Menu Utama

NFC: Yang Gagal Projek, Bukan Syarikat

LAPORAN Ketua Audit 2010 menyatakan bahawa projek NFC gagal mencapai objektif yang ditetapkan kerajaan kerana beberapa faktor, antaranya kegagalan pihak berkaitan menyediakan rumah penyembelihan dan jalan masuk ke kawasan ladang.  RM 250 juta itu untuk membela lembu dan yang berkaitan dengannya saja.

“Pihak berkaitan” yang dimaksudkan bukan syarikat NFC pun.

Walaupun begitu, memandangkan RM250 juta ini adalah pinjaman, NFC masih perlu membayar balik beserta dengan faedah yang dikenakan walaupun kegagalan projek itu bukan daripada pihak mereka. Tapi kerana projek tak jalan akibat kegagalan pihak satu lagi, syarikat itu membeli hartanah dalam bentuk kondominium untuk tujuan pelaburan bagi membayar semua kos yang disebutkan di atas.

NFC tak perlu beli kondo untuk membayar balik pinjaman kalau semua pihak yang terlibat dalam projek itu, menjalankan tugas masing-masing seperti dalam perjanjian 2006.

Itu yang sebenarnya.

Dapat kat Pakatan, dia kata salah guna pinjaman, projek gagal sebab syarikat gagal, lembu duduk dalam kondo dan sebagainya, skandal kata mereka.  Penyokong yang bodoh ini percayalah buta-buta begitu saja dan akibatnya, si penipu dapat jadi ahli parlimen, mangsa sebenar dari kegagalan projek ini, ternampak macam orang yang bersalah.

Kalau ada unsur salah guna kuasa seperti yang Pakatan percaya, Rafizi tak kalah saman RM 300,000.  Rafizi kalah sebab NFC berjaya buktikan tidak ada penyelewengan yang berlakulah.

Itu pun tak boleh nampak ke?






2 Komen to NFC: Yang Gagal Projek, Bukan Syarikat

  1. Pemerhati says:

    kes NFC ini sejak dari mula sebelum suami kak ijat dibicarakan aku penuh yakin percaya suaminya tidak akan didapati bersalah melakukan apa2 kesalahan(penyelewengan) oleh mahkamah dalam forum myKMU yang lagi satu menggunakan nick ‘Ababyl79’

    ternyata benar seperti pernah aku cuba perjelaskan(spekulasikan) dalam forum myKMU yang lagi satu itu tentang kenapa pengerusi eksekutif NFC terpaksa melabur(sebahagian dana pinjaman RM250 juta dari kerajaan) dalam bidang hartanah dengan membeli kondo, semuanya sebab nak pastikan dapat bayar RM5+ juta(seperti yang disyaratkan) setiap tahun kepada kerajaan yang telah memberi dana pinjaman sebanyak RM250 juta

    kegagalan kementerian berkenaan & agensinya membantu NFC membina jalan masuk ke ladang pemeliharaan lembu & membina tempat penyembelihan lembu bukan sahaja menyukarkan lembu dapat dibawa keluar dari ladang untuk disembelih di tempat lain malah baka2 atau anak2 lembu juga sukar untuk dibawa masuk ke ladang pemilharaan untuk dibesarkan

    mungkin ada macai nak kata kalau takde jalan kenapa tak beli helicopter untuk angkut lembu? pasti jawabnya “apa punya soalan lah ko bagi lembu(macai) oi”

    kegagalan bantuan kementerian berkenaan & agensinya telah membuat NFC gagal mencapai sasaran memelihara 40 ribu ekor lembu mengikut tempoh waktu yang telah ditetapkan dalam perjanjian, ini dinyatakan dalam laporan juru audit negara…kerana kegagalan ini jika tidak dilaburkan sebahagian pinjaman(RM250 juta) itu dalam bidang hartanah jangan harap NFC dapat membayar RM5+ juta(setiap tahun) kepada kerajaan

    anak sundal bernama rafizi tahu & faham tentang kegagalan & masalah yang dihadapi oleh NFC ini tapi atas sebab penyakit hasad dengkinya & mahu menjadi hero dimata kafir laknat DAP maka anak sundal bernama rafizi ini menjaja isu kononnya berlaku penyelewengan dengan memperguna seorang pegawai bank(seekor lagi anak sundal bernama johari mohamad) untuk mendedahkan akaun bank pengerusi eksekutif NFC kepada umum

Leave a Reply