Menu Utama

Yang Tak Realistik Bajet Pakatan, Bukan #Bajet2017

image

PENULIS dah lama tahu, sokong pembangkang bermaksud menjadi bodoh dan itulah yang terjadi bila Presiden PKR mendakwa, ahli parlimen pembangkang ramai-ramai keluar dewan semasa pembentangan Bajet 2017 semalam kerana kononnya bajet itu tidak realistik.

Tak realistik?  Apa si bodoh ini cakap?  Yang bajet alternatif Pakatan tu realistik?  Lagi tak realistik malah tahap kerja sia-sia, pun dibuat jugak.

Bajet 2017 ni disediakan dengan segala maklumat first hand tentang ekonomi negara, banding dengan bajet alternatif pembangkang yang entah mana punya data dia kutip atau kalau ada data pun, kutip unjuran yang kerajaan BN buat.  Tak realistik macam mana pulak?

Sebetulnya ini cara pembangkang tutup kemaluan masing-masing kerana konon mendakwa negara nak bankrap, ekonomi tenat dan segala jadah yang macam itu.  Bodoh-bodoh ini semua tak penat nak main politik murahan sehingga yang realistik dikatakan tidak, yang tak masuk akal, itu yang dia nak rakyat percaya.

Negara tidak akan bankrap, dan bajet 2017 ini adalah buktiknya.  Berbanding tahun lepas, perbelanjaan tahun ini meningkat sekitar RM 1.7 billion.  BR1M naik, peruntukan sektor kesihatan naik, GST tak naik dan pelbagai lagi – bankrup apa macam itu?

Jadi pembangkang nak letak muka kat mana bila pembohongan mereka dibuktikan secara langsung?  Sebab itu nak alihkan perhatian rakyat, dakwalah konon keluar dewan sebab bajet tak realistik.

Hakikatnya, Najib adalah Perdana Menteri yang pentingkan rakyat.  Orang naik motorsikal di Lebuhraya Persekutuan pun Najib tidak pinggirkan.  Berpuluh juta wang diperuntukkan untuk membaiki dan menaik taraf laluan motorsikal di Lebuhraya berkenaan.

Itu Najib – pro rakyat, bukan macam pembangkang, asyik main politik tak bertempat.

Apa pun, rakyat melihat, pembangkang keluar dewan pun bukan semua, masih ada lagi yang tinggal dalam dewan. Menunjukkan mereka pun tidak bersatu padu, lagi ada hati nak kondem Bajet 2017.  Boleh jalan lah.



« (Previous News)



6 Komen to Yang Tak Realistik Bajet Pakatan, Bukan #Bajet2017

  1. sman says:

    Memang menggelikan hati bila WA memberi komen ‘budget tidak realistik’,seolah-olah beliau baru bangun dari tidur selepas bermimpi Anwar di bebaskan dari penjara,lalu di tanya mengenai budget dan terus di jawabnya tidak realistik.Lucu kan?.Dari sudut angka angka yg di bentang dalam budget ,tak ada pun yg luar biasa hingga mkelihatan tidak realistik,kerana semuanya tidak jauh berbeda dari tahu sebelumnya.Malahan dari sudut hasil,budget tetap mengandaikan harga minyak berlegar sekitar USD45,sedangkan sekarang pun harga minyak mentah ialah USD 51++ dan lebihan pengeluaran minyak utk tahun hadapan pula di jangka kian mengecil,yg memungkin kan harga minyak akan meningkat.GST pula tidak di naikan atau di turunkan,pemansuhana cukai dan pendapatan lain pun tidak ada.Perbelanjaan juga tidak jauh bedanya dari tahun lalu.Jadi di mana yg di katakan kurang realistiknya?.

    Itulah akibatnya kalau hanya bertindak sebagai proksi dan masa budget di bentang kan awak keluar entah keman utk berdemo ‘siapa MO1’ kononya.Muhyiddin pula mempersoalkan kedudukan hutang negara,barangkali semasa dalam kerajaan dia tidak pernah membaca theedge berkaitan hutang negara,itulah dia masih gelap berkaitan dgn hutang negara.Lapuran Moody dan Fitch atau mesyuarat kabenit yg beliau hadhiri sebelum ini bukan menjadi sumber rujukan beliau ,yg beliau tahu hanya lapuran dari the edge.Macam mana kedua pemimpin pemangkan ini mahu menerajui kerajaan,kalau begini gaya nya.

  2. Pemerhati says:

    sukar untuk dinafikan KBAL tidak digunakan bila wan azizah kata bajet 2017 tidak realistik…ramai merasakan adalah mustahil wan azizah dapat menjawab dalam dewan(ketika sesi perbahasan mengenai bajet 2017) bila diminta memberi penjelasan(dengan memberi fakta bukan auta) kenapa bajet 2017 tidak realistik

    kepada ahli parlimen pembangkang yang lain jika ada diantara anda sudah dapat merasakan sekarang ini bahawa wan azizah akan memberi penjelasan menggunakan KBAL juga tentang kenapa bajet 2017 tidak realistik, cepat2lah bersuara memberi cadangan agar si sembab(muhyiddin) dapat menggantikan tempat wan azizah sekiranya dicabar nanti oleh ahli parlimen BN supaya memberi penjelasan kenapa bajet 2017 tidak realistik

    seperti keinginan mahathir, si sembab(muhyiddin) juga teringin mahu menjadi ketua pembangkang bagi menggantikan wan azizah…atas semangat demokrasi & kertebukaan, berilah peluang & kepercayaan yang tinggi bahawa si sembab(muhyiddin) tidak akan menggunakan KBAL sebaliknya dia akan menggunakan KBAT untuk memberi penjelasan kenapa bajet 2017 tidak realistik

    KBAT ialah istilah yang wujud semasa si sembab(muhyiddin) berada dalam kerajaan menjadi menteri pendidikan oleh itu mana mungkin si sembab(muhyiddin) tidak mempunyai KBAT untuk memberi penjelasan kenapa bajet 2017 tidak realistik

    sekiranya si sembab(muhyiddin) berjaya dapat memberi penjelasan kenapa bajet 2017 tidak realistik, pembangkang harus melantik si sembab(muhyiddin) menjadi ketua pembangkang yang baharu sekaligus dapat memberi lebih masa yang diperlukan wan azizah untuk menjaga cucu, buat kek & sebagainya di rumah

    ——————————————————————————–

    tak sangka pembangkang boleh menjadi lembu kena cucuk hidung kepada mahathir, ini sudah tentu merisaukan anwar yang sedang berada dalam penjara…mahathir kata kerajaan sudah bankrap(tidak mempunyai wang) sebab dia sudah bankrap idea tidak tahu hendak mengggunakan modal apa lagi untuk memburukkan Najib & kerajaan tapi tidak seharusnya pembangkang terikut sama menggunakan idea mahathir yang sudah bankrap itu jika mahu dilihat masih berwibawa dimata rakyat…kegagalan pembangkang memberi penjelasan kenapa bajet 2017 tidak realistik boleh membuat kewibawaan mereka jatuh merudum lagi

  3. Memang Baik says:

    Tafsiran mereka tentang realistic ialah jika budget itu mereka yang karang sendiri. Sedangkan bagi kerajaan, budget yang realistic ialah yang menyeluruh , merangkumi semua aspek disamping keupayaan melaksana apa yang sudah dilakar dalam budget itu sendiri.

    Kerajaan sediakan budget tiap tahun bukan hasil satu karangan dan dibuat setiap tahun untuk membohongi rakyat. Ini kerana kerajaan tidak boleh berbohong dalam budget untuk menambat hati rakyat semata2.

  4. […] via Yang Tak Realistik Bajet Pakatan, Bukan #Bajet2017 — MYKMU.NET […]

  5. kakak says:

    Membawa sendiri kumpulan rakyat dari pelbagai sektor, kaum dan jawatan (antaranya penghulu, pasukan keselamatan, ahli sukan OKU, Orang Asal (Asli), peniaga, pelajar dll) untuk hadir dalam Pembentangan Bajet 2017 sudah membuktikan Bajet mencakupi pelbagai bidang, inklusif, holistik hasil dari kajian yang terperinci.

    Ini satu idea yang kreatif.

  6. sireh ke gagang says:

    pembangkang . ape dia tahu ?

    1. mengabiskan duit kita semua yg bayar elaun dia sebagai wakil rakyat & adun
    2. memutar-belitkn fakta dan kenyataan2 pemimpin negara
    3. berdemonstrasi
    4. gila
    5 . bodoh ( contohnya ketua pembangkang)

Leave a Reply