MYKMU.NET
Demi Islam, Untuk Melayu, Kerana mu Malaysia

PM Tunai Umrah Pun Salahkah?

Kaget betul mengenangkan tingkah laku penyokong pembangkang khususnya dari PAS dan PKR yang cukup seronok memperlekeh dan mempertikaikan ibadah umrah yang sedang dilaksanakan oleh Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak dan isteri serta anggota rombongannya.

Sesetengah komen yang dihamburkan oleh penyokong pembangkang di ruang wall facebook, forum dan portal lebih kepada menyindir dan merendahkan nilai ibadah umrah yang telah dilakukan itu.

Kononnya ibadah umrah yang dilakukan oleh PM itu kelihatan riak, tidak ikhlas dan bermotifkan pilihanraya.

Padahal, hakikat sebenarnya kehadiran PM menunaikan umrah di Kota Mekah adalah mengambil kesempatan dari Sidang Kemuncak Luar Biasa Ke-4 Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC).

Langsung tiada kaitan dengan pilihanraya apatah lagi untuk tunjuk riak, takbur atau ujud diri dalam beribadah.

Alang-alang ada tugasan rasmi, saat waktu terluang yang ada daripada terbuang begitu sahaja, apa salahnya untuk buat ibadah umrah?

Sibuk mempertikaikan ibadah PM dan isteri, Anwar Ibrahim si Ketua Umum PKR pernahkah jejak kaki di Kota Suci Mekah tempat letaknya Kaabah itu?

Dalam pada itu ada juga yang menyindir isteri PM, Datin Seri Rosmah Mansur dengan nada sinis perihal imejnya bila pulang kelak dari Kota Suci Mekah aurat rambut akan terdedah jua.

Punyalah seronok para balaci PAS mengukur dan menimbang dosa pahala orang Islam lain, macamlah diri sendiri punya dah terlebih-lebih berat dengan pahala.

Tak kurang juga ada yang mempertikaikan apa perlunya bodyguard Arab Saudi mengawal Najib dan rombongannya sepanjang mereka melakukan urusan ibadah di sana.

Kata mereka, di Kota Suci Mekah yang menjadi kiblat umat Islam seluruh dunia itu taraf manusia sepatutnya sama saja, tiada darjat atau perbezaan rupa kulit mahupun jawatan.

Walhal dalam urusan kawalan keselamatan, bukan PM dan rombongannya sahaja yang terpaksa mengikut prosedur yang telah ditetapkan oleh pemerintah Arab Saudi.

Semua ketua-ketua negara Islam yang melakukan ibadah umrah atau haji juga diberikan kawalan oleh bodyguard. Itu sudah polisi dan ketetapan Arab Saudi, kita ikut sajalah.

http://xpressminda.files.wordpress.com/2011/11/27yi2.jpg

Bab isu bodyguard ini, pada akhir tahun lepas pun hal yang sama pernah hangat dipolemikkan oleh media pembangkang, tak sangka pula masih menjadi isu bagi segelintir orang Islam yang cacat akal dan busuk hati.

Sekalipun sudah banyak penjelasan di beri rupanya masih ramai balaci dan juak PAS serta PKR yang tak faham isu dan bebal untuk memahami soal prosedur yang dah ditetapkan oleh Arab Saudi.

Pendek kata, hanya komen negatif sahaja yang dapat penyokong PAS & PKR  palitkan pada batang tubuh PM dan isterinya, orang buat ibadat pun cuba dipandang serong, hitam sangat agaknya seketul daging bernama hati, itulah pasal asyik berprasangka buruk je.


Posted by HackerXP on August 15th, 2012 :: Filed under HackerXP,KOLUMNIS,Utama
You can leave a response, or trackback from your own site.

44 Responses to “PM Tunai Umrah Pun Salahkah?”

  1. raplahjingaa
    August 15th, 2012

    Biar la depa nak kata apa pun…depa dah jenis yang macam tu…aku tak hairan pun !

    depa bukan tau pasal protokol ni…ketua negara mana pun kalau kat mekah akan di beri kawalan keselamatan…cai-cai PAS jenis barbarian apa yang depa tau !

    tu sebenarnya lahir dari hati depa yang dah hitam dek kemungkaran, jadikan lah ianya pengajaran untuk kita.

  2. freemalaysiakini
    August 15th, 2012

    layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com , sebarkan kepada rakan-rakan anda.

  3. MenantuOrgFelda
    August 15th, 2012

    Nik aziz sembahyang kat luar tak riak?

  4. nik aziz pukimak
    August 15th, 2012

    pukimak nik aziz boleh buat apa saja dia suka. allah PAS dia punya. nak buat camne

  5. remBULAN
    August 15th, 2012

    Orang PR ni Bodoh atau Bebal…. ada masa terluang la baik buat Umrah… nanti kalau shoping bising pula

  6. no
    August 15th, 2012

    stupid yg comment negative…. if seorng pemerintah gi umarah.. mmng kerjaan sner sdh ttpkan sbg guest.. lol… tue lah.. mcm pemeritah lain gi malaysia??? guna otak sikid lah… kita hormat-menghormati yg comment negative 2 otak xkda… jahil betol

  7. BEBULU
    August 15th, 2012

    Diorang bukan apa cuma jeles Nik Aziz pi Mekah tak dak bodyguard tu yang buat depa meraban…

  8. melayu_islam
    August 15th, 2012

    sye stuju dgn pandangan penulis…ibadah sesiapa pon x layak kte pertikaikan… tu urusan kite dgn Allah…biar lah Najib/TGNA/Anwar beramal byk mne pon..

    ni lah jdnye ble kte berpolitik dlm serba serbi…x kene tempat…dua2 pihak harus sdr..cukp baik/byk sgt ke amal kite mhu mnegur amal org lain…]

    jgn depa (PM/TGNA) dpt phla kite plak dpt dosa mgutuk depa…

  9. PASpartyNGOK
    August 15th, 2012

    Kita tak rasa PM dan isterinya berkecil hati kalau umrahnya dikutuk dan dikritik sekuat mana pun. Lebih lebih lagi mereka berdua tak pernah ambik kisah selama ini tentang apa jua kritik yang dilemparkan terhadap mereka.

    Ibadah ini akan jadi riak jika PM arahkan TV3, RTM atau AStro buat liputan live ketika beliau tawaf 7 kali keliling kaabah. Akan menjadi riak jika PM umumkan public holiday sempena ibadah umrah nya di Mekah.

    Photo yang diambil dan dipublish dalam paper ke, dalam TV ke, facebook ke,… ini diluar kawalan PM. Dia pun tak ambik kesah. Nik Ajis tawaf sambil disorong atas wheelchair oleh balacinya pun bersepah disiar, takj pulak kita cakap dia riak dan takabbur serta menunjuk nunjuk.

    Kita faham itu lah harga yang perlu dibayar oleh seorang PM dinegara kita Malaysia. Belia tahu, keluarga nya dan sanak sedaranya tahu dan kita semua tahu.

  10. PASpartyNGOK
    August 15th, 2012

    ….dan isterinya tidak berkecil hati (tertinggal ‘tidak’ rupanya) dan belia jadi beliau.

  11. c0ldblo0d
    August 15th, 2012

    pukimak pencacai PAS komen cam gampang haram! pemimpin2 PAS yg mengaku ilmu tinggi melaut pun x nak tegurkan pengikut sendiri…gampang!
    sekurang2nya dia x g sana bawak banner BERSHIT! dia pergi sana buat ibadah! bukan provok!cam lu orang! PUI!!! korang buat agama islam dipandang hina kat mata orang kafir! bangkai lu orang tudung itu hak dia…kalau kau dah x boleh didik orang…just serah pada ALLAH..x perlu kritik dan godam! dia juga ciptaan ALLAH sepertimana korang…setiap yg berlaku ada hikmahnya…kalau bertudung berhijap sekalipun..tp mulut cam gampang haram…! xde sape nak pandang la…kalau korang PAS perjuangkan islam..berdakwahlah dengan cara yg betul..bukan dengan nafsu…letakkan keputusan bersandarkan agama..bukan parti..

  12. konceng
    August 15th, 2012

    alaihai merdunya kata2 melayu islam…
    aduhaiiiiii.

  13. azam
    August 15th, 2012

    apa…fitnahmalaysiakini.berita fitnah besanya percumalah

  14. pasdaplaknat
    August 15th, 2012

    Alhamdulillah, DS Najih cukup mulia dn diizinkan Allah bersama isterinya menjadi tetamu Baitullah di bulan Ramadhan ini. Ini satu keistimewaan pilihan Allah, dimana tidak semua kita dapat ke sana dgn mcm2 halangan, itulah tanda kebesaran Allah.

    Tapi juak2 PAS dan PR mereka semakin hari semakin jauh dr Allah dn Agama, sehingga DS Najib ke Umrah pn bg mereka menakutkan, seperti manusia tidak berTuhan, mereka takut dgn doa Najib untuk PRU13?

    Ya mmg itulah tindakan paling beriman dan bijak oleh seorang pemimpin Islam, berdoa bermunajat pada Allah dgn Kekuasaan-NYA memenangkan UMNO BN seterusnya membenamkan Pakatan Jahat Pakatan Rakyat!

    Itulah pertembungan yg HAQ dan BATHIL.

    Tapi puak2 PR seperti PAS mereka sedang mabuk dgn alunan mimpi dan kuasa yg diuji Allah skrg ini. Mereka mabuk dgn sokongan2 artis2 jahil yg tiba2 menyokong mereka, seolah2 lupa diri syok sakan, lupa Tuhan.

    Biarkan mererka sesat sesesatnya. Biar Anwar Brahi dgn formula kotor katak lompat nya mencuci UMNO BN dr katak2 pencen. ALhamdulillah semoga berkat doa2 ini akan terhasil suatu ketentuan Allah yg diluar jangkaan kita demi menyelamatkan Malaysia tercinta ini dr jatuh ke tangan2 Pakatan Haram.

    Hidup DS Najib! Hidup UMNO! Hidup BN! Semoga Pakatan Rakyat tumbang dan lenyap lepas PR13!AMINN

  15. pasdaplaknat
    August 15th, 2012

    baru nak insaf ke Melayu_islam ni setelah masuk dua pertiga Ramadhan? Harap2 kekal lah jgn kembali merapu ikut budaya akal nafsu sperti kwnnya bujuk tu.

    Tahupun, fhmpn ko beramal ibadah ini urusan Allah, tp jgnlah asyik tunjuk menangis sujud sana sini solat, luar biasa pulak-jadi RIAK sgt bakar amalan!

  16. rosmah altantuya
    August 15th, 2012

    30 atau 40 kali buat umrah tak ada masaalah ….

    masalah nya kenyataanya ‘HUKUM HUDUD TIDAK BERPAKSI PADA REALITI”….

    masih mahu buat umrah lagi ke???

  17. Telescope
    August 15th, 2012

    Ini realiti nya…Hati yg seketul tu bukan saja hitam, malah bercancer dan busuk sekali…

  18. Anak_Nogori
    August 15th, 2012

    Mungkin puak2 sesat tu merasakan mereka sudah mendapat sijil dari tuhan mereka yg membolehkan mereka tahu ibadah orang lain diterima atau tidak..gitulah hebatnya puak2 sesat tu.

  19. raplahjingaa
    August 15th, 2012

    ” berkawan dengan syaitan ” pas tu pi umrah dengan duit rasuah….hmmmmm

  20. PASpartyNGOK
    August 15th, 2012

    Ramai jugak manusia kaya raya duit melimpah ruah tapi tak pernah jejak kaki keMekah. Tak pernah tengok kaabah kecuali dalam gambar, walau pun untuk tunai umrah saja tidak haji.

    Ada beberapa jenis manusia yang berat atau takut atau tak yakin ke Mekah. Antaranya manusia yg berkawan degan jin, hantu dan iblis dan pakai susuk. Kedua manusia jahat yang rasa diri dia terlalu kotor. Mengetahui Mekah beri cash terms atas dosa /pahala dia jadi takut. Takut tak jumpa kaabah, takut ditimpa bala dan macam macam takut lagi.

    Sebenarnya bagi yang puja jin, buang lah jin lalu boleh pergi ke Mekah. Yang jahat kaki maksiat banyak dosa sebenarnya lah orang yang patut kerap keMekah kerana banyak tempat mustajab doa dan banyak cara bertaubat diterima disana. Sesiapa yang kesana , sempat buat ibadah sebaik mungkin, bertaubah dan bersihkan diri apabila balik dia akan jadi sebersih2 manusia. Hilang takabbur, besar diri, hilang hasad dengki, hilang keinginan buat fitnah dan hilang tabiat berbohong. Itu pun bila dia buat kaw kaw punya dan Allah terima, maka dia balek ke Msia macam baby baru lahir.

    Dipendek cerita fikir fikir lah bila ada sorang dua manusia yang cukup takut kesana sedangkan duit berkepok tak habis 8 generasi….. sebenarnya manusia jenis apa? Tak kan tak boleh agak.

  21. yo
    August 16th, 2012

    xabis2 nak pertikaikan najib kat sane banyak bodyguard..
    kan memang dah polisi sane yg mane orang2 kenamaan,orng berpengaruh,ahli politik,artis pun dorang akan letak bodyguard..
    saner kan sesak..kalau orang perpusu2 nak salam nak tngok takot jd bnda yg x diingini lak..
    mike tyson pun pg haji ade bodyguard lagikan najib yg perdana menteri malaysia..apada itu pun puak pembangkang nak jd isu..
    puasa ke x nie?

  22. StinGray
    August 16th, 2012

    Berapa kali aku nak bg tau puak2 bangang ni…Hudud hangpa tu Militan Taliban pun cabut lari…hanya bini2 yg ada buasir jea yg selamat dari Hudud AlagaPAS hangpa…HududPAS hanya berpaksi dgn janji syaitan jea….

  23. mamu
    August 16th, 2012

    hahaha, malaysiakini, korang nak kata Utusan ikut aspirasi pemerintah, tapi hangpa lagi jelas ikut aspirasi anwar freemason

  24. mamu
    August 16th, 2012

    boleh percaya ka ni??

  25. mamu
    August 16th, 2012

    Anwar pun dah jejak kaki kat mekah, tapi bercakap depan musyrikin BBC kata seks haram adalah hak peribadi seseorang, undang 2 berkaitan homoseks di malaysia adalah lapok, yang tu apa plak hang nak back up peminpin kau tu??? sebab tu lah Allah tak izin anwar jadi PM lagi, Pas bukan nampak kerja Tuhan, sebab mereka hari hari buat syirik khafi, sebab tu nak buat hudud di kelantan takut dengan surat mahathir, padahal Pas juga kata tak perlu takut dengan sesiapa, blah lah Pas, patut lah selalu kena kifarah..

  26. melayu_islam
    August 16th, 2012

    sbnrnye ayt aku tu tuju pd semue..bkn pd org yg kondem najib saja…jd korang pon jgelah adap korang juga…hentikan mengata mcm2 psl ibadat org lain..lbh lg di bulan pose ni…

    x slh saling menegur kan..atau korang suke dgn prangai setan..memaki2, mengeji org…td tegur lah juga shabat2 ko dlm mykmu ni..

    >>Selamat Menyambut Aldilfitri yang bkl tibe<<<
    maaf zahir dan batin kpd semua ye…

  27. bujuk
    August 16th, 2012

    Cantik Kak Ros pakai tudung… doakan dia terus bertudung bila dah sampai M’sia nanti. Terutama nak raya nii..

  28. akuantiPAKATAN
    August 16th, 2012

    Terbaik bro.

  29. fabregaz
    August 16th, 2012

    kalau pas berpaksi pada reality knp tiada hudud dlm buku jinggay?

  30. IloveIslam78
    August 16th, 2012

    Mungkin puak2 PAS da pembangkang terlalu banyak makanBUDU tu yang BODOH x bertempat kot…..orang yang duk buat ibadah dikatakan riak,,tu yang abby abadi baru dapat hidayah sibuk ceramah sana sini diaorang x pulak cakap si abby tu riak,,,fitnah ke orang tu yang kena balik diri sendiri…….

  31. Anak Lenggong
    August 16th, 2012

    Orang yang macam ni laa bujuk puja..

    “Ustaz mana? BODOH kalau ada ustaz sokong Kerajaan UMNO/BN. Ambil kain serban (kat kepala) lempar kat dinding.” Kata2 Semangat ‘Perjuangan’ dari Anwar Ibrahim.

    Perkara ini terjadi apabila Mana2 pihak tidak kira tokoh Agama yang diikhtiraf samada di Negara ini mahupun peringkat dunia sekalipun yang menyatakan sokongan dan kekaguman terhadap Kerajaan UMNO/BN disifatkan Ulama’ BODOH.

    so sfat orang camni lah yang dipuja oleh bujuk berserta pak lobai PAS yang bangang.

  32. demi negara
    August 16th, 2012

    sokong!!

  33. demi negara
    August 16th, 2012

    ingat tak semestinya pakai tudung tu semua masuk syurga Allah tu maha adil! pakai tudung dok jatuh kan orang lain tarak guna jugak akai ada guna la cek!

  34. Jack
    August 16th, 2012

    Poodah cit m_i. Nak tengok sampai bila ko boleh tak maki orang. Setahu aku ko lah yang paling kuat maki org kat sini.

  35. Jack
    August 16th, 2012

    Eh betul ke Anwar dah jejak kaki ke Tanah Haram. Mengikut rekod yang aku ada, tak pernah pun….

  36. PASpartyNGOK
    August 17th, 2012

    Bujuk pemuja orang yang dia nampak hebat. Hebat dari persepsi nya sendiri tidak sebenarnya.

    Ada dua tiga orang yang sewaktu dengan dia. Ramai jugak yang telah pergi sembunyi mungkin telah sedar atau terus hilang ingatan kita tak pasti.

    Bujuk tetap maintain semangat dia nampaknya.

  37. armandulA
    August 17th, 2012

    Ikau ni sobona ek memang bongap tak ghoti bepike secagho waras tontang maksud frasa ni : HUKUM HUDUD TIDAK BERPAKSI PADA REALITI. Ikau paham ko ayat tu hah..?

    Maksudnya frasa tu iyolah di Malaysia ni ado pelbagai etnik,bahaso,budayo,agamo & ideologi. Sodangkan muslim como ado sekita 59% jo jadi camno nok laksanokan HUDUD. Dah tontu dapek tontangan dari penganut agamo bukan islam. Kekuatan politik oghang muslim Malaysia tak kuek. Hondak togakkan hudud musti ado kekuatan politik. Politik ado la wadah ponting dalam sistem demokrasi untuk melaksana kan satu-satu dasar perjuangan setiap etnik. Melayu ado UMNO & PAS. Cino ado MCA,DAP,GERAKAN dan tamil lak ado MIC,PPP. Semuo kaum ni berjuang untuk membelo kopentingan sendiri melalui pertubuhan politik. Jadi politik lah alat untuk capai matlamatnya.Tanpa politik semuo hajat tak kan tercapai lain la kalau nogoghi ni di bawah perentah soghang diktator kudeta leh la buek hudud tanpa ambik kigho kohondak rakyat seluruhnya semuo nyo ikut nafsu jahat pemimpin sokongan tentera.

    Kito ni memang suko buek persepsi sampai apo yang dibuek oleh kerajaan semuo nak dipersepsikan. Persepsi politik la katokan. Apo pemimpin kerajaan buek semuo tak botow lako tapi pemimpin parti lawan buek semuo dianggap botow walau pun tak botow ikut kohondak islam. Ambik contoh Ulahgama Pok Nik bilo dio cerca pemimpin UMNO mako pengikut bongap PAS botompek ” ALLAHHUAKBAR ! ” anehnyo bilo dio nasihat umat islam jangan hisap rokok tak do pulak pengikut bongap PAS ni botompek ” ALLAHUAKBAR ” tapi sonyap semuo ek. Kenapo jadi macam tu ? Sonang jawab ek bilo pemimpin pujaan kato ikut selegho pengikut semuo gombiro tapi bilo tak ikut selegho masing-masing lalu diam tak kato apo-apo laiii…

    Ni la munafiq nyo pemimpin apo laiii pengikut hampeh PAS ni. Taubatla dan insaf kolomahan diri sendiri.

  38. armandulA
    August 17th, 2012

    Ni satu laiii persepsi terhadap oghang yang tak ponah ko Mokah walau pun duit dio bokopok. Mano tau si kayo ni dah buek kebaikan pada sesamo manusio cumo tak dihebahkan jo. Ramai oghang kayo membuek kebaikan pado golongan yng perlukan bantuan. Mereka beri bantuan seadanyo untuk menyelesakan hidup pado fakir miskin yang daif.

    Tindakan si kayo tu bukan untuk kepentingan diri tapi untuk keselesaan orang lain. Tapi bagaimana pulak oghang yang selalu poii Mokah pahalonyo untuk diri nyo sajo tak pado oghang lain. Kan lobeh baik duit belanjo poii Mokah berkali-kali tu disodokahkan pada yang daif dah tontu pahalo dapek begando-gando diri sendiri dapek ogahng lain pun dapek.Jadi sapo lebih afdhal amalan antaro si kayo selalu bantu pada yang memerlukan dongan ohang yang selalu poiii Mokah. ALLAH akan beri ganjaran lebih pada orang yang buek kebaikan pada semua oghang lain dari buek haji untuk diri sendiri pahalonyo tak banyak macam si kato tu…
    Ambo bukannyo nak menafikan amalan menunaikan haji. Kerja amalan baik mesti jujur dan penuh ketakwaan tak kigholah amalan untuk diri sendiri atau oghang banyak.

    Ingat ALLAH Maha Adil,Maha Mengetahui semua tindak-tanduk makhluk ciptaanNYA diberi ganjaran yang setimpal dengan amalan masing-masing sama ado baik atau buruk.Pahala akan lebih afdhal jika dilakukan untuk faedah ramai….

  39. armandulA
    August 17th, 2012

    Paki tudung bukan jadi keutamaan tapi menutup aurat. AURAT dan TUDUNG LIPUT adolah dua fasa yang berbeza…Pahami dulu istilah AURAT jangan jadi pandei bilo nak tunjukkan diri tu islam.

  40. bujuk
    August 19th, 2012

    Biasanya d m’sia tutup Aurat tu namanya bertudung. Apapun aku setuju pandangan ko. Sebab Aurat lebih jauh dan mendalam maksudnya, bukan sekadar anggota fizikal malah suara, bau-bauan, perhiasan dan lain yg. boleh mendatangkan fitnah.

  41. bujuk
    August 19th, 2012

    Mana hudud UMNO?

  42. bujuk
    August 19th, 2012

    HUDUD janji PAS bukan janji PR.

  43. bujuk
    August 19th, 2012

    Kalau nak 1000 daya, taknak 1000 dalih. Tu dulu TunM suruh belajar sains, math. dalam b.inggeris… apa berapa kerat orang m’sia pandai/fasih b.inggeris? boleh pulak laksanakan.

  44. bujuk
    August 19th, 2012

    Lenggong.. ko jangan nak jadi wakil aku. Aku tak pernah lantik ko jadi wakil aku.

Leave a Reply

Type your comment in the box below: