Menu Utama

Banglo Murah: Undang2 Mana Hal Jenayah Boleh Selesai Jumpa Berdepan?

PENANG 20 MARCH 2016. Ahli Parlimen Tasek Gelugor, Datuk Shabudin Yahaya ketika sidang media bahawa beliau tidak berminat melayan jemputan Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng berkaitan isu pembelian rumah mewah ketika sidang media di Pejabat Umno Bahagian Tasek Gelugor, semalam. NSTP/DANIAL SAAD

SESIAPA juga yang ada masalah disyaki melakukan jenayah, perlu menyelesaikan masalah itu dengan cara perundangan.  Mana ada dalam sistem perundangan kita masalah seumpama jenayah selesai secara depan berdepan.  Ini bukan hal peribadi, ini hal perundangan, selesai ikut undang-undanglah.

Sekalipun jumpa berdepan, boleh kah hal jenayah itu diselesaikan dan dilupakan begitu sahaja?  Kalau ada dalam undang-undang, dimana?

Jadi ni jelas satu gimik murahan untuk mendapat simpati rakyat.  Kenapa nak gelabah sangat pun kita tak tahu kerana sekalipun dengan ada tindakan seumpama ini, ia tidak akan mengubah apa-apa   Perkara ini perlu diselesaikan secara perundangan, bukan bincang-bincang sambil minum kopi!!

Tak tahulah kalau lepas ni ada orang yang mahu undang-undang sedia ada dimansuhkan dan diganti dengan jumpa depan berdepan ni?  Ini bukan mustahil, tak berapa lama sebelum ini ada orang mahu sistem pilihanraya kita diganti dengan referendum rakyat, undi popular dan sebagainya.

Penulis juga hairan dengan tindakan memanggil wartawan masuk rumah ni, apa tujuannya, nak tunjuk barang dalam rumah ke?  Siapa pertikai barang dalam rumah, yang dipertikaikan nilai hartanah yang terlalu murah dengan nilai pasaran disamping persoalan sama ada wujud hubungan istimewa pembeli penjual yang menjadikan harga hartanah itu begitu rendah ketika dijual.

Itu isunya, jawab yang itulah, panggil wartawan masuk rumah buat apa?

Jadi ini jelas tindakan nak mempolitikkan benda yang tidak politik, memperibadikan perkara yang bukan hal peribadi pun.  Janganlah gelabah sangat, kita mahu yang berkenaan beri kerjasama kepada penyiasatan yang bakal dijalankan, itu saja, jangan konar sana konar sini disamping mewujudkan persepsi salah di kalangan rakyat.






23 Komen to Banglo Murah: Undang2 Mana Hal Jenayah Boleh Selesai Jumpa Berdepan?

  1. azmi says:

    Kalau YB Shahabudin sudah ada bukti pergila buat laporan kepada SPRM..
    serahkan bukti sekali..
    ini soal jenayah LGE…
    sudah tentu rakyat malaysia mahu undang-undang dilaksanakan dengan adil dan saksama tanpa memilih bulu..
    SAYA MOHON YB SHAHABUDIN BUAT LAPORAN KEPADA SPRM/PDRM kerana anda ada bukti…
    INGAT…BERANI KERANA BENAR…

  2. DKS says:

    Dah ada ngo buat report dah…
    INGAT…TOKONG BUAT2 BERANI WALAUPON MOHONG KUAT..hehe

  3. system baru says:

    He.he.he perkara ITU sedang di siasat ,azmi dap tak payah kau pertahan keluarga denasti Lim ITU, kami dulu mana Ada pertahankan Dr khir toyar ITU, rap azmi sila bagi bukti kenapa Rumah ITU murah ia,bn dah bagi semua bukti dan dah serahkan pun di palimen jadi paliemen akan bawa bukti ke sprm ia, kalau dah masuk palimen sprm tak buat kerja sambil lewa lagi, kalau pergi sprm panggi wartawan pun ITU biasa di lakukan oleh puak protun Dan puak haramjadah ITU untuk gelemor je bukti tak Ada,

  4. system baru says:

    Siapa Miss Phang? ITU azmi sila jawab adakan gundik dinasti lim miliki Rumah itu

  5. Inderasakti says:

    Sprm dah buka kertas siasatan azmi apek rba oi
    Mp tasik gelugor sedia bekerjasama dalam hal ni
    Cuma herannya bila tokong setuju disiasat sprm
    Kenapa sekarang mula menggelabah sampai tunjuk rumah?
    Kalau dia gentlemen takyah tunjuk satu rumah semua kat press
    Lagi memalukan kenapa tetiba syarikat dapat tanah kat taman manggis
    tak buat PC? Ni mesti ada yang tak kena ni

  6. system baru says:

    Dokumen dah Ada bukti ,tak payah kau bohong kita orang INI, siapa stamp hasil Dan cop Dan tandatangan boleh jadi bukti yg sah

    https://aidcnews.wordpress.com/2016/03/18/skandal-guan-eng-isu-rumah-banglo-skandal-taman-manggis-lagi-dokumen-didedah/

  7. system baru says:

    Dulu kes 1mbd aku cuma minta dokumen di mana blog sebagai bukti ‘Macai dap gagal bagi terutama azmi ITU, Sekarang bn dah tunjuk bukti ,APA kau boleh buat azmi nak lagi pertahankan dap ITU ke? Dah beli Rumah guna nama gundik ,Sekarang aku Tanya siapa miss phang ITU

  8. amin says:

    mursyidul am dapigs dah gelabah.khalifah umar dulu pun duk dlm pondok jer.kg rakyat kena roboh tp lge senang lenang duk umah juta2. nik najis tentu mengelupur dlm kubur kena siksa

  9. rakyat smart says:

    Jedi cepatlah saman MP Shahabudin wahai LGE. Kalau Najib x saman dikatakan salah.

  10. yon76er says:

    Selalunya biasalah bila orang lain yg buat salah sikeluarga DApigs inilahj yg 1st. melalak mcm ANJING.. tapi bila dah kene batang Hidung dia ..MENGELABAH ..KOREK JNG HANGAT2 TAHI AYAM AJE…..

  11. Inderasakti says:

    Azmi rba bangang apa sekarang mau jawabannya atau mau spin?

  12. che ted says:

    Report dah buat. Dokumen pun ada nak cakap apa lagi? Harap SPRM dapat proses dgn penuh integriti. Kes ini sama mirip Dr. Khir. LGE pula sepatutnya berikan kerjasama utk siasatan bukannya mencabar utk bersemuka. Itu seperti satu cubaan rasuah utk ketepikan kes. Protun tak perlu masuk campur kerana mereka juga ada banyak kes jika disiasat. Orang tak ganggu kamu lebih baik kamu diam.

  13. sman says:

    Azmi,

    Mengapa kau tak suruh Mahahtir buat lapuran polis pasal Najib kalau dia ada bukti.Oopp lupa,dulu Mahathir pun dah kata dia memang tak ada bukti,patut le kau tak minta dia buat lapuran polis kan?.

  14. rakyat smart says:

    Sman,

    Azmi ni bukan penyokong mahathir tapi menyamar je. Dia pembangkang tegar yang nak mencucuk je kat sini supaya benci Najib dan UMNO/BN. Macai Mahathir je yang bodoh percaya orang macam Azmi sokong mereka.

  15. azmi says:

    kalau dah buat repot serahkan kes ini kepada pihak berwajib..
    aku tunggu LGE akan didakwa..
    pemakan dedak najib tolong sabar sikit..
    esok mungkin LGE didakwa..
    he he he…

  16. azmi says:

    kalau SPRM tak nak dakwa LGE esok pemakan dedak MYKMU boleh join Jamal Ikan bakar sekincan dengan Ali Tinju buat demo depan pejabat SPRM…

  17. Inderasakti says:

    Nu hapa hang mengarut ni apek azmi? Baru lepas melayan jack daniels ke pepagi nuar ni orang suruh jawab benda dah agak pi mengelak pastu masuk bab jamal dan ali tinju pasaipa? Kalau gitu wa cabar lu punya tokong pujaan lu mintak tokong lu saman si shahbudin kalau gentlemen betul sgt la

  18. ha ha says:

    Azmi, cukuplah segala kekayaan kaum engkau yang bolot, ni nak jatuh kan ketua Melayu pula, dasar kacang lupakan kulit

  19. Pemerhati says:

    The Chief Minister has not properly handled the recent disclosure that CM Lim Guan Eng bought a bungalow at below market price.

    The series of bizarre responses given by LGE is evidence that he is like a drowning man clutching at any straw to stay alive. Amongst some of the excuses offered, include:

    * The absence of a swimming pool (which does not validate the undervalued selling price)

    * The age of the bungalow (first stated by CM Lim in his tweet as a 40-year-old bungalow and then corrected to 30-year-old bungalow when Malaysian News reposted his tweet). The fact that LGE is uncertain about that fact underscores the fact that it is the MARKET VALUE that is important, not the age of the bungalow.

    * A challenge to Tasek Gelugor MP Datuk Shabudin Yahaya to meet him on a one-on-one basis at his office in front of the media to provide evidence of the allegations exposed at Parliament last week.

    The absence of LGE’s famous “You report- I sue” maxim fizzled into thin air this time as a flurry of various vernacular and English presses reported on this issue.

    Previously, his reaction would be quite vehement but this time, it seems he has been cornered because evidence exposed in various reports last week points in the direction of a link between the Taman Manggis land sale and the low purchase price he paid for this bungalow.

    If at all the allegations were UNTRUE, he would have:

    1. Shown the S & P agreement listing the name of the seller and other details of the purchase

    2. Shown the shareholders of the Taman Manggis project and how the seller of that bungalow is NOT at all involved in that development project

    3. Shown the documentation of the bank loan he took.

    The fact remains he did NONE of the above.

    His absurd reasons have added fuel to the fire and escalated speculations. That he could hold a one-way press conference whereby NO QUESTIONS were entertained purportedly because he was awaiting Tasek Gelugor MP Datuk Shabudin Yahaya to meet him.

    Penangites and concerned Malaysians want to know why his course of action has been so evasive and appear as a strategy to buy time.

    Why did he not meet the MACC immediately to give them all the relevant documents even before he has been summoned? What is the point of summoning Tasek Gelugor MP Datuk Shabudin Yahaya to his office to provide evidence of his allegation?

    Previously, his penchant to sue can be seen in how he showed no mercy to sue other media including FMT and Athi Shankar. Why the delay this time? Why is he extending an olive branch? Is it that he does not know what evidence is in the hands of Tasek Gelugor MP Datuk Shabudin Yahaya and is using the one-on-one meeting to solicit details before he sues?

    Any innocent man would call for expert testimony from those involved in the sale of the property.

    Any educated person would know that the value of prime land property is based on many factors including land area, the state of the building, renovation, market value of neighbouring units and so on.

    Values are primarily on the land, not on the age of the building – a factor that has less bearing on the value. For sure, the absence of a swimming pool of a bungalow has seldom, if ever, been a criterion for a low-priced bungalow. If that is the case, is he implying that the provision of swimming pools in condominium projects is a factor that has spiked values of condos/apartments?

    Therefore, Mr. CM, please tell us why you paid such a special price for this bungalow. Even if the sale was made on “a willing buyer-willing seller basis,” why can’t you ask the seller to attend a press conference or issue a press statement explaining why she sold it at such a special price to you?

    Surely, it is not your way of keeping property prices low in Penang because it has boomeranged to yourself and raising the ire of the public.

    The evidence featured in social media and news indicates a possible link between the CM, the seller, and the Taman Manggis project.

    Incidentally, Khir Toyo was found guilty by a Shah Alam High Court on Dec 23, 2011 for knowingly purchasing two pieces of land and a bungalow in Section 7, Shah Alam at a much lower price than its original value.

    A five-member panel chaired by Chief Judge of Malaya Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin said imprisonment was the right and proper punishment for the offence

    “Corruption in all manner and form cannot be condoned. A fine would not send that message.
    http://www.malaysia-today.net/khir-sent-to-kajang-prison/

    So what will happen this time?

    Over to you, Mr. CM Lim Guan Eng. Tell us more. You owe it to Penangites if you still hold on to your Competency, Accountability, and Transparency maxim.

    http://www.malaysia-today.net/letter-to-editor-re-lim-guan-engs-pinhorn-road-house/

    ——————————————————————————–

    *mesti ada wartawan yang dijemput datang ke rumah banglo tidak ada swimming pool lim guan eng terasa seperti diperbodohkan bila lim guan eng kata dia tidak tahu harga pasaran sebab dia bukan ejen hartanah

    kalau si ‘azmi’ yang jadi wartawan itu, sudah tentu dia akan percaya…sebab apa dia percaya?

    sebab si ‘azmi’ memang BANGANG!

  20. rakyat smart says:

    Azmi ni bukan Cinalah, tapi Melayu kuda tunggangan. Lagi hina macam tu hahah.

  21. DKS says:

    Kebanyakan cina yg dok diMalaya kapiaq…takkan hampa
    tuduh mr azmi mcam tu kot..
    Kesian kat dia…hehe

  22. system baru says:

    Azmi mana tahu maksud sekaki berapa ribu atau berapa ratus sekaki ikut lokasi dalam pejualan Rumah
    Yg azmi tahu no swimming pool

  23. syaa says:

    azmi anjing dap sesat di sini.tuannya kantoi rasuah.anjingnya panas dekat dlm ni.

Leave a Reply