Menu Utama

Pembangkang Amal ‘Politik Biseksual’?

hadi-awang

PENULIS masih tercari-cari dimana logiknya parti macam PKR mengadakan perjanjian politik dengan DAP dan PAN atas nama Pakatan Harapan ntuk menggantikan Pakatan Rakyat, tapi dalam masa sama terus mengekalkan hubungan politik dengan PAS seolah-olah Pakatan Rakyat masih wujud?

Ini merujuk kepada situasi yang berlaku di Kelantan bila PAS menegur PKR kerana menghadiri program yang diadakan Pakatan Harapan kelmarin, yang PKR pulak nampak bersungguh nak menjawab entah atas dasar apa?  Tak faham apa rasional disebalik semua ini?  Kata dah ada perjanjian kerjasama dengan PAN dan PKR, tapi dengan PAS masih macam dulu.

Biseksual politik ke, semua pun kau baham?  Mentang-mentanglah Ketua Umum macam itu dalam hidup, dalam politik pun amal benda sama?

Di atas semua itu, sekalipun wujud nama (Pakatan Harapan/Rakyat), wujud perjanjian dan sebagainya, dihujung-hujung, mana-mana pihak dalam Pakatan ini boleh mengadakan kerjasama secara sulit dengan BN – contoh Konsensus Nasional yang Anwar plan, jadikan Jusof Kalla sebagai orang tengah untuk bekerjasama dengan Datuk Seri Najib Tun Razak selepas tahu nak kalah dalam PRU13 yang lepas.

Lupa?  Kita bukan macam Mahathir mudah lupa.  Jadi apa maknanya berpakatan, apa guna kalau ada perjanjian, kalau semua resmi berpakat boleh jadi lintang pukang selepas itu?  Kerjasama dengan parti musuh bersama boleh, dengan musuh salah satu komponen boleh, semua boleh, apa bendanya ni?

Rakyat perlu bimbang, bukan setakat itu, wajib bimbang sebab kalau aturan politik pun tak kena, macam mana nak memerintah negara?  Mana nak tengok isu-isu rakyat, mana nak tengok masalah dalaman sendiri.  Negara tidak akan maju kalau pemimpin asyik menoleh nak tengok siapa dibelakang cuba menikamnya.

Lihat di Selangor sekarang, PAS dan DAP isytihar bermusuh tapi dalam Exco, masih ada orang PAS dan orang DAP, tak tahu macam mana mereka buat keputusan, tak hairan negeri itu lintang pukang.  Itu baru negeri, belum negara, kelak, kita semua kena.

Jalan senang, alih isu pada BN.  TPPA la, kos hidupla, sana sini tak makan la dan sebagainya, dia tu yang bermasalah masih tak sedar diri






Satu Komen to Pembangkang Amal ‘Politik Biseksual’?

  1. dkds says:

    Memang bercelaru , yang menjadi mangsa adalah rakyat .

Leave a Reply

Threesome