Menu Utama

IS: Apa Tak Kena Dengan Jatidiri Kakitangan Awam/Pasukan Keselamatan?

ne_05.1

AGAK terkejut bila membaca dari 10 penyokong keganasan yang ditangkap Polis Diraja Malaysia (PDRM) semalam, 6 adalah terdiri dari anggota keselamatan dan 2 kakitangan kerajaan.  Itu bermaksud 8 dari 10 yang ditahan semalam adalah penjawat awam; ni jenis yang gaji dan kalau bersara esok, pencen dia dan kemudahan lain rakyat bayar.  Lebih ramai dia dari orang kebanyakkan pulak.

Bercakap pasal anggota keselamatan, inilah orangnya yang kita harapkan untuk menjaga keselamatan kita semua dan mereka terlibat dengan kegiatan keganasan?

Penulis tak pasti salah silap ini dimana tapi pasti ada yang tak kena, kelemahan yang menuntut tindakan tegas dari pihak kerajaan.  Benar, 8 dari 10 atau 100 malah 1000 dari keseluruhan 1.5 juta kakitangan awam ini nampaknya kecil, tapi sejarah mengajar kita, tak perlu banyak atau ramai pun baru nak memberi kesan.

Lebih-lebih lagi di Malaysia ini bila mana mudah sangat ketegangan antara kaum, antara agama tercetus kalau tiada tindakan awal diambil untuk menyekatnya dari merebak dan membarah.

Justeru, penulis gesa peranan agensi-agensi tertentu dalam membentuk jatidiri kakitangan awam ini dikembalikan semula fungsi dan peranannya seperti mana sebelum teruk diserang pembangkang.  Tindakan ikut sangat cakap pembangkang ni, dah beri kesan kepada jatidiri kakitangan awam/anggota pasukan keselamatan sehingga mereka mudah terdedah kepada pengaruh keganasan.

Dulu pun perkara ini berlaku tapi penglibatan kakitangan awam/anggota keselamatan minima lah.  Macam dalam kes Al-Maunah sebagai contoh, hanya seorang anggota tentera terlibat (dan beberapa orang bekas kakitangan awam) berbanding sekarang, sampai 8 (kakitangan awam), nasib baik polis cekup dulu.  Yang Al-Maunah tu dah berlaku sekali pun ISA masih wujud.

Cakap pasal agensi ni, ada kepala-kepala yang ketuai agensi ini pun cenderung menunjuk bijak lebih dari Perdana Menteri, mereka semua ini perlu dibersihkan terlebih dahulu.  Cabaran besar ni, bukan main-main.

Belum lagi kita bercakap kakitangan awam yang jadi penyokong pembangkang.  Bila berurusan dengan pelanggan, dok sebar kebencian kepada kerajaan, bila bagi ceramah tentang kepentingan caruman KWSP pun selit-selit agenda pembangkang (ini pernah berlaku kepada penulis sendiri).

Itu pun ada unsur-unsur ‘keganasan’ juga tapi dalam masa sama kita akuilah hak demokrasi mereka cuma yang tak kenanya bila dilakukan pada waktu kerja.  Yang terlibat keganasan ni kita risau sangat sebab ia boleh memberi kesan kepada ramai yang tidak berdosa.






13 Komen to IS: Apa Tak Kena Dengan Jatidiri Kakitangan Awam/Pasukan Keselamatan?

  1. semangat dato' haron says:

    Orang melayu patut bersyukur kerajaan sengaja mengambil jutaan pekerja kerajaan dr kalangan org melayu utk membantu melayu. Bayangkan jika daPIG berkuasa nanti, pastinya jumlah pekerja kerajaan akan dikurangkan dan pengambilan baru adalah berdasarkan konsep meritokrasi yg akan menghalang ramai pekerja kerajaan yg sekadar mkn gaji buta x berpeluang lg bekerja di sektor kerajaan

  2. Nenek celik says:

    Orang Melayu terkongkong oleh ” agamanya” berdekad dekad sedang mencari jalan keluar.

  3. System baru says:

    Ini mesti geng abu ya, semangat dato’ haron betul itu daPIG nak kurang perkerja habis melayu. Melayu patut bersyukur ‘jika daPig berkuasa nampak resis diorang akan letak macam syarikat apek letak siasat pekerja dia orang itu, mesti kuasai bahasa menderin. Chinases olny, lepas itu burukan perkerja malayu kemudian mereka di buang, letak jawatan penting pada apek, yg melayu pangkat tertinggi pengurus stor je dan tukang buat air, perkerja apek dibanyakan lebih ,perkerja melayu akan dikurangkan , apek akan inport dari buruh china secara berlebihan macam lee kuay yew untuk banyakan apek di singapore itu

  4. Tun says:

    Najib gatal…ada ISA pegi mansuh…dulu senang2 je nak cekup org2 mcm nie…so aku salahkan Najib jugak…pastu salahkan System baruA sebab banyak merepek.

  5. Tun says:

    Nenek celik August 21st, 2015 at 11:40 AM…Agama telah lama diperalatkan demi politik.

  6. raplahjingaa says:

    SB….awal hang balik sekolah hari ni ?? hehehehe..

    Macai PAS la tu….nak short cut mati syahid la konon.

  7. Pemerhati says:

    Nenek celik says:
    August 21st, 2015 at 11:40 AM

    “Orang Melayu terkongkong oleh ” agamanya” berdekad dekad sedang mencari jalan keluar.”

    bukanlah ‘nenek celik’ tapi ‘nenek pelik’ namanya kalau tidak mampu jelaskan secara komprehensif mengenai maksud ‘terkongkong’ itu

  8. Pemerhati says:

    Tun says:
    August 21st, 2015 at 1:01 PM

    “Nenek celik August 21st, 2015 at 11:40 AM…Agama telah lama diperalatkan demi politik.”

    macam GHB nak tubuh satu parti baru konon parti Islam juga, ‘Tun’ mesti sokong punya!

  9. Tun says:

    Dua2 parti GHB ka PAS ka…mmg parti haprak pada aku…memperalatkan Islam demi politik. Pemerhati…hari nie tanak mencarut ke?

  10. Pemerhati says:

    Tun says:
    August 21st, 2015 at 7:09 PM

    “Pemerhati…hari nie tanak mencarut ke?”

    tengok lah malam nanti kalau ko pandai ‘hulur’

    Tun says:
    August 21st, 2015 at 7:09 PM

    “Dua2 parti GHB ka PAS ka…mmg parti haprak pada aku…memperalatkan Islam demi politik.”

    parti haprak kunun tapi jilat senyap2 punya!

  11. Tun says:

    Ecececeh…kononnn..hehehehe…merepek la ko. Jgn la marah kalau aku kutuk2 PAS ka GHB ka…ko pon setujukan dua2 tu parti haprak?

  12. Pemerhati says:

    Tun says:
    August 21st, 2015 at 7:41 PM

    “Ecececeh…kononnn..hehehehe…merepek la ko. Jgn la marah kalau aku kutuk2 PAS ka GHB ka…ko pon setujukan dua2 tu parti haprak?”

    kalau ko senaraikan PAS, GHB, PKR & DAP baru boleh aku suka nak kata haprak, baru adil namanya

    mamak kutty madey—–>pun sama haprak!

    mamak kutty madey haprak sebab dia berjiwa sama dengan pembangkang yang memang haprak

    Najib tak haprak sebab pihak berkuasa tak kata pun Najib ada melakukan apa2 kesalahan

    janganlah ‘Tun’ tak setuju pulak dengan apa aku kata, kalau tak setuju makanya ‘Tun’ pun sama haprak…hehehehehe

  13. Tun says:

    Pemerhati August 21st, 2015 at 10:03 PM PAS, GHB, PKR & DAP mmg haprak…parti paria….setuju? Najib pon haprak….amacam setuju? Makna semua yg aku sebut tu haprak…kalau ko tak setuju makna mmg ko kepala segala haprak. Setakat mamak kutty ko tu….mmg style PAS/PKR punya perangai…dah lama aku perasan puak2 ex-Nuar nih…so tak payah la susah2 nak menyamar kat sini.

Leave a Reply