Menu Utama

Allah sudah atur hidup mati kita

Oleh Kang Nasir

Berusahalah ikhlaskan hati, tawaqal & sabar menjalani kehidupan, redha & bersyukur pada setiap kekurangan dan kelebihan kerana itulah yang terbaik yang Allah aturkan untuk kebaikan diri kita dengan Qada & Qadar yang telah ditetapkan-Nya.

“Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.”
(al-Hadid : ayat 22)

Sebaliknya, dinegara kita umat islam sedang berlumba-lumba mahu mengharap bencana sepertimana negara Plastine, Syiria dan lain-lain negara arab. Iaitu dengan menuruti kemahuan nafsu bertindak melulu dan berkata apa yang mereka mahu mencaci melaknat memfitnah menghasut mengadu domba dengan sengaja mahu mencetus sengketa. Seolah-olah enggan menerima takdir menolak qada & qadar ikut kafir DAP beramal amalan-amalan orang kafir harbi dap sengaja mengundang musibah pada diri dan seluruhnya.

Dalam ayat lain Allah Ta’ala berfirman:

{وَمَا أَصَابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ}

“Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan (dosa)mu sendiri, dan Allah memaafkan sebagian besar (dari kesalahan-kesalahanmu)”
(QS asy-Syuura: ayat 30).






Leave a Reply

Threesome