Menu Utama

Tony Pua Ditaja YTL Untuk Musnahkan 1MDB dan Tipu Rakyat?

Kenyataan Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua, bahawa tarif elektrik akan naik bagi menampung beban hutang 1 Malaysia Development Berhad (1MDB) adalah berniat jahat dan berunsur fitnah.

Tony Pua tahu tarif elektrik akan dinaikkan sedikit demi sedikit bagi mengimbangi kenaikan harga bahan bakar dan pengurusan prasarana Tenaga Nasional Berhad (TNB) seperti mana yang terkandung dalam pengumuman polisi Rasionalisasi Subsidi oleh Perdana Menteri beberapa tahun lalu

Menggunakan kesempatan ini, Tony Pua membuat kenyataan menipu rakyat dengan memberi amaran bahawa pemberian projek-projek loji kuasa oleh kerajaan kepada 1Malaysia Development Berhad (1MDB) mungkin membawa kepada kenaikan tarif elektrik.

Pertamanya, tiada pemberian projek-projek loji janakuasa kepada 1MDB. Sebaliknya syarikat tersebut mendapat kontrak melalui tender dan juga pembelian IPP sedia ada. Justeru kenyataan bahawa kerajaan “memberi” merupakan satu kenyataan jahat yang bertujuan mislead orang ramai.

Kedua, bagaimana kenaikan tarif elektrik akan membantu 1MDB menampung hutangnya merupakan satu misteri ekonomi yang sangat luar biasa. Keuntungan 1MDB atau mana-mana syarikat penyedia loji janakuasa tidak bergantung kepada kenaikan tarif elektrik.

Mereka telah mempunyai perjanjian secara langsung dengan TNB untuk menjual letrik yang dihasilkan mengikut perjanjian yang dipersetujui. Justeru tidak masuk akal tarif dinaikkan untuk membiayai hutang 1MDB.

Ketiga, apabila Tony Pua mendakwa, “”Saya boleh memberitahu anda bahawa kadar elektrik akan naik pada masa hadapan. Mereka mungkin berkata ‘kami tidak ada wang untuk memberi subsidi kepada anda’ (tetapi) sebab sebenar ialah mereka menganugerahkan kadar tarif yang lebih tinggi kepada 1MDB,”; ia menimbulkan spekulasi bahawa serangan Tony Pua berkaitan dengan kekalahan YTL dalam merebut tender projek janakuasa elektrik 3B.

Semasa tender dijalakan, Tony Pua secara terbuka menyatakan YTL perlu diberi kontrak kerana menawarkan harga terendah. Hakikatnya, dalam apa pembidaan pun, harga terendah bukan syarat mutlak untuk mendapat kontrak kerana terdapat faktor-faktor lain diambil kira termasuk kemampuan, kualiti dan kecekapan. Atas semua faktor inilah Suruhanjaya Tenaga menganugerahkan tender ini kepada 1MDB yang merupakan pembida yang memberi harga kedua terendah selain YTL. Manakala Malakof dan TNB memberi harga yang lebih tinggi.

Selepas Kekalahan YTL ini, Tony Pua dilihat menjadikan 1MDB sebagai musuh nombor satu beliau.

1MDB wins RM11 bil Track 3B power plant project
BY KHAIRIE HISYAM
Malaysia Development Board (1MDB) has officially clinched the RM11 billion 2,000 megawatt power plant project coded Track 3B, beating close competition from YTL Power International.
According to the Energy Commission (EC), the 1Malaysia Development Berhad–Mitsui Co Ltd consortium would receive a 25-year concession period for the coal-fired power plant which will be built in Jimah, Negeri Sembilan.
The levelised tariff for the concession is 25.33 sen/kWh, to be commissioned in two stages — by Oct 1, 2018 and April 1, 2019.

In a statement today, the EC said that the 1MDB-Mitsui consortium will be required to sign a new power purchase agreement (PPA) with Tenaga Nasional Berhad (TNB) and a coal supply and transportation agreement (CSTA) with TNB Fuel Services Sdn. Bhd. based on terms and conditions stipulated by the commission.

The commission added that that the winning bid was chosen based on the criteria of full compliance with all the bid requirements as stipulated in the Request For Proposal (RFP) document and the lowest levelised tariff offered.
“The proposed coal-fired power plant will consist of two units of IHI ultra-supercritical technology steam generator and two units of Toshiba turbo generator with proven operational track records,” said the EC. “The proposed plant will incorporate the latest emissions control technologies to meet the environmental requirements, as well as reduction in coal consumption for every unit of energy generated.”
Track 3B will be developed to meet power requirements in Peninsular Malaysia from 2018 onwards based on EC’s demand projections.

Edging out YTL Power

Clinching the project means 1MDB has edged out stiff competition from YTL Power International, which was initially reported to be the frontrunner for the project with a lower adjusted tariff of 25.23 sen/kWh.

Some reports claim that YTL Power’s bid was preferred by the EC’s technical evaluation team with an overall cheaper cost compared to 1MDB’s bid, which was initially said to be at 25.65 sen/kWh.

However, 1MDB’s proposed site for the power plant — next to its existing 1,400MW coal-fired power plant in Jimah — means the new plant would be closer to an injection point where the power generated can be channeled into the national grid.

In comparison YTL Power had proposed a site in Tanjung, Johor, is reportedly three times farther from an injection point compared to 1MDB’s site, which means a greater distance of transmission in turn leading to higher transmitted energy losses.

Previous media reports also claimed that even in the best case scenario YTL Power’s bid price would end up higher than 1MDB’s bid price. Reports quoting unnamed sources said that YTL Power was the only bidder whose proposed location was not within the country’s major load centres. Other bidders for the project was TNB and and Malakoff Corp Berhad.

Dalam dunia korporat, serangan-serangan seperti ini boleh merosakkan memusnahkan perniagaan 1MDB dan inilah yang dikehendaki oleh Tony Pua bagi membolehkan beliau meneruskan usaha menjatuhkan Barisan Nasional.

Namun yang masih menjadi tanda tanya, apakah kesungguhan Tony Pua ini disokong oleh YTL yang tidak berpuas hati dengan kemenangan 1MDB dan juga beberapa keputusan kerajaan yang tidak lagi menyebelahi konglomerat tersebut?

Baru-baru ini Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah mendenda YTL Communications Sdn Bhd sebanyak RM2.4 juta kerana gagal melengkapkan sekolah seluruh negara dengan perkhidmatan 1BestariNet.

Mengapa Tony begitu sibuk isu 1MDB tetapi memajam mata kegagalan YTL melaksanakan Bestari Net dengan kontrak mencecah RM 1 bilion?

Para pemerhati politik dan ekonomi negara tentu tertanya-tanya apa hubungan Tony Pua dengan YTL sehingga bersungguh sekali Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara itu menyerang 1MDB berdasarkan harga YTL lebih murah dari 1MDB sahaja.

1MDB belum gagal sudah diserang bertubi-tubi oleh Tony Pua. YTL yang sudah dikatakan gagal oleh Ketua Audit Negara dipejam mata sahaja oleh beliau.

Adakah YTL menaja Tony Pua?






17 Komen to Tony Pua Ditaja YTL Untuk Musnahkan 1MDB dan Tipu Rakyat?

  1. […] Pertamanya, tiada pemberian projek-projek loji …read more […]

  2. semangat dato' haron says:

    Taikun cina kalo x bole bersaing, mereka seperti biasalah akan sabotaj. Mcm kes Gardenia…pasal roti dulu pun boleh main isu perkauman.

    Persepsi cina pandai dan rajin dh x relevan lg terutamanya di kalangan generasi Y. Sbb dorang monopoli, tu sbb bangsa lain x dibenarkan naik. Namun kerajaan terutamanya GLC amat terbuka pada semua kaum.

    Bkn nk racist, tp cina yg racist dan hipokrit panggil orang lain racist. Kalo nk keterbukaan, sila lebih terbuka dlm sektor yg dikuasai mereka. Kerajaan sila beri perhatian penindasan secara sistematik orang Melayu dlm sektor swasta. Graduan2 muda Melayu skrg banyak ditindas walau memiliki kelayakan.

  3. Badrole Amin says:

    cina pukimak anak haram tony pua ni ingat orang melayu buta dan bodoh tak nampak busuk hatinya serang 1MDB atas sebab apa dan untuk siapa…dia ingat bangsa dia sahaja yang pandai dan layak mendapat projek dalam industri penjanaan tenaga elektrik ni

    “In comparison YTL Power had proposed a site in Tanjung, Johor, is reportedly three times farther from an injection point compared to 1MDB’s site, which means a greater distance of transmission in turn leading to higher transmitted energy losses.

    Previous media reports also claimed that even in the best case scenario YTL Power’s bid price would end up higher than 1MDB’s bid price. Reports quoting unnamed sources said that YTL Power was the only bidder whose proposed location was not within the country’s major load centres. Other bidders for the project was TNB and and Malakoff Corp Berhad.”

    aku percaya budak sekolah tingkatan 4 pun boleh faham kenapa syarikat ke atau konsortium ke dari 1MDB lebih layak mendapat tender/kontrak membina janakuasa IPP itu untuk TNB…apa pun RBA atau macai bodoh dan hina seperti moo memang le tak faham sepatah pun

    hehehehehe

    hehehehehe

  4. Iken says:

    Kebiasaan dalam mana2 projek kita tengok beberapa faktor untuk melihat samada projek berdepan dengan risiko:

    1. Technology Risk – proven technology (Toshiba generator)
    2. Completion Risk – Konsortium 1MDB-Mitsui akan memberi contract kpd contractor yg mempunyai track record
    3. Financial Risk – 1MDB mempunyai dana melalui jualan Bon & Bayaran dpd TNB
    4. Raw material (coal)supply Risk – Konsortium akan menandatangai kontrak j/pangjang dengan pembekal arang batu pada harga pasaran atau harga tetap.
    5. Market Risk: 100% Jualan kpd. TNB.

    Melihat kpd risk & mitigasi diatas, 1MDB memdapat kontrak j/panjang yang bagus & sudah tentu akan timbul irihati dikalangan pesaing. Dengan kapasiti 2,000 mgwt, tidak mungkin 1MDB boleh mempengaruhi kenaikan tariff kerana TNB juga bergantung kpd sumber2 lain sedia ada spt hydropwer, coal, lian-lain IPP.

    p/s kita menunggu kemajuan jambatan ke3 Pulau Pinang……viable???

  5. moo says:

    .
    Iken ..,

    Textbook nya ko. Nampak sgt you are not in corporate world…

  6. Badrole Amin says:

    KM ale uto menipu rakyat guan eng kata jambatan ke 3 tu talak biable, buat itu telowong balu biable

    sudah ada 2 jambatan, tunggu lagi 20 tahun(atau lebih) mungkin dirasa viable untuk bina jambatan ke 3 tapi bagi aku tak perlu bina lagi jambatan sebab demografi Penang sudah padat…maksud padat boleh bertambah teruk kesesakan jalan-jalan di Penang sekiranya jambatan ke 3 dibina

    kepada moo….

    engkau dah buat check-up ke belum?

  7. Iken says:

    mooo…

    U don’t need to be in corporate world circle to understand simple & straight forward project financing…..

  8. Badrole Amin says:

    sudah lah tu moo macam bagus je nak cakap fasal hal korporat, keparat macam kau tahu apa pasal korporat

    hehehehe

  9. KJ says:

    Maka ketahuilah, Francis Yeoh ni boleh dikira Kristian yang warak. Dipejabat dia pon dia nak jadi evangalist, siap pekerja melayu pon kena dengar dia bagi taklimat pasal “lord” dia. Agenda menyebarkankan kristian ni dibuat dipejabat dia. Sapa berani nak lawan, pertama dia boss, lagi satu kalau melayu berhenti kerja, maka dapatlah modal dia orang kata melayu ni malas kerja.

    Tidak dapat dinafikan, YTL memang banyak memberi sedekah jariah kepada pergerakkan kristian diMalaysia. Sekarang jelas bagaimana gereja moden yang gah dibina disekitar Malaysia menggunakan duit swasta. YTL ni walaupun cina, tetapi dia orang lebih menganggap dia lebih kristian dari cina,

    Apa kena-mengena Tony Pua dengan Francis Yeoh. Dua dua ni mahu menegakkan dan menguatkan Kristian di Malaysia. Terima kasih kepada IPP yang berpuluh tahun dapat kat YTL yang “menjana” dana untuk Kristian. YTL sah sah bukan sokong MCA sebab dia orang ni kuat Kristian.

    Read between the lines. Ini bukan pasal UMNO dan 1MDB, ini ialah penguasaan Kristian keatas ekonomi Malaysia.

  10. Badrole Amin says:

    setuju sangat dengan komen KJ, francis yeoh(YTL) tak dapat tender bermakna akan terjejas perancangan(seperti membina lagi gereja) menjadi kurang mampu atau mungkin tak mampu lagi nak terus sediakan dan berikan dana untuk melaksana agenda kristian evangelis dimana tony pua, hannah yeoh dan ramai lagi dari DAP merupakan golongan kristian evangelis ini

    apa dikesalkan orang melayu Islam dari PKR dan PAS seperti rafizi, khalid samad dan seekor macai dalam forum bernama ‘moo’ boleh sanggup pula jadi barua aka penjilat pantat golongan kristian evangelis aka kapir laknat ini…kepada mereka ini aku nak kata “celaka kamu!”

    hehehehehe

  11. gambus says:

    inilaa contoh bila cina dah gagal bersaing sebab kebodohan sendiri , guna ahli politik untuk memfitnah kakakakakakakaaka

  12. Jokerjoe says:

    LeMoo meroyan kat Iken kata Iken bukan dari dunia korporat just because Iken sounds too acedemic. LeMoo probably assumes that Iken must be working in public sector as an educator or something. Let me then assume that leMoo is from corporate world world holding a time honoured job of despatch boy. Or perhap he is a corporate leader owning a company producing and marketing air daun ketum. Therefore he is extremely upset at the prospect of increase cost of production of his air daun ketum due to increasing tarif letrik. This is because he processes his daun ketum at night to avoid detection by police thus extra electricity bill for lighting. So naturally he is angry with Iken for not backing up his cause. Hihihi

  13. Jokerjoe says:

    LEMBU = LEMU = LeMoo

  14. […] sejak tahun lalu terdapat gosip bahawa Tony Pua menyerang 1MDB sebagai menjaga kepentingan YTL yang telah kalah tender dengan 1MDB. YTL merupakan […]

Leave a Reply

Threesome