Menu Utama

S&P: Suntikan positif ekonomi

Penarafan Stabil oleh Standard & Poor’s (S&P) terhadap Malaysia dapat memberi suntikan positif untuk memulihkan pasaran modal tempatan, memandangkan negara ini tidak boleh lari daripada ketidaktentuan pasaran ekonomi antarabangsa pada masa ini.

Penganalisis HLIB Research, Nick Foo berkata, pasaran modal tempatan khususnya di Bursa Malaysia kini menerima kesan buruk akibat ketidaktentuan pasaran antarabangsa.

“Pengumuman oleh S&P dapat mewujudkan sentimen positif untuk menyokong perkembangan indeks utama Bursa Malaysia. Pasaran pada masa ini agak kurang dari segi daya penarik untuk menaikkan minat pelabur, malah berlakunya penjualan saham-saham di Bursa Saham Dow Jones serta kelembapan pasaran China,” kata Foo dalam nota kajiannya.

Semalam, agensi penarafan tersebut me­ngekalkan taraf A- terhadap kredit mata wang asing jangka panjang negara dengan prospek yang Stabil kepada Malaysia dengan alasan kerajaan sudah mempunyai sistem pengurusan kewangan yang efektif menerusi pengurangan beberapa subsidi serta pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST).

Malah agensi penarafan itu menyifatkan isu-isu negatif berkaitan 1Malaysia Development Bhd. (1MDB) tidak menjadi penghalang kepada kerajaan untuk terus melaksanakan program-program pemulihan ekonomi seperti yang dirancang.

“Walaupun terdapatnya risiko ekonomi apabila kerajaan memberi jaminan dan menyokong hutang-hutang syarikat awam (1MDB), tetapi berdasarkan kajian kami, dijangka tidak akan berlaku sebarang risiko untuk melaksanakannya (jaminan kerajaan),” jelas S&P dalam kenyataannya.

Malah S&P melihat kedudukan ekonomi Malaysia pada masa ini sudah pelbagai dan tidak bergantung kepada sektor minyak sepenuhnya. Hal itu tidak akan menjejaskan kewangan kerajaan akibat kejatuhan harga minyak.

Dalam kenyataan itu bagaima-napun, S&P menjelaskan pihak­nya mungkin akan menurunkan penarafan negara jika Kerajaan Malaysia membatalkan cadangan untuk melaksanakan cukai barang dan perkhidmatan (GST) dan program-program rasionalisasi subsidi. Menurutnya agensi itu, jika GST dan pengurangan subsidi tidak dilakukan, ia akan memudaratkan kedudukan kewangan negara.

Pada awal bulan ini, sebuah lagi agensi penarafan, Fitch Rating telah mengubah prospek ekonomi negara kepada Stabil daripada Negatif sebelum ini, selain turut mengekalkan tahap kredit Malaysia pada gred A-.

Utusan






42 Komen to S&P: Suntikan positif ekonomi

  1. Abu Bakar says:

    Tak payah putar belit lagilah, matawang ringgit jatuh nilai pun dituduh kepada ketidak tentuan pasaran ekonomi antarabangsa sedangkan matawang negara jiran seperti Thailand, Singapura, Brunei, malahan Indonesia pun lebih tinggi dari nilai ringgit sekarang ini. Pasal apa nilai matawang Malaysia jatuh tetapi nilai matawang negara jiran lebih tinggi, kalau nak kata sebab harga petroleum yang rendah, harga petrol asyik naik sahaja di pam minya, malahan kalau kata harga petroleum rendah menyebabkan nilai ringgit terjejas, Brunei patutnya dah dilanda krisis ekonomi kerana lebih 90% eksport Brunei adalah petroleum, begitu juga dengan Indonesia, eksport petroleum Indonesia jauh lebih tinggi dari Malaysia, tapi mengapakah nilai Rupiah Indonesia meningkat?

    Isunya sekarang ini adalah para pelabur takut dengan ketidak tentuan ekonomi Malaysia disebabkan ketidakstabilan politik akibat dasar kuku besi Najib serta polisi ekonomi yang menjahanamkan negara ini, kos pengeluaran makin meningkat, banyak syarikat luar dah mula alihkan operasi mereka ke luar negara, banyak pekerja kehilangan pekerjaan, tapi Najib dan Rosmah serta kuncu-kuncu masih bersuka ria, wang 1MDB masih ada untuk disonglap, lebih-lebih lagi siasatan PAC sekarang ini tergantung kerana pengerusi dan 3 orang ahli PAC sudah letak jawatan kerana Najib lantik jadi Menteri dan Timbalan Menteri, nak kena tunggu berbulan lagi untuk adakan sidang Dewan Rakyat bagi memilih pengerusi dan ahli PAC yang baru, maka dalam tempoh ini bolehlah sakau lagi apa yang patut untuk kepentingan serakah Najib laki isteri dan kuncu-kuncunya.

    Sedarlah semua.

  2. sman says:

    Sebab itu dari segi ekonomi dan dalam jangka masa panjang,saya memilih team PM Najib utk menguruskan negara.Kalau tidak kerang masalah luar negara dan hiruk pikok pembangkang PM Najib sama ada dalam parti pemerentah mahu pun di luar parti pemerentah ekonomi negara akn memecut laju.Itulha juga sebabnya saya berharap orang Melayu jangan terlalu fokus pada politik ‘siapa yg patut jadi PM’,tapi lebih baik merancang dan berusaha utk merebut peluang ekonomi yg sedang dan bakal di ujudkan pada masa hadapan.Kalau keadaan orang Melayu masih suka politik kedai kopi siapa pun jadi PM mereka akan tetap ketinggalan juga.Mahathir yg kononya jadi pujaan mereka sudah memerentah 22 tahun,apa pencapaian orang Melayu di masa beliau,?.Beberapa belioner yg di didik dibawah polisi kronisma beliau pun hilang entah kemana,malahan hasil nya berbillion duit negara di gunakan untuk bail out perniagaan mereka yg hampir muflis.

  3. bajak says:

    nanti dh sign TPPA matawang ringgit pulih balik…saham pn sume naik balik…tp nk ke kite ikut tppa..

  4. raplahjingaa says:

    sman…sebab hang kata PM pujaan hang orang Johor, nak Tanya sat Johor kat mana ??? hehehehe….apa la hang, kata minat sangat kat dia, dia orang mana pun hang tak tau ! hehehehe

    Pemulihan ekonomi ?? siapa punya kerja yang menyebabkan ekonomi Malaysia mesti di pulihkan ??…hmmmm, secara kebetulan ke, TPM, Shafei, Ghani di gugurkan kerana mereka bertiga ini tahu akan masaalah 1 MDB dan buat keputusan tak nak bersekokongkol dengan Najib ?? secara kebetulan jugak ke orang kuat PAC yang selalu kata 1MDB tak dak masaalah walaupun siasatan baru bermula, diberi jawatan cabinet ??

  5. rockes says:

    ini bkn cubaan.ni betul2 penyamun.

  6. bajak says:

    bukan mak najib tu adik beradik mak hishamudin kn…kn ke asal johor tu???bapa nye tun razak org pahang…hmmm ape2 la…

  7. Abu Bakar says:

    Bajak, Najib lahir di Kuala Lipis, apahal pula nak dikaitkan dengan Johor pula hanya kerana mak Najib tu adik beradik mak Hishammuddin? Apahal tak kata saja Najib tu orang Sulawesi, orang Indon sebab datuk nenek moyangnya berasal dari Sulawesi di Indon?

    Bak kata Tengku Mahkota Johor, bila orang yang nak lemas, apa pun sanggup dicapai, hatta taik pun. Macam Najiblah, rahsia penyelewengan 1MDB nak terbongkar, sanggup ainaya timbalan sendiri pula, peguam negara pun dipecat tanpa mengikut peraturan perlembagaan, hanya ikut nafsu serakah Najib laki isteri dan kuncu-kuncu sahajalah.

  8. Abu Bakar says:

    Apa yang jelas adalah penyelewengan 1MDB sedang ditutup jejaknya oleh Najib bila dia membuat perkara yang menyebabkan siasatan oleh PAC tergantung selama berbulan-bulan, kerana Pengerusi PAC dilantik jadi Timbalan Menteri, dua orang ahli PAC dilantik jadi Timbalan Menteri, seorang ahli PAC dilantik jadi Menteri, nak lantik semula Pengerusi PAC kena tunggu sidang parlimen yang akan datang, lambat lagi sidang parlimen yang akan datang, maka Najib dan kuncu-kuncu bolehlah menyakau seberapa yang boleh sambil menutup jejak penyelewengan mereka selama ini.

    Lagi satu Tan Sri Abdul Gani Patail juga dipecat dari jawatan Peguam Negara kerana berdasarkan beberapa sumber, Tan Sri Abdul Gani dan ahli pasukan petugas khas dah menemui bukti kukuh mengenai dalang penyelewengan di dalam 1MDB serta isu RM 2.63 bilion itu, di mana dalangnya adalah Najib sendiri. Maka Tan Sri Abdul Gani dipecat tanpa mengikut peraturan yang ditetapkan di dalam perkara 145 (6) yang mengkehendaki apabila pemecatan terhadap seseorang yang dilantik menjadi peguam negara adalah sama seperti pemecatan seseorang yang dilantik menjadi hakim mahkamah persekutuan, iaitu melalui sebuah tribunal yang ditubuhkan oleh Seri Paduka Baginda Yang DiPertuan Agong atas nasihat Perdana Menteri bagi menyiasat keperluan untuk pemecatan tersebut. Tetapi tak ada pun sebarang tribunal yang dibuat, hanya diumumkan oleh Tan Sri Ali Hamsa, Ketua Setiausaha Negara yang merupakan salah seorang ahli lembaga penasihat 1MDB bersama-sama Najib dan kuncu-kuncunya.

    Sekarang ini jelaslah bahawa Najib sekarang nak menutup jejak 1MDB, sebab itu habis dengan segala Timbalan Perdana Menteri, Menteri kanan, peguam negara, ketua cawangan khas dipecat tanpa alasan yang kukuh dan munasabah.

  9. bajak says:

    mcm mne ye nk jd anak johor???so kalo mak johor tp anak lahir kt selangor xbole declare ade kaitan ngan johor…sombong gile puak2 johor ni…xsangka kenegerian gile…klantan pn xmcm ni…

  10. Abu Bakar says:

    Bajak, apahal tak claim saja Najib tu anak Indon, nenek moyangnya berasal dari Indon, dari Sulawesi.

    Malahan Najib pun bangga dengan ‘darah kepalawanan bugisnya’ itu.

  11. Abu Bakar says:

    Tak payahlah kalau dah terdesak sampai nak mengaku anak johor bagai, sedangkan isu samada Najib tu anak pahang, anak johor, anak indon (sebab nenek moyangnya berasal dari sulawesi, indon) itu semua tak jadi isu pun.

    Apa yang menjadi isu adalah Najib yang buat ‘taik’, tapi Tan Sri Muhyiddin pula yang diainaya pula.

    Najib adalah suspek kes jenayah, dia patutnya ditangkap oleh pihak polis atas tuduhan jenayah pecah amanah, penyelewengan serta penyonglapan wang hutang 1MDB melibatkan berpuluh bilion ringgit, tapi kerana Ketua Polis Negara teringin jawatannya disambung kontrak lagi, maka Ketua Polis Negara sanggup merendahkan maruahnya, mencemarkan pakaian seragam Sang Saka Biru yang dipakainya itu dengan menjadi balaci dan barua suruhan kepada Najib dengan melindungi segala salah laku Najib selama ini.

  12. bajak says:

    nenek moyang abu bakar dr mne plak???dtg naik tongsan ke??

  13. Abu Bakar says:

    Bajak tak payahlah nak putar belit, isunya bukannya samada anak johor, anak pahang, anak indon, anak india, anak tongsan dan sebagainya, tetapi isu utama adalah kezaliman Najib yang memecat Tan Sri Muhyiddin kerana Najib nak menutup jejak penyelewengannya di dalam 1MDB melibatkan berpuluh bilion ringgit, itu isu utama.

    Sekarang ni seperti komen saya sebelum ini, PAC dah tak dapat berfungsi, siasatan terhadap penyelewengan oleh Najib dah tak dapat nak diteruskan dengan lancar, sebab Pengerusi PAC jadi timbalan menteri, dua orang ahli PAC jadi timbalan menteri, seorang ahli PAC jadi meneri, maka dengan keadaan ini, PAC dah tak dapat berfungsi, malahan siasatan yang dirancang pada bulan Ogos untuk menyiasat Jho Low, Arul Kanda, Shahrol Halmi pun dah tergendala, kerana pemilihan pengerusi baharu PAC hanya melalui keputusan perlimen yang bersidang, persidangan parlimen lambat lagi, lagi dalam tiga ke empat bulan lagi, isunya kini apakah yang akan terjadi dengan siasatan oleh pihak PAC melibatkan penyelewengan yang disyaki dilakukan oleh Najib melibatkan berpuluh bilion ringgi itu?

    Keduanya, Tan Sri Abdul Gani Patail yang menubuhkan pasukan petugas khas untuk menyiasat isu RM 2.63 bilion bersamaan USD 700 juta dalam akaun Najib juga telah dipecat, malahan dipecat tanpa mengikut perlembagaan.

    Semua ini dibuat oleh Najib untuk menutup jejak penyelewengan dia dalam 1MDB, tetapi rakyat bukannya bodoh, malahan isu ini menjadi bahan lawak jenaka di seluruh dunia, Najib dah jadi sebahagian dari senarai diktator korup samada yang masih berjawatan atau yang dah ditumbangkan oleh rakyat.

    Sedarlah Najib, berdasarkan situasi yang ada, lagi banyak yang akan terbongkar, Najib bersedialah untuk terbongkang.

  14. Abu Bakar says:

    Marcos Malaysia – Najib

    Emelda Malaysia – Rosmah

  15. bajak says:

    ye la..riuh je lebih abu bakar ni…muhyidin redha je yg bukan muhyidin kecoh lebih2

  16. Abu Bakar says:

    Apahal ni bajak, Tan Sri Muhyiddin dia gentleman, tak berkelakuan seperti Anwar, malahan tak berperangai buruk seperti Najib.

    Isu di sini adalah bukan setakat Tan Sri Muhyiddin dipecat secara kejam, malahan isu siasatan 1MDB dah jadi tergendala, peguam negara dipecat bukan setakat Tan Sri Abdul Gani Patail hilang jawatan, tetapi penyiasatan pasukan petugas khas dah tergendala dan menjadi meragukan.

    Ini yang sebenar adalah isu Najib menggunakan apa sahaja cara untuk sekat dan halang penyiasatan terhadap penyelewengannya di dalam 1MDB dan isu USD 700 juta bersamaan RM 2.63 bilion di dalam akaunnya itu dari pada terbongkar kepada umum. Najib sanggup rosakkan segalanya kerana nak menyelindungkan segala kemungkarannya selama ini, ini isu utama.

  17. System baru says:

    Mata wang Dah naik abu,kenapa macai apek RBA tak turun harga barang yg inport dari china abu ya, fikirkan abu ya, ekonomi china tak menentu abu ya mata mereka jatuh sikit abu ya, cuma mata us dollar naik abu ya

    Sila jawab abu ya RBA?

  18. Abu Bakar says:

    Naik apa kejadahnya Sytem Baru, hanya berlegar dalam RM 3.79 – 3.81 bagi setiap dolar, malahan nilai duit Malaysia lebih rendah dari negara-negara jiran, kau tu yang tak tahu apa, berlagak pandai saja.

    Tapi lihat ini:

    1. Tunku Abdul Rahman dikenang sebagai Bapa Kemerdekaan Malaysia.

    2. Tun Abdul Razak dikenang sebagai Bapa Pembangunan Malaysia.

    3. Tun Hussein Onn dikenang sebagai Bapa Perpaduan Malaysia.

    4. Tun Dr. Mahathir dikenang sebagai Bapa Permodenan Malaysia.

    5. Tun Abdullah Badawi dikenang sebagai Bapa Kaki Tidur.

    6. Najib dikenang sebagai Bapa Penyamun Sepanjang Zaman!!!!!!!!!!!!

    Sekarang ni apa dah jadi dengan siasatan 1MDB, semuanya terbengkalai, Najib nak kelirukan rakyat dengan melantik pengerusi dan ahli PAC sebagai timbalan menteri dan menteri, kesannya sekarang PAC tak dapat berfungsi, Najib laki isteri dan kuncu-kuncu akan puas hati dapat menyonglap apa yang masih berbaki.

    Kemudian pemecatan Tan Sri Abdul Gani Patail dibuat secara tergesa-gesa, dituduh sakit dan tidak melalui tribunal yang menjadi undang-undang berdasarkan Perlembagaan Negara bagi tujuan pemecatan Peguam Negara. Tujuannya adalah supaya bukti penyelewengan Najib tidak dibawa ke mahkamah.

    Memang sesuai Najib dikenang sebagai Bapa Penyamun Sepanjang Zaman!!!!!!!!!!

  19. Abu Bakar says:

    System Baru, Bursa Malaysia menjunam lagi, dah lebih kurang 200 mata menjunam dalam tempoh sebulan lebih ni dari hampir 1900 maat kini dah jadi 1699.050 mata setakat tengah hari tadi.

    Pelabur takut nak melabur kerana Perdana Menteri Malaysia adalah Penyamun Sepanjang Zaman, pecat menteri kabinet serta peguam negara dan pegawai tinggi kerajaan kerana nak menghalang segala penyelewengannya dari terbongkar.

    Memang sesuai benar Najib dikenang sebagai BAPA PENYAMUN SEPANJANG ZAMAN!!!!!!!!!!!

  20. System baru says:

    Anwar itu sukakan indon abu ya, hari2 dia pergi indon abu ya.
    anwar belakon, menyanyi, menari di indon abu ya lihat dekat you tube abu ya, pelakon kegemaran abu ya itu. Lupa pesan abu ya najib tak kena menena pun raja johor, atuk dia orang kaya johor je,

    Abu ya mana betul? 700juta, 15billon,42billon,2Billon,2juta dan lain lagi dibuat macam2 angka buat buat, siapa nak percaya, mana satu betul angkar itu berubah2 pulak itu yg buat tun m itu, nampak macam nyanyok Je. Kalau tak perasan ke?
    sebab itu aku nasihatkan tun m rajin ke surau itu supaya ingatan lebih baik dan tun m tinggalKan kroni menyusahkan tun m itu itu lebih baik

  21. bajak says:

    abu bakar mula2 najib naik pm bskl berapa mata..dlm tempoh 6 tahun dh bape mata bskl naik sejak najib jd pm…tgk balik mata bskl tahun 2009 sblm najib jd pm…

  22. Abu Bakar says:

    Bajak, tahun 2009 tu dah berapa tahun ye? dah 6 tahun, orang bukannya kira perkara yang 6 tahun ke belakang, tetapi perkara sekarang dan masa depan.

    Kalau tak tau berhujah tak payah berhujah, hanya dengan komen bodo yang tak membawa faedah.

  23. Abu Bakar says:

    Apahal ni System Baru, kau nak babitkan Anwar bagai pasal apa, saya bukannya penyokong PKR, PAS, DAP atau Harapan Baru, saya tetap dengan UMNO dan Barisan Nasional dulu, kini, dan selamanya, perjuangan saya selama ini untuk memartabatkan UMNO dan Barisan Nasional bukannya kerana saya ni berfikiran CASH IS KING, tetapi kerana UMNO dan Barisan Nasional adalah parti yang saya suka sejak saya sekolah rendah lagi, saya begitu mengagumi ketokohan Tun Dr. Mahathir, terutama bila beliau berucap dengan penuh keyakinan dan penuh fakta yang meyakinkan rakyat, serta pihak antarabangsa, jiwa saya adalah jiwa UMNO dan jiwa Barisan Nasional, tapi kalau kau nak tuduh saya itu dan ini itu kau punya pasal.

    System Baru, tentu sekali kau ni bebal tak tau dengan maklumat semasa, Tun Dr. Mahathir tak pernah kata RM 42 bilion wang hutang 1MDB itu lenyap semuanya, saya ingat lagi bila isu ini terbongkar, Tun Dr. Mahathir mempersoalkan mengapakah 1MDB yang hanya bermodalkan RM 1 juta, pinjam RM 42 bilion, bersamaan 42,000 kali ganda dari modal asalnya.

    Kemudian Tun Dr. Mahahtir mendedahkan bahawa berdasarkan siasatan, sekurang-kurangnya RM 14 bilion dari RM 42 bilion itu tidak dapat dikesan ke manakah wang itu pergi dan jumlahnya berkemungkinan mungkin lebih besar dari itu, dan ini terbukti apabila makin banyak penyelewengan 1MDB berlaku, sekurang-kurangnya RM 27 bilion wang hutang itu tak dapat dikesan, termasuklah pelaburan sebanyak RM 15.4 bilion di dalam Brazen Sky, GIL Funds dan Aabar Deposit, tak diketahui apa kejadahnya pelabuaran dan di manakah pelaburan itu dibuat, hingga kini 1MDB tak mampu nak menjelaskan, malahan dokumen berkaitan juga disorong dan petugas penyiasat dari Audit Negara dihalang untuk mendapatkan dokumen-dokumen berkaitan kerana disyaki dokumen berkaitan banyak rahsia penyelewengan Najib dan kunc-kuncunya.

    Itu baru isu RM 15.4 bilion, kemudiannya, pelaburan 1MDB dalam join venture dengan Petrosaudi, baru dua hari tandatangan perjanjian joint venture, maka 1MDB melabur USD 700 juta, sedangkan 6 bulan kemudian joint venture itu dibatalkan, tetapi wang pelaburan USD 700 juta yang dilabur oleh 1MDB tidak dipulangkan, malahan ditukar menjadi murabahah jadah apa entah. Kemudian, sudahlah perjanjian Joint Venture itu dibatalkan, 1MDB beri lagi hutang kepada Petrosaudi sebanyak USD 500 juta dolar, dan kemudiannya ditambah lagi USD 350 juta dolar, apa kejadahnya semua ini? 1MDB ni nak buat berniaga ke tukang beri hutang? Malahan wang itu entah ke mana perginya pun tak tahulah.

    Kemudian isu pelaburan di Cayman Island, dari tunai berjumlah USD 1.103 bilion yang disimpan di dalam BSI Singapore Limited kemudiannya bertukar kepada aset, lepas tu unit, berlaku selepas pendedahan oleh Penguasa Kewangan Singapura kepada Bank Negara mengenai bukan tunai yang disimpan oleh 1MDB dalam BSI Singapore Limited, tetapi paper asset kelas ketiga, yang nilainya tidak diketahui dan dipercaya adalah sangat rendah, bila tanya kepada Menteri Kewangan Kedua, dia hanya jawab just unit, apa punya bodo jawapan macam tu, itu pun Najib kutip jadi menteri.

    Bukan itu sahaja, pembelian stesen janakuasa elektrik yang dah nak luput tarikh lesen operasi mereka dengan harga RM 18 bilion, malahan ada satu stesen janakuasa Genting Sanyen, harga pasaran RM 400 juta, tapi dibeli dengan harga RM 2.3 bilion, rugi RM 1.9 bilion.

    Tak cukup dengan itu penyelewengan tanah di TRX dan Kem Sungai Besi, malahan sampai mengheret Tabung Haji, FELDA, FELCRA, KWAP, KWSP dan kemudiannya TNB menyebabkan makin banyak yang rosak, bukan sikit-sikit berbilion ringgit.

    Tak payah putar lagilah, rakyat dah ada maklumat.

  24. bajak says:

    kamu tu yg bodo..di zaman tun mahathir pn penah berlaku bskl jatuh malah lebih teruk dr skrg..kamu nk ckp yg tun mahathir tu menyamun gak ke?hujah kamu ni penuh ngan emosi yg melampau sbb tu kamu ni mcm org merapu je..

  25. Abu Bakar says:

    Bajak, zaman Tun Dr. Mahathir, BSKL jatuh bukan disebabkan isu macam 1MDB ni, zaman sekarang pelabur takut melabur sebab Perdana Menteri Malaysia ni adalah suspek kes jenayah, menyamun harta negara, cuma Ketua Polis Negara sahaja yang tak tangkap Najib sebab harap jawatannya dapat disambung kotrak lebih lama lagi selepas ini.

    Bajak, kau ni tak faham bahasa, masa zaman Tun Dr. Mahathir BSKL jatuh sebab krisis matawang seluruh dunia, tapi masa Najib ni, matawang negara lain yang menjadi jiran Malaysia meningkat, cuma ringgit sahaja yang menjunam, itulah lain kali bila nak berhujah tu gunakan otak, gunakan akal, bukannya melalak tak tentu hala guna kepala lutut.

  26. alexo says:

    Abu Bakar, saya suka komen2 saudara.
    Go..Go…go Bru, kasi hantam sama ini pukimak balaci2 bebal Najib. Otak mereka letak di pungkok.

  27. Abu Bakar says:

    Thank you Alexo, perjuangan bukannya kerana Tan Sri Muhyiddin hilang jawatan, tetapi kerana kezaliman serta kes menyamun harta negara oleh Najib dan kuncu-kuncunya.

  28. bajak says:

    hmmmm…yela ikut ko la abu bakar…yg duk ckp org laen balaci tu elok sgt ke ngata org mcm tu…korg je la yg pandai…org laen yg xsefahaman ngan ko sume nye di gelar balaci la mcm2 la…

  29. Abu Bakar says:

    Bajak, dah memang balaci apa lagi saya nak gelar, takkan nak gelar tuan guru pula kot?

    Sampaikan Najib buat salah bukan main besar, malahan menjadi penindas, menyeleweng, menyamun, itu pun korang sokong lagi, tak ke orang macam ini adalah balaci? Sedarlah balaci tu hanyalah pak turut, buatlah apa saja, tak kira betul atau salah semua turut saja, itulah balaci.

  30. bajak says:

    setiap pemimpin ade pengikut nye tp perlu ke ckp pengikut pemimpin tu sbgai balaci…mungkin kamu pn layak di gelar balaci…balaci sape sy xtau la…

  31. Abu Bakar says:

    Mengikut pemimpin tu biarlah berpada, sampaikan pemimpin tu kaki songlap, menyamun, kalau itu pun nak disokong itu dah teruk, orang macam itu digelar balaci, bukannya pengikut, tetapi balaci, barua, pecacai dan seangkatan dengannya.

    Isunya Najib adalah suspek jenayah, kemudian dia buat perkara yang menyekat siasatan melibatkan kes jenayahnya itu, iaitu melantik pihak dalam PAC menjadi menteri dan timbalan menteri, supaya PAC akan tergantung dan tak boleh beroperasi untuk menyiasat penyelewengan Najib.

    Tengoklah perbuatan Najib itu, takkan itu pun nak kau sokong? Orang yang menyokong perkara macam itu layak digelar balaci, barua, pecacai dan seangkatan dengannya.

    Kalau kau nak marah dengan saya wahai bajak, itu kau punya pasal, tapi saya menyatakan apa yang hakikat sebenarnya.

  32. System baru says:

    anwar pulak bapa LGBT tegak betul tak abu bakar,tun m berjaya moden malaysia tapi gagal pembangunan bumiputera, apa pagang dan ucap dia gagal dia pegang jadikan perimsip diri dan apa tulis surat untuk tuk razak sendiri mudah lupa,bila di banggunkan kroni jual projek pada apek betul abu bakar, kroni gila nak kahwin artis, bila bankrap salahkan orang betul abu bakar, kroni bermewah2 walaupun duit ada 1juta betul abu bakar,kroni yg gagal tolong bumiputera betul abu bakar. syarikat glc rajin bagi projek pada apek betul abu bakar, aku ingat dulu masa aku kecik jalan dua lorong bagi pada apek betul tak abu bakar, salah siapa dah pegang 22tahun bumiputera gagal capai 30% ekonomi nya sila jawab?

    sila jawab Mungkin kau tak boleh jawab soalan ini

  33. System baru says:

    orang tak tahu ekonomi boleh kau tipu abu bakar

  34. Abu Bakar says:

    Kau tahu sangat ke ekonomi wahai System Baru? Najib beri alasan isu ekonomi Greece menyebabkan matawang ringgit jatuh, tetapi apakah hubungan dagang antara Greece dengan Malaysia terlalu besar hingga boleh menyebabkan kejatuhan ringgit? Hubungan dagang antara Malaysia dengan Greece adalah terlalu kecil.

    Oleh sebab itu, mengapakah isu ekonomi Greece menyebabkan nilai Baht Thailand naik sampai 2 baht dari 10 baht bersamaan RM 1 sekarang dah jadi 8 baht bersamaan RM 1. Malahan Dolar Singapura dan Dolar Brunei pula, dari RM 2.50 untuk 1 dolar singapura dan brueni, sekarang hampir RM 3.00 untuk 1 dolar brunei dan singapura.

    Tak payah nak putar belit lagilah, kononnya nak menipu pandai ekonomi, tapi akhirnya dia sendiri yang tak tau apa-apa.

  35. Abu Bakar says:

    Kau tak payah nak membohong sangatlah wahai System Baru, kononnya Tun Dr.Mahathir gagal bangunkan bumiputera, di zaman Tun Dr. Mahathir ekuiti ekonomi Malaysia naik mendadak dari tak sampai 10% semasa Tun Dr. Mahathir mula-mula jadi Perdana Menteri hingga melebihi 20% semasa Tun Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri, malahan profesional Melayu juga banyak terhasil kesan dari projek Dasar Pandang Ke Timur yang diilhamkan oleh Tun Dr. Mahathir untuk membangunkan orang Melayu dalam bidang profesional seperti perubatan, kejuruteraan, sains dan teknologi.

    Kau ni mungkin baru keluar gua kot merapu yang bukan-bukan sahaja wahai System Baru, tak sesuai kau guna nama tu, sesuainya kau guna nama Zaman Batu, merapu entah apa-apa.

  36. System baru says:

    Siapa heret kwsp, tabung haji dan petronas bukan tun m dan anwar end the geng,lupa pesan aku tengok, Di amerika, jepun selalu turuh naik tak ada pun ekonomi dia jatuh dengan teruk, fikirkan ia kawan. Saham bukan penentuk naik turun ekonomi tapi perdangang luar dan dalam pasaran tempatan penentu nya,ada faham, kalau tun m hebat kenapa perjuangan dia paling utama pun dia telah gagal dia capai 30% ekonomi bumiputera. Jadi terpaksa dia letak jawatan.

    Kalau najib lupakan perjuang paling asal bangunkan ekonomi bumiputera baru aku lawan dia, tapi tun m gagal sebab percaya anwar sangat itu sebab gagal. Jadi jika najib gagal dan lupakan penjuangan bangunkan bumiputera baru aku lawan dia ada faham

  37. System baru says:

    Masuk univesiti Menjadi orang perkerja itu nama jadi macai, lihat berapa ramai orang melayu masuk kerja di syarikat apek hanya di jadi macai ada faham tak. Mereka menghasut tun m kononnya orang melayu tak tahu berbahasa inggris sila jawab?, ada antaranya syarikat apek letakkan syarat bahasa kuasai menterin dan china only, bukan ini ajaran tun m itu. lihat di syarikat antarabangsa apabila apek kuasai jawatan penting semua jawatan bagus bagi pada apek, jawatan pengurus stor barang bagi pada melayu.yg tak ada elaun bagi pada melayu yg angkat barang bagi pada melayu, yg banyak elaun bagi pada apek Ini sikip di ajar oleh tun m itu.

  38. System baru says:

    Abu bakar naik disebab kroni yg tak nak tolong bumiputera baik tak payah,kroni hanya menolong apek dapat projek betul tak? sila jawab aku ini syarikat kroni tun m dan syarikat glc ada ke bagi melayu projek tak ada kan, malah projek buat jamban pun bagi pada apek.

  39. Abu Bakar says:

    Apa punya mangkuk tingkat kau punya pemikiran ni wahai System Baru aka Zaman Batu?

    Bila masa Tun Dr. Mahathir dan Anwar heret KWSP, Tabung Haji, Petronas ‘melabur’ dalam 1MDB? Kau ni sakit mental ke?

    Isu ekonomi Malaysia yang merudum disebabkan pelabur takut dengan Perdana Menteri Penyamun, dan sedikit sebanyak faktor ekonomi antarabangsa.

    Tak payahlah kau nak merapu tak tentu hala di zaman Tun Dr. Mahathir, sebab zaman itu rakyat hidup selesa kerana kepimpinan negara yang bijak seperti Tun Dr. Mahathir, sebab itulah dalam krisis kewangan tahun 1997-1998, dalam beberapa bulan sahaja ekonomi negara pulih, sebabnya barisan kepimpinan dalam Barisan Jemaah Kabinet ketika itu adalah barisan kabinet yang berwawasan diketuai oleh Perdana Menteri yang berwawaasn, bukannya macam masa Najib ni, diketuai oleh penyamun dan barisan kabinet mangkuk tingkat yang jenis tunggul.

  40. Abu Bakar says:

    Mentaliti pecacai CASH IS KING seperti System Baru a.k.a Zaman Batu ni dah merapu entah apa-apa, bab syarikat apek, itu syarikat apeklah yang kau melalut tak tentu arah ni pasal apa? Apa kena mengena Tun Dr. Mahathir dengan syarikat apek tu pula? Malahan semasa Tun Dr. Mahathir menjawat jawatan Perdana Menteri ramai orang Melayu yang berpendidikan tinggi dilantik menjawat jawatan tinggi dalam GLC, kau tak payah nak membohonglah kata Tun Dr. Mahathir menganaktirikan orang Melayu, kerana Tun Dr. Mahathir di zaman dia jadi Perdana Menteri, dia lindungi tolong orang Melayu pada masa yang sama melindungi dan membantu orang bukan bumiputera untuk turut bersama-sama menikmati kekayaan negara ini.

    Bukannya macam Najib, dalam Petronas sendiri dah ramai pengurus peringkat pertengahan dikalangan Melayu digantikan dengan bangsa lain, lepas tu dalam Maybank pun sama.

    Berhubung isu projek, Tun Dr. Mahathir banyak bantu orang Melayu, malahan kepimpinan parti bukan bumiputera dalam Barisan Nasional menerima perkara ini dengan baik kerana walaupun orang Melayu dibantu dari segi projek kerajaan, tetapi orang bumiputera juga mendapat keuntungan bila mereka menjadi pembekal bahan mentah kepada kontraktor Melayu.

    Tun Dr. Mahathir dan kepimpinannya samada dari kalangan bumiputera dan bukan bumiputera bertolak ansur dalam memajukan rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, walaupun bumiputera dibantu dengan projek kerajaan, tetapi bukan bumiputera juga dapat manfaat sebagai pembekal bahan mentah, situasi menang-menang.

    Tapi zaman Najiblah yang mana kontraktor bumiputera lingkup dikerjakan oleh dasar bodoh Najib, macam di dalam GLC, banyak GLC membuat anak syarikat sendiri, kesannya kontraktor bumiputera gulung tikar.

    Najib tak reti nak imbangkan kepentingan antara kaum, dia hanya rasa dirinya pandai lebih dari orang lain, sedangkan dia melingkupkan negara ini.

    Tak payah nak putar belit lagilah, di zaman Tun Dr. Mahathir kerajaan mendapat sokongan padu dari semua lapisan kaum, sebab itulah Barisan Nasional menang setiap kali PRU dengan majoriti lebih 2/3 kerusi parlimen, tapi zaman Najib ni mujurlah orang Melayu tolak PAS sebab PAS bersubahat menjadi balaci DAP sebelum ini, orang bukan bumiputera dah menolak Barisan Nasional kerana tak puas hati dengan dasar pentadbiran Najib yang menjahanamkan negara ini.

    Sudah-sudahlah nak kelentong, rakyat tahu hakikat sebenar, tak payahlah nak menipu lagi, kalau tak tau nak berhujah, beri hujah merapu tak tentu hala, lebih baik diam, itu lebih elok.

  41. System baru says:

    Pembekalan bagi pada apek walau pun ada syarikat bumiputera, disebab apek lah , bagi semua projet buat jamban dan buat jalan dua lorong pun bagi pada apek lepas itu salahkan melayu mudah lupa. Sebenarnya kroni mudah lupa tak menbantu syarikat bumiputra untuk berjaya, sekarang salah siapa sila jawab abu bakar?, kalau kenapa gagal 22tahun. Sebenarnya lebih 30% ekonomi bumiputera berjaya bangunkan jika 22 tahun dibuat dengan bersunguh2, syarikat bumiputera gagal di sebab kroni tun m yg mudah lupa, tak Akan salahkan 22tahun mudah lupa, sepatut tun m majukan bahagiah pembekal untuk orang melayu bukan menbeli pada apek, ingat nabi muhamad s.w.a ketika sampai madinah apa dia lakukan pertama bina majid dan pasar, nabi arahkan sahabatnya majukan bahagiah pembekal dan logistik untuk orang islam di madinan meniaga, tun m sendiri gagal bangunkan logistik Dan bahagian pembekalan untuk orang islam,macam nak berjaya 30% ekonomi bumiputera itu sila fikirkan

Leave a Reply