Menu Utama

Hijrah Jiwa dan Minda dengan Tasawuf.

oleh Kang Nasir

Masa belia tahun 80an dulu. Almarhum Dato Haron Din berpesan. “Bersedekahlah sampai kita kaya. Jangan tunggu kaya baru nak bersedekah.”

Rasulullah SAW . bersabda yang artinya :
“ Jauhkan dirimu dari api neraka walaupun hanya dengan ( sedekah ) sebutir kurma ” .
( Muttafaqun ‘alaih ).

Pesanan itu membuatkan saya teringatkan pesanan Almarhum orang tua masa kanak-kanak. Pesannya “Jika kita nak dimurahkan rezki dipermudahkan urusan ustaz cakap kita perlu bersedekah. Usahkan berbuat baik, sedangkan senyum itu pun sedekah.”

Rasulullah saw bersabda Artinya :
“ Senyummu kepada saudaramu adalah sedekah ” .
( HR . At – Tirmidzi ) .

Pesan Almarhum org tua. Walaupun kita tak punya harta miskin hina banyak perkara Rasulullah ajar bersedekah tanpa wang dan harta. Doa untuk kebaikan orang lain walau orang yang menzalimi kita juga sedekah.

Dari Abi Dzar ra . berkata , bahwasanya sahabat -sahabat Rasulullah saw . berkata kepada beliau :
“Wahai Rasulullah , orang – orang kaya telah pergi membawa banyak pahala . Mereka shalat sebagaimana kami shalat , mereka berpuasa sebagaimana kami berpuasa , namun mereka dapat bersedekah dengan kelebihan hartanya . ”
Rasulullah SAW . bersabda : “Bukankah Allah telah menjadikan untukmu sesuatu yang dapat disedekahkan ? Yaitu , setiap kali tasbih adalah sedekah , setiap tahmid adalah sedekah , setiap tahlil adalah sedekah , menyuruh pada kebaikan adalah sedekah , melarang kemungkaran adalah sedekah , dan hubungan intim kalian ( suami istri ) adalah sedekah . ”
( HR . Muslim )

Walaupun Tuan Guru Haron Din bukanlah ulama Tarekat Tasawuf tetapi nasihatnya itu adalah amalan mulia sifat mahmudah ilmu Tasawuf. Sejak itu saya amalkan. Syukur Alhamdulillah banyak hikmah tersembunyi disebalik amalan itu. Pada awalnya hidup dalam keadaan daif Allah beri rezki yang kita tidak sangka dan Allah permudahkan urusan kita. Itulah salah satu hikmahnya.

Kita berbuat baik dengan amalan baik itu juga sedekah apatah lagi mempermudahkan urusan orang lain lalu Allah permudahkan urusan kita dunia akhirat.
In’shaa Allah.
Rasulullah SAW . bersabda yang artinya :
“ Kamu menyingkirkan batu , duri dan tulang dari tengah jalan itu adalah sedekah bagimu . ”
( HR . Bukhari ) .

Dan Rasulullah saw juga pesan dalam hadis.
Dari Abu Hurairah ra, Nabi SAW, bersabda:
“Barang siapa yang melepaskan satu kesusahan seorang mukmin, pasti Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan pada hari kiamat. Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat . Barang siapa yang menutupi aib seorang muslim, pasti Allah akan menutupi aibnya di dunia dan di akhirat. Allah senantiasa menolong hamba Nya selama hamba Nya itu suka menolong saudaranya ”.
(HR. Muslim)

Hikmah-hikmah yang lain termasuklah mencuci hati dan menghindar hasad dengki iri hati.
Amalkanlah semoga dengan amalan itu sahabat mampu HIJRAHKAN JIWA DAN MINDA.
Salam Maal Hijrah.






Leave a Reply