Menu Utama

DAP Mahu Saman JAIP, Khatib Khutbah Aidiladha

Parti Tindakan Demokratik (DAP) negeri Pahang bercadang untuk menyaman Jabatan Agama Islam Pahang dan khatib khutbah hari raya aidil adha yang menyelar sikap orang Islam berpecah belah sehingga sanggup bersama dengan parti DAP yang kelas anti-Islam.

Teks khutbah Aidiladha itu menyebut:

“Dewasa ini kita melihat perpecahan umat Islam di negara kita terutama bangsa Melayu begitu ketara. Perpecahan ini kerana mengutamakan parti politik melebihi perpaduan dan persaudaraan Islam seperti Umno, PAS, PKR dan ditambah parti baru yang dinamakan Gerakan Harapan Baru (GHB). Malahan ada di kalangan umat Islam yang menyertai parti DAP yang terang-terangan menentang Islam.

“Sepatutnya umat Islam bergabung dan bersatu suara walaupun berlainan dasar politik mereka…”

 

Menggunakan orang Melayu dan Islam sebagai alat, DAP Pahang memberi masa selama lima hari bermula hari ini untuk JAIP memohon maaf secara terbuka serta menarik balik teks khutbah tersebut atau berdepan dengan tindakan undang-undang.

“DAP Pahang akan hantar surat pada Jabatan Agama Islam Pahang atau bahagian mufti yang menuntut mereka menarik balik ucapan berbaur fitnah serta memohon maaf secara terbuka melalui media elektronik dalam masa lima hari dari hari ini.

“Sekiranya tiada tindakan atau balasan dari pihak Jabatan Agama Islam Pahang, kami secara individu iaitu orang beragama Islam dalam DAP akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Jabatan Agama Islam Pahang yang keluarkan khutbah ini.”

 Sidang media itu turut dihadiri oleh Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang, sasterawan negara yang baru menyertai DAP Datuk A Samad Said serta pakar perundangan yang turut menyertai DAP Julai lalu Dr Abdul Aziz Bari.

Selain itu, Tengku Zulpuri yang juga ADUN Mentakab berkata, ahli DAP Melayu dan beragama Islam menyelar teks khutbah itu kerana mereka tidak pernah menentang mana-mana rukun Islam.

“Menuduh DAP Melayu Islam menentang Islam, apa yang kami tentang? Rukun Islam ada lima perkara dan kami percaya lima rukun itu. Kami tak pernah cakap dan bantah rukun Islam ini tak ada.

“Dan kami tak ada menyeru supaya sembahyang dua imam. Tak pernah berlaku. Tak pernah suruh baiah gadai isteri. Tak pernah,” katanya lagi.

Islam diakui agama rasmi

Sementara itu, bagi A Samad atau Pak Samad pula, pihak jabatan agama Islam dilihat keterlaluan apabila menggunakan khutbah untuk mendakwa orang Melayu yang menyertai DAP sebagai seorang penentang Melayu.

“Tak ada bayangan bahawa DAP ini menyalahi akidah. Jadi jangan guna alasan rambang bahasa Melayu yang menyertai DAP sebagai alat yang mencemar agama dan menentang Melayu,” katanya.

Hakikatnya DAP sememangnya terkenal sebagai parti cauvinis cina yang anti Islam.

Sebuah laman web pernah menulis 10 bukti bahawa DAP adalah anti-Islam.

 

 






19 Komen to DAP Mahu Saman JAIP, Khatib Khutbah Aidiladha

  1. dkds says:

    Sampai begitu sekali langkah yang dilakukan di DAP bila kena batabg hidung !

  2. kamal ali says:

    iye la, aku jugak.
    berdesing gak bila kene skali skala kan? batang idung dah kene, telinga kompom cair kan? mereka tak akan puas hati selagi kita tak ikut acuan mereka

  3. hajimat says:

    Saya anggap Melayu yang masuk DAP sebagai “opportunist”, Melayu bangsat, munafik, keturunan Si Kitol moden dan murtad.
    Saya harap ramai mualaf Cina yang akan sembahyangkan jenazah mereka nanti

  4. itsme says:

    Kita puji apa yg dibuat oleh khatib tersebut krn berani berkata apa yg benar!! Isunya ialah, apakah undang2 menyebelahi beliau?? & dapatkah umno membantu khatib tersebut dr dimalukan DAP dinegara Melayu & Islam ini??

  5. System baru says:

    istme Jangan lupa ingat kes Plaza low yat ramai ngo melayu yg menyokong umno menbantu budak itu, dap tetap parti resis, dap musnah 29kampung melayu musnahkan tampa dapat pembelaan, penduduk bukan nak tanah besar ,tak ada satu pun mereka ditempatkan rumah sewa kerajaan penang itu. Di k.lumpur apabila tanah setenggan ambil alih kerajaan mereka tempatkan penduduk setengan di flat dbkl ada faham.
    Di penang melayu di halau jauh dari kamapung hulu hutan ada faham.

  6. Pemerhati says:

    JAIP & khatib yang memberi khutbah tidak perlu minta maaf, tunggu sehingga surat peguam DAP sampai hari khamis ini…jawab(sertakan bukti artikel akhbar & sebagainya) surat tersebut dengan berkata bahawa permohonan maaf mungkin akan dipertimbangkan(jangan kata ‘akan dibuat’) jika DAP dapat mengarahkan pemimpin2 DAP yang pernah mempersoal/mempertikai/menghina/memperlekeh Islam sehingga membuat sensitiviti Orang Melayu Islam terganggu supaya memohon maaf terlebih dahulu

    jangan lupa suruh DAP membuang dasar(kesamarataan) perjuangan parti mereka mahu menghapuskan Hak Keistimewaan Orang Melayu…mahu menghapuskan Hak Keistimewaan Orang Melayu adalah satu penentangan terhadap Islam kerana Orang Melayu terlalu sinonim dengan segala perihal tentang Islam…dimana pula silapnya khatib khutbah Hari Raya Aidil Adha berkata DAP anti atau boleh dikata menentang Islam?

    bagi kerabat/keturunan diraja(yang sudah tersedia hidup senang) seperti ADUN DAP dari Mentakab bernama tengku zulpuri itu, dia sudah tentu tidak memerlukan(sebab itu dia menjadi ahli & barua DAP) Hak Keisitimewaan Orang Melayu tapi bagi sebilangan besar Orang Melayu masih memerlukan Hak Keistimewaan Orang Melayu, hilang hak ini maka hilanglah martabat Islam & akan menjadi bangsat martabat bangsa Melayu itu ditanah airnya sendiri

  7. Pemerhati says:

    bukti DAP anti Islam boleh dilihat di P.Pinang, ramai orang Melayu Islam dihalau di kampung2 ternama di P.Pinang…mereka dihalau begitu sahaja tanpa DAP menyediakan rumah kos rendah & mampu milik kepada mereka untuk mereka berpindah & tinggal…kerajaan orang Islam iaitu UMNO mohon kelulusan tanah dari DAP untuk membina rumah kos rendah & mampu milik tapi sehingga kini DAP masih tidak memberi kerjasama…apakah ini tidak boleh dikata sebagai anti Islam juga?

  8. Pemerhati says:

    hajimat says:
    September 26th, 2015 at 5:45 PM

    “Saya anggap Melayu yang masuk DAP sebagai “opportunist”, Melayu bangsat, munafik, keturunan Si Kitol moden dan murtad.”

    mereka itu semua memang bangsat yang nak membangsatkan bangsa & agamanya sendiri…sebelum mereka dapat membangsatkan dengan lebih jauh, adalah lebih baik Orang Melayu sedar betul2 sekarang bahawa mereka ini harus dibangsatkan dengan lebih lagi

  9. Rizaljahan says:

    DAP masuk Pahang kita baling telor busuk kat mrk…

    MAIP hanya mengingatkan umat Islam..lbh baik percaya kpd seekor anjing dr percaya kpd DAP lah….

  10. semangat dato' haron says:

    Say JAHANAM to DAP and their daPIG2

  11. sman says:

    Syabas JAIP

  12. rudygonzales says:

    Melayu DAP ni memang bangang, kalau dia mampus, siapa sedekah kan fatiha, LGE ke, satu lagi isu khutabah ni tk perlu dipolitikkan, khutubah tetap khutubah, bukan syarahan, Imam hanya menyampaikan bukan nya nk mempengaruhi, bangang betul Melayu DAP ni, depa mesti ingat tk de khutbah tk lengkap sembshyang jumaat tu, Melayu DAP cari lah isu lain yg lebih mantap, …….bangangan punya Melayu DAP ni, …….chitt

  13. pok lie says:

    Khatib 2 sampaikn Parti DAP yg terang2 menentang islam…hok brada dlm DAP tu yg kt masih percaya rukun islam 2 yg napenya nk saman…ye bkn kt ke mung yg menentang islam…kalu mung dop menentang islam sudah la…ye kt ke parti je bkn kt ke individu…yg melayu msk DAP nk terasa sgt knapa.mung jgn nk jd pengkhianat agama plop sapa nk saman JAIP

  14. ToraTora says:

    lalukan aje..kena saman, lawan..kalah, buka isu yg lain pulak..kena berterusan. Kita bukan perkauman..kita jaga Islam

  15. Anak_Nogori says:

    Melayu dalam dap tu memang mudah diperguna…tu yg kit siang dan guan eng suka.

    Lupa mereka asal usul mereka demi politik…penting sangat kedudukan, kuasa, ringgit dari maruah.

  16. sireh ke gagang says:

    Jangan takut JAIP. Org yg takut & bersalah sahaja melolong meroyan menafikan pelbagai tuduhan . Dan sejak azali , perangai org pakatan jenis baling batu sembunyi tangan .semua org tahu . cuma beberapa ketul melayu bangang dalam DAP shj masih buta mata lagi hakikat yg mengatakan DAP parti anti islam.

  17. Pemerhati says:

    lembu dalam DAP nak jadi lebih babi dari babi jadi ketua DAPigs, memang sah le lembu nak jadi babi ni kena perguna

  18. yon76er says:

    Apa nak takut atau perlu mohon maaf dgn Cina2 or Melayu2 MURTAD DAPigs ini…….Berani saman lahhhhhhhhhh….

  19. kiyaisalleh says:

    SARANG TEBUAN SUDAH DIJOLOK,IBU SEGALA PEPERANGAN TELAH DIPETIK.GEROMBOLAN MUNAFIKIN DAN MURTADDIN SUDAH TERJELIR LIDAHNYA.PENYAKIT YANG SIFATNYA TURUNAN DARI HATI YANG MENGYEKUTUKAN ALLAH,TAKUT KEPADA SELAIN ALLAH,BERHARAP PADA KAFIRRIN ADALAH PENYAKIT MUNAFIK.ORANG MUNAFIK BAGAIKAN MUSANG BERBULU KAMBING.HATINYA TERLALU BUSUK.MUNAFIK INI JENIS MUNAFIK ,MUNAFIK IIKTIKAD DIDALAM HATI DAN AKIDAHNYA.

Leave a Reply