Menu Utama

“Orang UMNO Takkan Faham Tahaluf Siyasi Kami” –

stupid brain“Orang UMNO takkan faham tahaluf siyasi kami” – itu adalah ungkapan yang penulis terbaca di dalam applikasi Whatsapps yang dianggotai oleh rakan-rakan sekolah penulis. Tidak perlulah penulis lebarkan kisah perdebatan ini. Cukuplah untuk kita sama-sama fikirkan, agar kita dapat memahami apa itu tahaluf siyasi cernaan PAS.

PAS kerusi terbesar di DUN Selangor, tetapi PKR yang menduduki kerusi menteri besar.

“Orang UMNO takkan faham tahaluf siyasi kami”.

2 ADUN PAS ingkar dengan keputusan Majlis Syura PAS demi Wan Azizah. 

“Orang UMNO takkan faham tahaluf siyasi kami”.

Iszuree Ibrahim telah dipecat oleh Lim Guan Eng daripada semua jawatan dalam Jawatankuasa Majlis Perbandaran Pulau Pinang akibat mengkritik dasar kerajaan negeri yang enggan menyediakan rumah mampu milik kepada rakyat Pulau Pinang. 

“Orang UMNO takkan faham tahaluf siyasi kami”.

Lim Guan Eng telah menyaman Ahli Parlimen Temerloh, Nasruddin Tantawi kerana mendedahkan tentang penyelewengan serta pembohongan dalam projek terowong dasar laut Pulau Pinang.

“Orang UMNO takkan faham tahaluf siyasi kami”.

Karpal Singh, pada 2013 pernah meminta parti itu mengkaji semula keputusan berhubung penggunaan kalimah “Allah” di dalam Bible versi bahasa Melayu. PAS bagaimana? 

“Orang UMNO takkan faham tahaluf siyasi kami”.

“Solidariti4Presiden” telah dikecam oleh sekutu PAS melalui laman-laman media sosial

“Orang UMNO takkan faham tahaluf siyasi kami”.

Lim Guan Eng dakwa wujud “parti cakap tak serupa bikin”. 

“Orang UMNO takkan faham tahaluf siyasi kami”.

PAS tidak pertahan kalimah Allah

“Orang UMNO takkan faham tahaluf siyasi kami”.

Apa yang penulis nyatakan diatas adalah sebahagian daripada perincian terhadap peristiwa-peristiwa di dalam kalendar politik sebelum kita memuktamadkan pengertian tahaluf siyasi yang sedang diamalkan oleh PAS.

Dan sesungguhnya penulis sudah jelas, terang dan nyata akan pengertian maksud berpandukan perincian-perincian tersebut. Memang sukar untuk memahaminya, tak tercapai dek akal. Perghhh….

Anda dibenarkan untuk menambah perincian lain, dan jangan lupa untuk membuat kesimpulan apa yang anda faham tentang tahaluf siyasi ala PAS ini.






25 Komen to “Orang UMNO Takkan Faham Tahaluf Siyasi Kami” –

  1. Anak_Nogori says:

    Lim Guan Eng kata Hadi gila kuasa.

    “Orang UMNO takkan faham tahaluf siyasi kami”.

    Kefahaman saya tentang tahaluf siyasi ala PAS ialah..biar kami jadi barua/kuda/anjing DAP/PKR asal dapat jatuhkan UMNO

  2. ToraTora says:

    Tahaluf Siyasi ini adalah cara PAS menghalalkan ‘kerjasama’ mereka dengan orang kafir. Kalau dulu PAS menuduh orang Umno dan penyokong-penyokong mereka adalah kafir kerana berkawan dengan kaum cina dan india yang bukan islam, sekarang mereka juga mahu kerjasama juga sebab tanpa sokongan kaum yang berbilang dan agama takkan dapat mereka menawan Putra jaya.

    Sekarang mereka terpaksa menjilat kembali kata-kata mereka dengan mencipta perkataan bahasa arab untuk meyakinkan penyokong-penyokong mereka bahawa ‘kerjasama’ mereka bersama musuh-musuh mereka ini adalah halal dan tidak pernah sama dengan apa yang dilakukan oleh Barisan Nasional.

    Telah diketahui lebih awal bahawa pengikut-pengikut PAS ini amat jumud dan rendah akal fikirannya, apabila bahasa arab digunapakai maka nampaklah akan kehalalan kerjasama itu kerana bahasa arab memang bahasa Al Quran dan takkanlah ulama-ulama PAS mahu menipu macai-macai mereka pula dan seterusnya tidak lah jatuh hukum kafir ke atas mereka ini.

    Dan sekarang nampaklah dengan jelas (bagi mereka yang mahu berfikir sahaja)akan kebodohan kalimah Tahaluf Siyasi ini. Tidak perlulah diterangkan lagi apa bencana yang telah menimpa PAS dan apa pula akibat-akibat yang bakal mendatang keatas Parti yang dikatakan mendukung agama ini kononnya.

    Siapa tuan dan siapa pula yang macai?

  3. jentayu says:

    sepatutnya tukar jadi bahalol siyalan atau tahayul siyamang baru orang umno boleh faham apa yang PAS tgh buat.

  4. tarabas says:

    Parti PAS sebelum dan selepas menyertai PR lebih menjerumus kepada ala ala Al Arqam di mana cara penyampaian ulamanya lebih beraqidahkan apa yang diaorang rasa betul sahaja dan apa yang boleh memberikan keuntungan kepada politik mereka.Mereka dari golongan ulama telah berjaya menterjemaahkan kepada hampir semua orang-orang melayu yang berada di semenanjung dan gagal untuk membawa orang2 melayu dari Sabah dan Serawak. Kenapa?…Sebab ketaksuban mereka pada seseorang yang konon bergelar Ulama, yang mentaksirkan bahasa arab sebagai hadis dan firman Allah, telah memperdayakan mereka2 ini yang terdiri daripada golongan yang berpendidikan sekolah pondok hinggalah ke Mesir. Mereka gagal untuk melihat samaada perkara itu benar atau salah atau mereka sengaja untuk tidak mahu tau mengenai kebenaran. semuanya kerana Agama itu telah dipolitikkan oleh golongan2 ulamah ini.

    sekarang Allah telah menampakkan kepada mereka2 ini betapa kejahilan golongan ulama ini pada masa2 lepas oleh golongan mereka sendiri dari barisan yang sememangnya telah disesatkan oleh golongan ulama itu sendiri.

    Percaya lah puak2 PAS ini akan melahirkan golongan2 sesat agama sekiranya pihak kerajaan seterus terusan membiarkan diri tersesat seeperti yang berlaku pada ahli ahli Al arqam dulu.

  5. Uturn says:

    Pas dah kena nasi kangkang dap dgn pkr

  6. GT86 says:

    Terus terang cakap…aku memang x faham. Semakin x faham dan semakin tak tahu macam mana nak faham.
    Bodohnya Tahaluf Siyasi PAS ini.

  7. ROSSAB says:

    Kau orang bahalol betul tak faham apa itu tahaluf siyasa Pas. Tahaluf siyasi Pas bermakna duit harta dan pangkat lah untuk pemimpin pemimpin kami. Yang lain semua boleh pi mampuih, kami peduli apa.

  8. mzma says:

    Tahaluf siyasi PAS bersama DAP & PKR adalah menjatuhkan kerajaan BN/UMNO.. itu aje, susah sangat nak faham ke? Sehingga sanggup menjadi “SELIPAR” kepada DAP & PKR asalkan kerajaan BN pimpinan UMNO dapat ditumbangkan.. Tahaluf Siyasi PAS bukanlah untuk menegakkan syiar Islam dinegara ini, syiar Islam hanyalah satu helah & PROPAGANDA PAS untuk mendapatkan sokongan pengundi Islam kerana rata2 pengundi tersebut lebih cenderung kepada UMNO.. Cukup jelas bahawa cara PAS amalkan ini sama aje dengan cara puak SYIAH dinegara timur tengah yg bergolak sekarang ini..

    PR sekarang ini dah cukup lengkap cara pembawakan & amalan untuk menjatuhkan Syiar Islam di Malaysia :-

    1) DAP – Komunis
    2) PKR – Zionis
    3) PAS – Syiah

  9. Sontoloyo says:

    Tahaluf siyasi PAS = “tak luv tak aci”. PAS jatuh cinta mabuk kepayang kat DAP. Kata orang kalau dah mabuk cinta taik pun berbau harum semerbak.

  10. Pak Tho says:

    Tahaluf siyasi bagi pas adalah bermatlamat menjadi bahalol penjilat kaki bagi dapigs.

  11. anakbochek says:

    Penggunaan bahasa Arab “Tahaluf Siyasi” adalah dengan harapan menggunung semua umat Islam Malaysia yakin dan tidak ragu-ragu dengan status “halal” dan “syariah compliance” permuafakatan DAPAS. Pathetic.

  12. alimedanbaru says:

    Dulu semasa Pas dan Presidennya menunjuk telunjuk kpd UMNO sebagai kafir kerana berkerjasama dengan orang kafir maka hari ini perkataan hina tersebut yg dah melekat pada batang tubuh Pas telah dilindungkan dgn satu istilah ‘tahalul siyasi’.
    Umpama babi yg dipakaikan dengan baju kambing biri-biri untuk membolehkan dia dipandang ‘halal’ namun sifat kebabian dgn muncung tersendiri itu tidak dapat melindungi keBEBALlan PAS YG CUBA MENIPU DIRI SENDIRI!

  13. moo says:

    Mahathir pans PM’s debt-ridden brainchild

    .

    The ailing state-owned investment arm 1Malaysia Development Berhad (1MDB) is probably the only thing which can put Dr Mahathir Mohamad and the opposition on the same page.

  14. moo says:

    Bangsat! Perompak Rakyat 1 Malaysia!:
    .
    .
    .
    1Malaysia Development Berhad’s (1MDB) dismal performance in paying up RM317.3 million for a land acquisition despite repeated extensions was a sign that it was financially stretched, said a DAP lawmaker in a scathing attack on the debt-ridden state investment vehicle.

    Petaling Jaya Utara MP Tony Pua said 1MDB has just missed the third deadline to pay up for a RM317.3 million land from Tadmax Resources Bhd.

    “After paying the 10% deposit for the land in February this year, 1MDB had been unable to make payment for the balance of the transaction despite shifting the deadline from August 20 to September 30 to October 10 and then to October 31,” the lawmaker told reporters at the Parliament lobby today.

    He hit out at Deputy Finance Minister ‎Datuk Ahmad Maslan, who had previously “boasted” that 1MDB had never failed to fulfil its financial obligations accordingly.

    “What he has failed to highlight and refused to answer when questions was the fact that 1MDB has had to urgently extend, restructure and refinance RM6.17 ‎billion of debt twice in the past year.”

    Pua warned that if this continued, 1MDB might default on its outstanding loan of RM42 billion.

    Pua said all this was revealed in 1MDB’s financial statements for March 2014 submitted to the Companies Commission last week.

    According to the statements, 1MDB had to extend the RM6.17 billion loan for six months when it was due for payment on November 22, 2013, and had only managed to pay RM670 million when it was due again in May this year.

    “The company had to refinance the loan via a RM5.5 billion term loan facility,” Pua said.

    Pua (pic, left) said Singapore’s Business Times had reported that the debt of the sovereign wealth fund had come at an expensive price of 2.5% in interest above the annual cost of funds, besides the RM20 million to RM30 million in upfront fees.

    “The struggle 1MDB is facing in repaying its loan, as well as the price the company agreed to reschedule the loan, certainly provides clear evidence that the company is facing financial difficulties in balancing its cash flow.

    In relation to its failure to pay Tadmax for the land, Pua said 1MDB now risked forfeiting the deposit it paid in deposit to the company, which is the parent company of Kuala Dimensi Sdn Bhd – the main contractor for the controversial RM12.5 billion Port Klang Free Zone.

    “Perhaps the only reason why Tadmax hasn’t already forfeited the deposit is because 1MDB agreed to pay well above the market price for the piece of land,” he said, adding that it had paid RM23.50 a square feet against its value of only RM9.93 per square feet in August 2011.

    Yesterday, PKR secretary-general and Pandan MP Rafizi Ramli also raised concerns over the company’s debts, saying that it could face bankruptcy if it continued to record massive losses each year.

    He also accused Putrajaya of attempting to cover up the real losses recorded by 1MDB by revaluing the entity’s assets.

    Rafizi revealed that for the financial year ending March 31, 2014, 1MDB had recorded a loss of RM665 million, which was based on its profit or loss and financial position statements that were audited and filed with the Companies Commission of Malaysia.

    “For 2013, the properties revalued recorded an increase of RM2.74 billion which was recorded as profit. And for 2014, revaluation of 1MDB’s properties and assets totalled RM897 million,” he had said, adding that if 1MDB had not revalued its assets in 2013, 1MDB would record losses of RM1.96 billion and for 2014, the losses would be RM1.56 billion.

    1MDB is Malaysia’s second sovereign wealth fund after Khazanah Nasional Bhd. Critics have long questioned its heavy debts, usage of funds and opaque operations. – November 11, 2014.
    – See more at: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/dap-rep-in-diatribe-says-1mdb-at-risk-of-defaulting-on-unpaid-loans#sthash.Rw6FUkh8.dpuf

  15. moo says:

    bangsat lagi !(org umno bukan paham pun):
    .
    .
    .
    The Urban Wellbeing, Housing and Local Government Ministry has failed to carry out its responsibility to study an incinerator project thoroughly before awarding the contract to a company that had no track record in such a technology, the Public Accounts Committee (PAC) said today.

    PAC chairman Datuk Nur Jazlan Mohamed also called on the ministry to take “appropriate action” against the negligence displayed by several people, including its secretary-general, the director-general of the National Solid Waste Management Department as well as the contractor – XCN Technology – over the continuous delays and failure to adhere to the specifications.

    In a report tabled in Parliament today, PAC said it found that an evaluation committee under the department had made the decision on the project based only on the proposal paper.

    “This evaluation committee had not done the ‘due diligence’ by visiting the site of the pioneer project at the Kuala Terengganu Municipal Council and Perwaja Steel, as well as the prototype in UiTM Shah Alam,” the report read.

    Nur Jazlan, who is also the Pulai MP, said that based on the explanation given by the ministry, there was no “strong justification” of its evaluation on the success of the previous prototypes as those projects had either failed or had no records of it.

    He said that action must also be taken against several experts, including Professor Dr Rozainee Taib from Universiti Teknologi Malaysia (UTM) and Dr Sivapakan Katsiravale, the principal analyst from the Malaysian Industry Government Group of High Technology (MiGHT).

    “PAC finds that the experts in the evaluation committee from UTM and MiGHT had failed in their responsibility to evaluate the technology.

    “The UTM experts admitted that they had only used XCN’s proposal to look into the proposed technology while the MiGHT expert only based it on the company’s presentation to the committee on how the technology is supposed to work,” he added.

    He said the government had decided to award the contract for four incinerator plants to the company through direct negotiations despite the usage of unproven technology.

    “This was not an accurate decision as XCN does not own the local technology, which actually belongs to Clean Earth Technology Sdn Bhd.”

    In December last year, Serdang MP Ong Kian Ming had asked Putrajaya to explain the rationale in awarding the contracts to build incinerator plants to XCN, a firm with no track record.

    The company was also accused of using autogenous combustion technology (ACT) system, which Ong said was “unproven technology” at the plants in Langkawi, Pangkor, Cameron Highlands and Tioman.

    Citing the Auditor-General’s Report 2012, Ong said XCN had won the bid to build the incinerators in Langkawi and Pangkor by direct negotiations and was then again awarded contracts to build waste disposal plants in Cameron Highlands and Tioman through direct negotiations.

    XCN Technology had little experience that all four plants faced considerable construction and operational delays.

    The plant on Pulau Tioman was delayed by more than 1,000 days. It had also allegedly ignored environmental impact assessment (EIA) guidelines. – November 11, 2014.
    – See more at: http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/act-against-officials-who-okayed-incinerator-projects-says-pac#sthash.pdBmJ5hT.dpuf

  16. moo says:

    Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini sekali lagi menggesa Umno Selangor dibubarkan dan distruktur semula.

    Bekas presiden Umno itu berkata, apabila seseorang individu itu memimpin terlalu lama, keyakinan rakyat akan hilang dan itu adalah masa yang sesuai untuk berundur dan menyerahkan jawatan kepada orang lain.

    Perdana menteri yang pernah berkhidmat selama 22 tahun itu turut berkata, beliau sendiri berundur dan digantikan dengan pemimpin lain.

    “Itu adalah cara pemimpin, mahu jadi pemimpin sepanjang hayat akan timbul masalah,” katanya kepada pemberita di Hotel Seri Pacific di Kuala Lumpur hari ini.

    Pengerusi Perhubungan Umno Selangor Datuk Seri Noh Omar sebelum ini membalas kritikan Dr Mahathir minggu lalu, menuntut veteran itu memberikan penjelasan imej korup Umno apabila rakyat mula mengaitkannya dengan gejala rasuah.
    – See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/dr-mahathir-sekali-lagi-gesa-umno-selangor-dibubar#sthash.TTJQPqTH.dpuf

  17. moo says:

    UMNO Pembela rakyat??? Mana usul Kos Sra hidup dan penyelesaian yg efektif??? Semua ni retorik kaki ampu!:
    .
    .
    Datuk Seri Hishammuddin Hussein hari ini memaklumkan sebanyak 638 usul akan dirujuk pada Perhimpunan Agung Umno manakala 117 usul diterima tanpa bahas.

    Naib presiden Umno itu berkata daripada jumlah usul yang dirujuk, sebanyak 170 usul membincangkan isu sosial, pendidikan (121), politik (87), pindaan perlembagaan (81), agama (74), ekonomi (67) dan usul lain (38).

    “Topik dijangka akan mendominasi usul dari 191 bahagian Umno melibatkan sekolah satu aliran vs sekolar vernakular, Akta Hasutan dan Akta Harmoni, isu kawalan dan penguatkuasaan media sosial serta kos sara hidup dan kualiti kehidupan.

    “Topik lain ialah peranan GLC memartabatkan ekonomi Bumiputera, tata etika pemilihan parti serta pindaan dan penambahbaikan perlembagaan,” katanya dalam satu kenyataan di Ibu Pejabat Umno hari ini. – 11 November, 2014.

    – See more at: http://www.themalaysianinsider.com/bahasa/article/akta-hasutan-sekolah-vernakular-antara-usul-dominasi-perhimpunan-umno-kata#sthash.n8Qpsb3p.dpuf

  18. adi says:

    mooooooo kau lari dari tajuk perbincangan nampak sangat tak cerdik. Buat blog sendiri la buat perbincangan. Orang cerita jangan jadi lembu kau buka cerita untung besar buka rumah urut dan mesen judi.

  19. raplahjingaa says:

    Apa yang hang dok meroyan moooo ?? hang pi la buat report polis ke, SPRM ke…ada berani ke ?? takat nak melalak tak dak bukti…sampai tua la hang tak kan hidup aman dan bahagia…hehehe

    errrr…pendakwa negara Perancis kata pembangkang Malaysia penipu besar…hang tak mau suruh anwar saman ke mooo ?? nuuuu…sampai perancis nuuu, depa tau hangpa penipu besar, kat malaysia toksah cakap laaaa, tinggal orang macam hang je mooo…sampah masyarakatyang percaya kat anwar.

  20. GT86 says:

    Tak payah di layan si moo tu. Semua lubang yang dia ada dah disumbat dan di liwat dengan doktrin-doktrin yang menyesatkan . Kita doakan lah biar dia terus sesat selagi hayat di kandung badan.
    RIP moo….

  21. ToraTora says:

    Dah la moo..xpayah nak spin2 dari tajuk asal.komen berkaitan artikle cukuplah..janganlah di tonjolkan sangat sikap selipar pakatan.Hantar artikle ko yang fresh dlm mykmu dan Insyaallah kami komen dan bincang.

    Jangan yahudi sangat bolehhh?

  22. dkds says:

    memang orang UMNO takkan faham tahaluf siyasi Pas, sebab tak pernah berlakunya dalam sejarah perjuangan umat islam, pergerakan islam itu menarik kembali asas perjuangan menengakkan negara islam dan hudud dari kamus perjuangan mereka…kah kah kah kah kah kah

  23. Jambol says:

    Sebenarnya kesemua orang-orang UMNO memahami “Tahaluf Siyasi” yang dicanangkan PAS. Tetapi orang-orang PKR dan DAP menyebutnya sebagai “Bahalol simati” !

  24. anakbochek says:

    Apa cerita ni mooo? Owh BTW berapa banyak rumah mampu milik yang LGE dah buat kat Penang? Tanah sekangkang kera pun habis dijual kepada pemaju yang akan buat rumah mampu milik untuk tokey2 perut buncit. Dasar membuncitkan tembolok sendiri si LGE keparat tu.

Leave a Reply