Larangan Baca Al-Quran, Apa Ke Bebal Nik Aziz!!

Larangan baca Al-Quran di Pulau Pinang memang isu yang hangat sekarang, mana tidaknya berpuluh tahun BN memerintah, perkara itu tidak pernah menjadi isu, hanya sekarang setelah DAP mula memerintah segala macam sudah tidak kena.  Dari bertakbir rumah ke rumah sehinggalah Majlis Maulidur Rasul, semuanya sudah menjadi tidak boleh.

Lebih hebat, baca al-Quran sebelum sembahyang subuh ini dikatakan menyalahi hukum syarak!!  Baca al-Quran menyalahi hukum syarak? Ini baru pertama kali dengar.  Apa isu sebenarnya, baca al-Quran ke atau bunyi yang terlalu kuat?

Kalau kuat perlahankanlah, yang pi tutup terus tu kenapa?

Banyaklah soalan yang bermain di benak fikiran rakyat terutama yang beragama Islam, kenapa, mengapa dan sebagainya.  Bukan PP saja malah yang di negeri-negeri lain ini juga.

Tapi belum sempat nak menunggu jawapan, dah ada masalah baru – Nik Aziz tua kutuk kata apa yang dibuat di Pulau Pinang itu adalah betul dan dia bersetuju dengannya.

Betul, bersetuju tapi tak pulak tua kutuk ni mengharamkan yang sama di Kelantan?  Alasan paling dangkal Nik Aziz ialah orang bukan Islam di Kelantan sudah biasa dengan bacaan Al-Quran dan seronok mendengar bacaan tersebut.

 

Eh, Nik Aziz ni faham ke tidak isu?

Yang diputuskan di Pulau Pinang ialah bacaan al-Quran itu berlawanan dengan syarak!!  Ini bukan soal suka ke, seronok ke atau apa, ini berkenaan hukum.  Kalau di Pulau Pinang diputuskan begitu, sepatutnya di Kelantan juga diputuskanlah begitu sebab ia berkenaan hukum.

Lagipun ini soal bunyi, kuat kok mana sekalipun tetap kuat juga.  Ia tidak sama seperti perkara-perkara yang menyebabkan berlakunya perbezaan diantara mazhab.  Kalau membabitkan tempat-tempat seperti hospital atau rumah orang tua, itu mungkin ada justifikasi tapi masih boleh diperlahankan, bukan ditutup terus.

Cakap Nik Aziz ini tidak berpandukan al-Quran dan sunnah, cakap saja besar dia ni tapi bila yang berkenaan DAP, apa alasan waima paling bodoh pun dikutipnya juga.  Pendek kata alasan politik semata-mata.

Subuh mana ramai sangat orang pergi masjid, jadi perlulah diisi dengan bacaan ayat-ayat suci al-Quran, kalau dah itu pun tak boleh, macam mana?

Macam mana sebutlah ini keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri  Pulau Pinang ke apa, yang nyata kita semua tahu bahawa adanya tangan-tangan ghaib dibelakang keputusan ini.  Memang ia keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri tapi kenapa dulu takde, kenapa pulak sekarang jadi isu?  Walhal orang-orang didalamnya lebih kurang orang itu saja.

Yang berbeza hanya kerajaan negeri yang kini dipimpin DAP.

Dengan Exco Agama pun dari PKR yang jahil pasal hukum hakam agama, maka keputusan ini memang layak dicabar kerasionalannya.  Nampak sangat keputusan politik.  Ini dah sebijik macam yang berlaku di Singapura sekarang, abih semua pun nak ditukar jadi macam cina pulak dah, sudah melampau.

Kalau Jawatankuasa Fatwa Negeri pun boleh diperkuda orang berkepentingan politik apatah lagi Nik Aziz yang memang hantu politik.  Fikirannya dah dikelabukan dek kuasa sehingga timbul pertikaian syarak dibanding dengan suka dan seronok.

Memang sah Nik Aziz menghampiri nyanyuk atau memang sudah sedia nyanyuk.


Posted by Adamyan on August 15th, 2011 :: Filed under Adamyan,Utama
You can leave a response, or trackback from your own site.

175 Responses to “Larangan Baca Al-Quran, Apa Ke Bebal Nik Aziz!!”

  1. stingray
    August 15th, 2011

    Pok Nik ni kalau dicampakan ke kandang buaya pun, 1 bln buaya tak selera nak makan…sudah la daging dah liat, tuuaa…dah le tua… kutuk plak… tulang pun dah pait…busuuuuk hati plak tu….problem btul org tua ni….Hello2….Kem. Kebajikan Masyarakat… tlg pantau sikit org tua hyperaktif ni…sumbat kat mane2 umah org2 tua dulu…mengacau jea…

  2. ayh_chor
    August 15th, 2011

    makin tue makin x berakal…nyanyok lak tu…bg org lain la jd pemimpin plak..dh x proaktif pun…bangang sampai meluatkan org..adeih

  3. kelatemari
    August 15th, 2011

    kah kah kah!
    bodoh bangang kau ni, sijil yang kau ada dibeli di Myadin atau Giant?.
    Hukum menganggu orang dengan laung pembesar suara adalah sesuatu yang dilarang dalam Islam, tambahan pula tiada sangkut paut dengan ajaran Islam. Tidak kira sama ada orang yang diganggu orang Islam atau bukan Islam.
    Membaca atau memasang keset bacaan al-Qur’an sebelum subuh tiada dalam syariat Islam. Amalan ini boleh menyebabkan orang yang tidur menerima gangguan.
    Sementara amalan seperti ini diterima oleh sesetengah masyarakat Islam diKelantan, dan tidak dianggap gangguan, seperti dipondok-pondok pengajian.
    Mana yang silap Tok Guru Nik Aziz, bukan tok guru yang sesat, tapi kau yang bodoh dan bengong.
    (kalau berani siar komen aku)

  4. hangTuah
    August 15th, 2011

    ni hantu pembangkang datang

  5. politikar
    August 15th, 2011

    orang jahil bila nak bercakap bab agama jadi maam ni lah macam yahudi cakap bab islam
    betullah apa di katakan Dato Nik Aziz memang tak kena syarak membaca al quran dengan kuat melalui pembesar suara di masjid atau surau sebabnya?
    hangpa kena mengaji bab Mandi Wajib atau berhadas besar kecualilah hangpa dalam kes mughalazah
    bila berhadas besar tak boleh pegang Al Quran apatah lagi membacanya mahupun Solat bayangkan bila hangpa lepas bersetubuh/jimak pada waktu malam di bulan ramadhan ni dengar Ayat Al Quran berkumandang di speaker masjid apa hangpa rasa?
    kalau orang jahil tak rasa apa2 lah tapi orang yang beriman mengaji bab agama pasti ada perasaan sebaliknya silap haribulan nak berjimak pun rasa tak kena sebab dengar Ayat Quran di speaker masjid surau

    jadi hangpa janganlah jadi Sombong dan Bodoh nooo nanti masuk syurga dengan yahudi zionis apco

  6. mrskundel
    August 15th, 2011

    This is the right time for those unbelievers to draw their message to those believers (muslims) that Islam has always been in a confuse state

  7. mrskundel
    August 15th, 2011

    Nampaknya berjaya juga pecaturan kafir untuk memesong serta memperkosakan minda masyarakat Islam. Percaya ataupun tidak selepas ini isu DUMC akan menyebelahi puak Kristus yang dipersalahkan ialah JAIS.

    Kemudian hasil daripada itu maka para hardcore (alim-ulamak) dalam JAIS akan dibuang kerja dan ditukarkan ke yang lembik yang angguk kepala kepada DAP.

    There is NO WAY PAS boleh mengawal DAP or non muslim..hanya UMNO saja berwibawa..dah terbukti..dan janganlah kamu nak kata kita berbaik maka mereka akan berbaik kepada kita..oh tidakkk

    Tidak sama sekali wahai penyokong PAS..mereka tidak akan beri muka pun..tgk saja perjuangan Hindraf..disitu kita lihat apa yang mereka mau..

    Sudah lah..kalau PAS memerintah pun Malaysia tidak akan tenteram kerana akan ada pejuang-pejuang yang akan bangkit mementang..Selagi DAP berada didalam Pakatan selagi itu lah saya dan berpuluh-puluh ribu lagi akan bangkit menentang..

  8. ciku
    August 15th, 2011

    “bila berhadas besar tak boleh pegang Al Quran apatah lagi membacanya ” kat situ hang dah kantoi, tu belum lagi tgk ayat hang yang seterusnya.. sebelum kata orang jahil, cermin ilmu di dada dulu.. jgn ikut style poknik hang tu.. jadi siapa yang sombong?

  9. ciku
    August 15th, 2011

    betul tu encik skundel..

  10. man on da street
    August 15th, 2011

    Bro Nickky Ajiz, yang kuat mempertahankan Patung Buddha di negeri Kelantan sehingga mencecah Masjid yang tertinggi , patut di di hina olih sekelian umat Islam seluruh Malaysia! Sapertimana serban yang di lilit di kepala nya , saperti itu lah putar alam dan kecelarauan beliau. Sudah sudah lah, 22 tahun , apa yang lu dan lu punya penyokong buat untuk negeri Kelantan! Selain dari , oreng demo, oreng kawe,cah keting dan sebagai nya, sehingga ahli pas yang berzina, dan memakan rasuah , semua nya di ampunkan, apa. ?nickky ni sama ngan ayah pin kut? Pemegang kunci syurga ? Sudah sudah lah dengan pengampu sekelian, kenegerian , Cari makan kat negeri orang lain , balik kampung, pangkah Pas Jugak . kawe oreng kelate, so kawe kena sokong bro nickky, oreng kelate! tak kemana pun, di takuk yang sama jugak akhir nya!Sampai bila kerajaan yang sedia ada mahu menganurahkan jawatan menteri dan sebagai nya kepada negeri yang tak pro aktif? Pendedahan daripada seorang blogger yang rumah pelacuran yang tak jauh pun dari rumah beliau pun belum terjawab , pondan yang berleluasa , ini ada lah pentadbiran wali selipar? Apa tah lagi mahu menunaikan fardhu haji menggunakan wang haram, proxy anugerah balak. Pa bila di bongkarkan, malu lah pulak, tiba tiba batalkan!Yo bro nickky, what say ya! Bro nickky ni hanya lah seorang ahli politik, bukan nya ularmak ataupun murSHITdul . Tembelang nya telah di pecahkan apabila terlalu lama di pertontonkan kesetidak seimbangan beliau. Yang hanya bolih menurunkan beliau ada lah YTM Al Sultan sahaja, kerana seluruh rakyat Kelantan telah tertipu dengan kepimpinan parti Pas yang bertopeng kan PAS. By thwe way how’s your son in law ? Masih berlagak dan berleluasa kuasa nya nampak?

  11. Gen2Felda
    August 15th, 2011

    kat p.pinang haram…
    kat kelantan wally nicky kata ok kerana rakyat sudah biasa dengan bacaan Al-Quran dan seronok mendengar bacaan tersebut…

    2 fatwa berbeza !!

  12. Anti Ungrateful Immigrants
    August 15th, 2011

    Nik Najis babi tua jahanam. Pelacur agama Islam…tunggu la balasannya…

  13. politikar
    August 15th, 2011

    ish kat perlis negeri umno pun sokong ! macammana hangpa nak kata ? mufti pulak impot dari sarawak negeri bn jugak
    macammana lawyer mca yang hantar 1 surat kat pm komplen pasai masjid berdekatan rumahnya suara azan kuat sampai ganggu tidurnya dan pm umno setuju mengarahkan melalui jawi supaya masjid tersebut perlahankan azan
    kat mana ciku yang salahnya cuba habaq mai…… awat selama ni waktu hang hadas besar / junub hang solat kah ? hang yang kantoi kut macam saipul yang pi sembahyang jumaat walau tak mandi hadas

  14. raplahjingaa
    August 15th, 2011

    peeh !! very typical totok PAS !!

    isu pembacaan Al Quraan kepada melalui speaker kepada penduduk sekitar……..
    dapat kat totok PAS…..dah jadi isu bersetubuh di bulan Ramadhan……….hahahahaha

    politikar…..PAS sungguh hang ni…hmmmm
    tu aje ada dalam kepala otak…….benak segala…hehe

  15. raplahjingaa
    August 15th, 2011

    hmmm…..again typical totok PAS !!

    apa bukti PM arahkan mesjid tersebut perlahankan azan ??…….bagi mai bukti ??
    aku tunggu ni…..hang jangan spin isu…

    aku tunggu ni…

  16. stingray
    August 15th, 2011

    awat hang bersetubuh lewat sgt politikar…dah nak abih sahur baru mod ko smpai yea…pas tu nk salahkan ayat2 quran yg berkumandang kononnya potong stim hang tengah main…apa punya bonggok hujah ko ni….

  17. stingray
    August 15th, 2011

    helo bujuk, C4..mayday2…apa aku nk jawab ni….raplah dah tunggu…mayday mat sabu…mayday nicky….mayday hardy….help3….

  18. ciku
    August 15th, 2011

    tu la yang dikatakan separuh2.. ikut kepentingan politik, bukan agama..

  19. ciku
    August 15th, 2011

    aku maleh nak layan politikar ni, baek hang gi ngaji lagi, jgan tau sekerat pastu hang gebang.. lain kali kalau setakat basic ja yang kita tau, toksah kata orang bodoh sombong, jahil.. hang dok support orang yang guna ayat sekerat2.. nih la jadiknya..

    aku nak tau la jugak… antara mengharamkan dan memperlahankan sama makna ka?

  20. yeop
    August 15th, 2011

    tu la pas.. p lagi berkawan dgn dap. pstu bersahabat plak dgn pkr. kan dh celaru jantina. dh jadi tonggang terbalik. keluarga 69. bak kata yb zul, pakatan luar tabie ( PaLut)..

  21. bangKano
    August 15th, 2011

    Kalo setakat baca alquran sebelum solat subuh tak pa lagi ni lepaih solat subuh ada pulak ceramah agama oleh ustaz gedebe asyik bertempik tuduh orang tak solat dan tak penah buat haji jadi kayu api neraka. Apa ni teruk sangat kutukan ustaz ni macam orang gila ganggu ketenangan pagi untuk orang lain.

  22. Wong Pin Ter
    August 15th, 2011

    Bukankah lebih afdal jika berjimak dengan pasangan yang sah sambil memperdengarkan bacaan al-Quran semoga zuriat yang terhasil akan menjadi insan yang lebih beriman dan bertakwa dan bukannya menjadi insan yang bebal, bodoh sombong dan sentiasa menjadi kuda tunggangan al kafirun seperti politikar,c4 dan puak-puak penjilat tegar PR.

  23. stingray
    August 15th, 2011

    poli…mlm ni projek cepat sikit yea….tak le kena ganggu….all the best…

  24. Tasyahud Akhir
    August 15th, 2011

    “bila berhadas besar tak boleh pegang Al Quran apatah lagi membacanya”. Sebelum mengatakan dan menuduh orang lain jahil atau fasik, kaji dahulu statement tuan ni. Tanya ulamak muktabar bukan ularmak politik, apa hukum membaca alQuran sewaktu berhadas?. Ada perbezaan antara memegang sambil membaca dan membaca. Astaghfirullah…..

  25. Jokiden
    August 15th, 2011

    Ala politikar sodap yo kau cakap sumo yg nik aziz cakap tu boto bilo kono batang idung sonighi walhalalku walharamu. Dulu maso PRK Bagan pinang, dio yo yg ngobaan pemimpin PKR yg kapir tu bulih baco ayat Al Quran sobab nak kuehkan hujah. Bilo maso pulak oghang kapir tu mandi junub!!!!! Lamo dah ese cakap kito tunggu yolah kehancuran PAS ni.. Tak lamo laie doh..tengoklah. Jokiden.

  26. Tasyahud Akhir
    August 15th, 2011

    Setuju juga. Tumpuan ke arah itu telah kelihatan terutama. Yang pasti mereka tidak akan melibatkan 12 orang melayu yang hampir murtad tu, tetapi lebih kepada tindakan JAIS melakukan pemeriksaan. Ia lebih mudah berbanding mempertahankan tindakan 12 melayu kemajlis tersebut.
    Sebenarnya mereka telah nampak kemarahan masyarakat Islam terhadap kes ini. Seorang kristian yang baik sudah pasti akan merasakan bahang isu memurtadkan orang Islam kerana mereka tahu akibatnya, kerana ia melibatkan agama.
    Dalam kata lain terdapat 2 isu berbeza disini:
    1. Tindakan JAIS melakukan pemeriksaan atau “serbuan” istilah yang mereka gunakan
    2. Peranan 12 orang melayu di dalam majlis tersebut.
    Sudah pasti mereka akan gunakan isu pertama untuk menyelamatkan diri, kerana politik boleh digunakan dan mereka yakin pasti PAS akan menyebelahi mereka. Sudah pasti akhirnya JAIS akan dipersalahkan kerana tindakan ini.
    Mereka tidak akan mainkan isu kedua kerana tahu Islam tidak boleh ditentang secara terang-terangan dan 12 orang melayu ini terpaksa menyelesaikan sendiri masaalah mereka dengan pihak berkuasa agama. Dan mereka tahu semakin kuat mereka mempertahankan 12 orang ini, semakin kuat jugalah suara masyarakat Islam walaupun kes ini dibawa ke mahkamah civil. Mereka tahu akan hal ini…

  27. yon76er
    August 15th, 2011

    Dulu dia kata Tun M dah lama dan nyayok, tapi sapa yg nyayok sebenarnya…nanti dia akan katalah…”:saya dah nak berundur tapi kalau diPILIH lagi saya terimalah”….cakap ajerlah ” saya nak jabi MB seumur hidup “…tu pon pengikutnya tak sadar dan faham….

  28. Tasyahud Akhir
    August 15th, 2011

    Masjid dimana tuan? Serkap jarang atau hanya baca berita sekerat2….

  29. yon76er
    August 15th, 2011

    Politikar”””Lain kali berbuka dgn Kurma bukan dgn UBAT KUAT promosi dalam “HARAMKAHJADAH”..taklah asik ingat nak Projek ajer.

  30. Tasyahud Akhir
    August 15th, 2011

    Masjid ditempat saya di Klang masih menggunakan pembesar suara dalam tazkirah dan bacaan ayat alQuran. Mungkin tiada kena mengena dengan fatwa mufti Penang. Mungkin juga terdapat perbezaan fahaman PAS di Selangor dan PAS di Penang dan PAS di Kelantan. Teringat tazkirah seorang ADUN PAS di Selangor yang ISLAM itu SYUMUL dan merangkumi setiap MASA, ZAMAN dan LOKASI.

  31. yon76er
    August 15th, 2011

    Aku pon sama akan MENENTANG CINA2 DAPigs ini sampai bila2…Dulu Kini dan Selamanya………………..

  32. yon76er
    August 16th, 2011

    Kalau dah antara mereka(PAS) dah berbeza2 pandangan dan ikutan, apa lagi kalau duduk semeja dgn PKR & DAPigs….bolih sekata ker??????Ya Allah selamatkan lah kami daripada Pakatan Syaitan ini….

  33. raplahjingaa
    August 16th, 2011

    kena tinggal bas kot budak ni….

  34. raplahjingaa
    August 16th, 2011

    Boleh sekata ! apasal tak boleh pulak……apa yang DAP arahkan akan di ikuti oleh PAS…..sekata laaa tuu….he..he

  35. ciku
    August 16th, 2011

    setuju tuan Tasyahud.. Islam itu syumul, mudah, tapi pembawaan puak2 ni yang suka mempolitikkan semua issue telah menampakkan Islam itu sukar dan menyusahkan.. persoalan basic pun pemimpin mereka gagal.. mereka cuma tau meminjam ayat Al-Quran untuk menghalalkan undi kepada mereka.. tak perlu pertikaikan tahap keimanan mereka kerana itu urusan Allah S.W.T.. cuma dengan petunjuk yang telah Allah berikan kepada kita, kita gunakan sebagai alat pengukur dan panduan..

  36. ran
    August 16th, 2011

    yg terganggu ialah hantu2 jin2 dap yg kepanasan

  37. huhuhu
    August 16th, 2011

    bolehkah aku katakan sebegini..??

    suatu ketika dulu, atas rasa belas kasihan aku ada mengutip seseorang yg merempat di jalan. aku bawa dia kerumahku dan ku berikan dia sebuah bilik dan makanan. seperti hari2 sblm adanya dia dirumahku, aku dan keluarga meneruskan aktiviti keluarga kami seperti biasa. beberapa hari selepas itu aku tanya dia, “bagaimana tinggal disini? selesa atau ada apa2 yg mengganggu atau masalah?” dia menjawap “semuanya selesa! tiada masalah apa2.” mungkin pada waktu itu dia sedar dirinya hanya menumpang dirumah orang dan dia tiada punya duit dan apa2 utk mencari tpt lain. selepas beberapa bulan dia mendapat kerja dan mula menyimpan wang. semakin hari keadaan ekonominya semakin kukuh dan mempunyai simpanan sendiri. sejak itu keadaannya berubah. mula banyak songeh. anak2 aku yg seronok bermain ditegurnya kerana membuat bising. orang rumahku ditegurnya juga kerana bau masakan yg mengganggu dia. aku masih bersabar dan bertoleransi. sehingga suatu hari dia menegur aku pula, katanya bacaan mengaji aku dan keluargaku di waktu subuh dan mlm hari mengganggu dia. aku mula hilang sabar. dulu dia kata tiada masalah. semakin hari semakin banyak pula songehnya spt rumah itu dia yg punya. tidak sedarkah dia aku tuan rumah itu dan dia hanya menumpang? lalu aku mengambil keputusan menyuruhnya keluar mencari tpt lain. dlm hatiku “dr jalanan aku kutip engkau ke jalanan jugalah engkau kembali.” namun itu hanya kata hatiku kerana aku tahu dia sudah banyak duit dan mampu mencari tpt yg lebih baik dr rumahku. sblm keluar dr rumahku dia yg tidak mengenang budi berkata dgn angkuhnya “saya boleh kaluar rumah buruk mu ini dan mencari rumah yg lebih baik. tapi satu hari nnt saya akan pastikan rumah yg kamu duduk ini dan tanah ini akan menjadi milik saya.” lalu dia keluar. dlm hati ku ” ya, tidak mustahil engkau akan mendapatkan rumah ini.” aku sedar dlm keadaan ekonomiku yg tidak menentu, suatu hari tentu rumah yg ku duduki ini akan ditarik balik dan dilelong oleh pihak bank jika ekonomiku semakin teruk. aku mungkin memiliki rumah ini tetapi pihak pemiutang iatu bank lebih berkuasa dari diriku.

    Begitulah keadaan org melayu yg dpt aku simpulkan sekarang. Kita ada kuasa tapi kuasa kita boleh tergadai kerana ekonomi kita dikuasai oleh org lain. semua mahu duit mahu harta mahu kemewahan. bertoleransi ada batasnya, jgn sampai maruah agama bangsa dan negara tergadai.

    renung2kanlah wahai bangsaku..dlm globalisasi negara didahulukan, sebelum negara bangsa didahulukan dan sebelum bangsa agama didahulukan. anda tidak racist dgn hanya anda terlalu mengutamakan bangsa anda melebihi bangsa lain. jika anda berkata begitu, anda mungkin akan digelar islam extremist krn terlalu mendahulukan islam dan terlalu nationalist krn mendahulukan malaysia berbanding negara2 lain. dan jika begitu juga semua manusia di atas muka bumi ini layak digelar racist dan extremist krn mereka lebih mengutamakan apa yg lebih dekat dihati mereka berbanding org lain. racist dan extremist hanya propaganda utk melemahkan kita! utamakan negara bangsa dan agama kita!

    salam ramadhan.

  38. Little Nyonya
    August 16th, 2011

    Sedapnya cakap orang bodoh bangang …sijil beli dari Mydin . Salam Sedara …ini ke yang Nik Aziz ajar sedara ? Tak ada adap dan rendah akhlak .

  39. Little Nyonya
    August 16th, 2011

    Tun M buat macam macam sepanjang 22 tahun sebagai PM . “N.ajis” 22 duduk kerusi MB Kelantan cuma buat Fitnah dan merosakkan UMMAH .

    Kesian aku tengok “orang tua” nyanyok ini….

  40. bujuk
    August 16th, 2011

    Tuan… jangan silap atau tuan buat2 tak faham.
    Orang Islam nak baca Quran kena ada wudhuk, kalau hadas besar kena manji wajib. Orang bukan Islam(kafir) mana ada hukum tersebut. Petik ayat Quran beza pula hukum dia… jadi jangan borong semua dalam satu hukum. Kalau tak jelas cari ustaz2 untuk jelaskan….

  41. bujuk
    August 16th, 2011

    Jangan haramkan yg. halal tuan…

  42. bujuk
    August 16th, 2011

    mana ustaz ko belajar ni…? ada Nas dan hadis sebut ke atau ko guna otak ko saja. bab agama tak boleh suka2 sebut.

  43. bujuk
    August 16th, 2011

    Tuan betul tapi ini adalah perbezaan ulamak, ada yg. kata boleh dan ada pula kata tak boleh.

  44. carlosmontoya
    August 16th, 2011

    HIDUP UNITED MALAYS NO OTAK..SAYA SOKONG UMNO!

  45. selamber
    August 16th, 2011

    ala..kalu ustaz ajis tu sebut n wat hukum sendiri ikut suke hati dia je korang setuju je xde pun salah ye..membabi buta je mengiyakan..

  46. selamber
    August 16th, 2011

    yang berbeza tu sbb berlainan mazhab..di malaysia ni mazhab kta Ahli Sunnah Wal Jamaah..jd mana ada pertikaian cuma bila perbezaan mazhab je yang masing2 jd tunjuk pandai..

  47. selamber
    August 16th, 2011

    Marilah kita sama2 doakan KEHANCURAN kepada PENGKHIANAT2 AGAMA..n PENGKHIANAT2 BANGSA kita..mudah2an Tuhan beri balasan yang sewajarnya kepada mereka..AMIIIIINNN

  48. NX
    August 16th, 2011

    ini yang lagi bodoh bengap

    “Sementara amalan seperti ini diterima oleh sesetengah masyarakat Islam diKelantan, dan tidak dianggap gangguan”

    hang ni dok kelantan ka apa? hang cakap amalan ini diterima oleh sesetengah masyarakat islam dikelantan? jadi sama juga “amalan ini diterima oleh sesetengah masyarakat dinegeri lain kan”? bodoh kalau kelantan boleh pula kau cakap diterima sesentngah tp negeri lain kau buat mcm semua tak boleh. orang islam mana tak suka dengar ayat2 suci al-quran bergema di telinga setiap masa?

    nik aziz pasang kaset mengaji alquran / buat ceramah alquran di kb pd hari jummat sebab nak jaga pengundi islam supaya mereka memikirkan bahawa hanya kelantan masih islam? sedangkan kerajaan negeri KELANTAN langsung tidak MENJAGA KEBAJIKAN RAKYATNYA!

  49. selamber
    August 16th, 2011

    Jin toya dah datang..pandai melepaskan diri ye

  50. ciku
    August 16th, 2011

    ada jugak yang berakal.. betul tapi samalah juga ” jangan borong semua dalam satu hukum ” … jadinya jangan mendabik dada dengan mengatakan orang jahil dan bodoh sombong..

  51. ciku
    August 16th, 2011

    …???

  52. ciku
    August 16th, 2011

    heheh.. tak abes ngan ayat sengalnya itu..

  53. Deen
    August 16th, 2011

    kalau pergi ke kelate tak sah kalau tak pergi pasar siti khatijah tapi yg tak seronoknya tengah kita shopping di sana terdengar pulak bunyi bising ceramah dari masjid bersebelahan kita nak berbual atau tawar menawar tentang harga barang yg mahu dibeli tak dapat dengar kerana bunyi yg kuat dan sangat2 bising soalannya itu tak ganggu org lain ke nik aziz..

  54. bujuk
    August 16th, 2011

    Betul ke haram atau dilarang? ???
    rasanya dua perkara yg. berbeza bukan sekadar perkataan. Sama juga dengan dilarang berhimpun dengan perhimpunan haram.

  55. bujuk
    August 16th, 2011

    Kepala surat dari JPM(Jabatan Perdana Menteri)… korang tak ikut perkembangan ke, isu ni dah lapok kut… tahun lepas punya isu kalau tak silap.

  56. bujuk
    August 16th, 2011

    Tuan CIKU betul ke dia tulis HARAMKAN?
    Sebab dalam Berita Harian dia tulis DILARANG… Pastikan betul2 baru ulas ok..

  57. bujuk
    August 16th, 2011

    Area Bangsar tak silap aku… cerita lama ni.

  58. bujuk
    August 16th, 2011

    Hukum asal buat majlis yg. mengganggu orang lain tak boleh, tak kira la siang ke malam ke KL ke, Serawak ke, Mekah ke. Bukan bab fahaman tapi bab nak ikut hukum ke tidak. Sama juga kes IMAM atau Ustaz mencuri bukan bermakna halal dia mencuri tapi samada dia ikut ajaran Islam atau tidak. Pemimpin PAS pun bukan semua betul dan baik, pemimpin UMNO lagi lah….

  59. C2
    August 16th, 2011

    HIDUP UNITED MALAYS NO OTAK..SAYA SOKONG UMNO!

  60. bujuk
    August 16th, 2011

    bro beza mazhab dengan perbezaan pendapat ulamak isu yg. berlainan. Masa aku kecik2 dulu, ustaz cakap perempuan haid tak boleh baca Quran(bukan pegang Quran), tapi sekarang ada pendapat kata boleh dengan hujah yg. lain iaitu boleh baca Quran dengan menggangap ia sebahagian dari zikir kerana perempuan haid masih boleh berzikir…. itu maksud aku dan itu juga yg.tasyahud maksudkan aku rasa.

  61. bujuk
    August 16th, 2011

    Ko dah tanya TGNA itu pendapat dia atau ada Nas dan Hadis yg. dia bawa sebagai hujah. Jangan buat fitnah kalau ko tak tau.. setau aku TGNA akan kuatkan semua hujah dia dengan ayat Quran dan Hadis, setidak2nya pendangan ulamak muktabar sebelum memberi pendapat dia.

  62. matahati
    August 16th, 2011

    Yaaa…HIDUP JUGA PARTI ANAK² SETAN…SAYA SOKONG PAS!

  63. matahati
    August 16th, 2011

    HIDUP PARTI ANAK² SETAN…SAYA SOKONG PAS!

  64. bujuk
    August 16th, 2011

    Aku petik dari Malaysiakini, kenyataan mufti PP supaya korang faham sebab apa Utusan dan media perdana tak boleh dipercayai….
    Mufti Pulau Pinang Datuk Seri Hassan Ahmad hari ini berkata larangan terhadap masjid atau surau di negeri itu menggunakan pembesar suara untuk bacaan Al-Quran sebelum subuh adalah
    berlandaskan hukum syarak dengan nas-nas yang sahih.

    Katanya tidak timbul isu kononnya larangan itu akan diperluaskan untuk melarang penggunaan pembesar suara untuk azan kerana larangan itu bukanlah satu fatwa.

    “Saya kesal atas kenyataan yang tidak profesional dan tidak berhemah daripada beberapa pihak termasuk menuduh kononnya Jawatankuasa Fatwa Negeri membuat keputusan secara melulu.

    “Hal ini bukan isu politik tetapi ia arahan Nabi Muhammad SAW dan juga menjaga Islam yang harmoni,” katanya kepada pemberita di Georgetown hari ini.

    Hassan berkata larangan penggunaan pembesar suara itu adalah nasihat hukum, iaitu satu panduan tanpa mewartakannya dalam Enakmen Agama Islam negeri.

    Katanya banyak pihak termasuk media massa telah menyalahtafsir arahan itu kerana tidak faham perbezaan antara nasihat hukum dan fatwa sehingga mengheret Majlis Fatwa Kebangsaan untuk turut terkeliru.

    Hassan berkata, untuk mengeluarkan sesuatu fatwa, Majlis Fatwa Negeri perlu mendapat perkenan Yang Dipertuan Agong seperti yang diperuntukkan dalam Seksyen 45 Enakmen Agama Islam Pulau Pinang 2004 tetapi dalam mengeluarkan arahan nasihat hukum, ia tidak memerlukan perkenan Seri Paduka.

    “Bagaimanapun, perkara itu (larangan penggunaan pembesar suara untuk bacaan Quran) mungkin dibincangkan dalam mesyuarat majlis fatwa akan datang bagi membuat keputusan sama ada ianya dijadikan fatwa atau sebaliknya,” katanya.

    Beliau berkata, dalam Islam sebenarnya terdapat dua azan subuh iaitu azan pertama ialah sebelum waktu subuh untuk mengejutkan orang ramai tetapi ianya tidak dipratikkan di negara ini bagi mengelak dari mengganggu orang ramai sebelum masuk waktu subuh.

    “Islam mensyariatkan tidak mengangkat suara dengan kuat kecuali untuk azan dan beberapa rutin ibadah lain seperti khutbah dan terdapat banyak nas yang melarang kita menguatkan suara sehingga mengganggu orang lain kerana walaupun bacaan Al Quran dan zikir amatlah baik, kita tidak boleh memaksa orang lain mendengar bacaan kita,” katanya.

    Hassan berkata Jawatankuasa Fatwa Pulau Pinang telah mengeluarkan larangan itu kepada Jabatan hal Ehwal Agama Islam Pulau Pinang (JHEAIPP) pada 12 Julai lepas kerana pentadbiran kariah adalah di bawah bidang kuasa jabatan itu.
    Katanya, beliau juga bersedia untuk bertemu dengan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bagi berbincang menangani isu itu.

    - Bernama

  65. C1
    August 16th, 2011

    HIDUP UNITED MALAYS NO OTAK..SAYA SOKONG UMNO!

  66. cam
    August 16th, 2011

    sorang lagi bangang mcm nik aziz. bagi hadis nabi je. tah betul ke tidak. bagi sekali la quran punya bukti. lepas tu baca lima minit, komplen terlolong mcm org baca dari malam sampai siang.
    bodoh betul kelatemari. tu la pasal ada org murtad dari kelantan.
    kah kah kah.

  67. hulubalang
    August 16th, 2011

    HIDUP Parti Anjing Sundal. Saya pun sokong hamPAS ..

  68. ElectroMagneticPulse
    August 16th, 2011

    semua bende nik aziz cakap comfirm la korang sokong kn… tapi agak2 la…
    kat malaysia agama rasmi islam… islam lebih berhak.. mase BN memerintah, ade cina kapior tu bakar mercun orang nak marah? padahal tu lagi la menggangu… kat malaysia bebas mengamalkan amalan agama masing2…sekarang laungan azan tak boleh kuat2…. dulu perarakan sambutan maulidurrasul tak bagi buat….
    tak payah nak pening2 pikir pasal hukum dll… kalau bende ni bekaitan hukum dah lame ulamak2 bersuara.. tapi sejak DAP memerintah je, semua yang bekaitan dengan islam, semua die nak kacau…. mengangu konon, habis kalau gitu, diorang bakar mercun ade tak diorang pikir pasal gangguan?… ni semua bukti yang DAP ni detaktor… baru dapat kuasa sikit dah bongkak… dan PAS pula time ni la gunekan nas dan hukum hakam islam untuk putar belit… sikit2 hak orang islam ditarik….

  69. ElectroMagneticPulse
    August 16th, 2011

    pemimpin UMNO lagi lah baik dan professional… pandai mengurus negara…
    selama kepimpinan UMNO, takde pon isue macam ni…semua orang bebas lakukan aktiviti keagamaan walaupun berbilang kaum dan agama…
    ttiba bile DAP, PKR, PAS memerintah..macam2 isue remeh timbul…pasal isue ni la orang islam macam kite ni begaduh, spin hukum hakam islam… isue gereja dan aktiviti memurtadkan orang islam tu..ape cite?… PAS takkan duk diam je…. ini isue akidah…sekang dah ade bukti memang aktiviti tu wujud…puak anwarinas dalam PAS buat bodo je isue ni.. ade pejuang PAS yang betul2 berjuang kerana agama bersuara, tapi kene maki balik dgn puak anwarinas ni…. si khalid pula membabi buta pi minta maaf kat pihak gereja…
    ape cite?… so sekarang ni sape yang lebih perjuangkan islam ek?…
    kalau BN/UMNO yang memerintah,aku rase isue ni tak la jadi teruk macam ni…
    Anwar pula tak habis2 dengan kes liwat die… asik2 nak tagguh… orang kalau benar, tak cakap banyak….

    nik aziz cakap kat kelantan rakyat seronok dengar laungan azan dan bacaan Al-Quran walaupun bukan islam…. kahkahkah…statistik mane pok nik rujuk tu?…hehe…

  70. matahati
    August 16th, 2011

    HIDUP PARTI ANAK² SETAN…SAYA SOKONG PAS!….TAKEBEER!!! hik..oops

  71. C4
    August 16th, 2011

    HIDUP (UNITED MALAYS NO OTAK) umno…..

    OTAK kat kepala lulut

  72. Tengah - tengah
    August 16th, 2011

    INILAH KELEMAHAN Negara Malaysia secara amnya.. Semua umat Islam berpandukan Al-Quran yang satu. Pengikut Nabi Muhammad SAW dan hampir semua mengkiut mazhab yang sama. In fact, DYMM Yang Di Pertuan Agong sebagai ketua agama Islam. Tapi bila hal-hal bersangkutan agama Islam, terpulang pada Majlis Fatwa Negeri, bergantung pada Mufti setiap negeri.. apa ni.. patutnya semua di seragam kan.. macam jugak Mahkamah Syariah.. setiap negeri ada beza beza.. wal hal.. agama Islam tu satu je.. patut semua negeri sama la.. lain la kalau berbeza negara .. Malaysia dgn Arab Saudi ke.. dengan Indonesia ke.. tapi apa2 hal pun.. kita berpandukan pada Al-Quran dan Sunnah yang sama.. kenapa tidak fatwa yg dikeluarkan disetiap negeri di seragamkan. Kalau tidak buat apa ada majlis fatwa kebangsaan..
    Ntah la.. wallahualam.. apa nak jadi la..

  73. Tengah - tengah
    August 16th, 2011

    Duduk dalam negara Islam tapi tak boleh bebas nak buat benda yang elok dalam ISLAM.. cissss

  74. Tengah - tengah
    August 16th, 2011

    Betul.. kalau lebih2 nanti dikatakan racist.. tapi masalahnya puak2 kafir ni dah semakin melampau dan berani buat yang menyakitkan hati dan menyentuh sensetiviti org Islam.. DS Najib terlalu berlembut … please do something.. zaman Tun dulu takde pun mcm ni..

  75. Tengah - tengah
    August 16th, 2011

    Go to hell DAPig biaDAP.

  76. hairul
    August 16th, 2011

    bujuk;
    membaca ayat quran tanpa hadas dibenarkan, memegang saja haram..kalu menghafaz bole gak kan baca..kalu tak setiap kali haid, terpaksala ustazah2 tu cuti 20 hr dri mengajar agama…hehe

  77. hairul
    August 16th, 2011

    bujuk..
    soalnya sini bukan sebab hukum, tp dipertikaikan kenapa larangan tmpt di P.Pinang tetapi x d kelantan..cuba keluarkan nas @ hadis yg kata bole wat hukum ikut tmpt..at least larangla di kelantan , kedah skali..kalu larang d P.Pnang saja kan menampakkan yg puak PAS ni tunggangan DAPig semata..

  78. Telok_Blangah
    August 16th, 2011

    MCA? MIC? PPP?

  79. hairul
    August 16th, 2011

    bujuk..
    so kalu bgtu maknanya, tuan telah samakan PAS dan UMNO dr segi perjuangan Islam..jd UMNO slh PAS pn salah..tp bgus lgla UMNO x nmpak tunduk dgn cina and anwar aljuburi..kalu nik Aziz kata UMNO kafir maka kafir gak la PAS kan..pasal tuan yg menyamakan dua parti ini..hehe

  80. Telok_Blangah
    August 16th, 2011

    Sebenarnya PAS dan UMNO wajib bersatu dlm isu Islam. Kes di Pulau Pinang silalah rujuk kes di Perlis. Sama sahaja…..sekian…

  81. Telok_Blangah
    August 16th, 2011

    SUKAR untuk menolak anggapan rakyat terbanyak, BN itu bukan sahaja mewakili singkatan bagi nama Barisan Nasional tetapi ia semakin popular dengan singkatan ‘Barang Naik’.

    Malahan, di kalangan mereka yang berada di bawah payung BN sekalipun, tidak dapat menolak dakwaan itu.

    Pemimpin BN di Putrajaya dan mereka yang berpejabat di Menara Dato’ Onn, PWTC mungkin tidak merasa apa-apa dengan sungutan rakyat di bawah, bahawa semua barang keperluan semakin mahal, kerana mereka tidak berada di arus bawah dek sebaliknya sedapnya berkerusi empuk di pejabat masing-masing.

    Kenyataan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob yang mahu memantau harga juadah di bazar Ramadan sebenarnya satu penghinaan kepada peniaga-peniaga kecil Melayu tetapi dia tidak pula mengeluarkan kenyataan mahu memantau harga jualan di pasaraya-pasaraya milik taikun asing.

    Acapkali rakyat mengeluh. Kenaikan harga barang menyebabkan hidup mereka yang berpendapat kecil dan sederhana benar-benar tertekan, tetapi kerajaan akan menjawab nanti, kurangkan guna gula untuk membendung kenaikan harga gula.

    Jika harga sayur-sayuran melambung, sungutan rakyat akan dijawab kerajaan, bercucuk tanam di rumah untuk mengurangkan belanja membeli sayur-sayuran di pasar.

    Begitulah seterusnya, jika harga minyak yang naik, kekecewaan rakyat akan kerajaan jawab, kurangkan makanan berminyak dan yang bergoreng.

    Sebenarnya, harga ubat-ubatan pun melambung. Kalau seseorang itu memerlukan ubat, bolehkah kerajaan atau menteri memberi kenyataan, kurangkan makan ubat bagi membendung kenaikan harga ubat?

    Dulu, bila harga minyak naik, kerajaan akan kata ini bukan kenaikan harga minyak, tetapi ini penyesuaian subsidi yang menyebabkan kenaikan berlaku.

    Sesekali akan ada kenyataan dari menteri, gunakan pengangkutan awam untuk ke mana-mana untuk mengurangkan penggunaan minyak.

    Yang belum menteri keluarkan kenyataan, gali minyak sendiri jika sesiapa ada terjumpa sumber minyak dari bumi dan belum kedengaran menteri memberi nasihat kepada rakyat, berjalan kakilah ke pejabat kerana dengan cara itu akan menyebabkan kita sihat kerana peluh sentiasa mengalir.

    Soalnya, sampai bila kerajaan mahu menepis keluhan ini dengan kenyataan-kenyataan kurang cerdik ini?

    Adakah kerajaan memang beranggapan rakyat Malaysia adalah dari kalangan mereka yang kurang cerdik, maka mereka harus dilayan dengan cara kurang cerdik?

    Satu hal lagi yang rakyat meluat dengan kerajaan ialah kenyataan dari menteri setiap kali ada pertanyaan mengenai kenaikan harga barang, mereka akan menjawab, di negara-negara jiran lebih tinggi harga barangan ini jika dibandingkan dengan harga di negara kita.

    Belum pernah pula mereka berkata, gaji dan pendapatan di negara jiran lebih tinggi dari negara kita, indeks rasuah dan penyelewengan tidak pula mahu mereka bandingkan kecuali membandingkan harga barangbarang keperluan yang betul-betul menjerut leher rakyat.

    Mana mungkin rakyat boleh menerima kenaikan tambang bas sekolah, harga pakaian sekolah dan alat-alat tulis?

    Mungkinkah menteri akan membuat kenyataan, jangan pakai uniform ke sekolah untuk menjimatkan belanja?

    Ketika rakyat menghadapi kesukaran yang tak terucap ini, kerajaan dibelit dengan cerita inflasi dan cerita seorang isteri pembesar negara berbelanja sakan di luar negara hingga timbul cerita pembelian cincin yang berhaga RM24 juta.

    Hati mana yang tak sayu mendengar cerita seperti ini?

    Siapa yang tidak geram. Walaupun kesahihannya boleh diragui, tetapi jika ada isteri pembesar mampu membeli cincin yang berharga RM2.4 juta pun, ia sudah dikira merobek kesetiaan rakyat terhadap sokongan yang mereka berikan selama ini.

    Malahan, jika harga cincin yang dibeli itu bernilai RM240 ribu sekalipun, ia sudah cukup untuk rakyat memberitahu BN, cukuplah. Berilah peluang parti lain pula memerintah.

    Apa yang sudah BN berikan kepada rakyat selama ini, terima kasih tetapi kalau rakyat terus memberikan sokongan kepada BN, seolah-olah rakyat merestui ceritacerita pembelian cincin bernilai RM24 juta, RM2.4 juta dan RM240 ribu.

    Itu baru satu cerita. Belum lagi cerita penyelewengan dalam pemberian tender dan projek-projek pembelian senjata dan kapal selam. Rakyat terus merintih, kerajaan terus membazir dan tidak mahu memperbaiki kelemahan.

    Bila ditegur, nanti mereka akan menafikan dengan kata-kata, banyak perkara lain yang perlu kita utamakan. Jangan terpengaruh dengan cakap-cakap pembangkang. Pembangkang memang hanya tahu membangkang tetapi mereka tidak menjawab teguran mengenai pembaziran dan isu perbelanjaan tidak berhemah.

    Menjelang Aidilfitri ini, pastinya banyak barang-barang keperluan akan dinaikan harga. Menteri akan mengeluarkan kenyataan, bekalan ayam, telur, minyak dan tepung mencukupi untuk umat Islam menyambut Syawal tetapi usaha membendung kenaikan harga barang, ternyata kerajaan tidak mampu membendungnya.

    Apakah kerajaan akan terus meminta rakyat menerima apa sahaja yang berlaku ini dan dalam masa yang sama, mereka yang sedang berkuasa sibuk menghabiskan wang kerajaan yang ada bagi kesenangan mereka dan tujuan kepentingan politik mereka.

    Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Razak yang sedang seronok dengan kempen 1Malaysia, terdesak merasmikan kedai 1Malaysia yang dikatakan menjual barangbarang keperluan dengan harga murah tetapi tahukah beliau bahawa bukan orang di sekitar kedai 1Malaysia itu sahaja yang memerlukan barang-barang harga murah, sebaliknya setiap rakyat negara ini menentang kenaikan harga barang-barang keperluan.

    Mereka yang duduk di kerusi empuk sekarang ini tidak pernah merasakan kenaikan harga barangbarang keperluan ini, lebih-lebih lagi mereka semuanya kaya-raya dan duduk di rumah yang kecil sedikit dari Istana Negara tetapi rakyat yang mereka anggap kurang cerdik sudah boleh berfikir, apakah kerajaan ini perlu disokong lagi atau tidak.

    Bak kata orang-orang tua, kalau ada duit, macam-macam boleh beli, tapi kalau tak ada duit macam-macam boleh jadi. Maka, mereka akan berusaha untuk menumbangkan kerajaan yang dilihat sudah tidak berkemampuan membendung kenaikan harga barang-barang.

    Apakah alasan yang hendak dicipta kerajaan apabila kenaikan harga barang-barang ini berterusan?

    Apakah menteri akan memantau Bazar Ramadan sahaja dan tidak pedulikan kenaikan faedah pinjaman dan macammacam kenaikan terpaksa alat ganti kenderaan dan kelengkapan rumah?

    Jadi, kalau ada rakyat yang beritahu kepada BN, cukuplah.

    Sudah lama kami memberi sokongan dan peluang untuk BN memerintah, tetapi kebajikan kami tidak pernah dipedulikan, apakah BN akan marah kerana rakyat seperti ini dianggap seperti tidak tahu mengenang budi?

    Nanti mereka akan kata, kamilah yang memerdekakan negara. Kamilah yang membina stadium dan kamilah yang membina landasan kereta api. Kalau kami tak bina stadium, di mana pemain bola sepak nak bermain bola sepak dan jika kami tidak bina landasan kereta api, di manakah keretapi nak lalu?

    Cuma, mungkin mereka tidak berkata, tanpa landasan keretapi, pemain bola sepak boleh bermain di tapak landasan kereta api dan di tapak stadiumlah nanti kereta api akan menurunkan penumpangnya! Rakyat bukan bodoh.

  82. hairul
    August 16th, 2011

    Bujuk..
    kalu ceramah politik kat tgh2 kg tgh2 malam..pakai mic yg smpai sempadan negri pun dgr..tak mengganggu ke..at least baca quran n dgr quran dpt gak pahala..tp ceramah politik dpt dosa sbb fitnah tak plak keluar nasihat nak larang…iskh iskh iskh..bujuk bgus ko bg tau kt Ulama Besor Nik Aziz supaya buat larangan ceamah pasai suara dia tu menggangu halwa telinga aku..lebih2 lg dgn slang mat rempit kelantan nye..hehe

  83. bujuk
    August 16th, 2011

    sian kat ko….
    PAS hanya nyatakan kebenaran yg. Nabi bawak, ni ko kecoh sangat kenapa? ko antara yg. baca tarhim ke dan tak dapat elaun kalau tak baca ke?
    Aku bagitau ulamak2 dah lama bersuara, sekarang pun yg. bersuara tu ulamak lah tu (mufti P.P). Tapi JKK mana dengar, sekarang pun bukan sebab nak dengar pun, lebih kepada nak bising dan tunjuk UMNO lah pejuang Islam tapi tak tau samada benda tu betul ke tidak.(jahil). Lepas tu marah2 orang Alim bila sebut benda yg. betul…

  84. Tengah - tengah
    August 16th, 2011

    Ni dah lari topik.. heheheh dalam issue agama kena tolak fahaman politik.. mesti bangun bersatu.. kalau tidak org kafir akan gelak golek2 sebab beraya pecah belahkan umat islam.. tak kira apa bangsa atau keturunan, kalau dah beragama Islam, wajib pertahan kan kesucian agama Islam tu..

  85. bujuk
    August 16th, 2011

    Ini bukan ajaran Islam bro……

  86. ryu
    August 16th, 2011

    HIDUP UNITED MALAYS NO OTAK..SAYA SOKONG UMNO!

  87. Moooohyideen
    August 16th, 2011

    Kisah Pemuda Sengal (masuk umno sbb nak projek rupenya..):

    KUALA LUMPUR: Dakwaan Setiausaha Agung PAS, Dato’ Mustafa Ali mengenai ‘ada usaha menjatuhkan Najib Tun Abd Razak’ dari jawatannya sebagai Perdana Menteri memang benar wujud.

    Satu sumber dari Umno memberitahu, lebih 100 Ketua Pergerakan Pemuda Umno Bahagian-bahagian sudah memulakan usaha ini kerana mereka kecewa dengan sikap Najib selaku Presiden Umno yang terkejarkejar sokongan dari pelbagai pihak tetapi tidak langsung memberi muka kepada Pergerakan Pemuda.

    Pertemuan demi pertemuan sudah dibuat atas nama ketua-ketua Pemuda Umno bahagian yang kecewa dan terbaru, satu pertemuan diadakan di sebuah restoran makanan Arab di Kampung Pandan, 3 Ogos lalu.

    Dalam pertemuan tersebut, beberapa pihak yang hadir mendak wa ada percanggahan pendapat mengenai usaha ini kerana mereka tidak mendapat restu dari Ketua Pergerakan Pemuda Umno Malaysia, Khairy Jamaluddin.

    Malah, kata sumber itu, Khairy memberi amaran, manamana Exco pergerakan Pemuda Umno yang menawarkan diri untuk terlibat secara langsung, tidak menggunakan platform Pergerakan Pemuda Umno Malaysia sebaliknya menggunakan platform jawatan masing- masing di peringkat bahagian.

    Sejauh mana kebenaran dakwaan ini tidak diketahui tetapi beberapa pihak mendakwa, Khairy dan naibnya, Dato’ Razali Ibrahim memang dimaklumkan perkembangan ini.

    Kumpulan ini mendakwa, mereka kecewa kerana Najib dikatakan mempunyai banyak masa untuk mengadakan pertemuan dengan rakan Facebook dan Tweeter tetapi bila Pergerakan Pemuda Umno meminta masa bertemu, tidak mendapat respon positif darinya.

    Rata-rata anggota gerakan ini mengakui mereka menghadapi kesukaran untuk bergerak sebagai Ketua Pemuda di peringkat bahagian kerana masing-masing tidak mempunyai pendapatan tetap dan tidak diberikan peluang mendapat projek-projek runding terus.

    Dalam perkembangan sama, seorang lagi Ketua Pergerakan Pemuda Umno dari Wilayah Persekutuan mendakwa, mereka lebih sukar bekerja di bawah kepimpinan Najib ekoran penglibatan isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor dalam banyak perkara mengenai pentadbiran.

    “Kami susah nak men jawab serangan pembangkang untuk isu Rosmah ini tetapi pemimpin seperti Najib tidak pernah mahu mendengar masalah yang kami hadapi di bawah,” ujar seorang Ketua Pemuda dari Johor.

    Katanya, tiada se orang pun dari kalangan Pemuda Umno yang d i b e r i k a n ja watan sebagai Pen g e r u s i GLC set e l a h Khairy sendiri dinafikan sebarang jawatan dalam kerajaan atas kedudukannya sebagai Ketua Pergerakan Pemuda Umno.

    Setakat ini, kumpulan ini tidak bercadang untuk mengadakan pertemuan dengan Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin kerana mendakwa Muhyiddin juga dilihat bersikap tidak serius membantu Pergerakan Pemuda.

    “Mereka lebih cenderung berjumpa dengan NGO dan wakil-wakil dari luar negara ketika Pemuda Umno sendiri terkapai-kapai untuk meneruskan kerja-kerja yang diamanahkan,” kata seorang Ketua Pemuda dari Selangor.

    Setakat ini, tidak pula diketahui adakah mana-mana Menteri Besar dan Ketua Menteri yang menjadi Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri-negeri mengetahui atau tidak gerakan ini.

    Pada 4 Ogos lalu, PAS mendakwa wujud gelombang besar dalam Umno sendiri yang mahu menggulingkan Najib Razak ekoran kebimbangan Perdana Menteri dan isterinya Datin Seri Rosmah akan menjadi beban kepada BN dalam mengekalkan Putrajaya pada PRU-13.

    Mustafa Ali berkata, itu sebabnya Umno sengaja mewujudkan khabar angin kononnya pemimpinpemimpin Pakatan Rakyat telah meng adakan pertemuan dengan Tengku Razaleigh Hamzah untuk menggantikan Dato’ Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Pembangkang.

    Mustafa berkata, pemimpin-pemim pin Umno bimbang skandal melibatkan Najib dan Rosmah seperti pembelian kapal selam dan kaitannya dengan pembunuhan wanita Mongolia Altantuya Shaaribuu, akan memberi kesan ke atas sentimen pengundi terhadap BN. Dalam perkembangan yang sama, beberapa blog menulis Persatuan Bekasbekas Wakil Rakyat Umno (Penawar) yang diperngerusikan Tan Sri Abdul Aziz Shamsuddin telah mengadakan mesyuarat dan dikatakan mendesak Najib supaya meletakkan jawatan sebagai Perdana Menteri.

  88. raplahjingaa
    August 16th, 2011

    hah ? si wali selipar kuat kan hujah dia dgn ayat Quraan dan hadis ???…..sejak bila dia buat macam tu bujuk oii….tu la aku kata hang tak tau apa…..hang marah !

    biasanya wali selipar tu akan kuatkan hujah dia….dengan hujah dia jugak….yang dia kuatkan dengan satu lagi hujah dia…yang juga di perkuatkan dengan hujah dia jugak….

    dan hanya orang yang benak macam hang saja yang akan nga-nga mengangguk-angguk…..hehe

  89. raplahjingaa
    August 16th, 2011

    hah ?? PAS nyatakan kebenaran yang nabi bawa ?…..hang jangan dok buat fitnah bujuk…..setahu aku PAS ni parti orang -orang murtad bersekongkol dengan syaitan setelah mereka mengangkat syaitan sebabgai kawan……

    tak caya hang tanya wali selipar…….hehe

  90. raplahjingaa
    August 16th, 2011

    HAHAHAHAHAH…..bab kepala surat ni…..aku nak tergelak besar….dah berapa kali dah hangpa kantoi,,,,,tak malu-malu jugak lagi….dok buat tektik bodoh piang yang sama…..

    dah la bujuk oiii…..buat fitnah tapi tonjolkan kebodohan sendiri…..wali selipar ajar macam tu kan…hmmm

    aku dok tunggu politikar tunjukan bukti…..aku masih dok tunggu…

  91. raplahjingaa
    August 16th, 2011

    memanjang cerita lama……beli obat kat bilik hotel pun cerita lama…..khalwat dalam keretapi pun cerita lama……buat aniaya kat muaalaf pun cerita lama…..

    hok lamo belako……….

  92. raplahjingaa
    August 16th, 2011

    Alhamdulillah sebab ada UMNO le….pemimpin PAS dapat hidup dengan selesa dan mewah…di samping isteri-isteri mereka…..

    tak gitu bujuk…….aku tau ini semua kerana Allah swt….dan Allah memberkati kepimpinan yang ada…..

    kat kampung aku….sebelum sebuh….sayup kedengaran ayat-ayat Al-Quraan berkemandang indah dari surau…….so precious !!

    dapat kat hangpa…..lingkup lah pengalaman tu…..sebab tu la bujuk,… Allah swt mengizinkan PAS memerintah hantya segelintir saja negeri di Malaysia ni…..
    nak jadikan pedoman kepada mereka yang berfikir…..contoh kemusnahan yang akan di bawa PAS….jika ianya di izinkan Allah swt memerintah negara !!

    nampak tak ?…..cantik kan ketentuan Allah swt……

  93. raplahjingaa
    August 16th, 2011

    hehe…….harakah rupanya hang bawa mai sini……..ada lagi ke orang yang baca harakah kat dunia ni ??…..

    hari-hari buat fitnah…pas tu hari-hari kantoi….tak malu-malu jugak lagi……

  94. raplahjingaa
    August 16th, 2011

    hmmm….kes barang-barang naik ni….dah selalu kita bincangkan di sini….dah selalu sangat dah…..

  95. man on da street
    August 16th, 2011

    “Bacaan Al-Quran “bising”?” sudah kah lu menjawab gua punya komen tentang lu punya kealiman?
    Sehingga berani nak sebut di sini lu pernah pergi ke tanah suci? Zaman kini, perasuah, lanun , perompak , penipu, penzina ,, dan ada nya juga kategori orang macam ni berkali kali pergi ke tanah suci!Jangan lah bangga lu punya “holiday” di sana , sebab gua pun dah pergi!. Sila baca komen gua di
    “Bacaan Al -Quran “bising”?. Tergolik dog lah lu, artificial muslim, hampih!

  96. man on da street
    August 16th, 2011

    That comments is resticted to only Moo the cow shit brain, solelyu from “man on da street” which is replied with dignity and pride! Refer to my comments contributed at August 16,2011, at 8.22pm. Have no fear if you are right, you’ve got to have your two balls in between your legs to confront these idiots!

  97. joe42
    August 16th, 2011

    budak nie tengah sakit kuat.

  98. raplahjingaa
    August 16th, 2011

    hang spin bujuk….spinnnnnnn……

  99. stingray
    August 16th, 2011

    alaa bujuk…kalau nicky ajis tu kata kentut dia wangi pun ko angguk2 pala ko…

  100. stingray
    August 16th, 2011

    tu ustaz PASTI ko ckp…ustaz nciky ajis ke?…kalau mamat tu…emmmmm

  101. stingray
    August 16th, 2011

    Nabi bawak pelacur pergi demo ke?…Nabi ada mengkafirkan sesama islam ke?..Nabi ada sumpah org islam lain sampai pecah perut ke?….Nabi ada mencarut ke?..Nadi ada mention lebih baik berkawan dgn syaitan ke?…Nabi ada bawak bini org dalam bilik hotel ke?…..Nabi tak makan ke sembelihan org2 islam lain ke?…Nabi ada terjerit jerit berceramah ke?…Nabi ada pegang lilin sedih bila sorang kapir laknat mampus ke?…Nabi ada ajar umat dia baring tengah jalan ke?…Nabi ada berpelukan dan tidur sebantal dengan kapir harbi ke?…Nabi ada menyokong peliwat ke?…Nabi ada cakap rasuah tu hadiah ke?…Nabi bersifat pendendam ke?…..tapi tak tau la plak kalau ko anggap Nicky Ajis tu nabi….

  102. stingray
    August 16th, 2011

    ko memang selalu silap…tak de bila nye kalau tak silap….

  103. stingray
    August 16th, 2011

    tak silap aku ko memang selalu silap…kalau tak confident jgn main agak2…wrong quess are costly…

  104. bujuk
    August 16th, 2011

    Isu ni masuk Utusan la bro… tu perkasa/pekida siap buat demo marah pada cina MCA ni. Isu ni tutup lepas apek MCA ni minta maaf dan 1 m’sia marah nurul Izzah kerana masuk campur pertahankan isu Azan ni. Pemuda UMNO dan korang diam je…

  105. stingray
    August 16th, 2011

    dah terdesak toya ni…..

  106. stingray
    August 16th, 2011

    aku ingat petik dari Al Quran….msiakini rupanya…emmmm

  107. bujuk
    August 16th, 2011

    Yg. pasti Nurul Izzah adalah orang yg. bangkitkan isu ni, puak pekida antara yg. bantah tindakan JPM siap berDEMO, masuk Utusan lagi. Aku yakin korang tahu tapi biasa la puak2 UMNO benda yg. tak sebelah dia, yg. ingat dia kata lupa.

  108. bujuk
    August 16th, 2011

    Yg. baca tarhim, yg. jadi Imam dan bilal orang PAS jugak….. ko setakat dengar je, tapi Subuh kat rumah juga… itu kira baik, silap2 tak jumpa subuh.

  109. bujuk
    August 16th, 2011

    Bukan berlembut tapi terpaksa berlembut…. tengok isu JUDI BOLA dulu, alih2 batalkan sebab majoriti rakyat tak suka bukan sebab ISLAM HARAMKAN JUDI. Ini tahap pemimpin UMNO.

  110. bujuk
    August 16th, 2011

    Kau baca tak sumber BERNAMA kat bawah tu….

  111. stingray
    August 16th, 2011

    yg konek Anwar Aljunuri asik naik jea tu, ko tak nak ulas pjg lebar ke….

    Kalau ko sakit pergi la hospital kerajaan..bayar RM1 satu bakul bleh dpt ubat…yg ko berlagak mcm org kaya pergi private hospital sapa suruh…bodoh baral teluk ni…

    suruh belajar ko malas…bila kerja dpt gaji ciput ko sibuk mengeluh harga barang2 mahal..

    Sebagai rakyat juga, aku menganggap kenyataan ko bodoh..

  112. stingray
    August 16th, 2011

    Harakah ke…laaaa…kertas bungkus nasi lemak tu dia refer…emmmm

  113. penang mali
    August 16th, 2011

    sedara kelatemari…
    kalau bacaan al-quran mengganggu orang tidur, maknanya telinga orang tu dah disumbat tahi setan sampai x bleh dengar langsung ayat al-quran @pun malas nak bangun utk bersiap-siap solat Subuh…tul x? bagi saya, bacaan al-quran adalah sangat syahdu & dpt menginsafkan rakan saya yg sebelum ini penganut Buddha, trus masuk Islam kerana kagum dengan keindahan ayat al-quran…kOf kOf kOf

  114. c4bodoh
    August 16th, 2011

    AKU PUNG!!

  115. Lebai malang
    August 16th, 2011

    Sungguh malang sekali umat islam sesama melayu sudah berpecah belah angkara orang-orang yang berkepentingan dalam politik.

  116. bujuk
    August 17th, 2011

    Mana sama PAS pertahankan AZAN yg. memang jadi sunnah ada dalil dia. Ni korang pertahankan TARHIM ni tunjuk aku dalil dia, sedang ada dalil melarang baca Quran dengan nyaring. Korang pertahankan benda yg. Islam tak suruh… itu bukan HAK.

  117. Jokiden
    August 17th, 2011

    Bujuk saya faham tu.. Ayat Al Quran tidak boleh dijual beli dgn harga yg murah. Kalau kita sebagai orang Islam dilarang membaca ayat2 suci tersebut jika dalam berhadas besar, mengapa kita benarkan (Dia sokong org kafir baca ayat quran) kafir PKR tu membaca ayat2 suci kita kononnya untuk menguatkan hujah. kan ke tu namanya mempersendakan kalimah suci..Selemah2 iman kalau kita tak mampu mencegah dia berbuat begitu dgn segala kekuatan kita, memadailah dengan mengutuknya di dalam hati. Ini bukan nak kutuk, sokong plak lagi..

  118. kAdamyan
    August 17th, 2011

    Ni yang dok marah2, komen berapi-rapi ni pi solat subuh kat masjid tak? Wahai manusia, janganlah kau tunjukkan kejahilan mu itu. Tinggi sangatkah ilmu agama di dada nak becakap hal2 agama ni. Baca sikit ulasan sorang ustaz dari perak ni;

    Sekarang berlaku kekecohan apabila Majlis Fatwa Pulau Pinang telah melarang bacaan Al Quran dengan pembesar suara dengan alasan ia bukan dari syariat Islam. Maka riuh se Malaysia samada ustaz ataupun orang jahil.

    Saya setuju kalau ustaz yang cuba memepertikai membawa dalil-dalil yang kuat dan bukan dengan hujah: “saya rasa.”

    Dan saya harap orang yang jahil jangan cuba cari dosa dengan alasan: kita dah buat berpuluh tahun dah. Kerana itu bukan hujah, sebaliknya hanya menambah lagi kejahilan kerana berpegang dengan perkara yang bukan syariat.

    HUKUM DALAM MAZHAB IMAM SYAFIE

    Dalam Mazhab Imam Syafie hukum membaca al Quran dengan kuat sehingga mengganggu orang yang sedang solat dan tidur adalah makruh.

    Di dalam kitab bughyah Al Mustarsyidin: tidak dimakruhkan menyaringkan suara di dalam masjid dengan apa saja bentuk zikir, yang termasuk juga bacaan Al Quran, kecuali jika ia mengganggu orang yang sedang solat atau mengganggu orang sedang tidur. Bahkan sekiranya kuat gangguan maka haram hukumnya… (ms 66)

    Di dalam Hawasyi Syarwani ala Tuhafatul Muhtaj:
    Orang yang solat tidak boleh menyaringkan bacaannya jika mengganggu orang yang sedang tidur atau solat.

    Di dalam kitab-kitab fiqh dinyatakan juga jika bacaan nyaring tersebut mengganggu orang yang sedang mengajar agama, yang sedang berfikir kebesaran Allah, yang sedang mengarang kitab maka makruh juga hukumnya. Jadi jika terdapat orang sakit atau anak kecil yang terganggu maka tidak boleh dipasang bacaan Al Quran dengan pembesar suara.

    REALITI AMALAN KITA

    DI Pulau Pinang memang ada masjid yang memasang bacaan Al Quran sebagai tanda berlakunya kematian. Dan ada juga yang memasang bacaan Al Quran beberapa minit sebelum masuk waktu solat. Di Gerik pun ada juga. Nampaknya AJK masjid terus pasang saja sebelum sempat bertanya fatwa mengenainya.

    Jadi dari fatwa di dalam kitab-kitab di atas dapat disimpulkan:

    -Sekiranya waktu bacaan Quran sedang dibunyikan (dimainkan) dan pada masa itu ada orang yang masuk ke masjid/surau berkenaan dan solat, maka bacaan Al Quran itu hendaklah dihentikan kerana mengganggunya.

    -Sekiranya ada orang yang sedang tidur di rumah berdekatan atau di masjid sekalipun maka bacaan Quran dengan player itu juga hendaklah dihentikan.

    -Sekiranya ada makmum masbuk yang bangun menambah satu rakaat lagi maka imam tidak boleh berzikir kuat-kuat dengan mikrofonnya dan hendaklah berzikir perlahan-lahan.

    Alasan lain ialah kerana bacaan Al Quran adalah untuk dihormati. Maka sekiranya dipasang dengan kuat sehingga didengari oleh orang yang sibuk dengan kerja mereka, sudah tentu mereka tidak dapat istima’ (mendengar) dan insat (diam) kepada al Quran. Maka telah berlaku kurang sopan kepada Al Quran. Jadi supaya tidak berlaku perkara ini, yang terbaik ialah tidak dipasang dengan pembesar suara.

    Di dalam surah Al A’raf: maksudnya:

    “Dan apabila dibacakan al Quran, maka dengarlah dan berilah tumpuan, supaya kamu dirahmati.” (204).

  119. selamber
    August 17th, 2011

    Nabi diorang tak sama dengan Nabi Muhammad SAW kita bro..syurga diorg pun tak sama dengan syurga kita sebagaimana yang ditentukan Allah SWT..pasal tu diorng buat boleh buat semua tu pasal tu diorang kata ‘kalau sokong PAS masyuk syurga’…hehe..mcm confident je..

  120. selamber
    August 17th, 2011

    Keling mana datang pulak nih..???

  121. selamber
    August 17th, 2011

    HIDUP Parti Anjing Sundal.saya pun sokong hamPAS..

  122. selamber
    August 17th, 2011

    ..kalau tak meghasut n menfitnah bukan la Harakah namanya

  123. selamber
    August 17th, 2011

    sabar bro..kadang ni org gi haji belum tentu dapat hidayah..diorang makan angain je..pasal tu bila balik Malaysia perangai makin menjadi2..mcm setan

  124. al-zarqawi
    August 17th, 2011

    KAU NAK TUDUH ORANG TAK SEMBAHYANG NI KENAPA ? KAU ADA BUKTI KE ? KAU RASA DIRI KAU DENGAN FAHAMAN KHAWARIJ GERENTI MASUK SYURGA KE ?

  125. al-zarqawi
    August 17th, 2011

    SEKURANG -KURANGNYA PEMIMPIN UMNO AKHIRNYA BATALKAN JUDI BOLA ATAS IKHSAN NASIHAT GOLONGAN ULAMAK YG TAK PARTISAN. MEREKA LEBIH BAIK DARI GOLONGAN KHAWARIJ PAS YG MEMPERTAHANKAN ORANG ISLAM MASUK KE GEREJA UNTUK DIMURTADKAN MISSIONARI KRISTIAN. DAN AT LEAST JUDI BOLA ADALAH HANYA UNTUK ORANG KAFIR SAHAJA.

    ADAKAH NEGERI YG DIPERINTAH PAS DAN PAKATAN BEBAS JUDI ?

    DENGAN BANYAK AKTIVITI KONGSI GELAP CINA YG KINI SUBUR DI BAWAH PENGAWASAN PAKATAN RAKYAT JUDI HARAM TETAP BERLAKU DENGAN BERLELUASA DI PREMIS HIBURAN MALAM KERANA IA ADALAH SUMBER PENDAPATAN UTAMA DAP MEMUNGUT POLITICAL FUND. ITU PASAL PAS KECUT TAKUT DAN TUTUP PREMIS HIBURAN MALAM KETIKA RAMADHAN.

  126. Telok_Blangah
    August 17th, 2011

    Saudara stingray,

    Ko amiklah mana yg baik utk diri ko berdasarkan kenyataan di atas. Isteri aku baru shj bersalin kat hospital kerajaan. Alhamdulilah, skrg ni tgh berkira2 nak amik master……Salam ramadhan al mubarak

  127. al-zarqawi
    August 17th, 2011

    DASAR PERJUANGAN PAS JUGA BUKAN AJARAN ISLAM . SEJAK BILA NABI SURUH CABUT TAAT KESETIAAN PADA PEMIMPIN MUSLIM DAN JADI KHAWARIJ ? ADA KE NABI SURUH UTAMAKAN DEMOKRASI MELEBIHI SUNNAH ? PAS NAK KATA TAHRIM ITU BIDAAH TETAPI PERJUANGAN PARTI ITU SENDIRI MERUPAKAN BIDAAH YG JAUH LAGI DASYAT. KALAU NAK BERJUANG SECARA IKHLAS MEMBETULKAN BIDAAH KENAPA BIDAAH LAIN PAS TAK NAK BETULKAN ? SIKAP SELEKTIF DALAM MEMPERJUANGKAN SUNNAH INI MELAMBANGKAN HIPOKRASI PAS YG SEBENARNYA BERNIAT NAK UNDI KAFIR HARBI. KALAU NAK SURUH JANGAN TAHRIM MAKA PERLU DIGANTIKAN DENGAN SISTEM 2 AZAN SUBUH SEPERTI DI MAKKAH ITU BARU ADIL DAN MENGIKUT SUNNAH BUKAN HANYA TERUS NAK LARANG TAHRIM. TAHRIM MESTI DIGANTIKAN DENGAN AZAN AWAL SEBELUM MASUK WAKTU SOLAT SUBUH.

  128. stingray
    August 17th, 2011

    sdr…org lain punya Master/PHD ko tak nk berkira-kira ke…belajar betul2, jgn nk merepek jea…kalau bini ko baru bersalin kat hospital kerajaan yg ko asik tak puas hati tu, lepas ni aku harap jari jemari ko tu jgn asik sgt menghina kerajaan… ko sibuk kat atas tu yg cincin rosmah bernilai 24 juta la, tp masa ko byar kos bini ko bersalin kat hospital kerajaan tu, ada kerajaan naikkan kos tu,pasal cincin tu ke…ko kata rakyat tak mampu beli ubat la, sebab dh mahal…berapa ko bayar kalau bini ko bersalin kat hospital swasta berbanding dgn hspital kerajaan yg ko benci ni…ko samakan BN dgn Barang Naik…sedar tak ko, yang ko telah mendapat zuriat dgn kos rawatan bini ko ditanggung 99.9999% oleh kerajaan BN (Barang Naik)……aku tau ko akan berckp itu tanggungjawab kerajaan, tapi apa tanggungjawab ko pada kerajaaan pulak…takkkan dibalas dgn kutukan jea….( B.T.Way.. tahniah kerana mendapat cahaya mata..semoga ia nya akan memberi tambahan sinar dan rezeki dlm kehidupan ko sekeluarga…insyaAllah..take care ur wife )

  129. pasdaplaknat
    August 17th, 2011

    CERAMAH PAS dan PAKATAN AHZAB itulah perkara HARAM dan KOTOR yang mesti kita hapuskan.
    Ceramah yang mengeluarkan bunyi BISING, mengganggu kententeraman setempat, disulami dengan UMPAT, FITNAH, MAKI HAMUN, MENCARUT (ghibah yang amat nyata), mengganggu HAK ASASI orang lain yang tidak suka dan tidak selesa, memasang atau membaca Al-Quran dengan tujuan menghina dan merendahka martabat Al-Quran, itulah seburuk2 suara atas muka bumi Allah ini selepas suara-suara keldai dan tempat2 maksiat lain!

  130. Wong Pin Ter
    August 17th, 2011

    Ustaz mana lagi Ustaz Mat Sabu dan Pak Sheikh Anwar Ibrahim al Juburi lah

  131. Tengku A
    August 17th, 2011

    Secara jujurnya, masa Nik Aziz sudah tiba. Dia mungkin tidak sedar dia nyanyuk. Tapi orang ramai yang masih waras perlu terima hakikat bahawa Nik Aziz sudah tidak berupaya.

    Orang Cina (yang bukan Islam)seronok mendengar bacaan al-Quran? Tolong pijak dibumi yang nyatalah.

  132. Tengku A
    August 17th, 2011

    Haha…lepas ni mari kita pakat komplen jika Pas guna pembesar suara untuk berceramah. Bisinglah!!!

  133. MenantuOrgFelda
    August 17th, 2011

    dah tu, kenapa tak diharamkan di kedah, kelantan dan selangor? follow la, apa tak follow?

  134. bujuk
    August 17th, 2011

    Pernahkah tuan2 dengar perdebatan antara agama2, biasanya Islam & kristian… kedua2 kumpulan biasanya akan saling berhujah dengan kitab al-Quran dan Injil(bukan Asli). Jika tuan2 kata orang kafir tidak boleh berhujah dengan memetik Isi Al-Quran bagaimana perdebatan ini berlangsung? Malah zaman nabi dahulu Yahudi akan menggunakan hujah Quran untuk pertahankan diri mereka dan Rasulullah serta sahabat tidak membantahnya selagi ianya bertepatan dengan Al-Quran. Orang Islam juga sering memetik kata2 falsafah barat malah dari kitab2 budha untuk menguatkan hujah apakah ini tidak salah? Jika tuan2 benar nyatakan satu Nas atau hadis yg. melarang org. kafir membaca ayat suci Al-Quran..

  135. bujuk
    August 17th, 2011

    Bila pulak tuduh tak Sembahyang…? Baca baik2 ayat aku… tapi aku kenal bahasa orang yg. solat jemaah di masjid/surau dengan tak solat.
    Kan aku kata dia subuh dirumah… ko comfirm dengan raplahjingga dia subuh d mana?

  136. bujuk
    August 17th, 2011

    Kan aku tulis PM dengar suara majoriti bukannya ulamak. Masalahnya yg. beria2 sokong JUDI tu orang UMNO… buktikan aku ada MCA/MIC/Gerakan atau DAP buat bina kami sokong judi? Tapi UMNO Terengganu dan PP terang2 siap bina lagi… Tuan cerita apa? Masuk utusan ni bro…
    PAS kelantan haramkan judi tapi UMNO suruh MCA saman k’jaan negeri. Dulu PAS nak laksanakan HUDUD, UMNO arah Zahid Ibrahim saman PAS.. siapa yg. tak suka Islam, cakap aku.
    Aku boleh terima jika nonmuslim yg. buat benda2 haram kerana Islam tak boleh dipaksa atas orang Kafir. Jika UMNO rasa nonmuslim kena ikut Islam sebab m’sia negara Islam… haramkan benda2 haram tersebut di negeri UMNO, lagipun cina/india bukan sokong BN dah sekarang. Sekadar melalak tiada tindakan baik takyah memimpin.

  137. bujuk
    August 17th, 2011

    Silakan tuan buat Azan 2X seperti saranan Mufti Perlis, kerana ini sunnah, PAS akan sokong jika tuan nak Azan 2X waktu subuh dan inilah yg. ulamak2 suruh. Kita tunggulah samada bilal2 UMNO sanggup buat…. sebab kebiasaannya yg. baca TARHIM ni puak PAS.

  138. bujuk
    August 17th, 2011

    Maksud TGNA mereka tak kesah dan boleh terima… ko MB kelantan ke yg. lebih tahu dari TGNA? Pi la tanya cina kelantan betul/tidak.

  139. stingray
    August 18th, 2011

    spin lg…

  140. ayh_chor
    August 18th, 2011

    moh le kite same2 pi tanye ye bujuk…stakat nk memuaskan hati mike le..no hal punye..hehe

  141. ayh_chor
    August 18th, 2011

    ini lah akibatnye bile Islam dicampur adukan dgn Politik..Apabila seorang Ulamak/Ustaz telah punye byk pengaroh dan dihormati…dia akan jadi bongkak/riak dan tak boleh terima kritikan org lain….ini lah yang terjadi sekarang ni

  142. ayh_chor
    August 18th, 2011

    Kesimpulannye……sudah berdekad pun..dari teman kecik2 lg waktu subuh dibacakan disurau/mesjid guna speaker….tak ade pun cina/india bising/marah2 ganggu tido dema….tapi kenapa skrg dema bangkitkan…..dulu elok je…ye le..disebabkan segelintir org Islam pasti akan tunduk dan akan backing dema tuh….masa zaman Tun Mahathir dah kabo kan..jgn ganggu hal ehwal ugama masing2…Tapi sekarang? kejap ye teman nk istifar dulu…ASTAGFIRULLAHULADZIM! Ape nak jadi ni….jgn sampai 1 hari nanti azan pule diharamkan menguna speaker plak…Pikior2 la wahai umat Isalam

  143. Kita_Kata
    August 18th, 2011

    PERINGATAN

    Akhir-akhir ini nampaknya seolah-olah ada ‘Pihak Berkepentingan’ cuba mencipta isu-isu yang mengundang perselisihan umat Islam. Seolah-olah pihak ini mahu masyarakat Islam berpecah belah. Didalam waktu terdekat ini sahaja belbagai isu telah dicipta (Diwujudkan/sengaja diada-adakan) dan dapat dilihat masyarakat Islam kita telah mula memaki hamun sesama sendiri. Ini menunjukkan pihak ini telah bejaya meperlagakan masyarakat Islam (Menjadi Lemah).

    Agensi-agensi terlibat secara langsung dengan kebajikan dan permasalahan Islam (Majlis Agama Islam, Jabatan Agama Islam, Jabatan Mufti, Dll) perlu mempertimbangkan keadaan semasa penerimaan umat islam sebelum mengambil tindakan atau membuat sesuatu keputusan kerana takut perkara tersebut dipolitikan dan menjadi bahan yang boleh mencetuskan kemarahan orang ramai, terutamanya masyarakat Islam tak kira apapun fahaman politiknya.

    Ahli-ahli politik yang sayangkan Agama bagi saya tidak perlu mengeluarkan kenyataan bagi menyebelahi mana-mana pihak. Hal ini hanya akan lebih memburukan keadaan.

    Kita Kata Kita Sayangkan Islam.

  144. peace
    August 18th, 2011

    telok blangah2…saya ada ramai kawan2 pensyarah indon yg kerja kat sini..mereka pensyarah gak kat indon tp gaji mrk kalu dlm rm rm1000 shj..beza ngan msia 3-4 ribu..tu yg da der ir..mrk sndri bersyukor dok kat msia siap nk mntk pr lg..

    slalu diorg bercerita..hospital di indon adalah mahal..mereka berkata untg rakyat msia..bil hospital murah..sekolah pon murah…anak nak masuk universiti pon murah..mrk terpaksa anto duit rm20ribu lbh utk anak mrk bayo uni setiap sem kat kat indon…

    hang xbersyukor lg ker telok..kalu hang dok singapore hang rasa ke rege2 brg cam kat msia nih..kalu kat indon pon brg2 mknn pon lbh kurang cam kat msia…naper yg hang dok ngeloh jer telok..

    skrg pon kjaan byk bwk masuk investor yg bukak sprmkt yg slalu buat offer..yg slalu trunkan hg barang..hang slalulah servei2 brg pastu blilah mana yg murah…ni dok marahkan kjaan xsudah2..gaji hang nak tinggi tp barang hang nak murah…konsep ekonomi mana yg hang pakai telok..

  145. Telok_Blangah
    August 18th, 2011

    Saudara stingray,

    Memang tuhan menjadikan kita pelbagai kaum, bangsa, bahasa dan sebagainya. Begitu juga dgn pendapat. Pelbagai pendapat masing2….Dlm soal kepimpinan kerajaan skrg ni, ada kelebihan dan kelemahan. Soal kelebihan, sbg rakyat kita wajib bersyukur….tp dlm soal kelemahan yg disengajakan atau tidak disengajakan sbg rakyat wajib menolaknya….Kena bezakan yg haq dan bathil…Di zaman sahabat nabi termasuk 4 imam yg pernah dipenjarakan atas sbb tidak bersetuju dgn arahan ulul amri sehingga dipenjara. Antaranya mengenai pasal cukai dikenakan ke atas rakyat. Ulul amri masa tu ialah seorang muslim.Sekadar bekongsi….yg baik dtgnya dari Allah dn yg kurang adalah kelemahan diri sendiri dgn izin Allah jua….

  146. peace
    August 18th, 2011

    tarhim memg bukn sunah namun tarhim byk mendtgkan kebaikan drpd keburukan(rasanya keburukannya hya mengganggu org2 kapir tido jek dan hati org yg mmg gelap ngan sinar islam)..jd apa salahnya diamalkan dimsia yg memg negara islam nih..diulangi…APA SALAHNYA..

  147. Telok_Blangah
    August 18th, 2011

    Saudara peace,

    Ye, sbg manusia kita wajib bersyukur dgn nikmat dan limpahan rezeki ke atas kita. Namun, dlm soal salah atau betul, hak atau bathil, kita tidak boleh compromise. Adakah wajar jika terdapat sebilangan atau sebahagian rakyat bawahan yg tidak bersetuju dgn beberapa cara dan corak pemerintahan terus dianggap sbg pembangkang? Commonlah, kita semua adalah bersaudara takkira UMNO atau PAS atau PKR. Yg boleh menyatukan kita semua ialah satu iaitu ISLAM sbgamana pada zaman nabi Muhammad di mana pelbagai bangsa arab dan kabilah bersatu atas nama ISLAM. Dlm soal memperkatakan kelemahan pihak pemerintah, ia perlu supaya pemerintah tidak hanyut terus dlm soal menguruskan hasil bumi negara. Sekadar pendapat……..

  148. aziz umar
    August 19th, 2011

    lps ni bkn setakat bkn islam ja blh trus tdo lena..yg islam pun sama la..
    lps ni azan lak xleh nak kuat2..lena lglah makluk yg bkn islam..dan yg mengaku ja islam..
    lps ni..islam pun xleh nmpak mcm islam dah..sbb DAP dok buang satu2 amalan umat islam..so nak bt mcm mn..(NIK AZIZ kata..”saya setuju…!”)

  149. aziz umar
    August 19th, 2011

    wow! kira nak romen ja depa ingt…ingt la nak mengaji sama..romen sampai subuh lak tuh..adoii..depan belakng depa tibai..mn xlama..wow!

  150. aziz umar
    August 19th, 2011

    lps berbuka tuh tibai jela..ms pun pnjang..ckup la klu xdan nak pegi taraweh..ni sampai subuh pun xdan..apa cita nih..kaki romen tu la..

  151. aziz umar
    August 19th, 2011

    romen kot belakang halal ker..?wow!

  152. aziz umar
    August 19th, 2011

    kira bagus pa romen sambil dgr ayt2 Al-Quraan..sedangkn nak start romen pun kena baca dlu ayat tertentu dalam Al-Quran.baru la setan xganggu..ni tak..ko romen smbil dgr lagu justin timberlake..mana la setan xkacau..dah tu bising dpt anak xdgr ckp..anak tau nak mmbising melompat merata ja..APA PUN TAK BOLEY…

  153. aziz umar
    August 19th, 2011

    kira bagus pa romen sambil dgr ayt2 Al-Quraan..sedangkn nak start romen pun kena baca dlu ayat tertentu dalam Al-Quran.baru la setan xganggu..ni tak..ko romen smbil dgr lagu justin timberlake..mana la setan xkacau..dah tu bising dpt anak xdgr ckp..anak tau nak mmbising melompat merata ja..APA PUN TAK BOLEY!!!

  154. aziz umar
    August 19th, 2011

    tula…ikut dan dia..amboi..nak kena nih!

  155. aziz umar
    August 19th, 2011

    tula…ikut dan dia ja..sampai solat pun dia kata itu demonstrasi..so selama ni,kita solat ni sbb kiat berdemonstrasi la..APA PUN X BOLEY..!!
    maksud DEMONSTRASI..
    http://prpm.dbp.gov.my/Search.aspx?k=demonstrasi
    youtube TGNA KATA..

  156. aziz umar
    August 19th, 2011

    http://www.youtube.com/watch?v=gt1oSwZxur8&feature=related

    boleh pembangkang bg komen?
    saiapakah tuhan kamu?

  157. bujuk
    August 19th, 2011

    Yeee.. ke.
    Cuti 2hari seminggu siapa buat?
    Cuti bersalin 2Bulan siapa buat?
    Khairat kematian rm2000 siapa mula bagi?
    Pajak gadai Islam siapa mulakan?
    Jangan samakan Negara dengan Negeri… MB/KM BN apa yg. diorang buat untuk dibanggakan…?
    Memang TGNA tak buat bangunan pencakar langit dan jambatan terpanjang, tapi kalau kata tak buat apa2 tu tipu sangat. Rakyat Kelantan tau la, ko bukan rakyat kelantan kan.

  158. pasdaplaknat
    August 19th, 2011

    Mufti pun tak sayang agama, buat statement tanpa faham dengan suasana masyarakat, hanya suka timbulkan isu untuk bagi panas politik merosak.

    Asal mengikut telunjuk kuasa politik, tak kiralah sebelah mana pun.Hal-hal furu’iyyah inilah yang Mufti Penang ni bermiant sangat dari hal berat seperti kerosakan remaja Pulau Pinang berfoya2 di tepi pantai QueensBay, Seagate, Batu Maung, penzinaan merat aceruk hotel, berlambak-lambak tk solat di Queensbay Mall, Carrefrour bila gaji masuk..

    apa MUFTI PENANG sedar tidak atau redho dengan semua itu? tiba2 kalut bersungguh2 pula dalam isu pasang ayat Al-Quran di corong masjid.. ? fikri sendirilah sebelum buat statement emosi dalam TV wahai Mufti Pulau Pinang!

  159. akuini
    August 19th, 2011

    HAHA …. PERLIS PUN MELARANG BACA ALQURAN NAK SALAH PAS JUGAK KE??? UMNO KE UMNGOK??

  160. Moooohyideen
    August 21st, 2011

    umno tetap bodoh bab2 agama! tapi nak berhujjah.

  161. Moooohyideen
    August 21st, 2011

    Haa… lepas ni mai kita komplain Najib dan pemimpin2 BN berceramah, bisinglah (termasuk konsert artis setiap perhimpuinan BN)

  162. ayh_chor
    August 21st, 2011

    bukti kan le…cakp mcm yahudi mabuk

  163. ayh_chor
    August 21st, 2011

    mamak mane lak ni…cakp mcm lepas kena todi je..hehehe

  164. PasUmnoBersatuIslamMaju
    August 22nd, 2011

    http://www.youtube.com/watch?v=Upou6e0Jk0I emm, pakai hak ni bole ka? jelas tak..nampak serious bergaduh kat sini..

  165. Din Bramboq
    August 22nd, 2011

    Macam lah pemimpin UMNO tu rajin sangat bagun awal pegi subuh .yang duk mengajar kat masjid ramai ustaz ustaz PAS.Bila timbul isu ni ramai pula juak UMNO nak jadi hero…hahahahaah….
    habis nak buka quran saja ker kuat kuat masjid tak payah pegi .sejak puluhan tahun jumlah jamaah subuh masjid banyak tu jugak..harapkan pembesar suara jer kuat nak tunjuk P.A sistem bagus .org nyer tak seberapa ke masjid .Elok2 lah kita sedar diri dan malu kat kafir …suara jer kuat tapi tak berapa ekor bagun awal ….aku geli hati tenguk org melayu kalau pasal ADAT bukan main mengalahkan IBADAT .

  166. Din Bramboq
    August 22nd, 2011

    Bila kita buat benda takada sunnah gitulah timbul kemarahan dan benci org..mengganggu org lain .nak kena faham pasal sunnah chek tenguk ada sunnah tak ?atau ada dibuat oleh ulamak ulamak muktabar sebelum kita .kalau ada buatlah……..kalau tak der org komplen diam jer lahhh…Ada adat ada ibadat ..jgn lebihkan adat dari ibadat .

  167. Penyokong UMNO
    August 22nd, 2011

    cilako nik ajis…

  168. aziz umar
    August 23rd, 2011
  169. aziz umar
    August 23rd, 2011

    kes nih, aku ingt klu jd ms BN memerintah dlu..saheh PAS jdik ni isu yg paling besar utk burukkn kerajaan dan agensi kerajaan yg berkaitan(xjln tugas la..,pe la..)tp ni dah kena kat depa.,pndai plak depa xnak jwb..ni isu agama ISLAM beb..tunjuk la sket yg PAS tu parti yg perjuangkn ISLAM..
    Dulu PAS nak tubuhkan NEGARA ISLAM..la bila dah besekongkol dgn DAP trus tukar jd NEGARA KEBAJIKAN plak..awat?kena marah dgn DAP ke..?sbb tu xjdik nak bt NEGARA ISLAM?aduss..ikut telunjuk khafir harbi..ISLAM makin hancur oleh tgn2 org yg meletakkn POLITIK lebih dari AGAMA…
    (antara tanda-tanda kiamat yg Nabi Muhammad S.A.W pernah ckp..)

    Pemimpin yang terdiri dari orang yang jahil dan fasik.
    Orang hina mendapat kedudukan terhormat
    Bulan sabit kelihatan besar
    Banyak dusta dan tidak tepat dalam menyampaikan berita
    Banyaknya sifat bohong dan ia menjadi perkata biasa
    Orang akan melakukan homoseksual

    http://ms.wikipedia.org/wiki/Tanda-tanda_Kiamat

  170. ohtdpg7w
    September 13th, 2011

    bodohnyer hang tuah

  171. ohtdpg7w
    September 13th, 2011

    hahaha terbaik. ape2 kita buat kena ingat Allah. nak mengutuk sape2 kat mana2 tu ingat2 lah balasan Allah mcm mana nanti.ape saje perbuatan kita ni adalah ibadah kalau mengikut syarak, hatta tgh berjimak puna kena ingat Allah. ni kalau nak berjimak sambil tengok citer blue. abih la keturunan semua tak berkat

  172. zakariya
    April 7th, 2012

    saudara/ri condemn bile saudara kelatemari ckp mcm tu.. mmg die salah bile die kutuk org mcm tu.. tp knape saudara/ri x tegur org2 yg kutuk nik aziz neh? diorg ni kire ad akhlak la bile diorg kutuk nik aziz terang2an mcm ni? knapa prlu brsikap berat sbelah?
    hakikatnya, mmg dlm Islam tiada disyariatkan mmasang ayat suci al-Qur’an sblum solat Subuh.. Islam mnyuruh kite bramal dan beribadah, tp bkan sehingga mengganggu org di sekeliling kite.. even kalo dlm satu rumah skalipun, kite tidak boleh mmperdgrkan ayat suci al-Qur’an dgn trlalu kuat shingga mngganggu rkan2 dan ahli keluarga lain.. sbnrnya sy agak plik dgn sikap sstgh org yg mmbantah prjuangan tok guru nik aziz.. slama ini bile mana ap yg dilakukannya adlh btul, x rmai antra saudara skalian yg sibuk hndk mnyokong prjuangan bliau.. anda lbih sibuk mncari ksilapan beliau.. jika itu yg anda cari, mmg itu shj lah yg akan anda nmpk.. bukalah mata hati anda.. jgn kita trlalu sibuk mncari ksilapan org lain shingga kita tidak kbaikan sseorg itu.. nasihat ini sy tujukan pd diri sy juga.. krna sy tahu sy sndri bukanlah manusia yg smpurna.. stiap org ad ksilapan masing2.. cuma ap yg pnting ialah sjauh mana kite mnyedari kkurangan diri kita dn mnerima kkurangan org lain.. skiranya kita smua trus menerus mncari kkurangan org lain, trutamanya dlm isu politik, smpai bila2 pn msyarakat Islam di Malaysia akan brpecah dan tdak akan brsatu.. fikir2kanlah.. kite semua adlh glongan yg mampu mmbawa prubahan kpd negara kita.. pru-13 pn dh dkat.. pndai2 lah anda mmilih calon yg anda rasekan ssuai utk mmerintah negara kita.. andai kita mmbuat pilihan yg slah, kite akan dipertanyakan di akhirat nnt akn kputusan yg kita buat.. krna undi kita yg mnentukan masa depan dan halatuju negara.. andai calon yg kita pilih ialah calon yg mlakukan kmungkaran, mngambil rasuah, mnyalahgunakan kuasa, secara tidak langsung, kita akan turut mnanggung dosa yg dilakukannya krna merekalah org yg kita pilih utk mntadbir negara yg kita syg ini.. ap pn, tpulanglah kpd saudara/saudari skalian.. rnung2kanlah..

  173. playeZboyZ
    May 18th, 2012

    maksud TG Nik Aziz berDEMONSTRASI tu adalah berkumpul, berhimpun, berjemaah.. dlm konteks solat mustahil org nak dgr demonstrasi.. solat berjemaah kan lebih baik bunyinya.. asal perkataan tu bhs arab jumuah… pd zaman Nabi SAW pun ade demonstrasi, tpi nabi mendgr apa yg dikeluhkan mereka.. tlong lah respek terhadap agama sendri.. jgnlah buruk2kannya.. sesungguhnya setiap apa yg kita buat fitnah terhadap seseorang, diakhirat kelak pasti ada balasannya.. kerana FITNAH ITU LEBIH BESAR DRI MEMBUNUHNYA..waallahualam.

  174. pencintailahi
    January 18th, 2014

    Assalamualaikum…saudara islam sekalian…masyallah mgkin isu dlam blog ni dah lma tetapi sy terpanggil utk komen sedikit di sini…ketika hayat rasulullah baginda ada berdoa untuk tiga perkara untuk umatnya iaitu kita..namun ada dua sahaja dimakbulkan iaitu baginda memohon supaya tidak diberikan kemarau panjang kpd kita dan banjir yang besar yg boleh mnengelamkan umatnya…kedua doa ini dimakbulkan tetapi satu sahaja tidak iaitu supaya tidak berlakunya perpecahan di antara orang islam…disebabkan itula umat islam terbahagi kpda 73 golongan skrg dan 72 drpdnya akan memasuki neraka..saudara boleh milihat di internet golongan itu atau bertanyakan kpd ustaz..dlam golongan mnkh kita? Masyaallah itulah yg berlaku skrg..ia terbukti..saudara bg sya usahlah kita bnyk mencari kslahn org lain atau mnegur org lain sdangkn diri kita?insyaallah hnya anda yg tahu…saya bukan ingin menyokong pas kerana saya merasakan skrg ini sudah ada kekurangannya…namun masih tidak jauh kerana mereka sedang dibutakan oleh politik iaitu pangkat…tidak seperti perjuangan allahyarham ustz faadzil noor dahulu…jika ada penyokong pas di sini terimalah hujan sya insyaallah ia dpt diperbetulkan kerana seperti arwah ustaz dahulu beliau perjuangkan islam tanpa dikaburi oleh mna2 hasutan..namun bg sya ia masih boleh diperbetulkn lagi…namun untuk umno saya tidak mahu bercakap banyak kerana anda dpt menilai bgaimana seorg yg ingin memimpin sebuah negara islam namun tidak mampu memimpin org yg ad dekatnya iaitu isterinya…jika anda mngatakan rosmah tdak boleh dipaksa utk pkai tdung pm perlu berundur krna malu krna gagal memimpin isterinya its easy x pyh nk pkir pnjang…saya tak ckp dia jahat tp dia seorg pmimpin negara islam..dia juga menolak hukum al quran itu sudah jelas masyaallah….

    - hamba allah swt yg masih mencari ilmu dan belum layak utk mengundi dan sedang memerhati-:-) sekian wslm

  175. pencintailahi
    January 18th, 2014

    Saya merima segala teguran dan pendapat secara rela…terumanya drpd pemilik blog ini insyaallah

Leave a Reply

Type your comment in the box below: