13 mei 1969, , , , , " />

MYKMU.NET
Demi Islam, Untuk Melayu, Kerana mu Malaysia

Kenapa Perlu Takut Dengan “Tanda Putera”?

Filem-filem kenegaraan merupakan satu khazanah yang perlu terus dibangunkan kerana ia memaparkan jati diri sesebuah bangsa. Tidak seperti negara-negara lain di Asia, walaupun sebuah negara yang maju dari sudut ekonomi dan sosial, Malaysia mengalami kekurangan dalam penghasilan filem-filem bertemakan kenegaraan.

Mungkin disebabkan oleh kekurangan filem-filem patriotik, jati diri anak bangsa Malaysia semakin terhakis dan ini akan mendatangkan masalah besar kerana segala kisah perjuangan orang-orang terdahulu tidak dapat dihayati oleh generasi baru. Di negara-negara seperti Amerika Syarikat, Korea Selatan, Indonesia dan Thailand, filem-filem patriotik mendapat sambutan hangat sehingga berjaya mendapat taraf “box office” di layar perak. Di Malaysia pula, filem bercorak kenegaraan dan patriotisma mungkin hanya ditonton bagi mereka yang betul-betul mencintai sejarah dan murid-murid sekolah.

Situasi ini diburukkan lagi dengan kehadiran individu dan kumpulan yang menolak terus patriotisma kepada negara dengan melabelkan ia sebagai sokongan kepada parti pemerintah. Walaupun pandangan ini salah, dek kerana kenyataan individu dan kumpulan yang tidak bertanggungjawab ini sesetangah rakyat membenci akan semangat patriotisma yang akan menyebabkan kecelaruan minda generasi akan datang.

Baru-baru ini, pengarah dan penerbit filem popular Datuk Suhaimi Baba telah selesai dalam pembikinan filem yang berjudul Tanda Putera. Filem yang berdasarkan kisah persahabatan Tun Abdul Razak dan Tun Dr Ismail ini bakal ditayangkan bersempena menyambut hari kemerdekaan Malaysia yang ke-55 nanti. Filem yang menelan belanja sebanyak RM 4.3 Juta ini berlatarbelakangkan episod sebelum dan selepas tragedi 13 Mei 1969.

Walaupun filem ini belum disiarkan di mana-mana layar perak ia telah dihentam teruk oleh individu dan kumpulan tertentu kerana menyangkakan filem ini berunsur politik. Lolongan paling kuat menentang filem ini adalah daripada mulut Lim Kit Siang Pengerusi DAP yang begitu terkenal dengan sikap prejudis beliau terhadap orang Melayu di Malaysia.

Lim Kit Siang yang juga ahli parlimen Ipoh Barat menyatakan bahawa beliau menentang keras penayangan filem Tanda Putera kerana menyifatkan filem tersebut adalah sebahagian daripada kempen besar-besaran Barisan Nasional. Melalui laman blog beliau, Lim Kit Siang menyatakan bahawa filem Tanda Putera adalah filem sampah kerana bersifat berat sebelah dan menunjukkan Tun Abdul Razak dan Tun Dr Ismail sebagai wira.

Seperti seorang tukang tilik filem, mengikut cara kritikannya Lim Kit Siang seperti sudah berkali-kali menonton filem tersebut. Walhal, filem Tanda Putera belum lagi menemui penonton dan hanya “trailer” sahaja yang baru dikeluarkan di lama sesawang Youtube dan beberapa media lain. Apakah yang begitu menakutkan Lim Kit Siang sehingga mengecam filem tersebut dengan sebegitu hebat?

Sungguhpun dihentam dengan sebegitu teruk, pengkritik dan peminat filem Melayu menjangkakan filem tersebut akan mendapat sambutan lebih hebat daripada filem-filem kenegaraan terdahulu seperti Azizah The Legend, Paloh, Leftenan Adnan, Embun, Hati Malaya 1957 dan Bukit Kepong. Ini adalah kerana sebelum ini tokoh seperti Tun Dr Ismail tidak pernah dikisahkan dalam bentuk penceritaan filem.

Sebagai seorang rakyat Malaysia, Lim Kit Siang patut berbangga kerana negara ini bakal menerima sebuah filem yang menceritakan tentang nilai insan dan persahabatan pemimpin terdahulu dizaman yang penuh dengan cabaran. Namun begitu, mungkin juga Lim Kit Siang takut filem tersebut akan mencetuskan kemarahan rakyat terhadap diri beliau.

Mahu tidak mahu, Lim Kit Siang perlu sedar bahawa tragedi berdarah 13 Mei 1969 tidak akan berlaku sekiranya provokasi tidak dilancarkan oleh sayap pemuda DAP, yang pada masa itu dipimpin oleh beliau. Mungkin juga Lim Kit Siang terlalu takut ada babak di dalam filem Tanda Putera yang akan menunjukkan beliau melaungkan “Malay Si”, “Sapu Melayu” dan “Melayu Balik Hutan” semasa berarak ke Kampung Baru, Kuala Lumpur.

A.Samad Said patut membuat satu puisi yang berjudul “Lim Kit Siang si tua yang mudah lupa” agar dapat mengingatkan sahabat karib baru beliau tentang “hutang-hutang” yang belum dibayar oleh Lim Kit Siang kepada seluruh rakyat Malaysia dan khasnya kepada orang Melayu. Mungkin dengan kehadiran filem ini, Lim Kit Siang dapat sedar akan kesilapan beliau dan memohon maaf kepada semua rakyat Malaysia sebelum beliau dimasukkan kedalam kotak dan disimen di Nirwana Memorial Park tidak lama lagi.


Posted by Che_Yan on August 22nd, 2012 :: Filed under Che_Yan,RENCANA,Utama
Tags :: , , , , ,
You can leave a response, or trackback from your own site.

17 Responses to “Kenapa Perlu Takut Dengan “Tanda Putera”?”

  1. KuntaKinte Malaysia
    August 22nd, 2012

    Kit Siang takut ada makna tu

  2. mm
    August 22nd, 2012

    Laa…siapa yg takut kat tanda Putera??? Nampak sgt umno dok spin…

  3. PASpartyNGOK
    August 22nd, 2012

    Yang begitu lantang menentang kerajaan dan masih galak berbuat demikian mungkin hanya Kit Siang sorang sebab itu tayangan Tanda Putera terlalu menakutkan buat dia.

    Luangan Malay Si dan sapu melayu itu merupakan sejarah. Sejarah tidak bebrbohong.

    Selain dari mengancam, menhentam dan terus berputar belit Kit Siang sewajarnya sudah lama memohon maaf pada orang melayu. Kit Siang perlu meluahkan rasa keinsafan serta mengaku telah berbuat silap serta sedar bahawa melayu tidak boleh dihapuskan di tanahair mereka sendiri oleh puak pendatang.

    Walau bagaimana pun dengan tertayangnya filem ini kaum cina saperti Kit Siang mula sedar diri bahawasanya dia tak lebih dari manusia laknat yang tak diperlukan disini.

  4. Anakjatijohor
    August 23rd, 2012

    Memang betullah tu si babi bangsat yang mana tangan nya berlumran darah melayu ini masih punya hutang yang belum di bayar.Saya tidak tahu samada dari sudut undang undang dia ni boleh didakwa atas kejahatan dan jenayah yang dilakukan nya itu semasa 13 mei.Saya teruja untuk mencadangkan supaya di buat satu laporan polis atas jenyah yang dilakukan nya itu
    dan di buka siasatan.Ini kerana jenayah yang dilakukannya bukan kecil beb!Dek kerana jenyah nya itu berapa banyak nyawa telah melayang

  5. Hidup MeLayu
    August 23rd, 2012

    Tapi kenape die masih x sedar diri ye? Knape masih ramai cine yg belum ade jiwa Malaysia, atau mahu adaptasi hdup mereka dgn Melayu, padahal Melayulah yg tolong mrk dptkan kerakyatan di sini.

  6. StinGray
    August 23rd, 2012

    bukan apek bintang 3 tu je yg kecut…mat sabu pun dah lesut teloq…

    Nak tengok mcm mana puak2 PASPISPUS mempertahankan majikan dia nanti….adakah lebai kulup akan baring di atas jalan lagi???…

  7. Moohyideeeeen
    August 23rd, 2012

    UMNO yg kecut sebab kalau PRU boleh dibuat dalam 10 tahun, pastikan mereka akan guna sampai habis tempoh 10 tahun.

  8. Moohyideeeeen
    August 23rd, 2012

    Lepas tu banyak pulak umno bagi kat cina projek2 mengkayakan cina. Pehal pulak??

  9. raplahjingaa
    August 23rd, 2012

    Hang ni mooo, racis sungguh ! kenapa cina tak boleh kaya ke ? anwar kaya. guan eng nak jugak jadi kaya..tak boleh ke ??

  10. raplahjingaa
    August 23rd, 2012

    Macam khalid dan guan eng ke moooo ?

  11. Topup
    August 23rd, 2012

    syabas suhaimi baba dapat promo free, lagi kuat kontrovesi lagi penuh panggung, yang benar perlu ditelan walaupun pahit . KidSiang kalau rasa bersalah , minta maaf saja

  12. mr.amar
    August 24th, 2012

    komen bodoh hahahaha konfem la najib nk guna kn 5 taun tu sepenuh nyer sbb die nk berbakti pd rakyat… npe selangor/penang/kelantan x bubar dun??? sbb nk gunakan kn masa yg diberikn tuk tarik pengundi ke??? sama je BN ke PR ke kalo diberi kuasa akan gunakan sepenuh nye…jgn tunjuk kebodohan kite dgn beri komen yg amat menyedih kn sham on u

  13. mELAYUsEJATI
    August 24th, 2012

    Hang pi buka blog Lim Kit Siang…Ni bukan spin… ni betul2…

  14. ANGIN
    August 24th, 2012

    KAUM PETUALANG TETAP SABAGAI PETUALANG ,KITA SENDIRI KENA BERINGAT INGAT,JANGAN SAMPAI HILANG JATI DIRI

  15. dolly
    August 29th, 2012

    memang si MM ni tak bukaknye lah blog lim kit sial tu beb..dia kan sama pengikut n penyembah depa tu..tak heran beb statement dia malalut je…depa pakatan haram jadah nio semua munafuk n kafir laknatullah…ALLAH DAMMAR PR

  16. dolly
    August 29th, 2012

    bro mooh….. ni kaum munafik beb..dia ni pun cam MM gak…sepesen kaum YAHUDI laknatullah gak…

  17. Jang
    September 8th, 2012

    Semua dah terang bahawa DAP adalah parti chauvenist yang membenci orang Melayu.Lim Kit Siang selaku ketua pemuda DAP waktu 13 may memimpin anak-anak muda cina malaungkan mati melayu, melayu masuk hutan dan berbagai lagi. Anihnya hari ini ramai orang Melayu yang menyokong Lim Kit Siang.Hai,betullah kat Tun M Melayu mudah lupa…..

Leave a Reply

Type your comment in the box below: