Menu Utama

Tukar Kerajaan: Kenapa Tak Nak Tunggu PRU14?

najib-bn-pru14

PENULIS berharap pihak berkuasa peka dengan situasi dimana ada pihak-pihak tertentu yang nampaknya seakan tidak mahu menunggu sehingga pilihanraya umum diadakan untuk membuat perubahan kepada kerajaan dan pemimpin.

Kenyataan yang membayangkan bakal berlakunya perubahan di 3 kerajaan negeri sebelum pilihanraya umum akan datang dan pilihanraya sudah menjadi ‘jalan terakhir’ sekiranya mesyuarat raja-raja yang bakal berlangsung esok tidak berjaya mengubah kerajaan sedia ada – adalah antara situasi yang dimaksudkan.

Sekalipun perlembagaan negara menggariskan beberapa kaedah yang membolehkan kerajaan ditukar selain dari pilihanraya tapi pilihanraya masih kaedah terunggul untuk menukar kerajaan dan pemimpinnya kerana ia melibatkan rakyat secara keseluruhan.  Lagipun bukan lama lagi masanya, maksimum 2018, kurang 2 tahun dari sekarang.

Entah-entah lebih awal lagi.

Kaedah-kaedah selain pilihanraya (untuk mengubah kerajaan) dalam perlembagaan itu yang sepatutnya jadi jalan terakhir, bukan pilihanraya!!   Ni kenapa macam bunyi orang tak yakin akan menang kalau pilihanraya diadakan?  Kata parti baru ada berjuta ahli, sana orang sokong sini orang sokong, kenapa masih nak guna jalan selain pilihanraya untuk tukar kerajaan?

Biasanya, orang yang ada kepentingan peribadi dan agenda tertentu saja yang mahu perubahan kerajaan berlaku tanpa melalui proses pilihanraya dan rakyat tidak sepatutnya diheret dalam kancah pergelutan kuasa yang tidak ada kesudahannya ni.

Apatah lagi bulan November nanti dijangka akan berlaku pertembungan 2 kumpulan bertentangan dalam satu siri demonstrasi dan kita bimbang akan ada pihak mengambil kesempatan untuk mewujudkan keadaan tidak stabil dalam negara dan menjadikan itu sebagai alasan untuk menukar kerajaan lebih awal.

Harap semua pihak yang berkenaan ambil perhatian.






10 Komen to Tukar Kerajaan: Kenapa Tak Nak Tunggu PRU14?

  1. sman says:

    Mereka tak boleh tunggu PRU ,kerana peluang mereka sangat tipis,mustahil rakyat akan memberi kepercayaan pada mereka.Cuba kita lihat kes rasuah yg baru di bongkar di Serawak sekarang,ianya di bawah ‘hidung’ siapa?.Kita bukan nak menuduh individu berkenaan juga rasuah,tapi kita persoalkan kecuaian beliau dalam memantau projek utk rakyat yg di kelolakan di bawah kementerian beliau.Tambah lagi projek yg sangat asas utk memperbaiki taraf sosio ekonomik rakyat luar bandar di negeri kelahiran beliau.Tak bolehkan beliau turun padang utk memantaunya dgn teliti,atau beliau memang turun padang ,tapi lain tujuannya.Ketirisannya sangat besar mudah utk di kesan kalau di pantau secara teliti,tapi beliau gagal.Bayangkan kalau pemantauan projek yg semudah ini pun beliau gagal ,macam mana agaknya kalau beliau menjadi KM Sabah dan macam mana pula kalau lah beliau yg bertanggung jawab pada entiti yg kompleks seperti 1MDB.Kalau bagini,boleh kah orang seperti ini dan kumpulan yg sealiran dgn nya di beri kuasa ?.

    Saya bangkitkan isu ini,kerana individu berkaitan adalah orang yg turut sama dgn mantan PM mendesak PM Najib meletak jawatan kerana isu 1MDB.Katakan pula sekiranya sekarang beliau masih bertanggung jawab kepada kementerian berkenaan, adakah beliau akan meletak jawatan kerana kes ini,seperti beliau mendesak PM Najib meletak jawatan?.Kenapa sekarang beliau kononnya tidak mahu memberi komen kerana memberi ruang utk SPRM menyaisat,tapi lain pula jika ianya melibatkan PM,sisatan belum selesai pun beliau sudah mendesak PM Najib meletak jawatan sebagai tanda ‘bersalah’.Ini adalah kes kedua selepas kes pembelian bangunan di Australia dulu yg melibatkan kementerian di bawah tanggung jawab beliau dan dalam tempuh beliau mentadbirnya.

    Jadi peluang atau kesempatan utk mereka berkuasa hanya ada sekarang,sementara minda rakyat masih keliru,dan menggunakan cara tipu helah di mana ianya memang legasi Pak Mantan yg mungkin juga salah satu legasi yg di minta oleh TS Anuar musa utk di ubah..

  2. anoi says:

    tunggu je la pru14 lain2 mustahil kecuali merusuh segenap corot ibu negeri baru boleh turunnya Najib.

  3. Lang says:

    Mahathir nak cepat sebab dia dah takda masa dah.. aku jangka dlm masa tak sampai 1 tahun malaikat maut datang jemput. Masa tu baru tahu langit tinggi rendah.. dulu pernah dia kata kalau mati dia akan memerhati dari atas.. takde maknanya nya!! Tak ada lagi urusan dunia..

  4. azmi says:

    He he he…
    Tuhan Lang sudah berkata-kata…
    1 tahun lagi mahathir akan mati,,,
    he he he..
    kenapa tunggu satu tahun lagi..
    baik bagi dia mati sekarang..

  5. Inderasakti says:

    Tuhan lang? Mmg sah hang ni kapiaq la?

  6. Inderasakti says:

    Tuhan lang? Mmg sah hang ni kapiaq la

  7. azmi says:

    Lang
    October 9th, 2016 at 2:24 PM
    Mahathir nak cepat sebab dia dah takda masa dah.. aku jangka dlm masa tak sampai 1 tahun malaikat maut datang jemput. Masa tu baru tahu langit tinggi rendah.. dulu pernah dia kata kalau mati dia akan memerhati dari atas.. takde maknanya nya!! Tak ada lagi urusan dunia.

    HE HE HE..
    SO DIA NI SIAPA YANG BOLEH TAU MAHATHIR AKAN MATI SETAHUN LAGI…
    DIA DAH JADI TUHAN LA..TUHAN LANG…
    HE HE HE…

  8. Inderasakti says:

    Gila nak mampos ke hang ni azmi? Dah makan obat?

  9. manjoi says:

    Watak pembangkang dulu, kini & selamanya tetap sama. Cubaan nak guling kerajaan PILIHAN RAKYAT ni adalah m.o. mereka sejak ‘azali’ lagi. Ditambah pula sekarang ‘Mahafiraun’ duk tabur dedak! Bertambah semangat nampaknya macai2 semua! Labu….labu…..

  10. anoi says:

    Depa2 ni semua Cina mana suka Melayu perentah. Mimpi la selagi tak suka beranak. Lagi satu pepehal regimen semua bawah Agung. Brani ka cakap ja besaq.

Leave a Reply

Threesome