Menu Utama

Pakatan Sudah Dapat Hidu Bau ‘Busuk’?

Bila melihat apa yang berlaku di kalangan parti-parti pembangkang yang membentuk Pakatan Harapan, penulis tersenyum sendirian. Kelibat bekas Perdana Menteri bersama mereka sememangnya menjadi ‘duri dalam daging’.

Penulis yakin, semua pemimpin utama DAP, PKR dan PAN sangat kenal dengan warga emas itu. Mereka kenal sangat betapa liciknya permainan politik ‘diktator’ yang pernah mendera mereka berpuluh tahun itu. Yang baru mungkin kurang kenal, tapi yang lama rasanya kenal sangat…

Bahkan, bukan saja pemimpin parti pembangkang yang kenal dia, malah hampir semua pemimpin UMNO dan BN tahu betapa liciknya ‘Maverick’ yang pernah dituduh bertanggungjawab melesapkan hampir RM100 bilion wang negara.

Itu semua bukan perkara baru, ‘dah lama dah’. Pengalaman selama 22 tahun mengajar kita tentang corak dan gaya politiknya. Jutaan manusia pernah ‘dikencing’, jutaan rakyat pernah dipermainkan, jutaan rakyat juga pernah ‘dibuli’ lelaki yang pernah digelar ‘maha firaun’ itu.

Maka kini tidak hairanlah apabila ada di kalangan pemimpin PKR yang dapat menghidu permainan politiknya terhadap Pakatan Harapan. Mulannya dia bermain ‘layang-layang’, namun kini dia seolah-olah bermain ‘tarik tali’. Mungkin tidak lama lagi dia akan jadi seorang ‘pemancing’ pula, bukan?

PKR nampaknya seolah dapat membaca buah catur bekas Perdana Menteri itu. Dia konon berbaik-baik untuk diterima. Dia rendahkan ego sehingga ke tahap sanggup hadir ke majlis parti yang berpuluh tahun dia hentam siang dan malam.

Dia sanggup jilat segala ludah berkahak hijau, dia sanggup lakukan apa saja untuk diterima masuk di dalam Pakatan Harapan. Kalau boleh, mungkin dia juga sanggup jilat tapak kaki Kit Siang dan Anwar Ibrahim yang dulu pernah dia malukan seantero dunia.

Dan kini, dia cuba mencadangkan diri untuk kembali jadi Perdana Menteri? Dia fikir pengaruhnya kini sudah cukup ampuh bagai dulu untuk menundukkan taiko-taiko DAP, PKR dan PAN? Dia fikir parti ‘cap bunga’ sudah cukup kuat untuk ‘makan’ Pakatan Harapan?

Pada pandangan penulis, langkahnya kini terlalu sumbang, seolah-olah terlalu terdesak untuk mengepalai Pakatan Harapan sebagaimana dia mengapalai BN dahulu. Dia terlalu yakin DAP, PKR dan PAN akan akur taat saja pada ‘perintahnya’?

Pada hemat penulis, dia silap besar! Dia mungkin benar-benar menyangka DAP, PKR dan PAN lupa pada segala ‘dosanya’? Apakah dia lupa bahawa parti-parti itu dikemudi oleh mereka-mereka yang pernah dia dera dulu? ‘Alzheimer’nya kembali menyerang?

Jangan mimpilah untuk dia memperkudakan parti-parti di dalam Pakatan Harapan, khususnya DAP. Dia fikir DAP bodoh? Pada penulis, DAP bukan saja sedang mentertawakan ‘seekor kuda tua’, malah mereka akan ‘ajar kuda tua’ itu secukup-cukupnya sebelum terlambat.

Pakatan Harapan juga tahu betapa dungunya pengikut-pengikut parti ‘cap bunga’ yang menyokong warga emas itu membuta tuli. Ketaksuban itu juga akan memberikan bonus untuk mereka perkudakan sekali dengan pengikut-pengikutnya yang mentah itu…

Anak warga emas itu? Berapa lama lagi agaknya warga emas itu akan bernyawa? Mungkin apabila tiba saatnya kelak, anak warga emas itu akan ‘dibenam’ habis-habisan ke dasar yang paling dalam. Politik sememangnya kejam bukan? Kejam bagai bekas seorang ‘diktator’…

Justeru itu, penulis suka menyarankan supaya warga emas itu bertaubat nasuha, kembali ke tikar sejadah sebagaimana yang dinasihatkan ramai pihak yang kasihan melihat dirinya. Sempena bulan yang mulia ini, ambillah iktibar sebelum terlambat. Kejarlah akhirat setelah sekian lama memperhambakan diri kepada dunia…






Satu Komen to Pakatan Sudah Dapat Hidu Bau ‘Busuk’?

  1. Dkds says:

    Asalkan boboi dpt diterima masuk dalam senarai PM pakatan Harapan, madey rela jadi puppet.

Leave a Reply

Threesome