Menu Utama

Thursday, October 12th, 2017

 

Cashless: Itu Bukan Sarkastik, Itu Bodoh Namanya!!

PENULIS agak kasihan dengan artis penyokong Mahathir ini yang teruk dikecam netizen akibat menyamakan cashless dengan batter trade dan memilih untuk tidak mahu memanjangkan isu tersebut dengan menulis mengenainya. Alasannya mudah, selain dia cantik dan ada “aset” tersendiri – seperti yang menjadi kontroversi baru-baru ini, penulis tidak begitu sangat menyalahkan artis berkenaan kerana sudah lumrah sokong Mahathir mesti jadi bodohlah, apa nak dikatakan lagi? Contoh dah banyak (sokong Mahathir mesti jadi bodoh).  Antaranya meminta orang yang dituduh agar membuktikan apa yang dituduh.  Untuk bodoh kategori ini sahaja, dari bekas MenteriBaca Lagi


Lonjakan Besar Dan Tersusun Ekonomi Bumiputera

HALA Tuju Transformasi Bumiputera (BETR) berlandaskan matlamat untuk mengukuhkan penglibatan bumiputera dalam ekonomi negara. Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak telah memberi mandat kepada Teraju untuk melaksanakan perkara ini. BETR dilaksanakan melalui tiga prinsip utama iaitu:- Pembinaan keupayaan Meningkatkan nilai aset-aset milik Bumiputera seperti aset kewangan, hartanah dan ekuiti korporat melalui pengumpulan dan pengurusan dana yang lebih berkesan. Meningkatkan milikan korporat dan penglibatan Bumiputera mengikut sektor bagi menggalakkan penglibatan vendor dan pekerja Bumiputera dalam sektor berpotensi tinggi. Teraju telah menggunakan pendekatan yang amat bijak dalam usaha mereka untukBaca Lagi


Jangan Percaya Janji Pakatan Pembangkang, Nanti Mereka Akan Mungkir Janji

Kira kira tiga bulan yang lepas iaitu pada 14 Julai 2017, pakatan pembangkang yang menggelarkan diri mereka sebagai Pakatan Harapan telah menawarkan 7 janji baru kepada rakyat untuk dilaksanakan dalam masa 100 hari jika mereka berjaya menakluk Putrajaya. Bentang tajuk sahaja berserta tujuh perkara yang hendak dibuat. Buatnya belum tentu. Kalau dilihat satu persatu dan diteliti balik tiada pun penjelasan lanjut macam mana janji janji itu hendak dilaksanakan. Sama macam nama Pakatan Harapan lah, ROS minta mereka hantar logo baru untuk parti mereka. Sampai hari ini, sejak 28 Julai 2017Baca Lagi


Bila Pembangkang Jadi Bengap, Data Bank Dunia Pun Mereka Hendak Selewengkan

Apa sahaja yang boleh dipusing dan di “spin” mereka akan guna. Kata FBI hendak tangkap Najib, kata Malaysia hendak kena gadai dan kata Malaysia hendak bankrup dan bermacam lagi. Janji ianya beri persepsi tidak baik pada Najib dan kerajaan BN, pembangkang akan putar belit semuanya. Data Bank Dunia pun mereka nak putar demi agenda politik mereka. Apabila Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bercakap mengenai pertumbuhan ekonomi negara, ia bukan sekadar cakap kosong sebaliknya ia disertakan sekali dengan bukti dan bukti itu bukanlah sesuatu yang boleh dipertikaikan oleh sesiapapun.Baca Lagi


Bila Artis Bigo Jadi Bingai

Zaman teknologi kini, sistem e-pay dan online banking bukanlah sesuatu yang asing di kalangan rakyat Malaysia. Kad kredit, kad debit dan kad touch n go, sebagai contoh, digunakan secara meluas, dan itu adalah bukti bagaimana pembelian tanpa tunai dapat dijalankan. Itulah maksud “cashless society”, iaitu masyarakat tanpa tunai, yang membawa maksud kehidupan seharian dijalankan tanpa perlu membawa tunai di poket. Kita tidak tersangka, seorang pelajar undang-undang dari sebuah universiti yang terkenal dengan penggunaan bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar utama, tidak mampu menterjemah apa yang cuba disampaikan oleh Menteri Belia dan Sukan.Baca Lagi


#MahathirNasihatMahathir: Dalam Al-Quran Takde Ajar Pasal Demonstrasi!!

MACAM yang selalu kita cakapkan tentang Mahathir, dia adalah seorang pengamal matlamat menghalalkan cara.  Ini orang yang dulu selalu cakap PAS macam itu, tapi sebenarnya dia maksudkan dirinya sendiri. Cakap pasal demonstrasi, ia adalah Mahathir juga yang mengajarkan para pelajar universiti pada tahun 2014 bahawa dalam Al-Quran tidak ada disebut pasal demontrasi tapi akhirnya Mahathir menjadi pelopor demonstrasi bila benda itu sesuai dengan matlamatnya. Al-Quran pun Mahathir sanggup diketepikannya kalau ada untung pada dia.  Tengok cerita pasal demonstrasi ni saja cukuplah, apa dulu dia cakap dan apa sekarang dia buat? Baca Lagi


Threesome