Menu Utama

Kasihan Melayu Terkial-kial mempertahankan DAP

Penulis merasa kasihan kepada seorang anak muda Melayu yang terkial-kial mempertahankan Parti Tindakan Demokratik (DAP) bukan sebuah parti cauvinis dalam satu wawancara dengan portal berita Malaysiakini.

teresa-jawiSyefura Othman atau lebih dikenali dengan panggilan Rara, tampil dengan bertudung menyatakan sepanjang penglibatan beliau sebagai Ahli Jawatankuasa DAP Selangor, tidak ada sebarang tindakan atau keadaan yang menujukkan DAP parti perkauman atau rasis.

“Alhamdulillah saya sangat selesa berada dalam DAp, bersama pimpinan DAP dan rakan-rakan…” kata Rara.

Kita tidak kisah jika Rara selesa bersama DAP. Ia adalah pilihan beliau. Ia memang hina dan jelik, tapi bukan sesuatu yang aneh kepada Melayu hari ini.

Yang kita ambil peduli ialah kenyataan Rara bahawa orang Melayu sebagai majoriti harus bertolak ansur dengan kaum lain terutama dalam isu pendidikan satu aliran.

Pemberita: “Mengapa pemimpin tertinggi DAP tetap mahu Sekolah Jenis Kebangsaan Cina jika mereka bukan parti rasis. Mengapa tidak hanya sekolah satu aliran?”

Rara: “Bagi pendapat saya, setiap orang ada hak dan pendirian masing-masing. Dan…bagi pendapat saya ini bukan soal mahukan sekolah satu aliran atau dua aliran. Tapi ia berbalik kepada Perlembagaan juga. Tak boleh senang hendak ubah perlembagaan. dan juga banyak isu kita perlu selesaikan dulu sebelum kita hendak selesaikan isu sekolah satu aliran dan dua aliran ini.”

Soalnya, jika mereka bukan parti rasis mengapa DAP masih mahu sekolah aliran cina dikekalkan? Rara tidak perlu bercakap soal Perlembagaan atau isu lain kerana ia soalan mudah sahaja.

Jika DAP parti memperjuangan keadilan dan kesamarataan antara kaum, mengapa mereka tidak boleh menerima sekolah aliran bahasa kebangsaan sebagai sistem pendidikan tunggal?

Kasihan Rara gadis Melayu yang dipergunakan oleh DAP untuk kepentingan politik sebahagian kaum Cina. Jika beliau baca Perlembagaan Malaysia dengan betul tentu beliau tahu kewujudan sekolah aliran Cina ini sepatutnya sudah dimansuhkan 10 tahun selepas merdeka.

Beliau juga berpesan sebagai kaum majoriti di negara ini, orang Melayu perlu bertolak ansur dengan kaum minoriti serta perlu sensitif antara satu sama lain.

Soalnya, apa lagi yang orang Melayu belum bertolak ansur? Jangan main tuduh dan dakwa sahaja seolah-olah orang Melayu ini kejam, menindas bukan Melayu dan tidak berperikemanusiaan.

Bangsa Melayu ini paling banyak bertolak ansur. Tidak percaya? Pergilah ke negara lain boleh ada sekolah aliran lain selain sistem pendidikan aliran bahasa rasmi secara sewenang-wenangnya dan tumbuh bagai cendawan selepas hujan?

Adakah di negara lain, kaum Cina dibenarkan menguasai ekonomi, media, infrastruktur, letrik, judi, permbinaan sehinggakan 25% kaum Cina menguasai hampir 70% kekayaan negara. Malah sekarang mereka juga mahu menguasai politik dengan dibantu oleh Melayu seperti Rara dan Melati. – MYKMU.NET






18 Komen to Kasihan Melayu Terkial-kial mempertahankan DAP

  1. semangat dato' haron says:

    Perempuan Melayu mudah diperalatkan. Taraf Rara sama seperti keldai dadah yg diperalatkan di airport.

  2. WTF says:

    Percayalah, dalam masa tak sampai 10 tahun akan datang Rara Othman/Young Syefura PASTI akan sedar yg DAP ni memang parti cauvinis.

  3. raplahjingaa says:

    Bersepah perempuan melayu macam ni…..perempuan akhir zaman.

  4. cina malaysia says:

    Cina menguasai hampir 70% kekayaan negara…..jgnlah tipu…..

  5. WTF says:

    Nampaknya saudara cina malaysia adalah salah seorang berbangsa Cina yg GAGAL di Malaysia

  6. halim says:

    lala ada
    DIPLOMA NURSE..
    apa nak kata.. Pendidikan tahap tu..
    Cina dap senang menipu.. Baru nk kenai politik
    katanya nak daftar kelas belajar pasai parti demokratik..
    Baru nak daftar dan nk belajar..
    Senang cina dap kencing dia.. Kesian..
    Kail panjang sejengkal tapi nk tunjuk terror.. Perasan diiktiraf oleh dap
    limelight la konon
    akhirnya islam dan melayu dia jual dan terjual..

  7. gambus says:

    cina mengaku mereka kuasai 70% kekayaan negara , tapi kenapa DAPigs kata kat Malaysia mereka kena discriminate dan macam-macam lagi , tak kee bodoh namanya tu apek cina malaysia !!!

  8. Ken says:

    Apakah “pendidikan vernakular Cina” ada kaitan dengan Universiti Malaysia yang lemah dan pengiktirafan yang rendah, pengangguran siswazah, kadar jenayah, rasuah, kejatuhan Ringgit, hutang negara, pendapatan negara, ketelusan kehakiman, kegagalan industri kereta kita, rawatan perubatan yang berkualiti rendah, pelaburan asing dan golongan Melayu miskin luar bandar?? Tiada!

    Apa yang orang Melayu hilang kononnya bertolak ansur?? Adakah pendidikan vernakular mengambil kerja anda? Pendapatan anda? Kualiti hidup anda? Sekolah anda? Kemahiran anda? Budaya anda? Bahasa anda? Tiada!

    Bidang kepakaran perubatan, undang-undang dan kejuruteraan di Universiti tempatan diberi 90% kepada Melayu. Bahkan, Industry berat, institusi bank dan kemudahan-kemudahan dan tenaga negara, semuanya diberi kepada Melayu. Jadi, kaum manakah yang lebih bertolak ansur??

    Jika anda bimbangkan bahawa pendidikan vernakular Cina membuat mereka lebih bodoh, biarkan ia menjadi. Jika pendidikan vernakular membuat Cina mendapat kerja di China, tetapi tidak di Malaysia, biarlah ia menjadi?? Ia tiada kena-mengena dengan kepentingan Melayu pun! Jadi, siapa yang bersalah? UMNO tidak bersalah??

  9. Pemerhati says:

    ‘cina malaysia’ bodoh, hipokrit & tamak serupa babi sampai taik pun dia nak makan untuk dirinya

  10. Pemerhati says:

    si rara ni memang melayu bodoh, kalau nak dikata pandai sudah tentu dia tahu nak buat apa(sebagai ujian kepada partinya) untuk membuktikan DAP bukan parti cauvinis kecinaan yang melampau apatah lagi tak tahu kenang budi terhadap kebaikkan Orang Melayu yang telah banyak bertolak ansur

  11. Memang Terok says:

    Pada sesetengah manusia apabila mereka buat sesuatu yang berbeza membuatkan mereka rasa lain dan berbangga dengan kelainan itu. Saperti perbuatan memelok anjing dan mendokong anjing contohnya. Kerana muslim lain tidak memegang anjing dan dengan memegangnya timbul rasa bangga. Aku muslim yang berbeza.

    Berada bersama kaum kufar dalam parti yang bernama DAP serupa dengan memegang anjing ditangan kanan dan pegang babi ditangan kiri. Itu andaian segi zahirnya sedangkan akidah atau kepercayaannya akan lari sebagaimana seorang munafik laknatullah.

    Manusia bodoh dalam DAP seharusnya sedar bahawa mereka dididik salah cara oleh orang tua mereka . Ye, Mereka berhak bebas pilih dan bebas anutan tetapi bukan untuk bebas menjadi pengkhianat bangsa, agama dan negara, menmyedari DAP adalah pembunuh pribumi yang bakal menidakkan banyak hak kita jika diberi peluang apa jua.

    Bodoh sekali melayu jenis ini. Rugi dan malang mak bapak mereka

  12. WTF says:

    Saudara Ken, anda benar2 membuka mata saya

    Syukurlah ada SRJKC yg melahirkan bangsa Cina yg diperintah dari dulu, kini, akan datang dan selama4444nya kekal abadi oleh bangsa Melayu di negara Malaysia

    Chinese Malaysian are VERY SPECIAL, don’t you agree on this assessment saudara Ken???

  13. halim says:

    ken
    kalau tiada masalah malaysia malaysian.
    Apa masalah kalau dibubarkan sekolah cina dan india?
    jadikan sekolah kebangsaan semuanya should be no issue..
    So tak yah maintain sekolah jenis cina dan tamil..

  14. anne says:

    Malays are the best. They are open for changes. Can compromise with other races. Willing to help the minorities. Willing to protect the weaker ones the poors and the elderly. Honest in their job duties. Never cheat and lie to others. No corruption no hate speech etc. You can name it. The list will never end. If course there are still a bunch of defect in 0.00001% who acted the opposite of all nilai2 murni yg itu. Kasihan.

  15. Wong Pin Ter says:

    Sistem pendidikan berasaskan kaum akan mengukuhkan sistem ekonomi berasaskan kaum. Sistem ekonomi berasaskan kaum akan menyuburkan sistem politik berasaskan kaum. Untuk menghapuskan politik perkauman maka sistem pendidikan dan ekonomi berasaskan kaum mwsti dihapuskan terlebih dahulu.Jika tidak politik perkauman akan kekal sampai bila-bila.

    Melayu banyak terima rasuah. Tapi siapakah paling banyak memberi rasuah?
    BMF bangkrap- George Tan tipu
    Perwaja bangkrap – Eric Chia tipu
    1MDB bangkrap – Jho Low tipu
    Melayu banyak hisap dadah. Tauke besar dadah siapa?

    Tapi tidak dinafikan Melayu memang mudah kena tipu sejak zaman Portugis menyerang Melaka.Yang terbaru kena tipu adalah perempuan di atas.Mujur Haji Hadi Awang cepat sedar dari berterusan kena tipu. Cuma tunggu Najib bila nak sedar dari terus kena tipu. Dulu siap panggil Psy Gangnam Style buat persembahan , berlakon main gendang masuk TV tapi bila PRU12 satu habuk undi pun tak dapat.

  16. Brian says:

    It is sad to see many of the people here linked vernacular schools to politics. To be educated in one own’s mother tongue is not a privilege but a right. Within the huge pile of human rights violation that the current Malaysian government committed, allowing vernacular schools to continue is the one thing they did right. Vernacular schools are no different than private schools. Why is everyone making such a big deal about it, just because of the language that is being used?
    None of these vernacular schools impose a quato on how many non-Indian or non-Chinese they will accept. Everyone who are interested are free to register. These schools provide everyone with an option to move to a different education system if they fill the current national education system is lagging. How would you feel if all broadcasting systems in Malaysia are shut down, except for just one, regardless if it is good or bad? People need options to ensure competition and choice.
    The ability to choose is one’s right. None of us have the right to tell others what to do. The same applies to Rara. I have no idea who she is and I do not know exactly what she said. But she has the right to choose which party she wants to join. One should decide and join the party that best represents them and parallel to where they stand. Not merely based on the colour of the skin.
    Why have Malaysia became so racist? Do you not have any childhood friends of other races, whom you remember for the good times you guys had and not the colour of their skin?

  17. Bebas Sokmo says:

    terpaksa diakui Memang melayu mudah kena tipu….baru aku tahu sampai 70% kekayaan dpt kat cina….lagi satu kat atas tu kata 1MDB rugi krn cina Jho Low tipu. kementerian kewangan miliki 1MDB…ketua kementerian tu DS Najib yg megikut penyokong tegar BN adalah Melayu paling pandai ketika ini….jadi dgn kisah diatas mmg patutnya melayu bawahan kena tipu hari2 ngan peniaga cina pasal ketua mereka pun kena tipu jgk….kesian melayu…yg sorang tu pun percaya sgt ngan cina utk jadi PM…last2 jadi penghulu jail sungai buloh….melayu..melayu..jadilahmcm bebas sokmo..sampai sekarang ni belum kena tipu lagi…….

Leave a Reply