Menu Utama

Polis Wajar Tangkap Ketua Peniaga Bukit Bintang

Polis dan Rakyat tidak harus berkompromi dengan kegiatan mencetuskan huru-hara di negara ini melalui sentimen kebencian antara kaum dan anti pasukan keselamatan.

Kita menyokong tindakan Polis menangkap mereka yang melakukankan hasutan sehingga mencetuskan pergaduhan kaum Melayu dan Cina di Plaza Low Yatt beberapa hari lalu.

Ketika Polis berusaha menangani keselamatan rakyat dan negara, Ketua Peniaga dan Penjaja Kecil Bukit Bintang, See Foo Hoong mempetikaikan tindakan Polis menangkap dan menahan mereka yang dipercayai terbabit dengan kekecohan ini.

“They (police) are a bit too much, making the consumers to think the mall is problematic. The traders are perturbed and do not know when the fiasco will over.

“The brawl has made the trader suffering losses. The customers dare not come for shopping.

“The police action has scared off traders. We hope police could be more fair and mild in probing. Let the traders have a rest,” See, who operates a handphone shop in nearby Jalan Alor told a media conference in Low Yat Plaza late evening.

Ini merupakan sikap kurang ajar daripada ketua persatuan yang cuba mencetuskan kekacauan baharu dengan membuat tuduhan tidak masuk akal kepada pihak berkuasa.

Polis perlu mengambil tindakan tegas supaya ia memberi pengajaran kepada pemimpin masyarakat yang lain agar tidak cuba mencetuskan satu sengketa baharu dalam masa terdekat ini.






6 Komen to Polis Wajar Tangkap Ketua Peniaga Bukit Bintang

  1. semangat dato' haron says:

    Sombong punya peniaga. Lps ni tgklah tsunami politik baru anak muda melayu terhadap monopoli dan penindasan ekonomi terhadap mereka oleh peniaga tamak dan sombong. Selama ni korang mudah berniaga sbb kesederhanaan politik org melayu melalui UMNO. #Sekolah1Aliran.

  2. semangat dato' haron says:

    #JihadEkonomiMelayu

  3. semangat dato' haron says:

    Saya bersimpati pd polis bila orang ada kepentingan baru puji polis jika tidak polis akan dikutuk setiap masa sbg jahat, pemakan rasuah dll. Ni x pasal2 nk dkt raya byk polis dibekukan cuti. Nampak x pengorbanan polis di situ. Peniaga ni bknnya fikir apa duit mereka jauh lg byk berbanding polis yg terpaksa berkorban cuti raya kerana mereka.

  4. Semangat Ramadhan says:

    Dalam pada kekaburan akan versi sebenar yang telah berlaku sehingga tercetusnnya peristiwa ‘rusuhan kaum kecil’ itu, kita tetap cenderung untuk percaya bahawa pembeli muda melayu itu memang ditipu dengan barang tiruan. Yang pasti dia tentu akan didakwa atas kesalahan mencuri kerana teori itulah yang sudah dijaja oleh semua cina. Bahawasanya pemuda melayu itu mencuri dan dia dibelasah kerana mencuri.

    Apabila dibicara dia kena maintain yang dia ditipu bukan pencuri. CCTV sebenar akan jadi bukti dan bukan CCTV yang mengelirukan yang sedang diviral.

    Dari situ kebenaran akan muncul. Lowyat akan dilihat sebagai gedong barang tiruan dan selepas ini biar penggemar barang tiruan saja melanggan disitu bukan semua orang.

    Apa macam… setuju. Lowyat juga akan dijadi medan latihan ilmu pertahan diri. Orang melayu yang baru habis perguruan silat gayung, silat sendeng, silat cekak, silat harimau, tomoi dan kickboxing boleh berkunjung kesana. Yang menunggu ialah cina yang baru tamat belajar kungfu, kungtau, taici atau silat cabutlari. Kita tak rasa orang melayu yang baru tamat berguru mereka rasa gentar dengan kungfu cina. Cina yang naik konpius dan gerun dengan silat melayu dan ini memang terbukti.

    Saya menulis bukan tujuan menghasut atau racist atau mahu ajak cina berperang. Kita cinta keamanan tetapi kita jugak bosan dengan cara sesetangah pihak handle peristiwa ini. Ini kes jenayah menipu dan memukul bukan kes politik atau rasuah. Maka kes ini perlu dihandle secara kes jenayah lain dihandle tanpa cover up, tamper evidence, tanpa pusing fakta dan tukar cerita.

    Pada anggota polis yang telah bertungkus lumus bekerja keras mencegah perkara ini dari merebak kita ucapkan syabas. Kita harap tak ada anggota yang ditugaskan utk sediakan cover ups.

  5. itsme says:

    ketaksuban sesetengah kita org Islam dlm berbelanja membuatkan peniaga2 senyum lebar tdk kira masa, hendak2nya bila sampai musim perayaan. Kalau nak ikutkan apa masalah budak tu sampai perlu beli hp sedang org Islam lain sibuk mengejar LAILATULQADAR??

    oeniaga2 tdk akan besar kepala jk kita tdk “BERI” mrk itk besar kepala, tp hr ini kita penyebab mrk besar kepala…

    seharusnya kita suruh mrk ikut rentak kita tp ini tdk kita pulak terkinja2 ikut rentak mrk… la ni satu malaya kecoh pasal isu remeh begini.. hidup cuba jgn sengal sgt!!

  6. Wong Pin Ter says:

    Bila cakap pasal isu perkauman jangan cakap tuju pada Melayu sahaja. Lihat juga amalan dan tindakan berunsur perkauman daripada kaum lain juga.

Leave a Reply