Menu Utama

December, 2016

 

2017 : Tahun Pergaduhan Besar Pakatan Pembangkang

2 jam lagi akan bermulah tahun 2017. Tahun di mana kenaikan BR1M menjadi RM1200. BR1M sekarang menjadi “hantu” yang paling ditakuti pembangkang sekarang. 2016 berjaya dilalui dengan baik oleh kerajaan BN. Biarpun tanggapan pembangkang bahawa GST yang diperkenalkan pada 2015 dan kejatuhan harga minyak dunia bakal merumitkan BN. Sangkaan itu meleset sama sekali. Kerajaan India mahu mempelajari cara Malaysia laksanakan GST, Arab Saudi juga mahu belajar kaedah Malaysia laksanakan GST. Paling ditakuti adalah BR1M yang juga mahu dicontohi oleh Arab Saudi dan Thailand. Tahun 2017 bakal menghadirkan perteligkahan buat pembangkang.Baca Lagi


Keselamatan, Kebajikan Rakyat Sentiasa Diutamakan – Najib

Ketika Malaysia hendak melangkah ke Tahun Baharu 2017, Datuk Seri Najib Tun Razak berikrar bahawa kerajaan akan sentiasa mengutamakan kepentingan keselamatan dan kebajikan rakyat. Beliau melahirkan penghargaan kepada pasukan polis dan angkatan tentera atas peranan besar mereka dalam mengekalkan ketenteraman awam dan keselamatan sambil memberi jaminan kerajaan akan terus berwaspada berhubung hal-hal keselamatan. “Kita menghadapi serangan pertama berkaitan Daesh pada Jun, dan hanya semangat dan dedikasi anggota polis dan tentera yang berani yang tidak mengenal erti penat menghalang insiden seperti itu daripada terus berlaku,” kata beliau dalam Perutusan Tahun BaharuBaca Lagi


Ezam Nor Keluar PPBM Konon Nak Fokus Banteras Rasuah

Awal Oktober lalu, Ezam Mohd Nor mendabik dada mendakwa penyertaannya bersama Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) kerana yakin dengan perjuangan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk membanteras rasuah melalui parti berkenaan. “Sehari sebelum itu saya telah berjumpa Tun Dr Mahathir. Beliau telah menyakinkan saya perjuangan melawan rasuah lebih berkesan melalui platform politik (PPBM),” itu katanya. Kata Ezam lagi, tindakannya sebelum itu keluar UMNO juga disebabkan tidak lagi yakin dengan komitmen pemimpin UMNO terutama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam usaha melawan gejala rasuah. Dan semalam pada tanggal 30 DisemberBaca Lagi


Alahai Cian Boboi Ayah

Alalalaaaa… cian boboi ayah. Pok amai-amai, belalang kupu-kupu, tepuk boboi pandai malam-malam upah susu, susu lemak manis, santan kelapa muda, boboi jangan nangis, nanti ayah bantu juga Tersenyum segan bila terdengar Pak Brahim (bukan nama sebenar) mendendangkan lagu rakyat di kedai kopi pagi tadi. Rupanya beliau membaca tajuk hadapan Sinar Harian berhubung “rengekan” Mukhriz, yang mendakwa parti pribumi diserang bertubi-tubi di media sosial. Tiada yang menghairankan dengan tindakan Pak Brahim itu, kerana cakap-cakap politik sendiri tidak pernah menafikan betapa beruntungnya Mukhriz dalam mengharungi badai politik negara kerana ber “bin” kanBaca Lagi


Mahathir pulanglah ke pangkal jalan.

Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad diminta kembali ke pangkal jalan sekiranya mahu rakyat menghormatinya sebagai seorang negarawan yang banyak berjasa kepada negara. Ketua Penerangan Badan Perhubungan UMNO negeri, Datuk Md. Alwi Che Ahmad berkata, tindak tanduk Dr. Mahathir dilihat semakin keterlaluan terutama apabila mengibaratkan Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sebagai rasuah. “BR1M ini bantuan kerajaan, kenapa hendak jadi isu, kenapa hendak kata haram, rasuah. “Takkan bagi bantuan kepada rakyat itu rasuah,” katanya selepas majlis Penyampaian Bantuan Persekolahan Dewan Unda­ngan Negeri (DUN) Kok Lanas di Kedai Ketereh di sini hariBaca Lagi


PAS Perlu Hati-Hati Pada ‘Sahabat’ Bersekongkol Dengan Musuh

Bukan mudah untuk mendapat sahabat yang baik di zaman sekarang. Memang ramai yang hanya bersama ketika kita gembira dan tidak ramai yang sanggup menangis bersama. Penulis yakin ramai yang setuju berdasarkan pengalaman masing-masing, bukan? Penulis juga yakin bahawa tidak ada seorang pun dari kita yang suka ‘ditikam belakang’. Apatah lagi yang ‘tikam belakang’ itu merupakan seorang yang kononnya mengaku ‘sahabat sejati’, maka sudah tentulah lukanya lebih pedih lagi berbanding ditikam musuh, bukan? Dalam politik, ramai yang sudah terkena. UMNO dan PAS misalnya, sudah berkali-kali ‘ditikam belakang’, namun kedua parti ituBaca Lagi


Marah Betul Dia Bila Orang Kampung Tak Sokong…

Selepas menginjak lebih dari 90 tahun, nampaknya daya pemikiran warga emas itu telah jauh merosot. Malah mungkin layak dikatakan dari kebolehannya berfikir menggunakan otak di kepala, daya pemikirannya seolah kini bagai berfikir dengan menggunakan ‘kepala lutut’. Dia menulis di laman blog, mempertahan kenyataannya yang mengatakan BR1M itu merupakan satu bentuk rasuah. Dia menggunakan alasan dengan menyalahkan orang kampung yang memilih Dato’ Seri Najib Tun Razak yang memberikan wang kepada rakyat, sebaliknya dia tidak memberikan apa-apa. Nampaknya dia seolah-olah tersinggung dengan perbandingan orang-orang kampung yang dia katakan itu. Mungkin malu untukBaca Lagi


Angan Mat Jenin


Demi Mahathir, Tergamak Azmin Ali Memalukan Wan Azizah

Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail melakukan kesilapan besar apabila membangkang dakwaan Tun Dr Mahathir Mohamad yang ‘memfatwakan’ wang bantuan BR1M yang diterima jutaan rakyat Malaysia sebagai rasuah. “(BR1M) memang patut diberikan kepada rakyat. Ia bukan rasuah. Ia adalah hak rakyat,” itu kenyataan Wan Azizah yang pastinya membuatkan Mahathir malu muka bila dakwaannya tidak disokong rakan dalam pakatan pembangkang. Sebagai presiden parti tentu sahaja Wan Azizah yakin tindakannya mempertikaikan tuduhan Mahathir itu akan disokong seluruh pucuk pimpinan PKR, mana mungkin akan ada yang berani menyanggahnya. Tapi ternyata jangkaanBaca Lagi


Dulu Dah Kotak, Sekarang Kunci Pulak, Penyudahnya Apa Pun Tarak!!

BANYAK orang pembangkang kata, susah hidup di Malaysia ni.  Ada tu, mengadu susah sambil menghisap cerut – susahlah sangat.  Kalau tak susah, jadikan susah sebab nak cari alasan untuk salahkan kerajaan.  Tapi sedarkah kita, susah ke senang ni takde kaitan dengan kerajaan, hanya macam mana menggapai peluang. Contohnya, ada yang dulu penentang Mahathir, dan kini penyokong Mahathir, boleh hidup hanya dengan ‘menjual’ kotak-kotak saja. Ironinya, kotak-kotak itu didakwa mengandungi semua penyelewengan yang Mahathir lakukan sepanjang jadi Perdana Menteri, dah sekarang dia sokong Mahathir pulak!!  Apa ni? Betul tak faham. TapiBaca Lagi


Threesome