Menu Utama

Setiap Peneroka Dapat Insentif Khas RM 5,000 Seorang, PM Umum

PERDANA Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan 6 insentif baru untuk lebih 94,000 orang peneroka di seluruh negara yang bernaung di bawah Felda.

5 insentif pertama yang diumumkan Perdana Menteri seperti penghapusan hutang tanam semula sebanyak RM 5,000, penghapusan baki pinjaman saham FGV dan sebagainya tu memang sudah menggiurkan, tapi insentif terakhir yang diumumkan Perdana Menteri itulah yang paling menarik perhatian sekali iaitu, insentif khas sebanyak RM 5,000 untuk setiap peneroka yang akan dibayar penghujung Ogos akan datang.

Berita ini sudah tentu melegakan semua peneroka yang bernaung dibawah Felda.

Sengaja disebutkan ‘bernaung dibawah Felda’ kerana bukan semua peneroka tanah rancangan Felda hari ini yang bernaung dibawah Felda, ada yang sudah tidak lagi menjual hasil kepada Felda atau yang menyaman Felda – mereka ini diberi tempoh 6 bulan untuk kembali kepada Felda, atau, tidak akan menerima semua insentif yang disebutkan di atas.

Apa nak kata pun, peneroka jelas dihargai kerajaan.  Memanglah nak mencari semua yang memuji langkah diumumkan Perdana Menteri, waima di kalangan peneroka sekalipun, memang mustahil.  Tapi tak dapat dinafikan, ramai yang akan mendapat manfaat daripada semua pengumuman Perdana Menteri ini.

Perdana Menteri jelas, memang mengutamakan peneroka dan tidak pernah menghampakan golongan.






Leave a Reply