derhaka, , " />

MYKMU.NET
Demi Islam, Untuk Melayu, Kerana mu Malaysia

Sultan Johor Murka: Nizar Patut Cium Kaki Mahathir

MASA inilah yang paling sesuai, penulis tak nampak masa bila lagi yang boleh.

Sebab dan alasannya mudah, kalau tak kerana pindaan perlembagaan 1993 yang dibuat Tun Mahathir Mohammad, yang menarik balik imuniti raja dari sebarang pendakwaan jenayah, nescaya kita semua tak tahu apa nasib Nizar hari ini.

Pada budak-budak yang tak tahu, penulis nak maklum disini, dulu raja-raja ada imuniti (selain kelebihan lain) yang menghalang tindakan undang-undang dikenakan ke atas mereka, walaupun yang melibatkan jenayah berat.

Bagaimanapun, pindaan perlembagaan 1993 menyaksikan imuniti ini ditarik balik tapi pendakwaan yang akan dibuat (kalau ada kesalahan), hanya boleh dilakukan di Mahkamah Khas dengan kebenaran Peguam Negara.

Lebih lanjut boleh periksa sendiri tapi isi pentingnya disini, raja-raja dulu ada imuniti yang kemudian di tarik balik oleh kerajaan Tun Mahathir.  Pendek kata, dengan pindaan tersebut, raja tidak lagi kebal dari undang-undang –  tidak seperti dulu.

Tak perlu penulis jelaskan apa yang boleh berlaku kalau imuniti itu masih ada, takut-takut ditafsir perkara bukan-bukan yang keluar dari tajuk perbincangan.  Tak pasal-pasal nanti penulis pulak yang dituduh menderhaka.

Yang penting untuk semua orang tahu, institusi beraja di negara ini bukan perkara yang boleh dibuat main-main.  Tak perlu dipersoalkan kenapa, sebab ini adat berketua yang terpakai hampir dimana-mana sahaja.  Kalau Thailand jadi contoh, Nizar harus dah masuk penjara sekarang, paling  koman 2 tahun.

Penyokong PAS umpamanya, tidak perlu diberi penerangan kenapa Nik Aziz perlu dihormati, sedikit bawah dari Tuhan.  Itu ada berketua dalam PAS, buruk baik keluar dari mulut Nik Aziz perlu disokong, tak kira apa pun.

Kalau nak kritik sangat, perlulah dengan bahasa yang baik-baik dan berlapis-lapis.

Dalam soal bercakap tentang institusi beraja ini pun sama juga.  Dulu cina, india, iban dan siapa-siapa pun di negara ini tak pernah persoal hal ini pun, sekarang ini saja kelompok ini semakin ramai, macamlah kalau dibuang negeri ke England, mereka tidak perlu hormat Ratu di sana.  Masih kena hormat juga sebab itu peraturannya.

Tapi yang itu mereka boleh terima, yang disini sengaja nak diusiknya, menggunakan melayu sesat dan berdendam dengan institusi beraja macam si Nizar inilah.

Konon atas nama kebebasan bersuara, tapi kalau kita persoal Nik Aziz, hilang entah mana alasan kebebasan bersuara yang dibangga-banggakan sangat tu.  Sebaliknya yang dapat ialah kutukan, makian dan selang seli ayat al-Quran kenapa Nik Aziz tidak boleh dikritik.

Kan bahalol namanya tu.


Posted by Adamyan on June 14th, 2012 :: Filed under Adamyan,Utama
Tags :: , ,
You can leave a response, or trackback from your own site.

217 Responses to “Sultan Johor Murka: Nizar Patut Cium Kaki Mahathir”

  1. melayu_islam
    June 14th, 2012

    haha..adamgian…mader yg patut sujud.. minta ampun dgn Allah..dosa dia dgn Allah lebih besar..dosa dia menghina sunah kekasih allah…merendah2 Allah yg maha bijaksana dlm membuat hukum…

  2. [...] source Tweet TAGS » adamyan, derhaka, features, mahathir, nizar, utama POSTED IN » MyKMU [...]

  3. saya
    June 14th, 2012

    Entah apa2, macam bagus je,mana ko tahu dosa tun lg besar? Dosa pahala urusan allah.

  4. tengkudin
    June 15th, 2012

    nizar tak berani datang johor la lepas ni……muka babi cam dia memang patut kene sound..hahaha

    nizarrr lembu jadi babi belaan DAP!! hehehe

  5. StinGray
    June 15th, 2012

    melayubangangTolol…kalau Allah murka pada TUN M dah lama dia hangus msa masuk dlm kaabah dulu…woii tolol….Allah ada pesan dkt hang ke suruh TUN M mintak maaf dgnNYA…

    kalau hang yg marah pada TUN M, toksah la divert cerita soal hukum hakam yg hang tak arif langsung tu…dosa hang dgn Allah takde ke???..walaupun TUN M tak pakai serban, tapi tak le dia sembahyang sujud depan pokok tak tentu hala…berkawan dgn syaitan…pergi haji pun nk pakai duit rasuah….

    hang dgn si tua kutuk pop nik tu susah nk dibezakan kebodohan dan kebangangannya…sama2 bahalul…

  6. Azman Fi
    June 15th, 2012

    Wahai melayu_yg memalukn islam,kau ni apa punya bangsa melayu dan islam ? Malang sungguh.Cuba kau cermin dulu kau punya perangai,dan kau punya bahasa.Aku tak nampak kau punya bahasa bangsa melayu dan agama kau islam.Apa yg kau says niii ? Kau ni benar2 Jin Toncit,Jin aprit.. Suka2 kau je kata dosa Tun lebih besar,engkau aku nak cakap sini,pasal menghina sunnah tu, utk pngthuan engkau Tun tidak langsung menyebut dan bermaksud menghina sunnah, ini semua fitnah yg direka diputar belit oleh Pas,aku tahu apa yg berlaku dan mcm mana isu ini boleh timbul.Tidak langsung Tun menghina janggut Rasullah.Tu lah kau ni terlampau bengap dan tuli,kau memang tak sedar dan buta.Tapi pada hakikatnya Tun lah manusia yg disanjung Dunia,Tun lah suara Islam kepada Dunia hari ini. Kesannya kalau kau pergi kemana2 saja waimah benua Arab sekali pun kau pasti akan rasa betapa tingginya mereka pandang kepada Melayu Islam Malaysia. Baru2 iniUlamak Masjidil Haram Mekah juga pengerusi pjbt dakwah,bimbingan dan kebajikan Sheikh Dr Sulaiman Saloomi berharap dlm hati dan berdoa kpd Tuhanku Maha Besar Dan berkuasa supaya Allah menjaga umat islam diMalaysia dan meningkatkan kestabilan,keamanan dan menjadi contoh dan model yg akan diikuti,insyaallah di Asia Tenggara. Dan kawasan2 islam serta umat Islam yg lain, Kau faham tak ?Mcm mana fahaman kau sehingga boleh kau menuduh Tun merendah2 kan Hukum Allah,knp lah bodoh sngt kau ni hanya nmpk hukum Allah itu hanya Hudud,padahal hanya Hudud Pas saja yg direndah2kan,mana tak rendahnya Hudud Pas,adakah Pas kata ini hudud dari Allah tapi hukumannya berbeza2 dgn hudud Terggnu dan kelantan.Sebenarnya siapa yg merendah2kan hukum Allah dan Jumud ni kalau bukan PAS.Yg semangkin org nmpk skrg ini,pas lah yg betul2 hamPAS dan rusak pegangannya.Pasal Raja2 ini, jgn lah kau cuba nak dptkan credit,kau sedar lah kamu ini ibarat kayu yg bengkok,jgn cuba kau nak gambarkan ianya lurus.Ingat Kayu yg bengkok bayangnya tetap tidak akan lurus.

  7. Cfu
    June 15th, 2012

    Kalau Nizar hidup pada zaman Sultan Mansor Syah (zaman Hang Tuah), beranikah dia memfitnah raja? Bercerai kepala dengan badan la jawabnya.

  8. iPas
    June 15th, 2012

    ya..ampun…ya…sultan…ampun patik ya..sultan…. ampun patik paca yang hina ini…..

    patik akan taubat nasuha…… KAH..KAH..KAH….

    MINGGUAN MALAYSIA – “UMNO DIMINTA SIASAT HARTA RAJA2″

    jgn lah jadi munafik wahai warga mykmu. dlm perhimpunan UMNO dulu satu usul telah dibuat
    agar harta Raja2 disiasat… usul ini dibuat oleh parti UMNO…UMNO…UMNO…UMNO

    bukan parti Pas, bukan Dap, bukan PKR (tak ada lg masa tu)…..

  9. melayu_islam
    June 15th, 2012

    huhu…memag otak amno..adekah org kafir yg buat jahat didunia tp bebas hidup tnpa siksaan Allah maka dia x trima balasan Allah di akhirat???x dk manusia yg mksum..kecuali nabi…tp mader ni terang2 hina sunah dn hina hukum…ptt ditentong…termasuk penyokong perjuangan mader mcm korang…

  10. melayu_islam
    June 15th, 2012

    Tun kate nabi x bercukur sbb zaman dulu x de gillete..hudud ciptaan ahli fekah..x de lm Quran…

    azman…ade ke tun kte hudud pas???yg dia kte HUdud tu ciptaan ahli fekah…trime la knyataan..tun ko dah nyanyuk…ckp je marapu..bile la agaknye nk bertobat…

  11. melayu_islam
    June 15th, 2012

    haha..tun m disegani dunia luar…mgkin betol…sbb jasanya bangunkn malaysia…x dinafikan…

    tp ko jgn lupa..kt luar sana pon ade gak yg mgatakan tun ko tu diktator…same taraf dgn hosni..gadafi..zabiden ali…agak2 ko kalau tun masih pgg kuase smpai skrg…ape nasib mder tu…jatuh dlm keadaan hine..tape ramainye yg menyampah dgn die…start zaman dia la byk skandal2 besar brlaku…nasib baik dah besare awal2…

  12. ana muslim
    June 15th, 2012

    ni ape citer ni .hang ni melayu islam ka melayu munafik

  13. ana muslim
    June 15th, 2012

    melayu munafik cam ko je yang benci tun m sbb ko ni banyak buat fitnah.pelik ah ko ni.

  14. ana muslim
    June 15th, 2012

    memang melayu munafik ko ni.ni la bakal menyesatkan umat islam di malaysia.kemungkinan melayu munafik ni pengikut setia dajjal.nauzubillah.fitnah berleluasa

  15. ana muslim
    June 15th, 2012

    ni lagi sorang munafik yang nyata.terus fitnah dan laga2 kan org islam.dasyat tul bangsa diorang ni.INJIL PEGANGAN AKU SEKARANG=iPas.

  16. ana muslim
    June 15th, 2012

    terang-terangan kaum munafik pengikut dajjal sekor nih.

  17. ana muslim
    June 15th, 2012

    kuat gelak pengikut kitab injil ni.tak heran lah jadi menyalah.merosakkan parti pas ajek

  18. P164
    June 15th, 2012

    Orang ISlam dan melayu harus bersatu..
    Islam, Melayu dan Raja adalah sehati sejiwa di bumi Malaysia bertuah ini..
    Hanya orang2 yang gilakan dan dahagakan kuasa politik dan putraja cm ko je yang tidak menghormati situasi ini…

  19. selamber
    June 15th, 2012

    sudah la lu..kaki kencing yg asik kene kencing..ko jaja je la citer2 kencing ko tu..hehe

  20. Anak Lenggong
    June 15th, 2012

    iPas kalau setakat cakap tak guna ..mana link dan bukti nya..perhimpunan tahun bila tu..

    jangan ko jadi cam ni…

    NUSAJAYA: Sultan Johor, Sultan Ibrahim ibni Almarhum Sultan Iskandar murka dengan seorang pemimpin politik dan menasihatkan individu terbabit supaya ‘jangan sibuk mencari kudis di kaki orang lain, sedangkan tokak di kaki sendiri tidak mampu diubati’.

    Baginda menyifatkan kenyataan pemimpin politik yang mengkritik tindakan baginda membida nombor pendaftaran kenderaan baru-baru ini, sebagai penghinaan kepada rakyat dan kedaulatan Johor.

    “Ada pemimpin politik yang secara terang-terang mengkritik tindakan saya membida nombor pendaftaran di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Adakah dia lupa tentang adab Melayu atau sememangnya dia seorang yang jahil dan cetek akalnya.

    “Janganlah cuba berlagak pandai jika tidak berilmu dan janganlah mengeluarkan kenyataan sesuka hati jika tidak tahu perkara sebenar.

    “Bukankah berdiam itu lebih baik daripada berkata yang tidak baik?,” kata baginda.

    Sultan Ibrahim berkata, setiap tindakan dilakukan baginda mengikut cara dan jalan yang betul.

    Menurutnya, pemimpin yang mengeluarkan kenyataan itu seharusnya menyedari diri sendiri dan kesilapan dilakukan.

    “Saya harap dia sedar diri dan kesilapan dilakukan. Jika dia hendak minta maaf, mintalah maaf kepada semua rakyat Johor, bukan kepada saya seorang saja.

    “Pepatah Melayu sering mengingatkan, ‘terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya,” titah baginda lagi.

    Baginda turut menegur sikap segelintir ahli politik yang berusaha menggugat perpaduan rakyat demi kepentingan politik sempit.

    Sultan Ibrahim bertitah, mereka juga sanggup menabur fitnah dan menghasut rakyat untuk membenci institusi diraja serta membangkitkan isu sensitif kaum serta agama.

    “Tujuan mereka adalah untuk menimbulkan kebencian dan menghancurkan keamanan juga kemakmuran negara kita.

    “Namun, saya percaya rakyat Johor bukanlah masyarakat yang mudah terpedaya dengan tipu helah ‘musang yang berbulu ayam ini’.

    Lagi satu nak nasihatkan ko berhati-hati dgn tulisan ko..
    iPas says:
    ya..ampun…ya…sultan…ampun patik ya..sultan…. ampun patik paca yang hina ini…..

    patik akan taubat nasuha…… KAH..KAH..KAH….

    Kalau ada yang sakit hati..perkara ni dibuat laporan ..tak pasal2 ko sangkut..tu sebab orang kata kalau nak bercakap tu guna otakk…jangan jadi kerana mulut badan binasa sebab perkara ni bukan satu gurauan.

  21. StinGray
    June 15th, 2012

    woi bongok…..Ditanah haram semuanya cash…hang niat tak baik jea dah kena azab cash…hang jgn samakan dgn tanah kat luar sini…makin lama makin bahalul hang ni….beza kesucian dan kebesaran ka’bah pun tak tau…bodoh pun cai PAS sekoq ni…

  22. CoZeLL
    June 15th, 2012

    http://www.youtube.com/watch?v=3myU-d5vDWU
    nik aziz pon ada gak tersalah ckp sama la ngan Tun M …. tun xda niat pon nk kutuk so renung2 kan lah ckup2 la tu bergduh sbb politik ni yg pnting sokong org melayu jgn biar cina memerintah abis hncur segala rancangan negara islam tu klw cina pgang

  23. CoZeLL
    June 15th, 2012

    haha set2 ni mmg suka jaja cerita korg kena pham heheh :)lagi2 pilihan raya dh nk dekat

  24. P164
    June 15th, 2012

    Kalau bandingkan Tun M dengan Nik aziz ko tu ibarat langit dengan bumi.
    Ko x tanya nik aziz ko tu ble nk bersara.
    Nk buat highway pn minta duit rakyat, dah lah dipilih oleh rakyat..
    Jd kerajaan, tapi x mampu laksanakan tanggunjawap.
    Pemimpin yang gagal…

  25. CoZeLL
    June 15th, 2012

    der2 lek der jgn marah2 :) t diorag kata kita kutuk ulamak plak so kita guna bhasa lembut2 jer ngan diorg ni … xsemesti nyer kita xsokong pas kita xislam :D Diorg nk negara islam tapi satu dunia tau malaysia ni negara islam … :)

  26. ana muslim
    June 15th, 2012

    kaum dajjal memang kuat gelak.ni memang munafik.tengoklah ayat taubat dia.taubat nasuha tapi gelak.pa dah.ni bukan ahli pas ni.ni kaum munafik nak sesatkan kita org islam

  27. ana muslim
    June 15th, 2012

    awas semua ada melayu munafik sedang menghasut dan menghancurkan islam.

  28. aziz pukimak
    June 15th, 2012

    kalau tak nama PAS memang tak pusing citer jadinya. pukimak betu la

  29. manbelon
    June 15th, 2012

    Jelas segala tindakan Mahathir menunjukkan keikhlasannya untuk membawa kebaikan kepada rakyat dan negara.
    Lainlah mereka yang hanya mencari keburukan beliaum.

  30. StinGray
    June 15th, 2012

    sujud pada pokok???…

  31. raplahjingaa
    June 15th, 2012

    alaaa…apa nak hairan apa orang luar sana kata….Malaysia membangun itu yang penting…si tua kutuk nik ajis tu…bukan kat luar sana…yang kat dalam negara pun rakyaat kata dia si tua kutuk sahabat baik syaitan….alaaa apa nak hairan…kan..kan..kan..

  32. ana muslim
    June 15th, 2012

    ni lagi satu aji butuh buat fitnah.bila masa umno suruh sujud pada manusia aji butuh?sah sah ko ni kaum sesat yang dilaknat n syirik beb.munafik betul ajibutuh.fitnah kaum munafik semakn berleluasa.pengikut dajjal yang seterusnya si AJIBUTUH ni.

  33. ana muslim
    June 15th, 2012

    tak lain tak bukan si ajibutuh ni pesuruhjaya DAP takpun ketua lidah bercabang PKR merangkap kaki fitnah yang dilaknat.

  34. pasdaplaknat
    June 15th, 2012

    Itu sbg kiasan lah bongok oii..
    Pencacai PAS dh lame duk sujud pd Pork Nik Laknatullah sesat tu dlm pelbagai cara, mengiakan kesesatan dan kebathilan pada agama Islam buat2 xnmpak.

    Itu syirik paling besar di zaman moden ini oleh org2 yg berserban berkopiah!

  35. pasdaplaknat
    June 15th, 2012

    cuba kita tengok macai PAS Laknatullah ini
    Mereka xkesah mempermain2kan Allah, Nabi, Sultan atau sesiapa sahaja asalkan bukan Paderi Agung mereka.

    Dalam sedar tk sedar juga macai kotor PAS ini bermain2 dgn Taubat Nasuha dgn jelas.

    Apa lagi yg ada pd puak PAS Laknatullah ini segala2nya mereka rosak. Akhlak rosak, akal rosak, jiwa rosak.. semua perkara mereka politikkan.

    Terlalu benci aku dgn macai2 PAS Laknatullah ini yg xubah seperti ‘mayat hidup’ hati mereka TELAH MATI!!

  36. iPas
    June 15th, 2012

    untuk anak Anak Lenggong aku dapat gambar dari link kat sinin……

    http://twitter.com/JeffriMS/status/207786993483137026/photo/1

    laa… aku tulis macam tu tak buleh jugak ke… maaf lah kalu tak buleh…..

  37. raplahjingaa
    June 15th, 2012

    hehe….tu tok nenek depa punya budaya !

  38. HangJabat
    June 15th, 2012

    kolakor la korang cakap macam budak2 cacat akal biasala bila dah ada kad OKU camtulah jadinye

  39. ana muslim
    June 15th, 2012

    tu la ko munafik.lain kali jgn tgk link aja.siasat betul2.kalau takat tulis je aku rase sume org blh buat.pastu ko sendiri pun da perasan yang cara ko tulis tu menyalahkan.tu la,lain kali jgn suka fitnah beb.muhasabah diri tu sikit.tapi aku rase ko ni bukan leh caya,sbbnya ko ni munafik.taubat pun memain,sultan pun ko persenda.ishh..munafik tul ko ni.ni mesti tukang telek DAP jugak nih.kuat buat fitnah cam PKR

  40. pasdaplaknat
    June 15th, 2012

    Bongok macai PAS Laknatullah..

    itu berita tahun bila dan apa suasana ketika itu?
    UMNO DIMINTA SIASAT..bongok oii bukan MENUDUH mcm si Nizar Ungka tu..

    Lagipun itulah kebenaran, jika ada salah Raja pun tetap disiasat, siasat ialah dengan fakta… wahai bongok PAS oii!

    tulinya hati ko LiPAS!!

  41. pasdaplaknat
    June 15th, 2012

    offtopic.. Petikan dari FORUM Utusan

    ..sedap tulisan ini untuk muhasabah.. buat macai2 PAS Laknatullah!

    MEMBONGKAR NISTA TUAN GURU (PAS)

    HAMID AIRBORNE

    SATU ketika dahulu, Nik Aziz ada melarang orang ramai khususnya rakyat Kelantan supaya tidak menggantungkan gambar Perdana Menteri (Mahathir) kerana perbuatan itu menjadikan kita mendewa-dewakan manusia.

    Hari ini bagaimana? Di seluruh pelosok Kelantan sama ada di bulatan jalan atau di persimpangan, atau di mana-mana sahaja penuh dengan gambar Nik Aziz.

    Ada gambar Nik Aziz menangis sedang berdoa, ada gambar Nik Aziz sedang bersolat dan berbagai-bagai lagi. Sakit mata melihat gambar- gambar itu, dan perbuatan itu sebenarnya adalah riak, perbuatan itu juga mengharapkan supaya orang jahil memuji atau mendewa-dewakan Nik Aziz.

    Nik Aziz berkata UMNO tolak Islam. Saya ingin merujuk kepada kenyataan Nik Aziz seperti yang disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia Selasa 6 Disember di muka 7 bahawa pihak yang menolak Islam juga adalah kufur. Pihak mana yang sebenarnya menolak Islam? UMNO atau Pas? atau DAP (langkah mayat aku dulu kata Karpal Singh).

    Rasulullah SAW ada bersabda bahawa al-Quran itu adalah menjadi hujah atau bukti yang kuat untuk menolong diri seseorang itu pada hari kiamat kelak, atau untuk menyusahkan dan menyulitkannya hingga ditimpakan azab ke atas seseorang itu pada hari tersebut….

    bersambung (http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2012&dt=0614&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_01.htm)

  42. raja kongkiak
    June 15th, 2012

    Dengaq kata Nijat nak menyuloq dari Peghak sampai ke Johoq sana nak buat statement…Dia dah kata surat habaq silap tulih, dia hanya salah kata.hahaahhahaah..Patut bagi pakai cawat lepas tuh suruh merangkak..akai macam budak LGBT punya kuda DAp nih.

  43. PASpartyNGOK
    June 15th, 2012

    Sungguh berazam nampaknya Nizar mahu jumpa tuanku Sultan Johor . Rasa bersalah betul nampaknya Nizar kali ini. SEbelum ini dia tak pernah salah, semua betul. Dia pernah menderhaka pada sultan dia sendiri dalam episod Sembah Derhakanya dan dia betul 100% tak salah.

    Tapi kali ini lain macam nampaknya. Tidor tak kenyang mandi tak lena nampaknya kau Nizar.

    Dia dikaborkan engineer yang belajar atas tajaan kerajaan persekutuan. Habis belajar dalam ijazah dapat kerja. Biasalah manusia mana mahu ingat semua benda ini. Chief Niko dia sendiri cakap, tugas beri bantuan pada rakyat datangnya dari pemerintah, tak boleh ungkit. Siapa dia nak pilih lepas itu adalah merupakan hak masing2.

    Jadi Nizar nanti akan sembah pada sultan yang dia memang tersilap cakap. Surat kabar tertulis apa yang dia cakap. Maka kerana dia tersilap cakap, surat kabar kerana melapurkan apa yang dia cakap yang sudah silap, ternyata silap tulis.
    apa yang dia cakap.

    Berbelit lain macam bunyi ayat ini. Tapi tak apa tak ada masaalah problem hal, kerana cacai semua kaki belit boleh faham benda yang berbelit2. Benda lurus senang faham saja yang dia orang kurang faham kerana otak terbiasa dengan benda yang berbelit2.

  44. Azman Fi
    June 15th, 2012

    M_is,adalah baik kalau kau kendur sikit dari mentafsir maklumat,aku rasa tak rugi kalau kau cuba memahami apa yg dikatakan undang2 islam/hudud.Knp nmpk mcm org tak berilmu?Apa yg kau faham ?Sepatutnya kalau kau nmpk secara menyeluruh.Islam ini cukup mudah,dan undang2 islamnya cukup luas.Kau masih lagi dgn dendang lagu purba zaman jahiliah.Fekah itu selain dari golongan ulamak yg membincangkan,kita2 pun kalau memikirkan dan berhujah pasal hudud ini juga boleh dianggap golongan fekah,kalau kau nak samakan.Hudud yg Allah sebutkan juga ada yg muktamad,dan ada jg yg tidak muktamad,antara nya bilangan rejam, sebatan,atau pengadilan.Ini lah peranan ulamak fekah.Jika pun ada perbezaan pendapat,apa masalahnya.Mmg ini juga dibenarkan dlm Islam.Dgn huraian yg panjang lebar Tun jelaskan,tiada langsung menunjukkan yg TUN ini nyanyuk atau ikut sedap mulut dia pabila bercakap. Pasal pisau cukur,dimana kenyataan jujurnya dalam melahirkan pendapat,yg mana Allah sendiri mnyuruh umatnya menggunakan akal utk berfikir, kau kata salah dan boleh kau menghukum Tun mempersenda Sunnah Rasullah?Ini bukan soal akidah.Ini soal2 ranting. Aku rasa adalah lbih baik juga kalau kau menilai sikap sebanar atau belajar lagi untuk mengenal apa/bgimna yg dikatakan diktator,dari kau shok sendiri dgn ulamak hamPAS …

  45. Alyabu
    June 15th, 2012

    Bilangan raja didunia pun dah boleh dibilang dengan jari..kuasa mereka pun dah tak sekebal di zaman purba..Ini berlaku kerana penglibatan raja2 dengan politik..penyokong PR akan membenci raja kerana raja berpihak kepada BN begitulah sebaliknya..raja tidak lagi mendapat sokongan seluruh rakyat..sepatutnya raja2 bersikap neutral dan tidak memihak..CNN, BBC, Aljazera pun tidak mahu memaparkan berita perhimpunan taat setia di Johore Bahru mengenai WWW1 kerana langsung tidak mempunyai nilai berita..

  46. iPas
    June 15th, 2012

    kah..kah..kah…. masa tu Umngok ada krisis dgn raja2…jadi ok lah… tak derhaka lah ya..

    minta siasat tu maksudnya harta raja2 perlu disiasat … sebab apa pula Umngok nok siasat
    harta Raja2..?? ada harta Raja2 dari sumber tak betuk ke….?? sampai tergamak Umgok nok
    siasat harta Raja2…. power benar Umngok masa tu…

    ooo jadi Nizar tuduh tak leh…. kalu suruh siasat tak apa…pulak…. kih..kih..kih…

    kes Azmin dan Anwar yg berbelas tahun timbul kembali ok pulak…. sebab suasanA masa tu sama dgn
    hari ini ke…. kah..kah..kah… tu lah kalu dah buta hati perut hanya nampak kesalahan orang je….

    kih..kih..kih…. BANGANGGGGGGGG……..punya orang ada juga ka…..

  47. iPas
    June 15th, 2012

    forum utusan….???? KAH..KAH..KAH……. sampai bila2 duduk bawah tempurung lah nampak
    gaya nya… KAH..KAH..KAH…

  48. iPas
    June 15th, 2012

    Nizar tu bukan macam Ah Jib Gor…. penakut hampas…….. nak berdebat isu negara pun takut…
    boleh jadi terberak dan terkencing jadi nya….

    KAH..KAH..KAH…

  49. raplahjingaa
    June 15th, 2012

    hmmm….tekantoi lagi hang !! hehe

  50. raplahjingaa
    June 15th, 2012

    Aku pun kata hudud PAS…semua orang kata hudud PAS !!

    Hudud konon…yang berzina pun boleh di maafkan, lagi nak cerita hudud ? hang tak malu ke, orang akai letak kat otak…hangpa akai letak dalam serban…habis tu dengan tak malu mengaku Islam.

    Ada hati pulak tu cerita pasal hudud !!
    Jangan…melalut kapal sink nanti…si tua kutuk tu jugak tersipu-sipu pandang kasut.

  51. selamber
    June 15th, 2012

    Pendeta temberang..hehe

  52. selamber
    June 15th, 2012

    dah kata dah bro rap..berok lipas ni memang kaki kencing..macam bos2 dia jugak..kencing punya olang..tapi dia jugak yg asik kene kencing ngan bos dia…hehe..kesian

  53. selamber
    June 15th, 2012

    korang debat je la sesama korang ..takyah susah2 nak buat keje ye..hehe

  54. selamber
    June 15th, 2012

    mengata diri sendiri ke..cian ko nih..hehe

  55. melayu_islam
    June 15th, 2012

    hebatye ko…blh tu Allah byr cash ke tak time duk mekah ye…hang cek satu2 ke…hoi klau suma mcm tu…suma org jahat yg perasuah, kaki betina, taik judi, kaki maksiat x brani pegi mekah sbb takut Allah byr cash kat depa…x suma org yg bedosa Allah byr cash kt depa…Allah bg diorg bebangga dulu…ilng takut nk buat dosa…kumpul dosa…sbb Allah nk bagi peluang betaubat…kalau x tau la sok2 Allah bls dosa dia…

  56. selamber
    June 15th, 2012

    BOTHOOO…kapir yg terang2an takde pulak kata nak ditentang tp org yg Islam dan jadi pemimpin sehinggakan diiktiraf negara luar pulak nak ditentangnya..apa ke lemahnya akal..bothooo

  57. melayu_islam
    June 15th, 2012

    hang je kte hudud pas…1 malaysia tau itu mader sudah nyanyuk kte hudud tu ciptaan hadis fekah terdahulu??pas dah ade dulu kala ke????

    hang ingat TGNA bodoh mcm org kafir ka nk tiru cara org meke bg pegampunan ppd org bedosa mcm paderi buat…ko fitnah ni x tkt nti x tkt dosa ke???ke xcye adenye syurga dan neraka??

    siapa karpal????kalau Allah kte kun faya kun hudud dpt dilaksanakan bila PR dpt kuasa n Pas dpt majoriti ape kuasa die nk halang…

  58. selamber
    June 15th, 2012

    hehe..takyah la ko nak tegakkn benang yg tak berapa nak kering ko tu..semua org tahu HUDUD PAS la..sbb tu hudu pas ditolak..sbb banyak yg tak kene..bila tang kene kat org lain semuanya kene tp bila kene tang batang idung sendiri takde bunyi apa2 pun..diam2 je..sorok2 je..jangan sampai org Umno tahu..cover2..hehe

    Siapa yg tak percaya dosa & pahala?..siapa yg tak tahu adanya syurga & neraka?..tp kitorang pun tahu siapa yg banyak buat fitnah..menipu..dusta..riak dgn ibadah konon..& segala apa tohmahan yg dilemparkan kpd UMNo maka itu la sebenarnya yg berlaku pada parti anutan korang (PAS)..itu la jugak yg korang amalkan..demi politik segala macam cara pun halal…hmmm..pas..pas..

    kalau dah kemaruk sgt nak jd PM..nak takluk putrajaya..nakkan hudud..ko dapatkan la majoriti dalam pakatan korang tuh..ko kuasailah dap ngan pkr..jadi parti yg dominan dalam PR..kalau boleh la..tp selagi korang PAS jadi KELDAI dap je & xcukup kerusi..jangan harap la..doa je la sampai pecah perut..

  59. melayu_islam
    June 15th, 2012

    kite golongan fekah…hoi hoi azman..pa ilmu kite nk bilang ahli fekah…ape klayakan kye…org yg jahil buat kptsn ttg gama sdgkan dia x tau…boleh jd menyesatkan org yg mengikutnya… ape lah ko…. baik ko chek balik sape yg dimaksudkan gol fekah….sdh tetu bkn kte…

    siapa menafikan dlm islam ade bnde tu….masalahnye hukuman yg satu tu amno x mau buat…ikut juga undang2 british…
    contohnya…Allah dah tetapkan hukuman curi ptog tangan…bkn suh bg kerja mcm masitah suruh tu…tu mengubah ketetapan Allah namenye….sbb tu islam suh cri pemimpin yg adil..supaya rakyat mendapat hak die…bkn bg pada kroni/rkyt yg sokong pemerintah sje..menjadi sbb org miskin x dpt bantuan lalu mncuri utk hidup sperti kes curi susu bru2 ni…

    jujur ko te mader sbt pasal janggut… adalah lbih baik kte bersangka baik dgn beliau…tetapi lebih baik mader tu berdiam diri dr meyatakan sesuatu yg dia adalah bukan ahlinye…blh mendatangkan fitnah..

    x pyh nafikan…rmai dah tau…pemerintah mader tu mcm mane..suma mesti melalui dia..berkuase penuh…kawal sna sni…kroni..
    nepotisme…lebih kurang dgn prangai pemimpin yg diguling di arab sana..

  60. bangKano
    June 15th, 2012

    Fiqh tu bemakna pendapat sama ada benaq ato salah tu bergantung pada fakta,falsafah sejarah & kontekstualiti pada zaman wahyu di turun kan pada rasul.Dah nama pun pendapat jangan la sampai jadi kan sebagai fatwa. Yang membuat fiqh ada la para ulama silam depa berpandu kan nas nas alQuran yang metafora/mustabisyat mengikut kepahaman & tafsiran depa masing masing. Kalo kita amat amati setiap fiqh ulama silam ada yang betoi dan ada jugak salah. Kaedah nya yang kita guna buat bandingan ngan nas nas alquran & sunnah. Elak kan kita guna hadis hadis yang tak sohih supaya kita tak meghaban sakan….!!!

  61. Waris
    June 15th, 2012

    Melayu tak Islam… macam mana pulak Nicky najis hang cakap yang Nabi tu semasa kecik sama jer tarafnya ngan mama mat di kelantan????. Memang bahalol betul hang nih!! Pandai tak boleh diikut, bebal tak boleh diajar.

  62. StinGray
    June 15th, 2012

    woi ngok…hang compare depa yg pi serambi mekah ke??..kat situ memang byk maksiat…pusat GRO pun tak sampai 5 km dari rumah K-Pop Nik…

  63. raplahjingaa
    June 15th, 2012

    mana depa tau nak beza antara sunnah nabi dan perangai buruk depa…tu semua orang sedia maklum.

  64. StinGray
    June 15th, 2012

    1 malaysia pala hotak hang…hang tu kumpulan serpihan UMNO jea…jgn guna firman Allah utk cover si tua kutuk K-Pop Nik tu….Nabi dulu pun berperang menentang puak2 kafir….bukan mcm hangpa peluk2 si karpal kapir laknat tu, lpas tu mintak tuhan bg kemenangan pada hangpa…bodoh la hang ni MelayuXislam…

  65. raplahjingaa
    June 15th, 2012

    bukan aku ingat….nik ajis memang bodoh!! kalau dia sedar ada syurga ada neraka…tak lah dia sanggup berkawan dengan syaitan…tak gitu ?

    Allah swt dah kata kun fayakun dan UMNO terus memerintah negara…tak caya ke ?

  66. raplahjingaa
    June 15th, 2012

    tu bukan bahalol lagi dah…tapi tu dah benak tahap tepu !

  67. StinGray
    June 15th, 2012

    Ahli fekah tengkorak hang…ahli fekah mana yg mengkafirkan sesama islam, ahli fekah mana yg kata tuhan mencarut, ahli fekah mana yg berkawan dgn setan….hang ni golongan khawarij mabuk kuasa…

  68. StinGray
    June 15th, 2012

    K-Pop Nik marah gantung gambaq TUN M, sebab TUN handsome dari dia…hehehe..

    Dulu dia kata jgn mendewakan org lain, sekarang ni dia pulak jd pendeta dewa hutan simpan.

  69. raplahjingaa
    June 15th, 2012

    hmmm..ahli fekah PAS apa pun boleh…depan belakang depa sapu !

  70. selamber
    June 15th, 2012

    tun M kan dah bersara..apa yg korang ssh hati sgt kat dia..kitorang tahu la takde sapa dari pemimpin2 korang yg boleh bersaing dgn tun M tu..kitorang tahu..ko jgn susah hati ye melayuxberapanakislam..sabar ye..

  71. StinGray
    June 15th, 2012

    hehehe…Ahlul Fekah Multipurpose Pendeta K-Pop Nik..

  72. selamber
    June 15th, 2012

    ooo..Tun M lg encem ek…hehe..dia jeles la tu..hehe

  73. zumazore
    June 15th, 2012

    melayu_islam… kau berani kat sama meLAYU islam je kann? kalau ngan karpal singki tu siap kutuk islam lagi tapi ko orang tunduk tersipu malu!
    apa yang aku nak kata kat kau ialah BANGANG PUNYA KETURUNAN hang!!!

  74. zumazore
    June 15th, 2012

    hang tanya sama si HADI … kenapa dia kata “kepentingan melaksanakan HUDUD TU HANYA 0.001 % DARI KEPENTINGAN LAIN DALAM MENEGAKKAN HUKUM ISLAM?”…
    itu pin hang lagi kasi auta kata UMNO tak sungguh-sungguh nak laksana hukum HUDUD..
    YANG AKU NAK KATA KAT KO IALAH “BANGANG PUNYA KETURUNAN KO”

  75. zumazore
    June 15th, 2012

    HADI AWANG kata HUDUD HANYA 0.001% DALAM PERLAKSANAAN HUKUM ISLAM … !! jawab laaa

  76. Ikhlas Menjawab
    June 15th, 2012

    Kalau di dunia pun Tun Dr Mahathir dimudahkan Allah dimana dapat dilihat sewaktu Tun menunaikan Haji dahulu.
    Bagi kita yang belum ada banyak jasa pada negara dan bangsa ni xpayahlah nak cakap byk.. Sedarlah diri dan beradab sewaktu menutur kata… Insya Allah, nanti Allah juga akan menjaga kita dan melindungi kita dari keburukan dan keaiban..

  77. melayu_islam
    June 15th, 2012

    x der kaitan lansung…x leh konar le tu…jgn bimbang…janji Allah adalah benar….smpai mse adelah Allah hukum tu…lambat cepat,temapt..tu suma Allah tentukan…kalau x dunia di akhirat..

    bole buat research x…minah k pop klate tu parti mne….skolah mne…anak sape… nk tau jugak…anak sape la mak bapak x aja agama smpai jd cmtu skali…

  78. najibutuh
    June 15th, 2012

    kalau raja tu elok perangai dan kelakuan nya ….

    tak perlu risau rakyat akan hormat …

    oleh itu raja2 kena jaga sikit perlakuan tu ….

    jangan pukul rakyat dengan kayu golf sampai mampus …..

  79. najibutuh
    June 15th, 2012

    tak sampai berbueh2 mulut …. macam sabri chek ….

  80. najibutuh
    June 15th, 2012

    najib kata hukum hudud tidak berpaksi kepada realiti …

    awat pengundi2 UMNO tak marah …

  81. najibutuh
    June 15th, 2012

    cash atau tidak itu bukan kuasa kau …wahai melayu bodoh … itu kuasa allah …

    ada yg jahat macam setan pun allah tak bayar cash kat mekah …

    bila dia mampus baru tahu …

  82. najibutuh
    June 15th, 2012

    karpal singh orang kafir …mana tahu islam …. kalau dia kutuk tu aku faham …

    ni melayu UMNO yg kononya islam pun kutuk islam ….

  83. melayu_islam
    June 15th, 2012

    x de sape yg bela bende salah…jap2 ko kate riak beribadat…ko mksudkan TGNA ke…hoi..ko spe nk tentukan riak ke x??adakah ko Tuhan..n ko blh tahu ke org tu ikhlas ke x??ko blh bce ati Allah ke…itu hak Allah…jgn nk memandai…amal ibadat dia Allah sje yg berhak trime@tolak.. bukan korang ye…jgn prasan..x perlu restu korang pon utk beribadat..

    jgan bimbang pasal pas…sbb tu byk program pas mendekati gol. muda..dgn bantuan ust.azhar..InsyaAllah…ramai anak muda mau islam dn sokong pas..moga dapat la majoriti dlm pakatan n parlimen..n moge pas dpt lead kerajaan baru kalau menang…

    rap…sudah lah…dah byk kali org bg pnjelasan pasal isu kawan setan…korang tetap juga babal x mau trime pnjelasan..kte ape pon…kami syg TGNA..dan yakin TGNA di pihak yg benar..
    Allah biarkan amno perintah 5o thn lebih x bererti amno btl..queen elizabeth perintah britan sampai skarg..akidah/agama betol ke..hosni mubarak perintah bertaun2..akhirya digulingkan..betol ke…
    x kte pas betol suma..ada juga silap..tp berusaha utk islam…yg selebihnya..berserah pd Allah.

    ade paham ke??

  84. najibutuh
    June 15th, 2012

    Mahataik kata hudud PAS….

    oleh kerana kau org anjing mahataik ..

    kau pun sebut hudud PAS….

    asas hukum hudud apa ????

  85. melayu_islam
    June 15th, 2012

    zamzore…walau 0.00000000000001 pon…adakah bermakna x buat????

  86. najibutuh
    June 15th, 2012

    memang betul pun kalau nak beli nombor kereta WWW1 sampai RM520 K….

    lebih baik guna duit tu untuk anak2 yatim atau tempat pengajian agama ….

    tapi oleh kerana dasar org melayu ni …

    taat setia yang membuta tuli …. begini lah jadi nya …..

  87. cholok
    June 15th, 2012

    cakap pasal agama berdegor2… tp berak atas gelegor..hahaha..

  88. cholok
    June 15th, 2012

    tak perlu sujud ler butuh..bakar colok pegang dgn tangan sambil berdiri angguk2 kepala macam nizar lentik buat..kalau tak ada colok berasap. lilin pon boleh..nak detail tanya nizar lentik..dia memang expert pasal colok atau lilin…

  89. rakyat biasa.
    June 15th, 2012

    Apapun orang PIS nak cakap yg dapat masuk dlm Kaabah Tun Mahathir bukan Nik Aziz.Yang Allah permudahkan urusan Haji Datuk Seri Najib,takan tak nampak betapa mudahnya Datuk Seri Najib bertawaf dihadapan kaabah.Kan itu semua rahmat yg Allah berikan kepada hambanya yang terpilih.Yang tiap tahun ditimpa musibah banjir negeri mana,kalau bukan negeri pimpinan PIS.Bukalah mata tu sikit..Saya ni bukan orang politik tetapi sekurang2nya saya tahu menilai pemimpin mana yg lebih dirahmati Allah.

  90. rakyat biasa.
    June 15th, 2012

    Masaalahnya saudara Yang Mulia Sultan Johor dah derma berbilion2 ringgit untuk kebajikan.Orang PIS aje yg buat2 tak tahu.Baginda sejak zaman dulu lagi tak pernah ambil walau sesen duitpun dari kerajaan dan rakyat.Duit gaji baginda disalurkan terus ke badan2 kebajikan seluruh negara.Jadi selepas baginda dah buat amal suka hati bagindalah nak belanjakan duit baginda.Apa hal nak dipersoalkan.Kalau saudara punya duit dari titik peluh saudara yang saudara belanjakan orang lain perttikai,saudara marah tak..

  91. jj
    June 15th, 2012

    Eh..dulu abu Lahab yg dok jaga Kaabah pun..dok kutip duit yuran masuk…

  92. rakyat biasa.
    June 16th, 2012

    Sultan adalah benteng terahir yg boleh menyelamatkan orang Melayu dan agama Islam di Malaysia.Itu peruntukan dalam perlembagaan fasa 153.Bukan Nik Aziz atau Anwar.Jadi salah ke kalau kita menghormati Sultan..Itu pun susah sangat ke nak faham.

  93. rakyat biasa.
    June 16th, 2012

    Tak bangga ke kalau org Melayu pakai plat no 1,pakai kereta Ferrari,Bently,pakai kereta mewah.Kalauu bangsa lain pakai tak pulak komplen.Susah kalau ada sifat cemburu dgn bangsa sendiri.

  94. Parti Ajaran Sesat (PAS)
    June 16th, 2012

    korang pandai mengucap tak?

  95. StinGray
    June 16th, 2012

    mcm mana nak marah, betul kata najib tu….gilerr ke apa dlm hudud hangpa boleh liwat bini….hang lain la tuh…keje hang memang menutuh jea…

  96. aziz pukimak
    June 16th, 2012

    baik la lagi dari nik aziz
    sampai rosak akidah melayu pukimak tu buat
    ada pukimak kat perlis tu pukul budak 7 tahun, pukimak bagus apa tu?

  97. bujuk
    June 16th, 2012

    Tuan.. jangan permainkan hukum Allah. Tuan sambung lidah Zul Kulim tu… dia belajar bab HUDUD sampai khatam ke? Tu dalam undang2 m’sia berzina tak salah, apakah maknanya tak berdosa kalau berzina? Dalam kes liwat dalam undang2 m’sia ada dia sebut pasal liwat isteri ke? benda yg. tak d sebut tak semestinya betul, tapi dia ada perincian dalam bahagian lain atau undang2 lain. Dalam kes liwat Isteri ini, ulamak meletakkan dia dalam hukum TAKZIR. Jadi memang takda dalam hukum HUDUD. Sampai sekarang PAS ajak Zul debat dalam isu ni, dia tak berani pun. Kalau dia betul, tegakkanlah hujah dia bukan fitnah lepas tu lari.

  98. bujuk
    June 16th, 2012

    Bro.. waris, kat mana TGNA sebut camtu. Sedangkan sebelum wujud dunia lagi dah ada Muhammad Rasulullah. Malah Adam A.S pun mohon ampun atas kesalahan dia sebut nama Nabi kita. ko jangan memandai2… Tapi kalau cerita fizikal nabi sama macam fizikal budak2 lain, yg. tu aku tak tahu sebab para nabi pada asalnya adalah manusia seperti kita, bezanya Allah angkat darjat mereka dan lindungi mereka dari kejahatan.

  99. bujuk
    June 16th, 2012

    bro… itu maknanya HUDUD itu d laksanakan selepas semua perkara atau infastruktur Islam yg. lain siap. Hudud adalah pelengkap kepada sebuah negara Islam. Maknanya kalau takda tak lengkap atau tak sempurna. Kalau manusia umpamanya tiada cuping telinga. Ia tetap manusia tapi tidak sempurna.

  100. bujuk
    June 16th, 2012

    TGNA tak kesahpun pandangan dunia pada dia, tapi dia bimbang pandangan Allah pada dia. Tapi kalau nak d banding dengan TunM, TGNA adalah antara pemimpin Islam paling berpengaruh d dunia. Ini kajian majalah dunia.. bukan suka2 aku sebut. TunM dan DSAI adalah antaranya, tapi DSN takda dalam senarai. So kalau korang nak UMNO berjaya kena ambik TunM semula.. DSN jauh sangat.

  101. bujuk
    June 16th, 2012

    Beliau antara pemimpin Islam paling berpengaruh d dunia. Nak banding dengan DSN jauh sangat..

  102. bujuk
    June 16th, 2012

    Jauh sangat dah korang ni..
    Yg. PASTI nya, HUDUD ini hukum Allah. Ada sebut dalam Quran. kalau korang rasa isu liwat bini ni PAS salah, just betulkan dengan hujah NAS dan HADITH. Bukan tolak HUDUD.
    Macam makan nasi, kalau nasi beriani lawan dia ayam kurma dengan jelatah. Ada orang hidang ayam goreng.. tapi masih juga nasi beriani. Bab lauk boleh d hujahkan tapi kita masih perlu makan nasi dan bukan buang nasi makan KFC. Itu dah luar fitrah lidah melayu/asia yg. makanan rujinya nasi.

  103. bujuk
    June 16th, 2012

    Semua orang nak bawak kapada kebajikan kecuali orang jahat. Tapi nak bawak kebajikan degan cara yg. salah takkan nak ikut jugak. Kita orang Islam ada Quran sebagai petunjuk, halal-haramnya. Dah tahu haram takkan nak ikut jugak.. contohnya babi tu haram, tapi murah dan banyak. Apakah kita nak makan babi sebab pemimpin kata babi ni boleh jimat dan sama dengan daging lembu dan kambing yg. mahal? tentu kita tolak.. samalah dengan lordreid.. mudah dah semua orang guna, tapi kita Islam Allah suruh guna HUDUD sebagai hukuman pencegahan jenayah. Jadi nak ikut kata pemimpin UMNO atau ikut Quran yg. Allah turunkan pada kita melalui Rasulullah?
    Pilih sendiri..

  104. bujuk
    June 16th, 2012

    Tapi UMNO gadai jawatan PM pada semua kaum masa rangka perlembagaan. Sampai sekarang tak tebus lagi..

  105. bujuk
    June 16th, 2012

    Asal yg. sebut tu UMNO semua boleh.. aku setuju jika kata Nizar kurang adab dalam menegur Sultan, tapi aku tak tau waktu dia twit tu dia tahu ke tidak www1 tu kepunyaan Sultan Johor. sedang ada karikatur yg. direct tegur sultan sebelum twit Nizar, tak pulak d kesahkan. Apapun Nizar tak perlu berdukacita, kerana tindakan dia betul walaupun caranya kurang sesuai. Seperti anak tegur Ayah hisap rokok.. takkan jadi anak derhaka pulak.

  106. bujuk
    June 16th, 2012

    TGNA tak suruh gantung gambar dia.. dan dia masih ajar benda yg. sama jangan memuja pemimpin kerana ia boleh bawak kepada syirik. Hang p la dengar kuliah dia.. adakah dia marah gantung gambar orang lain tapi suruh gantung gambar dia?
    Tapi gantung gambar untuk kempen PRU atau kemben buat baik, contohnya kempen solat atau tutup aurat apa masalah? Itu dah jadi dakwah pulak..

  107. bujuk
    June 16th, 2012

    Apa jadi dengan kes KOMUNIS Mat Sabu?
    orang yg. dakwa dah mintak maaf dan panggil mat Sabu saudara bila dia mengaku membuat fitnah hasil kerja fitnah Utusan. Sekian banyak utusan fitnah hingga sampai orang lain pulak jadi salah sebab ikut kata utusan.. korang masih nak percaya. Check balik la, apa twit Nizar.. takda sedikit habuk pun sebut nama Sultan.

  108. bujuk
    June 16th, 2012

    Betul.. beliau d mudahkan dalam bab tu. Tapi dia d susahkan dengan kesilapan diri sendiri bila belum habis melontar dia kata dah selesai haji… hingga kelam-kabut menteri iring dan tok mufti menjawab bagi pertahankan bos nya. Yg. ni korang tak kira pulak.

  109. bujuk
    June 16th, 2012

    Ikutlah… mana yg. tak bertentangan degan syarak. Tapi kalau dah salah kena akuila… apakah membazir, menunjuk2 kekayaan tu benda yg. betul?

  110. bujuk
    June 16th, 2012

    Pakailah apa pun… kapal terbang pun takpa. Tapi janganlah nak menunjuk2, apa penting dan perlunya plet 1 dengan harga 1/2 juta sedang boleh dapat plet lain tampa bayaran?
    Hang bangga ka ayah hang pakai plet 1 tapi hang kapcai pun takda? Sultan ni ketua orang Islam, kalau dalam keluarga macam ayah la jugak. Kalau semua umat Islam dah kaya-raya pun Sultan masih tak layak nak bermewah-mewah, atas status ketua agama Islam negeri.

  111. Cfu
    June 16th, 2012

    Sdra Bujuk. Bukan sultan yg sengaja menunjuk-nunjuk, tapi Nizar yang memulakan isu ini.

  112. selamber
    June 16th, 2012

    sapa yg kutuk..kitorang cuma kutuk ajaran pas je..konon lebih Islamiknya dari org lain..slenge ko

  113. selamber
    June 16th, 2012

    aik..pandai pulak marah bila korang kata dia fitnah..tapi korang punya fitnah tak sedar diri pulak ye..apa punya parti Islam..

  114. selamber
    June 16th, 2012

    hoi…hoi..hoi…hehehe..

    Nabi tak sarankan kita beribadah untuk bermegah2 & menunjuk2 la bahlol..

    Azhar Idrus..hehe..peawak mmg la budak2 muda suka..tp sejauh mana kualiti dia kalau buat ceramah cuma seronok dengar lawak je..tp mengutuk org jugak..hmmm BOTHOO

    UMNO mmg dah mmgang pemerintahan negra 50 tahun & mudah2an terus memerintah negara..mmg sebelum ni bnyk kelemahan tapi ttp melakukan penambahbaikan..bukan mcm parti islam korang makin merosakkan minda & aqidah rakyat..hmmmboleh menyesatkan..mintak2 dijauhkan lah dari syaitan2 yg direjam ini..

    sedar la sikit kelemahan & keburukan diri korang tu..andai korang lebih baik dah tentu Allah memberi jalan pada parti korang memerintah..dah lebih 50 tahun..yg korang pegang 20 tahun pun makin hampehhh..sedar2 la diri korang yg tak sedar diri tu ye..kembali la ke pangkal jalan bertaubatlah sebelum padam..

  115. selamber
    June 16th, 2012

    lerrr..nak buat g la buat apa yg asik nak berkokok je..buat kat negeri2 yg korang perintah dulu..tunjukkn bukti kebolehan & kemampuan korang..Allah dah bg peluag pada korang pun..jgn pandai ckp je..buat la..tunjukkan ye..buat tau jgn tak buat

  116. selamber
    June 16th, 2012

    HUDUD?..buat je

  117. PASpartyNGOK
    June 16th, 2012

    TERBaRU ialah ZulNordin hendak dipukul semasa berceramah.

    TErnyata fakta yang dibawak ZulNordin menusuk jiwa dan memantul kena batang hidung puak cacai, mangkok tak sedar diri. Apa pilihan yang ada… pakai undang undang rimba ugut dan pukul.

    Semua ini sytem sialan manusia tak ada pegangan. Jika semua benda boleh diselesaikan dengan undang undang rimba tak ada masaalah sebenarnya, dengan syarat redhakan kedua dua pihak guna cara sama. Tiap tiap ceramah , perhimpunan, kita bercakap, melolong lepas itu genggam penumbuk kita bergasak.

    Habis habis pun lebam sikit sikit saja, apa ada hal, tak kan sampai mati kut.

  118. bujuk
    June 16th, 2012

    Aku baca twit Nizar.. tak claim nama sapa2 pun. Yg. sebut nama tu UtusanM.

  119. selamber
    June 16th, 2012

    sapa bujuk..nik ajis?…hehe..waduh2 si tua kutuk tu ke..hehe..siapa la yg iktiraf dia tu ye..dah la tua asik kene kutuk pulak tu..macamna bole ko kata diiktiraf dunia..citer fantasi je ko ni

  120. selamber
    June 16th, 2012

    fatwa dia kan boleh berubah2..ikut selera dia..hehe

  121. bujuk
    June 16th, 2012

    Buat je.. amenda. PM sebagai pihak paling berkuasa dalam negara kata HUDUD takkan d laksanakan selagi UMNO/BN memerintah m’sia.

  122. selamber
    June 16th, 2012

    www1 tu ko yg beli ke?..hehe

  123. selamber
    June 16th, 2012

    nik ajis ke yg beli WWW1 tu?..

  124. bujuk
    June 16th, 2012

    Dah nak buat.. tapi PM halang dengan kuasa dia. PM adalah orang paling berkuasa dalam M’sia… hang tau tak. Dan HUDUD ni d wajibkan untuk d laksanakan pada orang yg. berkuasa.

  125. selamber
    June 16th, 2012

    nik ajis & ank2 dia bli nombo kete rasmi dia tu bukan membazir kan..itu satu ibadah kan..hehe

  126. selamber
    June 16th, 2012

    memang SIALan puak2 yg berpakat secara haram nih!..haramjadah!!

  127. bujuk
    June 16th, 2012

    releks la… mesir d perintah hosni mubarak berapa lama. apakah dia yg. terbaik d mesir? dulu mesir pun aman jugak sebab rakyat tak berani tuntut hak bukan sebab rahmat Allah. Sekarang bila nampak kucar-kacir sikit, tapi rakyat dapat hak mereka.

  128. selamber
    June 16th, 2012

    ko tu yg macam babi..yg buta..main sondol je..dol..dol..

  129. bujuk
    June 16th, 2012

    masalahnya HUKUM ALLAH pun korang fitnah juga. Bukan takat manusia..

  130. selamber
    June 16th, 2012

    jadi dia kata ‘inilah zaman kehancuran pas’ masa himpunan lalat hijau hari tu betul la dia doakan kan..tak silap la kan..hehe..bagus la Alhamdulillah..

  131. selamber
    June 16th, 2012

    lerrr..salahkan PM jugak..Kelantan kan PAS yg berkuasa..apa susah?..buat je la..ala senang je tu..

  132. selamber
    June 16th, 2012

    ala itu kan alasan je..pedulikan PM tu..ala mcm korang nuat rusuhan tu..pm x bg tapi korang noleh buat jugak kan..ala buat je..takde masalah pun..buat kat negeri yg korang perintah dulu..k

  133. selamber
    June 16th, 2012

    iye la kalau nampak sgt kezaliman tu petut la dibuat sesuatu..tp dlm konteks negara kita mana ada berlakunya mcmtu..korang je yg disogokkn dgn ideologi penentangan..

    siapa yg zalim sebenarnya nih..!!

  134. selamber
    June 16th, 2012

    sapa yf fitnah hukum pulak?..korang yg memandai2 buat hukum..lepastu salahkan org lain..ko ni pusing la bujuk

  135. selamber
    June 16th, 2012

    sendiri nilai la butuh..tuhan bagi kita akal utk berfikir..bukan ikut kepala butuh je..hehe

  136. PASpartyNGOK
    June 16th, 2012

    yE , memang jelas puak ini jadi bertambah tak keruan, merapu, tak lena tidur, maklumlah saat kematian sudah hampir.

    Brother Selamber.. kita sekadar mengikut apa yang kita rasa betul . Jgn serabutkan hati & fikiran kita dgn benda tak tentu arah. Life is short, let us make the best of it.

  137. PASpartyNGOK
    June 16th, 2012

    Interesting sekali tulisan sahabat kita tentang tanda kematian yang ditujukan kepada PAS yang memang jelas kelihatan tanda tanda tersebut. Kita cakap “PAS” bukan tujukan pada cacai mereka. Kerana cacai akan mati pastinya tapi tarikhnya tentu lain lain tak serentak.

    Bercakap tentang kematian, apa yang kita tahu kematian kita memang diberi tanda oleh Allah. Ada yang memang sudah tahu ada jugak yang mungkin tak tahu.

    Tanda diberi dan boleh diulaskan dari tempoh 100 hari, 40 hari, 7 hari dan sehari.

    Antara nya telinga yang berspring jadi hilang spring apabila dilipat. Hidung ditekan tak naik balik. Mata hilang sinar. Dan yang hampir ialah apabila kaki menjadi lurus. Dalam keadaan biasa apabila berbaring kedua tapak kaki tentunya tegak dengan jari kaki menghala keatas. TEtapi kalau sudah nak mati yang tegak itu tak tegak lagi, semua lurus searas dengan betis, peha dan lutut.

    Jadi cacai PAS , PKR cek tanda diatas pada diri sendiri sebelum memaki hamun orang, menuduh, bukak cerita bukan bukan, kerana takut tak sempat bertaubat nanti.

    Wallah hualam.

  138. orang kampung
    June 16th, 2012

    jasa pok nik dan pengikutnya adala menghancurkan islam secara tersirat supaya puak yahudi dapat menguasai bangsa melayu dan islam di malaysia.
    Natang la mu pok nik….mampos lagi baik…allahhu akhbar..

  139. bujuk
    June 16th, 2012

    Ya… mereka buat hukum, tapi yg. korang fitnah tu apasal. Mereka tak sebutpun halal liwat Isteri, cumanya tidak d hukum HUDUD. Siapa yg. sebut HALAL liwat ISTERI dalam HUDUD?
    Sendiri sebut, tak ngaku pulak.

  140. bujuk
    June 16th, 2012

    Hang p tanya penyokong mubarak… dia tetap kata mubarak adil dan baik sebab dah banyak mubarak tolong dia. Apakah adil itu bergantung dia tolong ko ke tidak atau dia tolong orang yg. sepatutnya d tolong.

  141. bujuk
    June 16th, 2012

    Aku cabar ko hukum potong tangan anak ko yg. mencuri. Kalau ko kata semuanya alasan.. boleh ke kita amalkan hudud dalam rumah kita sebab kita berkuasa dalam rumah kita?
    Undang2 ni kuasa pemerintah Negara, bukan kuasa MB atau ketua kampong.

  142. bujuk
    June 16th, 2012

    boleh ke ketua kampong laksanakan hudud dalam kampong dia?
    hang jawab sat..

  143. bujuk
    June 16th, 2012

    Manusia tu lemah, jadi adakalanya melakukan kesalahan dan tersilap. Tapi menyatakan kesalahan yg. orang tak buat.. tu fitnah.

  144. bujuk
    June 16th, 2012

    bukan ikut selera dia, tapi ikut kehendak Islam. Solat pun masuk neraka kalau tujuan menunjuk2 bukan kerana Allah, walaupun asalnya WAJIB dan dapat pahala.

  145. bujuk
    June 16th, 2012

    Ini cerita pasal Mat sabu… kenapa takda dalam Utusan ye?

  146. bujuk
    June 16th, 2012

    mana hang kutip berita ni?
    Berapa ribu dia beli nombor?

  147. selamber
    June 16th, 2012

    ala korang memang saje je buat2 tak lengkap draf hudud tu tak kan la korang yg bnyak tok lebai yg ulamak2 konon tak tahu nak draf.. saja korang buat salah..lepas tu claim mengatakan kerajaan yg menolak cdangan hudud korang tu..hehe..lepas tu mula jaja dgn fitnah kata PM tolak..umno tolak..hehe..ala bujuk taktik lama korang tu..penipu

  148. bujuk
    June 16th, 2012

    Tapi.. orang awam tak tahu kalau Utusan tak sebar detail kan….
    Macam no plet kereta ko, orang awam tak tahu kalau utusan buat tak tau. Cuba utusan tulis no tersebut adalah no. plet kereta kekasih artis mana2. pasti orang awam akan tahu siapa punya plet no. tersebut. Dan ko akan glamor tiba2.

  149. selamber
    June 16th, 2012

    ko tanya la PM..zalim ke dia..hehe..nak g tanya org luar buat apa..takde kene mengena ngan negara..

  150. bujuk
    June 16th, 2012

    Habis siapa yg. dok ngajar agama d masjid dan sekolah agama selama ni? Siapa pulak yg. ajar anak2 Islam belajar quran dan solat? berapa kerat Ahli UMNO yg. sanggup buat kerja2 ni.. sedangkan mostly pemimpin UMNO semua rebut projek jeee..

  151. selamber
    June 16th, 2012

    lerr..ank aku bukan pencuri mcm ank ko..hehe
    ko ni bnyk alasan la bujuk..buat je takyah bnyk ckp..buat je kat negeri yg korang perintah tu..ye..ko bg tahu nik ajis..ala bukannya kene merusuh pun takyah susah2..rusuhan hari tu dia boleh buat takkan hudud dia tak boleh buat pulak..kan..ko buat ye

  152. bujuk
    June 16th, 2012

    Allah suruh kita check amal ibadat kita, walaupun kematian datang ada alamatnya. Allah suruh kita buat amal kebajikan sepanjang masa sebab taktau bila masa kematian kita. bukan suruh orang lain… sedang diri sendiri tak sedar2.

  153. selamber
    June 16th, 2012

    lerr..bis tu korang yg kata nak sgt..perjuangkan hudud..ko buat je..tak pe pedulikan ketua2 kampung tu..hehe..ala bersih yg salah pun korang boleh buat..takkan kecik punya hal pun x bole..buat je ye

  154. selamber
    June 16th, 2012

    kan nizar yg ckp mcmtu..dia yg ckp..dia yg twit..dia yg komen takkan ko kata nizar tu giler!!..bos ko tu ..kene pecat nti ko bujuk

  155. selamber
    June 16th, 2012

    pandai pun..hehe

  156. selamber
    June 16th, 2012

    citer bohong..harakah je yg terbit

  157. bujuk
    June 16th, 2012

    Apakah ko yakin mereka sengaja dan apa yg. mereka buat tu salah? sedang ko tak datangkan apa2 hujah dari Nas dan hadith mengatakan LIWAT ISTERI itu hukuman HUDUD. Atau adakah sirah/ sejarah zaman nabi sahabat d hukum hudud kerana meliwat Isteri?

  158. selamber
    June 16th, 2012

    ala..tak kan ko tak tahu bujuk..ke ko buat2 tak tahu..hehe takkan la jatuh dari langit kot nombo2 yg org lain tak bole miliki tu..cian ko tetinggal bas rupanya ye..hehe

  159. jijan
    June 16th, 2012

    Baca satu artikel dari Utusan dalam forum. Artikel yang ditulis dari rakyat biasa.

    SATU ketika dahulu, Nik Aziz ada melarang orang ramai khususnya rakyat Kelantan supaya tidak menggantungkan gambar Perdana Menteri (Mahathir) kerana perbuatan itu menjadikan kita mendewa-dewakan manusia.

    Hari ini bagaimana? Di seluruh pelosok Kelantan sama ada di bulatan jalan atau di persimpangan, atau di mana-mana sahaja penuh dengan gambar Nik Aziz.

    Ada gambar Nik Aziz menangis sedang berdoa, ada gambar Nik Aziz sedang bersolat dan berbagai-bagai lagi. Sakit mata melihat gambar- gambar itu, dan perbuatan itu sebenarnya adalah riak, perbuatan itu juga mengharapkan supaya orang jahil memuji atau mendewa-dewakan Nik Aziz.

    Nik Aziz berkata UMNO tolak Islam. Saya ingin merujuk kepada kenyataan Nik Aziz seperti yang disiarkan dalam akhbar Utusan Malaysia Selasa 6 Disember di muka 7 bahawa pihak yang menolak Islam juga adalah kufur. Pihak mana yang sebenarnya menolak Islam? UMNO atau Pas? atau DAP (langkah mayat aku dulu kata Karpal Singh).

    Rasulullah SAW ada bersabda bahawa al-Quran itu adalah menjadi hujah atau bukti yang kuat untuk menolong diri seseorang itu pada hari kiamat kelak, atau untuk menyusahkan dan menyulitkannya hingga ditimpakan azab ke atas seseorang itu pada hari tersebut.

    Ini memang jelas. Dengan keterangan ini tiada sesiapa pun boleh atau dibenarkan berdusta dengan ajaran al-Quran iaitu wahyu Allah SWT. Sebenarnya kita tiada pilihan, suka atau tidak suka, kita kena ikut al-Quran, bukan al-Quran kena ikut cakap kita. Nik Aziz suruh al-Quran ikut cakap dia. Contoh, ringkas saja, dalam al-Quran banyak ayat yang Allah melarang kita daripada mendekati syaitan, contoh, di surah Faatir ayat 6 bermaksud:

    Sesungguhnya syaitan adalah musuh bagi kamu, maka jadilah dia musuh yang mesti dijauhi tipu dayanya. Sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya supaya menjadi penduduk neraka.

    Tetapi Nik Aziz kata, kita boleh berkawan dengan syaitan jika syaitan itu mahu membantu kita menubuhkan negara Islam. Syaitan mana? Allah kata tak boleh, Nik Aziz kata boleh. Jadi, sekarang siapa kufur? Pernahkah pemimpin UMNO kata begitu? Jawapannya adalah tidak. Hanya Nik Aziz sahaja yang berani berkata begitu.

    Pada tahun 1999 (PRU-10) apabila Pas menang di Terengganu, penceramah Pas kata, Nik Aziz berkata ramai malaikat turun dari langit ke bumi membantu pengundi untuk mengundi PAS.

    Kata penceramah itu lagi, Nik Aziz berkata malaikat memegang dan menggerakkan tangan pengundi untuk mengundi Pas. Nik Aziz nampakkah malaikat turun dari langit? Siapa berbohong dan siapa kufur?

    Pada tahun 2004 (PRU-11) apabila Pas tewas di Terengganu lain pula kata penceramah Pas, penceramah Pas kata, Nik Aziz berkata ramai pengundi hantu UMNO datang dari Kuala Lumpur dengan berpuluh-puluh bas untuk mengundi UMNO hingga Pas hilang kuasa.

    Kata Nik Aziz lagi, ini pilihan raya tidak adil dan pilihan raya tidak bersih. Persoalannya, mana perginya para malaikat di tahun 1999 itu? Siapa berbohong dan siapa kufur?

    Dengan hujah-hujah di atas, seolah-olah pada tahun 1999 Nik Aziz nampak para malaikat turun ke bumi, dan pada tahun 2004 Nik Aziz nampak hantu pula sebagai pengundi. Tidak logik langsung.

    Nik Aziz ialah manusia biasa. Nik Aziz bukan manusia istimewa. Nik Aziz bukan manusia ajaib. Nik Aziz bukan antara 10 sahabat Nabi SAW yang dijanjikan syurga oleh baginda. Nik Aziz ialah Menteri Besar Kelantan sejak tahun 1990 (22 tahun lalu). Nik Aziz juga seperti manusia lain, Nik Aziz juga terikat kepada ibadat kepada Allah SWT, Nik Aziz juga tertakluk kepada syurga dan neraka.

    Namun, Nik Aziz sentiasa bercakap besar seolah-olah dia adalah manusia paling hampir dengan Allah SWT.

    Saya masih ingat, menjelang PRU pada tahun 1990, 1995, 1999, 2004 dan 2008 penceramah Pas menggunakan strategi yang sama iaitu mana-mana calon yang diputuskan oleh parti merupakan calon terbaik kerana Nik Aziz mendapat petunjuk setelah bermunajab kepada Allah SWT.

    Penyokong tidak boleh menolak mana-mana calon yang diputuskan oleh parti kerana ia telah diputuskan terlebih dahulu oleh Mursyidul Am Pas setelah diperkenankan oleh Allah SWT kata penceramah Pas dengan sombong, dan disambut dengan takbir, takbir, takbir.

    Tetapi yang peliknya ramai juga calon yang diputuskan oleh Nik Aziz itu telah tewas di tangan UMNO. Para pembaca boleh fikir sendiri.

  160. selamber
    June 16th, 2012

    dah itu keje media/wartawan..mcm korang jugak..harakah tu takkan tetiba je boleh muncul sdri..hehe

  161. bujuk
    June 16th, 2012

    cerita mahkamah pun bohong lagi… macai2, kesian.

  162. selamber
    June 16th, 2012

    kan dah kata..draf tu tak lengkap..& bnyk pekara lain yg perlu ambik kira..ko nih..takkan la korang asik citer hudu tapi..curi..zina..curi..zina..itu je ke yg korang faham..cmna nak jelas..cmna nak diluluskan hudud ciptaan pas ni..korang ni..buat je kat negeri korang dulu..praktikkan dulu..ek

  163. bujuk
    June 16th, 2012

    Utusan… hahaha.
    Sebab percayakan utusan, seorang bekas anggota tentera yg. saman Mat Sabu terpaksa minta maaf berkali2 dan minta Mat Sabu d lepaskan kerana laporan polis dia adalah palsu dan kerana terlalu percaya pada UtusanM. ko nak sebar lagi… heran aku, utusan ni tak serik2 walaupun lebih 10 kali kena saman dan kalah. Kalau jadi anjing pun janganlah sampai kena sembelih..

  164. bujuk
    June 16th, 2012

    Kalau berani kata tak lengkap.. cubalah lengkapkan bukan kata salah dan tuduh macam2. kalau JAHIL ikut la apa orang ALIM cakap, bukan ikut apa orang ZALIM cakap. Sebab orang ALIM cakap guna ILMU, orang ZALIM cakap ikut NAFSU.

  165. bujuk
    June 16th, 2012

    Rajin sangat jawab bagi pihak PM, tiba2 suruh tanya sendiri pulak…

  166. bujuk
    June 16th, 2012

    Sebab tu kita nak perintah M’sia, supaya perjuangan Islam ini boleh d laksanakan. jadi siapa2 yg. mengaku Islam kenalah bantu perjuangan Islam.

  167. jebat
    June 16th, 2012

    utusan yg dicaci dan dimaki oleh petualang2 bangsa melayu dari parti pembangang..akhirnya menjadi wadah wajib bg hj hadi awang..apa balaci2 nak kata?

  168. Joko
    June 16th, 2012

    “Sesiapa yang menyetubuhi wanita yang sedang haid ataupun menyetubuhi wanita di saluran duburnya ataupun mendatangi tukang tenung nasib dan mempercayainya, sesungguhnya dia telah kufur dengan apa yang diturunkan ke atas Muhammad.” (Riwayat Ahmad dan Tarmuzi)

    KUFUR = tidak beriman kepada Allah dan Rasul-Nya baik dengan mendustakannya atau tidak mendustakan- nya.

    ——

    Pandai la kau liwat isteri tu berada di bawah hukum takzir.. kau faham ke tidak ni perbezaan diantara pendakwaan hudud dan takzir ??

    Syarat2 pendakwaan hudud apa dia ??

    Syarat2 pendakwaan takzir apa dia ??

    Liwat tu berada di bawah kesalahan hudud la kambing, tak kira la kau liwat isteri atau liwat jantan.. LIWAT tetap LIWAT !!

    Jangan jadi ulama’ sesat la..

  169. jebat
    June 16th, 2012

    cakap tak guna bujuk..boleh buktikan..

  170. jebat
    June 16th, 2012

    hai mcm mengata kat ostad2 pas yg duk maki hamun atas pentas ceramah je bujuk..

  171. jebat
    June 16th, 2012

    mamat tu dah sesat bro..makin dilayan makin bodoh..

  172. selamber
    June 16th, 2012

    kan ke korang yg cakap suka guna nafsu..hehe..ada akal tak diguna dgn waras..ada bukti (Quran & Hadith) korang amik yg menyebelahi korang je..ada bukti fizikal korang tak caya..bukti teknologi pun korang takleh terima..hmmm..ko nak pusing kot mana lg..kalau perkara yg terbukti pun korang takleh nak terima macamna korang kata nak HUDUD..himpunan bersih ikut hudud ke..mwnwntang kerajaan ikut hudud ke..fitnah korang ikut hudud sgt ke..hudud pas..ek

  173. selamber
    June 16th, 2012

    dah tu asik tak caya sgt dgn PM sendiri..sampai pemimpin luar ko ambik berat nak buat ape..ko kan rajin persoalkan jd ko la tanye sendiri lg elok..xkan tak bole kot..hehe

  174. diego
    June 16th, 2012

    Meliwat Isteri atau memasukkan zakar ke dubur isteri adalah haram. Banyak dalil dari Al-Quran dan Hadis yang menyatakan hukum meliwat isteri ini.

    Hadis Rasulullah saw yang bermaksud :

    “Berjimaklah melalui depan atau melalui belakang. Jauhi dari memasukkan zakar ke dalam dubur dan berjimak semasa haid.” (Riwayat An-Nasai)

    “Sesiapa yang menyetubuhi wanita yang sedang haid ataupun menyetubuhi wanita di saluran duburnya ataupun mendatangi tukang tenung nasib dan mempercayainya, sesungguhnya dia telah kufur dengan apa yang diturunkan ke atas Muhammad.” (Riwayat Ahmad dan Tarmuzi)

    KUFUR = tidak beriman kepada Allah dan Rasul-Nya baik dengan mendustakannya atau tidak mendustakan- nya.

    Pendapat para Sahabat mengenai hukuman ke atas peliwat:

    Abu Bakar r.a mengumpul para sahabat untuk membincangkan tentang hukuman mengenai liwat kerana ia tidak berlaku, kecuali zaman Nabi Lut. Antara yang hadir ialah Sayidina Ali bin Abi Talib r.a dan beliau berpendapat bahawa peliwat mesti dibunuh “kerana dosa dan keji perbuatannya” justeru pelaku liwat “mesti dibakar dengan api”.

    Baihaqi menyatakan dari Ibnu Abas nabi bersabda had ke atas peliwat dengan “menjatuhkan dari tempat yang tinggi dan rejamlah sehingga mati”.

    ——

    Pandai la kau liwat isteri tu berada di bawah hukum takzir.. kau faham ke tidak ni perbezaan diantara pendakwaan hudud dan takzir ??

    Syarat2 pendakwaan hudud apa dia ??

    Syarat2 pendakwaan takzir apa dia ??

    Liwat tu berada di bawah kesalahan hudud la kambing, tak kira la kau liwat isteri, liwat perempuan atau liwat jantan.. LIWAT tetap LIWAT !!

    Jangan jadi ulama’ sesat la..

  175. selamber
    June 16th, 2012

    ala selama ni pemerintah kita bukannya kapir..Agama rasmi kita pun Islam jadi apa maslahnya..kerajaan pun dah bnyk laksanakan nilai2 berteraskan Islam & takde salahnya pun cuma perlu ditambah baik sahaja..takyah susah2 nak tggu kuasai putrajaya ke kerajaan pusat ke..cukup la kalau negeri yg korang kuasai tu buat je undang hudud sebagaimana yg korang nak sgt tu..kot2 lebih baik rasanya tak salah kalau kerajaan pusat nti mengambil inisiatif melaksanakan hudud pulak kan..buat dulu..xyah nak melalak2..tak baik ko ni..cian nik ajis tu..hehe

  176. selamber
    June 16th, 2012

    ntah..pencacai2 punya la BODOH..konon menolak berita Utusan..sedangkan bos diorg sendiri melanggannya..TOLOL..BAHLOL..KELABU ASAP

  177. selamber
    June 16th, 2012

    Ala sedangkan majlis peguam pun dah jd salah satu komponen parti PR korang inikan pulak cuma berita..ala..alam khayalan je tu

  178. diego
    June 16th, 2012

    “Liwat ialah suatu kesalahan yang merupakan – persetubuhan di antara seorang lelaki dengan seorang lelaki yang lain atau di antara seorang lelaki dengan seorang perempuan ‘selain daripada isterinya’ yang dilakukan di luar tabii iaitu melalui dubur“.

    Rujuk Seksyen 14. Liwat, Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud Dan Qisas) Terengganu 1423H/2002M

    Baca dan fahami mengapa ada pihak lain yang mempertikaikan takrifan LIWAT tersebut.. toksah nak kilas sana sini la, matlamat PAS sekarang bukannya HUDUD tetapi sebaliknya KEBAJIKAN.. jangan cuba2 menjadi FASIKUN lagi munafikun dengan memainkan isu2 sebegini bagi menghalalkan tindakan korang mengkafirkan pihak lain.

  179. Kajang Pak Malau
    June 16th, 2012

    Bagi saya Nizar sejuta kali berada dipihak yg benar. Biar sejuta raja sultan murka asal kan apa yng saudara kata betul…..pedulikan

  180. raplahjingaa
    June 16th, 2012

    hehe…cai pembanggang !

  181. Matt Kamal
    June 16th, 2012

    Tok Guru Nik Aziz kata Tuhan mencarut, boleh berkawan dgn syaitan, etc. Itu tak menghina Allah ke?

  182. Kajang Pak Malau
    June 16th, 2012

    Salah ke menegur pembaziran melampau?

    Salah ke menegur kesombongan dan menunjuk-nunjuk kekayaan dengan cara yang boleh menyebakkan hati golongan miskin?

  183. rakyat biasa.
    June 16th, 2012

    Untuk pengetahuan saudara bujuk saya komen scara sihat dan semua komen saya tak menggnakan kata2 kesat.Jadi janganllah nak kurang hajar dgn saya sebut nama ayah saya.Ayah saya dah meninggal dunia 3 tahun yg lepas,dia tak de kena mengena dalam hal ini.Lagi satu saya tak pakai kapcai buruk,saya ada 3 biji kkereta mewah salah satu darinya Mercedez Benz CLS 350 dgn plat satu angka..Bukan niat saya nak menunjuk,cuma nak pesan kat saudara kalau tak tahu jangan main cakap saje..Itu dah kira fitnah..Dan untuk pengetahuan saudara jugak saya berjaya adalah hasil perjuangan UMNO yang banyak membantu orang Melayu yg pandai merebut peluang.

  184. Fazli Yusof
    June 17th, 2012

    melayu_islam cakap;melayu_islam says:
    hebatye ko…blh tu Allah byr cash ke tak time duk mekah ye…hang cek satu2 ke…hoi klau suma mcm tu…suma org jahat yg perasuah, kaki betina, taik judi, kaki maksiat x brani pegi mekah sbb takut Allah byr cash kat depa…x suma org yg bedosa Allah byr cash kt depa…Allah bg diorg bebangga dulu…ilng takut nk buat dosa…kumpul dosa…sbb Allah nk bagi peluang betaubat…kalau x tau la sok2 Allah bls dosa dia…

    Aku pulak cakap; Ooooo…patut la bang nuar tak nak pegi haji…ooooo…pecacai dia dah bagi jawapannya…..jawapan yang bernas…kekekeke

  185. melayu_islam
    June 17th, 2012

    fazli2..sket bang nuar ko nk sbt ye…ko tau ke di takut nk p sbb berdosa….ko xpernah buat dosa ke…sndiri check la…

  186. raplahjingaa
    June 17th, 2012

    Spin baik nampak bujuk ! bujuk…bujuk…sedih !

  187. bujuk
    June 17th, 2012

    Kita tak tolak berita.. tapi tak boleh percaya.

  188. bujuk
    June 17th, 2012

    TunM masa d akhir jadi PM telah menyekat bantuan kepada SAR yg. d katakan sebagai kubu PAS. Beberapa k’jaan negeri telah sekat tazkirah semasa bulan ramadhan kerana bimbang rakyat dengar tazkirah yg. d katakan menyokong parti Pembangkang. Maknanya kalau ustaz tu orang UMNO k’jaan mesti galakkan dan tambah bantuan.. tak gitu?

  189. bujuk
    June 17th, 2012

    Tambah sikit lagi… kebanyakan k’jaan negeri tiada peruntukan biasiswa/ bantuan kepada pelajar asia barat yg. majoritinya aliran agama(bakal ustaz/ustazah). Sebab mereka ni.. faham agama dan sokong perjuangan Islam yg. d polopori PAS.

  190. bujuk
    June 17th, 2012

    MAAF dato..
    Saya tak maksudkan.. ia adalah contoh, mustahil tak faham. Maksud saya wajarkah seorang ayah berbelanja berlebih-lebihan jika anak2 ada yg. miskin. Ini saya contohkan pada raja yg. beli plat no. 1/2 juta sedang ramai lagi rakyat johor yg. hidup susah. terang dan jelas sekarang. saya cuba berselindung/menyindir, tapi sekarang saya cerita terus.
    Saya tak cemburu.. boleh bagitau saudara ni kontraktor atau pegawai k’jaan? apa pulak jawatan saudara dalam UMNO?
    Saya yakin saudara kerja sendiri, selalu dapat projek k’jaan dan ada link dengan orang atasan.

  191. bujuk
    June 17th, 2012

    Tak salah.. tapi sebagai ketua agama Islam, tak sesuai. Baginda akan d lihat lebih mulia jika menerima teguran yg. benar dari rakyat. Tak tau kenapa, aku lebih respek www15 yg. d serah semula pada JPJ. Sama macam Menteri wilayah yg. lepas.

  192. bujuk
    June 17th, 2012

    Jika tuan dah ada nas, hadith dan sirah bentangkan kepada jawatankuasa enekmen hudud. mungkin mereka tak jumpa dulu. Saya andaikan tuan bukan sekadar copy-paste, tapi tuan tahu juga penghuraian hadith2 tersebut dan mampu berhujah.
    Saya akui tidak mendalami isu ini melainkan apa yg. saya baca dan dapat dari guru2. Tapi dari hadith2 tersebut tidak pula menyatakan secara khusus bab liwat Isteri.
    Apapun yg. datang dari lidah nabi aku akan junjung walaupun aku kena tolak parti yg. aku sokong. Minta tuan dapat panjangkan perkara ini kepada pihak berkuasa… terima kasih.

  193. rakyat biasa.
    June 18th, 2012

    Ok lah saudara bujuk,saya bukan Dato,bukan pegawai kerajaan dan langsung tiada link dengan orang atasan..Tapi rahsianya saya selalu bersyukur dgn segala nikmat yg Allah turunkan,walaupun kadang kala saya ditimpa masaalah dan dugaan saya tetap bersyukur dilahirkan sebagai anak Malaysia.Saya ada kerajaan yg telah terbukti berwibawa,negara yg aman dan tiada bala bencana,jadi apa perlunya saya mencaci kerajaan yg telah banyak berjasa ini.Setiap subuh apabila ALLAH membuka mata saya saya akan menyebut ALHAMDULILLAH kerana saya dilahirkan di Malaysia bukan di Afrika,bukan di Iraq dan bukan juga di Palestin..Apa lagi yg kita mahukan selain mengucapkan setinggi2 kesyukuran kepada ALLAH SWT.

  194. Hambamu yg lemah
    June 18th, 2012

    Tak perlu brtikam lidah isu ni tak akan abis lau tak ikut perintah allah aku doa berdoa agar kamu semua dapat hidayah dr Allah s.w.t

  195. ana muslim
    June 18th, 2012

    si bujuk laknatullah ni nak mula nak laga2 kan kita dah ni.jgn terlalu percaya dengan statement dia nih.awas semua,bujuk ni AJEN DAJJAL.fitnah berleluasa.

  196. ana muslim
    June 18th, 2012

    si bujuk ni munafik sangat dah.tau lak dia babi tu murah.dia pun tau sebenarnya yang monopoli ekonomikan sekaum n sebangsa ngan dia iaitu kaum kafir.tak pelik lah bujuk munafik kalau babi tu murah.hang juga dok jadi barua DAP.bujuk oh bujuk yang munafik.

  197. ana muslim
    June 18th, 2012

    tu sbb lah dia sanggup doakan si kafir supaya sihat walafiat.dan mendoakan kehancuran kepada saudara islam.kaum munafik semua tu.NAUZUBILLAH

  198. ana muslim
    June 18th, 2012

    awas semua.si pengikut kitan injil ni da buat fitnah yang amat dasyat sampai makna ‘suruh’ n makna ‘tuduh’ pun dia tak tau.ni nak mensyirikkan orang nih.jgn betul si pengikut DAJJAL ni.fitnah lagi.

  199. ana muslim
    June 18th, 2012

    ni lagi satu ‘kajang pak malau,tapi merempat’.pengikut kaum munafik

  200. ex-umno
    June 18th, 2012

    Tak dpt bayangkan puak2 ni kalau sultan Kelantan dan Trengganu buat statement murka sbb hak royalti minyak rakyatnya disekat oleh org2 yg menindas kaumnya sendiri.
    Khabarnya orang yang menindas tu pejuang2 bangsa Melayu, tapi dlm masa yang sama membunuh Melayu2 yang tak sependapat dengan mereka.
    Siapa yang khianat siapa sebenarnya?

  201. bujuk
    June 18th, 2012

    Saya percaya kata2 saudara..
    Tapi keamanan, kesenagan bukan jaminan Allah redha. Ingat cerita Nabi Soleh dan penduduk quraish yg. Allah bagikan keamanan dan kekayaan yg.elimpah ruah. Kemudian dia datangkan mereka Rasul untuk menguji samada mereka bersyukur atau kufur. Kaum Nabi Soleh telah di seksa kerana membunuh UNTA yg. Allah anugerahkan pada mereka sebagai lambang kebesaran Allah dan kebenaran Nabi Soleh. Begitu juga kaum Quraish yg. mana sekeliling mereka negara kucar kacir dan miskin. Tapi mereka menolak kerasulan Muhammad s.a.w. Jadi saya sekadar mengingatkan keamanan dan kekayaan bukan tanda redha Allah, tapi apakah kita melaksanakan seluruh perintah Allah dan tidak berlaku zalim dengan mengambil harta negara untuk diri dan kroni kita sahaja.

  202. ex-umno
    June 18th, 2012

    Tak dpt bayangkan puak2 ni kalau sultan Kelantan dan Trengganu buat statement murka sbb hak royalti minyak rakyatnya disekat oleh org2 yg menindas kaumnya sendiri.
    Khabarnya orang yang menindas tu pejuang2 bangsa Melayu, tapi dlm masa yang sama membunuh Melayu2 yang tak sependapat dengan mereka.
    Siapa yang khianat siapa sebenarnya?

  203. pasdaplaknat
    June 18th, 2012

    Asal kalau bukan PAS atau Sekutu Laknatullah mereka shj mesti akan kluar ‘membazir’, ‘rasuah’, ‘zalim’..bla2

    Tapi kalau kena pada pemimpin2 PAS dan sekutu Laknatullah mereka, mentekadarah balak sampai bukit dan sungai jari MERAH pn SAH, balun duit Kerajaan untuk anak menantu pun HALAL, simpan duit haram berbillion dlm akaun Kafir Zionis pun bagus.. RASUAH blh tuned jadi ‘zakat’ ini paling celaka punya makhluk atas muka bumi Allah yg terlalu MUNAFIQ kemudian fitanh org lain.

    Kajang Pak Iblis, aku nk tnya ko Tuanku Sultan Johor pakai duit BAPAK ko ke?
    Yang kedua, kalau Baginda bida RM 1 billion sekalipun duit bidaan tu bayar kepada siapa mangkok oii?? Duit tu bayar kepada kerajaan sebagai hasil..lepastu hasil tu balik kepada siapa?? kedapa rakyat lah bongok oii!!

    Ketiganya,
    Nizar berok Laknat tu sgt suka amalkan konsep terjah fitnah.. belum tahu fakta sudah fitnah, seolah2 dunia ini miliknya untuk berkata apa2..tanpa hormat sesiapa shj. Manusia SOSIALIST mcm ni meletakkan AKALnya sbg TUHAN!

    Manusia laknat mcm Nizar ni kena kerat lidahnya..jahat sgt!

    Manusia2 yg sombing dan bongkak ialah manusia2 yg mcm Nizar Berok, Nik Najis, Tok Jijan Balak, Lim Sial dan anak dia tu.. xboleh ditegur..DIKTATOR.. baru jd MB sehari dua berjoli sakan beli CAMRY dgn NO PLET MAHAL berbelas2..

    kemudian SEMBAH DERHAKA.. ko tu bongok fan buta.. fitnah org lain tp sndiri yg buat!

  204. pasdaplaknat
    June 18th, 2012

    hangpa hujah lah dgn bujuk Munafik ni..
    seok dia masa sakaratul maut ko tahulah ledih belit ko ultra Munafiq tu lah yg akan keraskan lidah ko dr syahadah..

    cerita ikut logik nafsu die lepastu claim itu sbg Islam.. menakutkan bila org yg jahat mcm ni xserik2 pakai perisai agama utk halalkan yg HARAM

    byk dosa ko bujuk oii!

  205. pasdaplaknat
    June 18th, 2012

    Bujuk Munafiq..
    kita bukan percayakan Utusan, kita buat pertimbangan ikut agama dan ilmu Allah, isi kandungannya cakap pasal apa, kita masuk dlm otak PIKIR dan BANIDNGKAN dgn Akla berilmu, kemudian buat inference.

    Dari situlah keluar sokongan pada artikel. Kita lihat hujah dlm isi artikel. Memang betul dan tepat Pork Nik manusia bertopeng agama yg penuh dgn Munafik dan Pembohongan.

    Akhlak buruk seperti IBLIS sbb dia lebih menyanjung Iblis, malah beliau gemar dgn kata2 buruk nista seperti Celako, Syaitan, malah memihak2 dlm berhukum, org PAS buat dosa, rasuah, zina, fitnah ok je, org lain buat baik, bina masjid beribu2 pun di boleh korek ke lubuk hati dan hukum dosa, tetap xbaik, dialah manusia celaka besar yg sesatkan umat Islam dgn kepalsuan agama!

    Org lain kalau sokong UMNO ke parti Berok sekalipun tetap fikir dan jauhkan dr taksub mana yg xbetul jgn ikut atau sebarkan.

    Lainlah berok2 dlm PAS mcm ko yag jahil murokab..nganga mulut luas semasa ceramah.. a-z telah masuk dlm perut.. lepas tu sebarkan kejahatan pemimpin2 mereka yg sebijik mcm Iblis dan Syaitan pemecah belah umat..

    itulah hati org PAS jadi hitam-keras dan bengis dari kebenaran.

  206. pasdaplaknat
    June 18th, 2012

    kepala hotak hang la sokong perjuangan Islam tapi balik Malaysia duk ajar Munafik, ajar pecah umat..

    Nabi ajar kasih sayang, hikmah, tegur beradab, ini kurang ajar punya puak PAS mana ada Islam ajar mcm tu. Jangan cemarkan nama Islam dgn perangai laknat puak PAS!

  207. rakyat biasa.
    June 18th, 2012

    Baiklah saudara bujuk apa pun fahaman atau pendirian kita akhirnya kita sujud pada ALLAH yg satu.Saya sentiasa terbuka menerima teguran dan pendapat asalkan kita tidak berpecah sehingga puak disana mengambil kesempatan diatas kelemahan kita.Saudara sokong PR saya sokong UMNO tapi akhirnya kita adalah saudara sesama Islam.Insyaallah.

  208. ana muslim
    June 19th, 2012

    ni lagi bahaya mamat X ni.nampak sangat lambang yahudi.nak sedapkan sikit nama dia,dia letak la pulak nama UMNO.ni kaum yahudi n sebangsat dengan munafik nih.puak2 ni kalau tak libatkan institusi raja memang tak sah n tak lengkap.mesti nak seret raja punyalah.ni la namanya fitnah berleluasa.nauzubillah

  209. DOLLI
    June 19th, 2012

    sapa kata tak boleh sokong cina memerintah.demokrasi.pastikan cina juga berhak menjadi kuasa mutlak di malaysia,jangan rasis sangat.orang melayu berhak menyokong orang cina sebagai Perdana menteri malaysia.

  210. ana muslim
    June 19th, 2012

    wahai iPas atau lebih dikenali sebagai munafik.kalau forum utusan ko hina.tapi kalau forum memurtadkan kaum islam ko sokong.dahsyat betul kesesatan ko bawak nih.awas semua,fitnah dari kaum dajjal bertambah jahat.jgn babitkan Pas dalam fitnah ko wahai kaum munafikun laknatullah

  211. bujuk
    June 19th, 2012

    Kalau seorang orang agama buat.. mungkin salah. Tapi kalau majoriti orang belajar agama buat, mustahil salah. Faktanya ribuan pelajar agama yg. balik sokong perjuangan PAS, hanya beberapa orang yg. condong pada UMNO. Jadi takkan nak folow minoriti, sedang yg. majoriti itu lebih ramai, lebih baik dan lebih hebat ilmunya.

  212. bujuk
    June 19th, 2012

    InsyaAllah selagi kita berpegang pada Quran dan Hadith… begitu juga perjuangan kita, apakah mengikut Quran dan hadith. Kerana sia2 lah amal-ibadat kita bila menolak walaupun sedikit dari kedua warisan Rasulullah tersebut.

  213. bujuk
    June 19th, 2012

    Sekarang PM kita bukan kafir.. aku setuju, tapi lebih kurang MUBARAK.

  214. ex-umno
    June 20th, 2012

    Saya cuma kata “bayangkan” jee…
    Aihhh…siapa sebenarnya yg biasa libatkan baginda sultan2 kat tv tu?

  215. Malaysia
    June 25th, 2012

    saudara bujuk: Kepada pemimpin seperti ini, nasihat saya ‘janganlah sibuk mencari kudis di kaki orang lain, sedangkan tokak di kaki sendiri tidak mampu diubati’.

    “Tindakan yang saya buat adalah mengikut cara dan jalan yang betul DAN SETIAP KEBAJIKAN YANG SAYA BUAT JUGA TIDAK PERLU DIPERBESARKAN.Tindakan pemimpin ini bukan sahaja mendatangkan kemurkaan kepada saya tetapi juga satu penghinaan kepada rakyat dan kedaulatan negeri Johor.

  216. Malaysia
    June 25th, 2012

    Tapi kali ini lain macam nampaknya. Tidor tak kenyang mandi tak lena nampaknya kau Nizar.

    Dia dikaborkan engineer yang belajar atas tajaan kerajaan persekutuan. Habis belajar dalam ijazah dapat kerja. Biasalah manusia mana mahu ingat semua benda ini. Chief Niko dia sendiri cakap, tugas beri bantuan pada rakyat datangnya dari pemerintah, tak boleh ungkit. Siapa dia nak pilih lepas itu adalah merupakan hak masing2.

    Jadi Nizar nanti akan sembah pada sultan yang dia memang tersilap cakap. Surat kabar tertulis apa yang dia cakap. Maka kerana dia tersilap cakap, surat kabar kerana melapurkan apa yang dia cakap yang sudah silap, ternyata silap tulis.
    apa yang dia cakap.

    PS* PASpartyNGOK pinjam ayat kau sat…:)

  217. Malaysia
    July 6th, 2012

    http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/RungkaipolemiknegaraIslam/Article/index_html

    Mereka yang mendakwa Malaysia bukan negara Islam adalah kerana undang-undang jenayah membabitkan zina, minum arak, qazaf, mencuri, pemberontakan, murtad dan qisas tidak berhukum dengan hukum Allah atau yang lebih sinonim dipanggil hukum hudud.

    Maka disebabkan kerajaan Malaysia tidak melaksanakan hukum hudud ini, maka Malaysia tidak boleh dianggap sebagai negara Islam. Apakah benar kriteria sesebuah negara Islam seperti mereka maksudkan? Takrif Negara Islam Bagi menjelaskan kekeliruan berkenaan hal ini, apakah ulama di kalangan Ahli Sunnah Wal Jamaah tidak membincangkan atau membahaskan ciri atau kriteria sesebuah negara Islam? Jawapan, ya ada dan banyak sekali.

    Antaranya penegasan oleh Imam Abu Bakar al-Isma’ili rahimahullah (wafat: 371 h): “Dan mereka (Ahlus Sunnah Wal-Jamaah) mengimani (mengakui) bahawa sesebuah negara (daar) adalah negara Islam bukan negara kafir sebagaimana pandangan al-Mu’tazilah, apabila masih terdapat seruan (azan) untuk solat dan solat didirikan dengan zahir (terang-terangan) dan ahlinya (rakyatnya) pula sentiasa bebas mendirikannya dalam suasana aman.” (Rujuk: Abu Bakr al-Isma’ili, I’tiqad A’immatul Hadis, m/s. 31, Bab: Daar al-Islam – Maktabah Syamilah) Bahkan majoriti ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah seperti Syeikh al-Islam Ibnu Taimiyyah, Imam Nawawi, Syeikh Nashiruddin al-Albani dan beratus-ratus lagi ulama memberi kesimpulan berkenaan ciri-ciri sesebuah negara Islam di dalam kitab-kitab mereka melalui hadis Nabi s.a.w berkenaan kepemimpinan dan negara. Mereka menggariskan kriteria dan ciri-ciri utama sesebuah negara Islam ialah pemimpin utamanya seorang Muslim dan majoriti rakyatnya beragama Islam, dilaungkan azan, didirikan solat jemaah dua hari raya setiap tahun dan solat Jumaat setiap minggu.

    Sekiranya ciri-ciri ini sudah dipenuhi maka wilayah atau negara tersebut adalah negara Islam. Maka tidak bolehlah kerana Malaysia ini tidak dapat melaksanakan hukum jenayah Islam (hudud) maka gugurlah keislaman pada negara ini. Hal ini adalah kefahaman yang tidak berteraskan kefahaman Islam bermanhaj Ahli Sunnah Wal Jamaah yang betul.

Leave a Reply

Type your comment in the box below: