Menu Utama

Ikut Nasihat Mufti Kelantan Atau Terima Hasutan Dr Mahathir?

muftikelantan

Makan dedak, sudah dibeli, buta, bangang dan pelbagai lagi kata nista serta tuduhan liar dihamburkan oleh penyokong pembangkang khususnya pemuja Tun Dr Mahathir Mohamad di media sosial hanya kerana terasa pedas dan terkesan jiwa raga dengan kenyataan dari Mufti Kelantan, Datuk Mohamad Shukri Mohamad.

Membaca tiap satu sumpah seranah kata nista mereka terhadap Mufti Kelantan membayangkan seolah-olah kebanyakan mereka sudah kerasukan iblis dan syaitan.1

Apa punca mereka naik minyak sampai tergamak menyumpah seranah seorang Mufti? Semuanya kerana kata-kata nasihat Mufti Kelantan yang menggesa rakyat negara ini tidak termakan dengan hasutan Dr Mahathir dan Tan Sri Muhyiddin Yassin yang mahu menjatuhkan kerajaan dan pimpinan negara ini.

“Haram jika niat ingin menjatuhkan pemimpin apatah lagi menghasut rakyat seperti yang diluahkan Muhyiddin dan Tun Mahathir secara terbuka baru-baru ini.

“Sejarah Wali Songo berhadapan dengan kerajaan Majapahit sangat kejam terhadap rakyat di tanah jawa. Para wali sendiri tidak berani menjatuhkan pemimpin (Umaroq). Adakah ilmu kita lebih daripada pengajian wali ini?,” soalnya seperti dipetik dari portal SuaraTV.2

Mufti Kelantan tidak bercakap mengenai pilihan raya umum atau negeri yang membenarkan rakyat memilih pemimpin dan parti yang mereka yakini, tapi kenyataannya itu berkisar pada tindakan menghasut Dr Mahathir dan sekutunya yang mahu menjatuhkan kerajaan dan pemimpin melalui demontrasi jalanan, bantuan media asing, kuasa luar dan lain-lain cara yang di luar dari kebiasaan.

Bagi manusia yang waras, apa yang diperkatakan oleh Mufti Kelantan adalah nasihat yang baik kerana dalam Islam tindakan memberontak atau menjatuhkan kerajaan dan pemimpin Islam memang diharamkan.

Firman Allah Ta’ala dalam ayat 59 surah An-Nisa maksudnya;-

“Wahai orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan Rasul dan kepada Ulil-Amri dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berselisih dalam sesuatu perkara, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul-Nya jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya.”3

Manakala Mufti Perlis, Dr Maza dalam salah satu tulisannya pada 2010 pernah memetik tulisan Al-Imam Al-Nawawi yang berbunyi;-

“Kata ulama: alasan seseorang pemerintah tidak dipecat, atau pengharaman memeranginya kerana menyebab fitnah, penumpahan darah dan kerosakan yang nyata” (al-Nawawi, Syarah Sahih Muslim 12/40).

Malah apa yang dikatakan oleh Mufti Kelantan itu selari dengan kenyataan Ahli Majlis Fatwa Masjidil Haram, Sheikh Dr. Sulaiman Saloomi yang pernah menegaskan adalah jatuh haram bagi umat Islam menyokong kumpulan yang berniat atau bertindak mahu menjatuhkan sesebuah kerajaan negara Islam.

Apatah lagi bila tindakan mahu menjatuhkan kerajaan negara Islam itu hendak digantikan pula dengan pemerintahan yang boleh mendatangkan bahaya lebih besar kepada umat Islam.

Lihat di Mesir, Libya, Iraq, Yaman dan beberapa negara di semenanjung Arab dan Afrika sekarang? Gara-gara nak tumbangkan pemerintah yang mereka dakwa zalim dan diktator hasilnya sekarang hidup mereka lebih derita dari sebelumnya. Perang sana sini, pertelingkahan yang tak bertepian yang jadi mangsa anak kecil, wanita dan orang tua yang tak berdosa.

Semua kerana hasutan dan cucukan jarum halus media asing dan kuasa luar dibantu penyangak politik dalam negeri yang mengapi-apikan kebencian akhirnya api kebencian marak memusnahkan kedamaian dan keamanan. Itu yang mahu dielakkan oleh Mufti Kelantan melalui nasihatnya.

Jadi di mana salahnya kenyataan Mufti Kelantan yang mengingatkan rakyat negara ini khususnya umat Islam supaya tidak termakan dengan hasutan Dr Mahathir nak menjatuhkan kerajaan pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak? Tiada salahnya kenyataan Mufti Kelantan itu melainkan penyokong pembangkang sahaja yang kepanasan dan gelisah tidak berpuas hati kerana hasrat mereka terhalang.

Seperti kita semua sedia maklum, Dr Mahathir dan Muhyiddin sudah pun mempunyai parti sendiri, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) yang telah disahkan layak menyertai pilihan raya umum atau negeri. Gunalah parti tersebut untuk capai matlamat dalam PRU-14 akan datang. Dua tahun lagi untuk buktikan kemampuan di pentas yang sah, tidak sabarkah atau takut sokongan umum tak seperti diharapkan?

Yang mereka masih sibuk menghasut rakyat tumbangkan kerajaan dan pimpinan negara melalui demontrasi jalanan, guna media asing burukkan negara ini dan panggil kuasa asing seperti DOJ dan negara luar lain campur tangan urusan negara buat apa? Terdesak sebab sokongan umum kurangkah maka tergamak menggunakan segala cara yang tidak sepatutnya?

Apapun sebelum anda mahu menyokong mereka kelak, fikir sejenak, siapakah golongan yang sedang bersama menyokong Dr Mahathir dan PPBM sekarang? Mereka ini termasuklah DAP, PKR, BERSIH, penyokong Seksual Merdeka, geng liberal pluralisme seperti COMANGO, peguam liberal seperti Siti Kasim dan SIS. Adakah mereka ini layak diangkat sebagai pemerintah dan pemimpin? Tepuk dada tanya selera, kalau selera luar tabie sokonglah Dr Mahathir, abaikan nasihat Mufti Kelantan. – MyKMU.Net






30 Komen to Ikut Nasihat Mufti Kelantan Atau Terima Hasutan Dr Mahathir?

  1. Fauzi says:

    Solah,perintah Allah Swt yg paling unggul,ramai orang islam tak menperdulikannya..apa depa nak hairan dgn nasihat mufti.

  2. dkds says:

    bila akal dah mendahului agama inilah jadinya…beri nasihat disanggah dan memaki balik…

  3. Hantu Gigi Jarang says:

    Zaman sekarang orang menjual agama hanya kerana sesuap nasi. Ada juga yang tidak tahu apa-apa kerana tidak diberi keupayaan untuk berfikir secara bijak. Maklumlah WSJ dan sebagainya semua berbahasa Ingeris. Orang kampung dan ostat2 PAS tak ramai yang boleh membaca bahasa Ingeris…

  4. Hantu Gigi Jarang says:

    Sponsored
    Dad feared she would be ‘Steve Job-less’: RI student Gabrielle Ong eschews paper…
    4 Singapore Art Markets You Should VisitSponsored
    4 Singapore Art Markets You Should Visit
    Singapore Tourism Board
    Adult film actress accuses Donald Trump of offering her $14,000 to come alone to his hotel suite
    Adult film actress accuses Donald Trump of offering her $14,000 to come alone to his…
    Impact of interest rate hikes
    Impact of interest rate hikes
    Close Recommended by
    Prosecutors to call on 9 witnesses as trial of ex-BSI banker Yeo Jiawei kicks off, first in international 1MDB probe
    Signage for 1Malaysia Development Bhd. (1MDB) is displayed at the site of the Tun Razak Exchange (TRX) project in Kuala Lumpur, Malaysia, on July 17, 2015.
    Signage for 1Malaysia Development Bhd. (1MDB) is displayed at the site of the Tun Razak Exchange (TRX) project in Kuala Lumpur, Malaysia, on July 17, 2015. PHOTO: BLOOMBERG
    PUBLISHED4 HOURS AGOUPDATED10 MIN AGO
    FACEBOOKTWITTERWHATSAPPEMAIL
    Grace Leong
    SINGAPORE – The prosecution will call on nine witnesses in its case against former BSI banker Yeo Jiawei – the first person to be tried for the key role he allegedly played in a massive money-laundering operation linked to scandal-hit 1Malaysia Development Bhd (1MDB) fund.

    Deputy Public Prosecutor Tan Kiat Pheng said in his opening statement on Monday (Oct 31) to a packed court room, called the trial the “most complex, sophisticated and largest money laundering case handled by the CAD (Commercial Affairs Division)”, involving the movement of “staggering amounts of moneys across jurisdictions over the course of several years.”

    Yeo, 33, is accused of facilitating illicit transactions involving 1MDB that led to the shutdown of Swiss private bank BSI’s operations here. He faces a total of 11 charges ranging from money laundering and cheating to forgery and obstruction of justice.

  5. sireh ke gagang says:

    menjual agama kepala otak kau hantu bodoh !

    kau punya ilmu lagi tinggi dari dato mufti kelantan ke ?

    benda yg ade dalil , jgn nk pertikaikan lah bangang . kau tu bangang. sbb tu ikut pembangkang !.

  6. Inderasakti says:

    Biasa la kalau dah hantu gigi jarang perangai setan mak nya lagi le perangai jalang ni aku nak mencarut kat macai pakatun takdaq akai ni

  7. anoi says:

    hantu gaung jadikan bahasa Inggeris tuhan yg disembah, ko kecik2 dulu apa ko tahu hantu gaung asik melalak je la bila org htr ko sekolah o’ang putih ko dah lupa … dan o’ang putih tu pun jadi tuhan ko sembah, kesian kalu ko ni betul2 Melayu … Melayu haramjadah la ko ni.

  8. hantu gigi rapat says:

    Puak2 pakatun ni bkn blh tengok ada org yg sebelah kerajaan sikit,mulala nak meghebiang tak tentu pasai,tak kira sapa dah yg sokong tu hatta ulamak dunia sekalipun…apatah lg setakat mufti negeri2 dlm m’sia,lg la depa tak heran…haram jadah punya pakatan nak mampuih…kapiaq laknat…

  9. Hoglet says:

    X perlu ikut nasihat mufti kelantan. Mufti kelantan kena ingat beliau bukan mufti malaysia. Malaysia x ada mufti. Sebenarnya mufti kelantam telah berlaku zalim sebab memperkatakan perkara yang bukan hak bidangkuasanya. Lainlah ada pihak yang hendak menjatuhkan kerajaan kelantan barulah itu bidangkuasanya dan hak itu ada bagi pihak mufti. Bukan tempat mufti kelantan untuk bercakap hal persekutuan. Seperti saya sendiri rakyat Perak hanya perlu ikut cakap mufti saya sahaja (mufti perak). Apa apa mufti negeri lain bercakap saya perlu abaikan.

  10. manjoi says:

    Terima kasih atas nasihat & buah fikiran Dato’ Mufti yang amat bernas sekali. Nasihat politik yang ‘impartial’ & tidak ‘bias’, bersesuaian dengan kedudukan Dato’ Mufti.

    Siapa yang disiasat & didakwa di Singapura? Tiada seorang pun warganegara atau entiti Malaysia yang terlibat! Cuma disyaki bahawa dana 1MDB dalam sistem perbankan Singapura mungkin telah diselewengkan oleh banker BSI. Kalau betul baguslah sebab dapat kita bawa mereka yang bersalah ke muka pengadilan! Ini sebenarnya menunjukkan kelemahan Monetary Authority Singapore (MAS) & kerajaan Singapura sendiri! Elok kalau Hantu tanya Pakatan DOJ US, apa cerita MO1, Riza Aziz & Jho Low hari tu?!?! Bukan apa, Nigger Loretta tu dah nak cabut lepas pilihanraya US nanti…..

  11. Baraq says:

    Freemason dah mula aktifkan agenda mereka melalui pembangkang dan Mahathir sebagai ketua, jgn lah terperanjat, Mahathir belajar perubatan di King Edward Medical School, Spore, dana dan sumbangan banyak datang dari pertubuhan Freemason.. setiap pelajar nya di tanam doctrine freemason, tu yg terbawak bawak sampai sekarang..Spore pusat Freemason Asia tenggara, kegiatan mereka sgt licik, mempengaruhi pemimpin2 sesebuah negara..mudah mudahan Allah jauhkan pemimpin2 kita dari pengaruh tersebut, wallahuallam.

  12. manjoi says:

    Dato’ Mufti memberi nasihat berkenaan politik & kenegaraan yang sejajar dengan landasan Islam. Mana2 yang menentang secara melulu, tanpa nas2 yang sahih & menyanggah pendapat Wal Jamaah, jaga baik2! Anda umpama golongan HARBI! Kerana mulut badan binasa! Jangan terpedaya dengan dunia! Fikir! Apa nak jawab bila kat ‘sana’ nanti…..

  13. Inderasakti says:

    Hoglet aku nak tanya soalan tu ada ciri ciri seorang muslim ke tak? Nampak sgt ada ciri ciri liberal dan sekularis ikut nafsu dari iman hang ni. Adakah layak seorang cleric boleh menjawab semua persoalan agama yang kompleks seperti mana cardinal? Begitu juga dgn ustaz dan mufti melalui islam. Sedangkan maksud Hoglet aku tahu sebenarnya iaitu hantu air atau pun orang yang sama pemikirannya dgn hantu gigi jarang

  14. azmi says:

    Celaka punya kerajaan najib pencurik…
    Minyak naik lagi…
    Kenapa la tok peti kelantan tak doakan harga minyak tak naik..

  15. Hantu Gigi Jarang says:

    Mufti kat Mesia ni kalau pasal pegang anjing cepat aje bagi fatwa dan komen. Kalau pasal rasuah, sonyap aje…tak berdecit..

  16. sino says:

    Kenapa ramai kalangan kita sekarang yg mudah terpesong dan dipesongkan fikiran mereka. Dato mufti nasihat berdasar hukum bahawa tindakan menjatuhkan kerajaan secara rusuhan dan demo jalanan adalah haram. Tambahan pula kumpulan yg terlibat nak guling kerajaan itu pula tidak berapa boleh dipercayai berdasarkan tindakan2 mereka sebelum ini.

    Apa kaitannya antara kenyataan Dato Mufti itu dengan isu yg dibawa pembangkang. Sikap tidak hormat institusi dan tokoh agama adalah tanda2 kejayaan propaganda musuh islam untuk melemahkan org islam. Apakah keperluannya sehingga tergamak kita mengeluarkan perkataan nista dan hina tokoh agama kita (jgn kira negeri atau negara mana).

    Semoga Dato mufti kelantan dan tokoh2agama lain boleh bersabar dan istiqomah dalam menyatakan yg hak dan benar serta berdoa semoga roh islam sebenar terus mekar segar di bumi bertuah ini.

  17. manjoi says:

    Bila harga minyak turun depa senyap aje! Aik! Kalau dah Dato’ Mufti nampak Muslim sesat pegang najis mughalazah, takkan dia nak senyap aje! Amar ma’ruf nahi mungkar! Jangan ikut macam Hantu, dia amal yang songsang. Memang Dato’ Mufti tiap2 hari berdoa. Dia doakan MALAYsia aman makmur di bawah umara’ macam UMNO & Najib….

  18. Inderasakti says:

    azmi & hantu karat mmg itu lah ciri macai pakatan punya perangai beruk nak iye
    Ingat doa ni serup

  19. Inderasakti says:

    main jam li jampi ke azmi tu lagi hantu spesis hoglet ni yang tokong rasuah kenapa tak sebut? Najib yg terbukti tak bersalah langsung asyik main skrip menipu 24/7 malulah hangpa macam beruk gila pisang tanduk ni

  20. Inderasakti says:

    Hantu karat hang ada bela anjing ke? Faham ke hukum bela anjing sedangkan anjung sendiri ada kuman rabies lagi mau bela macam kucing tak pun hang ni mungkin kapiaq

  21. Hantu Gigi Jarang says:

    He..he…saya suka bela anjing macam Nabi buat dulu…tapi saya tak suka rasuah sebab Nabi benci rasuah…:-)

  22. malaikat says:

    HANTU GIGI JARANG , APAKAH ORANG ORANG PAKATAN TAK MAKAN RASUAH KAH, AZMI DAN HANTU GIGI JARANG ADALAH CINA DAPIGS, MENYAMAR SEBAGAI MELAYU

  23. Badrole Amin says:

    Nabi tak pernah bela anjing kapir laknat oii
    Nabi cuma benarkan bela anjing untuk berburu, jaga tanaman atau jaga binatang ternakan
    Nabi benarkan bela anjing tapi tak suruh bela anjing seperti bela kucing
    harap kapir laknat faham tak suruh bela anjing seperti bela kucing itu apa maksudnya

    siapalah nak percaya kapir laknat kata benci rasuah sedangkan dalam masa yang sama kapir laknat sokong & pertahankan perasuah seperti lim guan eng & peliwat seperti anwar

  24. Hantu Gigi Jarang says:

    Aneh, di saat orang Umno dipropagandakan supaya takut dan benci kepada Cina DAP, Presiden mereka sendiri sangat intim dengan negara China sehingga menyerahkan projek strategik (kereta api dan kawalan laut) dan ikonik (Bandar Malaysia) kepada syarikat milik pemerintah China – A Kadir Jasin

  25. Memang Baik says:

    Party ciptaan M and the puaks ternyata sudah meletop tertembak sebelum berlepas. Party yang ditubuh berasaskan perjuangan untuk perut dan kulit tidak pernah hidup lama.

    Sejarah sering membuktikan perut lawannya mati. Mengharapkan dunia jawabnya kecewa. Berharap akhirat akan kekal abadi, pastinya.

  26. Anoi says:

    Hantu gaung ko caga kotey ko apit ko meniago, boleh tak? Apa dia orang boleh buat selagi semua negara punyai kedaulatan, otak ko dilutut ka.

  27. Saifulnizam says:

    Hantu gigi jarang… Tu namanya strategi dalam hubungan sesama negara. Penganugerahan projek kepada syarikat daripada China adalah sebab tender yang mereka tawarkan lebih menyakinkan berbanding syarikat-syarikat yang lain. Syarikat daripada China yang memenangi tender tidak pernah masuk campur hal negara dan agama dalam Malaysia. Tetapi parti #DAPKafirHarbi wajib umat Islam tentang, sebab mereka tolak Islam dan pemimpin Islam. Ini wajib bagi umat Islam untuk bersama-sama tolak parti yang menyokong #DAPKafirHarbi. Ada faham?

  28. Hantu Gigi Jarang says:

    Takutkan US selongkar najis 1MDB, pergi gadai Malaysia ke China..:-)

  29. manjoi says:

    Ramai betul nak pegang & bela anjing. Kalau dah suka sangat kau ternak le banyak2. Cuma jaga jangan bagi berak kat rumah jiran sebelah sudahlah. Cepat Hantu, Nigger DOJ nak cabut lepas pilihanraya US! Tangkap Riza, Jho Low dan rampas semuanya. US berperang merata dunia tapi Riza & Jho Low kat sana rilek aje! Aku rasa Riza dah bagi Nigger DOJ dedak, betul tak Hantu?

  30. […] Ikut Nasihat Mufti Kelantan Atau Terima Hasutan Dr Mahathir? […]

Leave a Reply