Menu Utama

PAS & DAP: Berapa Kali Nak Putus Daa…

flag-DAP-PAS2-600x360

PAS semalam khabarnya mengumumkan untuk memutuskan terus hubungan dengan DAP tapi seperti mana biasa, masih mengekalkan kerjasama di Selangor.

Ini adalah kemuncak kepada beberapa kejadian ‘putus’ membabitkan DAP dan PAS sebelum ini.  Biar penulis refresh sikit insiden ‘putus’ yang dimaksudkan:-

24 Mac – DAP Sarawak Keluar Pakatan, putus hubungan dengan PAS

24 Mac – DAP Pusat putus hubungan dengan Hadi, tapi kekal hubungan dengan PAS

6 Jun –  Muktamar PAS terima usul putus hubungan dengan DAP, tapi tunggu mesyuarat Majlis Syura

17 Jun – DAP Isytihar Pakatan dah mati, putus semua hubungan dengan PAS bila kumpulan pro Hadi kuasai PAS

Ceritanya, putus sesaja, tapi realitinya, takde apa yang putus pun.  Semua masih sama, masih macam dulu.

Rakyat patut tanya, apa faedah buat semua ni?  Adakah nak mengelirukan rakyat, adakah nak menipu penyokong (terutama kaum cina), atau macam mana?

Kalau nak putus hubungan, putuslah terus, bubarkan kerajaan Selangor atau bentuk pakatan politik baru dan teruskan hidup dari situ.  Bila parti Yong Teck Lee putus hubungan dengan BN, Presidennya bertanding lawan calon BN dalam PRU13, itu baru betul putus.

Ini dia kata putus, yang satu lagi ni pun kata putus tapi kerjasama di Selangor jalan.  Azizah panggil mesyuarat dekat padang kawad parlimen, hampir semua Ahli Parlimen PAS dan DAP duduk bersama-sama, putus apa benda macam itu?

Bila WSJ fitnah Perdana Menteri, PAS (kecuali Hadi dan Haron Din) dan DAP, bersinsing lengan mahu Najib letak jawatan.  Putuskah macam itu?

Senang kata, ini semua hanyalah permainan politik, tak payahlah beri perhatian sangat.  Penulis angkat isu tersebut hari ini pun sebab nak kongsi pandangan akan permainan politik terbaru puak-puak ni.

Rakyat patut dah sedar bahawa puak-puak ini tak habis-habis berpolitik, kalau tak itu, fitnah orang sana sini. bila nak habis pun tak tahu.






11 Komen to PAS & DAP: Berapa Kali Nak Putus Daa…

  1. tengkudin says:

    wayang je lebih PAS DAP ni. kalau korang tidak percaya tengok la sandiwara lepas ni

  2. Anak_Nogori says:

    Sekiranya PAS serius putuskan hubungan Tahaluf siyasi dgn DAP, kerjasama dgn PKR….desak lah exco DAP Selangor letak jawatan.

    jangan main wayang sangat…rakyat pun muak.

  3. ToraTora says:

    biasalah PAS..matlamat menghalalkan cara..dalam hati diakhirat nak masuk syurga..tapi kat dunia langgar ajelah.

  4. Meriam Buluh says:

    Politik sebegini adalah politik pendekatan munafik. Mengikut pemahaman mereka politik itu peperangan, dan peperangan menghalalkan tipu daya. Jadi politik mereka menghalalkan tipu daya.

  5. Meriam Buluh says:

    Kita tunggu ulang tayang drama ‘U-turn’ apabila PRU14 dah dekat nanti.

  6. Meriam Buluh says:

    Kalau PAS kata putus kerjasama dengan DAP tapi masih mahu teruskan hubungan dengan DAP di Selangor boleh diibaratkan sudah jatuh talak tapi masih mahu terus bersenggama kerana mahu terus merasai nikmat yang selama ini dirasai ketika bersama. Ini golongan pelacur politik…melacurkan agama untuk survival politik sesat mereka.

  7. Meriam Buluh says:

    Kenyataan penuh Majlis Syura PAS:

    Pas terus istiqamah dengan prinsip Islam sebagai rahmat untuk semua yang menegakkan keadilan dan kesejahteraan untuk semua kaum. Oleh kerana itu, PAS konsisten meneruskan hubungan dengan semua pihak menerusi hubungan tahaluf siasi bersama parti politik dan NGO (pertubuhan bukan kerajaan) bukan Islam.

    Dalam masa yang sama Pas tetap teguh berpegang dengan dasar-dasar Islam ketika berhubung dengan semua pihak.

    Namun Majlis Syura Ulama kesal dengan tindakan-tindakan provokasi berterusan dan keputusan DAP yang mengecam dan melanggar semangat kerjasama Pakatan Rakyat, serta campur tangan dalam aqidah, dasar dan matlamat PAS. Oleh itu, Majlis Syura Ulamak memutuskan bahawa hubungan tahaluf siasi dengan DAP terbatal.

    Dalam masa yang sama, PAS mengekalkan tahaluf siasi bersama PKR.Keputusan ini diserahkan kepada Jawatankuasa Kerja PAS Pusat untuk dilaksanakan menurut kesesuaian dan keperluan politik semasa.

    Datuk Dr Nik Muhammad Zawawi Salleh
    Setiausaha Majlis Syura Ulama,
    24 Ramadhan 1436 / 10 Julai 2015

  8. Meriam Buluh says:

    Kesimpulan:

    PAS – Parti Ajaran Sesat

    No less..

  9. sman says:

    Jangan terlalu menghina Pas.Lain dulu lain sekarang ,saya percaya pendirian Pas kali ini adalah ikhlas dalam menolak DAP.Saya rasa tak lama lagi Pas pun akan berpisah juga dgn PKR,jika PKR tetap kamcin dgn DAP.Atau pun mungkin juga PKR menolak DAP juga mengikut langkah Pas. Ini bergantung juga dgn keadaan UMNO.Kalau Umno kuat PKR akan tetap bersama DAP bagi memancing undi bukan Melayu,tapi kalau Umno lemah PKR mungkin tolak DAP dan bersama Pas utk menggantikan Umno dgn memancing undi Melayu.Namun walau apa pun saya berpandangan Pas dgn PKR pun tak boleh berkawan kekal,terutama dgn ada nya orang seperti Nurul Izah,yg sering mengeluarkan kenyataan liberal yg bercanggah dgn Islam,kecualilah Azmin berjaya amenewaskan pengaruh keluarga Anwar.

    Saya bersyukur dgn pendirian Pas,sekurang-kurangnya lepas ini tak ada lagi pihak yg lantang mahu menggunakan nama Allah sewenang-wenangnya.

  10. Younger But Wiser says:

    For a long time already Muslims have been and are still being mocked, ridiculed and provoked by DAP leaders, DAP supporters, The Star, MalaysiaKini, The Malaysian Insider, Free Malaysia Today, Malaysia Chronicle, The Heat, the Malay Mail and other toilet tabloids. If their speeches, postings and articles are not provocative enough, then look at the comments by the bangsats where the opposition news portals deliberately allow if not invite racist and provocative comments. This is not the Malaysia that we know, this is not the Malaysia that we want.

    And yet PAS slept with DAP, and Pasma is the byproduct of that affair. I am not that convinced that they are really torn apart. I believe the announcement are just one of their games out of so many games they had played this far. To prove it, PAS is still sleping with PKR that sleeps with DAP in the same bed. These jokers and their wayang kulit production. Hypothetically if a scenario should arise akin to GE12 2008 in Perak or GE13 2013 in Selangor, what will these jokers do? Kiss hug, i love you so on then all get on the bus with their very own driver, laws and roads. A marriage of convenience jatuh talak not applicable..

Leave a Reply

Threesome