Menu Utama

SIAPA YANG SEBENARNYA JUAL NEGARA

Rafizi dari PKR, Tony Pua dan Liew Chin Tong dari DAP telah menyelar 1MDB kerana menjual 24% daripada projek Bandar Malaysia kepada syarikat China yang mana 76% masih dimiliki Malaysia di mana 57% daripadanya masih dimiliki Kerajaan Persekutuan dan Negeri Johor.

Tetapi, ketiga-tiga mereka hanya mendiamkan diri mengenai dua perjanjian yang dibuat oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng beberapa bulan yang lalu.

Pada Mei 2015, Pulau Pinang menjual 100% iaitu 20 ekar tanah negeri yang bernilai RM30 juta kepada Jabil Circuit Singapore Pte Ltd – sebuah syarikat yang dimiliki oleh Amerika Syarikat.

Dan pada Julai 2015, Pulau Pinang memberi pemilikan 49% daripada 6.8 ekar projek tanah negeri Pulau Pinang yang bernilai RM11.3 bilion kepada Temasek Holding dan EDIS yang dimiliki 100% kerajaan Singapura.

Kedua-dua projek yang mana 100% dan 49% itu kini dimiliki oleh syarikat Singapura, tidak dipanggil “jual negara” tetapi dianggap pelaburan asing?

Dan entah bagaimana, 24% daripada Bandar Malaysia yang dijual kepada syarikat China dianggap sebagai “jual negara” dan bukannya pelaburan asing?

Saya tak paham. Penang kecil tapi mereka jual banyak. Nanti bila dapat kerajaan pusat, lagi banyak yang bakal terjual.

Lagipun, penjualan Bandar Malaysia telah dimeterai melalui tender terbuka antarabangsa yang diuruskan oleh pihak ketiga.

Adakah, penjualan kedua-dua tanah di Pulau Pinang juga melalui tender terbuka? Nampaknya tidak kelihatan seperti itu.

Lim Sian See

http://www.edis.sg/news-article-5.html

http://www.thesundaily.my/news/1506276
http://www.thesundaily.my/news/1418320

Terjemahan oleh: JASA

12510406_1032982896763620_7510802612474133378_n






13 Komen to SIAPA YANG SEBENARNYA JUAL NEGARA

  1. cina malaysia says:

    memanglah tak sama…..dap tak ada skandal………ini 1mdb byk hal timbul……….mana boleh sama……..

  2. system baru says:

    He.he.he apek cina malaysia mana boleh terima dap ada scandal ada pada dap ini
    Ada tanah jual Di pada singapore, kampung melayu di jual pada Singapore

    Demokasi hanya untuk dinasty lim je undi hantu hanya untuk kekal kuasa dinasti lim. He.he.he

  3. azmi says:

    apa punya bangang statement system baru…

    “He.he.he apek cina malaysia mana boleh terima dap ada scandal ada pada dap ini
    Ada tanah jual Di pada singapore, kampung melayu di jual pada Singapore

    Demokasi hanya untuk dinasty lim je undi hantu hanya untuk kekal kuasa dinasti lim. He.he.he”

    Kampung Melayu di jual pada singapore????
    Undi hantu untuk kekal dinasti Lim????

    Tengok pada statement system baru ni pun dah tahu macam orang tak lulus SRP…

  4. rockers says:

    dah mental disorder..

  5. Pemerhati says:

    cina malaysia sas:
    January 5th, 2016 at 3:54 PM

    “memanglah tak sama…..dap tak ada skandal………ini 1mdb byk hal timbul……….mana boleh sama……..”

    skandal apa kebendanya, setahu aku hanya skandal melibatkan mak ko jual burit pada guan eng…kahkahkahkah

  6. Pemerhati says:

    Jual Negeri -Tanah di Pulau Pinang Hanya Tinggal 8% daripada 33%

    Keceluparan mulut Rafizi mengkritik isu penjualan asset 1MDB telah menjadi isu hangat diperkatakan oleh PKR . Sebelum ini saya pernat menyuarakan strategi pembangkang dimana setiap isu yang dibagkitkan adalah untuk menutup isu yang mereka lakukan.

    Bukan sengaja dibangkitkan penjualan asset 1MDB yang mana kebiasaan nya dilakukan mana mana syrikat yang tidak mempunyai kecairan tunai . Penjualan asset adalah untuk membayar hutang dan sebagainya. Itulah yang dilakukan oleh 1MBD.

    Tetapi pemikiran pembangkang akan menaikkan isu ini untuk melindungi skandal penjualan tanah yang dilakukan oleh DAP di Pulau Pinang.

    Pada Mei tahun 2015 Lim guan Eng telah menjual tanah yang ada di Pulau Pinang kepada sebuah syarikat di singapura dengan nilai RM30 juta.

    Tanah yang dimaksudkan itu adalah tanah yang telag digazetkan oleh kerajaan Barisan Nasional untuk pembangunan untuk rakyat.

    Bukan itu sahaja pada Julai 2015 juga kerajaan DAP telah memberikan pemilikan 6.8 ekar kepada Temasek Singapura yang bernilai pasaran sebanyak RM11.3 billion.

    Seacara ironinya tidakkah Rafizi melihat tindakan ini menjual negeri kepada syarikat asing? Perkara yang berlaku dihadapan mata tidak pernah dibangkitkan sama sekali.

    Kepentingan DAP tetap dilindungi oleh Rafizi walaupun ianya nyata satu kesalahan sebagaimana didakwa oleh Rafizi terhadap 1MDB.

    Kedua-dua projek di mana 100% dan 49% kini dimiliki oleh syarikat-syarikat Singapura adakah ianya tidak dipanggil “negara jual” tetapi dianggap pelaburan asing? Oleh Rafizi?

    Corak pemikiran Rafizi dalam apa juga fitnah yang dilakukannya terhadap rakyat Malaysia amat banyak sekali. Jika dikaji secara dasarnya entah bagaimana, 24% daripada Bandar Malaysia dijual kepada sebuah syarikat China dianggap “negara jual” dan bukan sebagai pelaburan asing?

    Tetapi Rafizi mendiamkan diri, membisu seribu bahasa dengan penjualan tanah tanah di Pulau Pinang yang mana terus membangkitkan isu perlaburan 1MDB yang dilakukan secara sah.

    Mungkin anda tidak perasan, setiap kali pendedahan tentang jualan tanah di Pulau Pinang oleh Kerajaan Negeri di bawah kepimpinan Lim Guan Eng dibuat, setiap kali itulah, DAP akan menggelupur mencari isu-isu remeh yang bersifat sensasi untuk mengalihkan perhatian rakyat daripada permasalahan serta skandal terbesar di Pulau Pinang, terutama sekali yang membabitkan tanah-tanah kerajaan negeri.

    Tahukah anda, walaupun DAP hanya memerintah bermula dari tahun 2008, keluasan tanah Kerajaan Negeri hanya tinggal 8% sahaja daripada keluasan keseluruhan.

    Dalam masa lima tahun sahaja, Kerajaan Negeri Pulau Pinang telah menjual 33% tanah Kerajaan Negeri kepada pemaju-pemaju yang mempunyai hubungan kroni atau Lim Guan Eng sekeluarga ada kepentingan dalam syarikat-syarikat pemaju tersebut, pada kadar yang tersangat tidak masuk akal murahnya.

    Berikut adalah senarai tanah-tanah yang telah dijual oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang semenjak tahun 2011 sehingga 2014 sahaja.

    Senarai tanah-tanah Kerajaan Negeri yang telah dijual dari tahun 2008 sehingga 2011 akan menyusul kemudian dan jumlahnya jauh lebih besar dan luas:

    2011 – seluas 102 ekar tanah di Bayan Mutiara telah dijual kepada Ivory Properties pada harga RM1.07 bilion.

    2013 – seluas 110 ekar tanah di Gurne Drive telah dijual kepada Consortium Zenith BUCG untuk projek Terowong Pulau Pinang bernilai RM6.3 juta. Kes ini unik kerana nilai RM6.3 bilion itu tidak melibatkan wang tunai.

    2013 – 40 ekar tanah di Batu Kawan telah dijual kepada PE Land.

    2014 – tanah seluas 245 ekar di Batu Kawan telah dijual kepada Aspen Vision di mana kepentingan Ivory Properties di dalam syarikat tersebut adalah 49%.

    2014 – 30 ekar tanah di Batu Kawan telah dijual kepada Paramount Group bernilai RM57 juta.

    2014 – 470 ekar tanah di Batu Kawan telah dijual kepada Eco World bernilai RM1.02 bilion.

    2014 – 49% daripada 198 ekar tanah di Batu Kawan dan 6.67 ekar tanah di Bayan Lepas terjual kepada Temasek Singapura tanpa membabitkan sebarang bayaran tunai!

    Kesemua jualan tersebut bernilai berbilion Ringgit, tetapi jualan tanah dari tahun 2008 sehingga 2012, Pulau Pinang sekadar mencatatkan pertumbuhan sekitar 3,85% (sebanding dengan kadar bon Kerajaan Persekutuan) menerusi simpanan tunai Pulau Pinang dari RM1.02 bilion untuk sekadar mencapai RM1.192 bilion.

    Persoalannya ialah, menerusi peningkatan yang begitu kecil, di mana keseluruhan wang yang berbilion-bilion hasil jualan tanah itu semua? Adakah kerana perbelanjaan tahunan yang bertambah dua kali ganda?

    Satu persoalan besar yang seringkali dipersoalkan ialah, berbanding menjual tanah, mengapa agaknya PDC Pulau Pinang tidak membangunkan atau memajukan tanah milik Kerajaan Negeri itu sendiri?

    Persoalan kepada orang Melayu Pulau Pinang sendiri, apakah polisi Lim Guan Eng ini sebenarnya mencerminkan sikap orang Melayu yang hanya fikirkan ‘NAK SENANG’ sahaja sehinggakan pesta jualan tanah secara besar-besaran oleh DAP di Pulau Pinang, langsung tidak membimbangkan mereka?

    Apa yang mereka perolehi daripada skim dan skandal tanah tersebut? Sedangkan polisi DAP dan Lim Guan Eng, jelas untuk mengkayakan lagi pemaju. Pemaju mengutip keuntungan berpuluh-puluh kali ganda hanya kerana kecenderungan Melayu untuk membuat ‘perubahan’.

    Perubahan apa yang sedang berlaku? Semua kerja hartanah akan dipindahkan kepada arkitek-arkitek Cina, jurutera-jurutera Cina, Qs, Subcons dan peguam-peguam Cina, manakala peguam-peguam Melayu, arkitek-arkitek Melayu dan jurutera-jurutera Melayu, semua pakat nganga!

    Apa yang berlaku dalam GLC terutama sekali dalam sektor perbankan, sedang diamalkan secara meluas menerusi pesta jualan tanah di Pulau Pinang!

    Persoalanya sekarang kemanakah duit jualan tanah di Pulau Pinang disalurkan atau ianya masuk ke kantung Lim Guan eng. Sebelum ini dalam satu post saya di FB menyarankan semua ketua bahagian atau penjawat tertinggi didalam UMNO membuat laporan polis bagi mengwujudkan satu siasatan lengkap keatas kerajaan DAP .

    Terlalu banyak skandal yang berlaku. Namun semuanya dibiarkan begitu sahaja. Sampai bila perkara ini harus dipencilkan’?

    https://rmf7.wordpress.com/2016/01/05/jual-negeri-tanah-di-pulau-pinang-hanya-tinggal-8-daripada-33/

    kepada babi2 seperti ‘azmi’, ‘cina malaysia’ & ‘rockers’…..

    daripada terus memperlihatkan kebodohan diri masing2, adalah lebih baik anda semua pergi berjumpa rafizi, tony pua, liew chin tong atau lim guan eng sendiri untuk bertanyakan tentang kesahihan artikel yang aku pastekan diatas

  7. Pemerhati says:

    76% tanah di ‘Bandar Malaysia’ masih dimiliki kerajaan Malaysia sementara di P.Pinang hanya tinggal 8% sahaja tanah dimiliki sebuah kerajaan negeri yang kononnya cekap, akauntabiliti & telus(CAT kononnya padahal taik kucing semuanya) walaupun tanah2 yang telah dijual itu tidak dibuat(dijual) menerusi tender terbuka dimana perkataan ‘telus’ itu boleh ditukar kepada ‘skandal’ sementara perkataan ‘cekap’ &’ akauntabiliti’ itu boleh ditukar kepada bengap & angkat bakul sendiri

  8. cina malaysia says:

    pemerhati lu tak pakai otakkah……kerajaan persekutuan pimpinan umno sudah lama tidak memberi sebarang dana kpd kerajaan negeri p.p maka mrk perlu pandai mencari sumber dana sendiri…..kalau bukan tiada pilihan siapa mahu jual tanah utk menjana sumber…..ini semua salah politik diskriminasi umno…..lu bukan tak tau…..tapi tak mahu mngaku….betul tak…..

  9. system baru says:

    azmi mengaku je lah kau ITU sembah tokong dinasti lim , APA cakap betul APA’ kaji dap itu , untuk kekal kuasa dinasti lim menipu pemilihan jawatankuasa dap ITU ia.
    Tanah milik warisan melayu, india Dan siam dijual pada Singapore ITU.

  10. Pemerhati says:

    cina Malaysia says:
    January 5th, 2016 at 10:20 PM

    “pemerhati lu tak pakai otakkah……kerajaan persekutuan pimpinan umno sudah lama tidak memberi sebarang dana kpd kerajaan negeri p.p maka mrk perlu pandai mencari sumber dana sendiri…..kalau bukan tiada pilihan siapa mahu jual tanah utk menjana sumber…..ini semua salah politik diskriminasi umno…..lu bukan tak tau…..tapi tak mahu mngaku….betul tak…..”

    diskriminasi tengkorak nenek lu lah…lu talak pakai otak lah mahu kerajaan beri dana buat projek untuk kenyangkan perut kroni guan eng…kalau buat projek untuk kebaikkan rakyat baru boleh wa kata lu pakai otak punya olang minta kerajaan beri dana…buat kondo mewah harga RM800k ke atas, berapa ramai rakyat tempatan mampu beli di P.Pinang? lu punya bangsa sendiri(rakyat tempatan di P.Pinang) pun talak mampu nak beli maa…itu pukimak punya guan eng mahu jual P.Pinang pada cina singapork

  11. syaa says:

    jahanam pembangkang,dia negara takpe.

  12. syaa says:

    jahanam pembangkang,dia jual negara takpe.

  13. Roland koh says:

    Malas mau fikirlah..baik saya besar bisnes saya juga yang untung banyak hari hari duit masuk sangat sukalah hati gembira duit banyak kaya lagi banyak sangatlah.tak mau fikir apalah.mau kaya sajalah.ini hati sangat hati senang.bank in 30ribu duitlah untung semalam.saya mau ucap ini gong xi fa chai kepada semua.apa ma dikampung.selamat hari raya tahun monyet ini orang kata monkey bussiness.kayalah.kita kawan semua.

Leave a Reply

Threesome