Menu Utama

Bandar Malaysia: Fahamlah Sekarang Kenapa Tony Taknak Berdebat Dengan Arul Kanda

IMG-20160106-WA0014

KEJAYAAN 1MDB menyelesaikan masalah hutangnya mengikut tempoh yang ditetap kerajaan, merupakan satu ‘tiupan maut’ membawa angin malu yang besar kepada pembangkang dan sekutu mereka Tun Mahathir Mohammad.

Dapat dosa kering macam itu sajalah penyokong pembangkang dan Mahathir bila hutang 1MDB yang dikatakan telah hilang ni sebenarnya memang wujud, aset yang menyebabkan hutang itu pun ada dan pelaburan tersebut memang ada nilainya tersendiri sehingga banyak syarikat membida untuk mendapatkannya.  Dulu sibuk hutang hilang, sekarang bila hutang itu wujud dan sudah dibayar, apa lagi masalah kau – ringkasnya begitu.

Dalam kes Bandar Malaysia, syarikat yang berjaya mendapat 60% ekuiti dari 1MDB adalah konsortium syarikat dari Johor dan juga negara China.

Kejayaan ini mendatang rasa tidak senang di kalangan pembangkang yang sama-sama dengan Muhyiddin termakan penipuan Mahathir.  Antara yang terkesan paling teruk ialah Tony Pua, tanpa sebarang fakta pernah menuduh tanah itu dinilai secara membabi buta.

Belum berapa lama dulu,  bila 1MDB kata nilai Bandar Malaysia (dan liabilitinya) adalah sebanyak RM 11 billion, Tony Pua kata nilai itu sengaja diperbesarkan, sepatutnya RM 4.2 billion kata dia.  Sekarang bila 1MDB memuktamadkan urusniaga itu sebanyak RM 12.35 billion, si Tony persoal jumlah tunai yang dibayar pulak.

Mengaku cerdik dan ada kelulusan pelbagai, tapi macam mana tak tahu dalam pengambilalihan macam ini, syarikat yang mendapat ekuiti itu bukan saja keluar wang untuk bayar 1MDB, liabiliti projek yang diperoleh pun di ambil alih sekali.

Sekarang fahamlah kenapa Tony ke dalam telurnya bila Arul Kanda sahut cabaran berdebat.  Fahamlah kenapa Tony bagi pelbagai alasan untuk tidak berdebat dengan Arul Kanda sehingga orang lain terpaksa dicalonkan untuk menggantikannya.

Di sebalik perwatakan macam cerdik tu, Tony sebetulnya hanya kaki putar alam, bukan tahu apa benda pun.






7 Komen to Bandar Malaysia: Fahamlah Sekarang Kenapa Tony Taknak Berdebat Dengan Arul Kanda

  1. TonyChicken says:

    Tony Phua chicken…penakut..

  2. ayam says:

    Kejap…kerajaan jual tanah harga murah kat 1MDB…1MDB jual kat konsortium malaysia+china company dgn harga mahal. Konsortium malaysia dianggotai oleh IWH yg salah satu pemegang saham melalui Iskandar Waterfront Sdn Bhd adalah Khazanah dan EPF melalui Iskandar Investment Berhad. Makna gomen beli balik la apa yg 1MDB jual melalui syarikat milik gomen. Asal2 tanah tu pun milik gomen.Makna sebahagian sumber duit utk 60% pembelian tu dtg drp gomen jugak ler secara tak langsung. Kira balik mcm EPF+Khazanah….kira gomen le yg beli balik tanah yg 1MDB jual…yg asal2 pun dijual oleh gomen kepada 1MDB dgn harga murah giler. Apa punya keling la bisnes mcm nie. Sapa kaki putar alam kat sini mykmu…korang ke? Boss korang si Najib ke? Arul Kanda ke? Melayu jugak yg kena belit….

  3. ayam says:

    Patut la si tony tak nak berdebat…dia nampak melayu pegi belit melayu dgn bantuan india…so baik dok diam2….cerdik cina sekor nie. Yg boss dia bikin serupa punya lancau kat penang mmg kita pun boleh agak…mesti tony pua chu kang nie akan senyap punya sebab yg terjual negeri rugi kat melayu jugak….cerdik…cerdik. Jom ramai2 maki kaki2 belit semua nie dgn semangat 1malaysia…tak kira melayu ka…india ka..cina ka…kasi balun semua.

  4. madey kutty says:

    ayam sudah2 lah buat overtime, sudah2 lah meroyan dkt mykmu makan saja dedak tu hahaha kedai sudah mau tutup hahahahaha

  5. Jack says:

    Nama pun ayam…..hmmm pelacur kot dia ni.

  6. ayam says:

    Tak betul ke aku cakap? Mari la berdebat sambil2 makan dedak.

  7. […] Sumber: http://www.mykmu.net/2016/01/bandar-malaysia-fahamlah-sekarang-kenapa-tony-taknak-berdebat-dengan-ar… […]

Leave a Reply