Menu Utama

Dulu DAP ‘Rasis’, Sekarang Sudah Tukar?

mahathir meroyan

Sejak dari mengenal erti sebenar politik di peringkat kampus, penulis sudah terbiasa mendengar segala kutukan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap DAP dan para pemimpin parti itu, khususnya Lim Kit Siang.

Pelbagai kecaman dihamburkan terhadap mereka sehingga majoriti rakyat Malaysia, terutama bangsa Melayu, memang tidak dapat menerima DAP lagi. Sebut saja nama DAP mahu pun Lim Kit Siang, maka ada yang sampai ‘melompat atas meja’.

Beberapa tahun sebelum ini, di atas pentas politik, Mahathir juga pernah direkod mengutuk DAP sebagai sebuah parti rasis. Boleh cari video berkenaan di ruang internet, bersepah ditonton berkali-kali tentang kenyataan Mahathir terhadap DAP.

Tapi itu dulu, ia sudah berlalu. Kini tidak lagi. Kini DAP dilihat bagaikan ‘suci’ dan ‘mulus’. Malah Mahathir telah bertukar ‘warna’, sama seperti ‘lidah’nya mendakwa Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib Tun Razak sebagai ‘rasis’.

tun-m-rasis

Bukan penulis bermaksud untuk membela Najib. Jauh sekali untuk menghentam Mahathir. Namun merujuk kepada kenyataan bekas Perdana Menteri itu telah membuat penulis beberapa kali menggelengkan kepala, kasihankan Mahathir.

Entah mengapa, penulis benar-benar kasihan padanya. Beliau seolah-olah sudah hilang kewarasan. Dia bagaikan sudah ‘buta’, ‘tuli’ dan ‘pekak’. Penulis enggan sifatkan dirinya sebagai ‘nyanyuk’, nanti sentap pula hati warga emas yang terlalu emas itu…

Pada pandangan penulis, sejak dilantik sebagai Perdana Menteri, Najib tidak pernah berlaku rasis. Beliau tidak menzalimi mana-mana kaum, jauh sekali bersikap asobiyah, perkauman atau seumpamanya. Semua kaum dilayan sama adil, sama rata.

Cuma, berpandukan Perlembagaan Persekutuan, maka sudah tentulah Perdana Menteri perlu memastikan segala hak dan keistimewaan bangsa bumiputera di negara ini terbela, dipelihara dan terlaksana, tanpa menafikan hak golongan bukan bumiputera. Itu jelas.

Tapi entah dari mana logik akalnya, Mahathir memetik ‘The Economist’ kononnya menuduh Najib sebagai rasis? Jika benar pun ada artikel sebegitu ditulis dalam ‘The Economist’, sebagai manusia yang waras, wajarkah percaya pada dakwaan sebegitu?

Mahathir dulu pun pernah dituduh dengan pelbagai tuduhan oleh media asing. Bukan sedikit yang menghentam beliau. Tapi dikala itu mungkin ramai yang masih waras berfikir dan tidak percaya pada dakwaan-dakwaan Barat itu.

Apakah Mahathir kini juga sudah bertukar kepada ‘pro-barat’? Khabarnya sudah tidak percaya lagi pada laporan media tempatan kecuali Malaysiakini. Kononya yang paling boleh dipercayai kini hanya Sarawak Report, WSJ dan media-media asing yang menulis laporan tidak benar tentang Malaysia? Benarkah?

Maaflah. Penulis tidak dapat terima kenyataan Mahathir tersebut. Pada penulis, ia bukan saja tidak logik dek akal, malah langsung tiada asas yang menyokong dakwaan sebegitu. Jika mahu serang Najib, carilah kesalahan yang benar, bukan direka-reka dan tidak logik, kan?

Jujurlah sikit dalam serangan politik, malu anak cucu tengok…






17 Komen to Dulu DAP ‘Rasis’, Sekarang Sudah Tukar?

  1. dkds says:

    madey kutty dah nyanyuk , merbahaya dan kurang akal

  2. Hantu Gigi Jarang says:

    Cina DAP lebih baik dari Cina Jho Low..:-)

  3. Hantu Gigi Jarang says:

    Hello Pandi Dobi..Swiss AG dah 2 kali mintak info 1MDB. Bila nak kasi? Takut ke?

  4. jebon says:

    Biar buta mata, jangan buta hati.
    Itu pesan org tua2.

    Selepas Edra, tanah Sg.Besi, Kuala Ketil dijual kpd cina komunis,tender projek k/api laju, Singapore-Malaysia juga dianugerah kpd cina komunis.

    Terbaru, projek pembangunan fasiliti petroleum milik Petronas di Penggerang juga disapu oleh cina komunis jugak.

    Ini bukan kes rasis, ini dah kes jual harta negara dan bela cina komunis dlm rumah sendiri.

    Hebat Najib kan…

    Sila2, jangan malu2 komen.

  5. Pemerhati says:

    kalau mintak info yang spesifik sahaja baru boleh kasi, mintak semua tak boleh kerana melanggar protokol antarabangsa

    kalau AG Malaysia mintak AG Swiss berikan info berapa banyak madey simpan duit di Swiss, ingat AG Swiss nak kasi ke?

  6. Pemerhati says:

    jebon yang bongok…

    bukan jual harta negara namanya sebab pembelian janakuasa(syarikat dari china) itu tertakluk dengan perjanjian & syarat tender yang dibuat kerajaan seperti konsesi yang diberikan untuk janakuasa itu beroperasi/dioperasi syarikat dari china…selepas tamat tempoh konsesi, janakuasa akan dikembalikan kepada kerajaan…pada masa itu kerajaan akan membuka lagi tender untuk operasi janakuasa yang sama atau untuk pembinaan janakuasa baharu kepada syarikat tempatan atau luar negara, siapa layak dapat tender tentulah sebab telah dapat memenuhi perjanjian & syarat tender

    syarikat dari china kalau layak dapat tender buat projek keretapi laju KL/Singapura, tentulah sebab syarikat dari china itu telah dapat memenuhi perjanjian & syarat tender juga…sama halnya dengan dapat tender membina fasiliti pada projek hub minyak & gas PETRONAS di Pengerang…syarikat dari china cuma membina, selesai pembinaan bukan syarikat dari china yang menjadi operator kepada keretapi laju KL/Singapura…sudah tentu syarikat/konsortium/entiti milik kerajaan(Malaysia & Singapura) yang akan menjadi operator…operator di Pengerang pula, tentulah PETRONAS menjadi operator utama

  7. manjoi says:

    Apa cerita DOJ US? Nak kena tunggu 10 tahun baru kes nak jalan ke? Swiss AG minta maklumat? Minta melalui media aje! Kenapa tak guna saluran rasmi? Macai tak pernah pergi sekolah ke?…..

  8. jebon says:

    TNB juga membida, begitu juga beberapa buah syarikat drpd negara Islam, cina komunis juga dipilih.

    Begitu juga dgn MAS, mcm dah tak ada anak tempatan yg berkelayakan.
    Penasihat pun ambil APco,penasihat asing.

    Sekarang nak gebang besar, cerita pasal rasis DAP sial.

    Pak Lah dan Najib, tak ada strategi kepimpinan, PRU12, Penang jatuh ke tangan DAP sial.
    Kaum cina, terang2 buat tsunami undi kpd BN, tak suka cara Najib handle negara.
    Najib saja yg masih terkedek2 mencari sokongan kaum cina.

    Konon nak telus, Najib tunduk kpd desakan DAP sial supaya mansuhkan ISA.
    Apa fungsi ISA.
    Kenapa Singapura masih kekalkan ISA?

    Bila DAP sial, cina komunis kurang ajar, lantang menghina Islam, Melayu, institusi Raja2 Melayu, perlembagaan, Najib mula buat serangan menggila guna Jamal Tongkol dan Ali Tinju utk cuci taik, nak tunjuk dia bersih suci.
    Walhal, Najib adalah punca kpd sikap lantang dan kurang ajar DAP.
    Najib yg beriya2 beri laluan, beri muka kpd cina2 komunis ini.

    Mana lebih bahaya, DAP atau rakan baik Najib, Jho Low?

    Paling lawak, resolusi Geng Baju Merah yg minta ISA dikembalikan, sampai sekarang tak dijawab oleh Najib.

    Kaji punca cina2 komunis ni naik kepala.
    Puncanya Pak Lah dan Najib, lemah, tidak ada idea utk menangkis serangan2 cina komunis, rasis.
    Sejak dari zaman kerajaan Perikatan hingga era Tun M, kenapa DAP sial tak mampu jajah mana2 negeri?

    Jangan cuma tahu pusing balik, rakyat bukan bodoh.
    Ini bukan zaman Tok Kadok.

  9. manjoi says:

    Dah TNB letak harga lagi rendah dari CGN (China). Lagi baik jual kat CGN (harga tinggi) daripada jual kat TNB (harga rendah). Orang Malaysia diketuai Najib memang dah lama pandainya, tak macam macai tercekik dedak….

  10. Pemerhati says:

    lupa nak beritahu pada ‘hgj’@macai bodoh sepanjang masa sebab banyak makan babi & banyak makan duit haram….

    1MDB & AG sehingga kini tidak pernah menerima secara rasmi permintaan AG Swiss tentang info 1MDB itu…sebenarnya media yang telah diberi dedak oleh musibat tua hilang akal mahathir melaporkan kononnya AG Swiss minta info itu padahal tidak…mustahil AG Swiss pun boleh jadi sama bodoh seperti kebanyakkan pengilap & penjilat buah musibat tua hilang akal mahathir seperti ‘hgj’…AG Swiss sudah tentu tidak bodoh sebaliknya tahu dia harus minta melalui saluran rasmi(saluran betul) dari pihak berkuasa di Malaysia kalau nak minta info itu

    kalau betul pun AG Swiss minta melalui media bukan melalui saluran rasmi(saluran betul), anggap sahaja AG Swiss telah diberikan dedak juga!

  11. Pemerhati says:

    jebon yang bongok & emo tak tentu pasal….

    syarikat china itu merupakan parti politik yang rasis seperti DAP & terlibat masuk campur perihal politik tanah air ke?

  12. Pemerhati says:

    jebon tak nak ulang balik cerita basi pasal TH beli tanah 1MDB di TRX dengan harga tinggi ke?

  13. Syaa says:

    * YE LIN SHENG
    – Penulis buku THE CHINESE DILEMMA..

    APA PENULIS KATA BERKENAAN CINA :

    1. Pandangan ini adalah dari Ye Lin- Sheng yang berasal dari China tetapi seorang ahli perniagaan
    di :

    – Malaysia,
    – Hong Kong,
    – Australia,
    – Thailand,
    – Singapura,
    -.Britain dan
    – Amerika Syarikat.

    Beliau mempunyai banyak pengalaman yang melibatkan orang Cina di negara yang disenaraikan itu.
    Tetapi orang Cina di Malaysia lah yang paling :
    – tidak bersyukur,
    – kejam, serta
    – mengkhianati perjanjian ataupun
    – dipanggil perlembagaan..

    Dalam buku Ye Lin- Sheng The Chinese Dilemma – East West Publishing, Australia, 2003, Ye Lin- Sheng menulis :

    2. Pengiktirafan orang Cina :

    “Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang- orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat.

    Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu. Mana- mana orang Cina Malaysia sama sekali tidak boleh menerima tentang konsep ketuanan Melayu, mereka percaya bahawa mereka adalah lebih baik”
    – Buku The Chinese Dilemma
    * Ye Lin- Sheng

    3. Keangkuhan orang Cina :

    “Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini.

    Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini. Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka.

    Mana mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina”
    – Buku The Chinese Dilemma
    * Ye Lin- Sheng

    4. Perkauman orang cina :

    “Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu.

    Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial.

    Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia daripada orang Melayu. Apa yang ada di minda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini adalah kerana orang Cina. Sebab itu orang Cina yang asal dari China tidak suka bergaul dengan Cina Malaysia kerana sikap mereka yang ekstrim ini.

    Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis”
    – Buku The Chinese Dilemma
    * Ye Lin- Sheng

    5. Penghinaan orang Cina :

    “Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah “Menghina” terhadap orang Melayu.

    Dalam dialek Cina yg tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna ‘orang hutan’ atau ‘orang liar’. Maknanya, Bangsa yang tidak Bertamadun.. Malahan orang Cina yang memeluk Islam dikatakan telah ‘masuk Melayu’.

    Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi Askar atau Polis kerana anggap itu kerja kotor dan hanya Eksklusif kepada kaum Melayu sahaja.. Mereka sentiasa percaya bahawa budaya dan Tamadun Cina lebih tinggi berbanding Budaya dan Tamadun Melayu termasuklah penggunaan membersihkan diri menggunakan tisu dianggap lebih bertamadun.. Umumnya, orang Cina boleh menerima ‘Ketuanan orang Putih’ kerana menganggap tamadun dan Budaya Barat lebih bagus, tapi tidak terhadap Tamadun Melayu -Bumiputera.”
    – Buku The Chinese Dilemma
    * Ye Lin- Sheng

    6. Sikap negatif orang Cina :

    “Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan Kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka.

    Kebanyakan Cina Malaysia sukar menerima hakikat kejayaan Usahawan atau Syarikat2 Melayu.. di mana mereka berniaga secara jujur dan bukan seperti orang Cina berniaga. Jadi sebenarnya majoriti orang Melayu ada peniaga tulen yang jujur dan dicapai menerusi kerja keras mereka.

    Sikap sebegini sebahagiannya berpunca daripada kesukaran menerima hakikat orang Melayu lebih pandai daripada mereka dan sebahagian lagi bertujuan menunjukkan pencapaian mereka sebagai lebih hebat”
    – Buku The Chinese Dilemma
    * Ye Lin- Sheng

    7. Isu Tuan Rumah :

    “Siapakah Tuan Rumah Negara Malaysia? Ia adalah orang Melayu selaku Tuan Rumah, dan orang Cina dan India sebenarnya hanya
    lah sbg tetamu ataupun dipanggil menumpang kerana tiada tempat.

    Orang Cina Malaysia sepatutnya berasa malu kerana telah datang secara asal untuk menjadi pekerja dan selepas diberi Kerakyatan…. Akhirnya mereka cuba hendak merampas serta menindas Tuan Rumah – Bangsa Melayu. Sudahlah mereka datang dengan jumlah yang besar dan ramai.

    Jika saya : Ye Lin- Sheng, penulis Buku, adalah orang Melayu, saya tidak akan membenarkan Perlembagaan dan Sosial Kontrak dicabar. Saya akan merasakan maruah dan penghormatan saya akan tercalar”
    – Buku The Chinese Dilemma
    * Ye Lin- Sheng

    8. Orang Melayu sebenarnya sedang dijajah oleh Cina :

    “Tetapi itulah keistimewaan orang Melayu, mereka adalah satu Bangsa yang bersopan santun dan kaya dgn kesabaran..

    Sudahlah mereka bersusah payah Berjuang bermati- matian untuk membebaskan diri dari Jajahan Barat. Sekarang mereka perlu bersusah payah pula untuk merampas dari orang Cina yang memegang kuasa ekonomi di Tanah airnya.. Sepatutnya orang Cina yang perlu berbakti kepada orang Melayu kerana mereka sudah diberi peluang utk mendapat kerakyatan, tetapi saya selaku orang asal dari negara China berasa malu dengan sikap Bangsa saya sendiri yang tinggal di Malaysia. Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang Cina Malaysia terlalu keras, Ekstrim serta Perkauman.

    Kami sendiri orang yang tinggal di China tidak lagi menerima ideologi Komunis, tetapi orang Cina di Malaysia lebih selesa untuk mengamal. serta menyebarkan ideologi Komunis sehingga kini.. Sebenarnya jujur saya mengatakan orang Cina Malaysia sedang Menjajah Orang Melayu… Mereka seperti menganggap bahawa orang Melayu adalah musuh mereka yang nyata”
    – Buku The Chinese
    Dilema…

    ***BKN SAYA CKP YE LIN-SHENG YG CKP..***

  14. Hantu Gigi Jarang says:

    Wahai orang Melayu..ini bukan soal DAP ke, soal Cina ke, soal Tun ke!. Ini soal rasuah. Kalau Najib terlibat dan tak kawal rasuah, kita turunkan dia. Kita hanya amalkan suruhan Al Quran..

  15. Syaa says:

    Fitnah bukan amalan suruhan al quran.

  16. Inderasakti says:

    Ingat aje dapig tu ditubuhkan atas dasar apa semua org tau kecuali cina dapig bukit serta baruanya iaitu tujuan utamanya nak menghapuskan ketuanan melayu dan bumiputera. Mmg pedajal abis dapig ni dari tragedi 13 mei malaysian malaysia bershit sampai pergaduhan di lowyat plaza sampai islam pun dihinanya mmg bangsat dapig tuh.

    Hantu gigi karat kalau najib sendiri dituduh rasuah tapi dibuktikan tidak bersalah tapi hang mmg serkap jarang terusan kata najib salah tapi yg si tokong didakwa ke mahkamah lagi teruk hina mahkamah hang buat sebelah mata tak nampsl. Tak payah hang berpura pura ikut ajaran Al quran & sunnah tapi ciri ciri hang dah terkeluar dari landasan yang berpandukan kepada Al quran dan hadis sahih toksah hipokrit la mambang gigi karat!

  17. […] via Dulu DAP ‘Rasis’, Sekarang Sudah Tukar? — MYKMU.NET […]

Leave a Reply

Threesome