Menu Utama

#DEIG: Anggaran 30% Rakyat Miskin, Tetapi Agihan Zakat Ke Luar Selangor

zakat DEIGAkhirnya ada jua pengakuan bahawa memang wujud pembayaran zakat ke luar Selangor oleh kerajaan negeri. Apalah yang boleh kita katakan lagi dengan terpampangnya abjad DEIG sebagai “backdrop” pada majlis berkenaan. Katakanlah apa pun jua, ia tidak dapat menafikan bahawa DEIG memang terlibat dengan pengagihan wang “zakat” tersebut.

Lebih memilukan, pembayaran tersebut dilakukan atas platform parti politik, sesuatu yang “diluar tabiee” dan songsang pernah dilakukan sepanjang pentadbiran kerajaan negeri sejak selepas merdeka.

Apa pula relevannya pengagihan zakat tersebut di luar negeri Selangor?

Mengikut Unit Perancang Ekonomi (EPU), pendapatan garis kemiskinan (PGK) pada tahun 2009 bagi setiap isi rumah di Semenanjung Malaysia adalah RM763 untuk dianggap ‘miskin’; manakala di Sarawak RM912 dan di Sabah RM1048. Dengan PGK ini, kadar kemiskinan di Selangor adalah 0.7 peratus dan kadar kemiskinan tegar adalah 0.1 peratus.

Walau bagaimanapun, Azmin Ali sendiri telah menyanggah PGK tersebut dan menetapkan garis kemiskinan seisi rumah pada kadar RM1,500 untuk negeri Selangor.

Dengan PGK baharu ini, kini dianggarkan 30 peratus rakyat Selangor hidup di bawah garis kemiskinan. Ini seterusnya akan memberi kesan kepada jumlah peruntukan kerajaan untuk program membasmi kemiskinan dan kumpulan sasaran yang diutamakan.

Dengan anggaran 30 peratus tersebut, sudah tentu bilangan yang layak dibantu meningkat dengan ketara. Apa relevannya mengalirkan sumber kekayaan negeri Selangor kepada pihak lain dalam keadaan rakyat Selangor juga memerlukan selaras dengan apa yang diumumkan oleh menteri besar sendiri?

Itu belum diambil kira dari modus operandi pengagihan zakat dari GLC negeri Selangor yang membelakangkan Lembaga Zakat Selangor.

Politik memerlukan “fund”. Dan tidak mustahil, pengagihan “zakat” ini mungkin juga boleh dianggap sebagai “political funding”; memberi dana kepada kroni politik untuk mendapatkan laba politik.

Kebimbangan utama penulis terhadap DEIG juga berlingkar kepada kemungkinan syarikat tersebut dijadikan medan untuk memperoleh dan mengagihkan “political fund” yang bersumberkan wang rakyat Selangor.

Penulis tidak pasti samada ianya juga boleh dianggap “memfaraidkan harta rampasan perang”. Wallahualam.






6 Komen to #DEIG: Anggaran 30% Rakyat Miskin, Tetapi Agihan Zakat Ke Luar Selangor

  1. mamak tongkang says:

    THE TRUTH IS HANGING UNDER YOUR…YOUR TWO AND THE HALF BALLS… MUAHAHAAHAHAA..MUAHAHAHAAHAAA…….

  2. jokowi says:

    To all ladies in myKEMUT esp. BUTTHOLE……..AMEEEEENNNN….., pemerTAHI, tarok-tarok cirit bontot goyang and mataIK-mataIK…good evening…..
    Ahakssss…..ahaksssss…..

  3. mata-mata says:

    Ehhh, penulis Ameen Latif ni… bukan ke dah keluar “jawapan” dari SPRM sendiri bahawa DEIG tu suci murni, tak pernah lakukan satu kesalahan pun.

    Bukan aku yang cakap… tetapi pencacai pr dan penjilat NEGARAWAN KERALA yang bagitau begitu. Mereka melompat keriangan bagai KERA bila SPRM keluarkan kenyataan berkenaan….

  4. James Wong says:

    Pembangkang ni cakap tak serupa bikin, indah khabar dari rupa. Masalah dalaman sendiri masih tidak selesai, nak cuba mengalihkan orang ramai kepada isu negara dengan fitnah mereka.

  5. itsme says:

    bodohnya PR jika nak ambik duit sekalipun takkan mcm ini punya cara??? (pasti tidak) umno perlu ada lbh info utk memenangi teori yg mrk ketengahkan bukan main hentam gini.. (kita tahu mmg itupun yg PR mahu) tapi jk umno nak belasah sekalipun kenalah bijak sket, tunggu biar masak ranum, la ni biar depa (pr) buat lagu mrk dulu dgn DEIG, ke umno takut DEIG lbh menguntungkan???

    Wallahu taala aklam

  6. System baru says:

    Deig baru 3bulan beroparasi dah bagi zakar dekat negeri9 anda berfikir sendiri, kalau bagi zakat sekurang2 12bulan sebab tengok akaun syarikat untuk dermakan itu cara pengurusan akaun baik dapat elak cukai . Mana ada syarikat besar nak bayar zakat tak tengok laporan kowangan syarikat dia dulu

Leave a Reply