Menu Utama

Air Selangor: Ini Baru Menzalimi Rakyat Dalam Erti Kata Sebenar

facebook_1477745279890

ASAL ada yang naik di negara ni, mesti nombor satu yang terpacul dulu ialah kerajaan menzalimi rakyat. Faham ke tidak macam mana yang dikatakan menzalimi rakyat tu? Ramai tak faham pun tapi sebab nak cari jalan maki kerajaan, sebut jugaklah.

Dalam konteks Malaysia, kerajaan kita hari ini, bukanlah macam kerajaan zalim yang biasa tercatat dalam sejarah dunia.  Sana orang bunuh, sini orang bunuh, sana orang hilang sini orang hilang, taklah macam itu.

Jadi terma zalim disini banyak dirujuk kepada kalau kerajaan hapus/tarik balik subsidi, itu kata mereka zalim, sekalipun belum ada sejarah rakyat negara ini mati kebulur kerana tak mampu beli barang keperluan yang naik harganya tadi.  Mati akibat terlebih makan ramailah dan jumlahnya meningkat saban tahun.

Persoalannya betulkah itu (tarik balik subsidi) yang dikatakan sebagai zalim?  Zalim macam mana bila sebelum subsidi ditarik, pendapatan rakyat dah ‘dilapangkan’ untuk menyerap kenaikan yang bakal berlaku?  Gaji minimum saja dah naik ke RM 1,000 Julai lepas, tahun depan BR1M naik kepada RM 1,200.  Tak sebut lagi caruman EPF pekerja yang kerajaan kurangkan 3% dalam Bajet tahun lepas.

Semua ini menambah kepada pendapatan rakyat berpendapatan rendah dan dengan itu kerajaan boleh meneruskan program rasionalisasi subsidi yang memang sudah diumum sejak mula.  Bukan biar pendapatan tak naik dan hapuskan subsidi begitu saja.  Rakyat pendapatan rendahlah kita cerita ni sebab mereka yang memerlukan subsidi, orang kaya kejadah apa pulak nak subsidi?

Tapi sedarkah kita, kezaliman yang sebenarnya adalah macam yang berlaku di Selangor sekarang akibat masalah air.

Rakyat tak kira tua muda turun naik untuk dapatkan air bila bekalan terputus tu satu hal lah sudah, ini orang yang menerima rawatan penyakit kritikal macam cuci darah sakit buah pinggang pun mendakwa terkena tempiasnya bila air takde, apa cerita?  Bukan zalim ke macam ini?

Kalau betul ni, silap-silap haribulan, nyawa boleh terancam dek kegagalan kerajaan negeri menyalurkan air tanpa gangguan sedangkan itu tanggungjawab mereka.

Itu cuci darah, yang banyak pembedahan ditangguh sebab takde air macam berlaku di Hospital Serdang beberapa minggu lepas, satu hal lagi.

Macam ini baru menzalimkan rakyat, turun naik harga barang tu zalim apa pulak?  Dari dulu pun memang turun naik barang ni berlaku sebab inflasi, tanyalah mak mak yang hidup tahun 90-an harga minyak masak berapa dengan mak-mak sekarang, tentulah banyak bezanya.






10 Komen to Air Selangor: Ini Baru Menzalimi Rakyat Dalam Erti Kata Sebenar

  1. Hantu Gigi Jarang says:

    Cuba tanya Najib air dekat Raub Pahang tu dah okay ke belum.

  2. […] via Air Selangor: Ini Baru Menzalimi Rakyat Dalam Erti Kata Sebenar — MYKMU.NET […]

  3. yon76er says:

    kot nie dah xda kjer lain ker…asik nak divert cerita ….xpernah dgr org Pahang melalak hal air….klu ada pon tyn MB dia bkn Najib lah….Cina kalau menyamar MELAYU..otak dia dah sama dgn BABI….

  4. manjoi says:

    Kesiannya tengok orang Selangor…. Nak buat camne dah diri sendiri yang ‘serah tengkok’ kat Pakatan Haprak. Si kancil dah pesan, “Jangan monyet! Jangan undi ‘buaya’ tu!”. Tak serik2…..

  5. system baru says:

    Hantu Gigi Jarang pkr menang pemalas Cuba cerita dengan aku dah masuk 6kali tak ada air tak kah 5 kali pencemaran dari raub,1kali pencemaran baru memang dari rembau, lagi Lima Kali ITU dari mana sila jawab, apa tindakan awal jabatan air Selangor ITU tutup logi sekiranya air tercemar ITU berjaya kesan dari awal lagi, ikut data air berjalan 12jam sebelum air kotor sampai keselangor APA kerja jabatan bekalan air selongor ITU kenapa mereka tak tutup saluran air ke logi dari awal lagi, mana perginya bahagi orang memamtau air negeri9 masuk ke Selangor itu, lagi satu tempat logi takuang air dah tercemar,

    salah siapa kalau bukan salah azmin ITU dia gagal memastikan logi tutup Dan takuan air bersih boleh gunakan oleh penduduk,

    Azmin tak ada plan untuk memastikan penduduk mendapat air sekiranya logi ditutup.ini tak difaham oleh macai pkr macai Hantu Gigi Jarang pkr menang

  6. ubi says:

    zalit u x semestinya dera secara fizikal.mental pun blh dzalimi.
    agak2 pak2 menteri ni tau x berapa belanja an dapur depa meningkat after gst?
    ke xpernah check Akaun sbb Akaun tebal sgt.

    aku x sokong gst sbb Aku rs pokey rakyat kita belum ready.gj minimum rm1k…keje gomen je kot.semua rakyat msia kene gomen ke???????

    p turun kt terengganu tgk.org kg pun kene byr gst tau?tu pun beli brg kt giant.biar la cane kualiti pun asal murah.org kg pun kene g klinik swasta tau?igt depa tu ada medical card mcm hg?mangkuk sembang deraih.hg bckp psl hg duk level ats.cuba bckp ikut level org bwh.

    aku Mali dgn tindakan kerajaan skrg yg tlalu drastic tanpa menyulitkan rakyat.psl apa nk cepat kan gst?dlm ms yg sm turunkan subsidi?
    plan elok2 la…..jgn biar peniaga amik ksmptn baik kan harga brg.

    kerajaan merayu peniaga jujur…tp x turun pdg.turun pun ikut musim.rs kecoh br turun

  7. ubi says:

    aku sbg pengundi BN kdg tu rs malu dgn tindakan kerajaan yg xreti bsbr.and aku rs ptt ckp tamak.maybe someone rs kene cpt sbb bl turun takhta nnt byk la sket bekal.

    Pak menteri tu bkn malaikat bang!!!!!!
    hg igt depa fkr psl rakyat ke?depa bg brim pun psl nk ttp mulut org miskin sbb org kg je yg sokong dorg ni.org Bandar yg dbyr gj utk bertrmpur mcm mykmu ni je yg sokong.

    aku x ckp pembangkag bagus…mmg lg teruk Dr gomen.
    aku cuma nk kerajaan perbaiki and focus pd rakyat jgn focus kt poket sgt.aku fhm la poket nk kene isi…tp jgn la smpi kembung semua blh nmpk.

    bl dh jd pemimpin,kene pikul tggjwb yg bsr.Allah dh pilih samada nikmat atau ujian.fkr la sendiri wahai pemimpin kami….kita masih ada negeri akhirat.

    Islam itu adil maksudnya meletakkan sesuai pd tmptnya.bl cukai pun org miskin byr…adkh itu adil nmnya.nk ikut sgt negara maju….samada ekonomi runtuh atau moral runtuh.skrg kita dh nmpk…..

  8. manjoi says:

    Bukan setakat orang Terengganu aje, 1Malaysia kena GST! Tak kira undi UMNO atau PKR/DAP, semua kena GST! Yang merungut pasal GST ni semuanya orang berada, yang disposable income lebih dari RM 3000 & peniaga tamak yang mencatut & lari cukai. Siapa mereka ini? 80% chauvinist ca ya nun alif. Yang Melayu, macam Madey & Ubi…..

  9. Mazlan says:

    …gst 6% pun bising, sst dulu jejak 16% tak pulak melalak…bodoh…

  10. amirul says:

    jom tukar kerajaan negeri selangor PRU 14 nanti!!!!

Leave a Reply

Threesome