Menu Utama

Mahathir Makin Terdesak, Dakwa Obama Perli Najib Pula

SEMUA pihak tahu bahawa bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berada dalam keadaan cukup terdesak sehingga beliau sanggup bekerjasama dengan musuh tradisi beliau iaitu DAP.

Cuma kita tidak menyangka bahawa Mahathir boleh membayangkan ucapan Presiden Amerika Syarikat (AS), Barrack Obama pada sidang kemuncak ekonomi Asia Pasifik (Apec) di Peru sebagai merujuk kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Sebagai contoh, orang yang takutkan hantu apabila melalui pokok nangka akan menganggap bungkusan yang membalut nangka tersebut adalah hantu, sedangkan ianya hanyalah kain bungkusan dan nangka semata-mata.

Mahathir tahu bahawa beliau tidak mempunyai banyak masa. Keadaan juga tidak menyebelahi beliau setelah beberapa cubaan untuk mengulingkan Najib gagal sejak beberapa tahun lalu. Namun tindakan beliau yang berpaut pada dahan yang rapuh seperti DAP hanya akan mengundang bala kepada sisa-sisa legasi yang beliau ada.

Perlukah beliau mendakwa Najib mesti sedar mengenai kenyataan Obama itu yang ditujukan kepada beliau.

“Najib ada di sana. Beliau mesti dengar. Beliau pasti tahu Obama merujuk kepadanya. Saya pasti beliau masih boleh tersenyum yang dibuat-buat. Beliau tidak tahu malu.

“Beliau mungkin terfikir Obama memujinya sama seperti yang beliau sangka demonstrasi BERSIH tidak mendapat sambutan ramai,” ujar Mahathir dalam catatan blognya.

Obama dalam ucapannya itu menggesa semua pihak agar bertanggungjawab dalam menghormati maruah rakyat dan kekangan AS untuk membantu negara lain jika pemimpin negara itu mahu menindas rakyatnya, tidak menyediakan pendidikan atau menyalurkan semua dana pembangunan ke dalam akaun bank Swiss.

Kita amat maklum bahawa Perdana Menteri kita tidak menindas rakyat. Beliau menyediakan pendidikan yang jauh lebih baik dari negara-negara jiran.  Pembentangan Bajet 2017 baru-baru ini juga menunjukan bahawa negara kita sentiasa mengutamakan kebajikan rakyat.

Oleh itu, tindakan Mahathir tersebut turut dianggap sebagai tingkah laku seorang tua nyanyuk yang gagal berfikir dengan waras. Jika beliau menerima nasihat Nik Mohd Abduh sebelum ini yang menyeru beliau menumpukan lebih perhatian kepada “tikar sembahyang” maka semua adengan yang memalukan ini tidak akan berlaku.






16 Komen to Mahathir Makin Terdesak, Dakwa Obama Perli Najib Pula

  1. Inderasakti says:

    Adoi madey macam dia tahu semua benda pada hal dia la yang paling kuat perli obama dan us president terdahulu seperti bush dan clinton kenapa sekarang tak perli kit sial digemarinya bapak rasis dan anaknya tokong yg didakwa rasuah di mahkamah dan anwar ibrahim yg dulu paling kuat diperlinya dulu sekarang sudah tukaq dah!

  2. Hantu Gigi Jarang says:

    Anda marahkan Cina kononnya Cina akan merompak kekayaan orang Melayu. Persoalannya, adakan orang Melayu kaya sekarang hasil dari perjuangan UMNO pimpinan Najib? Anda boleh jawab sendiri. Lagi satu, anda marahkan Cina tetapi pemimpin anda mendapat bantuan budak-budak Cina di dalam dan di luar 1MDB untuk melesapkan duit 1MDB duit anda. Jho Low itu cina penang bro! Dia bukan Tn Hj Jho Low ahli UMNO. Entah-entah dia ahli DAP. Cukuplah dengan jeritan “Hidup Melayu” anda. Anda ditipu. Anda keliru. Marilah sama-sama kita membetulkan keadaan dengan menolak pemimpin rasuah dan pecah amanah. Kita sumbatkan mereka ke dalam lokap, tidak kira melayu atau cina. Insha Allah kita akan beroleh kejayaan akhirnya.

  3. manjoi says:

    Madey + Obama = legasi

  4. Zack puchong says:

    Ya tolak pemimpin rasuah cam LGE. Tolak yg pecah amanah terutama dr parti amanah nasional. Ya, kami ditipu oleh madey. Kami dikelirukan oleh madey. Betul, entah2 jho low ahli dap. Entah2 kau pun ahli dap. Mana aku tau. Persoalannya anak2 madey dan suku sakat serta kroni2nya kaya raya sekarang adakah hasil perjuangan Umno pimpinan najib atau adakah umno pimpinan madey. Kau boleh jawab sendiri.

  5. […] via Mahathir Makin Terdesak, Dakwa Obama Perli Najib Pula — MYKMU.NET […]

  6. Memang Baik says:

    M tentunya berkeadaan terlalu terdesak memandangkan masa tidak memihak padanya. Dia tahu walau pun andainya Najib ambil keputusan untuk bersara hari ini boboi mustahil naik jadi PM keesokkannya. Boboi tidak berdiri dilandasan yang boleh bawak dia jadi premier, semua orang tahu. Bukan kerana boboi jenis bebal yang gagal memimpin sebuah negeri , tapi boboi perlu berada dilandasan yang betul sebelum dibenarkan menyimpan cita2 sebesar itu.

    M dan gang kehabisan peluru. Isu dibawak semua jenis peluru penabur yang susah menepati sasaran. Jika IMDB itu benar, kenapa pulak IMDB boleh bertukar jadi isu yang basi dan makin dilupai.

    Ternyata IMDB hasil ciptaan M dan pembohongan besar yang dipercayai.

  7. dina says:

    kalau najib tu nak songlap duit….apa susah2 bagitau Bank Negara.
    Suruh jer Pak Arab transfer duit dalam akaun swiss yg ketat security tu.
    bukannye bukak akaun Ambank daaaaaa…

  8. semangat dato' haron says:

    Obama relevan lg ke? Sbb dialah masyarakat US berpecah belah. Obama is the founder of isis and LGBT

  9. Hantu Gigi Jarang says:

    Cu baca betul-betul..tak faham guna kamus dewan…:-)

    And America can’t do it all for everybody else. There are limits to our reach into other countries if they’re determined to oppress their people, or not provide girls with education, or siphon all development funds into Swiss bank accounts because they are corrupt. We’re not going to be able to handle every problem,” Obama added.

  10. Syaa says:

    Yer la tu mahathir.puaskan hati.

  11. omega says:

    Yer lah penyaikt gila madey dah meresap ke pada obama pula.. bila dah nak pencen makin kalut dan tembak merata.. mad dey cuba gambarkan obama pun dah setaraf dia.. puithh

  12. ubi says:

    whatever la Obama perli ke x.yg pasti skrg…kalo korang kutuk che set pun,kutuk kepimpinan chedet put,sama la mcm korang kutuk umno selama 22tahun.walhal dulu korang puji melambung.ibarat ludah ke langit.

    no wonder others said ahli umno makan dedak.apa sj tuan dia buat dia angguk.

    kutuk chedet xboleh buat najib bersih,suci,mulia.dirinya tpalit scandal sebab dirinya sendiri.jgn bmain Lumpur kalo takut bau bj kotor.

  13. manjoi says:

    Obama, nigger pertama yang jadi presiden US & nigger Loretta DoJ, berpakat menyertai Anti Najib Campaign dengan bercakap macam KELING. Tidak lama lagi ‘golfing buddy’ Najib iaitu Trump akan menghincit nigger Obama & Loretta untuk menyertai Madey. Maka jadilah Obama, Loretta & Madey menjadi 3 KELING & LEGASI dalam lipatan sejarah. Ahli2 Anti Najib Campaign telah habis semuanya tumbang, sementara Najib pula masih tegak berdiri dengan senyuman sinis, bye bye.

  14. che mad says:

    Hantu Gigi jarang syg betul dgn Jho Low… ITU je ke point sedare? Jgn dilupa srbut nama pemegang amanah kekayaan Umno zmn Tun M..antaranya Haji Vinten Tan, en.Francis Yeoh, pak Ananda Krishna, abg Robert Kwok. Hebat tak melayu kite? Kahkahkah…

  15. Inderasakti says:

    Hantu gaung nak dakwa melayu salahkan cina kerana cina sekarang sokong dapig abis selama cina cina sekarang yg sampai jadi tycoon siapa yg bantu masa tu? Madey kan? Tu yg lim liong sik bekas menteri dan mca presiden yang pernah tolong syarikat syarikat cina atas pertolongan madey sekarang tgk semua sokong dapig sekarang apa cegitha hantu gaung? Melayu di selangor sendiri nak beli rumah masih lagi yg menyewa bukannya sewa beli diskaun bumiputera 10% pun dihapus sama sekali! Pirrraahh mabuk!

  16. anoi says:

    hantu gaung – tahun 1998 artikel Time quote. during mahathir leadership.
    On camera he warns darkly of corruption involving UMNO and the Prime Minister’s family, and claims to know of a billion – he doesn’t specify dollars or ringgit – that has been funneled into a Swiss bank account.
    ini cerita lama semua org tahu dah siapa mahathir.

    inilah yg dimaksudkan obama bagi fahami artikel ini

    Obama dalam ucapannya itu menggesa semua pihak agar bertanggungjawab dalam menghormati maruah rakyat dan kekangan AS untuk membantu negara lain jika pemimpin negara itu mahu menindas rakyatnya, tidak menyediakan pendidikan atau menyalurkan semua dana pembangunan ke dalam akaun bank Swiss.

Leave a Reply