Menu Utama

Wartawan Malaysiakini, Cina Paling Kurang Ajar

EDITORIAL

Apabila riuh rendah isu konflik di Low Yatt, penulis tidak pernah menganggap peniaga di situ sebagai seorang cauvinis mahu pun kurang ajar. Tindakan mereka memukul seorang lelaki Melayu kerana disyaki mencuri telefon merupakan tindak balas biasa manusia di Malaysia.

raya-mkini1Malah pernah pencuri tabung masjid pun dipukul hampir mati. Kemarahan terhadap pencuri adalah perkara biasa mengatasi batas perkauman walaupun ia bertentangan dengan undang-undang.

Namun jika ditanya siapa cina paling kurang ajar di Malaysia, penulis tidak ragu-ragu akan menyatakan beliau ialah wartawan Malaysiakini, Kow Gah Chie.

Wajarkah seorang wartawan datang ke Majlis Rumah Terbuka Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak pada hari raya pertama dan bertanya soalan seolah-olah beliau seorang yang korup?

Anda datang datang rumah orang pada hari raya dan cuba burukkan tuan rumah? Manusia jenis apa kamu ini? Tiada adab, tiada budi pekerti, malah mungkin menguasai bahasa Melayu pun.

Dalam adab Melayu dan Islam, hari raya adalah hari bermaaf-maafan dan mengeratkan silaturahim antara anggota masyarakat.

Sebaliknya kamu datang ke rumah orang pada hari raya dan mengutarakan pelbagai persoalan yang bertujuan memalukan tuan rumah? Kamu lahir di mana? Siapa ibu bapa kamu sampai tidak tahu majlis apa untuk mengutarakan soalan sedemikian.

mkini-raya2Kemudian penerbit kamu menyiarkan pula kenyataan-kenyataan kurang ajar terhadap Perdana Menteri pada hari raya kedua. Sekian banyak hari lain mengapa kamu mahu pilih pada hari raya? Isu ini bukan baharu dan telah banyak kali dijawab oleh Perdana Menteri.

Malah Bank Negara, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan Polis Di Raja Malaysia (PDRM) telah pun menubuhkan pasukan khas menyiasat dakwaan tersebut. Jadi apa lagi yang sangat penting kamu mahu tanya Perdana Menteri?

Tidak cukup dengan itu, kamu malukan pula Perdana Menteri dalam portal berita.

Ketika kaum Cina lain menyambut hari raya aidilfitri bersama Perdana Menteri dan rakyat Malaysia lain dan melupakan perbezaan politik, kamu mengambil kesempatan “menyerang” rumah terbuka Perdana Menteri.

Manusia paling kurang ajar dan biadap di Malaysia hari ini tidak lain dan tidak bukan ialah Koh Gah Chie. Anda bukan sahaja memalukan kaum Cina, malah seluruh rakyat Malaysia.

Nasib baik anda di rumah Perdana Menteri. Jika anda ke rumah saya pada hari raya dan menuduh saya mencuri, satu penumbuk mungkin singgah di muka anda walau apa jantina dan bangsa anda.

Kamu dan pasukan editorial kamu sangat memalukan rakyat Malaysia. -MYKMU.NET






21 Komen to Wartawan Malaysiakini, Cina Paling Kurang Ajar

  1. raplahjingaa says:

    hmmmm…siapa yang membiarkan cina ni sampai jadi kurang ajar begitu ?? dulu tak adapun cina se kurang ajar sebegini ???

    lebih kurang macam kita biarkan anak-anak kita bermain dari pagi sampai malam, kita biarkan dia ponteng sekolah…lepas tu bila dia failed exam, kita pulak kata dia bodoh….tepuk dada Tanya selera….

  2. koley says:

    Saya mendapati persamaan yg cuba dilakukan oleh encik raplahjingaa ini amat tidak tepat dan kelihatan bodoh sekali.

  3. geekpuk2 says:

    Che det masa jadi PM selamba je jawab soalan2 reporter yang berkerumun sua mikrofon kat dia. On the cuff Q and A. Ini menunjukkan minda yang tajam dan jelas.

    Bugis main pakai skrip dan penasihat Mat Salleh

  4. Omega says:

    Memanglah dahulu karala kutty selamber jawab sbb selepas itu para pemberita akan diugut. Media akan digantung lesen. Lagi dasyhat ada yg disimpan ke kemunting

  5. semangat dato' haron says:

    Mamak Kutty x kan mampu survive sbg PM x sampai setahun jika beliau memerintah di zaman skrg

  6. anjib says:

    bodo..kalau Malaysia kini & Malaysian insider fitnah..

    Gantongla sampai mati media tersebut..

    Mamak Kutty boleh buat kerana beliau bijak & berani..

    pendekar kot* lembik jangan cakap media, bini gemok pun tak boleh jaga

  7. gambus says:

    marah betul orang kat Tun M , tapi itulah cara memimpin , orang yang tak takut berani mengambil tindakan terhadap media yang cuba porak perandakan sesuatu , bukan macam Najib nak tunjuk konon bebas tapi sebenarnya bebal , tak payah korang nak hina Tun M pentadbiran zaman beliau , kalau betul najib adalah seorang pemimpin yang berani kerana benar dah lamaa wartawan cina racist ni takut nak datang waktu jamuan raya

    korang sendiri tahu cina ni memang bapak segala racist , dengarlah nasihat Tun M lain kali sebab beliau ada pengalaman yang hebat !!! bukan dengar nasihat puak kafir dan melayu liberal dalam Pemandu dan penasihat Najib yang dibayar berjuta2 tu

  8. Memang Terok says:

    Cina diberi kelebihan utk kurang ajar, apa kita nak cakap lagi. Mereka bebas buat apa saja, tulis apa saja, soal apa saja.

    Jika perkara sama melayu yang buat, melayu akan masok kedalam. Ini hakikat. Apo nak di kato

  9. rockers says:

    dia tnye je pun salah.jwb jelah.apa yg kurang ajarnya.

  10. semangat dato' haron says:

    Dengarlah nasihat Tun M dgn mengkayakan kroni2 cina barulah masyarakat cina kembali menyokong BN. Apa kelas bantu Melayu, Melayu bangsa bodoh yg hanya mampu diperintah Mamak Kutty sahaja. Cucuk mereka sahaja, mereka akan bergaduh sesama sendiri dan mudah dikawal dan diperbodohkan.

  11. monty says:

    Si Pendekar Bugis Tak De Teloq sampi hari ini tak pernah nafi yang duit berjta juta mask akaun dia. Si Tak De Teloq cuma boleh kata dia tak guna untuk kepentingan peribadi. Kalau orang cui diut sya saya pun akan Tanya berkali kali ini pula diut Rakyat. Dahlah curi ,sekarang nak sembunyi belakang Badak Air dia.

    Kalau inilah orang yang paling baik untuk Rakyat matilah kita semua….Mati….

  12. B_rEaL says:

    hahahaha orng pergi rumah hangpa tanya hangpa nie anak luar nikah mak hangpa dulu jalang, buktikan lah hangpa nie bukan anak jalang? hahaha hangpa akan jawab dengan baik kot hehehehe

  13. gambus says:

    tak faham betul aku geng-geng ni , bila kita kata dengarkan nasihat Tun M dia pusing ke kroni pulak , padahal korang jugak yang bangga konon Najib ni amalkan kebebasan , kenapa mau melalak sekarang bila reporter cina racist ni … weiii korang jangan lupa Najib laa yang jadi tukang bodek cina , dah tahu 99% cina tolak BN dalam PRU lepas lagi mau bodek cina , jadinya macam kes reporter cina racist ni , sebab apa dorang jadi camni ?? sebab pemimpin UMNO nak tunjuk bebas dan bebal

  14. Memang Terok says:

    Kita jugak berbangga dengan POLIS kita yang cekap lagi tangkas. Terjadi saja rusuhan LowyaT tanpa lengah seorang ditangkap kerana mencuri. 2, 3 orang lagi ditangkap kerana menghasut. Papagomo ditangkap kerana kerana menulis fakta. Cekap lagi tangkas, polis kita, tanpa berlengah, tanpa buang banya masa.

    Orang melayu dibelasah. Tukang belasah lepas bebas. Ini namanya undang2 diluar tamadun manusia. Undang2 hutan belantara yang tidak pernah sesuai di apa jua zaman sekali pun.

  15. gambus says:

    kes kat low yat pun sama , media pakatan bebas buat kenyataan mengelirukan dan menghasut tgk sahaja akhbar malay mail habis sakan kutuk Melayu melalui artikel yang ditulis melayu jadi barua cina , tapi tak kena tangkap atas akta menghasut .. sedih jadi orang Melayu sekarang

  16. WTF says:

    Bangsa Melayu perlu REACT terhadap kebiadapan Kow Gah Chie

    Dan salah satu caranya ialah hadir makan2 secara BERDEMO dgn memakai baju “BOIKOT LOW YAT” di Low Yat anjuran MCA (walaupun peniaga2 di Low Yat tu sebenarnya sokong DAP)

    Pergi makan di Low Yat, lepas tu kata tak sedap then baling kat muka2 TAK TAHUN MALU TU…dan jangan beli apa2 barang dari Low Yat

    BUY CHINESE LAST!!!

  17. Anak buah din parang terbang says:

    Agak2 la kalau nak menyoal siasat, korek maklumat. Memang tak sopanlah kalau datang mengganggu majlis orang. Time kau tengah makan besar masa gong xi fa cai nanti kalau aku datang tanya soalan nak? Aku tanya eh kenapa kau makan babi? Eh kenapa kau macam babi?

  18. dora says:

    Apabila hati sudah hitam, apapun sudah tiada nampak sebab sudah gelap maa~

Leave a Reply

Threesome