manoharan" />

Hina Chong Wei: Cukup Ke Manoharan Minta Maaf?

SIAPA tak kenal Manoharan, racist hindu penggerak Hindraf yang pernah di ISAkan tapi pelik menang dalam pertandingan di Kota Alam Shah pada 2008.

Kita hari ini taknak cakap panjang pasal Manoharan dan latar belakangnya, cukup saja kita bincangkan kontroversi terbaru membabitkan rakyat Malaysia berkiblatkan negara India ini – sudah tentu dalam isu penghinaan ke atas Datuk Lee Chong Wei, pemujaan ke atas Lin Dan dan selepas banyak hati terluka, senang-senang Manoharan minta maaf.

Dulu terlepas cakap nak tukar bendera Malaysia pun (konon sama dengan bendera Amerika) macam itu juga kesnya.  DAP nak tunjuk ketegasan, gantunglah 6 bulan sebelum dipendek kepada 1 bulan selepas rayuan, pun alasan sebab Manoharan dan minta maaf.

Persoalannya disini sekarang, ada makna ke lagi permohonan maaf Manoharan?

Rakyat Malaysia nak tunggu berapa kali Manoharan cipta kontroversi dan kemudian minta maaf tanpa ada dikenakan tindakan yang sewajarnya?  Senang betul macam ni, buat salah minta maaf, liwat jubor orang, minta maaf, macam itu ke?

Maaf tu maaflah, itu dari segi individu tapi dari segi hukuman dan pengajaran kepada orang lain, perlu ada tindakan yang lebih tegas.

Racist hindu macam Manoharan ni kelihatan langsung tak bersalah dengan apa juga benda yang dia buat atau cakap.  Pada dia undang-undang tak boleh sentuh dia sebab dia sudah minta maaf.

Dari segi DAP tak payah nak cerita panjanglah, itu parti kroni yang dikuasai 2 ke 3 orang Godfather.  Apa diharap pertubuhan dengan latar belakang ala-ala kumpulan mafia macam ini ambil tindakan pada orang macam Manoharan?

Penulis gesa orang macam ini diambil tindakan tegas.  Saman atau sumbat balik dia masuk Kamunting.  Biawak macam ini bahaya kepada perpaduan dan keharmonian rakyat Malaysia.

Kita perlu tegas sebab Manoharan bukan hina Chong Wei saja, dia hina Malaysia juga sebab Chong Wei main atas nama Malaysia.  Latihan dan segala perbelanjaan sepanjang dia bermain badminton adalah atas duit rakyat, duit kita semua.  Memang patut tindakan diambil.

Kalau tidak, selamanya macam inilah, buat salah, minta maaf, buat salah, minta maaf, boleh ke macam itu?


Posted by Adamyan on August 7th, 2012 :: Filed under Adamyan,Utama
Tags ::
You can leave a response, or trackback from your own site.

27 Responses to “Hina Chong Wei: Cukup Ke Manoharan Minta Maaf?”

  1. Yop Tulin
    August 7th, 2012

    Aku rase keling paria ni memang carik nahas dgn cina2 DAP. Dalam parti yg majoriti cina, awak tak boleh main2kan perasaan cina lebih2 lagi mainkan nama Chong Wei jadi Chong Away – sebab bagi bangsa cina nama keturunan tak boleh buat main2. Diorang apa peduli dgn bangsa lain – dgn melayu yg majoriti pun diorang tak hormat, apatah lagi dgn india yg cuma minoriti sj dlm negara kita. Kalau paria ni usik melayu , cina2 DAP ni boleh lagi tutup sebelah mata, tapi kalau hang dah kacau bangsa yg memang pegang kuasa terunggul dalam parti tu, alamatnya keling ni sah kena penerajang keluardari DAP.Baik le keling ni balik Tamil Naidu join BJP runtuhkan masjid2 di India..

  2. melayu_islam
    August 7th, 2012

    sudahlah main isu perkauman..racist sungguh hang…trime jelah..org cina india tetap x sokong korang…

    rakyat bwh PR mahu hdp dlm perpaduan…bkn racist bangga diri jd kaum zalim pd kaum minoriti mcm hang…

  3. Moohyideeeeen
    August 7th, 2012

    Hina Islam umno tak defend pun…??

  4. PASpartyNGOK
    August 7th, 2012

    Manoharan ingin praktik budaya India dinegara ini. Agak tak sesuai kerana rakyat Msia berbeza. Samseng jalanan tak boleh berkuasa disini, mungkin di Delhi lain.

    Kita ingin syorkan pada orang yang merasa dirinya tidak diadili, dilayan dengan baik disini… dia boleh cabut keluar.

  5. Cfu
    August 7th, 2012

    Karpal Singh menentang Islam, adakah PAS defend? Angguk lagi ada…..

  6. Santrang
    August 7th, 2012

    Manoharan bernasib baik tinggal menetap di Malaysia, tiada kasta-kasta yang membedzakan sesama manusia, kalau tinggal menetap di India dia akan jatuh ke kasta terendah mungkin,dan kalau tinggal di Amerika dah tentu jatuh kepada kelas ke dua, kerana kulit berwarna, dia yang hendak menghina Datuk Lee Chong Wei, tolonglah cermin diri sikit, tengok muka, kulit, betis, hidung dan lain-lain memang tak ada kelas…

  7. tengkudin
    August 7th, 2012

    muka cam babi cam tu la…elok halau je dari malaysia ni dengan budak moo tu sekali..hehehehe..dua dua lembu..

  8. mamu
    August 7th, 2012

    Ko sakit hati apa hal yang BN kembali kuat, ko sahaja yang dok jadi bodoh macam paria nak ikut lagi pakatan haram tu, bodoh sungguh lah ko ni melayu islam, bodoh….

  9. mamu
    August 7th, 2012

    Ni paria seekor lagi, atas dasar politik, yahudi pun ko akan sokong kalau nak lawan UMNO, dasar musyrikin..

  10. freemalaysiakini
    August 7th, 2012

    layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com , sebarkan kepada rakan-rakan anda.

  11. amaoi
    August 7th, 2012

    This keling suda hina bangsa aku..sebab itu undi PRU13 kali ini kita bunuh itu PKR/PAS dan DAP…

  12. StinGray
    August 7th, 2012

    Barua DAP…Balaci Kapir…sedang beraksi mempertahankan tuhan baru dia….berapa kupang DAP bg hang utk gunakan nama melayu_islam ni….

  13. rosm
    August 8th, 2012

    BRO..INI BUKAN PENDIRIAN PARTI CUMA KELEMAHAN INDIVIDU.

    KALAU BANDINGKAN AKHBAR KOSMO YANG DITAJA OLEH UTUSAN TERANG-TERANG MEMERLI LCW.

    MACAM MANA AKHBAR TAJAAN UTUSAN ITU MENGATAKAN LEE CHONG WEI HANYA BERMAIN UNTUK 4 JUTA RINGGIT DAN BUKANNYA UNTUK 30 JUTA RAKYAT MALAYSIA??

  14. abgsudin
    August 8th, 2012

    Pathetic, bila yg kosmo jadi ‘pendirian rasmi umno’…pelik, pemimpin dap cakap bukan pendirian parti, suratkhabar cakap, pendirian umno?

    Bodo

  15. raplahjingaa
    August 8th, 2012

    Jenis keling macam tu…dia tu layak jadi pemimpin pakatan haram jer…elok la tu, orang macam tu jadi idola kutu-kutu rayau PAS

    Tak ada class langsung depa ni semua…patutlah seteruk mana pun BN, cai-cai ni still tak boleh menang !!

  16. raplahjingaa
    August 8th, 2012

    hehe,,,kelemahan individu ?…hang ni cakap dah macam keling…kena kat batang hidung hangpa, pendirian individu konon…tu menunjukan betapa low class nya orang yang hangpa angkat jadi pemimpin.

    kalau kat tempat aku….macam manoharan tu…jadi security guard pun belum tentu lepas !!

  17. mell
    August 8th, 2012

    politik..politik..Lee chong wei pun kena gak. apa kaitan dia dgn BN? Mengapa orang sentiasa merasa dia betul?Jawapan bdasarkan aspek psikologikal

  18. lady_j
    August 8th, 2012

    lee chong wei sekurang2nya dah berjasa besar dgn mengharumkan nama negara di mata dunia.

    si manoharam ni apa plak jasanya yg dia dah buat kepada rakyat msia?

  19. akuantiPAKATAN
    August 8th, 2012

    Individu yang lemah berfikir sebegitu yang korang angkat sebagai pemimpin. Individu yang tidak sensitif dengan perjuangan sukan orang lain. Individu yang sanggup menggelar nama orang lain di kala orang itu sedang bersedih. WTF bro, orang macam tu pun korang nak backing.

    Kalau orang yang berjasa pun boleh dihina macam tu, apatah lagi orang dengan nick “rosm” ni. Apa jasa lu pada negara bro? Jangan ingat lu backing dia, keling tu akan backing lu balik.

    Manoharan is an arsehole of the month.

  20. rosm
    August 8th, 2012

    KENAPA PULA AKU TAK BOLEH KAITKAN KOSMO DENGAN UMNO SEDANGKAN PENULIS DIATAS SESUKA HATI MENGHENTAM DAP BILA MANOHARAN YANG SALAH??

    KOSMO ADALAH HAKMILIK UTUSAN MALAYSIA.

    TAK DE PULAK GENG UMNO BISING-BISING PASAL KOSMO.

  21. rosm
    August 8th, 2012

    BUKAN BACKING MALAH RAMAI YANG CONDEMN TINDAKAN DIA CUMA KENAPA BILA AKHBAR YANG DIMILIKI PENUH OLEH UTUSAN MALAYSIA MEMERLI KEKALAHAN LCW? SEOLAH-OLAH LEE CHONG WEI BERMAIN UNTUK MENDAPATKAN 4 JUTA DAN BUKANNYA DENGAN KEIHKLASAN UNTUK RAKYAT MALAYSIA.

  22. akuantiPAKATAN
    August 8th, 2012

    Kosmo tu cuma entiti perniagaan suratkhabar sahaja manakala keling tu adalah seorang individu yang dipilih rakyat sebagai YB. Apa kena mengena Kosmo dan Manoharan? Kalau Kosmo sekalipun apa yang ada kena mengena dengan UMNO. Adakah UMNO claim Kosmo sebagai lidah rasmi dia. Kalau penghinaan terhadap LCW dibuat oleh Harakah atau paper Roket maka layakla kau nak bandingkan dengan Kosmo.

    Ini penghinaan tu dibuat oleh keling Manoharan, seorang YB dari parti DAP. Kalau nak buat perbandingan pun, bandingkan dengan YB jugak bro. Ada ka mana2 YB UMNO yang gelarkan nama pada LCW? Takde bukan. So memang patutla keling tu kena taruk kiri kanan dengan orang ramai.

    Nak buat perbandingan bro, bandingkan apple to apple. Jangan bandingkan apple to carrot atau bungan kantan. Got it.

  23. rosm
    August 8th, 2012

    WALAUPUN ENTITINYA BERBEZA..NAMUN KEDUA-DUANYA MEMBERI PERSPEKTIF YANG NEGATIF. KEDUA-DUANYA HARUS DIKECAM UNTUK TANDA TIDAK BERSETUJU.

    TAPI KENA GENG UMNO TIDAK KECAM KOSMO SEKALI? KAMI TIADA MASALAH DENGAN KECAMAN KEPADA MANOHARAN.

    HARI INI SAJA UTUSAN ONLINE MENJADIKAN ISU MANOHARAN SEBAGAI TAJUK UTAMA.. TAPI DALAM MASA YANG SAMA ‘ANAK’ MEREKA PUN SAMA SAJA. UTUSAN DOUBLE STANDARD, UMNO DOUBLE STANDARD.

  24. StinGray
    August 9th, 2012

    Biasa la bro rap…aku rasa dia bkn ckp jea mcm keling, originally dia memang keling…tu yg mcm keling karam tengah selamatkan keling paria…

  25. StinGray
    August 9th, 2012

    Lidah setan haramkah lagu mana ngok???…

  26. akuantiPAKATAN
    August 9th, 2012

    Haa… tengok. Bro sudah pusing and spin kiri kanan. Artikel ini sekarang menceritakan tentang keceluparan YB Manoharan tu. Takde pulak posting ni suruh buat perbandingan Kosmo dengan YB haramjadah tu.

    Bro kata bro tiada masalah dengan kecaman terhadap Manoharan. Kalau bro betul2 tiada masalah, sepatutnya bro diam sahaja. Tapi cara bro menjawab macam nak backing. Bro panas hati bukan sebab YB kesayangan bro kena hentam? Cakap terus terang, tak payah selindung2. Bulan Ramadhan ni tak elok nak kelentong2.

    Kalau bro nak kecam pun, kecam Kosmo atau chief editor dia. Apahal pulak geng UMNO nak hentam Kosmo bro. Ini blog pro UMNO dah tentulah kami hentam Pakatan. Kalau bro nak hentam UMNO atau Kosmo atau yang sewaktu dengannya, bro pergila blog Tukar Tiub, Anak Sungai Derhaka, Milo Suam dsbnya. Persoalannya, adakah blogger tersebut hentam Manoharan atau YB PR kalau mereka ada buat salah. Dah tentu tak ade sebabnya sebagai blogger pakatan dah memang kerja mereka untuk menghentam dan memfitnah UMNO/BN.

    Kalau Utusan double standard, adakah Harakah, Suara Keldaian dan Roket tidak double standard juga? Bro jugak masih membandingkan epal dengan itik. Bandingkan Manoharan dengan YB Barisan bukannya dengan Kosmo. Bro jangan divert issue. kami tahu itu memang kepakaran anda. Anda boleh divert dengan orang atas pagar tapi bukan pada saya.

    p/s – Saya juga agak kurang bersetuju dengan apa yang Kosmo tuliskan tetapi ada tak Kosmo memuji2 Lin Dan dan memperlekehkan LCW? Jauh bezanya tulisan Kosmo dan Manoharan.

  27. jentayu
    August 9th, 2012

    oi rosm anak anjing, jgnla nak spin pd kosmo plak. biasa la ada jgk rakyat malaysia/media yg kondem satu2 player tu. kalo ko baca media britain lg teruk. tp xde smp tahap mainkan nama player tu.

Leave a Reply

Type your comment in the box below: