Menu Utama

Bila Islam Isytihar Islam Sebagai Musuh

Mat Sabu bermusuh dengan BN PAS“Kita musuh dengan BN dan siapa sahaja yang berkawan dengan BN,” itu adalah kata-kata yang terpacul dari mulut Mat Sabu sewaktu Retreat DAP di Subang Jaya baru-baru ini.

Sungguh pun tidak menyatakan dengan jelas, penulis menafsir kata-katanya itu merujuk kepada PAS, selain BN, berikutan silaturahmi yang mekar di antara dua pemimpin, Perdana Menteri Najib Razak selaku Presiden UMNO dan Presiden PAS, Hadi Awang.

Persis dengan nada yang seringkali dikaitkan dengan DAP, ucapan Mat Sabu itu benar-benar seiring dengan konsep “pecah dan perintah”, yang seringkali berjaya dilakukan ke atas perpaduan umat Islam oleh golongan-golongan tertentu sehingga menyaksikan Islam itu akhirnya tertindas.

Umumnya setuju bahawa perpaduan umat Islam sangat kukuh berdasarkan sirah-sirah terdahulu, dan tidak mampu digoyahkan melainkan wujud “si kitol” di kalangan umat Islam itu sendiri. Begitu juga dengan apa yang pernah berlaku kepada Kerajaan Melayu Melaka suatu ketika dahulu.

Khutbah terakhir Rasulullah SAW, pada 9 Zulhijjah tahun 10 Hijrah, di Lembah Uranah, Arafah jelas menyatakan;

Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain.

Apakah ianya tidak membawa erti kepada Mat Sabu dalam konteks hubungan sesama Islam?

Tidak cukup dengan itu, Surah Al-Maidah ayat 51 selain maknanya, kaji juga asbabun nuzul, atau kejadian yang berlaku sehingga turunnya ayat tersebut. Maka, kita akan sedar bahawa terdapat larangan mengambil orang kafir sebagai sekutu dengan meninggalkan orang Islam yang lain.

Bagaimana lah hendak penulis simpulkan tentang Mat Sabu ini, sedang di dalam masa yang, banyak ayat-ayat di dalam Al Quran sebagai garis panduan hubungan di antara orang Islam dan bukan Islam. Dengan garis panduan yang ada, Mat Sabu memilih untuk bermusuh dengan orang Islam pula.

Setahu penulis, golongan yang mengaku Islam tetapi memusuhi orang Islam yang lain ialah samada khawarij atau Syiah. Semoga kita semua tidak tergolongan di dalam 2 golongan tersebut.






16 Komen to Bila Islam Isytihar Islam Sebagai Musuh

  1. ayam says:

    Sumbat je mat sabu dgn dedak nanti berkawan le dia dgn BN.

  2. azmi says:

    Apa punya SPIN mykmu ni..
    Mat Sabu cakap bermusuh dengan BN..adakah BN tu ISLAM???
    Penulis mengaku dia tafsir sendiri kata-kata tu…
    Alahai…BN tu ISLAM rupanya…

    siap bagi petikan ayat Quran..
    “Tidak cukup dengan itu, Surah Al-Maidah ayat 51 selain maknanya, kaji juga asbabun nuzul, atau kejadian yang berlaku sehingga turunnya ayat tersebut. Maka, kita akan sedar bahawa terdapat larangan mengambil orang kafir sebagai sekutu dengan meninggalkan orang Islam yang lain.”

    MCA, MIC, TU UMNO AMIK SEBAGAI SEKUTU BULEH PULAK????

  3. anoi says:

    apala banggang Azmi ni nak masuk lubang berak silakan…jadi ko pikir bn tu majoriti tu bukan penganut islam ke … ko spin la katakan bn tak laksanakan hudud. tutup mulut kalu bicara menepah diri ke lembah hina kalu takut akan hukum tuhan atau saja ko suka2 menempah. jadi ko sebiji la dgn lahabau mat sumbu bini kwn tu elok la ko jadi tali barut lahanat dap tu. Atau ko ni rasa dah tinggi ilmu agama ke dgn semua orang ni ye. So anggap lah kepahaman ko selama ini menjadi tuhan yg ko sembah..bagus la…kenal diri tu mamtap2 dulu beb. Atau ko ni memang Cino menyama Melayu…

  4. ayam says:

    anoi kepala kote

  5. azmi says:

    ANOI adalah contoh terbaik islam UMNO…he he he

  6. ayam says:

    Maksud mat sabu BN tu Barua Najib ke…? Penulis boleh tafsir…aku pun boleh…hehehe

  7. bajak says:

    mat sabu contoh terbaik islam pakatan harapan…he he he..taksub

  8. Memang Terok says:

    Sewaktu Obama berkempen melawan Clinton untuk kerusi president USA, mereka berdua seolah2 bermusuh. Masing2 dakwa mereka lebih bagus, sedikit saja memburukkan lawan walau mereka sedang ‘berperang’.

    Obama berjaya lalu dilantik secara rasmi sebagai president baru USA. Selepas dilantik Obama terus jadikan ‘musuhnya’ secretary of state, setiausaha negara. DiUSA jawatan ini seolah2 lebih tinggi dari naib president kerana segala kerja dijalankan oleh secretary of state bukan naib president.

    Boleh ke hal begini berlaku dinegara kita ? Pasti ini tak boleh berlaku kerana politik Msia politik dendam kesumat bawak kekubur.

    Sama saperti MaMat Sabu yang dendam sedara seagama sampai kemati. Atau jika Mat Sabu diposisi Hadi dia boleh jadi Hadi ?

  9. ayam says:

    mat sabu kepala kote

  10. geekpuk2 says:

    Oleh sebab UMNO dan PAS sekarang kawan bukan lagi musuh seperti mana diharapkan oleh kedua-dua Presiden

    Sebagai kawan, diharapkan perbincangan pengagihan kerusi dapat disegerakan supaya kawan dengan kawan tak bertemu d PRU14 nanti

  11. joeco says:

    Mat Sabu ni Muslim ke?

  12. Pemerhati says:

    lawak gila bila seekor babi kata BN yang ditunjangi parti orang Islam bernama UMNO yang menghulurkan tangan silaturahim kenapa sebuah lagi parti orang Islam bernama PAS sebagai musuh…kalau babi itu kapir laknat boleh juga aku faham kenapa dia anggap UMNO & BN sebagai musuh

  13. Pemerhati says:

    lawak gila bila seekor babi kata BN yang ditunjangi parti orang Islam bernama UMNO yang menghulurkan tangan silaturahim kepada sebuah lagi parti orang Islam bernama PAS sebagai musuh…kalau babi itu kapir laknat boleh juga aku faham kenapa dia anggap UMNO & BN sebagai musuh

  14. ayam says:

    Kaki carut

  15. anoi says:

    Amanah tahu depa takleh pakai sebelum hanyut cepat2 ambil kuasa betul2 tak tahu malu siap mengunkit pulak tu. Sebelum pru14 terkubur la … org tak reti polilik pun tahu mana intan mana kaca.

  16. Pemerhati says:

    joeco says:
    January 20th, 2016 at 6:42 PM

    “Mat Sabu ni Muslim ke?”

    ‘syiah muslim’ yang serba boleh…boleh ngentot bini orang dengan mut’ah & boleh duduk makan babi semeja dengan kapir takde hal punya

Leave a Reply

Threesome