam boleh di lantik untuk duduk semeja dengan boss ?

  33. bujuk
    August 30th, 2012

    Dia DOAkan orang yg. ZALIM berubah atau pecah perut. Alhamdulillah nampak macam nak berubah bila tubuh jawatankuasa petroleum…
    Seluruh rakyat bersyukur, pemimpin UMNO k’tan pun dah ubah cakap. Kalau dulu kata luar perairan k’tan dan sebagainya, sekarang dah lembut minta duit royalti diguna sebaiknya untuk rakyat.

  34. bujuk
    August 30th, 2012

    Ape ke bangangnya UMNO ni, HAK MELAYU yg. d perjuangkan sanggup d beri pada CINA yg. sekejap2 d maki hamun dan d julang keris. Alasannya SETIAKAWAN?
    Apa ko bagi KUASA pada KAWAN ko untuk jaga rumah ko, sedangkan ko tercongok dalam rumah? Buat apa bertanding pilihanraya kalau menang sekadar nak jadi pengikut…

  35. bujuk
    August 30th, 2012

    Ni sorang lagi.. melayu mudah lupa.
    Hang tak ingat Ketua bhg. bkt. bendera koyak dan jijak gambar soo kun?

  36. StinGray
    August 30th, 2012

    Yang memang tapi jadi balaci tu PAS…berdehem sikit si karpal, terlonteh abih seluar dalam Pok Nik…

  37. StinGray
    August 30th, 2012

    Tapi last2 perut sendiri yg nak pecah…terlentang kat hospital…org tu elok jea perut dia….

  38. raplahjingaa
    August 30th, 2012

    sting…tu la yang dikatakan balasan allah datang dalam berbagai bentuk dan cara…

  39. raplahjingaa
    August 30th, 2012

    Amboi bujuk…sejak bila hang berani mengata kat PAS ni ? hang jangan derhaka bujuk, PAS amat perlukan orang macam hang…hehe

  40. raplahjingaa
    August 30th, 2012

    tak aku tak ingat pun bujuk…hang ni bujuk…ni tentu hang baca kat harakah ni.

  41. bujuk
    August 31st, 2012

    Takpa2…
    biasa kalau melayu lupa..

  42. bujuk
    August 31st, 2012

    PAS akan jadi pemimpin jika d beri AMANAH, InsyaAllah. PAS akan pertahankan HAK yg. rakyat bagi pada PAS. PAS tak BACUL dan DAYUS macam UMNO yg. serah kuasa setelah d beri mandat dan Amanah walaupun sebelum tu menagih simpati dan mengemis undi.

  43. bujuk
    August 31st, 2012

    kebenaran akan timbul bila kita mengadu pada Allah, cuma lambat dengan cepat je..
    BN(bankrup negara) katanya…. tapi BN boros berbelanja, ada ke punya nak tarik orang ke bukit jalil esok cabutan bertuah hingga 1 juta, pengangkutan percuma, live show lagi, dengar kata ada t-shirt, topi dan elaun khas pada jabatan dan swasta. UMNO akan kata bukan duit k’jaan… pada orang bodoh, orang bijak dia tahu semua perbelanjaan tersebut akan d tolak cukai yg. merupakan pendapatan negara.

  44. bujuk
    August 31st, 2012

    lagi satu jangan hilang ingatan sudah..

  45. raplahjingaa
    August 31st, 2012

    Kerajaan bagi kat rakyaat bujuk oiii..yang hang dengki sangat tu apasal ? kalau hang teringin, hang pi la jugak…kat hang pun depa bagi aiiih..depa tak pilih kasih.

  46. raplahjingaa
    August 31st, 2012

    PAS dah jadi pemimpin bujuk…habis anak bini orang depa buat onak..duit ringgit apatah lagi….

    so rakyaat pilih BN laaa, tapi kita negara demokrasi mesti ada pembangkang, hang tau kan sapa pembangkang ?

  47. raplahjingaa
    August 31st, 2012

    alahai bujuk…

Leave a Reply

Type your comment in the box below: