Menu Utama

Pilihanraya PBT: PAS Tersinggung Dengan LGE?

almarhum fadhil noorEntah kan rahmat, entahkan bala bila tiba-tiba PAS melalui Presidennya, tampil marah dengan isu pilihanraya kerajaan tempatan yang mahu dilaksanakan oleh DAP sehinggakan melafazkan perkataan “13 Mei”, sesuatu yang lazim buat ahli UMNO, tetapi bukannya PAS.

Penulis bagaikan bermimpi apabila PAS, tiba-tiba rela mengasimilasikan baur-baur perkauman di dalam perjuangannya, dengan kekhuatiran akan tindakan sekutu rapatnya itu bakal mengundang ketegangan kaum. Bukankah PAS, sebelum ini menuduh UMNO yang bersifat asobiyah, walhal sejak merdeka, kerukunan dan melestarikan keamanan adalah kebimbangan utama UMNO dalam pembentukan negara ini.

Acapkali UMNO dituduh sebagai rasis, walhal apa jua yang disuarakan, adalah berdasarkan pengalaman terdahulu. Rasis? Pergi dan lihatlah sendiri kebenaran tentang UMNO, selaku tulang belakang Barisan Nasional yang terbukti membantu calon-calon MCA menang di kawasan majoriti Melayu. Cuba anda lihat sebaliknya, kemudian ukurlah baju di badan mereka.

Penulis berpendapat, bahawa ancaman Hadi kini tidak lagi menjadi duri yang menyakiti, tetapi sekadar gigitan nyamuk, yang sedang enak menggigit, sementara terlupa bahawa satu tepukan membawa rebah.

Siapa Hadi untuk menghalang LGE di Pulau Pinang yang berstatus 100% kuasa mutlak, sedang Hadi sendiri terumbang ambing di dalam parti yang dibimbingnya dek gelora PASMA, gerakan yang semarak hijau berkembang luas di dalam PAS. Secara jujurnya, penulis percaya serangan ke atas Hadi sebelum ini oleh pimpinan DAP bukanlah sekadar kritikan, tetapi membawa maksud tertentu, untuk orang-orang tertentu di dalam PAS sendiri.

Hakikat yang kita semua tahu ialah PAS tidak dominan di dalam Pakatan Rakyat. Pandanglah dari sudut makrifat sekalipun, kita tidak mampu untuk berbohong kepada diri sendiri bahawa PAS sememangnya hanya sandaran. Perhatikan sifat-sifat yang ada pada PAS, kaji dan mengajilah sifat-sifat yang ada pada DAP.

Pesan Almarhum Ustaz Fadhil Noor, mantan Presiden PAS, adalah pendekatan mudah dan terus terang. Penulis yakin, tidak sukar untuk faham apa yang Allahyarham maksudkan.

PAS dan DAP adalah saling bertentangan ideologi perjuangannya. Ya, boleh sahaja mereka mengaku bersatu atas persepakatan, tetapi pengakuan itu saling tak tumpah ibarat minyak dan air, yang dicampurkan bersama di dalam satu tabung uji. Yang bijak menjadi minyak, yang kurang bijak menjadi air.

Begitulah PAS, yang lambat laun akan kelemasan kerana oksigen semakin menipis, dilitupi isipadu “chauvinist” yang tebal.

Kan almarhum sudah berpesan…






14 Komen to Pilihanraya PBT: PAS Tersinggung Dengan LGE?

  1. tony gunawan says:

    tidak sepakat itu tiada masalah dalam PR,tapi kalau kita lihat dalam BN, parti-parti seperti mca,mic,gerakan dan ppp sanggup menjadi pak turut umno!

    kalau dan jadi pak turut umno maka tiada tentangan terhadap umno itu sebab kita dapat lihat bagaimana parti-parti tersebut hilang sokongan!!!

  2. james bond says:

    Hadi yg mulakan episod percintaan dap dan pas. Hadi sudah hampir sedar kesilapan memilih pasangan. Tapi sudah terlambat kerana pengikut sudah lebih taksub kpd dap lebih dari pas. Hadi tidak mahu menerima pandangan org sebelum bercinta dgn dap dulu.

  3. Badrole Amin says:

    bodoh punya togay….

    kalau betul pun MCA/MIC/PPP menjadi pak turut kepada UMNO, semuanya menghala dan menurut kepada perpaduan dan keharmonian kaum yang menjadi antara dasar BN dan UMNO sejak negara merdeka dan sehingga kini dimana ianya cuba diganggu-gugat akan keharmonian dan perpaduan kaum itu oleh DAP dan juga PKR…aku tidak sebut PAS kerana PAS dilihat sudah mula sedar sejak akhir-akhir ini akan ‘kesialan’ DAP dan PKR kepada negara terutama kepada Islam, Melayu dan Raja

    togay juga menjadi pak turut kepada perlakuan mengganggu-gugat keharmonian dan perpaduan kaum jika terus menyokong ideologi ‘Malaysian Malaysia’, Sosialis dan Liberalisme(sebagai salah satu contoh dimana batasan agama baik Islam, Kristian, Buddha atau Hindu tidak boleh menyekat kebebasan budaya dan perlakuan songsang LGBT dimana ianya akan dihalalkan) yang dipelopori oleh DAP dan PKR

    togay(tony gunawan) ialah macai bangang banyak makan taik, kalau rasa pandai cubalah pertikai mana-mana perenggan dalam artikel dibawah ini:

    ——————————————————————————–

    Dahulu, orang tidak berani banyak bercakap, apatah lagi mencabar perkara berkaitan Islam, Melayu dan Raja, kerana mereka tahu, ianya sangat sensitif. Mereka faham asal-usul sejarah negara ini.

    Hari ini, tidak lagi.Semua mereka tidak peduli. Ramai yang menjadi ultra kiasu. Ultra kiasu tahu Melayu hari ini sudah terlalu lemah. Bukan sahaja disebabkan perpecahan yang serius, tetapi ramai orang Melayuliberal sendiriyang akan menyokong tindakan dan bersekongkol dengan mereka.

    Jika mereka mahukan LGBT atau perkara yang bertentangan dengan agama dan perlembagaan, pasti akan ada Melayu liberal yang akan bersama mereka. Maka, kesempatan ini perlu diambil sebelum terlambat.

    Ada yang dengan mudah, menyalahkan UMNO. Hubungan kaum tegang disebabkan UMNO. Ekonomi gawat kerana UMNO. Perkasa dan Isma wujud disebabkan UMNO. Pendek kata, semuanya ini berlaku disebabkan oleh UMNO. UMNO jahat. Seolah-olah, bila tiada UMNO, semua akan menjadi baik.

    Pada saya, keadaan ini berlaku disebabkan oleh wujudnya sikap atau kumpulan ultra kiasu. Sarawak hari ini kecoh disebabkan oleh ultra kiasu masuk di sana. Peliknya, saya diharamkan, ultra kiasu dibenarkan. Siapakah yang mensensasikan berita Sarawak mahu keluar dari Malaysia, kalau bukan gara-gara ultra kiasu.

    Lebih dahsyat lagi, perkara kecil, yang langsung tiada kaitan dengan cara hidup Islampun turut dicabar. Janganlah dibincang perkara lebih besar seperti syariat Islam, mahkamah syariah dan hudud. Mereka akan tentang bermati-matian. Pendek kata, ultra kiasu telah berjaya mengaburi politik Malaysia.

    Misalnya, isu kecil,usaha Kerajaan Negeri Kelantan yang melakukan operasi ke atas golongan pekerja wanita yang tidak mengenakan tudung di bandar Kota Bharu.

    Ultra kiasu mendakwa perniagaan orang Cina akan terjejas dengan pemakaian tersebut. Persoalannya, berapa kerat orang Cina ada di Kelantan? Apa yang terjejas? Yang ditutup hanya kepala, bukan diikat tangan dan kaki? Kebersihan terjamin. Paling kurang, rambut tidak gugur ke dalam makanan. Sebab itu, tukang masak, kepalanya ditutup.

    Teruja saya dengan kenyataan Puteri Umno menyokong langkah kerajaan Kelantan mewajibkan pekerja wanita memakai tudung. Inilah yang kita mahu lihat, yang baik disokong, sebaliknya yang tidak baik ditentang. Tidak kira datang dari siapa atau parti mana pun.

    Berbeza sungguh dengan Thailand, dahulu sehingga ke hari ini tiada siapa berani mengutuk agama Buddha, bangsa Thai, dan Raja Thai. Sabit kesalahan penjara 15 tahun. Kerana apa? Mereka ada will-power.

    Bukan itu sahaja, hari Kristmas adalah hari bekerja, bukan cuti umum, walaupun agak ramai juga beragama Kristian di sana. Logiknya, perlulah bercuti, sebagai menghormati agama lain. Tetapi ia tidak berlaku. Tidak pula dituduh ekstrem.

    Berbanding kita, setiap perayaan ada cuti, meraikan kepelbagaian. Malah, ada yang mendesak supaya diberikan ditambah bilangan cuti umum, bagi setiap perayaan, walaupun populasinya kurang dari 10 peratus. Pendek kata, mereka mahukan sama rata dan sama rasa.

    Dalam apa juga kes, mereka mahukan ada wakil setiap kaum, tanpa mengambil kira bilangan atau populasinya.

    Adakah adil namanya, jika ada 6 hakim, maka setiap kaum mesti ada wakil? Jika begitu keadaannya, negara kita ada lebih 100 etnik, adakah kita perlukan 100 hakim.

    Jika mengikut formula populasi, sudah tentu 4 Melayu Islam, selebihnya dua, pilihlah mana-mana hakim kalangan bukan Melayu. Jika semua kaum mahu ada wakil, di manakah keadilannya?

    Justeru, saya amat musykil, bila mana isu kalimah Allah ini tidak dapat dirayu lagi, golongan ultra kiasu mendakwa, agama minoriti akan ditindas atau dikekang. Berikan bukti, apa kekangan dan penindasan yang berlaku? Apa yang ada hari ini, masih tidak cukupkah? Kita seolah-olah telah memberikan segalanya.

    Mana ada bukti dalam dunia, agama (bangsa) yang sangat minoriti, boleh mendapat hak yang begitu banyak kecuali di Malaysia? Rumah ibadat paling banyak? Terbesar? Tertinggi? Ianya hanya berlaku di Malaysia. Hargailah toleransi ini. Inilah hati budi mulia orang Melayu.

    Keadilan yang dipraktikkan di sini tidak lagi mengikut formula. Tetapi ikut suka atau memberi sehingga puas.

    Janganlah ambil contoh rumah ibadat. Lihatlah stesen radio, tv, akhbar, majalah dan lain-lain. Semua yang lebih adalah bukan Melayu. Ini belum termasuk sektor ekonomi. Akhbar utama Melayu, hanya ada 3, termasuk Sinar Harian. Selebihnya berpuluh akhbar bukan Melayu.

    Cuma, umat Islam ada lebih sedikit dalam sektor perkhidmatan awam dan GLC. Itupun semua mahu direbut. Peliknya, sektor polis dan tentera, yang melibatkan risiko nyawa, tidak pulak menjadi rebutan.

    Terbaharu, ultra kiasu mendesak sekolah vernakular diberikan status sekolah bestari atau sekolah berprestasi tinggi. Tidak bestari lagikah sekolah mereka, semua kelengkapan lebih dari mencukupi. Selain dari bantuan penuh kerajaan, parti politik dan jutawan mereka turut membantu?

    Saya tidak hairan jika suatu hari nanti kerajaan akan menunaikan hasrat itu. Termasuk mengiktiraf sijil sekolah persendirian mereka seperti UEC, walaupun mereka tidak memenuhi kehendak yang ditetapkan oleh kementerian. Saya bukanlah terlalu menentang, status tersebut mungkin boleh diberikan, jika mereka memenuhi syarat yang telah ditetapkan. Tetapi itu tidak berlaku.

    Kenapa kita tidak mengikut negara-negara lain, seperti Siam, Indonesia, Nyanmar, Vietnam, Britain dan lain-lain negara seluruh dunia? Semua perkara berkaitan pribumi akan didaulatkan, terutama agama dan bahasa bangsa mereka. David Cameron secara jelas mengisytiharkan Britain negara Kristian. Umat Islam di sana akur diam, tidak bercakap banyak. Inilah toleransi.

    Bukankah bumi ini sama seperti bumi Siam, asal-usulnya Siam, semua perkara berkaitan dengan Siam didaulatkan. Asal usul bumi adalah bumi Melayu, kenapa Melayu dan Islam tidak terdaulat. Kenapa semua menjadi tunggang-langgang?

    Pertama, orang Melayu Islam itu sendiri tidak mahu ke arah itu. Melayu sudah jauh dari ikatan Melayu. Melayu tidak lagi kenal diri Melayu. Melayu sudah jauh dari jati diri. Tidak hairan, jauh dari ikatan agama Islam itu sendiri yang telah mengubah kehidupan mereka selama ini. Bila Melayu menjadi moden, mereka mahu agama turut moden sama, mengikut nafsu mereka.

    Dahulu, Melayu ramai yang belajar agama, sekolah missionari, tetapi tidak dengar Melayu bertukar agama. Kerana apa? Kerana Melayu sangat kuat jati diri. Meskipun tidak bertudung.

    Hari ini Melayu, ada yang berkurung, tetapi perangainya amat jahil tentang Melayu. Mereka bertindak, lebih orang putih dari orang putih.

    Melayu tidak tahu falsafah di sebalik baju kurung atau baju Melayu. Kenapa baju itu dinamakan kurung, mengurung bentuk badan. Kenapa pula lelaki memakai baju Melayu, bersamping pula, menutup penonjolan kemaluan.

    Adat, Melayu dan Islam berpisah tiada. Kini, sudah tidak lagi. Ada yang berpandangan, jika berpegang kepada Islam, mereka tidak akan ke mana-mana. Melayu perlu moden dan liberal, baharu boleh maju. Seolah-olah agama Islam ini tidak sesuai dengan zaman moden.

    Kedua, cara orang Melayu berpolitik amat merugikan. Mereka terlalu berpolitik. Politik untuk kuasa. Untuk kekalkan kuasa, mereka akan lakukan apa sahaja, termasuk menggadaikan maruah agama, bangsa dan negara. Asalkan dapat berkuasa, kita akan beri apa sahaja, termasuk perkara yang menjadi milik kita. Tanah rezab hilang entah ke mana, sekarang baru nak ganti. Ini belum termasuk pembelian hartanah besar-besaran dari Singapura.

    Melayu sanggup korbankan jawatan kabinet, kerusi DUN dan Parlimen untuk memenuhi kepuasan orang lain, walaupun mereka tidak ada majoriti atau menang atas tiket orang Melayu. Apabila mereka sudah dapat, jika mahu diambil semula, memang putih mata. Mereka akan kata, ini tidak adil.

    Orang lain belum tentu boleh berbuat demikian. Amat sukar sekali melihat Melayu bertanding kawasan majoriti bukan Melayu. Jika bertandingpun, hilang wang deposit.

    Jika mereka tidak rasis, sudah tentu Melayu mudah untuk menang di kawasan majoriti bukan Melayu, tetapi itu tidak berlaku. Bukan Melayu mudah sangat menang di kawasan majoriti Melayu. Malangnya, mereka tidak pernah bersyukur.

    Ikut proposi kaum mereka tidak layak dapat kerusi kabinet. Tetapi diberi juga. Inilah hati Melayu yang sukar untuk saya fahami.

    Ketiga, sebenarnya orang Melayu terlalu baik. Kebaikan ini dibalas dengan sifat ultra kiasu, bukan dengan pantun yang berbunyi, palau pandan jauh ke tengah, gunung daik bercabang tiga, hancur badan dikandung, budi baik dikenang juga.

    Syarikat GLC yang diketuai Melayu sanggup membuka ruang dan peluang untuk bukan Melayu menyertainya, atas dasar perpaduan dan desakan parti-parti politik.

    Pernahkah kita kenakan kuota syarikat bukan Melayu untuk mengambil pekerja Melayu. Kebanyakan yang jika diambil semuanya jadi simbol untuk menarik perhatian pelanggan dan menguntungkan bisnes mereka.

    Bank mereka atau syarikat produksi makanan, kerani kaunter semua Melayu, untuk menarik pelanggan Melayu. Ada yang disyaratkan mesti tahu berbahasa mandarin. Paling pahit apabila, ada yang dihalang untuk bersolat jumaat

    Jika diambil orang Melayu berpengaruh untuk menjadi pengerusi syarikat itu dan ini, mereka hanya menjadi pak pacak dan diberikan elaun yang tinggi. Kita berada di situ, berasa diri sangat hebat. Wal hal diperalatkan.

    Peliknya ultra kiasu tidak dikatakan ekstrem. Saya yang bercakap benar, itulah yang ekstrem.

    Akhirnya, saya menyeru kepada orang Melayu Islam, bangkitlah sebelum terlambat. Permainan ultra kiasu ini amat licik. Mereka sudah dapat apa yang sepatutnya mereka dapat, tetapi mereka tidak pernah puas. Maka sasarkan kepada UMNO dan NGO-NGO seperti Perkasa dan Isma, bagi mengaburi mata masyarakat bahawa mereka tidak rasis. Tetapi yang sebenar, mereka yang paling rasis. Mereka yang menjadi punca kepada masalah hari ini. Malangnya, kita terus menjadi mangsa. Apakah kita masih ada masa untuk bangun?

    – Ridhuan Tee

    ——————————————————————————–

    togay(tony gunawan) tak boleh malas membaca sebab orang malas membaca selalunya akan menjadi orang bodoh

    togay(tony gunawan) memang bodoh kan tak reti dan berani nak pertikai artikel diatas?

    hehehehehehe

  4. WTF says:

    Kiranya (mengikut kata Tony Gay), memang BENARLAH selama ni yg CINA MALAYSIA KENA PERINTAH DGN MELAYU MALAYSIA!!!!

    WAKAKAKAKAKAKA…eh Tony Gay, CINA TAKKAN DAPAT PERINTAH MALAYSIA!!!!

    NOT NOW, NOT IN THE PAST AND DEFINITELY NOT IN THE FUTURE!!!!

    WAKAKAKAKAKAKAKAKA!!!!!

  5. tony gunawan says:

    apa yang dikatakan oleh ridhuan tee bukan cerita baru cuma apa yang saya nak katakan apa yang berlaku sekarang di malaysia adalah ‘hasil’ daripada pentadbiran umno sejak dari dulu,tak payah umno salah sesiapa !

    dan apa yang wtf kata adalah benar cina memang tak dapat perintah malaysia berdasarkan populasi mereka sekarang di malaysia tapi cina di malaysia tetap menyokong anwar sebagai dewa hidup mereka!

    hidup anwar!
    hidup anawr!
    hidup anwar!

    betul tak?

  6. WTF says:

    Hahahaha, dalam banyak2 figura yang ada dalam Malaysia ni, org Cina pilih seorang PELIWAT sbg dewa org Cina!!!

    WAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKAKA!!!! CINA TAKKAN DAPAT PERINTAH MALAYSIA!!!!

    NOT NOW, NOT IN THE PAST AND DEFINITELY NOT IN THE FUTURE!!!!

  7. Badrole Amin says:

    tak betul tu togay sebab engkau bukan membaca(bodoh punya olang) pun, kalau membaca artikel engkau akan memberitahu ‘apa’nya ‘bukan cerita baru’ dan ‘hasil pentadbiran UMNO’ itu dalam artikel berkenaan…orang lain(membaca komen togay) pun tidak tahu ‘apa’nya togay mahu pertikaikan, togay seperti orang buta masuk pertandingan menembak….kalau ada pun dalam artikel berkenaan menyalahkan UMNO, penulis artikel mahu UMNO memperbaiki kesalahan dan kelemahan(contohnya dalam perihal udang-undang) yang menyebabkan pihak-pihak dari orang bukan Islam dan juga orang Islam(sebut golongan ‘liberal’) berani bersikap biaDAP terhadap Islam, Melayu dan Raja

    tak betul juga jika togay(tony gunawan) maksudkan orang cina beragama kristian juga harus sokong seorang peliwat bernama anwar kerana kalau togay baca bible yang asli(old testament), Jesus mengutuk perbuatan liwat dan golongan homoseks…kisah sodom dan gomorah dalam bible pula memberi pengajaran dan peringatan kepada orang kristian tentang kemurkaan tuhan(the wrath of god)…sebab tak suka membaca(terutama bible) maka dengan bodohnya togay sokong peliwat tersohor bernama anwar, tak betul lagi ke togay(tony gunawan) memang bodoh?

    hehehehehe

  8. tony gunawan says:

    WTF SEMEMANGNYA RASIS!

  9. kamal ali says:

    adus, penat betul membaca komen tony. merata rata dia korner nak elak. lastly, rasis gak jawapanye. nak kata tak paham buleh jawab pulak dalam bahasa melayu. geng kau buat dulu aku gak yang dapat label rasis. cuba ulang baca lima enam kali, tak paham gak pergi ulang SPM balik. pelik betul la si tony ni

  10. Badrole Amin says:

    rasis apa kebendanya jika hakikatnya memang benar pun apa diperkatakan WTF?

    togay(tony gunawan) bila tengok video anwar committed adultery dengan chinadoll takde pulak togay kata ‘astaghfirullah’, jadinya bagaimana mahkamah nak beri kristian guna kalimah Allah?

    hehehehehe

  11. gambus says:

    hahahaha apa yang racistnya tony ?? dengan cakap cina tak dapat perintah Malaysia tu nak kata racist kakakakakakaka cina tokong penipu DApigs tu memang keturunan racist celaka , tu baru betul hahahahaha

  12. WTF says:

    Aku cakap BENAR pun hang nak aku RACISTS ka Tony Gay???

    WAKAKAKAKAKAKAKAKAKA, kalau Tony Gay tak dapat terima KEBENARAN, pergi bunuh dirilah Tony Gay!!!

    Memang HAKIKAT, CINA TAKKAN DAPAT PERINTAH MALAYSIA!!!!

    NOT NOW, NOT IN THE PAST AND DEFINITELY NOT IN THE FUTURE!!!!

  13. Jambol says:

    Walau bagaimana tersinggungnya PAS atas apa yang dilakukan oleh LGE, itu adalah perkara kecil bagi PAS. Walaupun LGE kencingkan PAS pun, PAS akan sentiasa akur akhirnya, sebagaimana terbukti selama ini.
    Kami bersetuju sepenuhnya dengan apa yang ditulis oleh Ridhuan Tee ini adalah kenyataan yang ujud sekarang ini. Ultra kiasu ini sebenarnya bermain dengan api kerana mereka tidak sedar dengan apa yang mereka kecapi selama ini. Majoriti ultra kiasu ini lahir dan dipupuk daripada sekolah-sekolah jenis kebangsaan (Cina) yang berkembang dengan pesat dan bertapak kukuh di negara ini. Sementara itu, Melayu yang “mudah lupa” sudah mula bertambah !!! Bila ada kempen perpaduan anjuran kerajaan, perayaan-perayaan hari kebangsaan, kita lihat muka-muka Melayu saja………….. Cina-cina duduk di rumah, sekeluarga tengok video kung-fu ………

Leave a Reply

Threesome