Menu Utama

‘Tarik Undi Cina Seperti Cucur Air di Padang Pasir’

pm6

KUALA LUMPUR, 28 Nov – Dalam Pilihanraya Umum ke 13 yang lepas, kerajaan Barisan Nasional telah dikejutkan dari “tidur” apabila analisis mendapati bahawa hampir 100% pengundi Cina menolak calon Barisan Nasional walaupun beberapa tahun sebelum itu, Perdana Menteri kita telah memenuhi hampir kesemua permintaan masyarakat Cina di negara kita.

Trend ini juga menunjukkan bahawa mereka tidak pernah mengambil kira segala budi dan jasa yang telah dicurahkan oleh kerajaan Barisan Nasional terhadap mereka. Tindakan masyarakat Cina ini dilihat seolah-olah bahawa dalam jiwa mereka penuh dengan sikap rasis melampau. Ketaksuban untuk menjadikan dikalangan mereka sebagai Perdana Menteri seolah-olah keutamaan dan “jihad” dalam setiap diri mereka.

Hari ini perwakilan Perak Datuk Mohd Radzi Manan telah menegur kepimpinan serta individu berpengaruh di dalam Umno yang didakwanya mengutamakan “kapitan Cina” selepas PRU13 yang lalu. Bagi beliau usaha itu tidak akan membuahkan hasil kerana sokongan golongan Cina tidak akan bertambah.

Bagi Datuk Mohd Radzi Manan , pemimpin Umno perlu bertindak mengikut keutamaan dengan meraih sokongan pengundi Melayu dan bukannya memujuk pengundi Cina menyokong Umno.

“Dulu nak undi cari Melayu, tapi lepas pilihan raya umum cari kapitan Cina… Sekarang warlord kita cari kapitan Cina”. “Memujuk pengundi Cina seperti menyiram air ke padang pasir. Cucur banyak mana pun, ia akan menyerap”. “Pengundi Cina tak akan bertambah. Umno mesti balik kepada bangsa sendiri. Mari kita kenal pasti pengundi Melayu bumiputera,” kata Datuk Mohd Radzi Manan.(malaysiakini)

Walaubagaimana pun kita faham kemelut yang dihadapi oleh Perdana Menteri kita. Beliau tetap perlu melaksanakan tugas beliau sebagai Perdana Menteri dalam sebuah negara yang terdiri daripada masyarakat berbilang kaum dan agama.

Perdana Menteri telah memberi jaminan kepada orang Melayu dan Bumiputera bahawa kepentingan mereka akan terus diperjuangkan oleh UMNO. Selain daripada itu juga pelbagai program ekonomi baharu orang Melayu dan Bumiputera telah ditambah bagi memperkasa kewangan golongan sasar itu melalui perjuangan UMNO.

Banyak program yang telah ditambah untuk orang Melayu dan Bumiputera. Mekanisme yang lebih cekap iaitu Teraju (Unit Peneraju Agenda Bumiputera), iaitu satu badan yang lebih khusus dan fokus kepada membantu Bumiputera telah ditubuhkan untuk melaksanakan tugas ini.

Selain daripada itu program ekonomi seperti Ekuiti Nasional Berhad (Ekuinas) telah berjaya menambah nilai ekuiti Bumiputera kepada RM3.6 bilion. Setakat ini kerajaan memperuntukkan sebanyak RM3 bilion untuk Ekuinas. Peruntukan kepada Tabung Ekonomi Kumpulan Usaha Niaga (TEKUN) dan Amanah Ikhtiar Malaysia juga turut ditambah.

Beberapa projek secara besar-besaran dan program tambahan seperti Dasar ‘Carve Out’ akan dipastikan bahawa sebahagian daripada kontrak itu akan diberi kepada Bumiputera tetapi melalui tender sesama Bumiputera sahaja tanpa rundingan terus. Oleh itu mana-mana syarikat Bumiputera yang memenuhi kriteria daripada segi saham dan pengurusan mesti ambil bahagian dalam tender ini.

Bagi projek MRT pula sebanyak 47 peratus daripada nilai projek itu setakat ini telahpun diserahkan kepada syarikat Bumiputera. Begitu juga semua GLC (syarikat milik kerajaan) yang telahpun diwajibkan menjadikan agenda membantu Bumiputera sebagai salah satu daripada KPI mereka.

Kesimpulannya Perdana Menteri kita telah lakukan yang terbaik dalam menjaga kepentingan orang Melayu dan Bumiputera tanpa meminggirkan orang Cina. Segala tohmahan yang kononnya PM melebihkan kaum Cina sebenarnya tidak berasas. Sesungguhnya bukan senang untuk memuaskan hati semua pihak.






14 Komen to ‘Tarik Undi Cina Seperti Cucur Air di Padang Pasir’

  1. […] Trend ini juga menunjukkan bahawa mereka tidak pernah mengambil kira segala budi dan jasa yang telah dicurahkan oleh kerajaan Barisan Nasional terhadap mereka. Tindakan masyarakat Cina ini …read more […]

  2. cina malaysia says:

    umno masih simpan dendam cina tak undinya …………………..
    haha………………………………..
    cina macam aku memang benci umno…………………………
    apa budi dan jasa bn bagi kita aku tak nampak langsung ……….
    melayu kasi daging cina kasi roti kulit itu yang dikatakan jasa dan budi………………….janganlah tipu diri…………….

  3. samad says:

    betul tu..sebab tu kita perlu hapuskan sekolah jenis kebangsaan supaya kita nak bangsa yang berlagak macam bagus ni sedar yang kuasa di tangan melayu.

  4. raplahjingaa says:

    Apa pun PM tetap presiden UMNO !!, tak payah peduli pada undi cina !, 95% cina undi pembangkang pun…PM tetap Melayu.

  5. Demi Agama Dan Bangsaku says:

    orang cina sejak dulu (zaman penjajah british telah diberi banyak keistimewaan berbanding Melayu Bumiputera) sehingga sekarang mereka cina sudah terlalu banyak mengaut dan meratah hasil dari bumi Melayu ini dan seandainya mereka cina dgn angkuh dan sombong mengaku konon mereka memberi banyak wang kepada negara ini kita mesti jawab memang patut pon cina mesti beri banyak wang kepada negara ini dan jumlah yang mereka beri itu belum lagi cukup kerana apa yang bumi Melayu ini beri kepada mereka cina terlalu banyak, itu belum lagi termasuk hak yang mereka rampas daripada Melayu Bumiputera kerana sikap rakus dan tamak mereka orang cina. Kalau diikutkan dengan nyawa mereka turun-temurun pun mereka tak mampu untuk membayarnya…..

  6. system baru says:

    Umno tak simpan dendam cina malaysia ia dengar tak ini .ia akan kalau kau undi apek dap menipu kau terang2 ada aku kesih ia sila kan ia. Janji umno akan cukupkan kota saham bumiputera dalam dasar dab ia. Umno tak perlu lagi kroni apek yg seperti lalang ia.

  7. Memang Terok says:

    Cina di Malaysia ini memang jenis bangsa yang tak mengenal untung. Dia pernah tahu ke tidak diIndonesia sana cina jadi macam mana ? Disana cina tak boleh berdiri sebagai seorang cina yang bernama cina dan yang berasal dari Tiong san.

    Kita tak pasti samada cina di Indon dipaksa buang kulop ke tidak, tapi yang pasti cina disana tak dibenarkan jadi cina.

    Cina Malaysia tak seharusnya terus menerus jadi macam Chin Peng yang diakhir nyawanya terpaksa melukut ditepi gantang meraih simpati. Semasa dia aktif bersama PKM pernahkan dia beri simpati pada anggota kita yang dibedilnya.

    Kita tidak mahu digelar racialistic tetapi suka kita nasihatkan pada cina supaya berhenti jadi bangsa SIALAN.

    Kerana disini cina bebas buat apa saja. Cina bebas menipu, bebas memeras, bebas jual dadah gunakan bangsa lain untuk retailkan merchandise mereka, bebas segala2nya.

    Jangan mimpi nak jadi sultan pulak, kerana kita orang melayu yang tidak berdarah raja tidak pernah bermimpi untuk jadi raja.

  8. Badrole Amin says:

    pada aku tarik undi cina ini seperti cucur(sehingga guna jet spray) air pada mangkok jamban yang terlekat dengan tanda tahi tapi tetap susah nak tanggal(hilang)

    bayangkan bila Najib ibarat tetap mahu membersihkannya dalam sebuah jamban?….tidakkah buruk gambarannya itu berjam-jam Najib cuba bersihkan tapi tetap tidak mahu tanggal(hilang) tandanya itu walaupun selepas dicucur dengan berbotol pencuci tandas berjenama ‘harpic’?

    hehehehehe

  9. korokstabang says:

    UMNO adalah parti Melayu bukan parti berbilang bangsa menjadi tanggung jawab UMNO meraih undi serta menjalankan tanggungjawab penuh kepada bangsa melayu sejajar dengan penubuhan nya, bagi meraih undi bangsa cina itu menjadi tugas & tanggung jawab parti mca & gerakan yang berada dalam komponen BN begitu juga dengan bangsa india menjadi tanggung jawab parti mic & ppp.

    UMNO tidak perlu membebankan parti dengan mendahulukan bangsa lain melebihi bangsa melayu sendiri, UMNO selaku parti terbesar dalam BN sewajarnya mengagihkan laba mengikut pecahan bangsa berdasarkan jumlah hasil pencapaian parti2 yang mewakili mereka, bagi yang tidak mendatangkan sebarang hasil bagi laba buat apa dan yang kurang mendatangkan hasil pula bagi banyak buat apa.

    Perbuatan meneruskan pemberian ini sangat mengecewakan ahli dan penyokong UMNO sendiri kerana ianya adalah satu pembaziran, banyangkan jika tidak menyokong dan tidak memberikan undi mereka tetap dapat bahagian justeru untuk apa mereka perlu sokong untuk apa mereka perlu memberikan undi, samalah contoh kepada pesalah yang berterusan melakukan kesalahan tapi tiada sebarang hukuman maka tiada sebab untuk berhenti dari buat kesalahan, simple mathematic.

  10. bujuk says:

    Selagi pemimpin dan orang melayu tak sedar diri, tak amalkan dan letakkan Islam ditempat sepatutnya jangan harap nak bersaing dengan cina/india. Lihat saja peruntukan yg terlalu banyak diberi pada orang melayu.. hasilnya, orang melayu tak mampu pun nak kuasai 30% harta kekayaan negara. Sebabnya kebanyakan peruntukan tersebut tidak disalurkan dengan betul dan bersih. Banyak yg diselewengkan, hasilnya yg kaya bertambah kaya dan yang miskin papa-kedana. Walaupun BR1M kebanyakan diterima orang melayu, tapi yg kaya bukan orang cina.. kenapa? apakah tidak boleh BR1M keluarkan boucer untuk ditunaikan dikedai2 melayu atau koperasi melayu atau KR1M contohnya. Setiap kampung pilih 1 kedai runcit melayu untuk beri bantuan. Kedai yg terpilih dipantau harganya, jangan pulak ambil kesempatan nak cepat kaya hingga menindas. Tahun berikut tukar kedai pulak, supaya orang lain pulak dapat untung. Kalau kawasan felda lagi senang sebab ada koperasi.
    Kerajaan jangan ambil mudah.. bagi untuk undi, nak jadi apa biarkan. Anak kita kalau bagi belanja lebih, tak dipantau pun jadi rosak juga. Bagi belanja, pastikan mereka beli benda yg perlu dan sesuai. Kalau dia beli rokok kita potong duit belanja. Rakyat begitu juga… kalau k’jaan bagi BR1M mereka pi berjudi, hisap dadah, layan janda takda manafaatnya BR1M tersebut. Jadi k’jaan kena pastikan setiap bantuan tersebut memberi hasil maksima pada penerima dan juga k’jaan.
    Jadi k’jaan bila nak tolong orang melayu.. tolong betul2, jangan jadi cerita anak ku sazali. Limpahan kemewahan hanya jadikan seorang anak derhaka yg. menconteng arang kemuka ibu-bapa jika tidak disertakan ilmu agama dan tanggungjawab.

  11. Jambol says:

    Sebenarnya, UMNO tidak sedar kekuatannya sendiri dengan lebih 3 juta ahli. Apa yang disuarakan oleh Datuk Mohd Radzi Manan adalah tepat. UMNO mestilah tegas dan berani memperkasakan ekonomi bangsa Melayu, bukan saja bersaing dengan Cina tetapi melebihi kuasa ekonomi mereka. Selama ini UMNO memperjuangkan keadilan dan kesemarataan. Ini menyebabkan ramai Melayu merasa jijik dan terasing.

    Sedarlah UMNO. UMNO masih berkuasa. Gunakanlah kuasa ini dengan sepenuhnya. Lihatlah apabila Pulau Pinang jatuh ke tangan Cina, mereka dengan segera dan diam-diam mengusir Melayu daripada pulau tersebut dengan berbagai-bagai taktik licin dan berkesan. UMNO begitu bodoh mahu keadilan untuk semua kaum kononnya.
    Pergi matilah UMNO !!!

  12. Adam Abdullah says:

    Bila sampai masa Pilihan Raya Umum atau Pilihan Raya Kecil maka parti politik, pemimpin parti politik akan sebok berkempen untuk menang undi, untuk dapatkan sokongan pengundi, untuk pancing undi.

    Pancing undi serupa macam pancing ikan. Pengundi jadi ikan dan calun dan parti jadi pemancing. Kalau pemancing nakkan ikan makan pancing maka ikan akan tengok apa jenis umpan yang ada dimata pancing, cacing ke, anak udang ke, daging ayam ke barulah ikan akan cium-cium, gigit-gigit. Kalau dimata pancing ada cacing kurus sahaja taklah ikan nak dekat. Tak berbaloi.

    Nak pancing pengundi Cina macam tulah. Mereka akan bertanya dan berbincang,” What can I get if I vote for UMNO/BN? What can I get and gain, my children and grand children get and gain if I vote for UMNO/BN – business, project, contract, schoolarships, better jobs, land etc”.

    Mereka semua business minded. Mereka selalu fikir tentang “untung/rugi”, “gain/loss”. 10%? 20# or 30% or JV tak payahlah.

    Fikir-fikirkan dan tanya-tanyakan.

  13. bujuk says:

    Pengundi akan tanya apa mereka dapat, bila mereka tak dapat apa yg dijanjikan semasa mereka mengundi sebelumnya. Pemimpin UMNO tak perlu janji bulan bintang, cukup kehidupan yg selesa dan lebih baik. Rakyat tak harap dapat kereta besar, rumah besar dan bini besar.. cukup ada rumah dan kenderaan serta keluarga yg bahagia. Rakyat tak bercita2 besar seperti pemimpin, tapi mereka rasa terinaya bila kehidupan lebih susah dan perit sedangkan pemimpin lebih senang dan sombong.
    Tapi kalau pemimpin tak buat kerja dan takda jasa.. terpaksalah guna umpan baik untuk tarik undi.

Leave a Reply

Threesome