Menu Utama

“Bank Negara Cuai” – Peguam Negara

Peguam Negara Tan Sri Appandi Ali menegaskan keputusan untuk tidak mendakwa pegawai 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) adalah kerana tiada kesalahan dilakukan berikutan Bank Negara telah dimaklumkan perubahan dan tidak menghalang perubahan tersebut.

Peguam Negara dalam kenyataan akhbar hari ini menyatakan, 1MDB mematuhi semua prosedur dalam mendapat tiga kelulusan Bank Negara bagi pelaburan di luar negara pada 29 september 2009, 6 September 2010 dan 20 Mei 2011.

Bank Negara hanya mengambil masa tiga hari untuk meluluskan permohonan tersebut.

“Apabila 1MDB meminta wang dimasukkan kepada akaun yang berlainan dari permohonan asal, Deutsche Bank (Malaysia) telah merujuk perkara tersebut kepada Bank Negara Malaysia.”

Menurut Peguam Negara, Bank Negara Malaysia memberi maklum balas dengan menasihati Deutsche Bank (Malaysia) bahawa ia adalah keputusan perniagaan dan pihak mereka tidak berniat untuk mendapat penjelasan lanjut selagi ia tidak lari dari tujuan asal permohonan.

“Bank Negara sebagai Pengawal Kewangan tidak menghalang pemindahan terbabit mahupun mengarahkan Deutsche Bank (Malaysia) supaya menasihati 1MDB mendapatkan semula kebenaran. Adalah jelas tiada sebarang permintaan maklumat lanjut dari Bank Negara Malaysia pada masa tersebut.”

Menurut Peguam Negara, permintaan Bank Negara supaya mendakwa 1MDB kerana gagal memberi beberapa maklumat tertentu tidak dapat dipenuhi kerana 1MDB hanya perlu memberi maklumat-maklumat terbabit sekiranya diminta oleh Bank Negara ketika itu.

Malangnya, Bank negara tidak membuat sebarang permintaan untuk pendedahan maklumat tersebut.

Adalah jelas Bank Negara tidak menghalang sebarang perubahan terbabit sungguhpun dimaklumkan oleh pihak Deutsche Bank ketika itu.-MYKMU.NET

IMG-20151013-WA0151IMG-20151013-WA0152IMG-20151013-WA0153






33 Komen to “Bank Negara Cuai” – Peguam Negara

  1. Abu Bakar says:

    Bank Negara cuai ke Peguam Kerbau Lembu Negara yang bengong sebab makan dedak tamat tarikh luput dari Najib?

    Isunya kini adalah 1MDB menipu Bank Negara, kononnya pelaburan usahasama dengan Petrosaudi, lepas tu buat pelaburan di perancis bagai, kemudian bila Bank Negara dapat kesan perkara yang meragukan tersebut, maka tindakan pembatalan kebenaran itu dibuat.

    Peguam Negara Apandi Kerbau Lembu ni bukan main gila babi membela 1MDB ni apa kes? Dah buat salah pun dibela lagi, siap salahkan agensi kerajaan yang lain pula, apa ni, dah kemaruk makan dedak yang ditabur oleh Najib ke?

    Isunya di sini adalah 1MDB melakukan penipuan untuk melakuan pemindahan wang secara haram dengan mengemukakan maklumat palsu kepada Bank Negara, Apandi Kerbau Lembu mana tau apa, jenis lembu diberi makan dedak katakan.

    Makin hari makin meluat dengan para pemakan dedak belaan Najib ni, dari Khalid Abu Bakar, Apandi dan kuncu-kuncunya.

    Harapnya nanti bila SPRM minta Jabatan Peguam Negara buat Mutual Legal Assistant (MLA) untuk heret Suboh Mat Yasin, Nik Kamil dan Jho Low, janganlah ada alasan pandir macam ini lagi, memalukan sahajalah, Peguam Negara konon, lembu kalau boleh bercakap tentu lebih pandai dari Apandi ni gamaknya.

    Sedarlah semua.

    Selamatkan negara ini dari ancaman pemimpin pengkhinat dan pegawai kerajaan jenis pemakan dedak tamat tarikh luput belaan Najib.

  2. anak selangor says:

    AG dah tersedak dedak, tu yang tak nampak tu…

  3. bena says:

    RBA upahan DIAM PENYANGAK mula datang kembali dsini…wow baru dpt angpau besar semalam…syabas..hati2 bangsaku

  4. Keris Melayu says:

    Hang bodo ka atau xreti baca prss stmnt? BNM hanya meluluskan kbnran urusan pelaburan luar negeri soal keputusan perniagaan BNM xmo cmpr tangan paham????? Bodo piangggg

  5. Abu Bakar says:

    bena pemakan dedak yang ditabur oleh Najib mana atau fikir guna otak, segala neuron, akson, dendrit, dendron dah lingkup akibat makan dedak tamat tarikh luput yang ditabur oleh Najib di dalam jamban, itu pun bukan main berselera para macai pemakan dedak belaan najib mentekedarah sampai jilat ke lubang jamban.

    Dalam isu ini, saya dah terangkan tadi bahawa 1MDB menipu Bank Negara, kononnya pelaburan kerjasama dengan Petrosaudi, lepas tu pelaburan di Perancis kononnya, maka sebagai sebuah syarikat milik kerajaan, maka Bank Negara tidaklah menyangka 1MDB akan menyelewengkan kelulusan berkenaan, ini bukan salah Bank Negara, tapi salah Najib dan kuncu-kuncu yang melakukan penyelewengan selepas mendapat kelulusan dari Bank Negara itu.

    Sekarang ni kalau 1MDB tak salah, mana dia USD 1.83 bilion itu? Sila tunjukkan di mana pelaburan di Perancis tu. Malahan apa dia aset yang dah dibeli oleh syarikat kerjasama 1MDB-Petrosaudi tu? Apa dah jadi dengan wang berkenaan? Sila beri penjelasan, bukannya menafikan tak tentu hala tanpa sebarang bukti.

  6. musanghitam says:

    Apalah bodoh sipemakan bangkai madey kutty kerala ini ? Dah jelas kebodohan yg tdk boleh nak dibendung lagi …kalau BNM boleh mengawal semua aktiviti perniagaan diluar negara habis lah semua pelaburan casino kroni madey bernama vincent tan diarah bawa pulang..

    dah jelas kenyataan AG masih nak bangang lagi

  7. Abu Bakar says:

    Sorang lagi pemakan dedak tamat tarikh luput belaan Najib mula membebel tak tentu hala.

    Sekarang ni isunya bukanlah isu BNM nak mengawal semua operasi perniagaan, tetapi kelulusan yang diberikan oleh BNM kepada 1MDB adalah kerana 1MDB memberikan maklumat palsu kepada BNM, lepas dapat kelulusan, selewengkan wang pula. Lagi satu, wang yang dihutang oleh 1MDB itu dijamin oleh kerajaan, kalau tak mampu bayar nanti akan gunakan wang pembangunan untuk rakyat bagi bayar hutang.

    Isu Vincent Tan tu syarikat swasta yang tak ada kepentingan kerajaan.

    Inilah bila dah banyak sangat makan dedak yang tamat tempoh, neuron dalam otak macai pemakan dedak belaan Najib makin banyak yang terputus, minum susu Anmum, Fernleaf, Dumex pun tak boleh nak buat apadah, sebab virus CASH IS KING dah bermaharajalela dalam otak macai pemakan dedak Najib ni.

    Sedarlah semua.

  8. moo says:

    AG ni dulu Peguam dan Bendahari UMNO Kelantan.

    Need to say more?

  9. bena says:

    kesian aku kat RBA upahan DAIM yg Diam mula kembali dsini yg belum terBAKAR,FRUSTONGGENG..PM,TPM hingga kini Menang main Catur silat politik .Tewas lg rupanya Tun Mamakutty n gang3 sama waktu dgnya…kasihan aku

  10. moo says:

    Aku setuju dgn Abu Bakar. Ko nampak bijak sikit wpun ahli umno. Yg lain sampai tak boleh pikir.

    Kita dok discuss isu besar depan mata, 1MDB yg berhutang. Yg mana byk hutangnya bukan sekadar di jamin kerajaan malaysia, malah dalam matawang USD.

    Apa yg 1MDB ada hari ni. Pi tengok kat TRX Jalan Tun Razak yg di hebahkan tu. Dah bertahun dah, hanya macam padang jarak padang terkukur. Traktor kehulu ke hilir.

    Sampai Najib kena introduce GST nak bayar hutang 1MDB tu. abih tu cukai yg di pungut selama ini untuk apa?? Byk subsidi dah di tarik. dulu subsidi gas, gula seumpanya. Skg ni toll pulak yg naik.

  11. Abu Bakar says:

    Ini bukan soal tewas atau menang, tapi soal betul atau salah, yang betul disokong, yang salah disanggah, walaupun saya penyokong tegar UMNO dan Barisan Nasional, tetapi untuk menyokong pemimpin yang jenis pengkhianat walaupun dia Presiden UMNO sekalipun, jauh panggang dari api.

    Daripada bena merapu tak tentu hala, lebih baik bena beri jawapan mengenai apa dah jadi dengan USD 1.83 bilion wang yang kononnya pelaburan strategik dengan Petrosaudi dan pelaburan di Perancis tu, apa dah jadi ni? Mana dia wang itu?

    Peguam Negara Apandi Kerbau tak boleh nak salahkan Bank Negara atas jenayah yang dibuat oleh 1MDB, ini kerana 1MDB adalah syarikat milik kerajaan, wangnya adalah milik kerajaan, mana pergi USD 1.83 bilion wang yang kononnya pelaburan itu? Sila beri penjelasan.

  12. sman says:

    Ramai yg tersangat bodoh patutlah di tipu oleh TM,dalam kes ni pun tak dapat nak fikir siapa yg cuai.Kenyataan AG ini sangat memalukan pihak BNM.Kalau saya jadi Zeti saya dah letak jawatan.Penjelasan AG ini juga menjadikan kelihatan seperti ada unsur unsur ‘sarbortage’ oleh pihak BNM terhadap 1MDB dan ekonomi terutamanya ringgit dgn arahan mereka terhadap 1MDB sekarang.Apakah SOSMA akan di gunakan?.

  13. Abu Bakar says:

    Cuai apa kejadahnya, lihat surat BNM kepada 1MDB ni:

    http://dinturtle.blogspot.my/2015/10/ooooooh-patutlah-bnm-arahkan-usd183-bil.html

    Nampaknya sekali lagi Apandi Kerbau Negara ni kantoi menipu, surat BNM kepada 1MDB itu menyerlahkan syarat-syarat kelulusan itu, jadi apahal Apandi Kerbau Negara ni buang kes pula, nak beri bukti pundek apa lagi?

    biasalah macai pemakan dedak akan meracau tak tentu hala tuduh Tun Dr. Mahathir dan rakan-rakan dengan berbagai tuduhan, tetapi mereka sendiri pun tahu cara kerja Tun Dr. Mahathir, dia hanya akan bertindak selepas mendapat kepastian dalam sesuatu perkara.

    Macai pemakan dedak Najib pula hanya tau merapu tak tentu hala sahaja, pemakan dedak katakan.

  14. Abu Bakar says:

    “Bank Negara sebagai Pengawal Kewangan tidak menghalang pemindahan terbabit mahupun mengarahkan Deutsche Bank (Malaysia) supaya menasihati 1MDB mendapatkan semula kebenaran. Adalah jelas tiada sebarang permintaan maklumat lanjut dari Bank Negara Malaysia pada masa tersebut.” – Apandi Kerbau Negara.

    Saya nak tanyalah, kerja Bank Negara ke nak suruh Deutsche Bank tu untuk menasihati 1MDB untuk rujuk kepada Bank Negara? Itu urusan Deutsche Bank dengan 1MDB lah, apahal nak menyalahkan Bank Negara pula? Malahan kalau 1MDB nak buat benda seleweng, manalah Bank Negara nak tahu, patutnya 1MDB lah yang sedar diri.

    Macai pemakan dedak terus merapu tak tentu hala, mungkin lepas ni beri alasan mengapakah hantar surat guna kertas, pasal apa tak guna kulit kambing macam zaman dulu pula untuk beri alasan bodoh untuk mengelakkan dari mengambil tindakan undang-undang terhadap penyelewengan 1MDB itu.

    Blah la pemakan dedak belaan Najib sekalian, korang semua memang bengong, dasar pengkhianat negara.

  15. Abu Bakar says:

    “Bank Negara sebagai Pengawal Kewangan tidak menghalang pemindahan terbabit mahupun mengarahkan Deutsche Bank (Malaysia) supaya menasihati 1MDB mendapatkan semula kebenaran. Adalah jelas tiada sebarang permintaan maklumat lanjut dari Bank Negara Malaysia pada masa tersebut.” – Apandi Kerbau Negara.

    Saya nak tanyalah, kerja Bank Negara ke nak suruh Deutsche Bank tu untuk menasihati 1MDB untuk rujuk kepada Bank Negara? Itu urusan Deutsche Bank dengan 1MDB lah, apahal nak menyalahkan Bank Negara pula? Malahan kalau 1MDB nak buat benda seleweng, manalah Bank Negara nak tahu, patutnya 1MDB lah yang sedar diri.

    Macai pemakan dedak terus merapu tak tentu hala, mungkin lepas ni beri alasan mengapakah hantar surat guna kertas, pasal apa tak guna kulit kambing macam zaman dulu pula untuk beri alasan bodoh untuk mengelakkan dari mengambil tindakan undang-undang terhadap penyelewengan 1MDB itu.

    Blah la pemakan dedak belaan Najib sekalian, korang semua memang bengong, dasar pengkhianat negara, muka tak tahu malu, tak sedar diri, tak kenang dek untung, tak kenang budi!

  16. Anak_Nogori says:

    Dah jelas bnm ketika itu tidak meminta 1mdb memohon kebenaran si pemakan bangkai ni tak faham juga lagi.

    Patutlah makan bangkai..bende yg busuk je dimakan hari2.

  17. System baru says:

    Abuya he.he.he.he dulu masa pulau batu putih terlepas dan kalimah allah hampir tergadai sebab gani juga bila gani kena buang macai macai abuya orang pertama pertahankan gani ini he.he.he, kenapa dulu bnn luluskan pelaburan 1mbd apa kah bank negara itu bodoh atau berpaksi kan tun macaiday sebab najib tak nak bina jabatan bangkok ke? lepas itu cari alasan salah 1mbd itu, cuba perhatikann yg bina jabatan benkok kroni siapa kalau bukan kroni tun macaiday juga tak dapat projek, sejak akhir ini akan tun macaiday pandai gunakan orang dibuang jawatan umno jatuhkan najib jangan malu najib tak jatuh sebab tun macaiday itu, kena ingat tun hussei onn penah paksa tun macaiday letak jawatan adakah dia letakan jawatan dia tak letak jawatan pun
    Abu ya silap kalau pak lah dulu bolehan tun macaiday jatuhkan sekarang buku bertemu luas,

    Buat provokasi bodoh kau itu abuya najib tak akan jatuh pun, kalau suruh tun macaiday letak orang semasa pemilihan umno nanti tun macaiday hanya bercakap belakang je tak berani letak orang lawan sama najib itu.

  18. System baru says:

    Masalah nya abuya baca akta peubahan wang itu, bnn pun boleh buat silap ia pergi, abuya hanya pandai mengsesasikan cerita

  19. rockers says:

    AG umno mestilah nk cover boss dia.klu x nanti kena pecat plak.

  20. anak selangor says:

    AG Misti dapat makan dedak jagung grade AA+ pemberian tokey dedak….

  21. Meriam Buluh says:

    Pewaris-pewaris pakatan retard ni dah banyak makan otak udang agaknya. Bodoh tak boleh diajar. Ke banyak sangat makan ba-alif-ba-ya? Hati gelap..

  22. System baru says:

    bnm pun boleh buat silap abu ya mana baca aktar wang itu

  23. syaa says:

    macai pakatan kenyang makan dedak setan dap.

  24. sman says:

    Abu Bakar,sejak dulu kau bertempik pasal penggubalan wang haram sekarang sepatah haram pun BNM tak sebut pasal penggubalan wang haram sebagai kesalahan 1MDB,macam mana?Nampaknya info yg kau dapt tak leh pakai rekaan semata.

  25. syaa says:

    cakap banyak pun tak guna .dah tau dah macai pakatan lebih percayakan propaganda berbanding fakta.kenyanglah macai pakatan makan dedak buatan setan dap.

  26. anak selangor says:

    Pemakan dedak bila dah gemok nanti, tokey kata kita sembelih saja….

  27. kiyaisalleh says:

    AKU INGAT SI ABU BAKAR MENINGGAL DAH .ELAUN DAH NAIKLAH TU…….

  28. anak selangor says:

    Elaun dedak dah naik ka? Patutla pemakan dedak tersedak-sedak protect tokey dedak….

  29. Anak KL says:

    Anak ‘Lembu’ Selangor dah terlepas meroyan mcam org gila, dah dapat ke buktinya atau ko nyer tokey fitnah(clare rewcaslte) pun menikus. Semakin lama semakin fitnah ke longkang…

  30. hairil says:

    kenal doh mak bapak abu bakar ni macam lembu juga

  31. rockers says:

    haha…1mdb dh kepanasan.najib pun dh meroyan lg 2bln mcmne nk cover 1mdb n src.talian hayat pd AG umno.duit dh pegi kt jholow n ahjibgor.macai dpt brim..

  32. BeeMedusa says:

    Sedapnya mulut dok mencaci org lain….abu bakar ni org Islam ke apa?
    Loyar ke?
    Tak nak percaya sudahlah, tok sah tunjuk bangang hang kat sini….baca kenyataan akhbar tu sblm nak maki hamun org.
    Kurang ajar!!!

  33. don says:

    realiti kat sini 1mdb bagitau BNM nak labur kat tempat lain tapi die pegi labur/letak duit kat tempat lain.. tu jer isu nye.. so memang bagi maklumat palsu lah tu.. aku cakap nak bagi duit kat ali tapi bagi duit kat sabri.. kan dah menipu nama nye?

Leave a Reply