Menu Utama

DAP yang patut minta maaf campuri urusan Islam – JAIP

JAIP Tidak Akan Mohon Maaf Kepada DAP

Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) tidak akan tunduk kepada tuntutan DAP yang mahu badan itu memohon maaf dan menarik balik teks khutbah Aidiladha yang didakwa sebagai memfitnah parti itu.

Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman menegaskan, kandungan teks khutbah berkenaan tidak langsung berbaur fitnah, sebaliknya adalah nasihat kepada umat Islam agar bersatu.

“Kita tak akan minta maaf kerana kita bercakap hal agama. Hal agama ini (pihak luar) tak boleh campur tangan, apatah lagi dalam khutbah,” tegas beliau.

“Kita tak akan tarik balik khutbah (ini). Kita ada hak untuk menyatakan tentang kebenaran Islam,” katanya ketika dihubungi Antarapos.

Abdul Rahman membidas DAP kerana memberikan kata dua kepada JAIP tanpa menghayati kandungan khutbah Aidiladha itu.

Malah, tegas beliau, DAP sepatutnya memohon maaf terlebih dahulu kerana campurtangan dalam hal ehwal Islam seperti pelaksanaan hudud di Kelantan.

“Khutbah ini merupakan nasihat, nasihat daripada orang Islam supaya semua orang Islam bersatu atas nama Islam, bukan bersatu dengan pihak yang mana mencabar tentang Islam, misalnya hudud. Hudud sebahagian daripada Islam.

“Sepatutnya mereka (DAP) minta maaf dulu kerana mereka menyentuh hal-hal agama Islam. Sepatutnya mereka sudah lama minta maaf,” katanya.

Pengerusi DAP Pahang, Tengku Zulpuri Shah Raja Puji berkata pihaknya akan menyaman JAIP jika ia enggan memohon maaf dalam tempoh lima hari di atas kandungan khutbah Aidiladaha itu.

Menurut teks khutbah Jabatan Mufti Pahang itu, umat Islam di negara ini berpecah kerana ideologi politik berbeza.

“Perpecahan ini ialah kerana orang Islam lebih mengutamakan parti politik seperti Umno, PAS, PKR dan juga Gerakan Harapan Baru, lebih daripada Islam.

“Malahan terdapat segelintir umat Islam yang menyertai DAP, yang jelas bertentangan dengan Islam,” menurut teks khutbah itu.

Dalam mempertahankan teks khutbah itu, Abdul Rahman membayangkan bahawa ahli beragama Islam di dalam DAP yang mempertahankan campurtangan parti itu dalam hal kepentingan Islam boleh dianggap sebagai syirik.

“Bila duduk dalam sebuah parti bukan Islam, mereka akan mempertahankan apa saja walaupun telah dinasihatkan yang baik. Kita nasihatkan orang Islam supaya bersatu. Apakah itu salah?,” ujarnya.

Ditanya mengenai kemungkinan DAP mengambil tindakan mahkamah terhadap JAIP, Abdul Rahman berkata pihaknya tidak gusar dengan ugutan Tengku Zulpuri itu.

“Kita ada satu peraturan (iaitu) apa-apa fatwa yang dikeluarkan mufti tidak boleh dibawa untuk tindakan undang-undang,” kata beliau.

“Kalau sesuatu perkara itu menepati syarak, tak ada sebab (diambil tindakan) dan kita bersedia untuk menerima apa-apa tindakan,” tambah Abdul Rahman.

“Terpulanglah kalau mereka (ahli DAP beragama Islam) nak cuba cabar agama Islam sendiri, institusi agama Islam sendiri,” kata beliau lagi-






10 Komen to DAP yang patut minta maaf campuri urusan Islam – JAIP

  1. Rizaljahan says:

    Biarkan DAP nak saman..sekurang2 nya org Pahang terbuka mata siapa DAP..pilihanraya besok tolak jgn undi DAP dan sekutunya PKR…2 x 5 je kedua2 mrk tu..

  2. matdisko says:

    DAP memang parti hramjadah

  3. sepitbiru says:

    DAP memang pandai memperkudakan orang2 Melayu Islam didalam parti mereka. Kalau DAP betul2 berani, Lim Kit siang sendiri yang saman JAIP.

  4. semangat dato' haron says:

    DAP lebih berbahaya dari IS. Bersatulah semua umat Islam menghadapi ancaman dan pembohongan mereka

  5. cina malaysia says:

    menolak hudud tiada kaitan dgn menentang Islam,dap hanya membawa suara org bukan Islam memandangkan hudud memberi kesan terhadap kehidupan mrk…….
    umno pun sudah lama menolak pelaksanaan hudud di kelantan itu jaip tak ambil kira………

  6. Pemerhati says:

    pembohongan & fitnah mereka adalah cetusan idea dikalangan ahli DAPigs juga yang kononnya beragama Islam berpakaian litup sana litup sini termasuk yang terbuka diatas & dibawah senang dibuka

  7. Pemerhati says:

    cina malaysia says:
    September 28th, 2015 at 12:23 AM

    “menolak hudud tiada kaitan dgn menentang Islam,dap hanya membawa suara org bukan Islam memandangkan hudud memberi kesan terhadap kehidupan mrk…….”

    tu lah makan lagi babi banyak2 kan bodoh, PAS nak laksana hudud di Kelantan untuk orang Islam sahaja jadinya memang bodoh le kata ianya memberi kesan kepada orang bukan Islam…tidak memberi kesan kepada orang bukan Islam tapi DAPigs tetap menentang hudud jadinya nampak jelas DAPigs memang menentang Islam walaupun hudud tidak memberi kesan kepada orang berak tak basuh seperti ‘cina malaysia’…penentangan DAPigs adalah satu sikap tidak rasional yang boleh juga dikata melampau…penentangan DAPigs ini terpaksa dituruti(diakur) oleh PGayR & PANtat kerana dalam ‘pakatan haram’ & ‘pakatan tiada harapan’ DAPigs adalah tuan besar…dalam BN walaupun MCA & Gerakan menentang hudud, penentangan tidak memberi kesan kepada UMNO kerana UMNO adalah tuan besar

    cina malaysia says:
    September 28th, 2015 at 12:23 AM

    “umno pun sudah lama menolak pelaksanaan hudud di kelantan itu jaip tak ambil kira………”

    semasa mamak kutty madey jadi PM hudud(atau dikenali sebagai Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993 negeri Kelantan) ditolak oleh UMNO tapi semasa Najib jadi PM, Pindaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993 negeri Kelantan disokong oleh UMNO untuk dibawa(dibentang) ke parlimen supaya ianya dapat dibahaskan, dipinda & diluluskan…PAS yakin semua ahli parlimen UMNO akan menyokong tapi masalahnya ramai ahli parlimen PAS tiba2 murtad sejak dari awal lagi tidak mahu menyokong sebelum Pindaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993 negeri Kelantan itu dibentangkan di parlimen…sebab itu PAS senyap sahaja tidak membuat kecoh, ingatkan PAS akan membuat kecoh kata UMNO tidak membenarkan ianya dibentangkan

    soalan kepada ‘cina malaysia’….

    kenapa senyap sekarang ini tentang PAS kata nak bentangkan Pindaan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993 negeri Kelantan itu ke parlimen?

    jawapan sebenarnya sudah diberikan, jangan jadi bodoh tidak tahu menjawab!

  8. semangat dato' haron says:

    Hapuskan sekolah cina. Selesai segala masalah. Sekolah kebangsaan sahaja utk semua kaum. Kalo x suka, bole berhijrah ke singaPORK mungkin ada sekolah cina. Ooopss sori dh berpuluh tahun dihapuskan oleh Lee Kuan Yew di sana…

  9. itsme says:

    Kita puii kan je muka tengku tu… puiiii..

  10. WTF says:

    cina Malaysia said: September 28th, 2015 at 12:23 AM

    “menolak hudud tiada kaitan dgn menentang Islam,dap hanya membawa suara org bukan Islam memandangkan hudud memberi kesan terhadap kehidupan mrk…….
    umno pun sudah lama menolak pelaksanaan hudud di kelantan itu jaip tak ambil kira………”

    Kenapa hukum hudud yg bakal dilaksanakan di negeri Kelantan akan beri kesan pd org bukan Islam pulak???

    Bukankah PAS sendiri kata (walaupun aku memang setuju akan perkara ini) bahawa hokum hudud hanya terpakai pada org muslim!!!

    Apakah jenayah4444 seperti mencuri, merompak, merogol, meliwat, melacur, membunuh, beri/ambik rasuah dan tak amanah dan sebagainya amat sinonim dgn bangsa non muslim???

    Jangan salahkan bangsa lain wahai saudara cina Malaysia, kalau bangsa non muslim sendiri tak ikut pada ajaran sebenar agama masing2 dgn terlibat dalam jenayah4444 seperti mencuri, merompak, merogol, meliwat, melacur, membunuh, beri/ambik rasuah dan tak amanah dan sebagainya.

    Dan apahal pulak UMNO negeri Kelantan tolak hokum hudud, bukankah semua ADUN UMNO di negeri Kelantan sokong pindaan hokum hudud di persidangan Dewan Undangan Negeri Kelantan baru2 ini.

    Apasal saudara cina Malaysia, lu sudah goyang ka lari tak cukup tanah mintak tolong FRU pada 16th September 2015 macam Ronnie Liu and the gang hari tu???

    SEDARLAH WAHAI RICE NIGGER, CINA MALAYSIA AKAN TETAP DIPERINTAH OLEH MELAYU MALAYSIA DULU, KINI DAN SELAMANYA BAIK DI DUNIA MAHUPUN DI AKHIRAT!!!

Leave a Reply

Threesome