Menu Utama

Rasuah: Dengan Pembangkang, Tangkap Salah Tak Tangkap Pun Salah

anwar-ibrahim

KENYATAAN dari penjara Anwar semalam, mengulas kes rasuah membabitkan 2 penjawat awam negeri Sabah baru-baru ini, membuktikan peliwat yang disabitkan dengan kesalahan itu (merangkap sekutu baru Mahathir) dan pakatan pembangkang yang diketuainya (sebelum Mahathir ambil alih), tidak serius tentang nak membasmi rasuah di negara kita.

Rasuah ni nampaknya sama macam isu-isu lain seperti reformasi pilihanraya dan sebagainya – hanya jadi bahan politik pembangkang untuk hentam kerajaan BN semata-mata.

Patutnya kejayaan SPRM ini dipuji tanpa ada kaitan politik sama sekali – kalau betullah Anwar serius nak menangani rasuah di negara kita, yang dia dok jadikan itu sebagai bukti rasuah ‘membarah dalam negara’ tu buat apa?

Tidak seperti kebiasaannya pulak tu, Anwar akan mencari jalan untuk mengaitkannya dengan UMNO tapi sebab yang nampak terkait sekarang ini bekas orang UMNO yang sekarang menjadi pemimpin pembangkang, pandai pulak Anwar ‘manuver’ dari menyentuh orang itu dalam kenyataannya.

Kalau rakyat masih tak nampak lagi penulis tak tahulah nak kata.  Kerajaan hari ini begitu serius membenteras rasuah dan kecekapan yang ditunjukkan SPRM dalam  hal ini, adalah bukti kepada kenyataan tersebut.  Berlawanan dengan pemahaman ramai, SPRM bukan sahaja tugas menyiasat dan menangkap tapi juga bekerjasama dengan pendakwaraya mempersediakan kes untuk dibicarakan di Mahkamah.

Jadi banyaklah angle yang perlu diperhalusi sebelum sesuatu tindakan boleh diambil, bukan asal tangkap buat kerja, tak tangkap buat kerja.

Anwar, sebagai seorang yang pernah disabitkan dengan kesalahan dibawah Akta Pencegahan Rasuah dulu, patut sedarlah tentang perkara ini,  Kalau kerajaan tidak serius nak membenteras rasuah dalam negara. kes macam ini dah sapu bawah karpet dah macam biasa didakwa berlaku semasa Mahathir jadi Perdana Menteri dulu.

Begitupun, dinasihatkan kalau dah peka sangat dengan perkembangan dalam negara sekalipun sedang menjalani hukuman penjara, kenapa tidak Anwar melihat pelbagai aktiviti rasuah yang berlaku dalam Pakatan tu sendiri.

Antaranya membabitkan Guan Eng dan sebagainya – itu tengok dulu, baru boleh komen orang lain.






12 Komen to Rasuah: Dengan Pembangkang, Tangkap Salah Tak Tangkap Pun Salah

  1. Hantu Gigi Jarang says:

    Rasuah sudah menjadi darah daging dalam kerajaan BN sekarang. Bos buat dia orang pun nak buat juga. Bos biliyon biliyon, mereka ratus ratus juga cukup la…orang kampung dapat brim boleh tutuo mulut dan iman…:-)

  2. azmi says:

    Najib PM (pukimak) adalah pencurik no wahid…
    Dia juga mengarahkan al tantuya dibunuh…

  3. fauzi says:

    issh.. En Azmi awat buruk sangat akhlak kamu. Tergamak guna kalam lucah macam tu.Kalau zaman Mahathir dah lama hang kena..

  4. system baru says:

    Azmi patut Tanya pada Pak lah siapa bunuh al tantuya kesayangan azmi, pak lah sendiri cakap najib tak bersalah. Ketika itu PM pak lah. ketika ITU siapa jadi menteri dalam negeri, najib ketika ITU menteri petahanan bukan menteri negeri, yg lakukan pembuhunan polis, jadi kuasa polis ditangan kementerian dalam negeri.

    Macam ini cai lain kalau ADA tentera bunuh al tantuya kesayangan kau azmi boleh kau fitnah najib itu, nak fitnah pun pandai sikit, nampak sangat bodohnya macai pembangkang macam azmi ini

    Antara taktik bodoh pembangkang ini
    1)kalau VIP mati atau terbabit mesti nak kait dengan najib.
    2)peralatan senjata mesti cakap rasuah
    3)pegawai kerajaan rasuah cakap najib yg rasuah
    4)kalau pegawai nak bersara awal pun cakap najib berhentikannya.
    5)helicopter Dan jet jatuh je cakap najib yg buat
    6)syrikat Selangor rugi pun cakap najib buat, najib tak penah salah akan siapa apabila 1mbd rugi.

    Ini kerja pembangkang

  5. Badrole Amin says:

    banyak & boleh dikata semuanya pembangkang & macai mereka suka salahkan kerajaan BN tapi cuma satu perkara aku terpaksa respek pada macai pembangkang seperti ‘azmi’

    walaupun si ‘azmi’ merupakan anak haram@anak pelacur hasil dari penyundalan emaknya dengan jantan keberet tak bertanggung-jawab, si ‘azmi’ tak suka salahkan kerajaan sebab dia tahu kerajaan tak pernah suruh emaknya jadi pelacur

  6. Inderasakti says:

    Kalau tak fitnah dan asyik salahkan najib/bn itu bukan pakatan haprak namanya
    Pemimpin dan macai nya pun byk yg ada calon pesakit mental alahai tanjung rambutan la jawabnya

  7. Pemerhati says:

    baguslah begitu setidak-tidaknya si azmi ada juga kejujuran tak suka salahkan kerajaan tentang perkara yang diberitahu sdr badrole amin

  8. Pemerhati says:

    Hantu Gigi Jarang says:
    October 11th, 2016 at 12:56 PM

    “Rasuah sudah menjadi darah daging dalam kerajaan BN sekarang. Bos buat dia orang pun nak buat juga. Bos biliyon biliyon, mereka ratus ratus juga cukup la…orang kampung dapat brim boleh tutuo mulut dan iman…:-)”

    pembangkang yang sebenarnya mengamalkan rasuah sehingga menjadi darah daging mereka…daging perasuah menjadi liat sebagaimana liatnya lim guan eng tidak mahu letak jawatan setelah didakwa mahkamah kerana kesalahan rasuah & salah guna kuasa

    kerana amalan rasuah sudah menjadi sebati dalam darah & daging semua penyokong, ahli & pemimpin DAP maka DAP tidak boleh membuang sebaliknya mempertahankan lim guan eng yang rasuah & salah guna kuasa…lim guan eng ibarat darah & daging DAP, membuang lim guan eng boleh membuat DAP mati…tanpa rasuah DAP boleh mati

  9. […] via Rasuah: Dengan Pembangkang, Tangkap Salah Tak Tangkap Pun Salah — MYKMU.NET […]

  10. 1malaysiakini says:

    Kena lah tahu.. kenapa kes tangkapan kali ni dia tak puas hati??

    Sebab yg kena tangkap ialah satu sumber kewangan jentera pembangkang dah kantoi..?

    Sudah.. anwar/mathir/kit siang kena cari supplier lain plak…

  11. TORATORA says:

    Anwar nak cerita apa pasal rasuah? Dia kayaraya, anak bini senang tak payah kerja pun tak apa sebab dah banyak kumpul duit rasuah dan company2 proxy masa dia jadi TPM dan menteri kewangan duu. Cuma yang sedihnya maruahnya cukup tercalar sebab sudah terbukti air mani dia yang ada dalam lubang buntut seseorang. Tapi banyak simpan duit haram pun tak guna kalau dah tiap2 malam tidur dalam lock-up.Ko tunggu la sampai habis 5 tahun baru boleh keluar.

  12. manjoi says:

    Bab tangkapan rasuah ni bagi pembangkang ialah:
    -Pantang SPRM buat kerja, setiap tangkapan akan terpalit segala buruknya pada kerajaan.
    -Tapi pantang pula kalau depa yang kena, semuanya akan dikatakan sebagai konspirasi politik macam LGE!
    Balaci & macai pembangkang memang bengap!!!!

Leave a Reply

Threesome